Hypnoosimainonta: asiakkaat hyötykäyttöön

mahtavaa menoa

Värikästä mainontaa terapiabusineksessa: Asiakkaita käytetään mainonnassa! Tietosuoja- ja kuluttajaviranomaiset puuttuneet jo peliin? Vaihtoehtohoitoja liitetään hypnoosiin! Valvira-rek-väkeä mukana meiningissä. Hypnologilla 13 kunnia-, ammatti- ja arvonimitystä...

http://tinyurl.com/asiakashankintaa

SHY mahtavien osaajien yhteisökö? Laaja-alaista hoitotarjontaa:

http://tinyurl.com/monia-alaosaajia

65

1175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monia-alaosaajalleko
    • Hypnoosissa käynyt

Minä näen tässä hysterisointia.
      Kyllä hypnoosi on vaihtoehtohoitoa, jos sitä tekee "maallikko"! On muistakin vaihtoehtohoidoista tehty joitakin tieteellisiä tutkimuksia ja saatu hyviä tuloksiakin! Silti ne yhä ovat vaihtoehtohoitoja.

Hypnoosi on vain työväline kuten vasara. Ei sitä voi omia sen enempää kirvesmies kuin muukaan työkalun käyttäjä. Jos lääkäri käyttää vasaraa leikkaussalissa, niin se on lääketiedettä.

"Tapausselostukset" ovat selkeästi minä -muodossa tuossa esimerkissä, joten ne ovat asiakkaiden itsensä kirjoittamia tai kertomia. Ei epäilystäkään, että heiltä ei olisi kysytty lupaa. Ei näistä voi tunnistaa henkilöä, enintään tämä itse. Samankaltaisia tapausselostuksia julkaisevat lääkäritkin eivätkä he taida edes lupia kysellä. Myös Lauerma kirjoissaan esittelee esimerkkitapauksia, tosin sekoittaen ja yhdistellen tapauksia, jolloin niistä tulee vaikuttavampia. Minusta paras tapa kertoa mitä kyseinen hypnoosin tekijä hoitaa, mitä hypnoosi on, on kertoa esimerkkejä.

Tietosuojasta soisi puhuttavan, mutta ei tällä tyylillä: otetaan hampaisiin yksi tai kaksi esimerkkiä nimellä mainiten, ilkutaan heidän "tyylitajuttomuuttaan" oikein miehissä! Kiusaamista, ei yritystä asioiden todelliseen puimiseen ja muutokseen. Mustamaalaamista. Tällaiseen nettikiusaamiseen tulisi ehkä puuttua lainsäädännöllä?

Samat nimet tuodaan esiin joka blogauksessa tai keskusteluosiossa ilman, että ne liittyisivät juuri tähän mitenkään.

Olen itse ollut asiakkaana ja olen valmis tapaukseni julkistamiseen nimettömänä mikäli hypnotisoija sitä minulta kysyy! Onnistunut "hoito" oli!

Pertamo julistaa kaikki muut "pahoiksi ihmisiksi" vain sillä perusteella, että he sattuvat tekemään hypnoosia Hypnoosiliiton tai SHY:n riveissä. Miten sinä itse, Pertamo, teet hypnoosia puoskarina eli et ole lääketieteen opintoja saanut? Et edes hierojan verran. Kerrot, että "Hypnoosikurssit käynnistyivät aloitteestani 1978-79". Mikä on sinun vastuusi siitä, että asiat ovat johtaneet tähän? Että oppilaasi ja seuraajasi eivät noudata mielestäsi eettisiä ohjeita eivätkä mitään muitakaan ohjeita? Mikä on saanut sinut katkeroitumaan näin?

Jos kirjoittaa blogia ja linkittää sen tänne mainosmielessä, on otettava vastaan myös kritiikkiä. Älkää siisi poistako tätä kommnettia toistamiseen.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=inf04393

• huolestunnut

Väinö Pertamon blogikirjoittelussa juuri mikään ei pidä paikkaansa. Onko sinulla Väiski kaikki hyvin? Tuntuu kuin kävisit kierroksilla. Pidä huolta itsestäsi.

• Myäs Lukutaitoinen
        huolestunnut kirjoitti:

Väinö Pertamon blogikirjoittelussa juuri mikään ei pidä paikkaansa. Onko sinulla Väiski kaikki hyvin? Tuntuu kuin kävisit kierroksilla. Pidä huolta itsestäsi.

Voisitko eritellä Pertamon mainostamista käsittelevän blogin asiavirheet? Onko asiavirheitä analyysissa vai lähteissä?

Hyvää jaksamista nimimerkille "huolestunnut".

t. Lukutaitoinen

• uououuoiuo

Kirjoitit noin myös Pertamon Mainonta-blogiin ja jotkut sinulle vastasivatkin siellä.

Erikoista että Asiakas puolustaa liikkeenharjoitttaja-hypnotisoijansa taustayhteisöä!

Minusta Pertamo perustaa asiakritiikkinsä analyysiin ja lähteisiin eikä "ihmisten pahuuteen". Mitenkään tunnevaltaisiksi ei blogejaan voi väittää... tämä on vain minun näkökulmani.

Mutta varmasti olet Asiakkaana (kaikki varmasti uskovat että olet Asiakas) myös tietosuojan, puoskarilain ja kuluttajanoikeuksien kannalla...

Hienoa että olet saanut ongelmiisi ja vaivoihisi apua hypnoosista!

Hyvää vointia Asiakkaalle.

• huolestunut
        Myäs Lukutaitoinen kirjoitti:

Voisitko eritellä Pertamon mainostamista käsittelevän blogin asiavirheet? Onko asiavirheitä analyysissa vai lähteissä?

t. Lukutaitoinen

sekä että

• faktoja!???
        huolestunut kirjoitti:

sekä että

Entä jos lähettäisit bloginpitäjälle erittelyn asiavirheistä analyyseissa ja lähteissä ja pyytäisit häntä julkaisemaan oikaisut? Asiallisen viileästi kirjoittajavana Pertamo varmasti oikaisee faktat.

Tulkinnoistahan pitää voida olla eri mieltä; sitä kutsutaan suvaitsevaisuudeksi ja kritiikisiedoks.

• Hypnoosissa käynyt
        faktoja!??? kirjoitti:

Entä jos lähettäisit bloginpitäjälle erittelyn asiavirheistä analyyseissa ja lähteissä ja pyytäisit häntä julkaisemaan oikaisut? Asiallisen viileästi kirjoittajavana Pertamo varmasti oikaisee faktat.

Tulkinnoistahan pitää voida olla eri mieltä; sitä kutsutaan suvaitsevaisuudeksi ja kritiikisiedoks.

Lainaan itseäni :

"Tietosuojasta soisi puhuttavan, mutta ei tällä tyylillä: otetaan hampaisiin yksi tai kaksi esimerkkiä nimellä mainiten, ilkutaan heidän "tyylitajuttomuuttaan" oikein miehissä! Kiusaamista, ei yritystä asioiden todelliseen puimiseen ja muutokseen. Mustamaalaamista. Tällaiseen nettikiusaamiseen tulisi ehkä puuttua lainsäädännöllä?
        Samat nimet tuodaan esiin joka blogauksessa tai keskusteluosiossa ilman, että ne liittyisivät juuri tähän mitenkään."

Asiavirhe on se, että blogikirjoitus on kiusaamista. Sen enempää ei asiavirheitä tarvita.

Tässä muutamia asiavirheitä.
        Blogista:
        "Huolestuttava ilmiö on leviämässä ns. maallikkohypnoosiliikkeiksi leimattujen SHY:n ja Hypnoosiliiton piirissä: asiakkaiden hyödyntäminen palvelumyynnissä ja näiden henkilökohtaisten tietojen julkaiseminen kaupallisessa tarkoituksessa."

-Yhtään henkilökohtaista tietoa ei noissa kirjoituksissa ollut. Niistä ei tuntisi asiakasta.
        Asioista voi puhua yleisesti leimaamatta yhtä tai kahta tai edes kolmea kollegaa.

Blogista:
        "Valkama myös nimeää Linkit -osiossa ”kollegoikseen” terveydenhoitaja Kaisa Kaasalaisen ja seinäjokisen maallikkohypnoosiyrittäjä Kari Tuomaalan. Herääkin kysymys, vastaako Kaisa Kaasalainen terveydenhuollon ammattilaisena Valkaman maallikkona tekemistä hoidoista jotenkin ”kollegiaalisesti”."

-Miten ihmeessä joku toinen olisi vastuussa toisen hoidoista?! Mitä ihmettä tarkoittaa tuo kollegiaalisesti? (Sitä sanaa ei ainakaan Väinö tunne näissä kirjoituksissaan.)

Miten tuolle bloginpitäjälle voi jäädä epäselväksi asiakkaiden luottamussuhde, jos Valkama sivuillaan kertoo ensimmäiseksi näin:

"ASIAKASKERTOMUKSIA

Olen koonnut alle muutamia, eri kohdealueilta olevia asiakkaideni tapauskertomuksia ja kokemuksia suggestoterapiasta. Tunnistetiedot olen luonnollisesti muuttanut tai poistanut. Aina ennen asiakaskertomuksen julkaisua olen pyytänyt luvan kyseisiltä asiakkailtani, ja he ovat etukäteen lukeneet ja hyväksyneet kertomuksensa."
        http://www.rentoutus.net/

Ihan kysyn vaan? Eikö ole sisälukutaitoa?

• Hypnooissa käynyt
        uououuoiuo kirjoitti:

Kirjoitit noin myös Pertamon Mainonta-blogiin ja jotkut sinulle vastasivatkin siellä.

Erikoista että Asiakas puolustaa liikkeenharjoitttaja-hypnotisoijansa taustayhteisöä!

Minusta Pertamo perustaa asiakritiikkinsä analyysiin ja lähteisiin eikä "ihmisten pahuuteen". Mitenkään tunnevaltaisiksi ei blogejaan voi väittää... tämä on vain minun näkökulmani.

Mutta varmasti olet Asiakkaana (kaikki varmasti uskovat että olet Asiakas) myös tietosuojan, puoskarilain ja kuluttajanoikeuksien kannalla...

Hienoa että olet saanut ongelmiisi ja vaivoihisi apua hypnoosista!

Hyvää vointia Asiakkaalle.

En kai ole puolustanut taustayhteisöä? En tiedä siitä mitään, joten miksi puolustaisin sitä? Onko se uhattuna?
        Mainitsin vain, että olen huomannut, että nämä kaksi Suomessa toimivaa "maallikkohypnoosiyhdistystä" on PErtamolle punainen vaate jostain syystä.

Tietysti, koko tekstini lähti siitä epäoikeudenmukaisuuden tunteesta, jonka kirjoitus kirvoitti. Löysin itse hypnoosin tekijän hänen nettisivujensa kautta! En olisi uskaltautunut yhteydenottoon ellei hänen sivuillaan olisi ollut kuvauksia tapauksista. "Vaivani" ei ollut lääketieteellinen, joten lääkäriä en missään tapauksessa olisi lähestynyt tässä asiassa. Ketä sitten?

Eikö tosiaankin ole hieman erikoista, että jopa näiden parjattujen henkilöiden asiakkaat joutuvat puolustamaan heitä! (Tai saavat puolustaa.) Ei pitäisi.

• jo entinen

Hypnoosissa käynyt kirjoitti Pertamosta mm. seuraavaa:
        "Mikä on sinun vastuusi siitä, että asiat ovat johtaneet tähän? Että oppilaasi ja seuraajasi eivät noudata mielestäsi eettisiä ohjeita eivätkä mitään muitakaan ohjeita? Mikä on saanut sinut katkeroitumaan näin?"
        Väinö Pertamolla on SHY: nykytilanteesta täysi8 vatuuvapaus. Hänet erotettiin yhdistyksestä koska yritti etää asioiden ajautumisen nykytilaan. Minä ymmärrän hyvin oletetun katkeruuden.

• ammattilaisen vastuu
        Hypnoosissa käynyt kirjoitti:

Lainaan itseäni :

"Tietosuojasta soisi puhuttavan, mutta ei tällä tyylillä: otetaan hampaisiin yksi tai kaksi esimerkkiä nimellä mainiten, ilkutaan heidän "tyylitajuttomuuttaan" oikein miehissä! Kiusaamista, ei yritystä asioiden todelliseen puimiseen ja muutokseen. Mustamaalaamista. Tällaiseen nettikiusaamiseen tulisi ehkä puuttua lainsäädännöllä?
        Samat nimet tuodaan esiin joka blogauksessa tai keskusteluosiossa ilman, että ne liittyisivät juuri tähän mitenkään."

Asiavirhe on se, että blogikirjoitus on kiusaamista. Sen enempää ei asiavirheitä tarvita.

Blogista:
        "Huolestuttava ilmiö on leviämässä ns. maallikkohypnoosiliikkeiksi leimattujen SHY:n ja Hypnoosiliiton piirissä: asiakkaiden hyödyntäminen palvelumyynnissä ja näiden henkilökohtaisten tietojen julkaiseminen kaupallisessa tarkoituksessa."

-Yhtään henkilökohtaista tietoa ei noissa kirjoituksissa ollut. Niistä ei tuntisi asiakasta.
        Asioista voi puhua yleisesti leimaamatta yhtä tai kahta tai edes kolmea kollegaa.

Blogista:
        "Valkama myös nimeää Linkit -osiossa ”kollegoikseen” terveydenhoitaja Kaisa Kaasalaisen ja seinäjokisen maallikkohypnoosiyrittäjä Kari Tuomaalan. Herääkin kysymys, vastaako Kaisa Kaasalainen terveydenhuollon ammattilaisena Valkaman maallikkona tekemistä hoidoista jotenkin ”kollegiaalisesti”."

-Miten ihmeessä joku toinen olisi vastuussa toisen hoidoista?! Mitä ihmettä tarkoittaa tuo kollegiaalisesti? (Sitä sanaa ei ainakaan Väinö tunne näissä kirjoituksissaan.)

Miten tuolle bloginpitäjälle voi jäädä epäselväksi asiakkaiden luottamussuhde, jos Valkama sivuillaan kertoo ensimmäiseksi näin:

"ASIAKASKERTOMUKSIA

Olen koonnut alle muutamia, eri kohdealueilta olevia asiakkaideni tapauskertomuksia ja kokemuksia suggestoterapiasta. Tunnistetiedot olen luonnollisesti muuttanut tai poistanut. Aina ennen asiakaskertomuksen julkaisua olen pyytänyt luvan kyseisiltä asiakkailtani, ja he ovat etukäteen lukeneet ja hyväksyneet kertomuksensa."

> "Asiavirhe on se, että blogikirjoitus on kiusaamista."

Koettu "kiusaaminen" ei ole asiavirhe eikä argumentaatiovirhe.

> "Blogista:
        -Miten ihmeessä joku toinen olisi vastuussa toisen hoidoista?! Mitä ihmettä tarkoittaa tuo kollegiaalisesti?"

Terveydenhuollon ammattilaisella on laajennettu eettinen vastuu alaisuudessan tai ohjauksessaan toimivista henkilöistä. Potilasoikeus- ja ammattihenkilölaki sisältävät määräyksiä potilasohjauksista. Koskapa Valkamaa ei löydy Terhikki-rekisteristä, ei kysymys kollegiaalisesta vastuusta Kaasalaisen(Valvira rek.) osalta ole aivan aiheeton.

• voi pot hyvin
        Hypnooissa käynyt kirjoitti:

En kai ole puolustanut taustayhteisöä? En tiedä siitä mitään, joten miksi puolustaisin sitä? Onko se uhattuna?
        Mainitsin vain, että olen huomannut, että nämä kaksi Suomessa toimivaa "maallikkohypnoosiyhdistystä" on PErtamolle punainen vaate jostain syystä.

Tietysti, koko tekstini lähti siitä epäoikeudenmukaisuuden tunteesta, jonka kirjoitus kirvoitti. Löysin itse hypnoosin tekijän hänen nettisivujensa kautta! En olisi uskaltautunut yhteydenottoon ellei hänen sivuillaan olisi ollut kuvauksia tapauksista. "Vaivani" ei ollut lääketieteellinen, joten lääkäriä en missään tapauksessa olisi lähestynyt tässä asiassa. Ketä sitten?

Eikö tosiaankin ole hieman erikoista, että jopa näiden parjattujen henkilöiden asiakkaat joutuvat puolustamaan heitä! (Tai saavat puolustaa.) Ei pitäisi.

Haluamme varmasti kaikki uskoa, että sinä et ole mikään "valepotilas" eli hypnoosiasiakkaana esiintyvä hypnologi, vaan ihan oikea ja aito asiakas. En usko ollenkaan siihen ett' sinä olisit Valkama tai joku, jonka julkista mainontaa analysoitu täällä tai Pertamon asiatyylisessä blogissa.

Hyvää vointia Sinulla, potilas/asiakas!

• sekottavaa
        ammattilaisen vastuu kirjoitti:

> "Asiavirhe on se, että blogikirjoitus on kiusaamista."

Koettu "kiusaaminen" ei ole asiavirhe eikä argumentaatiovirhe.

> "Blogista:
        -Miten ihmeessä joku toinen olisi vastuussa toisen hoidoista?! Mitä ihmettä tarkoittaa tuo kollegiaalisesti?"

Terveydenhuollon ammattilaisella on laajennettu eettinen vastuu alaisuudessan tai ohjauksessaan toimivista henkilöistä. Potilasoikeus- ja ammattihenkilölaki sisältävät määräyksiä potilasohjauksista. Koskapa Valkamaa ei löydy Terhikki-rekisteristä, ei kysymys kollegiaalisesta vastuusta Kaasalaisen(Valvira rek.) osalta ole aivan aiheeton.

""Terveydenhuollon ammattilaisella on laajennettu eettinen vastuu alaisuudessan tai ohjauksessaan toimivista henkilöistä. Potilasoikeus- ja ammattihenkilölaki sisältävät määräyksiä potilasohjauksista. Koskapa XX ei löydy Terhikki-rekisteristä, ei kysymys kollegiaalisesta vastuusta NN (Valvira rek.) osalta ole aivan aiheeton.""

tavallista ihmistä sekottaa kun maallikot tekee sairaanhoitoa ja sairaanhoitoväki ja maallikkohoitajat on sekaisin näitten listoilla.

• esimerkit kehiin

Lainaan itseäni :

Blogista:

Blogista:

"ASIAKASKERTOMUKSIA

"Hypnoosissa käynyt" potilas: >"Blogista:

--- Asioista voi puhua yleisesti leimaamatta yhtä tai kahta tai edes kolmea kollegaa."

Kyllä huolestuttavasta ilmiöstä, asiakkaiden hyväksikäytöstä myynnissä, voi puhua ilman yhtään esimerkkiä, mutta korrektisti argumentoivana Pertamo antoi havainnollistavat esimerkit.

Yritysten ja yrittäjien mainonnan kritiikki on yleisen edun piirissä.
        Tietosuojasta on säädetty laeilla.

• Hypnoosissa käynyt
        voi pot hyvin kirjoitti:

Haluamme varmasti kaikki uskoa, että sinä et ole mikään "valepotilas" eli hypnoosiasiakkaana esiintyvä hypnologi, vaan ihan oikea ja aito asiakas. En usko ollenkaan siihen ett' sinä olisit Valkama tai joku, jonka julkista mainontaa analysoitu täällä tai Pertamon asiatyylisessä blogissa.

Hyvää vointia Sinulla, potilas/asiakas!

Saat uskoa mitä haluat, olen pahoillani ja pyydän anteeksi Valkamalta, jos hänen uskotaan nyt kirjoittaneen mitä minä kirjoitin!

Mutta enpähän voi muuta sanoa, kuin että kaunaisen ja harhaisen tuntuista porukkaa pyörii näissä piireissä näköjään!

Haluatko, että kerron nimeni ja miksi minua hoidettiin, vai mitä ihmettä vaadit? Sekö olisi sitten asiakkaan suojelua ja eettisten sääntöjen mukaista sinulta?

Minusta se riittää, että minä sanon niin. Jos sinä haluat uskoa jotain muuta, niin se kertoo sinusta.

Erikoista on, erikoista. Asiakasta aletaan epäillä ja suorastaan haukkua toisten "kollegoiden" toimesta yleisillä sivustoilla. Ensin puolustetaan muka asiakasta ja vaaditaan asiakkaan suojaa ja sitten näin! Kaksinaismoralistista ja sen takana joku aivan muu päämäärä, ei asiakkaan suojeleminen.

Nyt, kun olen luenut näitä sivuja muutaman kuukauden, niin huomaan, että myös esiinnytään muka asiakkaana ja yritetään sitä kautta saada toiset näyttämään huonolta! Voiko epäeettisempää olla??

Ehkäpä olisi tosiaankin saatava joku selvyys tähän villiin maailmaan, jotta saataisiin tällaiset haukkujat ja räksyttäjät pois! Pitäisikö sitten vain laillistaa jollain tavoin kaikki hypnoosiyrittäjät? Nimittäin jos nämä räksyttäjät edustavat jotain virallista tahoa niin HUH HUH!

• sinulla on oikeus

Saat uskoa mitä haluat, olen pahoillani ja pyydän anteeksi Valkamalta, jos hänen uskotaan nyt kirjoittaneen mitä minä kirjoitin!

Mutta enpähän voi muuta sanoa, kuin että kaunaisen ja harhaisen tuntuista porukkaa pyörii näissä piireissä näköjään!

Haluatko, että kerron nimeni ja miksi minua hoidettiin, vai mitä ihmettä vaadit? Sekö olisi sitten asiakkaan suojelua ja eettisten sääntöjen mukaista sinulta?

Minusta se riittää, että minä sanon niin. Jos sinä haluat uskoa jotain muuta, niin se kertoo sinusta.

Erikoista on, erikoista. Asiakasta aletaan epäillä ja suorastaan haukkua toisten "kollegoiden" toimesta yleisillä sivustoilla. Ensin puolustetaan muka asiakasta ja vaaditaan asiakkaan suojaa ja sitten näin! Kaksinaismoralistista ja sen takana joku aivan muu päämäärä, ei asiakkaan suojeleminen.

Nyt, kun olen luenut näitä sivuja muutaman kuukauden, niin huomaan, että myös esiinnytään muka asiakkaana ja yritetään sitä kautta saada toiset näyttämään huonolta! Voiko epäeettisempää olla??

Ehkäpä olisi tosiaankin saatava joku selvyys tähän villiin maailmaan, jotta saataisiin tällaiset haukkujat ja räksyttäjät pois! Pitäisikö sitten vain laillistaa jollain tavoin kaikki hypnoosiyrittäjät? Nimittäin jos nämä räksyttäjät edustavat jotain virallista tahoa niin HUH HUH!

Ei ei, kyllä sinulla on oikeus asiakkaana purkautua, puoltaa hoitajiasi ja heidän lahkomaisten yhteisöjensäki asiaa. Se on oikeutesi.

Ajattelen näin: ala on vahvasti lahkomainen, kritiikinsieto on heikkoa ja nyt ovat joutuneet ongelmiin viranomaisten kanssa.

Puoskarilain pelko ja ehkä syyllisyyskin (ongelmista varoittaneiden puhdistuksista - ehkä vastoin yhdistyslakiakin) saa alan maallikkoyrittäjät nyt reagoimaan paniikinomaisesti.

Kauna-katkeruus-viha -suggestio ehkä estää ottamasta vastaan Bloggarin asiallisia ja tosiseikoilla perusteltuja kirjoituksia.

Jaan toiveesi että Suomeen saataisiin villejä huuhaamarkkinoita ja puoskarilahkoja rajaavaa lainsäädäntöä.

• Asiallisuutta toivon
        Myäs Lukutaitoinen kirjoitti:

t. Lukutaitoinen

Eikö se juuri ole asiavirhe, että asiakkaiden kertomuksia solvataan asiattomiksi? Vaikka alempana osoitetaan, että käytäntö on ihan yleinen myös isoilla lääkärikeskuksilla.

Ja miksi kukaan ei ole tätä kommentoinut aikanaan? Ketju on toukokuulta.

Tuon blogin kommenttiosiossa kauhistellaan ja hämmästelläään, voivotellaan ja ollaan huolissaan "asiakkaan oikeuksista". Mistä oikeuksista? Mistä tarkkaan ottaen ollaan huolissaan? Paljon laajamittaisempaahan tuo asiakkaiden hyväksikäyttö tuntuu olevan noilla isoilla lääkäriasemilla, siitä pitäisi olla huolissaan, jos jostain!

Itse en nyt näe tuossa mitään suurempaa ongelmaa. Ei ainakaan nämä lääkäriaseman potilaat ole itse valittaneet, luultavasti he ovat saaneet leikkauksensa ilmaiseksi!!! He esiintyvät omalla nimellään, omalla naamallaan, sen sijaan näissä hypnoosiesimerkeissä oli vain nimimerkit, ei kuvia.

Vai ajatteletteko te, että hypnoosissa käynti tai sen syy olisi jotenkin häpeällistä eikä sitä siksi saisi kertoa? Pyh!

• FAKTOJA
        faktoja!??? kirjoitti:

TÄSSÄ asiavirhe:

"Kolmannen esimerkin tarjoaa Henri Valkama sivustollaan (viite 13). Hän julkaisee niillä lukuisia asiakaskertomuksia. Tulevatko laadittavat pykälät kattamaan myös hänen kuvaamansa vastaanottotoiminnan? Toivottavasti Valkama on pyytänyt asiakkailtaan luvat tarinoiden julkaisuun ja on kertonut heille tietosuojamääräyksistä."
        http://www.vainopertamo.blogspot.fi/2013/02/puoskaripykalien-valmistelu-ja-hypnoosi_7722.html

Ja ko. kotisivun alkumetreillä kirjoitetaan:
        "Olen koonnut alle muutamia, eri kohdealueilta olevia asiakkaideni tapauskertomuksia ja kokemuksia suggestoterapiasta. Tunnistetiedot olen luonnollisesti muuttanut tai poistanut. Aina ennen asiakaskertomuksen julkaisua olen pyytänyt luvan kyseisiltä asiakkailtani, ja he ovat etukäteen lukeneet ja hyväksyneet kertomuksensa."

Miten siis voidaan ihmetellä onko lupaa kysytty, jos se kerrotaan ennen kuin ensimmäistäkään tapausesimerkkiä on kerrottu?

Ja tämäkin on jo tuotu esiin näissä vastauksissa, mutta kun ei mene jakeluun.

Koko juttu oli siis tuulesta temmattu, tahalliseti provosoiva ja asiattomasti asiakkaan oikeuksia perään huudellen kirjoitettu.

Jäljempänä tässä ketjussa on osoitettu, että vastaananlainen markkinointi on erittäin yleistä lääkärikeskuksien verkkosivuilla.

Blogin kommenttien alkusanay alkavat usein: "järkyttävää luettavaa". Silti kukaan ei ole "huomannut", että tv:ssä mainostetaan silmäleikkauksia asiakkailla?!

Missä joukkohypnoosissa te oikein olette?!

• Puoskarin poika

Tapelkaa tapelkaa...riidelkää riidelkää..katkeraa katkeraa.
      Maalliikkoliitot tappelee, mut miksi ei koskaan tieteellinen ?

• Hypnoosissa käynyt

En minä ole mikään maallikko, vaan asiakas.

• toivoo helpotusta

Ei liitot eikä yhdistykset riitele vain liitosta ja yhdistyksestä erotetut harrastavat vihakirjoittelua, joita lukijat pitävät em. yhteisöjen riitaisina kirjoitteluina. En ole tavannut täällä yhtäkään em. yhteisöjen viestiä! Miksi valheita pitää tuottaa, ehkä se helpottaa elämäänsä katkeroituneita ja tekojansa katuvia viestittäjiä tai sitten haluavat siten tiedottaa olevansa olemassa.

• Näkyy ja kuuluu
        toivoo helpotusta kirjoitti:

Ei liitot eikä yhdistykset riitele vain liitosta ja yhdistyksestä erotetut harrastavat vihakirjoittelua, joita lukijat pitävät em. yhteisöjen riitaisina kirjoitteluina. En ole tavannut täällä yhtäkään em. yhteisöjen viestiä! Miksi valheita pitää tuottaa, ehkä se helpottaa elämäänsä katkeroituneita ja tekojansa katuvia viestittäjiä tai sitten haluavat siten tiedottaa olevansa olemassa.

Pientä katkeruutta tosiaan on ilmassa...

• vasta-argumentit????

Tunnepurkaukset eivät oikein vakuuta Pertamon esittämien faktojen tai analyysien kumoamiseksi. Tunnepurkaukset vain vahvistavat vaikutelmaa lahkonomaisuudesta, missä eri mieltä olevia leimataan tai "puhdistetaan" yhteisöistä.

Kyllä asikkaiden kuluttajanoikeuksista ja tietosuojasta ja hypnoosipalvelujen mainonnasta pitäisi voida keskustella myös kriittisesti.

• faktoja, ei tunteita

Oliko hypnoosipalvelujen mainontaa käsitelleessä blogissa joitakin asiavirheitä? Olisi kiinnostavaa että tuottaisit tunnereaktion asemesta myös faktoja...

Eri mieltä olevien leimaaminen ja voimakkaan tunnevaltainen suhtautuminen "ulkopuolisiin" tai yhteisöistä eronneisiin tuo mieleen lahkon.

• auttaako eteenpäin?
        Näkyy ja kuuluu kirjoitti:

Pientä katkeruutta tosiaan on ilmassa...

En tiedä, onko ongelmien henkilökohtaistaminen tai tunnevaltaistaminen (esim. "katkeruuksiksi" tai "vihakirjoitteluksi") vastaus kuluttaja- ja tietosuojalakeihin...

Eri mieltä olevien leimaaminen ei ehkä auta pidemmän päälle: Jos maallikkohypnoosiala ei saa omavalvontaansa ja itsesääntelyään toimimaan, niin puoskaripykälien kiristäminen on edessä. Eikä siinä sitten bloginpitäjän syyllistäminen auta.

• Seuraan vaan
        faktoja, ei tunteita kirjoitti:

Oliko hypnoosipalvelujen mainontaa käsitelleessä blogissa joitakin asiavirheitä? Olisi kiinnostavaa että tuottaisit tunnereaktion asemesta myös faktoja...

Eri mieltä olevien leimaaminen ja voimakkaan tunnevaltainen suhtautuminen "ulkopuolisiin" tai yhteisöistä eronneisiin tuo mieleen lahkon.

Muuten hyvä, mutta kun en kuulu SHY:hyn enkä Hypnoosiliittoon. Miten siellä lahkoutuisin siis?

Seurailen vain sivusta, kerron oman kokemukseni ja mielipiteeni enkä ole sitoutunut mihinkään enkä kehenkään. Tuntuu vain erikoiselta touhulta tämä teidän touhunne.

• 80980l

Uskotaan uskotaan että olet oikeasti Henri Valkaman tai jonkun muun hypnologin hoitopotilas tai pikemminkin "asiakas". Annan neuvon: älä itse käy kuitenkaan tällaisella palstalla jakamaan yksityiskohtia suggerilta saamastaisi mielenterveyshoidosta. Voimia ja jaksamista sinulle!

Itse kyllä ajattelen, että sellainen puoskarilaki, joka karsisi ylilyönnit myös terapiamainonnasta, olisi myös asiakkaiden etu.

Kuluttaja- ja tietosuojaviranomaisten puoleen voit toki nytkin kääntyä.

• talk-back

Ettet sittenkin ole "suggeri" joka esiintyy potilaana? Pertamoon mainosblogiinkin (toukokuu 2013) kirjoitti joku ja esiintyi Valkaman potilaana. Minusta on pikkasen epäuskottavaa että julkisella nettipalstalla kukaan potilas/asiakas kävisi kiihkolla tai kovalla innolla puolustelemaan jotain terapeuttiyhdistystä. Terapeutin puolustelun ymmärrän mutta että potilas/asiakas sekaantuisi järjestöpolitiikkaan... ei vain tunnu uskottavalta. En väitä että olisi Henri Valkama tai kukaan tietty hypnootikko.

Mutta jotain ristiriitaa tässä.

Ihmetyttää sekin miten kovalla innolla yritetään kääntää huomio pois Pertamon esittämistä faktoista ja arvioista henkilökohtaisuuksilla. Lollotus katkera-kauna-viha-katkera-kauna-viha ei vakuuta. Pertamon erottaminen, joka ei tainnut mennä yhdistyslain mukaan, EI myöskään kumoa hänen kirjoitustensa sisältöä.

• ei ristiriitaa
        talk-back kirjoitti:

Ettet sittenkin ole "suggeri" joka esiintyy potilaana? Pertamoon mainosblogiinkin (toukokuu 2013) kirjoitti joku ja esiintyi Valkaman potilaana. Minusta on pikkasen epäuskottavaa että julkisella nettipalstalla kukaan potilas/asiakas kävisi kiihkolla tai kovalla innolla puolustelemaan jotain terapeuttiyhdistystä. Terapeutin puolustelun ymmärrän mutta että potilas/asiakas sekaantuisi järjestöpolitiikkaan... ei vain tunnu uskottavalta. En väitä että olisi Henri Valkama tai kukaan tietty hypnootikko.

Mutta jotain ristiriitaa tässä.

Ihmetyttää sekin miten kovalla innolla yritetään kääntää huomio pois Pertamon esittämistä faktoista ja arvioista henkilökohtaisuuksilla. Lollotus katkera-kauna-viha-katkera-kauna-viha ei vakuuta. Pertamon erottaminen, joka ei tainnut mennä yhdistyslain mukaan, EI myöskään kumoa hänen kirjoitustensa sisältöä.

kyllä asiakkailla on oltava oikeus puolustaa terapistinsa taustayhteisöjä - myös maallikkohoitajia. myös terapistin sidosryhmän järjestöpolitiikkaa on asiakkaalla oltava oikeus puolustaa. voimakkain tuntein.

en näe siinä mitään ristiriitaa.

ja jos joku pelkojaan/syyllisyyttään/defenssejään kokee Blogit kaunaksi-katkeruudeksi-vihaksi on hänellä oltava oikeus purkaa tuntemuksiaan Blogia kohtaan - tosiasioista, argumentaatiosta, lähteistä piittaamatta.

• kaikki asiakkaita
        ei ristiriitaa kirjoitti:

kyllä asiakkailla on oltava oikeus puolustaa terapistinsa taustayhteisöjä - myös maallikkohoitajia. myös terapistin sidosryhmän järjestöpolitiikkaa on asiakkaalla oltava oikeus puolustaa. voimakkain tuntein.

en näe siinä mitään ristiriitaa.

ja jos joku pelkojaan/syyllisyyttään/defenssejään kokee Blogit kaunaksi-katkeruudeksi-vihaksi on hänellä oltava oikeus purkaa tuntemuksiaan Blogia kohtaan - tosiasioista, argumentaatiosta, lähteistä piittaamatta.

Joo, kun tarkemmin ajattelee niinhän voihan "suggestoterapeutti SHY", "Certified Hypnotherapist NGH", "psykologian kandidaatti" tms. myös olla asiakas. Jokainen on asiakas - K-kaupan, puhelinfirman, bensiksen, Taipale-pubin jne asiakas.

• Hypnoosissa käynyt
        80980l kirjoitti:

Uskotaan uskotaan että olet oikeasti Henri Valkaman tai jonkun muun hypnologin hoitopotilas tai pikemminkin "asiakas". Annan neuvon: älä itse käy kuitenkaan tällaisella palstalla jakamaan yksityiskohtia suggerilta saamastaisi mielenterveyshoidosta. Voimia ja jaksamista sinulle!

Itse kyllä ajattelen, että sellainen puoskarilaki, joka karsisi ylilyönnit myös terapiamainonnasta, olisi myös asiakkaiden etu.

Kuluttaja- ja tietosuojaviranomaisten puoleen voit toki nytkin kääntyä.

En ole saanut mielenterveyshoitoa. En viralliselta enkä epäviralliselta taholta. Joten neuvosi on turha.
        Kovin yksitysikohtiasta tietoa en äytä antaneen, kun sinullakin oli väärä käsitys asiasta ja teet oletuksia tai vääristelmiä oikeastaan. Yrität leimata minut mielenterveyspotilaaksi? Oi, kuinka eettistä!

• Hypnoosissa käynyt
        kaikki asiakkaita kirjoitti:

Joo, kun tarkemmin ajattelee niinhän voihan "suggestoterapeutti SHY", "Certified Hypnotherapist NGH", "psykologian kandidaatti" tms. myös olla asiakas. Jokainen on asiakas - K-kaupan, puhelinfirman, bensiksen, Taipale-pubin jne asiakas.

No, tämä tällainen narsistimeininki onkin odotettavissa teiltä. Miten se menikään: asiakkaan mitätöiminen ja hukkuminen...?

Ammatillista osaamista, tottatosiaan.

Suutahdin, koska sain hyvää apua ja sitten sellainen henkilö nostetaan esimerkiksi huonosta toimintatavasta ilman ensimmäistäkään todistetta siitä, että kyseiset jutut olisi kirjoitettu ilman asiakkaan suostumusta! Tyhjää spekulointia siis, ilkeämielistä. Kirjoitin mielestäni asiallisesti, en asiattomasti.

Ilkeys taitaa olla tyypillistä, sillä nyt olette ilkeitä minulle. Yksikään oikea ammattilainen ei teksisi tällaista, ei edes yleisellä keskustelupalstalla. Olkaa hyvät, mitätöikää minut! Ihan täydellä laidalla vaan. Saako se teidät näyttämään älykkäiltä?

• 17+17

No, tämä tällainen narsistimeininki onkin odotettavissa teiltä. Miten se menikään: asiakkaan mitätöiminen ja hukkuminen...?

Ammatillista osaamista, tottatosiaan.

Suutahdin, koska sain hyvää apua ja sitten sellainen henkilö nostetaan esimerkiksi huonosta toimintatavasta ilman ensimmäistäkään todistetta siitä, että kyseiset jutut olisi kirjoitettu ilman asiakkaan suostumusta! Tyhjää spekulointia siis, ilkeämielistä. Kirjoitin mielestäni asiallisesti, en asiattomasti.

Ilkeys taitaa olla tyypillistä, sillä nyt olette ilkeitä minulle. Yksikään oikea ammattilainen ei teksisi tällaista, ei edes yleisellä keskustelupalstalla. Olkaa hyvät, mitätöikää minut! Ihan täydellä laidalla vaan. Saako se teidät näyttämään älykkäiltä?

ei sua ole täällä nimenomaan puolustettu? varmaan ex-puoskaroitujen taholtakin?

kyllä sä ihan asiallisesti olet kuvannut miltä blogit susta tuntuu.

varmasti sä pystyt ymmärtämään miltä tuosta "yhteisössäkin" siipeensä saaneista voi tuntua kun mitätöidään tai haukutaan. pertamoahan on ihan erityisesti haukuttu.

ei kai pointti oo se että asiakaskertomuksia olisi muka julkaistu ilman lupaa vaan se että niitä käytetään mainostamisessa.

kaikkea hyvää sulle ja varmaan sulta riittää empatiaa kaikille hyväksikäytetyille tai mitätöidyille.

• Mikä tarkoitus

Lääkäreitä ohjaa Lääkäriliitto.

" Potilaan käyttö markkinoinnissa

Potilaan nimeä, kuvaa tai muita yksilöitävissä olevia tietoja ei tule käyttää markkinoinnissa ilman potilaan lupaa.

Palveluntuottajien lehdissä voidaan esittää potilaita ja heidän kokemuksiaan kuvaavia artikkeleita potilaiden luvalla. Artikkeleilla ei saa luoda tarpeetonta terveydenhuoltopalvelujen kysyntää ja niiden tulee sisällöltään olla asianmukaisia. Artikkeleiden tulee kuvata yleisesti hyväksyttyjä ja tutkimukseen sekä lääketieteelliseen kokemukseen perustuvia hoitomuotoja. "

http://www.laakariliitto.fi/etiikka/liiton_ohjeet/ilmoitteluohjeet.html

Artikkelista:

"Lääkäriliiton markkinoinninvalvontalautakunta seuraa jäsenten markkinoinnin asianmukaisuutta. Valvontalautakunnan puheenjohtajan, toiminnanjohtaja Heikki Pälven mukaan ohjeiden vastaista markkinointia on kovin vähän ja yleensä se tapahtuu vahingossa, jolloin myös liitosta tuleva huomio riittää korjaamaan virheen.

– Ei-jäsenten ohjeiden vastainen markkinointi ohjataan suoraan kuluttajasuojalautakunnalle käsittelyyn. Kuluttajasuojalautakunta on virallinen elin, jolla on mahdollisuus myös sanktioihin, Pälve selventää."

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/plastiikkakirurgian-mainonta-puhuttaa/

---
      Ei kai tässä nyt yritetä verrata jotain Valviraan kuulumatonta yhdistystä lääkäreihin? Pitäisikö heillä olla muka yhteiset markkinoinnin eettiset ohjeet? Pitäisikö hypnotisoijat kaikki ottaa Lääkäriliiton eettisten ohjeiden piiriin? Vai mitä yritetään sanoa?

Jos halutaan herätellä yleistä keskustelua eiheesta, niin ei näin! Ei osoittamalla sormella joitakin ja heidän "väärää" toimintaansa, sillä näissä esimerkeissä ei ole mitään väärää! Ei laki eikä nykyiset eettiset ohjeet kiellä eikä ohjaa muuhun. Jso niitä halutaan muuttaa, niin asiallisempaa keskustelua, pyydän!

• jo entinen

Mikä tarkoitus kirjoitti:
        "Ei kai tässä nyt yritetä verrata jotain Valviraan kuulumatonta yhdistystä lääkäreihin? Pitäisikö heillä olla muka yhteiset markkinoinnin eettiset ohjeet? Pitäisikö hypnotisoijat kaikki ottaa Lääkäriliiton eettisten ohjeiden piiriin? Vai mitä yritetään sanoa?"
        Minusta olisi kohtuullista että hypnoosi-istuntoon menijä saisi hypnoosia eikä esim. taideterapiaa tai vyöhyketerapiaa.
        Ongelma on se että SHY on määritellyt, että kaikki on hypnoosia ja hypnoosi on kaikki. Tämä tarkoittaa että jokainen voi itse päättää mikä on hypnoosia. Lisäksi SHY on päättänyt että jokainen hypnoosikouluttaja voi kouluttaa hyonoosia omasta maailmankuvastaan lähtien.
        Asiakkaan ja koulutettavan näkökulmasta tämä tarkoittaa että on ihan tuurissaan minkälaista palvelua tai koulutusta sattuu saamaan. Tämä ei tietenkään voi olla oikein kummankaan näkökulmasta.

• mainonnan valvonta
        jo entinen kirjoitti:

Mikä tarkoitus kirjoitti:
        "Ei kai tässä nyt yritetä verrata jotain Valviraan kuulumatonta yhdistystä lääkäreihin? Pitäisikö heillä olla muka yhteiset markkinoinnin eettiset ohjeet? Pitäisikö hypnotisoijat kaikki ottaa Lääkäriliiton eettisten ohjeiden piiriin? Vai mitä yritetään sanoa?"
        Minusta olisi kohtuullista että hypnoosi-istuntoon menijä saisi hypnoosia eikä esim. taideterapiaa tai vyöhyketerapiaa.
        Ongelma on se että SHY on määritellyt, että kaikki on hypnoosia ja hypnoosi on kaikki. Tämä tarkoittaa että jokainen voi itse päättää mikä on hypnoosia. Lisäksi SHY on päättänyt että jokainen hypnoosikouluttaja voi kouluttaa hyonoosia omasta maailmankuvastaan lähtien.
        Asiakkaan ja koulutettavan näkökulmasta tämä tarkoittaa että on ihan tuurissaan minkälaista palvelua tai koulutusta sattuu saamaan. Tämä ei tietenkään voi olla oikein kummankaan näkökulmasta.

Totta, jos kaikkea, siis ihan mitä tahansa, saa myydä hypnoosina, niin SHY:n omavalvonnalla ei ole mitään pohjaa arvioida jäsenyrittäjiensä mainontaa.

http://tinyurl.com/puoskaripykalat

http://tinyurl.com/asiakashankintaa

Vaikka olisikin asiakkaalta lupa julkaista tämän tarina, niin onko se ihan eettistä. Pertamo kirjoitti tuossa asiallisesti rapportista ja alitajuisesta suggestiivisesta suhteesta. Jos noin on niin onkohan ihan ongelmatonta hyötykäyttää asiakkaita/potilaita mainonnassa.

On varma paras että viranomaiset ohjeistaisi ja ojentaisi tässäkin asiassa. SHY/Hypnoosiliittoon en luota valvonta-asiassa.

• näinpäin

Kävin sattumoisin Väinö Pertamon sivuilla ja täytyy sanoa, että harvoin näkee sellaista roskaa nettisivuilla. Hämmästykseni oli suuri, kun hän oli haukkunut kaikki Suomen hypnoosin parhaat asiantuntijat. Katkeroituneen ihmisenkin ajatuksiksi hänen mielipiteensä ampuvat pahasti yli. Hän pitää itseään aitona ja parhaana asiantuntijana hypnoosista. Hänen ajatuksensa ovat kuin suoraan kivikaudelta ja asentaansa inkvisition ajoilta. Tieteellisyys ja objetiivisuus puuttuvat lähes kokonaan. On vaarallista, että tällainen henkilö kuvittelee edustavansa totuudellista näkemystä muita halventamalla. Se on lisäksi erittäin ala-arvoista ja halpamaista, eikä mitenkään sovi hypnoosin vastuulliseen maailmaan. En ole kenenkään muun nähnyt haukkuvan kollegojaan tällä tavalla moraalisesti ja eettisesti tuomittavalla tavalla. Mistä johtuu, että hän tekee näin? Onko hänet erotettu/ syrjäytetty? En tiedä, mutta vaikea nähdä muutakaan selitystä. Säälittävää, mutta samalla myös surullista. Tämä vain vahvisti kuulemaani, että häntä ei kukaan enää ota todesta, vaikka hän tekeekin kaikkensa toisten haavoittamiseksi.

• tunteet pelissä

Purat tunteitasi ja reagoit tunnevaltaisesti Pertamo-blogiin. Minusta hän kirjoittaa lähteisiin, dokumentteihin ja havaintoihin perustuen sangen analyyttisesti. Ja aina perustellen.

Viranomaistoimet ja tietosuoja ja kuluttajanoikeudet ovat vakavia asioita.

Se ei saisi unohtua tunnepurkausten keskellä.

• "asiantuntijoita"?

Erikoinen reaktio: "Hämmästykseni oli suuri, kun hän oli haukkunut kaikki Suomen hypnoosin parhaat asiantuntijat."

Asioihin voi reagoida niin monin tavoin. Itse koen blogin toisella.

Minusta bloginpitäjä ei ole koskaan "haukkunut" ketään, vaan arvioinut faktojen ja julkisten lähteiden (esim. mainossivujen ja julkisten esiintymisten) pohjalta toimijoiden linjauksia, julkisia toimia ja väitteitä.

Asiantuntijaksi ei voi nimittää itse itseään. Asiantuntijaksi tunnustetaan, esim. vertaisarvioitujen tieteellisten tai ammatillisten julkaisujen perusteella.

• jo 5 vuotta jäsenenä
        "asiantuntijoita"? kirjoitti:

Erikoinen reaktio: "Hämmästykseni oli suuri, kun hän oli haukkunut kaikki Suomen hypnoosin parhaat asiantuntijat."

Asioihin voi reagoida niin monin tavoin. Itse koen blogin toisella.

Minusta bloginpitäjä ei ole koskaan "haukkunut" ketään, vaan arvioinut faktojen ja julkisten lähteiden (esim. mainossivujen ja julkisten esiintymisten) pohjalta toimijoiden linjauksia, julkisia toimia ja väitteitä.

Asiantuntijaksi ei voi nimittää itse itseään. Asiantuntijaksi tunnustetaan, esim. vertaisarvioitujen tieteellisten tai ammatillisten julkaisujen perusteella.

Iäkkään Pertamon blogi täynnään harhaanjohtavia väittämiä ja itse julkisille tahoille lähettämien viestien ja harhaisten muka kantelujen kommentointia, Ikä antakoon anteeksi huuhaan!

• ohhhos sentään
        jo 5 vuotta jäsenenä kirjoitti:

Iäkkään Pertamon blogi täynnään harhaanjohtavia väittämiä ja itse julkisille tahoille lähettämien viestien ja harhaisten muka kantelujen kommentointia, Ikä antakoon anteeksi huuhaan!

Purat tuossa tunteita, arvioit henkilön persoonallisuutta kielteisesti leimaavasti mutta et esitä mitään faktoja. Toisin kuin tuo bloginpitäjä, joka perustaa arvionsa julkisiin läheisiin.

Jokainen voinee tarkistaa tilanteen Kuluttajavirastosta, Kaupparekisteristä ja Tietosuojavaltuutetulta.

• myönteisesti
        jo 5 vuotta jäsenenä kirjoitti:

Ei kai alan mainonnan arvioiminen ja asiakkaan tietosuojasta muistuttaminen voi olla näin kipeä asia... Rauhaa ja levollisuutta silti sinulle. Entäpä jos lukisit Pertamo mainontaa ja tietosuojaa käsittelevän blogin lähteineen uudestaan. Rauhallisemmalla mielellä. Ja sitten jos löytyy virheitä niin pyydä oikaisemaan asiavirheet.

• tässähän tää

"Suggestoterapeutti noudattaa terveydenhuoltoalalla yleisesti noudatettavaa vaitiolovelvollisuutta. Asiakkaan henkilötiedot ja terapiakeskustelujen sisällöt kuuluvat vaitiolovelvollisuuden piiriin. Mahdollisten tapausselostusten julkaisussa, suojattunakin, tulee aina pyytää asiakkaalta lupa, joka tarvittaessa pyydetään kirjallisena. Suggestoterapeutti ylläpitää luottamuksellista asiakaskortistoa, johon kirjataan terapiatapaamisista oleellinen tieto."

http://www.shy.fi/vanha/index.php?option=com_content&view=article&id=20&Itemid=21

Onko jotain muuta näyttöä vai räksytetäänkö vain ohikulkijoita?

• hyvän ohjeet esille

Eli terapiaa siis tehdään ilman psykoterapeutin, psykologin tai psykiatrin laillistuksia? Ohjeet kyllä hyvät. Miksi näitä ohjeita ei löydy enää SHY:n uusilta sivuilta?

Kyllä SHY:n pitäisi tiedottaa uusilla verkkosivuillaan asiakkaan oikeuksista. Siinä aina maltillisesti kirjoittava Pertamo on oikeassa.

• harmillista

Eihän kukaan halua tuollaisen ry:n johtoon, jota kiusataan jatkuvasti ulkopuolelta ja jonka johto leimataan. Kauheat paineet luodaan. Eikös nämä ihmiset tee lähinnä ilmaiseksi työtä ry:ssä? Ihme kyttäämistä. Kuka haluaisi riitelemään jonkun entisen jäsenen kanssa julkisesti? Ainakin tällaisen kuvan saa täältä netistä. Että joku ulkopuolinen /ulkopuoliset haluaa pilata maineen.
      Tähän mielipiteeseen on helppo yhtyä! Tämä keskustelupalsta vihakirjoittelupalsta

• ottakaa esimerkkiä

Nostan hattua hierojalle. Hän on nyt poistanut kotisivunsa asiakaskertomuksineen ja paranemislupauksineen. Hienoa että oman ammatin rajoja ja kuluttajansuojaa kunnioitetaan hieronta-alalla. Eikä asiakkaita enää käytetä mainostarkoituksessa. Ottakaapa muutkin mallia Kirsin hyvästä toiminnasta. Sofianovan sivuiltakin on nyt poistettu kaikki SHY:hyn, SHY-etiikkaa ja SHY-hypnoosiin liittyvä.

http://www.tinyurl.com/kotisivut-poistettu

• hghghgh

Mutta poistiko hypnotisoinut hieroja (H-liitto) kotisivunsa ( plus) hoitokuvaukset omasta aloitteesta? Vai viranomaisten, jonkun muun tahon kehotuksesta?

Tätä nyt ihmetellään, kun Sofianovankin sivuilta on poistettu hypnoosit, SHY:t, hypnologi-SHY-kouluttaja.

• talk-back
        hghghgh kirjoitti:

Mutta poistiko hypnotisoinut hieroja (H-liitto) kotisivunsa ( plus) hoitokuvaukset omasta aloitteesta? Vai viranomaisten, jonkun muun tahon kehotuksesta?

Tätä nyt ihmetellään, kun Sofianovankin sivuilta on poistettu hypnoosit, SHY:t, hypnologi-SHY-kouluttaja.

Veikkaan että Valvira tai aluehallintovirasto. Onhan (netin mukaan) tuo Sofianova hypnologeineen ollut aluehallintoviraston valvontatoimien kohteena.

Tuli mieleen, että jos jotain tällaista on tekeillä, se voisi selittää, miksi Pertamon blogi nyt herättää niin kauhean väkeviä tunteita. vahvoja defenssejä, jopa hyökkäyksiä persoonaa kohtaan...

• Hahahaaaaaaa

Ei kukkaan lääkäriasema kentaa hypnoosia mainostaa, paitsi tieteelliset.
      Sen verran koko maalikkohypnoosi on näissä tarrahenki ja voodoo-touhussa ryvettynyt, että kaikki nauraa.
      ja kun vielä kuka tahansa mattokauppias voi hypnoosia antaa ja mainostaa, että suggestoterapeutteja ollaan..

ihmiset alkaa heräämään tähän huijaukseen..

• kuka tietäis

Jaa, "teolaisia", "valviiralaisia" vai mitä "moilasia" ne on, huseeraa myös villeissä kuvioissa. Maallikkoja yllyttämässä.

Valviralta pitäisi löytyä ryhtiä laittaa nämä Sofianovat, Mielentilat, Longlifet ja Antioxydantit kuriin.

"Koivuslaisten" moilaselta odotetaan ilmoittautumista. Tietääkö moilanen ("teolainen") jotakin tästä Sofianovan tempauksesta? Onko Avi ja Valvira aktivoitumassa?

• Pois, pois
        kuka tietäis kirjoitti:

Jaa, "teolaisia", "valviiralaisia" vai mitä "moilasia" ne on, huseeraa myös villeissä kuvioissa. Maallikkoja yllyttämässä.

Valviralta pitäisi löytyä ryhtiä laittaa nämä Sofianovat, Mielentilat, Longlifet ja Antioxydantit kuriin.

"Koivuslaisten" moilaselta odotetaan ilmoittautumista. Tietääkö moilanen ("teolainen") jotakin tästä Sofianovan tempauksesta? Onko Avi ja Valvira aktivoitumassa?

"Ilmaisun vapaus on minulle tärkeä asia entisenä yleläisenä ja olenkin kantanut huolta lahkotyylisistä kriittisen keskustelun rajoituksista nyky-SHY:ssä. Nyt olen kuitenkin joutunut poistamaan kommenteista muutamia. "

Näin kirjoitti Pertamo bloginsa keskuteluosiossa.

En tiedä mitä hän poisti, mutta ainakin asiallisen kirjoitukseni, jossa oli linkki tähän juttuun
        "80-luvun kulttipaniikki"

http://tamapaiva.blogspot.fi/2011/04/80-luvun-kulttipaniikki.html

Pertamo on muutama vuosikymmen myöhässä nostamassa uudelleen esiin asiaa tehden ylilyöntejä ja nostattaen kulttipaniikkia.

Suomessa toki on kultteja, ahdistaviakin. Ne ovat uskonnollisia kaikki. Onko yhtään ei-uskonnollista kulttia todistettavasti ollut Suomessa ikinä?

Kulttimaisia piirteitä löytyy jokaisesta yhdistyksestä. Me-hengen luominen on jopa tarkoitus useimmissa, ainakin urheiluseuroissa.

Miksi asioista ei voisi keskustella avoimesti ja ilman vihanlietsontaa? Siksi, että toisissa se viha elää.

Blogissa sanojen toisto ja pyörittely vuodesta toiseen ei ole mielekästä, vaan asian esille otto juuri niin kuin se tapahtui. Oikea esimerkki kulttimuotoisesta toiminnasta olisi kiva kuulla! Ettei se vain olisi kirjoittajan päässä! Niiltä takavuosilta, kun tapahtui jotaintaraumaattista.

• r57tuu
        Pois, pois kirjoitti:

"Ilmaisun vapaus on minulle tärkeä asia entisenä yleläisenä ja olenkin kantanut huolta lahkotyylisistä kriittisen keskustelun rajoituksista nyky-SHY:ssä. Nyt olen kuitenkin joutunut poistamaan kommenteista muutamia. "

En tiedä mitä hän poisti, mutta ainakin asiallisen kirjoitukseni, jossa oli linkki tähän juttuun

Pertamo on muutama vuosikymmen myöhässä nostamassa uudelleen esiin asiaa tehden ylilyöntejä ja nostattaen kulttipaniikkia.

Suomessa toki on kultteja, ahdistaviakin. Ne ovat uskonnollisia kaikki. Onko yhtään ei-uskonnollista kulttia todistettavasti ollut Suomessa ikinä?

Kulttimaisia piirteitä löytyy jokaisesta yhdistyksestä. Me-hengen luominen on jopa tarkoitus useimmissa, ainakin urheiluseuroissa.

Miksi asioista ei voisi keskustella avoimesti ja ilman vihanlietsontaa? Siksi, että toisissa se viha elää.

Blogissa sanojen toisto ja pyörittely vuodesta toiseen ei ole mielekästä, vaan asian esille otto juuri niin kuin se tapahtui. Oikea esimerkki kulttimuotoisesta toiminnasta olisi kiva kuulla! Ettei se vain olisi kirjoittajan päässä! Niiltä takavuosilta, kun tapahtui jotaintaraumaattista.

Kyllä se sieltä löytyi... ei toki mainos- eikä tuotteistamisblogeissa:
        http://tinyurl.com/shy-oppikirjassa-kommentti

Tämä menee ohi mainostamisen mutta: Totta, kulttimaisia piirteitä löytyy monista yhteisöistä. Arkielämässäkin. Pertamon viileästi kirjoittaman ja faktapohjaisen Blogin lukijakommenteissa oli pari vuotta sitten noita kurssilaiskokemuksia "koulutustuotannosta". Ajattelen että tästä tekee nyt tärkeän se, että koulutetaan ihmisiä ihmissuhdetyöhön, on saatu valtionavustuksia, harjoitetaan julkaisutoimintaan. Tämän pidemmälle en jatka tästä aiheesta, kun ketjun aihe on mainostaminen ja myynti.

On vaikea ymmärtää miksi (maallikko)hypnologian aktiivit ja liikkeenharjoittajat ei ole halunneet ottaa vaarin Pertamon neuvoista ja varoituksista. Hänhän on tiedottanut just kuluttajansuojasta, tietosuojasta, lakiprosessin etenemisestä, isojen organisaatioiden kannanotoista, viranomaistoimista.

• talk-back
        Pois, pois kirjoitti:

pois pois: >"Miksi asioista ei voisi keskustella avoimesti ja ilman vihanlietsontaa? Siksi, että toisissa se viha elää."

Minusta Pertamon teksteissä EI elä "viha", vaan huoli maallikkohypnoosin tulevaisuudesta.

pois, pois: >"Blogissa sanojen toisto ja pyörittely vuodesta toiseen ei ole mielekästä, vaan asian esille otto juuri niin kuin se tapahtui."

Ehkä, mutta tuota sanojen toistelua on kyllä juuri noiden SHY-aktivistien kommenteissa. 'Kauna-katkera-viha', 'kauna-katkera-viha', ei oikein vakuuta Pertamon blogien lahdekritiiksi, tosiseikkojen kumoamiseksi - tai perustelluiksi vastaväitteiksi.

pois, pois: >"Oikea esimerkki kulttimuotoisesta toiminnasta olisi kiva kuulla! Ettei se vain olisi kirjoittajan päässä! Niiltä takavuosilta, kun tapahtui jotaintaraumaattista."

Minuakin hätkähdytti kurssilaisten ja noiden "irrottautuneiden" kokemukset, joita löysin blogin kommenteista parin vuoden takaa. Blogissaan Pertamo, reiluna miehenä, on myös julkaissut tuon aika erikoisen erottamisrituaalin pöytäkirjat ym. dokumentaation.

Ei kyllä mennyt yhdistyslain mukaan.

Jotkut muutkin ovat toivoneet, että 'katkera-kauna-viha-katkera-kauna-viha' -itsesuggestion asemesta kommentoitaisiin Bloggarin faktoja ja johtopäätöksiä.

Ilman mitään tunnepurkauksia.

• talk-back
        r57tuu kirjoitti:

Kyllä se sieltä löytyi... ei toki mainos- eikä tuotteistamisblogeissa:
        http://tinyurl.com/shy-oppikirjassa-kommentti

Tämä menee ohi mainostamisen mutta: Totta, kulttimaisia piirteitä löytyy monista yhteisöistä. Arkielämässäkin. Pertamon viileästi kirjoittaman ja faktapohjaisen Blogin lukijakommenteissa oli pari vuotta sitten noita kurssilaiskokemuksia "koulutustuotannosta". Ajattelen että tästä tekee nyt tärkeän se, että koulutetaan ihmisiä ihmissuhdetyöhön, on saatu valtionavustuksia, harjoitetaan julkaisutoimintaan. Tämän pidemmälle en jatka tästä aiheesta, kun ketjun aihe on mainostaminen ja myynti.

On vaikea ymmärtää miksi (maallikko)hypnologian aktiivit ja liikkeenharjoittajat ei ole halunneet ottaa vaarin Pertamon neuvoista ja varoituksista. Hänhän on tiedottanut just kuluttajansuojasta, tietosuojasta, lakiprosessin etenemisestä, isojen organisaatioiden kannanotoista, viranomaistoimista.

Samaa ihmettelen minäkin. Onko tuon "yhteisön" johto, kouluttajat tai jäsenyrittäjät jotenkin ongelmissa? Asian puutteessa jankataan vaan katkeruuttakaunaavihaakatkeruuttakaunaavihaa?

Tuntuu kömpelöltä manipuloinnilta yritys siirtää huomio pois Pertamon tekstien sisällöstä hänen persoonaansa. Kirjoittajan motiivit eivät muuta hänen väitteidensä asiasisältöä.

• Kummia juttuja
        talk-back kirjoitti:

pois pois: >"Miksi asioista ei voisi keskustella avoimesti ja ilman vihanlietsontaa? Siksi, että toisissa se viha elää."

Minusta Pertamon teksteissä EI elä "viha", vaan huoli maallikkohypnoosin tulevaisuudesta.

pois, pois: >"Blogissa sanojen toisto ja pyörittely vuodesta toiseen ei ole mielekästä, vaan asian esille otto juuri niin kuin se tapahtui."

Ehkä, mutta tuota sanojen toistelua on kyllä juuri noiden SHY-aktivistien kommenteissa. 'Kauna-katkera-viha', 'kauna-katkera-viha', ei oikein vakuuta Pertamon blogien lahdekritiiksi, tosiseikkojen kumoamiseksi - tai perustelluiksi vastaväitteiksi.

pois, pois: >"Oikea esimerkki kulttimuotoisesta toiminnasta olisi kiva kuulla! Ettei se vain olisi kirjoittajan päässä! Niiltä takavuosilta, kun tapahtui jotaintaraumaattista."

Minuakin hätkähdytti kurssilaisten ja noiden "irrottautuneiden" kokemukset, joita löysin blogin kommenteista parin vuoden takaa. Blogissaan Pertamo, reiluna miehenä, on myös julkaissut tuon aika erikoisen erottamisrituaalin pöytäkirjat ym. dokumentaation.

Jotkut muutkin ovat toivoneet, että 'katkera-kauna-viha-katkera-kauna-viha' -itsesuggestion asemesta kommentoitaisiin Bloggarin faktoja ja johtopäätöksiä.

Luin noita vanhempia blogikirjoituksia ja huomasin, kuinka eräs yritti korjata väärinkäsityksiä ja kiitoksena kirjoittaja nosti hänet seuraavan kirjoituksensa aiheeksi ja syynin kohteeksi, kaikkien pilkattavaksi. Ei asiallista toimintaa.

Asiallisten ihmisten ei kannata sekaantua, näköjään.

• 8+16
        Kummia juttuja kirjoitti:

Luin noita vanhempia blogikirjoituksia ja huomasin, kuinka eräs yritti korjata väärinkäsityksiä ja kiitoksena kirjoittaja nosti hänet seuraavan kirjoituksensa aiheeksi ja syynin kohteeksi, kaikkien pilkattavaksi. Ei asiallista toimintaa.

ai!? järjestötoiminta ja julkaisu- ja yritystoiminta on julkista toimintaa. siinä pitäisi pystyä seisomaan sanojensa takana.

• 12+16
        Kummia juttuja kirjoitti:

Mikä ja milloin? Lähinnä tulee mieleen vaan ne "helmikuun paljastukset". Joku liikkeen yrittäjä-aktivisteista lupaili Blogissa lisätietoja asiakasvalituksista ja jäsentern erottamisista ilman jäsenkokouksia. Niitähän on sitten Blogissa tivattu. Ei tullut lisätietoja vaikka niitä Bloggari pyydellyt. En tiedä onko merkitystäkään jos STM:n puoskarilakitiimi on perannut häröilyt. Poliisilehdissäkin on ollut juttua niistä sisäisistä tutkinnoista.

• voikohyvin
        talk-back kirjoitti:

Kävin sattumoisin Väinö Pertamon sivuilla ja täytyy sanoa, että harvoin näkee sellaista roskaa nettisivuilla. Hämmästykseni oli suuri, kun hän oli haukkunut kaikki Suomen hypnoosin parhaat asiantuntijat. Katkeroituneen ihmisenkin ajatuksiksi hänen mielipiteensä ampuvat pahasti yli. Hän pitää itseään aitona ja parhaana asiantuntijana hypnoosista. Hänen ajatuksensa ovat kuin suoraan kivikaudelta ja asentaansa inkvisition ajoilta. Tieteellisyys ja objetiivisuus puuttuvat lähes kokonaan. On vaarallista, että tällainen henkilö kuvittelee edustavansa totuudellista näkemystä muita halventamalla. Se on lisäksi erittäin ala-arvoista ja halpamaista, eikä mitenkään sovi hypnoosin vastuulliseen maailmaan. En ole kenenkään muun nähnyt haukkuvan kollegojaan tällä tavalla moraalisesti ja eettisesti tuomittavalla tavalla. Mistä johtuu, että hän tekee näin? Onko hänet erotettu/ syrjäytetty? En tiedä, mutta vaikea nähdä muutakaan selitystä. Säälittävää, mutta samalla myös surullista. Tämä vain vahvisti kuulemaani, että häntä ei kukaan enää ota todesta, vaikka hän tekeekin kaikkensa toisten haavoittamiseksi.

• Entäs tämä sitten!

Hirveää menoa myös silmälääkäriasemilla!

Potilaat mainostavat silmäleikkauksia! Omalla nimellään vielä.

https://www.medilaser.fi/

Tule apuun VALVIRA!!!!

Miksi ei tietosuoja- ja kuluttajaviranomaiset oel puuttuneet jo peliin?

Extreme Duudson kertoo omia kokemuksiaan
      https://www.medilaser.fi/kokemuksia/hp_parviainen.html

Medilaser Oy mainostaa näillä potilailla ja heidän esimerkillään
      Arman Alizad
      Petri Oksman
      Veli-Matti Savinainen
      Olli Lindholm
      Esko Roine
      Virve Rosti
      Toni Piispanen
      Topi Anjala
      Satu Tuomisto
      HP Parviainen

Kuinka kauheaa, eikä kukaan puutu asiaan!!

Lääkärikeskuksella / LÄÄKÄREILLÄ eri säännöt ja lait kuin muilla?

*ironista naurua*

• Ninpä näkyy olevan

Tosi muuten on!

Myös esimerkiksi lihavuusleikkauksia mainostetaan netissä potilaskertomuksilla.
        http://www.terveystalo.com/fi/Palvelut/Leikkaukset-ja-toimenpiteet/Lihavuusleikkaus1/Lihavuusleikkaus/Potilaan-kertomus/Kiloista-eroon-lihavuusleikkauksella/

"Heidi Mannelin päätti kertoa tarinansa omalla nimellään häivyttääkseen lihavuuskirurgiaan liittyviä ennakkoluuloja."

Näitähän on pivin pimein. Lienee siis sallittua ja käytäntönä vakio. Miksi maallikkohypnoosissa asia olisi jotenkin erilainen? Lääkäreitä tietysti sitoo vielä tarkempi lainsäädäntö.

Nyt kun vähän googlasin, niin näyttäisi nimenomaan silmälaserin puolella olevan yleistäkin tämä markkinointi potilailla.

"
        Toimenpide kokonaisuudessaan
        oli ihan käsittämättömän
        helppo, kivuton ja nopea.

- Ellen Jokikunnas, juontaja

Heti ensimmäinen aamu leikkauksen
        jälkeen osoitti, että tämä olisi pitänyt
        tehdä aikaisemmin.

- Mikko Suursalmi, radiojuontaja

Koko ajan oli hyvin turvallinen
        olo; ihmiset todella tietävät
        mitä ovat tekemässä.

- Ulla Kuukka, johtava konsultti"

http://www.terveystalo.com/fi/References/Laserleikkaus/Etusivu/

Pitäisikö asia ottaa esille laajemminkin? Olla huolissaan ilmiöstä yleensä.

• Niinpä näkyy olevan
        Ninpä näkyy olevan kirjoitti:

Tosi muuten on!

Myös esimerkiksi lihavuusleikkauksia mainostetaan netissä potilaskertomuksilla.
        http://www.terveystalo.com/fi/Palvelut/Leikkaukset-ja-toimenpiteet/Lihavuusleikkaus1/Lihavuusleikkaus/Potilaan-kertomus/Kiloista-eroon-lihavuusleikkauksella/

"Heidi Mannelin päätti kertoa tarinansa omalla nimellään häivyttääkseen lihavuuskirurgiaan liittyviä ennakkoluuloja."

Näitähän on pivin pimein. Lienee siis sallittua ja käytäntönä vakio. Miksi maallikkohypnoosissa asia olisi jotenkin erilainen? Lääkäreitä tietysti sitoo vielä tarkempi lainsäädäntö.

Nyt kun vähän googlasin, niin näyttäisi nimenomaan silmälaserin puolella olevan yleistäkin tämä markkinointi potilailla.

"
        Toimenpide kokonaisuudessaan
        oli ihan käsittämättömän
        helppo, kivuton ja nopea.

- Ellen Jokikunnas, juontaja

Heti ensimmäinen aamu leikkauksen
        jälkeen osoitti, että tämä olisi pitänyt
        tehdä aikaisemmin.

- Mikko Suursalmi, radiojuontaja

Koko ajan oli hyvin turvallinen
        olo; ihmiset todella tietävät
        mitä ovat tekemässä.

- Ulla Kuukka, johtava konsultti"

http://www.terveystalo.com/fi/References/Laserleikkaus/Etusivu/

Pitäisikö asia ottaa esille laajemminkin? Olla huolissaan ilmiöstä yleensä.

No voi hitto! Tämähän on ihan maan tapa!

"Radio Suomi Popin toimittaja Sami Kuronen kävi luomikonsultaatiossa. Katso video!"
        http://www.terveystalo.com/fi/References/Plastiikkakirurgia/Etusivu/

• ohoooo

Kävin sattumoisin Väinö Pertamon sivuilla ja täytyy sanoa, että harvoin näkee sellaista roskaa nettisivuilla. Hämmästykseni oli suuri, kun hän oli haukkunut kaikki Suomen hypnoosin parhaat asiantuntijat. Katkeroituneen ihmisenkin ajatuksiksi hänen mielipiteensä ampuvat pahasti yli. Hän pitää itseään aitona ja parhaana asiantuntijana hypnoosista. Hänen ajatuksensa ovat kuin suoraan kivikaudelta ja asentaansa inkvisition ajoilta. Tieteellisyys ja objetiivisuus puuttuvat lähes kokonaan. On vaarallista, että tällainen henkilö kuvittelee edustavansa totuudellista näkemystä muita halventamalla. Se on lisäksi erittäin ala-arvoista ja halpamaista, eikä mitenkään sovi hypnoosin vastuulliseen maailmaan. En ole kenenkään muun nähnyt haukkuvan kollegojaan tällä tavalla moraalisesti ja eettisesti tuomittavalla tavalla. Mistä johtuu, että hän tekee näin? Onko hänet erotettu/ syrjäytetty? En tiedä, mutta vaikea nähdä muutakaan selitystä. Säälittävää, mutta samalla myös surullista. Tämä vain vahvisti kuulemaani, että häntä ei kukaan enää ota todesta, vaikka hän tekeekin kaikkensa toisten haavoittamiseksi. oho

• Rats ......

"Se on lisäksi erittäin ala-arvoista ja halpamaista, eikä mitenkään sovi hypnoosin vastuulliseen maailmaan."

Hauskanen lause eräällä. Miten maalikkohypnoosi voi olla vastuullista, ku tittelit on leikkititteleitä ja kaiken maailman Jammut tai liivimiehet voi pystyttää vastaanoton.

Hahhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

• Yksinkertaista1

Asiakaskertomuksia voi käyttää mainoksissa tai esim lehtijutuissa jos asiakas on antanut siihen kirjallisen suostumuksen. Muutenhan potilassuoja suojaa asiakkaan tietoja ja salassapitovelvolllisuus koskee koko terveydenhuoltoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8199
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2201
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2092
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1708
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1647
    6. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      30
      1217
    7. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1081
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    9. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      995
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      860
    Aihe