Masennus...

Nella

Sairastan vaikeaa masennusta... Nyt alkanut olla itsemurha-ajatuksia vahvemmin mielessäni... :( En tiedä enää mitä pitäisi tehdä...?

11

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dr1.

      Yritä kestää. Onko sinulla ystävää? Joku jonka kanssa jakaa ajatuksia? Jos olet ihan yksin kaikki ongelmat ovat moninkertaistuvat...toiset taas viihtyvät yksin. Minkä ikäinen olet? Masennus ja synkät ajatukset ovat kovin yleisiä tietyissä elämänvaiheissa.

      Jos olet jo suunnitellut itsemurhaa tarkemmin, mieti kaikkea mitä voisit saavuttaa/tehdä elämässäsi. Ei kaikki ole niin synkkää kuitenkaan kun ihan miettii. Mene käymään metsässä nuuskimassa Suomen kesää, kuuntelemaan lintujen sirkuttelua. Ime itseesi positiivista energiaa arkipäiväisistä asioista. Ajattele, että jos voisit kerran ottaa hengen itseltäsi niin se on aivan yhtä sama olla sitä tekemättä ja katsoa mitä elämällä on tarjottavaa.

      Mistä muuten alunperin masennuit? Itse myös olen hautonut kauheita ajatuksia jo pitempään. Silti olen vain jatkanut elämää ja katson mitä sillä on minulle tarjota, jos vaikka löytäisin itselleni sen jonkin asian, joka minut saa onnelliseksi. Voimia sinulle! Älä tee mitään hätiköityä, on ihmisiä jotka välittävät.

    • Nella

      Kiitos. Asun yksin. Olen 30v. Sairastuin psykoottiseen masennukseen. Olen ollut sairaalassa viime vuonna ja käyn terapiassa. Tällä hetkellä siitä ei tunnu olevan apua... :( Olen voimaton.. :(

    • Keissa

      Kun sinulle alkaa tulla toivottomia ajatuksia niin niistä kirjoittaminen ja puhuminen helpottaa oloa. Yritä myös saada ajatukset pois synkistä tuhon ajatuksista. Tee ja yritä ajatella jotain kivaa, kuuntele musiikkia ja unelmoi mitä haluaist tehdä jos olisit terve. Ajattele että miliala voi muuttua.

    • Nella

      Olen terapiassa yrittänyt puhua asioista. Mutta nyt tilanne on huono. En näe että tulevaisuudessa on mitään annettavaa enää... En jaksa... :(

      • voi lasta

        Älä nyt kaikkia diagnoseja niele.


    • Keissa

      Kannattaa terapiassa puhua noista itsetuhoisista ajatuksista.Masentaako sinua pelko, että tilanteeseen ei tule koskaan enää muutosta. Syyt masennukseen ovat kasaantuneet ja kehittyneet pitkällä aikavälillä ja niiden purku ja eheytyminen kestää myös aikansa. Älä menetä toivoa: joskus helpotus voi tulla yllätyksenä ja itsekkin alkaa vain ihmetellä, että alan elää ja jopa nauttia olemassaolostani. Älä nyt tällä hetkellä mieti liikaa tulevaisuutta, ainakaan kovin etäälle.
      Terveellä on myös alaviereisyyden herkiä. Masentuneella on myös niitä erittäin vaikeaita hetkiä ja silloin se on lisäpainolastina sairauden pälle, mutta sitten taas olo helpottaa. Myös terapia nostaa pintaan alitajunnasta raskaita tunteita ja muistoja ja lisää pahaa oloa, mutta kun möykyt käsitellään niin ahdistus lakkaa.
      Voimia Nellalle!

    • Nella

      Kiitos. Nukun tosi huonosti...ruoka ei maistu. Olen laihtunut. En jaksaisi nousta sängystä ylös, olen koko ajan väsynyt. En jaksa edes kirjoittaa kovin paljoa... En taida päästä tästä olosta nyt pois. Ahdistaa... :(

    • sos-kriisikeskus vastaa:

      Hei nimim "Nella",

      Hyvä että päätit kirjoittaa tilanteestasi tänne. Joskus jo pelkkä ajatusten kirjoittaminen voi helpottaa oloa. Toivottomalta tuntuvan elämäntilanteen pohtiminen yksin on kuitenkin raskasta. Tällaisessa tilanteessa ulkopuolinen tuki on tärkeä voimavara. Asioista keskusteleminen auttaa jäsentämään omia ajatuksia ja tarjoaa uusia näkökulmia, mikä usein helpottaa jaksamista.

      Jos haluat keskustella tilanteestasi puhelimitse, voit aina soittaa Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen. Puhelun voi soittaa nimettömänä ja se maksaa operaattorin veloittaman puhelumaksun verran. Valtakunnallisen kriisipuhelimen numero on 010 195 202. Puhelin päivystää arkisin klo 9-06, lauantaisin ja juhlapyhinä 15-06, sunnuntaisin 15-22.

      Jos taas haluat jutella kasvotusten, ympäri Suomea toimii kriisikeskuksia, joihin voit varata ajan ja tulla keskustelemaan paikan päälle. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät osoitteesta:

      http://www.mielenterveysseura.fi/sos-kriisikeskus/kriisikeskusverkosto/alueelliset_kriisikeskukset.
      Käynnit eivät maksa mitään.

      Jos haluat mielummin kertoa ajatuksistasi ja tuntemuksistasi lisää kirjoittamalla, voit ottaa meihin yhteyttä Tukinetin kautta (www.tukinet.net). Tukinetissä pääset keskustelemaan kahdenkesken tukihenkilön kanssa. Tukinet -live päivystää joka arkipäivä 15-19. Tukinetissä on myös foorumeita, joista on mahdollista löytää vertaistukea ihmisiltä, jotka ymmärtävät tilannettasi oman kokemuksensa kautta.

      Kiireellisessä tilanteessa voit ottaa yhteyttä paikkakuntasi psykiatriseen päivystykseen. Lähimmän psykiatrinen poliklinikan yhteystiedot löydät etsimällä netistä hakusanalla "psykiatrinen päivystys paikkakuntasi" tai "psykiatrinen poliklinikka paikkakuntasi".

      sos-kriisikeskus / pekka

    • Pahimman yli

      Niin minullakin on monet kerrat ollut itsari mielessä. Vaikeassa masennuksessa itsemurha-ajatuksia tulee mieleen melkein automaattisesti. Ei välttämättä edes halua kuolla tai suunnittele itsetuhoa - ajatukset vain valtaavat mielen. Sairaus niitä tuottaa. Kannattaa tiedostaa tämä.

      Jos masennus on hyvin vaikea, eivätkä lääkkeet tuota tarpeeksi tulosta, tehokas hoito siihen voi olla sähköhoito. Siinä pannaan hetkeksi "hammaslääkärinukutukseen", kevyeen anestesiaan, ei siis sellaiseen kuin leikkauksissa, ja aivoihin annetaan yksi sähköisku. Sitten heräät ja thats it. Hoitaja on koko ajan tukena, ettei tulee lähimuistin kanssa ongelmia.

      Monesti sähköhoitoa kohtaan on kauheita ennakkoluuloja ja vääristelevää propagandaa. Sen sanotaan tuhoavan aivosoluja, vaikka tästä ei ole todisteita, eikä sähkön "tuho" ainakaan ole sitä luokkaa, mitä jokin kaljan juonti aiheuttaa. Hermosoluthan joka tapauksessa toimivat sähköisesti. Lisäksi masennuksen paraneminen voi luoda aivoihin ihan uusia "virityksiä", jos vaikkapa terapeuttinen työskentely vielä intensiivistyy voinnin kohenemisen myötä.

      Olen opetellut kestämään pahinta masennusta "aamuun saakka". Silloin pahin tuska yleensä helpottaa. En myöskään kaihda ottaa lääkkeeksi neurolepteja pahimman masennuksen aikaan, ne helpottavat tuskaista oloa. (Kokemusta peratsiinista ja ketiapiinista).

      Muuten: Minullakin pahimpia itsemurha-ajatuksia (oikeastaan lohduttoman itsesäälisiä sellaisia!) esiintyi terapian aikaan! Jotain jostain syvyyksistä nousi pintaan - jotain arvottomuuden tunteita, ulkopuolisuuden kokemuksen vahvistumista, tuskaisuutta, jonka juuret kai olivat lapsuuden epätoivossa (olen menettänyt äitini parivuotiaana).

      Olisiko sulla Nella uusi osastohoidon paikka, jos olo jatkuu noin pahana? Se mahdollisuus ainakin on.

    • lkasasa

      onko sun veriarvot tutkittu. kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa masennusta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      54
      3807
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2701
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      131
      2037
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      102
      1763
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      57
      1206
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1137
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1036
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      84
      976
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      177
      957
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      914
    Aihe