Resepti

Turust

"Ehtoollisleipä voi olla myös kohotettua viljasta leivottua leipää. Leivän kohottaminen tulee kysymykseen silloin, jos ehtoollisleipä valmistetaan seurakunnassa. Niin valmistettu ehtoollisleipä on helppo murtaa ja paloitella riittävän pieniksi palasiksi.

Ehtoollisleipää leivottaessa seurakunnassa voidaan käyttää esimerkiksi seuraavaa reseptiä.

Kuiva-aineet
900-1000 gr grahamjauhoja (tai muita jauhoja)
2 tl leivinjauhetta
ripaus suolaa
Nesteet
0,5 dl kasvisöljyä
1,5 dl hunajaa
1,5 dl maitoa
4 dl vettä
Nesteet sekoitetaan keskenään ja kuiva-aineet lisätään. Taikinaa ei tarvitse vaivata. Taikina kaulitaan n. 1 cm paksuiseksi levyksi leivinpaperin päällä uunipellillä ja paistetaan 200º C uunissa 15-20 minuuttia.

Pakastettu leipä sulaa noin tunnissa.

Seurakunnalla tulisi olla tarjolla myös laktoositonta ja gluteenitonta leipää."

29

3825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tode

      se minun muistokseni..."

    • Laz

      Aika paljon hunajaa tuossa reseptissä. Taitaa olla melko imelän oloista känttyä?

    • tode

      minäkin tuohon reseptiin, ihmettelen tätä:

      "leivän kohottaminen tulee kysymykseen silloin, jos ehtoollisleipä valmistetaan seurakunnassa."

      • Laz

        Ehkä kohottaminen tekee leivän otollisemmaksi transsubstantiaatiota varten.
        ;^)


      • Turust
        Laz kirjoitti:

        Ehkä kohottaminen tekee leivän otollisemmaksi transsubstantiaatiota varten.
        ;^)

        Jeesus otti leivän MURSI ja antoi opetuslapsilleen. Ainakin lutheruslainen kirkko on tässä asiassa poikennut rajusti Raamatussa sanotusta. Melkoisen varmaa on ettei tuollainen kirkon käyttämä öylätti ehtoollinen tule ensinkään huomioiduksi.

        Joka tapauksessa ruustinnan leipoma ehtoollisleipä toisi tilaisuuteen siihen kaivattua lämpöä, papin MURTAESSA Raamatun mukaisesti leivästä kullekin sopivan kimpaleen. Leivän MURTAMINEN on aivan keskeinen ja ehkä tärkein Pyhän Ehtoollisen osa.


      • Turust

        käytettiin aluksi seurakuntalaisten mukanaan tuomia tavallisia leipiä, joista tarvittava määrä erotettiin ja siunattiin. Happamaton leipä otettiin käyttöön Armenian kirkossa jo hyvin varhain. Läntisessä perinteessä siirryttiin 700-luvulla happamattomaan leipään ja 1000-luvun alkaessa kohottamattomien oblaattien eli öylättien käyttöön.

        Käytännllisesti katsoen Läntinen- kirkko tuolloin luopui Pyhästä Ehtoollisesta. Kohottamatonta leipää ei voida ollenkaan pitää varsinaisena leipänä.

        Niiden käyttö ehtoollisleipänä onkin tällä hetkellä useissa kirkoissa vallitsevana käytäntönä. Useissa läntisissä kirkoissa käytetään pienten öylättien lisäksi suurempaa ns. papin leipää, joka on helpompi myös murtaa. Papin leipä täyttää paremmin ehtoollisen asetussanojen vaatimukset.

        Ortodoksisessa kirkossa käytetään hapatettua leipää jonka ehtoollista jakava pappi, aivan oikein murtaa sopiviksi kimpaleiksi, jolloin ehtoollisen asetussanat tulevat täytetyiksi.


      • tode
        Turust kirjoitti:

        Jeesus otti leivän MURSI ja antoi opetuslapsilleen. Ainakin lutheruslainen kirkko on tässä asiassa poikennut rajusti Raamatussa sanotusta. Melkoisen varmaa on ettei tuollainen kirkon käyttämä öylätti ehtoollinen tule ensinkään huomioiduksi.

        Joka tapauksessa ruustinnan leipoma ehtoollisleipä toisi tilaisuuteen siihen kaivattua lämpöä, papin MURTAESSA Raamatun mukaisesti leivästä kullekin sopivan kimpaleen. Leivän MURTAMINEN on aivan keskeinen ja ehkä tärkein Pyhän Ehtoollisen osa.

        tarvitseeko ehtoollista vietettäessä ruustinnan ja papin itsensä olla edes mukana?
        minun ymmärtääkseni ehtoollinen on ennenkaikkea yhteyden juhla, eikä yhteyden syntyyn tarvita välttämättä pappia paikalle. Jeesushan se on joka yhdistää ja antaa yhteyden tuohon tapahtumaan.


      • tode
        Laz kirjoitti:

        Ehkä kohottaminen tekee leivän otollisemmaksi transsubstantiaatiota varten.
        ;^)

        taitaa mennä jo enemmän taikuuden puolelle?


      • Turust
        tode kirjoitti:

        tarvitseeko ehtoollista vietettäessä ruustinnan ja papin itsensä olla edes mukana?
        minun ymmärtääkseni ehtoollinen on ennenkaikkea yhteyden juhla, eikä yhteyden syntyyn tarvita välttämättä pappia paikalle. Jeesushan se on joka yhdistää ja antaa yhteyden tuohon tapahtumaan.

        lämminhenkisyyttä selvästi lisäisi jos tiedettäisiin ehtoollisleipien olevan papin puolison leipomia, oli hän paikalla tai ei.

        Miksi muuten nimitetään miespuolista papin puolisoa, onko hänkin ruustinna?


      • tode
        Turust kirjoitti:

        lämminhenkisyyttä selvästi lisäisi jos tiedettäisiin ehtoollisleipien olevan papin puolison leipomia, oli hän paikalla tai ei.

        Miksi muuten nimitetään miespuolista papin puolisoa, onko hänkin ruustinna?

        voisi olla samantyyppisiä "identiteettiongelmia", kuin eräällä tuntemallamme herra halosella?
        todenpuhuakseni en kyllä tiedä, mikä on naispastorin siipan (mikäli tämä on mies) virallinen titteli, mutta uskoisin sen olevan juuri samaa linjaa, kuin presidentin puolisollakin.
        missähän se kaikkitietävä(?) luuraa?


      • Laz
        tode kirjoitti:

        taitaa mennä jo enemmän taikuuden puolelle?

        Ajattelin vain, että kun leipä on nostatettu, eli kokenut ylösnousemuksen, se sopisi paremmin kristillisiin riitteihin käytettäväksi. Taisi kyllä mennä jo puujalkapuolelle...
        ;^)


      • tode
        Laz kirjoitti:

        Ajattelin vain, että kun leipä on nostatettu, eli kokenut ylösnousemuksen, se sopisi paremmin kristillisiin riitteihin käytettäväksi. Taisi kyllä mennä jo puujalkapuolelle...
        ;^)

        turpoaminen ja ylösnousemus ovat ainakin minun aatteeni mukaan kaukana toisistaan.
        aika monet taikinat olen tähän päivään mennessä leiponut, mutta tuota yhtäläisyyttä en vielä ole hoksannut! :-)

        minusta ehtoollinen, siten, kuin minä sen käsitän, ei ole ollenkaan riitti. vai mitä tarkoitat kristillisellä kriitillä?


      • Laz
        tode kirjoitti:

        turpoaminen ja ylösnousemus ovat ainakin minun aatteeni mukaan kaukana toisistaan.
        aika monet taikinat olen tähän päivään mennessä leiponut, mutta tuota yhtäläisyyttä en vielä ole hoksannut! :-)

        minusta ehtoollinen, siten, kuin minä sen käsitän, ei ole ollenkaan riitti. vai mitä tarkoitat kristillisellä kriitillä?

        Riitti tarkoittaa uskonnollista tai maagista menoa (tapahtumaa), jolle on ominaista perinteisyys, yhteisöllisyys ja säännöllinen toistuvuus. Mitä muuta kasteet, ehtoolliset jne. kristinuskoon liittyvät menot ovat elleivät riittejä?

        En ole varma tuosta transsubstantiaatiosta. Voi olla, että onko se poistettu Luterilaisuudesta... saatan olla muutaman sata vuotta jäljessä tämän tiedon osalta.


      • Turust
        Laz kirjoitti:

        Riitti tarkoittaa uskonnollista tai maagista menoa (tapahtumaa), jolle on ominaista perinteisyys, yhteisöllisyys ja säännöllinen toistuvuus. Mitä muuta kasteet, ehtoolliset jne. kristinuskoon liittyvät menot ovat elleivät riittejä?

        En ole varma tuosta transsubstantiaatiosta. Voi olla, että onko se poistettu Luterilaisuudesta... saatan olla muutaman sata vuotta jäljessä tämän tiedon osalta.

        melkoisen varmaa, että ehtoollinen on suoritettu siinä määrin virheellisesti, paitsi leivän myös jakamisen osalta ettei sillä ole ainakaan vuosikymmeniin voinut olla sitä vaikutusta mitä on odotettu.

        Ainakin minun äitini painoi ristin nousemaan jätettyyn taikinaan kämmensyrjällään. Luonnollisesti sillä oli ylösnousua kuvaava tarkoitus.

        Nyt ikävä kyllä näyttää vakavasti siltä että kasteen lisäksi myös Pyhä Ehtoollinen on suoritettu kelvottomalla tavalla.

        Pitäisikö tämä asia viedä pohdittavaksi helluntailais- tai luterilaisuus palstalle? Kasteesta toki siellä on väännetty jo vuosikausia. Minusta tämä ehtoolliskysymys on vähintäänkin yhtä tärkeä.


      • tode
        Laz kirjoitti:

        Riitti tarkoittaa uskonnollista tai maagista menoa (tapahtumaa), jolle on ominaista perinteisyys, yhteisöllisyys ja säännöllinen toistuvuus. Mitä muuta kasteet, ehtoolliset jne. kristinuskoon liittyvät menot ovat elleivät riittejä?

        En ole varma tuosta transsubstantiaatiosta. Voi olla, että onko se poistettu Luterilaisuudesta... saatan olla muutaman sata vuotta jäljessä tämän tiedon osalta.

        taitaa tämä transsubstaatio edustaa katolista kirkkoa, jossa uskotaan leivän ja viinin todellakin muuttuvan kristuksen vereksi ja viiniksi.
        luterilaisten reaalipreesens-oppi taas käsittää asian niin, että Kristus on läsnä reaalisesti(?) ehtoollistapahtumassa.

        minulle ehtoollinen on muistoateria, lähes aivan kuin kenen tahansa muistoksi erotettu. uskon kuitenkin, että Pyhä Henki haluaa olla läsnä aina, kun olen aterialla nimenomaan Jeesuksen muistoksi, Häntä koroittaen.
        sen verran siinä on riittiä, jos niin haluat ajatella.


      • Turust
        tode kirjoitti:

        taitaa tämä transsubstaatio edustaa katolista kirkkoa, jossa uskotaan leivän ja viinin todellakin muuttuvan kristuksen vereksi ja viiniksi.
        luterilaisten reaalipreesens-oppi taas käsittää asian niin, että Kristus on läsnä reaalisesti(?) ehtoollistapahtumassa.

        minulle ehtoollinen on muistoateria, lähes aivan kuin kenen tahansa muistoksi erotettu. uskon kuitenkin, että Pyhä Henki haluaa olla läsnä aina, kun olen aterialla nimenomaan Jeesuksen muistoksi, Häntä koroittaen.
        sen verran siinä on riittiä, jos niin haluat ajatella.

        Viini pysyy viininä ja leipä leipänä.

        Luterilaisella kirkolla on kaksi sakramenttia: kaste ja ehtoollinen. Kristinoppi määrittelee sakramentin seuraavasti: "Sakramentit ovat seurakunnan pyhiä toimituksia, jotka Jeesus Kristus itse on asettanut. Kristus itse on niissä läsnä ja jakaa näkyvien aineiden välityksellä meille armoaan." Ehtoollisen näkyvät aineet ovat leipä ja viini.

        Minun mielestäni leivän vaan tulee olla todellista leipää ja se tulee Kristuksen asetussanojen mukaan murtaa. Ellei näin tehdä, ateria ei ole mikään muistoateria ja koko homma menee munil.. eikun pieleen. Eli aineiden tuulee ehdottomasti olla oikeat.

        Ehtoollisen keskeisiä ajatuksia ovat Kristuksen kärsimyksen ja kuoleman muisto, vakuutus syntien anteeksiantamisesta, yhteys Kristukseen ja toisiin seurakuntalaisiin, ilo, kiitollisuus, Kristuksen tunnustaminen ja iankaikkisen elämän toivo.

        Ehtoollinen jaetaan pääjumalanpalveluksessa tai erillisessä ehtoollisjumalanpalveluksessa, mutta usein se tapahtuu myös yksityisesti kotona tai esimerkiksi sairaalassa. Ehtoollisen sisältävän täydellisen jumalanpalveluksen perinteinen nimitys on messu.

        Ehtoollisella voi käydä jokainen rippikoulun käynyt ja konfirmoitu seurakuntalainen. Kastettu lapsi voi osallistua ehtoolliselle yhdessä vanhempansa tai muun hänen kristillisestä kasvatuksestaan huolehtivan konfirmoidun kirkon jäsenen kanssa. Lasten ehtoollinen tuli Suomen luterilaisessa kirkossa mahdolliseksi vuonna 1979.


      • tode
        Turust kirjoitti:

        Viini pysyy viininä ja leipä leipänä.

        Luterilaisella kirkolla on kaksi sakramenttia: kaste ja ehtoollinen. Kristinoppi määrittelee sakramentin seuraavasti: "Sakramentit ovat seurakunnan pyhiä toimituksia, jotka Jeesus Kristus itse on asettanut. Kristus itse on niissä läsnä ja jakaa näkyvien aineiden välityksellä meille armoaan." Ehtoollisen näkyvät aineet ovat leipä ja viini.

        Minun mielestäni leivän vaan tulee olla todellista leipää ja se tulee Kristuksen asetussanojen mukaan murtaa. Ellei näin tehdä, ateria ei ole mikään muistoateria ja koko homma menee munil.. eikun pieleen. Eli aineiden tuulee ehdottomasti olla oikeat.

        Ehtoollisen keskeisiä ajatuksia ovat Kristuksen kärsimyksen ja kuoleman muisto, vakuutus syntien anteeksiantamisesta, yhteys Kristukseen ja toisiin seurakuntalaisiin, ilo, kiitollisuus, Kristuksen tunnustaminen ja iankaikkisen elämän toivo.

        Ehtoollinen jaetaan pääjumalanpalveluksessa tai erillisessä ehtoollisjumalanpalveluksessa, mutta usein se tapahtuu myös yksityisesti kotona tai esimerkiksi sairaalassa. Ehtoollisen sisältävän täydellisen jumalanpalveluksen perinteinen nimitys on messu.

        Ehtoollisella voi käydä jokainen rippikoulun käynyt ja konfirmoitu seurakuntalainen. Kastettu lapsi voi osallistua ehtoolliselle yhdessä vanhempansa tai muun hänen kristillisestä kasvatuksestaan huolehtivan konfirmoidun kirkon jäsenen kanssa. Lasten ehtoollinen tuli Suomen luterilaisessa kirkossa mahdolliseksi vuonna 1979.

        kuinka käsität tuon
        "Kristus itse on niissä läsnä ja jakaa näkyvien aineiden välityksellä meille armoaan"?


      • Turust
        tode kirjoitti:

        kuinka käsität tuon
        "Kristus itse on niissä läsnä ja jakaa näkyvien aineiden välityksellä meille armoaan"?

        Kristus on läsnä Pyhän Hengen kautta. Teologeilla on viisaita selityksiä, varsinkin katolilaisilla.

        Tavalliselle syntiselle on mielestäni parempi käsittää ja pitää asiat yksinkertaisina.


      • tode
        Turust kirjoitti:

        Kristus on läsnä Pyhän Hengen kautta. Teologeilla on viisaita selityksiä, varsinkin katolilaisilla.

        Tavalliselle syntiselle on mielestäni parempi käsittää ja pitää asiat yksinkertaisina.

        tuo, että on PH kautta läsnä. kuulostaa kyllä jo helluntailaiselta ehtoollis-opilta!
        reaalipreesens-opissahan(evlut) korostetaan tietääkseni, että juuri Kristus itse on läsnä ehtoollisessa.

        älä nyt noin sano, ettei tavallisen syntisen tarvitse käsittää asioita. jos ei ole tietoa perusasioista, voi joutua minkä tahansa "tuulen" kuljetettavaksi (tällä viittaan mm. erääseen palstaan, jossa molemmat oleilemme ahkerasti!).


      • kaikentietävä(?)
        tode kirjoitti:

        voisi olla samantyyppisiä "identiteettiongelmia", kuin eräällä tuntemallamme herra halosella?
        todenpuhuakseni en kyllä tiedä, mikä on naispastorin siipan (mikäli tämä on mies) virallinen titteli, mutta uskoisin sen olevan juuri samaa linjaa, kuin presidentin puolisollakin.
        missähän se kaikkitietävä(?) luuraa?

        Ruustinna on muuten rovastin vaimo, tavallisen seurakuntapastorin vaimolla tai miehellä ei taida olla omaa "arvonimeä" ellei nimitystä "papin vaimo/rouva" sellaiseksi lasketa. Naispastorien siipan arvonimi noudattelee samaa linjaa, tosin naisrovastin miehelle ei ole tietääkseni omaa nimitystä keksitty.


      • Turust
        kaikentietävä(?) kirjoitti:

        Ruustinna on muuten rovastin vaimo, tavallisen seurakuntapastorin vaimolla tai miehellä ei taida olla omaa "arvonimeä" ellei nimitystä "papin vaimo/rouva" sellaiseksi lasketa. Naispastorien siipan arvonimi noudattelee samaa linjaa, tosin naisrovastin miehelle ei ole tietääkseni omaa nimitystä keksitty.

        Minun mielestäni papin puolison pitää olla ruustinna, kalsonkeihin katsomatta. Papin kalsonkien sisältö kyllä näyttää olevan POP monellakin palstalla. - Kasteen lisäksi.

        Mielestäni tein erinomaisen havainnon huomatessani ehtoollistakin jaettavan täysin väärin. :-)

        Minun vaimolleni tosin joskus sanotaan "pastorska on hyvä ja ottaa". Minä tietysti olen loukkaantunut, kun häntä ei nimitetä ruustinnaksi??


      • Turust
        tode kirjoitti:

        tuo, että on PH kautta läsnä. kuulostaa kyllä jo helluntailaiselta ehtoollis-opilta!
        reaalipreesens-opissahan(evlut) korostetaan tietääkseni, että juuri Kristus itse on läsnä ehtoollisessa.

        älä nyt noin sano, ettei tavallisen syntisen tarvitse käsittää asioita. jos ei ole tietoa perusasioista, voi joutua minkä tahansa "tuulen" kuljetettavaksi (tällä viittaan mm. erääseen palstaan, jossa molemmat oleilemme ahkerasti!).

        täällä ainoa joka vähäkään ymmärtää leivonnaisista:-)

        Paremmin muikkukukkokin sopii etoollisleiväksi kuin joku öylätti jota ei kertakaikkiaan tavallinen syntinen mitenkään voi leiväksi mieltää. Öylätti on ja pysyy öylättinä, eikä siitä leipää saa paremmallakaan mielikuvituksella.

        Tiedän Vernankin tästä asiasta olevan samanmielinen kanssani.


      • .pp.
        Turust kirjoitti:

        Minun mielestäni papin puolison pitää olla ruustinna, kalsonkeihin katsomatta. Papin kalsonkien sisältö kyllä näyttää olevan POP monellakin palstalla. - Kasteen lisäksi.

        Mielestäni tein erinomaisen havainnon huomatessani ehtoollistakin jaettavan täysin väärin. :-)

        Minun vaimolleni tosin joskus sanotaan "pastorska on hyvä ja ottaa". Minä tietysti olen loukkaantunut, kun häntä ei nimitetä ruustinnaksi??

        >>Minun vaimolleni tosin joskus sanotaan "pastorska on hyvä ja ottaa". Minä tietysti olen loukkaantunut, kun häntä ei nimitetä ruustinnaksi??


      • tode
        Turust kirjoitti:

        täällä ainoa joka vähäkään ymmärtää leivonnaisista:-)

        Paremmin muikkukukkokin sopii etoollisleiväksi kuin joku öylätti jota ei kertakaikkiaan tavallinen syntinen mitenkään voi leiväksi mieltää. Öylätti on ja pysyy öylättinä, eikä siitä leipää saa paremmallakaan mielikuvituksella.

        Tiedän Vernankin tästä asiasta olevan samanmielinen kanssani.

        leipä ei ole leivonnainen. leivonnaiset on niitä kahveeleipiä.
        minä en nyt ymmärrä, miksi kuohut öylätin takia. olet nyt siis takertunut sanaan "mursi", jolla ei kyllä minun mielestäni ole kovin tärkeää asemaa itse ehtoollis-tapahtumassa.
        katos, kun murtaahan sitä piti silloin leipää, kun ei ollut leipäveitsiä käytössä.
        jos niitä olisi ollut, tämä sananpaikka kuuluisi näin: "hän otti sahalaitaisen fiskarsin ja leikkeli kullekin palaset ja sanoi..."

        siitä voitaisiin alkaa kiistelemään, mitä ehtoollinen oikeasti on, mutta

        ei aleta.


      • tode
        kaikentietävä(?) kirjoitti:

        Ruustinna on muuten rovastin vaimo, tavallisen seurakuntapastorin vaimolla tai miehellä ei taida olla omaa "arvonimeä" ellei nimitystä "papin vaimo/rouva" sellaiseksi lasketa. Naispastorien siipan arvonimi noudattelee samaa linjaa, tosin naisrovastin miehelle ei ole tietääkseni omaa nimitystä keksitty.

        vain viisastuu joka päivä, kiitoksia!


      • Turust
        tode kirjoitti:

        leipä ei ole leivonnainen. leivonnaiset on niitä kahveeleipiä.
        minä en nyt ymmärrä, miksi kuohut öylätin takia. olet nyt siis takertunut sanaan "mursi", jolla ei kyllä minun mielestäni ole kovin tärkeää asemaa itse ehtoollis-tapahtumassa.
        katos, kun murtaahan sitä piti silloin leipää, kun ei ollut leipäveitsiä käytössä.
        jos niitä olisi ollut, tämä sananpaikka kuuluisi näin: "hän otti sahalaitaisen fiskarsin ja leikkeli kullekin palaset ja sanoi..."

        siitä voitaisiin alkaa kiistelemään, mitä ehtoollinen oikeasti on, mutta

        ei aleta.

        menneen varsin nopeasti perille. Ev.lut. kirkkomme on huomannut avaukseni perusteella, ettei mikään öylätti täytä läheskään ehtoollisen asetussanojen vaatimuksia ja ryhtynyt kiireellisesti asian vaatimiin toimenpiteisiin, joka ilmenee seuraavasta.

        "Ehtoollisleipää leipomaan

        Opas esittelee vallitsevalle öylättikäytännölle vaihtoehdoksi sen, että ehtoollisleipä leivotaan seurakunnassa. Tällöin ehtoollisleipä on "oikeaa" kohotettua leipää. Leivontaa varten kirjaan on otettu malliksi yksi leipäresepti. Oppaan mukaan seurakunnalla tulisi olla tarjolla myös laktoositonta ja gluteenitonta leipää.

        Ehtoollisleivät olivat alun perin seurakuntalaisten mukanaan tuomia tavallisia leipiä. Läntisessä kirkollisessa perinteessä siirryttiin happamattomaan leipään 700-luvulla ja kohottamattomien oblaattien eli öylättien käyttöön 1000-luvun alkaessa.

        Pienten öylättien lisäksi alttarilla voi olla suurempi, niin kutsuttu papin leipä, jonka pappi murtaa ehtoollisliturgian aikana.

        Ehtoollisviinin tulee olla piispainkokouksen linjauksen mukaisesti "viiniköynnöksen antia" eli rypäleviiniä. Viini voi olla joko puna- tai valkoviiniä ja se voi olla myös alkoholitonta.

        Intinktioksi kutsuttua tapaa, jossa ehtoollisleipä kastetaan viiniin ja annetaan ehtoollisvieraalle suuhun, on oppaan mukaan syytä käyttää vain poikkeustapauksissa.(KT 24.11.2000 mo)

        Tiedoksi: Palvelkaa Herraa iloiten. Jumalanpalveluksen opas. Kirkkohallitus. Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkielämän keskus. 2000. Tilaukset: Kirkkohallituksen julkaisu- ja av-myynti, puh. 09-1802 315. Hinta 65 mk. Lehdistökappaleet: Kirkon tiedotuskeskus, puh. 09-1802 332.

        Jumalanpalveluksen opas on Internetissä osoitteessa

        http://www.evl.fi/kkh/to/kjmk/opas2/index.html

        Liitteenä: Poimintoja Jumalanpalveluselämän sanastosta sekä ehtoollisleivän resepti."

        Kyllähän tuhat vuottakin jonka nyt olemme olleet ilman oikeaa ehtoollista on pitkä aika. Ainahan tietysti voi antaa oman leipänsä ehtoollisen jakajalle siunattavaksi ja murrettavaksi.


      • Turust
        .pp. kirjoitti:

        >>Minun vaimolleni tosin joskus sanotaan "pastorska on hyvä ja ottaa". Minä tietysti olen loukkaantunut, kun häntä ei nimitetä ruustinnaksi??

        löytänyt vaimokseni oikean rusinan isosta pullasta. Olen häneen kovasti tyytyväinen.

        Totuuden nimessä myönnän aikanani hieman valikoineeni.


    • Humma

      kirkko ei julkaise PARHAAT EHTOOLLIS RESEPTIT keittokirja sarjaa. Saisi varmaan paljon uusia jäseniä.
      Ongelmataso kun vetoaa tavallisen kristityksi itseään nimittävän ihmisen ajatusmaailmaan.

      Joku PARHAT EHTOOLLISVIINIT ja niiden valmistus ja käyttö voisi vedota samoin suomalaiseen mörökölliin.

      Heh, ja kristillinen kudontaopas. Koruompele Jeesus lähimmäisellesi.

      Hei, teiltä unohtui ehtoollisleivän koristelu.
      Sehän se on niin kovin tärkeää. Kirkko vaan siitä järjestämään leivontakursseja seurakuntalaisille.

      Miten seimi ja paimenet tehdään piparkakkutaikinasta varmaan avaisi monet sydämmet vastaanottamaan ilosanomaa.

    • Anonyymi

      Onpa kannibalistinen mielleyhtymä tuossa transsubstantiossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      204
      8284
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4678
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2250
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1835
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1746
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe