Kirjoitan esseetä otsikossa mainitusta aiheesta, vapauden problematiikan erimuotoisesta esiintymisestä Täällä Pohjantähden alla -kirjasarjassa. Jos jollakin innokkaalla TPTA-fanilla on aikaa ja kiinnostusta minua auttaa, niin otan kiitollisena vinkit esseen kirjoittamiseen vastaan.
Täällä Pohjantähden alla: Vapauden mahdollisuudet ja esteet
5
217
Vastaukset
Kirjoita siitä kuinka Koskelat teoriassa kannattivat kommunismia ja käytännön elämässään koko ajan toimivat sitä vastaan, punakapinaa lukuunottamatta. Hehän kannattivat yksityisomistusta ja pyrkivät koko ajan vaurastumaan, jos eivät suorastaan rikastumaan, naisväki oli syvästi uskonnollista jne.
- Utelias.
"Vapauden mahdollisuudet ja esteet"
Mikä tai ketkä olivat näkemyksesi mukaan Koskeloitten vapauden "esteitä"? Utelias. kirjoitti:
"Vapauden mahdollisuudet ja esteet"
Mikä tai ketkä olivat näkemyksesi mukaan Koskeloitten vapauden "esteitä"?Ensin pitää selvittää, millainen Koskeloiden käsitys "vapaudesta" oli. Eivät he tarvinneet vapaata pääsyä ulkomaille eivätkä lehdistönvapautta; sananvapauskin oli niin ja näin, mihin he sitä olisivat tarvinneet. Jussi esimerkiksi ei arvostanut yhteisöä ollenkaan; hän oli induvidialisti, yksinäinen ratsastaja, jos kuka; kirkonkyläläisiäkin hän kutsui halveksivasti "kulkueeksi". Yksinäisiä oman tiensä kulkijoita olivat myös toiset päähenkilöt, Akseli ja Vilho; eivät sosialistiseen yhteisöllisyyteen sopivia ollenkaan. Muut Koskelan miehet sitten olivatkin leppoisampia, naisiinkin meneviä ja huumorintajuisia, tai muutoin vain sopuismpia.
"Vapaus" oli heille jokapäiväisen elämän helpottumista; ts. vaurastumista. Heidän vapautensa esteet olivat yhteiskunnallisia ja liittyvät siis talouteen. Koskelat aloittivat niin nollasta kuin voi: Jussi otettiin lapsena pappilaan nälkään kuolleen äitinsä vierestä. Vapauden esteet eivät kuitenkaan olleet ylivoimaisia; Koskelat pyrkivät voittamaan ne - ja pärjäsivätkin aika hyvin taloudellisessa mielessä.
Myös henkinen kasvu on sukupolvien jatkumossa merkittävä. Jussi hankkii tietonsa ympäröivästä luonnosta, (olisi muuten mielenkiintoista tietää osasiko Jussi lukea; muistaakseni siitä ei ole mainintaa kirjassa) Akseli alkaa tajuamaan yhteiskuntaakin, oman ajattelunsa kautta; Vilholla on käsitys maailmanpolitiikastakin.
Kirjan johtopäätös: vapaus = vauraus.- Noinkin, mutta...
Sologdin kirjoitti:
Ensin pitää selvittää, millainen Koskeloiden käsitys "vapaudesta" oli. Eivät he tarvinneet vapaata pääsyä ulkomaille eivätkä lehdistönvapautta; sananvapauskin oli niin ja näin, mihin he sitä olisivat tarvinneet. Jussi esimerkiksi ei arvostanut yhteisöä ollenkaan; hän oli induvidialisti, yksinäinen ratsastaja, jos kuka; kirkonkyläläisiäkin hän kutsui halveksivasti "kulkueeksi". Yksinäisiä oman tiensä kulkijoita olivat myös toiset päähenkilöt, Akseli ja Vilho; eivät sosialistiseen yhteisöllisyyteen sopivia ollenkaan. Muut Koskelan miehet sitten olivatkin leppoisampia, naisiinkin meneviä ja huumorintajuisia, tai muutoin vain sopuismpia.
"Vapaus" oli heille jokapäiväisen elämän helpottumista; ts. vaurastumista. Heidän vapautensa esteet olivat yhteiskunnallisia ja liittyvät siis talouteen. Koskelat aloittivat niin nollasta kuin voi: Jussi otettiin lapsena pappilaan nälkään kuolleen äitinsä vierestä. Vapauden esteet eivät kuitenkaan olleet ylivoimaisia; Koskelat pyrkivät voittamaan ne - ja pärjäsivätkin aika hyvin taloudellisessa mielessä.
Myös henkinen kasvu on sukupolvien jatkumossa merkittävä. Jussi hankkii tietonsa ympäröivästä luonnosta, (olisi muuten mielenkiintoista tietää osasiko Jussi lukea; muistaakseni siitä ei ole mainintaa kirjassa) Akseli alkaa tajuamaan yhteiskuntaakin, oman ajattelunsa kautta; Vilholla on käsitys maailmanpolitiikastakin.
Kirjan johtopäätös: vapaus = vauraus.>>>Kirjan johtopäätös: vapaus = vauraus.
- Utelias.
Sologdin kirjoitti:
Ensin pitää selvittää, millainen Koskeloiden käsitys "vapaudesta" oli. Eivät he tarvinneet vapaata pääsyä ulkomaille eivätkä lehdistönvapautta; sananvapauskin oli niin ja näin, mihin he sitä olisivat tarvinneet. Jussi esimerkiksi ei arvostanut yhteisöä ollenkaan; hän oli induvidialisti, yksinäinen ratsastaja, jos kuka; kirkonkyläläisiäkin hän kutsui halveksivasti "kulkueeksi". Yksinäisiä oman tiensä kulkijoita olivat myös toiset päähenkilöt, Akseli ja Vilho; eivät sosialistiseen yhteisöllisyyteen sopivia ollenkaan. Muut Koskelan miehet sitten olivatkin leppoisampia, naisiinkin meneviä ja huumorintajuisia, tai muutoin vain sopuismpia.
"Vapaus" oli heille jokapäiväisen elämän helpottumista; ts. vaurastumista. Heidän vapautensa esteet olivat yhteiskunnallisia ja liittyvät siis talouteen. Koskelat aloittivat niin nollasta kuin voi: Jussi otettiin lapsena pappilaan nälkään kuolleen äitinsä vierestä. Vapauden esteet eivät kuitenkaan olleet ylivoimaisia; Koskelat pyrkivät voittamaan ne - ja pärjäsivätkin aika hyvin taloudellisessa mielessä.
Myös henkinen kasvu on sukupolvien jatkumossa merkittävä. Jussi hankkii tietonsa ympäröivästä luonnosta, (olisi muuten mielenkiintoista tietää osasiko Jussi lukea; muistaakseni siitä ei ole mainintaa kirjassa) Akseli alkaa tajuamaan yhteiskuntaakin, oman ajattelunsa kautta; Vilholla on käsitys maailmanpolitiikastakin.
Kirjan johtopäätös: vapaus = vauraus.Ellen Salpakarillekin henkilökohtaisen vaurauden turvaaminen merkitsi vapautta. Koskeloitten ja Salpakarien vauraudet joutuvat kirjassa kuitenkin törmäyskurssille, syynä tietysti torpparilaitos.
Toiseksi, äänioikeuden puuttuminen on nähdäkseni myös keskeinen
vapauden este, epäoikeudenmukaisten maanomistusolojen ohella. Ääni
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643305Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433117- 432498
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1082356- 311923
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271820- 481626
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851425- 391300
- 821159