Onko lukiossa raskasta oon menossa nyt lukion ekalle ja mietin että miten raskasta on ja miten eroaa yläasteesta
Onko lukio raskasta ja miten eroaa yläasteesta
15
2480
Vastaukset
- rdaksdkaö2
Riippuu hyvin paljon mitä aineita opiskelet ja mihin jatko opinto paikkaan tavoittelet. Jos tavoittelet johonkin amk:hon mihin on suhtkoht helppo päästä ei tule lukiosta kovin raskasta, ellet vapaa ehtosesti ota pitkiä fyykoita jne. Jos taasen tavoittelet esimerkiksi otaniemeen tai lääkkikseen joudut opiskella paljon syventäviä aineita ja opiskelusta saattaa tulla raskasta.
Esimerkki: 1 kaverillani oli melkein joka päivä 8.15-15.30/16.00 ja toisella kaverillani oli samassa jaksossa ''vapaa päiviä'' oli vain 1-2 tuntia päivässä joihin tämä kaverini ei useasti jaksanut tulla sillä lukiossa jossa olin ei kovin moni opettaja katsonut poissa oloja.
TLDR: lukiossa tulee omaa vastuuta ja voit itse päättää haluatko lukiosta raskasta vai et. - sellaista ja tällais
Ehkä riippuu lukiosta. Kun on muutama poissaolo, se laskee numeron. Jos poissaoloja on kurssilta kymmenen tuntia, sanotaan jo etukäteen, että turha tulla kokeeseen.
Kokeet eri aineissa voi olla tosi erilaisia. Joissakin aineessa kokeet vastaa kurssia hyvin, joissakin aineissa (meillä kemia) ei vastaa ollenkaan ja kahdet perättäiset kokeet niin erilaiset, ettei yhtään edellisen kokeen aihealuettakaan tullut seuraavaan kokeeseen.
Pitkä matikka vaatii todella paljon töitä, samoin pitkä fysiikka. Kemian ykköskurssi oli uskomattoman vaikea. Muut kohtuullisia.
Ruotsi on vaikea, jossei ole kielipäätä. - Kauhullaodottava
Luen tätä keskustelua melkoisen kauhulla (itse menossa vasta ysille), koska päätavoitteena lukion jälkeen lääkis, ja ajauksena ottaa kaikki mahdolliset matikan, fysiikan, bilsan ja kemian kurssit. Mutta kaipa unelman eteen on vaan nähtävä paljon vaivaa...
- neuvoja1
Lääkikseen pääsy on suht koht vaikeaa (paitsi tietenkin jos olet niitä oppilaita joilla on keski arvo kympin luokkaa ei pääsy välttämättä ole niin vaikeaa)
Lääkikseen pääsee vain 10-20% pääsykokeissa kävijöistä joka on todella vähän ajatellen että näistä suurin osa on lukenut todella paljon pääsykokeisiin.
http://www.studentum.fi/Laeaeketieteellisen_paeaesykoe__d6282.html
Kannattaakin olla joku muu opiskelu paikka varalla mutta ei pakosti mitään biologiaa yliopistolla sillä näistä ei oikeen pääse mihinkään töihin.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/4563358
(varoitin tästä koska hyvin moni lääkikseen ei päässeistä menee mm. yliopistoon opiskelemaan biologiaa) Otakkin varalle jotain joka kiinnostaa mutta jolla on hyvä työllisyys.
Lukiosta saattaa tulla vähän raskasta sillä lääkistä varten kannattaa lukea:
Pitkä matikka
Pitkä fysiikka
Pitkä kemia
Pitkä biologia
Muita aineita mihin kannattaa panostaa on Äidinkieli ja Englanti. (muut turhaa shaibaa) Mutta koska on näin monta pitkää ainetta esim (lyhyt fysiikka = 1 kurssi kun pitkä on 8 kurssia) voi olla hyvin haastavaa lukea muita kieliä kuin englantia ja ruotsia etten suosittele esim saksan lukua.
Sanon sen että kaikki jotka olen tietänyt että ovat päässet lääkikseen ovat kirjoittaneet E - L tasosia numeroita... että jos on ylä asteella jo alle 9 keski arvo niin kannattaa miettiä onko lääkis se paras vaihtoehto sillä todellakin hyvin vähän pääsee opiskelemaan tätä alaa.
Anyways onnea opiskeluun jos päätät lääkikseen tavoitella. - Anonyymi
Näin vuosia myöhemmin pakko kysyä että miten kävi? :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin vuosia myöhemmin pakko kysyä että miten kävi? :D
Vähän tuntuu sille että sitä me ei saada koskaan tietää
- 4545778
Höpö höpö, ei todellakaan kaikki lääkikseen päässeet ole kirjoittaneet edes E:n papereita. Kovalla työllä sinne pääsee, YO-arvosanat eivät kerro kaikkea.
- 8775454
"ei todellakaan kaikki lääkikseen päässeet ole kirjoittaneet edes E:n papereita"
Päivän paras vitsi olikin sitten tässä :D
Jos yo-kirjoituksissa ei onnistu saamaan fysiikasta, biologiasta ja kemiasta vähintään yhdistelmää EEM, lääkikseen ei todennäköisesti ole mitään asiaa. Tiedän yhdenkin fysiikan yo:ssa lähes täydet pisteet kirjoittaneen, joka pääsi sisään vasta kolmannella yrityskerralla. Onhan se nyt muutenkin yleisessä tiedossa, että lääkis on ehdottomasti yksi kovatasoisimmista opiskelupaikoista. - Apoptoosi
8775454 kirjoitti:
"ei todellakaan kaikki lääkikseen päässeet ole kirjoittaneet edes E:n papereita"
Päivän paras vitsi olikin sitten tässä :D
Jos yo-kirjoituksissa ei onnistu saamaan fysiikasta, biologiasta ja kemiasta vähintään yhdistelmää EEM, lääkikseen ei todennäköisesti ole mitään asiaa. Tiedän yhdenkin fysiikan yo:ssa lähes täydet pisteet kirjoittaneen, joka pääsi sisään vasta kolmannella yrityskerralla. Onhan se nyt muutenkin yleisessä tiedossa, että lääkis on ehdottomasti yksi kovatasoisimmista opiskelupaikoista.Äidinkieli C
Matematiikka, Fysiikka, Kemia, Englanti ja Biologia kaikki M:iä
Turun lääkiksessä opiskelemassa nyt, kolmannella kerralla sisään, löytyy kurssilta huonompiakin papereita (jollain B:n tasoa), vaikka parempia on selvästi enemmän. Valmennuskurssin tuutori oli kirjoittanut A:n paperit.
Lääkiken kokeessa ei kirjotustuloksilla ole oikeasti paljoa väliä lääkistä ajatellen. Ellet kirjoita LLLE-riviä, olet koepistekiintiössä. Tällöin vain pääsykoe ratkaisee (ja lähes kokonaan sen ratkaisee myös yhteispistekiintiö).
Ei se lääkis mikään ufojuttu ole, mihin tarvitaan seitsemän L:n paperit... mutta hyviä istumalihaksia, motivaatiota ja ahkeruutta se kyllä vaatii. Itse opsikelin sisäänpääsykerrallani viimeiset 5kk ennen koetta 45-50h viikossa.
Vinkkinä teille: YO-paperit eivät ole mikään jumalallinen asioiden osaamisen mitta. YO-kokeiden jälkeenkin voi asioita oppia. Kuitenkin, lääkikseen pääsy vaatii aika absoluuttista tietotaitoa alueesta, eli kyllä sisäänpäässeen taitotaso on silloin L:n tasoa, mutta YO-paperit esim. minulla kertovat mitä ne olivat 2 vuotta sitten.
Kuten jo sanottu (ja jostain syystä miinustettu?!) Ei lääkikseen tarvita hyviä YO-papereita, vaan kovaa työtä. YO-papereilla voi pyyhkiä persettä kun opiskelupaikka on saatu (ja koska en kirjoittanut LLLE-riviä, ei minulle ollut niistä koskaan mitään isompaa iloa).
- Ylimielinenlääkikses
Lääkikseen on ihan helppo päästä. Täytyy vain jaksaa istua kirjastossa nenä kiinni kirjassa. Mikäli ei omaa itsekuria, on valmennuskurssit järkeviä vaihtoehtoja. Itse olin aikanaan oman kandiseurani järjestämällä kurssilla, jota pidin hyvänä.
YO-paperit on ihan shaibaa. - 346653564545
Älkää sitten lukeko kurssikokeisiin tai yo-kirjoituksiin, jotta bilsasta, fysiikasta ja kemiasta tulee kaikista arvosanaksi A tai B. Sitten parin kuukauden jälkeen kai heilautatte taikasauvaa koetta edeltävänä iltana, minkä jälkeen osaatte asiat paremmin kuin noista aineista eetä ja ällää kirjoittaneet toverinne.
HIENO SUUNNITELMA!- Ei ole niin vaikeaa
Taitaa olla tuon punaisen langan seuraaminen tekstissä sinulle aivan ylitsepääsemätöntä...
Kukaan ei väittänyt, että A:n tai B:n taidoilla lääkikseen pääsee, vaan että ei kannatta siitä lannistua, vaikkei kirjoitukset menneetkään ihan nappiin. Lääkikseen mennään työllä, ei kirjoitustuloksilla. Kun ne "E:n ja L:n kirjoittaneet toverit" hakevat ensimmäistä kertaa lääkikseen, hekin saavat vastaansa ihmisiä, jotka ovat lukeneet aluetta useamman vuoden, keskittyen vain siihen. Kyllä jää kuule moni "E:n ja L:n"-jamppa lääkiksen ulkopuolelle ekalla kertaa...
Koko lääkiksen koe on motivaation ja stressin siedon koe. Motivaatio hakea useampaan kertaan, josset nyt heti ekalla kerralla sisään pääse, ja stressin sieto itse kokeessa, jossa on ihan helvetinmoinen kiire.
- riippuu...
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus: kyllä lukio on selvästi raskaampaa kuin yläaste, varsinkin jos haluaa säilyttää arvosanat samalla tasolla kuin peruskoulussa. Mut jos ei paljon mitään viitsi tehdä niin eihän se kovin raskastakaan ole. Riippuu mihin tasoon pyrit. Ei kuitenkaan kannata kauheasti pelätä ja jännittää, koska eihän se asiaa paljoa auta :>
- raskasta se on
Kyllä se vähän raskaampaa on jos haluat pitää numerot lukiossa samoina kuin peruskoulussa. Tunnit eivät ole enää 45 minuuttia vaan 75. Se vie vähän aikaa ennenkuin tottuu siihen. Koeviikot ovat myös aluksi täysi järkytys ja ne koealueet., mutta siihen tottuu myös. Ne kokeet eivät kuitenkaan hirveästi vaikeimpia ole paitsi pitkässä matikassa.
- nakkivene69
itse panostin saman verran kuin iläasteella ja keskiarvo pysyi samassa (no oikei, laski 0,05)
kirjoitukset on toki sitten asia erikseen :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3177424Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662146- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161362- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91231Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691210RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541146Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019