Hoidatko itse yrityksesi kirjanpidon?

sdfgyhuijop

ja onko se hankalaa ja vie koko ajan firmasi pyörittämisessä?

69

6196

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yritttäjä

En hoida! Ei kannata edes yrittää jollei ole alan ammattilainen.
      Hoida oma osaamises ja osta taloushallinto!

• hhhhhohhhhh

Kakkipuhetta. Helppoa kuin heinän teko, jos viitsii hieman perehtyä. Kun kerran itse on kuitenkin vastuussa myös kirjanpitäjän touhuista, parempi tehdä itse ja varman päälle,

• Tässä sosialismissa
        hhhhhohhhhh kirjoitti:

Kakkipuhetta. Helppoa kuin heinän teko, jos viitsii hieman perehtyä. Kun kerran itse on kuitenkin vastuussa myös kirjanpitäjän touhuista, parempi tehdä itse ja varman päälle,

Katselin aikoinaan sivusta kun isälläni oli oma toiminimi, ja se teki nuo ilmoitukset itse. Vapaa aika meni noihin työajan lisäksi. Verottaja pyytelee aina lisäselvityksiä, lyö harkinta- ja arvioituja veroja, siihen sitten teet valituksia, perustevalituksia, oikaisuvaatimuksia, vastauksia hallinto oikeuteen jne.

Kun 20 vuotta sitten aloitin oman toimintani ymmärsin heti, että tällaisessa yhteiskunnassa kuin Suomi, pitää olla helvetin hyvä kirjanpitäjä, ja helvetin hyvä asianajaja omaa kautta koko ajan.

Jos en olisi noin toiminut olisi joutunut lopettaa jo kauan sitten ja verottaja hakenut varmaan konkurssia jo moneen kertaan.

Suomessa toimiva sosialismi lähtee siitä että yrittäjä on automaattisesti rikollinen, joka pimittää koko ajan. Sen takia tulee aina kaikenlaisia perusteettomia maksulappuja, ja jos yrittäjä ei jaksa olla aivan yltiötarkkana ja valppaana koko ajan, ja maksaa väsyneessä tilassaan jonkun sattumoisin tulleen pikkusumman, myöntää samalla vaatimuksen oikeaksi, ja kohta tuleekin jo "reilumman kautta" lisää maksettavaa, joihin taas pitää hakea oikaisuja, tehdä valituksia jne.

ÄLÄ MISSSÄÄN TAPAUKSESSA ALA ITSE KIRJANPITOASIOISTA VASTAAMAAN!
        Menet konkurssiin alle aikayksikön tässä sosialismissa.

• dfghjklöädfghjkl

Paljon sellainen maksaa n. kk?

• Fodfpp

hoidin itse, kunnes verottaja alkoi vaatimaan selvityksiä kaiken maailman menoista (rakennusala) frendi suositteli kirjanpitäjää joka on ollut verotarkastaja aikaisemmin. päätin satsata ja otin kirjanpitäjän joka hoitaa nyt ihan kaiken ja vastaa verottajalle puolestani kaikki selvitykset. Ilmeisen hyvin on hoitanut koska verottaja jätti rauhaan!! http://advisorsfinland.fi oli lafka

• kake333

se on halpaa mutta silti helppoa

• erstdyuiopäo-ö,km

Riippuu firman koosta hyvin pitkälle onko aikaa vievää ja toiminnasta muuten onko vaikeaa.

Kirjanpitolain ja kirjaustekniikan lisäksi on hyvä perehtyä ennakkoperintälakiin ja arvonlisäverolakiin.

Minulla itselläni on korkeampi tuntiveloitus kuin kirjanpitäjälläni, eli mielummin teen sitä minkä osaan ja laskutan siitä, kuin rupeisin turaamaan sellaista tuntitolkulla jota en osaa varsinkin kun ammattilainen tekee sen halvemmalla kuin itse veloittaisin omasta työstä.

Täällä on aina muutama joka sanoo että se on helppoa kuin heinän teko, mutta kaikki on helppoa kun sen osaa ja on asiaan perehtynyt. Mun autosta hajosi viime kuussa vaihdelaatikko. Vein sen korjaamolle koska haluan sen kerralla kuntoon. Täällä varmaan on pitkä liuta kirjoittajia jotka olisi automaattilaatikon itse korjannut mutta minä en edes viitsi nähdä vaivaa sellaisen asian eteen jota en kuitenkaan osaa kunnolla tehdä.

Jos kaikki tekisi aina kaiken itse niin ei meilläkään olisi kenelläkään töitä. Parempi keskittyä sellaiseen jonka osaa.

• pikku oy

Jos tulee verotarkastus kuinkahan he suhtautuvat noihin "ite"tehtyihin
        kirjanpitoihin? Epäilen että joutuu suurennuslasin alle!

No maksan mielelläni parisataa/kk kun hommat hoituu!

• pikku oy kirjoitti:

Ihan samalla tavalla suhtautuvat kuin ulkopuolisten tekemiin kirjanpitoihin. Ei se ole olennaista kuka kirjanpidon on tehnyt, vaan se että kirjanpito on tehty oikein. Ja kieltämättä ammattilainen tekee kirjanpidon suuremmalla todennäköisyydellä oikein kuin ei-ammattilainen.

• Tilipelletär
        pikku oy kirjoitti:

Olin tilitstossa töissä 15 vuotta sitten. Silloin verotsto luotti hyvämaineisen tilitston tekemisiin enemmän kuin yrittäjän itsensä. Toisaalta on myös tilitstoja, jotka verottaja poistaisi mieluusti yrityskentältä niiden epäluotettavuuden vuoksi, mutta ei voi sitä tehdä! Tuleehan yrittäjälle kiusaus laitta kuluksi jotain yksityiskuluja ym, joka sitt verotarkastuksessa saa punakynää osakseen.

• Ittekin voi tehdä

>>Täällä varmaan on pitkä liuta kirjoittajia jotka olisi automaattilaatikon itse korjannut mutta minä en edes viitsi nähdä vaivaa sellaisen asian eteen jota en kuitenkaan osaa kunnolla tehdä.>>

Arvelisin että 99,5% täällä vierailevista EI OLISI kehoittanut alkamaan vaihdelaatikkoremonttiin itse. Yksinkertaisesti tuolla samalla 99,5%:lla ei ole sellaista työverstasta, hallinosturia ja työkaluja ja niiden käyttökokemusta joilla ylipäätään alkaa vaihdelaatikkoa purkaa auki.

Sen sijaan PK-yrittäjistä noin 95%:lla on tietokone käytössään, likimain päivttäin, jossakin muodossa. Sen koneen käyttö ja muut yrityksen ohjelmat ovat ennestään tuttuja. Tämä kone ja sen temput eivät pelota, vaikka joskus niiden kanssa pinna palaakin.

Siksi yhden uuden ohjelman, vaikka ilmaisen Kirjanpidon ohjelman opettelu ja käyttöön ottaminen ei ole likikään niin suuren kynnyksen takana kuin vaihdelaatikkoremppa.

Olen itsekin opettanut ainakin 3..4 eri henkilöä tekemään kirjanpitonsa kirjanpito-ohjelmalla. Kaikki ovat oppineet, ja ovat vuosia tehneet. Itsekään en ole kirjanpidon vaan tekniikan alan peruskoulutuksen saanut.

Kirjanpito ei ole lasten leikkiä, mutta ei se osto- ja myyntikuittien kirjaaminen mitään rakettitiedettäkään ole. Ohjelma laskee tilinpäätöksen, joten sitäkään ei tarvitse itse erikseen opetella.

• yrittaja...

"Ohjelma laskee tilinpäätöksen, joten sitäkään ei tarvitse itse erikseen opetella."

Apinakin oppii kirjaamaan tositteita ja ohjelma laskee niistä alvit, mutta tilinpäätöstä ei mikään ohjelma tee "automaattisesti". Tilinpäätös ei ole oikein vain katsomalla täsmääkö taseen loppusummat. Yhtiömuodosta riippumatta tilinpäätöksen tulee antaa "oikeat ja riittävät" tiedot yhtiön taloudesta, jolloin ns. avustavien tilinpäätösvientien tekemättä jättäminen antaa väärän kuvan.

Olen kehottanut hankkimaan osto- ja myyntireskontran, jolloin yrittäjä itse voi laskuttaa ja valvoa maksuja sekä kirjata ostot ja tehdä alv-ilmoituksen. Osto- ja myyntireskontran perusteella tehtävän tilinpäätöksen jättäisin kirjanpitäjän hommaksi.

• keka tietaa
        yrittaja... kirjoitti:

"Ohjelma laskee tilinpäätöksen, joten sitäkään ei tarvitse itse erikseen opetella."

Apinakin oppii kirjaamaan tositteita ja ohjelma laskee niistä alvit, mutta tilinpäätöstä ei mikään ohjelma tee "automaattisesti". Tilinpäätös ei ole oikein vain katsomalla täsmääkö taseen loppusummat. Yhtiömuodosta riippumatta tilinpäätöksen tulee antaa "oikeat ja riittävät" tiedot yhtiön taloudesta, jolloin ns. avustavien tilinpäätösvientien tekemättä jättäminen antaa väärän kuvan.

Olen kehottanut hankkimaan osto- ja myyntireskontran, jolloin yrittäjä itse voi laskuttaa ja valvoa maksuja sekä kirjata ostot ja tehdä alv-ilmoituksen. Osto- ja myyntireskontran perusteella tehtävän tilinpäätöksen jättäisin kirjanpitäjän hommaksi.

tosiaan tilinpäätös ei ole yhtä kuin tuloslaskelman ja taseen tulostaminen tilinpäätöskauden päälle.

• dfsghuyiloöluyjt

Kyse ei olekkaan siitä että oppiiko tekemään sen teknisen suorituksen. Se on helppoa kuin heinän teko, mutta se onko kirjaukset tehty oikein vaatii lakien ja asetusten tuntemusta jota ammattilaisella todennäköisesti on kuitenkin enemmän kuin maallikolla.

Jos tekee itse kirjanpitonsa ja haluaa että kirjanpito on oikein tehty niin olisi kuitenkin hyvä perehtyä kirjanpitolakiin, kirjanpitoasetukseen, KILA:n antamiin lausuntoihin ja yleisohjeisiin, arvonlisäverolakiin, elinkeinoverolakiin eikä yritysjuridiikankaan pintapuolisesta hallinnasta haittaa ole.
        Kyse onkin siitä mihin yrittäjä omia voimavarojaan suuntaa.

Jos tässä ketjun aiheessa on kyse jonkin pienen toiminimen kirjanpidosta jonka kalustossakaan ei ole mitään ja myyntikin on työmyyntiä, niin se nyt on ihan sama kuka sen tekee. Siinä ei kovin syvällisiä kenenkään tarvitse miettiä kunhan vähentää tuloista menot.

Siitä automaattilaatikosta vielä: Kyllä minäkin sen lootan saisin purettua ja kasattua. Helppoa kuin heinän teko, ruuvit auki ja ruuvit kiinni. Ei se lootan purkaminen ja kasaaminen mitään rakettitiedettä ole. Eri asia on onko loota kasattu oikein. Aivan samoin kun on yrityksen kirjanpitokin. Kyllä sen tehdä voi ja teknisenä suorituksena helvetin simppeliä, eri asia on onko se kasattu oikein.

• trallalalalaa

Osto- ja myyntikuitit varmasti on helppoa kirjata. En epäile hetkeäkään. Miten kirjaat remontin? Miten kirjaat kun toinen yhtiösi tekee sen remontin ja "luotottaa" sen remontin? Nämäkin on vielä helppoja esimerkkejä, mutta tuli näin ekana mieleen....

Tässä nyt tulee mieleen se että säästetään satasia, menetetään tonneja.

• kirjanpitäjä1
        yrittaja... kirjoitti:

vaikka ohjelma kirjaisikin alvin täytyy sinun silti tietää mitä ohjelma kirjaa.
        Useita kirjanpito ja kiinteistöhallinnan ohjelmaa käyttäneenä voin todeta että nekin tekevät virheitä.

• Kirjanpitofirmatekee

Jokainen yrittäjä on sitten varmaan myös kirjailija kun koneella on Word.

• Osaako tämän tehdä

>> tosiaan tilinpäätös ei ole yhtä kuin tuloslaskelman ja taseen tulostaminen tilinpäätöskauden päälle. >>

Veroilmoituslomakkeessa 6A vaaditaan käytännössä Tuloslaskelma ja Tase.
      http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Lomakkeet/Veroilmoituslomakkeet_ja_tayttoohjeet/6A_Elinkeinotoiminnan_veroilmoitus__elin(11719)

Tuossa kerätään lomakkeeelle omilta kahdelta raportilta keskeiset tunnusluvut, esitetään ne Verottajalle, tämän lomakkeen vaatimassa muodossa.

Mikäli osaa poimia oman Kirjanpito-ohjelman tulostamista Tulos ja Tase raporteista veroilmoitukseen nuo kysytyt tiedot, niin se vastaa sitä että on osannut tehdä firmalleen samalal myös Tilinpäätöksenkin.

Asia ei ole lastenleikkiä. Mutta ei se tosiaan ole mitään ylivaikeatakaan, siirtää tiedot Verottajan lomakkeelle.
      Aika monta kymmentä tuhatta PK-firmaa tekee omat veroilmoituksensa ja tilinpäätöksensä itse.

• tdyuiopäöolikuyjth

Verottaja vaatii tietyt tiedot, mutta kirjanpitolaki taas vaatii mm liitetiedot, tase-erittelyt ja tasekirjan. Kirjanpito-ohjelmat ei tee liitetietoja, ei kasaa tasekirjaa eikä anna tase-erittelyjä .

Kirjoituksesi kertoo selvää kieltä siitä että et edes ymmärrä mistä osakeyhtiössä on kysymys. Osakeyhtiön tilinpäätöstä ei tehdä vain verottajaa varten. Suosittelisin tutustumista kirjanpitolakiin, asetukseen ja osakeyhtiölakiin.

• keka tietaa

edelleen tilinpäätös ei ole sama kuin tuloslaskelma/ tase tai veroilmoitus.

p.s. kannattaa tutustua kirjanpitolakiin ja -asetukseen.

• Ei-itse-koskaan

Pienyrityksen kirjanpito maksaa ehkä satasen kuussa. Ja se on paras satanen minkä voi käyttää

• Vakiojuttuja

" mutta kirjanpitolaki taas vaatii mm liitetiedot, tase-erittelyt ja
      tasekirjan. Kirjanpito-ohjelmat ei tee liitetietoja, ei kasaa tasekirjaa
      eikä anna tase-erittelyjä ."

Muuttuupas asiat tosi hankalan kuuloisiksi kun hätääntyneet Tilitoimistoyrittäjät koettavat saada PK-yrittäjän vakuuttuneeksi siitä että on tosi hankalaa tämä kirjanpito.

"8 § Tasekirja
      Tilinpäätös sekä luettelo kirjanpitokirjoista ja tositteiden lajeista
      samoin kuin tieto niiden säilytystavoista on kirjoitettava sidottuun
      tai välittömästi tilinpäätöksen valmistumisen jälkeen sidottavaan
      tasekirjaan, jonka sivut tai aukeamat on numeroitava."
      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19971336

Mainittu Tasekirja on siis listaus kirjanpidon tilikartan tileistä, ja sen saa helpolla kirjanpito-ohjelmasta ulos. Lisäksi voisi höpitä siihen Tasekirjaan jotakin siitä että missä paikassa noita tositteita säilytetään.
      Itse en ole viitsinyt tällaista höpinää omaan kansilehteen laittaa.

Monet eivät tee Kirjanpidostaan mitään paperiversiota enää, vaikka Kirjanpitolaki niin eellyttääkin. Vain sähköisessä muodossa oleva kirjanpito ja sähköisessä muodossa oleva Tasekirja (siellä kirjanpito-ohjelman tietokannassa..) alkaa olla arkipäivää.

• keka tietaa

Niin, eihän kirjanpito tai tilinpäätöksen tekeminen ole mitään rakettiteidettä.'

Tosin olisihan ihan kiva tehdä asiat myös lakien mukaan, niin kannattaisi tutstua koko lukuun, eikä pelkästään 8. §:n.. Tietenkin ammatinharjoittajana on pienemmät vaatimukset.

Tietenkin jos taseen erissä on vain pankkitili ja omaan pääoman tilit niin eipä tasekirjaan ja erittelyihin tulekaan paljoa paksuutta. päivi ja pääkirjatkin voi tulostaa ihan hyvin paperille, muutama sivu.

• Näin vaikeata

>> Tosin olisihan ihan kiva tehdä asiat myös lakien mukaan, niin kannattaisi tutstua koko lukuun, eikä pelkästään 8. §:n.. Tietenkin ammatinharjoittajana on pienemmät vaatimukset. >>

Osakeyhtiölllä asia on ihan yhtä yksioikoinen. Esimerkiksi vaikka muutaman hengen Oy jossa osakkaat omistavat kaikki osakkeet. Pankkilainaa on firman nimissä noin 30k kaikkiaan.

Tällaisessa kokoluokassa kirjanpito on palkkojen maksaminen ja enakonpidätysten teko kaverusten palkoista. Sitten vuoden lopussa tuo tuloslaskelma ja tase, ja niistä Veroilmoitus verottajalle.

Tilinpäätös
      1.) Tilinpäätöksen 1-sivuinen kansilehti, jossa kerrotaan tilikauden alku ja loppu. Mainitaan mahdollinen suoritettu osinkojen jako tilikauden aikana
      2.) Edellä mainitun Tasekirja käytettyine kirjanpidon tililuetteloineen
      3.) Tuloslaskelma ja tase
      4.) Varaston arvo, inventaarilista
      5.) Tilintarkastajan raporttia ei tarvita silloin kun yhtiöjärjestyksessä on maininta että tilintarkastajaa ei firmaan valita.

Tuossa on ihan koko se mahtavan vaikea tilinpäätös.

• keka tietaa

heh, kuka tässä on puhunut mahtavan vaikeasta tilinpäätöksestä.

Niin kyseessähän on määrämuotoisen asiakirjan tekemisestä, minkä pitäisi täyttää tietyt edellytykset. Tosin osakeyhtiörikkomus taitaisi olla niin vähäinen, ettei määrättäisi edes sakkoja.

• itse tehty kp

"Tilinpäätös
        1.) Tilinpäätöksen 1-sivuinen kansilehti, jossa kerrotaan tilikauden alku ja loppu. Mainitaan mahdollinen suoritettu osinkojen jako tilikauden aikana
        2.) Edellä mainitun Tasekirja käytettyine kirjanpidon tililuetteloineen
        3.) Tuloslaskelma ja tase
        4.) Varaston arvo, inventaarilista
        5.) Tilintarkastajan raporttia ei tarvita silloin kun yhtiöjärjestyksessä on maininta että tilintarkastajaa ei firmaan valita.

Tuossa on ihan koko se mahtavan vaikea tilinpäätös."

No ei se ihan tuossa ole. Puuttuu liitetiedot (osakeyhtiölain mukaiset pakolliset toimintakertomustieot, kun toimintakertomusta ei erikseen laadita) ja tase-erittely. Inventaarilista ei ole osa tilinpäätöstä, vaan tositeaineistoa samoin tilikartta ei ole osa virallista tilinpäätöstä. Uskallan myös väittää ettei kirjanpidon jaksotukset mene tuossa kohtaa ihan oikein, jos kirjanpito on pelkkää kaverusten palkkaa.
        Tilintarkastajan valinnasta säätää ensisijaisesti tilintarkastuslaki eikä yhtiöjärjestys. Jos seuraavista rajoista kaksi kolmesta ylittyy (liikevaihto ylittää 200.000, taseen loppusumma 100.000 ja tilikaudella on keskimäärin kolme henkilöä töissä) on tilintarkastuslain mukaan toimitettava tilintarkastus vaikka yhtiöjärjestyksessä kuinka itkee ja pieree asiaa vastaan.

Toki ymmärrän ihmisiä, jotka haluavat tehdä kirjanpidon itse. On niitä sellaisiakin, jotka pitävän kaljua ettei tartte käydä parturissa. Lopputulos ei tosin välttämättä ole ihan niin miellyttävä kuin se voisi olla.

• Et pluribus unum

Niimpä, kirjanpidon teko on helppoa kuin heinänteko.
      Sen tekeminen oikein vaatii kuitenkin melkoisen tietomäärän.
      Eikä se väärin tekeminenkään katstrofia aiheuta.
      Aina sinne veroilmoituksen mukaan voi jotain saveltää.

Verottajalla vaan on pirullinen tapa pyytää selvityksiä

Raha tulee yritystoiminnasta ja kirjanpito on yksi kustannus muiden joukossa.

Se mikä yrittäjän tulee osata on kustannuslaskenta.

Jos et osaa kustannuslakennassa ottaa huomioon yrityksen pyörittämisen oheiskuluja, älä yritä.

Jos taas osaat virheettömän kirjanpidon perusta tilitoimisto.

• Virheetön väki

" Jos taas osaat virheettömän kirjanpidon perusta tilitoimisto. "

Se oliskin sitten ihan ensimmäinen laatuansa Suomessa.

Minun käyttämäni parin tilitoimiston kanssa on ollut tämän tästä jotakin kirjauksia selvitettävänä, ja olen vaatimalla joutunut vaatimaan asian korjaamista oikeaksi.

Ei ne nyt ainakaan virheettömiä ne tilitoimistot ole. Nopeasti ne koettavat saada tehtyä hommia, että voi sitten ahnehtia vaan lisää puolikuntoisesti hoidettavia asiakkaita. Siinä ei virheiltä välty. Eikä ole tilitoimistolla omat tiedot veroasioista ajan tasalla.

• Yrittäjä

Tässä ketjussa ei ole tuotu esiin lainkaan sitä etua, minkä itse hoidettu kirjanpito tuo tullessaan. Se antaa mahdollisuuden saada firman taloudesta ajantasaista tietoa juuri silloin, kun sitä kipeästi tarvitaan.
        Pidämme itse firmamme kirjanpidon tästä syystä. Kun kirjanpito-ohjelmamme antaa rajattomat mahdollisuudet luoda omia raportteja tietokannasta, minkään tekemämme taloudellisen päätöksen ei ole tarvinnut perustua mutu-tietoon.

• nikareena

Tässä keskustelussa ei taidettu tuoda esille verosuunnittelua. Hyvä kirjanpitäjä on perehtynyt verosuunnitteluun ja osaa ehdottaa tilinpäätöstä suunniteltaessa esim. sitä, millaisia poistoja tehdään, onko joitakin usealle vuodelle jaettavia hankintoja ym. Kirjanpidollisilla keinoilla saadaan tasattua tulosta.

Jos yrityksellä menee hyvin, niin kirjanpidolla saadaan tehtyä esim. poistoja siten, että ei tarvitse maksaa turhia veroja. Samoin osinkojen nostamisessa saa paljon apua hyvältä kirjanpitäjältä, jotta saadaan pidettyä sekä osakkaat tyytyväisinä että myöskin yritykseen jää riittävästi rahaa tulevaisuuden investointeja varten.

Jos taas yrityksellä menee huonosti, niin hyvä kirjanpitäjä kyselee jo ajoissa yrittäjältä, että mitkä on suunnitelmat ja mitä ehkä kannattaisi tehdä. Jos esim. oma pääoma tulee syödyksi ja yritys olisi ajautumassa selvitystilaan, niin kirjanpitäjä voi ehdottaa vaikkapa osakepääoman kasvattamista tms. keinoja.

Moni yrittäjä joutuu myös lainaamaan yrityksen alkuvaiheessa rahaa yritykselleen, joten tällaiset lainajärjestelyt pitää hoitaa tosi tarkkaan, jotta ei tule turhia veroseuraamuksia tai lain kiertämistä epähuomiossa.

Jos on aloitteleva yritys, jolla on alle 10 tapahtumaa kuukaudessa, niin hinta on alussa ehkä noin 100-150 euroa/kk. Jos yrityksen alkuun liittyy vähääkään erikoisempia menettelyitä esim. rahan lainaamista yritykselle, ulkomaankauppaa tms, niin suosittelen kyllä hommaamaan sen kirjanpitäjän heti. Kirjanpitäjän palkkio pitää sitten vain yrittää saada lisättyä asiakkaan maksettavaksi...

Minusta yrittäjälle jää tarpeeksi hommaa siinä, että hän keskittyy hoitamaan alkuvaiheessa tarjouslaskentaa, tuotteen/palvelun hinnoittelua, laskutusta, ostotilauksia, osto- ja myyntireskontraa jne. Myös yrityksen kehittäminen ja markkinointi (esim. nettisivut, esitteet, logo) ovat sellaisia asioita, että niistä pitää olla jonkinlaista käsitystä itsellä.

Suosittelen, että yrittäjä käy itse jonkinlaista kirjanpitokurssia, jotta hän oppii lukemaan tuloslaskelmaa ja tasetta, jotta osaa kommunikoida tilitoimiston kanssa ja jotta osaa lukea tuloksia ja taseita.

• Lewri

Rationaalisin tapahan on miettiä tosiaan siihen investoidun ajan tuottoa. Josko yritykselle tulee loppujenlopuksi halvemmaksi ostaa palvelu ulkopuoliselta (kun siis ottaa huomioon mitä fiksua olisi saanut myös potentiaalisesti aikaan jos olisit jättänyt kirjanpidon ulkopuoliselle taholle), sittenhän niin kannattaa tehdä.

http://www.tietotili.fi/palvelut/kirjanpito/

• Pekka Jaatinen

Lewri, miksi laitoit mukaan Tietotili -linkin? Onko ko. toimisto mielestäsi hyvä ja luotettava, asiansa oikein hoitava vaikkapa pk-yrittäjälle?

• urpo vai ei
        Pekka Jaatinen kirjoitti:

Lewri, miksi laitoit mukaan Tietotili -linkin? Onko ko. toimisto mielestäsi hyvä ja luotettava, asiansa oikein hoitava vaikkapa pk-yrittäjälle?

no urpohan se siellä mainostaa

• nettitiukkunen

Jos jossakin vaiheessa yritys haluaa lainaa pankista, niin välttämättä pankki ei myönnä yritykselle lainaa, jos kirjanpidon tekee itse. Pahimmassa tapauksessa jo ihan Visa-kortin myöntäminen voi olla kiven takana.

Jos töitä riittää pilvin pimein, niin ehkei kannata yömyöhään sitä ainoaa päivän lepohetkeä käyttää kirjanpidon tekemiseen, vaan mieluummin sijoittaa se satanen pari siihen kirjanpitoon. Jos taas yrittäminen takkuaa ja laskutusasiat jne on muutenkin mieluisia, niin mikä ettei. Esimerkiksi joissakin työväenopistoissa opettavat kirjanpidon alkeita ihan kohtuuhintaan. Tilitoimisto yleensä tekee esim. ALV-laskelmat, joten riittääkö itsellä aika myös siihen, että pitää päivämäärärajoista kiinni ym.

• t-------------------

En helkutissa hoida itse! Kuukauden kirjanpito tilitoimistossa maksaa saman verran kuin mun tuntilaskutus. Ei tarvitse tpaljon 10 sekuntia kauempaa laskea kannattaako tehdä itse vai ostaa.

• Tilitoimisto bulshit

"" Jos jossakin vaiheessa yritys haluaa lainaa pankista, niin välttämättä
      pankki ei myönnä yritykselle lainaa, jos kirjanpidon tekee itse. ""

Ei tosiaan kannata uskoa kaikkea mitä täällä sanotaan, koska mukana on niin paljon ihan suoranaista pas-kapuhetta myöskin.

Olen hakenut pankkilainaa noin 3..4 kertaa, enimmillään noin 40.000€ verran. Eikä koskaan ole pankista tiedusteltu että kukas sen teidän firman kirjanpidon tekee. Mitä se edes niitä pennin vertaa kiinnostaisi että kuka sen kirjanpidon tekee?

Jos rahaa meinaa uskaltautua yritykselle lainaamaan, niin kyllä pitää silloin jo luottaa siihenkin että firman omistaja ei tule esittämään heille väärennettyä kirjanpitoa.

Tilintarkastajan lausunto voisi jotakin pankille painaa, mutta ei nitä tilintarkastajiakaan pikkufirmoissa enää v. 2007 jälkeen juuri ole.

• datamike3

Kirjanpitoon voi käyttää useita erilaisia ohjelmia. Yksi sopiva on ohjelmistomme Datamike:
      http://www.datamike.com

Tervetuloa tutustumaan.

• srdtyuioökljuythre

Taitaa mennä heikosti kaupaksi kun myyntimiehet ehtii päivät suoli24:sa roikkumaan. Eikös täällä ollut jonkin sorttinen mainoskielto?

• Hyväntekeväisyyttä
        srdtyuioökljuythre kirjoitti:

Taitaa mennä heikosti kaupaksi kun myyntimiehet ehtii päivät suoli24:sa roikkumaan. Eikös täällä ollut jonkin sorttinen mainoskielto?

Muistaakseni silkkaan rahan keräämiseen liittyviä juttuja saisi mainostaa. Mike ei anna etukäteen kokeilla ohjelmiansa, mutta kerää hyväuskoisilta rahat, eikä suostu niitä palauttamaan kun ostajalle totuus paljastuu. Rahankeräys toimii.

• Kassakladi-väki

Tämän keskusteluketjun perusteella vaikuttaa siltä että tilitoimistot ovat aika lailla sellaisia itsetärkeitä per-seilijöitä. Nyppivät esille yksittäisiä kirjanpidon sanoja kuten vaikka "tasekirja" ja "kassakladi" jne.
      Sitten sönkottävät ihan pienenkin Osakeyhtiön kirjanpidon vaativan "ammattilaisen" näitä tällaisia asioita ymmärtämään ja tekemään tilinpäätöksiä.

Kerran totesin yhdelle tärkeilevätte liliukolle, että hänen 'kassakladi' -sanastonsa taitaa olla peräisin jostakin 1970-luvulta.
      Kauppaopiston tai Korkeakoulun kirjanpidon opetuksessa tai sen oppikirjoissakaan ei ole enää vuosikymmeniin edes sanana mainittu koko kassakladia.

Tiliukko meni ihan hiljaiseksi, ei sanonut mitään. Halusi vain nopeasti siirtää keskustelua toiseen asiaan, "verosuunnittelun" puolelle.

• heko leko

korkeakoulusta valmistenut tiliniilo ekonomi vasta onkin kirjanpidon ammattilainen. Niin en sitten tiedä, mitä kauppaopiston oppilastarjontaan tulee, tuleeko sieltä valmiita kirjanpitäjiä.

Eiköhän todellisuudessa tilitoimistojen kirjanpitäjät opi työssään kirjanpitojargonin, niin toisaalla esikäsitellään ja toisaalla koodataan.

p.s. kirjanpidossa taitaa tasekirja olla aika tärkeä asia.

• Pieni Oy

Lyhyt vastaus: Ei ja ei.

Vähän pidempi: Käytämme itse ProCountoria, jolla hoidetaan kaikki rutiinijutut. Ne oppii varsin nopeasti. Välitilinpäätöksiin ja varsinaiseen ostetaan konsulttiapua tilitoimistolta, kun on liikevaihtoa jo kuitenkin muutama miljoona. Kustannus yhteensä varsin siedettävä. Tärkeintä on mielestäni automatisoida kaikki rutiinijutut, kuten osto- ja myyntilaskut. Tilintarkastajaakin käytetään, koska halutaan saada ulkopuolinen näkemys asioista. Pienen Oy:n tilintarkastus muutama tunti ja hinta noin 400,-.

• silli4

kirjanpito on ulkoistettu, minä teen hommat mitkä minä osaan ja luotan että palkkaamani kirjanpitäjä tekee oman hommansa hyvin

• Ulkoistaa se voi

Mutta ei välttämättä Suomeen. Virosta löytyy ammattitaitoista ja halpaa apua kirjanpitoon. Ja ovat avuliaita toisin kuin nämä kotimaiset tili-urpot.

• yrittaja...

Tässä menee puurot ja vellit (taas kerran) sekaisin, ymmärsin että puhumme PIENyrityksen kirjanpidosta. Se on eri asia kuin SUUREN yrityksen kirjanpito saatikka kun puhutaan konsernitasosta.

Edelleen minusta myyntireskontra (eli laskujen laatiminen ja maksujen valvonta) kannattaa tehdä itse, siihen löytyy hyviä ohjelmia. Samalla pysyy kärryillä firman tulorahoituksesta ja seuraamaan asiakkaiden ostokäyttäytymistä. Alle 100ke liikevaihdolla myös ostoreskontran voi hyvin laatia itse, tällöin alv-ilmoitusten laatiminen onnistuu myös itsenäisesti. Erityistoimialat joissa on esim. käännettyä alvia, ajoneuvojen kauppaa, EU-kauppaa tai paljon edustamista kannattaa harkita tilitoimistoa hoitamaan tämä osa.

Yksityisen elinkeinonharjoittajan tilinpäätös on tosiaan vain lukujen siirtämistä omista muistiinpanoista lomakkeelle, mutta osakeyhtiössä se ei ihan riitä. Tilinpäätöksen jättäisin kirjanpitäjän hoidettavaksi, ihan siitä syystä että vuoden varrella itse tehty tulee samalla katsotuksi ja korjaaminen on vielä helppoa.

Edelleen puhuttaessa PIENyrittäjästä jättäisin kaikki sähköiset taloushallinnot ja -laskutukset sinne myyntimiehen ajatuksiin. Niiden hyöty perustuu suuriin massoihin eikä tilintoimiston hinta siitä halvemmaksi muutu vaikka aineisto olisi sähköisenä.

• sdfghjkiop

>Tilinpäätöksen jättäisin kirjanpitäjän hoidettavaksi, ihan siitä syystä että vuoden varrella itse tehty tulee samalla katsotuksi ja korjaaminen on vielä helppoa.>

Jos on vuosi tehty päin helvettiä niin se korjaaminen maksaa jo sen verran että sillä olisi teettänyt sen kirjanpidon heti alun alkujaan.

• fafadfssd
    • hmmmmm3

Jos et ole ikinä käynyt kirjanpidon kursseja, niin kannattaa ensinnä hommautua sellaiselle. Jos kyse on toiminimen kirjanpidosta, niin se ei ole mahdoton hoitaa itse. Riippuu toki mitä teet. Muutenhan toiminimenkin kirjanpidosta saa monimutkaista, jos ei oikeasti ole ymmärrystä asiasta.

Perusteet kannattaa opetella vaikka kouluttautumalla. Muutenhan se ei ole ylitsepääsemättömän vaikeaa. Sekin on suhteellista. Jos ei ole voimavaroja panostaa sen opetteluun, niin pitää ostaa kirjanpito ulkopuoliselta.

• jukitussi

Ei maatalousyrittäjän tarvii osatakuin tukilaput täyttäää ja kaikki menot on kuluja

• Yrittäjä

Kyllä kaiken voi teettää tai olla teettämättä muilla, toiset osaa/ haluaa/ viitsii rakentaa terassin ja toiset teettää sen jostain syystä muilla. Sama sääntö öljynvaihdolla autoissa tai piipun muurauksessa. Kirjanpidossa pätee sellainen sääntö että kahvihuoneessa, keskustelupalstoilla ja muissa foorumeissa voidaan järkeillä mitä tahansa ja sitten verottaja sanoo verotaskastuksessa mikä meni oikein ja mikä pieleen. Kirjanpitäjien työtä arvostetaan aivan liian vähän Suomessa.

• suutari pysyköön les

Samaa mieltä, niin nämä kaikkia osaavat tekee remontteja, jos jonkinmoisia mutta joskus käy niin ettei se onnistukaan ja sitte kun korjataan niin sitten se maksaa jo maltaita.
        Kyllä ammattilainen on joka alalla se asiantunteva.

• Töttörööttööt

Johtuisikohan siitä, että ns. nyrkkipajakirjanpitäjien ammattitaito on armottoman huono. Alalle kohdennetusti koulutettuja on vähän, pilipalinomeja pilvin pimein.

• Oppii jos haluaa

>>Katselin aikoinaan sivusta kun isälläni oli oma toiminimi, ja se teki nuo ilmoitukset itse. Vapaa aika meni noihin työajan lisäksi. Verottaja pyytelee aina lisäselvityksiä, lyö harkinta- ja arvioituja veroja, siihen sitten teet valituksia, perustevalituksia, oikaisuvaatimuksia, vastauksia hallinto oikeuteen jne.>>

Mistähän kumman ilmoituksista mahtanet nyt höpistä? Kuukausittain tehdään ilmoitukset ALV:eista ja mahdollisista palkanmaksuista. Noiden tekemiseen ei kenenkään työtunnit kaadu.

>>ÄLÄ MISSSÄÄN TAPAUKSESSA ALA ITSE KIRJANPITOASIOISTA VASTAAMAAN!
      Menet konkurssiin alle aikayksikön tässä sosialismissa.>>

Itse ollaan tehty, jo 20 vuoden ajan. Vanhat teknisen koulun aikana saadut, kaikkiaan alle 10 h oppimäärät kirjanpidosta, ne riittivät alkuun pääsemiseksi mainiosti.

Sopiva ATK-ohjelma ja sen oppiminen ovat tietenkin keskeisiä. Mutta kun homman kerran oppii, on se helppoa kuin polkupyörällä ajo.

• Jos kiinnostaa

Ja tuntuu että haluat oppia homman, niin tee itse.
      Ei se ole rakettitiedettä, mutta jos paperihommat maistuu puulta niin teetä toisilla.

• Kansakoulupohjalta

Tulee vaan mieleen, että osaako sitten laskea kustannuksiakaan, jos ei alv-ilmoakaan.

• Raneeeeeneeee

Kyllä teen! Miksi maksaisin kirjanitäjälle.

• Herra nro 47

Sulla onkin se kenkälaatikkokirjanpito.

• Olen toiminut ammatinharjoittajana kotipalvelualalla ja koko 13 vuoden ajan tehnyt yhdenkertaista kirjanpitoa. Aikaa on mennyt valtavasti, kun itse joutuu kehittelemään toteutuksen, kun oppaita ja ohjeita ei ole juurikaan saatavilla. Kirjanpitokurssien opettajat lähinnä teilaavat yhdenkertaisen kirjanpidon todeten, että se on hankalaa ja virheille altista. Luultavasti eivät kuitenkaan koskaan ole tehneet yhdenkertaista kirjanpitoa.

Muutama vuosi sitten suoritin taloushallinnon ammattitutkinnon. Pari vuotta siihen meni, kun piti työtkin tehdä. Sen jälkeen otin hoitaakseni myös pienen osakeyhtiön kirjanpidon, tilinpäätöksen ja veroasiat.

Koko ajan eteen tulee uusia asioita, joiden selvittämiseen menee valtavasti aikaa. Ja kaikenlaisia uudistuksia pitäisi jaksaa seurata. Monet asiat eivät taida lainkaan selvitä vaikka kuinka paljon lukisi kirjoja, säädöksiä, lausuntoja tai yleisohjeita ja kävisi kursseja. Monesti olen pähkäillyt jonkin ongelman kanssa ja miettinyt, että jos nyt olisin töissä tilitoimistossa, voisin kysyä kokeneempien mielipidettä. Tai jos edes olisi jonkun firman kirjanpito käsissä, voisi katsoa, miten asia on siellä ratkaistu.

Tuntipalkoille tässä ei pääse, koska asioitten selvittelyyn ja opiskeluun menee tolkuttomasti aikaa, mutta verottajan ja tilintarkastajan kanssa ei sentään ole ollut vaikeuksia. Jos alkaisin teettää kirjanpidon tilitoimistossa, en pystyisi kotipalvelutyötäkään enempää tekemään, koska kokemuksesta tiedän, että niveleni eivät kestä suurempaa tuntimäärää sitä työtä. Yksi asia kyllä vähän mietityttää: säästän tilitoimistokuluissa, mutta menetänköhän vielä enemmän, kun en ymmärrä tehdä vaikkapa jotain vähennyksiä.

Blogissani kuvaan, miten olen kehitellyt yhdenkertaista kirjanpitoani tässä 13 vuoden aikana. http://kirjanpitoja.blogspot.fi/

• Mitä sulta kysyttiin?

>>hoidin itse, kunnes verottaja alkoi vaatimaan selvityksiä kaiken maailman menoista (rakennusala) frendi suositteli kirjanpitäjää joka on ollut verotarkastaja aikaisemmin. >>

Ihan tavallisia, ja arkijärjellä ymmärrettäviä asioita verottaja vaan pyytää.

Mikä verottajan asia tarkalleen sinulle oli noin vaikea, että oli pakko ottaa viestissäsi mainistamasi kirjanpitotoimisto töihin?

• Anonyymi

Yksi Suomessa oma itse tehty TV kamerat TV kirjanpito avioeroon näin me Keski Suomi hoidetaan koko Suomi yhteen kylän nurkkaan ahkera vale sukan kutoja puhuu.
      Ei kaadu kaikki on hyvin.
      Ulosotto Kajaaniin sujuu.
      Apteekki Kärsämäki kunta apteekin TK kanssa pitkin Savon rsitteja ihailee

• Anonyymi

Seksi sujuu on lapsia vaikka on pakko hoidot taustalla oma tmuovikasaa alko tuli.
      Muille vielä paskan Mv haalari S kaupat d Haapajärvi.
      Kaiki kuitit saa muille hakata väkivallan kyiteikai neuvolan reitillä

• Anonyymi

Toimittaja lukee niille joille itse tehty vero ilmoitus ja itse kaikki ruyatin muille silmille

• Anonyymi

Liikanen nimi pyörii Tommi.vielä itse tehty TV kamerat ht verotus. Jenna hoitajan valheet

• Anonyymi

Lisävalot poliisi käsi 1 metrin mittaiset silmät

• Anonyymi

Lisävalot ei hullun Ilmarin auton sisävamo tulkinta itse verotus nurkka Helsinki poliisi pakko haut Pihtiputadas

• Anonyymi

Sruuma hullut taas on välissä joka kautessa väkivallan kautta

• Anonyymi

Alkuperäiseen aiheeseen kommentoiden niin pienyrittäjille on pääosin saatavilla vain huonoja ja todella huonoja kirjanpitäjiä. Näiden toilailuihin saa kuitenkin upotettua usean päivän myynnit joka kk. Monesti sille ei silti ole vaihtoehtoa. Kaikilla ei kapasiteetti riitä tekemään sitä itsekään.

• Anonyymi

Onko kirjanpitoikos jos kirjanpitäjä salaa asioita kirjanpidosta?

• Anonyymi

Tilitoimistojen hinnat ovat nousseet 2000 luvulla aika nopeaan tahtiin.

Vielä joskus 2005 aikoihin pieni yritys saattoi saada kirjanpidon palvelukset noin 600 €/vuosi.

Nyt veloitukset alkavat olla aika selvästi 1200...1800 euron tasolla, melko pienilelkin firmoille.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      370
      2878
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1569
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      13
      1101
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1017
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      988
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe