A hard days nightin voimasointu

kysynpähänvaan

Lennnonin ihastuttava kappale. Mutta sen aloittavasta soinnusta George käski kysyä Paulilta.
Muistaakseni tästä on keskusteltu palstalla, mutta soinnusta ei ole päästy yksimielisyyteen täällä eikä muualla.

Miltähän Mozartin levyltä se on kopsattu? Vai oliko meillä Nielsenin tai bachin jälkeen Brams tai Händeli menossa Tsaikovskin ohella.

Stoxkhausenia se ei ole, vaikka hän lienee Beatlesille läheisin taidemusiikkivaikuttaja.

35

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dhommi´´

      Beatles ei ole ottanut vaikutteita taidemusiikin vaikuttajilta.

      Yksittäinen sointu on aika kökkö keskustelun aihe musiikissa, sillä sointujen tai polyfonian muodostama harmonia on sidoksissa elävään, rikkaaseen ja räiskyvään vaihteluun erilaisten äänien ja äänirypästen kesken!

      Paras sointujen, kontrapunktien ja modulaatioiden käyttäjä historiassa on edelleenkin Johann Sebastian Bach. Hänen konsertoissaan, kirkkoteoksissaan ja fuugissaan on jumalallinen harmonia.

      • sanonpahantotuuden

        Olet väärässä. Beatles sai vaikutteita myös taidemusiikista.

        Et vastannut kysymykseen: missä teoksessa ko sointo esiintyy ja mikä tai miten se on tehty.


      • Ernie Dhönni~~
        sanonpahantotuuden kirjoitti:

        Olet väärässä. Beatles sai vaikutteita myös taidemusiikista.

        Et vastannut kysymykseen: missä teoksessa ko sointo esiintyy ja mikä tai miten se on tehty.

        "Et vastannut kysymykseen: missä teoksessa ko sointo esiintyy ja mikä tai miten se on tehty."

        No mutta, sehän esiintyy paljon paremmin tehtynä J.S.Bachin iltaruoan jälkeisessä röyhtäisyssä joka meidän klasarimusikinystävien iloksi törähti JS:ltä 17.3.1737.


      • Dhommi´´
        sanonpahantotuuden kirjoitti:

        Olet väärässä. Beatles sai vaikutteita myös taidemusiikista.

        Et vastannut kysymykseen: missä teoksessa ko sointo esiintyy ja mikä tai miten se on tehty.

        "Olet väärässä. Beatles sai vaikutteita myös taidemusiikista."

        Jotta niin olisi voinut olla, Beatlesin olisi pitänyt olla selvästi todellisuutta korkeammalla tasolla. Beatles siis EI ottanut vaikutteita


      • sanonpahan vaan
        Dhommi´´ kirjoitti:

        "Olet väärässä. Beatles sai vaikutteita myös taidemusiikista."

        Jotta niin olisi voinut olla, Beatlesin olisi pitänyt olla selvästi todellisuutta korkeammalla tasolla. Beatles siis EI ottanut vaikutteita

        No no, tuossahan se vastaus tuli: Kovan päivän iltakin alkaa Bach vaikutteella.

        NIin helppoa.


      • Dhommi´´
        sanonpahan vaan kirjoitti:

        No no, tuossahan se vastaus tuli: Kovan päivän iltakin alkaa Bach vaikutteella.

        NIin helppoa.

        Beatlesin rahkeet eivät riitä ottamaan vaikutteita edes Bachin lapsille kirjoittamista opetuskappaleista


      • sanonpahanvaan
        Dhommi´´ kirjoitti:

        Beatlesin rahkeet eivät riitä ottamaan vaikutteita edes Bachin lapsille kirjoittamista opetuskappaleista

        Jaa - erikoinen kommentti.

        Miten määrittelet "vaikutteen"?

        Eikö Bachin Branderburgilais konsertto antanut "vaikutteita" Penny laneen?
        Vai mitä se antoi? Jotain se antoi.
        Vaikutteita minä sanon.


      • Dhommi´´
        sanonpahanvaan kirjoitti:

        Jaa - erikoinen kommentti.

        Miten määrittelet "vaikutteen"?

        Eikö Bachin Branderburgilais konsertto antanut "vaikutteita" Penny laneen?
        Vai mitä se antoi? Jotain se antoi.
        Vaikutteita minä sanon.

        Sillä ei ole paskankaan väliä, mitä sinä sanot.

        Vaikute tarkoittaa PALJON enemmän kuin fiiliksen/melodian/tunnelman omaksumista.

        Jos on kuten McCartney - äärettömän kehno musiikissa - ei voi omaksua vaikutteita Jumalalta eli Bachilta.

        Joten Macca vain sai idean Bachin musiikkia kuullessaan, ei vaikutteita.


    • maksimi.

      Millä perusteella oletat soinnun olevan peräisin jostain sinulle tuntemattomasta teoksesta?

      Rokissa on vain "voimasointuja" ja "voimariffejä", vaikka sotketkin ensin mainitun Beatlesrallissa: rokin "voimasoinnuissa" ei ole terssiä, vaan kahdesti "isketty" kvintti - ja sellainenhan ei ole keskusteltu "isku" kovan päivän illassa.

      • Dhommi´´

        Niin, ei tuo aasi tiedä edes, mitä tarkoittaa kirjoittaessaan "voimasointu".

        Voimasointu tarkoittaa terssitöntä sointua, ja niitäki on käytetty klasarissa vuosisatoja ennen poppia.

        Hard Days Nightissa ei ole voimasointua.


      • vastaustaeitule
        Dhommi´´ kirjoitti:

        Niin, ei tuo aasi tiedä edes, mitä tarkoittaa kirjoittaessaan "voimasointu".

        Voimasointu tarkoittaa terssitöntä sointua, ja niitäki on käytetty klasarissa vuosisatoja ennen poppia.

        Hard Days Nightissa ei ole voimasointua.

        Jaaha, termiä "voimasointu" on käytetty tuossa yhteydessä. Voi olla, että se on väärä termi. Voimallinen avaus kuitenkin.


        Kysymys kuuluu yhä: mikä sointu on kyseessä, miten se on tehty ja missä Mozartin teoksessa ko. sointua on käytetty?

        Kaikki soinnuthan ovat olleet Mozartin teoksissa sanomasi mukaan.


      • kysynpähänyhä

        Kaikki soinnut ovat klasareiden luomia, sanoo Dhommi.

        Kyllähän terminologiat menevät sekaisin ilman sibbeakatemiaa: jostain luin, että kitaran voimasointu olisi kahden sävelen kvinttisointu.
        Onko tuo aloitus sellainen on toinen kysymys.

        Erilaisia teorioita on esitetty: G7sus4 tai Dm7sus4.

        Voimaa siinä ainakin on


      • kysynsiisyhä
        vastaustaeitule kirjoitti:

        Jaaha, termiä "voimasointu" on käytetty tuossa yhteydessä. Voi olla, että se on väärä termi. Voimallinen avaus kuitenkin.


        Kysymys kuuluu yhä: mikä sointu on kyseessä, miten se on tehty ja missä Mozartin teoksessa ko. sointua on käytetty?

        Kaikki soinnuthan ovat olleet Mozartin teoksissa sanomasi mukaan.

        Wiki viittaa "voimasoinnuissa" kitaraan ja rokkiin. 50-luvulla kuulemma on niitä löydetty.
        Luotamme toki dhommiin, joka voinee tehdä wikiin tarvittavat lisäykset klassiseen.

        Lisää vaihtoehtoja kysymykseni vastaukseksi:
        •A dominant 9th of F in the key of C
        •G-C-F-Bb-D-G
        •C-Bb-D-F-G-C in the key of C
        •A polytriad ii7/V in Ab major
        •G7sus4 (open position)
        •D7sus4 (open position)
        •G7 with added 9th and suspended 4th
        •A superimposition of Dm, F, and G
        •Gsus4/D
        •G11sus4
        •G7sus7/A
        •Dm11 with no 9th
        •Gm7add11
        •G9sus4/D


        Mikä on kyseessä ja missä se on keksitty?


      • Dhommi´´
        vastaustaeitule kirjoitti:

        Jaaha, termiä "voimasointu" on käytetty tuossa yhteydessä. Voi olla, että se on väärä termi. Voimallinen avaus kuitenkin.


        Kysymys kuuluu yhä: mikä sointu on kyseessä, miten se on tehty ja missä Mozartin teoksessa ko. sointua on käytetty?

        Kaikki soinnuthan ovat olleet Mozartin teoksissa sanomasi mukaan.

        "Kaikki soinnuthan ovat olleet Mozartin teoksissa sanomasi mukaan. "

        1. Kaikki Beatlesin soinnut on käytetty yli sata vuotta ennen Beatlesia

        2. Mozart käytti uudenaikaisempaa harmoniaa 200 vuotta ennen Beatlesia

        Mitä tulee Hard Days Nightiin, se alkaa jonkinlaisella (ei voimasoinnulla) gsus7 soinnulla. Sellaiset ovat vaikkapa Debussylta tuttuja jo kauan ennen Beatlesin roskabiisiä.


      • Dhommi´´
        kysynpähänyhä kirjoitti:

        Kaikki soinnut ovat klasareiden luomia, sanoo Dhommi.

        Kyllähän terminologiat menevät sekaisin ilman sibbeakatemiaa: jostain luin, että kitaran voimasointu olisi kahden sävelen kvinttisointu.
        Onko tuo aloitus sellainen on toinen kysymys.

        Erilaisia teorioita on esitetty: G7sus4 tai Dm7sus4.

        Voimaa siinä ainakin on

        Voimachord on ERI ASIA kuin se, että sinusta tuntuu voimakkaalta.

        Beatles on tusinapoppia, joka käytti aina sointuja kämäsesti.

        "Kyllähän terminologiat menevät sekaisin ilman sibbeakatemiaa: jostain luin, että kitaran voimasointu olisi kahden sävelen kvinttisointu."

        Sitä se juuri on, senkin apina.


      • Dhommi´´
        kysynsiisyhä kirjoitti:

        Wiki viittaa "voimasoinnuissa" kitaraan ja rokkiin. 50-luvulla kuulemma on niitä löydetty.
        Luotamme toki dhommiin, joka voinee tehdä wikiin tarvittavat lisäykset klassiseen.

        Lisää vaihtoehtoja kysymykseni vastaukseksi:
        •A dominant 9th of F in the key of C
        •G-C-F-Bb-D-G
        •C-Bb-D-F-G-C in the key of C
        •A polytriad ii7/V in Ab major
        •G7sus4 (open position)
        •D7sus4 (open position)
        •G7 with added 9th and suspended 4th
        •A superimposition of Dm, F, and G
        •Gsus4/D
        •G11sus4
        •G7sus7/A
        •Dm11 with no 9th
        •Gm7add11
        •G9sus4/D


        Mikä on kyseessä ja missä se on keksitty?

        Luuleeko joku apina, että rockmusiikki on keksinyt voimasoinnut? :D

        Jo Keski-ajalla käytettiin sellaisia

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Vajaasointu


      • Let me tell you baby
        Dhommi´´ kirjoitti:

        "Kaikki soinnuthan ovat olleet Mozartin teoksissa sanomasi mukaan. "

        1. Kaikki Beatlesin soinnut on käytetty yli sata vuotta ennen Beatlesia

        2. Mozart käytti uudenaikaisempaa harmoniaa 200 vuotta ennen Beatlesia

        Mitä tulee Hard Days Nightiin, se alkaa jonkinlaisella (ei voimasoinnulla) gsus7 soinnulla. Sellaiset ovat vaikkapa Debussylta tuttuja jo kauan ennen Beatlesin roskabiisiä.

        "1. Kaikki Beatlesin soinnut on käytetty yli sata vuotta ennen Beatlesia"

        No, Beatleshan on ollut ja edelleen toistaiseksi on länsimaisen musiikin korkein ja täydellisin ilmentymä, sillä he sävelsivät enemmän ns. yleisesti hyviksi koettuja lauluja kuin kukaan muu säveltäjä(t), mukaanlukien Mozart tai Beethoven tai isä - pojat ja vävyt Bach tai kuka hyvänsä klasarisävellyspuolen sankari.

        Ja laulut kuten olemme jo aiemmin saaneet selvitettyä ovat länsimaisen musiikin tärkein ja korkein aste koska ne ovat käytännössä ainoa sävelletyn musiikki osa-alue jota yleisesti kuunnellaan ja hyvin yleisesti myös maalikkojen toimesta itse soitetaan ja/tai lauletaan.

        Lauluja ja tanssimusiikkia lukuunottamatta kaikki muut musikinosa-alueet ovat käytännössä enemmän ja vähemän pelkkää egopöhöilyä ja varsinkin sen peittämistä että ei osata kirjoittaa kunnollisia lauluja tai melodioita joidentahtiin voi kuten sanonta kuuluu "panna jalalla koreasti" eli tanssia.

        Mutta kaikesta edellä olevasta huolimatta todellisuuden taju silti tulisi säilyttää arvon dhönni~~, ei ole olemassa mitään Beatles sointuja vaan on olemassa pelkkiä sointuja. Ei myöskään ole olemassa Mozart sointuja tai Bach sointuja. On olemassa pelkkiä sointuja jotka ovat ja ovat aina olleet kaikille samoja.

        Joten on niin että jos joku sävelteli jo 1740-luvulla niin pakostakin on aivan luonnollista että hän käytti tekosissaan sointua joka esim muodostuu hämmästyttävästi nuoteista c - e - g ennemmin kuin joku toinen joka sävelteli mitä sävelteli vasta 1960-luvulla tai sen jälkeen.


      • sanonpahanvaan
        Dhommi´´ kirjoitti:

        Voimachord on ERI ASIA kuin se, että sinusta tuntuu voimakkaalta.

        Beatles on tusinapoppia, joka käytti aina sointuja kämäsesti.

        "Kyllähän terminologiat menevät sekaisin ilman sibbeakatemiaa: jostain luin, että kitaran voimasointu olisi kahden sävelen kvinttisointu."

        Sitä se juuri on, senkin apina.

        Et vieläkään vastaa, et siis osaa. Osaat vain kutsu toisia apinaksi.

        Miten onneton oletkaan.

        Joko korjasit voimasointutekstin wikiin?
        Etkö osaa sitäkään?

        Ymmärrän varsin hyvin eron siihen, että jokin on "voimasointu" tai jokin on voimakas. Tuo aloitus on rapsakka oli kyse voimasoinnusta tai ei.

        Kuka klassinen säveltäjä on sitä käyttänyt?


      • Dhommi´´
        Let me tell you baby kirjoitti:

        "1. Kaikki Beatlesin soinnut on käytetty yli sata vuotta ennen Beatlesia"

        No, Beatleshan on ollut ja edelleen toistaiseksi on länsimaisen musiikin korkein ja täydellisin ilmentymä, sillä he sävelsivät enemmän ns. yleisesti hyviksi koettuja lauluja kuin kukaan muu säveltäjä(t), mukaanlukien Mozart tai Beethoven tai isä - pojat ja vävyt Bach tai kuka hyvänsä klasarisävellyspuolen sankari.

        Ja laulut kuten olemme jo aiemmin saaneet selvitettyä ovat länsimaisen musiikin tärkein ja korkein aste koska ne ovat käytännössä ainoa sävelletyn musiikki osa-alue jota yleisesti kuunnellaan ja hyvin yleisesti myös maalikkojen toimesta itse soitetaan ja/tai lauletaan.

        Lauluja ja tanssimusiikkia lukuunottamatta kaikki muut musikinosa-alueet ovat käytännössä enemmän ja vähemän pelkkää egopöhöilyä ja varsinkin sen peittämistä että ei osata kirjoittaa kunnollisia lauluja tai melodioita joidentahtiin voi kuten sanonta kuuluu "panna jalalla koreasti" eli tanssia.

        Mutta kaikesta edellä olevasta huolimatta todellisuuden taju silti tulisi säilyttää arvon dhönni~~, ei ole olemassa mitään Beatles sointuja vaan on olemassa pelkkiä sointuja. Ei myöskään ole olemassa Mozart sointuja tai Bach sointuja. On olemassa pelkkiä sointuja jotka ovat ja ovat aina olleet kaikille samoja.

        Joten on niin että jos joku sävelteli jo 1740-luvulla niin pakostakin on aivan luonnollista että hän käytti tekosissaan sointua joka esim muodostuu hämmästyttävästi nuoteista c - e - g ennemmin kuin joku toinen joka sävelteli mitä sävelteli vasta 1960-luvulla tai sen jälkeen.

        Apina-rakas, samat asiat on kerrottu sinulle ties kuinka monta kertaa jo aiemmin.

        1. Laulut eivät ole läheskään tärkein tai merkittävin musiikin muoto

        2. Sointujen kehitys on ollut johdonmukaista etenemistä kohti dissanoivempaa, suurempaa ja haastavampaa harmoniaa

        3. Soinnut eivät missään tapauksessa ole aina olleet samoja

        4. Bach ja Mozart olivat uudistajia ja harmonian jättiläisiä, Beatles pyllyä keikuttanut vajakkibändi, joka käytti 200 vuotta ajasta jäljessä olevia sointuja

        5. Beatlesin soinnut ovat 200 vuotta aiemmin säveltänyttä MOZARTIA VANHANAIKAISEMPAA


      • Dhommi´´
        Dhommi´´ kirjoitti:

        Apina-rakas, samat asiat on kerrottu sinulle ties kuinka monta kertaa jo aiemmin.

        1. Laulut eivät ole läheskään tärkein tai merkittävin musiikin muoto

        2. Sointujen kehitys on ollut johdonmukaista etenemistä kohti dissanoivempaa, suurempaa ja haastavampaa harmoniaa

        3. Soinnut eivät missään tapauksessa ole aina olleet samoja

        4. Bach ja Mozart olivat uudistajia ja harmonian jättiläisiä, Beatles pyllyä keikuttanut vajakkibändi, joka käytti 200 vuotta ajasta jäljessä olevia sointuja

        5. Beatlesin soinnut ovat 200 vuotta aiemmin säveltänyttä MOZARTIA VANHANAIKAISEMPAA

        Ja apina: opetin sinua jo aiemmin Yön kuningattaren ja Penny Lanen sointuesimerkillä. Jos et siitä tajunnut, kuinka paljon uudenaikaisempaa ja rikkaampaa Mozartin 1700-luvulla kirjoittama aarian harmonia on suhteessa pyppyyn, jota Beatles rallatteli 1960-luvulla, niin se on oma noloutesi.

        Edelleenkin: Mozart käytti paljon muuta kuin kolmisointuja.


      • Dhommi´´
        sanonpahanvaan kirjoitti:

        Et vieläkään vastaa, et siis osaa. Osaat vain kutsu toisia apinaksi.

        Miten onneton oletkaan.

        Joko korjasit voimasointutekstin wikiin?
        Etkö osaa sitäkään?

        Ymmärrän varsin hyvin eron siihen, että jokin on "voimasointu" tai jokin on voimakas. Tuo aloitus on rapsakka oli kyse voimasoinnusta tai ei.

        Kuka klassinen säveltäjä on sitä käyttänyt?

        Huhheijaakkaa, mahdoton sanoa kumpi on säälittävämpi uhkuva apina, 12 14 vai vastustamatonbeatle!

        Molemmat mankuvat huomiota ihmiseltä eli Dhommilta. =)

        Okei, siispä:

        "Et vieläkään vastaa, et siis osaa"

        Seiskasus-soinnut löydät moneen kertaan vaikkapa Debussylta.

        "Joko korjasit voimasointutekstin wikiin?"

        Koita jo viimein takoa päähäsi se tosiasia, että voimasointuja on käytetty jo Keski-ajalla. Ei Beatles siis taaskaan keksinyt mitään uutta, vaikka voimasointuja junttasikin. Ymmärrätkö?

        "Kuka klassinen säveltäjä on sitä käyttänyt?"

        Sus-seiskat on miltei puristettu kuiviin jo 1900-luvun alun taidemusiikissa. Et kai sä oikeasti apina luule, että Beatles ensimmäisenä käytti jotain sointua? ÄÄLIÖ


      • oikealinkki

      • ajatvaihtelevat
        Dhommi´´ kirjoitti:

        Huhheijaakkaa, mahdoton sanoa kumpi on säälittävämpi uhkuva apina, 12 14 vai vastustamatonbeatle!

        Molemmat mankuvat huomiota ihmiseltä eli Dhommilta. =)

        Okei, siispä:

        "Et vieläkään vastaa, et siis osaa"

        Seiskasus-soinnut löydät moneen kertaan vaikkapa Debussylta.

        "Joko korjasit voimasointutekstin wikiin?"

        Koita jo viimein takoa päähäsi se tosiasia, että voimasointuja on käytetty jo Keski-ajalla. Ei Beatles siis taaskaan keksinyt mitään uutta, vaikka voimasointuja junttasikin. Ymmärrätkö?

        "Kuka klassinen säveltäjä on sitä käyttänyt?"

        Sus-seiskat on miltei puristettu kuiviin jo 1900-luvun alun taidemusiikissa. Et kai sä oikeasti apina luule, että Beatles ensimmäisenä käytti jotain sointua? ÄÄLIÖ

        Eikös Mozart ollutkaan se....hmmn.


      • sanoinpahasti
        Dhommi´´ kirjoitti:

        Luuleeko joku apina, että rockmusiikki on keksinyt voimasoinnut? :D

        Jo Keski-ajalla käytettiin sellaisia

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Vajaasointu

        Dhommi on vajaa jostain


      • Dhommi´´
        sanoinpahasti kirjoitti:

        Dhommi on vajaa jostain

        Tyhmyydellä ei ole mitään rajaa teidän apinoiden joukoissa.

        Voimasoinnut ovat AINA vajaasointuja.

        Kvinttisointu = voimasointu = vajaasointu


      • Dhommi´´
        ajatvaihtelevat kirjoitti:

        Eikös Mozart ollutkaan se....hmmn.

        Mozart ei ollut mitä? Aikaansa edellä? Kyllä oli.

        Toisin kuin kukaan popin tekijä.


    • maksimi.

      Mikset sitten tuonut ymmärrystäsi tuossa aloituksessa jo esiin? Etkö siis vieläkään ymmärrä simppeliä voimasointurakennetta?

      Osa rokkareista luulee voimasoinnun syntyneen särösaundisen sähkökitaran myötä...hmm...hieman realismia tähän, kiitos!

      • kysynyhä

        Ja mikset Dhommi vastaa?

        Tai korjaa Wikipedian tietoja voimasoinnuista?

        Olen valmis ottamaan vastaan lisää tietoa, kuten vaikka voimasoinnusta.

        Vaan minä kysyin ensin.


      • Dhommi´´
        kysynyhä kirjoitti:

        Ja mikset Dhommi vastaa?

        Tai korjaa Wikipedian tietoja voimasoinnuista?

        Olen valmis ottamaan vastaan lisää tietoa, kuten vaikka voimasoinnusta.

        Vaan minä kysyin ensin.

        Apina. Vielä kerran kertaukseksi:

        1. Hard Days Night ei ala voimasoinnulla

        2. Voimasointu tai vajaasointu tarkoittaa terssitöntä sointua, jollaisia taidemusiikki käytti jo vuosisatoja sitten

        3. Se, että hätäisesti väännät jotain wikipediaan, ei muuta asiaa mihinkään

        4. Keski-ajalla oli jo käytössä voimasoinnut

        5. Debussyn ja Ravelin musiikissa on jo noonisointuja, sus-seiskoja ja kaikenlaista selvästi esim. Mozartia uudenaikaisempaa harmoniaa (kauan ennen Beatlesia siis, höntti!)

        6. Mozartin Yön kuningatar, Komtuuri-kohtaus, 40. sinfonia, Dissonanssikvartetto ja Adagio & Fuuga käyttävät REILUSTI uudenaikaisempaa harmoniaa kuin Beatles pystyi tuottamaan edes VUOSISATOJA Mozartin jälkeen, mikä kertoo kaiken tarvittavan siitä, kuinka alkeellisesta ilmaisusta Beatlesissa säveltämisen näkökulmasta oli kysymys.


      • kysynyhä
        Dhommi´´ kirjoitti:

        Apina. Vielä kerran kertaukseksi:

        1. Hard Days Night ei ala voimasoinnulla

        2. Voimasointu tai vajaasointu tarkoittaa terssitöntä sointua, jollaisia taidemusiikki käytti jo vuosisatoja sitten

        3. Se, että hätäisesti väännät jotain wikipediaan, ei muuta asiaa mihinkään

        4. Keski-ajalla oli jo käytössä voimasoinnut

        5. Debussyn ja Ravelin musiikissa on jo noonisointuja, sus-seiskoja ja kaikenlaista selvästi esim. Mozartia uudenaikaisempaa harmoniaa (kauan ennen Beatlesia siis, höntti!)

        6. Mozartin Yön kuningatar, Komtuuri-kohtaus, 40. sinfonia, Dissonanssikvartetto ja Adagio & Fuuga käyttävät REILUSTI uudenaikaisempaa harmoniaa kuin Beatles pystyi tuottamaan edes VUOSISATOJA Mozartin jälkeen, mikä kertoo kaiken tarvittavan siitä, kuinka alkeellisesta ilmaisusta Beatlesissa säveltämisen näkökulmasta oli kysymys.

        Apinaksikutsuja

        Minusta on ok ettei Hard days ala voimasoinnulla. Jollain se alkaa ja kysymys kuuluu missä klassisessa sitä on käytetty.
        Ja mikä se on - miten tehty
        '
        Vastaa omaan huutoosi.

        Wikipedia ei tunne voimasointuja ennen 50-lukua. Korjaa ihmeessä sinne tuo tieto.

        Loppu on jankkaustasi.


      • sanonpahanvaan
        kysynyhä kirjoitti:

        Apinaksikutsuja

        Minusta on ok ettei Hard days ala voimasoinnulla. Jollain se alkaa ja kysymys kuuluu missä klassisessa sitä on käytetty.
        Ja mikä se on - miten tehty
        '
        Vastaa omaan huutoosi.

        Wikipedia ei tunne voimasointuja ennen 50-lukua. Korjaa ihmeessä sinne tuo tieto.

        Loppu on jankkaustasi.

        PS koita kasvaa ihmisenä ja ole haukkumatta muita tuntiessasi oman vajavaisuutesi.

        Se auttaa eteenpäin.


      • erehtyväinenkin olen
        sanonpahanvaan kirjoitti:

        PS koita kasvaa ihmisenä ja ole haukkumatta muita tuntiessasi oman vajavaisuutesi.

        Se auttaa eteenpäin.

        PPS

        Myönnän myös sinun yrittäneen kommentoida itse kysymystä: hukkuu flodaukseesi


        "jonkinlaisella (ei voimasoinnulla) gsus7 " - vastaus ei vain ole kovin vakuuttava. Ei etenkään, kun asiasta on esitetty monenmoisia vaihtoehtoja.


      • Dhommi´´
        kysynyhä kirjoitti:

        Apinaksikutsuja

        Minusta on ok ettei Hard days ala voimasoinnulla. Jollain se alkaa ja kysymys kuuluu missä klassisessa sitä on käytetty.
        Ja mikä se on - miten tehty
        '
        Vastaa omaan huutoosi.

        Wikipedia ei tunne voimasointuja ennen 50-lukua. Korjaa ihmeessä sinne tuo tieto.

        Loppu on jankkaustasi.

        "Wikipedia ei tunne voimasointuja ennen 50-lukua. Korjaa ihmeessä sinne tuo tieto."

        Usko jo, että wikipedia ja kaikki muut lähteet toteavat, että vajaasointu eli voimasointu on jo keskiajalta tuttu. Jos et oikeasti tajua näin simppeliä asiaa, niin miten sinua voi opastaa?

        1. Voimasointu. on. ikivanha. sointu. jota. on. käytetty. jo. Keski-ajalla.


      • hehheheheheh
        Dhommi´´ kirjoitti:

        "Wikipedia ei tunne voimasointuja ennen 50-lukua. Korjaa ihmeessä sinne tuo tieto."

        Usko jo, että wikipedia ja kaikki muut lähteet toteavat, että vajaasointu eli voimasointu on jo keskiajalta tuttu. Jos et oikeasti tajua näin simppeliä asiaa, niin miten sinua voi opastaa?

        1. Voimasointu. on. ikivanha. sointu. jota. on. käytetty. jo. Keski-ajalla.

        Voimasointu ei ole yksi sointu.

        Vajaasointu on eri asia. "Vóimasointu on terssitön vajaasointu".

        No Beatles pisti paremmaks jo Hard days night avauksessa


    • Dhommi´´

      Mitä sä selität? :D

      Beatlesin Hard Days Night ei ole missään tapauksessa voimasointu. Se ei myöskään ole mikään uusi sointu, eli Beatles laahasi perässä kuten aina.

      Voimasointu tarkoittaa terssitöntä sointua. Kaikki voimasoinnut ovat vajaasointuja.

      Ymmärrätkö?

      Vajaasointuja/voimasointuja on käytetty jo Keskiajalla.

      Kerro, mitä et ymmärrä tässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7639
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1893
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1870
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1613
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1535
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      978
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      910
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      769
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      32
      764
    Aihe