Sinfoniaorkesteri on korkeimmalla

Dhommi´´

Täällä on rahvaaseen tyyliin "pohdittu" sitä, tuleeko musiikin arvo sointujen määrästä, soittimien määrästä, onko joskus "liikaa nuotteja" ja missä menevät rajat.

Klassinen musiikki ei tietenkään perustu ajatukseen, jossa mitä enemmän soittimia, nuotteja, harmonioita ja aineksia on, sitä parempi. Klassisen musiikin säveltäjät tekevät pianobagatelleja, pianominiatyyreja, pieniä lauluja, soolokappaleita ja sen sellaista pienimuotoisempaa täysin halujensa mukaan. Mutta kenenkään suuren säveltäjän painopiste ei ole tällaisissa pienissä teoksissa, koska taidot heillä riittävät isompiinkin areenoihin. Suurimuotoisuutta on turha korostaa liiaksi, mutta ei kai kirjallisuudessa tai kuvataiteessakaan aina mennä sieltä, missä vaivaa täytyy nähdä vähiten. Kunnianhimoisimmat luovat erittäin laajojakin teoksia, koska heillä on siihenkin edellytykset.

Sinfoniaorkesteri on muotoutunut juuri sellaiseksi kuin se on pitkän evoluution seurauksena. Se on kaikista vaativin kuviteltavissa oleva sävellysmuoto. Toki voitaisiin järjestää vaikka 100 000 soittajaa käsittävä kokoonpano, mutta sellaisella ei olisi mitään tarkoitusta, vaan se menisi pelkästään suuruudentavoitteluksi. Siinä kulkee raja, että toiminta on äärettömässä haastavuudessaan vielä perusteltua. Normaali klassismin tai romantiikan ajan sinfonia on tärkein ja välttämättömin sävellysmuoto mitä on olemassa. Myös modernistinen orkesterimusiikki etsii paikkaansa historiassa.

Poplaulut eivät kestä vertailua klassisen musiikin lauluihin, mutta vielä vähemmän ne kestävät vertailua sinfonioihin, konserttoihin, suuren orkesterin sävelrunoihin, messuihin ym.

Jos oikeasti alatta kuuntelemaan esim. Mozartin, Beethovenin, Brahmsin ja Mahlerin sinfonoita, saatatte päästä osalliseksi siitä neroudesta, mitä niissä on.

13

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dhommi´´
      • Dhommi´´

        "Beethovenillekin runon sanomaa ja tuntua parhaiten kuvaavan sovituksen löytäminen kesti pitkään. Hän yritti Schillerin oodin säveltämistä ensi kertaa jo 1793, ja vuonna 1812 hän työsti alkusoittoa kuorolle ja orkesterille hyödyntäen Schillerin oodia. Tämä ei kuitenkaan tyydyttänyt Beethovenia, ja vasta yhdeksännessä sinfoniassaan hän löysi sekä itseään että yleisöä tyydyttävän tavan tehdä oodista musiikkia. Se vaati ympärilleen yli tunnin mittaisen sinfonian.

        Sinfonisessa tuotannossaan Beethoven oli tuonut aivan uudella ja ennenkuulumattomalla tavalla emontionaalisesti vetoavan kerronnallisuuden tekniikan oheen. Kolmannessa ja viidennessä sinfoniassaan hän loi sinfoniset narratiivit vaikeuksien voittamiselle ja sankarilliselle triumfille, joita ei ole sen jälkeen kyetty sinfoniamusiikista pois työntämään, vaikka yritetty on. Kuudennessa sinfoniassaan Beethoven julistaa rakkauttaan luontoa ja maaseudun idylliä kohtaan ja laatii sävelrunomaisen kertomuksen maanläheisen elämän riemuista. Seitsemännessä sinfoniassaan säveltäjä nakkaa estot ja pidäkkeet yli laidan ja intoutuu riemukkaaseen rempseyteen, jonka elämänilo kannattelee haikeampienkin osioiden yli. Yhdeksännessä sinfoniassaan Beethoven tekee ehkä syvimmän ja perinpohjaisimman musiikillisen matkansa tyhjyydestä täyttymykseen.

        Yhdeksäs sinfonia alkaa jousien arvoituksellisesta ja jännitteisestä hankauksesta, joka tuntuu kantautuvan tyhjän keskeltä. Tekeillä on heti alusta alkaen jotakin erikoista, aivan kuin teosta vielä hiottaisiin, vaikka esitys on jo alkanut. Ensiosaa leimaa etäisen autiuden tuntu, kunnes lopulta syvyyksistä erkanee päättäväinen teema kuin vastalauseeksi kaikelle siihen mennessä kuullulle. Tämä käänne näyttää ainakin hetkeksi muuttaneen teoksen tunnelmaa, sillä toinen osa on luonteeltaan välistä scherzomaisen hilpeä ja pirteä. Patarummut tahdittavat menoa leikkisästi, mutta tämä on vain pintaa. Tarkka kuulostelu paljastaa, että pinnan alla myllertää edellisestä osasta tuttu hektinen levottomuus, joka antaa tälle Molto vivacelle kuumeisen ja pingottuneen tunnun.

        Jälleen tapahtuu käänne, kun toinen osa vaihtuu kolmenteen (Adagio molto e cantabile), ja tällä kertaa muutos on perinpohjainen. Tämä laaja ja valoisa adagio on Beethovenia rentoutuneimmillaan ja vapautuneimmillaan. Kyseessä on herkkä ja levollinen muunnelmasarja, joka upottaa kuulijan autuaaseen hypnoosiin.

        Siihen tilaan kuulijan ei kuitenkaan sallita jättäytyä, sillä finaali tunkeutuu esiin päällekäyvällä ja raa'alla hyökkäyksellä. Sinfonian konfliktia ei ole vielä setvitty suuntaan tai toiseen. Orkesteri käy jännityksen vallassa läpi aiemmissa osissa esiteltyjä teemoja, ja tästä seuraa hajaannusta, jota alkavat dominoida sellojen ja kontrabassojen väliset "sananvaihdot". Kun tätä hajaannusta ja musiikillisten fragmenttien vuorottelua on jatkunut joitakin minuutteja, saavat kontrabassot sinfoniakirjallisen tähtihetkensä. Kun aiemmat teemat on hylätty, saavat bassot kunnian esitellä kansanlaulumaisen ja hyvin yksinkertaisen sävelmän, joka laajenee orkesterissa. Tämäkään ei tunnu riittävän, sillä vielä yhden konfliktipitoisen jakson jälkeen esiin astuu – ensi kertaa sinfoniakirjallisuuden historiassa – ihmisääni. Bassolaulaja kehottaa Beethovenin itsensä laatimin sanoin (O Freunde, nicht diese Töne!) orkesteria eksplisiittisesti siirtymään aiempien teemojen epätyydyttävästä kertauksesta "miellyttävämpiin ja iloisempiin" säveliin (lasst uns angenehmere anstimmen, und freudenvollere). Vasta tämän jälkeen Schillerin oodi pääsee esiin, ja solistit sekä kuoro levittävät runon ekstaattista ja toiveikasta sanomaa sinfoniassa, josta on tähän mennessä kehkeytynyt länsimaisen kulttuurin merkkiteos. Sanoma on selvä: ilo, ystävyys ja inhimillinen hyväntahtoisuus ovat suuri siunaus, joka avaa ihmiskunnalle näkymät tähtitarhain taakse aina tarujen Elysioniin saakka. Tunnelma on kiihtyvän haltioitunut, ja käänteitä on runsaasti, mutta sinfonia on selvästi sovittanut aiemmin esitetyt konfliktit, ja veljellinen hurmio johdattaa orkesterin, kuoron ja solistit ennenkuulumattoman mahtavaan huipennukseen. Ja siten on Beethovenin sinfoninen tuotanto saavuttanut loppunsa, ylimaallisten visioiden ja suunnattoman liikutuksen keskellä."


      • Dhommi´´
        Dhommi´´ kirjoitti:

        "Beethovenillekin runon sanomaa ja tuntua parhaiten kuvaavan sovituksen löytäminen kesti pitkään. Hän yritti Schillerin oodin säveltämistä ensi kertaa jo 1793, ja vuonna 1812 hän työsti alkusoittoa kuorolle ja orkesterille hyödyntäen Schillerin oodia. Tämä ei kuitenkaan tyydyttänyt Beethovenia, ja vasta yhdeksännessä sinfoniassaan hän löysi sekä itseään että yleisöä tyydyttävän tavan tehdä oodista musiikkia. Se vaati ympärilleen yli tunnin mittaisen sinfonian.

        Sinfonisessa tuotannossaan Beethoven oli tuonut aivan uudella ja ennenkuulumattomalla tavalla emontionaalisesti vetoavan kerronnallisuuden tekniikan oheen. Kolmannessa ja viidennessä sinfoniassaan hän loi sinfoniset narratiivit vaikeuksien voittamiselle ja sankarilliselle triumfille, joita ei ole sen jälkeen kyetty sinfoniamusiikista pois työntämään, vaikka yritetty on. Kuudennessa sinfoniassaan Beethoven julistaa rakkauttaan luontoa ja maaseudun idylliä kohtaan ja laatii sävelrunomaisen kertomuksen maanläheisen elämän riemuista. Seitsemännessä sinfoniassaan säveltäjä nakkaa estot ja pidäkkeet yli laidan ja intoutuu riemukkaaseen rempseyteen, jonka elämänilo kannattelee haikeampienkin osioiden yli. Yhdeksännessä sinfoniassaan Beethoven tekee ehkä syvimmän ja perinpohjaisimman musiikillisen matkansa tyhjyydestä täyttymykseen.

        Yhdeksäs sinfonia alkaa jousien arvoituksellisesta ja jännitteisestä hankauksesta, joka tuntuu kantautuvan tyhjän keskeltä. Tekeillä on heti alusta alkaen jotakin erikoista, aivan kuin teosta vielä hiottaisiin, vaikka esitys on jo alkanut. Ensiosaa leimaa etäisen autiuden tuntu, kunnes lopulta syvyyksistä erkanee päättäväinen teema kuin vastalauseeksi kaikelle siihen mennessä kuullulle. Tämä käänne näyttää ainakin hetkeksi muuttaneen teoksen tunnelmaa, sillä toinen osa on luonteeltaan välistä scherzomaisen hilpeä ja pirteä. Patarummut tahdittavat menoa leikkisästi, mutta tämä on vain pintaa. Tarkka kuulostelu paljastaa, että pinnan alla myllertää edellisestä osasta tuttu hektinen levottomuus, joka antaa tälle Molto vivacelle kuumeisen ja pingottuneen tunnun.

        Jälleen tapahtuu käänne, kun toinen osa vaihtuu kolmenteen (Adagio molto e cantabile), ja tällä kertaa muutos on perinpohjainen. Tämä laaja ja valoisa adagio on Beethovenia rentoutuneimmillaan ja vapautuneimmillaan. Kyseessä on herkkä ja levollinen muunnelmasarja, joka upottaa kuulijan autuaaseen hypnoosiin.

        Siihen tilaan kuulijan ei kuitenkaan sallita jättäytyä, sillä finaali tunkeutuu esiin päällekäyvällä ja raa'alla hyökkäyksellä. Sinfonian konfliktia ei ole vielä setvitty suuntaan tai toiseen. Orkesteri käy jännityksen vallassa läpi aiemmissa osissa esiteltyjä teemoja, ja tästä seuraa hajaannusta, jota alkavat dominoida sellojen ja kontrabassojen väliset "sananvaihdot". Kun tätä hajaannusta ja musiikillisten fragmenttien vuorottelua on jatkunut joitakin minuutteja, saavat kontrabassot sinfoniakirjallisen tähtihetkensä. Kun aiemmat teemat on hylätty, saavat bassot kunnian esitellä kansanlaulumaisen ja hyvin yksinkertaisen sävelmän, joka laajenee orkesterissa. Tämäkään ei tunnu riittävän, sillä vielä yhden konfliktipitoisen jakson jälkeen esiin astuu – ensi kertaa sinfoniakirjallisuuden historiassa – ihmisääni. Bassolaulaja kehottaa Beethovenin itsensä laatimin sanoin (O Freunde, nicht diese Töne!) orkesteria eksplisiittisesti siirtymään aiempien teemojen epätyydyttävästä kertauksesta "miellyttävämpiin ja iloisempiin" säveliin (lasst uns angenehmere anstimmen, und freudenvollere). Vasta tämän jälkeen Schillerin oodi pääsee esiin, ja solistit sekä kuoro levittävät runon ekstaattista ja toiveikasta sanomaa sinfoniassa, josta on tähän mennessä kehkeytynyt länsimaisen kulttuurin merkkiteos. Sanoma on selvä: ilo, ystävyys ja inhimillinen hyväntahtoisuus ovat suuri siunaus, joka avaa ihmiskunnalle näkymät tähtitarhain taakse aina tarujen Elysioniin saakka. Tunnelma on kiihtyvän haltioitunut, ja käänteitä on runsaasti, mutta sinfonia on selvästi sovittanut aiemmin esitetyt konfliktit, ja veljellinen hurmio johdattaa orkesterin, kuoron ja solistit ennenkuulumattoman mahtavaan huipennukseen. Ja siten on Beethovenin sinfoninen tuotanto saavuttanut loppunsa, ylimaallisten visioiden ja suunnattoman liikutuksen keskellä."

        ""Yhdeksäs sinfonia on historiallinen, majesteettinen ja jättiläismäinen mestariteos, jonka merkitystä on vaikeata yliarvioida. Ensiesitys Wienissä oli myrskyisä menestys tahtiongelmista huolimatta, ja eräs laulusolisteista käänsi orkesteria kuurona johtaneen säveltäjän suosiotaan innokkaasti osoittavan yleisön puoleen. Siitä alkaen yhdeksännen voittokulku on ollut varma. Finaalin yksinkertainen sävelmä, joka likipitäen jokaisen, epämusikaalistenkin, laulettavissa olevana korostaa runon veljellistä ja yhteisöllistä sanomaa, on päätynyt kaikkialle, mm. EU:n hymniksi. Beethovenin alkuperäinen käsikirjoitus on säilynyt berliiniläisessä kirjastossa, ja se kuuluu UNESCOn maailmanperintöluetteloon. Mutta virallinen tunnustus ja promootio on voimaton, jos teos ei vetoa yleisöön. Beethovenin yhdeksäs tavoittaa kuulijat yhä uudelleen, ja sen radikaali voima ei ole kanonisoinnista juuri kärsinyt. Olen kuullut teoksen useissa konserteissa, ja jos tulkinta on mistään kotoisin, saa aikaiseksi lähes aina sykähdyttävän esityksen, jonka jälkeen yleisö ei ole enää entisensä. Suuret konserttisalilliset täynnä kokeneita musiikinystäviä liikuttuvat tämän sinfonian äärellä, ja minusta se johtuu siitä, että teos on vilpittömän ja aseistariisuvan inhimillinen. Mitoiltaan näin massiivinen sinfonia voi tuntua kuulijasta ylitsepääsemättömältä; yksittäinen ihminen tuntee kutistuvansa moisen avaruudellisen musiikin edessä. Mutta Beethovenin yhdeksännellä sinfonialla on päinvastainen vaikutus: sen kuultuaan ihminen ei tunne itseään pienemmäksi ja mitättömämmäksi, vaan suuremmaksi ja tärkeämmäksi, eikä millään ylimielisellä tavalla. Beethoven toi ihmisäänen sinfoniaan, mutta hänen musiikkinsa oli jo valmiiksi syvän inhimillistä, toiveikasta ja vapauttavaa.

        Beethovenin yhdeksäs on levytetty todella usein, ja markkinoilla on ainakin sata kelvollista tai sitä parempaa versiota. Tämä Karajanin Berliinin-levytys on osa sinfonioiden kokonaislevytystä, josta olen jo aiemmin kertonut, mutta tällä levyllä (yhdessä mainion Coriolanus-alkusoiton kanssa) se on hinta-laatusuhteeltaan voittamattomimpia tämän teoksen helposti saatavilla olevia julkaisuja. Esitys on äärimmäisen korkeatasoinen ja tulkinta syvästi tyydyttävä. Karajan ei ole lähtenyt hakemaan tulkintaa vaikeimman kautta, mutta lataa musiikkiin aivan riittävästi jännitteitä. Adagio on erityisten kehujen arvoinen, sillä sitä tuntuu olevan haasteellista integroida tarpeeksi hyvin sinfonian kokonaisuuteen; pahimmillaan se pysäyttää toiminnan, ja päämäärättömästi ja ponnettomasti soitettuna se on ikävystyttävä. Karajan sen sijaan tekee siitä tavallista keveämmän ja huomattavan lyyrisen, mikä toimii erinomaisesti. Se myös sopii esityksen yleislinjaan, josta on jätetty pois ylimääräisen korostettu intensiteetti (jolla on toki esityksestä riippuen sijansa). Lopputulos on luonteva ja miellyttävästi etenevä, mutta yhä jännittävä sekä mukaansatempaava. Tulkinnasta muodostuu koherentti, vaikuttava ja nautittava musiikillinen kertomus, niin kuin minusta pitääkin. Finaalin riemu on peittelemätöntä ja aidon tuntuista. Kuoro voisi tulla vielä selkeämminkin esiin, mutta muuten tämä 50-vuotias levytys on varsin hyvä. Kyseessä on loistava ja rajattomasti uudelleenkuuntelua kestävä esitys Beethovenin suurimmasta taiteellisesta ja filosofisesta visiosta. "


    • lääkkeetlääkkeetlääk

      Miten sä jaksat kirjottaa tollaset määrät tollasta pask*a, joka ei edes kuulu tälle palstalle? Teetkö sä niitä varastoon ja sitten hulluushetken iskiessä sä pukkaat ne pastalle? Oli miten oli, hullu sä oot.

    • Poltanloppuuntupakin
    • 18 + 14

      Että miksiköhän vissiin wikipediasta kopsittu sinfoniorkesteri höpötys on täällä The Beatles palstalla, sillä eihän The Beatles ollut sinfoniaorkesteri vaan 4 miehen kitararockbändi.

      Kertoi dhönni~~ yllä että sinfoniaorkesterimusiikin kruununjalokivestä siis Beethovenin 9. sinfoniasta on jo ainakin 100 eri levytystä. Tuo pitänee paikkaansa.
      Niissä levytyksissä kaikissa on se vika että yhdessäkään ei ole mitään improvisoitua.
      Jos otat yhden sinfoniaorkesterin tekemän levytyksen Beethovenin 9. sinfoniasta soitat sen ihmisille mutta narraat ja sanot että siinä soitti sanotaan vaikkapa Lontoon sinfonikot kun siinä soittikin Berliinin filharmonikot, niin kukaan ei huomaa mitään.
      Sillä kuka tai mikä orkesteri sen on kulloinkin levyttänyt ei ole mitään merkitystä. Kaikki versiot ovat kuin klooneja toistensa ikanssa.

      Vaan entäpä tulevaisuus. Lisää ja lisää Beethovenin 9.sinfonian levytyksiä? Luultavasti kyllä, sillä mitään uutta tai tuoretta levytettävää sinfoniaorkestereille ei ole ilmaantunut ainakaan 100 vuoteen, ellei sitten oteta huomioon niitten orkesterien julkaisemia Beatles/Abba/Queen kappaleitten orkesterisovituslevyjä, mutta kuka niitä jaksaa kuunnella, eihän ne alunperin lauluina edes ole musiikkia kuten dhönnin~~sivupersoona "Lennonvirtsaa" meille taannoin kertoi.
      Vaan toisaalta kun nykyklasarisäveltäjät, niin heitäkin kuulemma edelleen on vaikka kukaan ei tiedä että missä, niin ne nykyiset klasarisäveltäjät siis eivät nähtävästi koskaan saa aikaiseksi mitään mitä edes joku haluaisi levyltä edes kerran kuulla.

      Tulee siis olemaan aina vain jännittävämpää olla klasarimusikin levyjen keräilijä. Voi kehua kavereille että minullapa on Wienin filharmonikoiden Beethovenin 9.sinfoniasta tekemiä levytyksiä jo 25 eri levytystä, ja ensi vuonna he, tuo maineikas sinfoniaorkesteri aikoo levyttää sen jo 26. kerran, tuskin saan nukuttua kun niin olen niin tuon levytyksen odotuksen töpinöissä. Vai?

      • realiszti

        "Niissä levytyksissä kaikissa on se vika että yhdessäkään ei ole mitään improvisoitua."

        No mutta onhan niissä täysin uusi tulkinta uusin nyansein ja soittajin, toisin kuin ikivanhoissa Beatles-jutuissa, joita ei edes tehdä uudestaan.

        Joten mitä ihmettä horiset?


      • jerkkunen2
        realiszti kirjoitti:

        "Niissä levytyksissä kaikissa on se vika että yhdessäkään ei ole mitään improvisoitua."

        No mutta onhan niissä täysin uusi tulkinta uusin nyansein ja soittajin, toisin kuin ikivanhoissa Beatles-jutuissa, joita ei edes tehdä uudestaan.

        Joten mitä ihmettä horiset?

        Kun puuppari puhuu improvisoinnista, se ei käsitä ollenkaan mitä puhuu.

        Poopin improvisaatio on pelkkää räpellystä verrattuna ammattitaitoisiin improvisoijiin, joita löytyy pääasiassa klassisen parista.


    • 10 + 20

      "Kun puuppari puhuu improvisoinnista, se ei käsitä ollenkaan mitä puhuu."; kirjoitti dhönnin sivupersoonista viimeisin.

      Ja kun klasari puhuu improvisaatiosta hän ei osaa sitä mistä puhuu! Mozart osasi improvisoida - Beethoven osasi improvisoida - Sibeliuskin osasi improvisoida mutta jokaista nykyklasaristia alkaa heti kakattaa jos sille sanoo että improvisoi jotain.

      Myös sinfoniaorkesterissa on puutteensa, pitää vain sanoa sana saksofoni, niin jokainen ymmärtää mitä siitä mm. puuttuu.

      http://www.youtube.com/watch?v=vmDDOFXSgAs
      -Milloinkaan et kuule tämmöistä Sinfoniaorkesterin konsertissa. Siinä on saksofoni ja siinä improvisoidaan.

      http://www.youtube.com/watch?v=zTJmYEhn8PU
      -Noin 1 - 3 soittajaa, ja silti ääntä ja äänen värejä enemmän kuin mitä sinfoniaorkesteri milloinkaan pystyy tuottamaan, joten mihin tarvitaan enää sinfoniaorkestereita?

      Hyvä stereovahvistin ja CD-soitin, kaksi hyvää kaiutinta ja noin 20 CD:tä, niillä kattaa murto-osan kustannuksilla kaiken sen mitä joku yberkallis sinfoniaorkesteri kauden mittaan soittaisi. Uutta soitettavaahan sille ei enää tule ja vanha soitettava on levytetty parempien orkesterien toimesta jo satoja kertoja.

      • improvisaatioista

      • improvisaatiosta
        improvisaatioista kirjoitti:

        Kun puuppari puhuu improvisoinnista, se ei käsitä ollenkaan mitä puhuu.

        Improvisoijat poopin parissa ovat täysiä amatöörejä räpeltäjiä verrattuna Gabriela Monteroon ja kumppaneihin:

        http://www.youtube.com/watch?v=ibG4GKTAjYY

        Sama juttu György Cziffran kohdalla:

        http://www.youtube.com/watch?v=GF-Ix0k60ts

        Näitä löytyy satoja Tuubista. Laita esim. haku: "Classical improvisation."

        http://en.wikipedia.org/wiki/Musical_improvisation

        "Throughout the Medieval, Renaissance, Baroque, Classical, and Romantic periods, improvisation was a highly valued skill. J.S. Bach, Handel, Mozart, Beethoven, Chopin, Liszt, and many other famous composers and musicians were known especially for their improvisational skills."


      • ihmettelystä
        improvisaatiosta kirjoitti:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Musical_improvisation

        "Throughout the Medieval, Renaissance, Baroque, Classical, and Romantic periods, improvisation was a highly valued skill. J.S. Bach, Handel, Mozart, Beethoven, Chopin, Liszt, and many other famous composers and musicians were known especially for their improvisational skills."

        "J.S. Bach, Handel, Mozart, Beethoven, Chopin, Liszt, and many other famous composers and musicians were known especially for their improvisational skills."

        Ai niinkö? ne siis olivatkin jazz-muusikoita ja -säveltäjiä.

        Mutta miksi niitten musaa sitten nykyään soitetaan tärkätyissä frakeissa ja aina mahdollisimman samalla lailla nenät kiinni nuoteissa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7593
    2. 107
      5708
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5087
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4476
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3180
    6. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      54
      2889
    7. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      53
      2792
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2407
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2404
    10. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2006
    Aihe