Pappeudesta

kuunteleva_kirkko

Nyt on tullut aika avata ja tyhjentää sanainen arkku pappeuteen liittyvistä ajatuksista. Hienoa olisi, jos löytäisimme uusia näkökulmia, ja vanhoistakin osaisimme keskustella toisiamme kunnioittaen.

Perinteisesti luterilaisuudessa ajatellaan, että erityinen papinvirka on olemassa saarnaviran ja sakramenttien jakamisen takia. Kaikkia kristittyjä kuitenkin koskee yleinen pappeus joka tarkoittaa mm. sitä, että kuka tahansa kristitty voi ottaa vastaan ripin ja julistaa synninpäästön. Kysymys ei ole eriarvoisuudesta, vaan järjestyksen säilymisen vuoksi tietyt tehtävät kuuluvat vain papiksi vihityille.

Sitten on tietysti tämä että kuka saa olla pappi? Millainen ihminen papin pitää olla? Onko pappikin vain ihminen, niin kuin usein sanotaan? Miten papin pitä virkaansa hoitaa?

Tarvitaanko kirkossa siis pappeja, onko pappeudella merkitystä ..... Sana on vapaa! Muistetaan kuitenkin edelleenkin hyvä käytös ja asiallisuus. Eri mieltä voi olla, mutta loukkaava ei saa olla.

Aija-pappi

20

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä pappi

      "Sitten on tietysti tämä että kuka saa olla pappi?"

      Pappi saa olla kuka vain, jolla on viran edellyttämä koulutus ja joka on kirkon jäsen. Sukupuolella ei ole väliä. Monesti naispappi voi olla sopivampi, sillä usein naispappia on helpompi lähestyä.

      "Millainen ihminen papin pitää olla?"

      Aikuinen, ei liian nuori. Saisi olla elämänkokemusta.

      "Onko pappikin vain ihminen, niin kuin usein sanotaan?"

      Tietyssä mielessä pappikin on vain ihminen. Papin pitäisi silti olla kunniaksi kirkolle. Pappi on pappi kaiken aikaa, rillumareiloman voi viettää ulkomailla kertomatta olevansa pappi.

      "Miten papin pitä virkaansa hoitaa?"

      Papin pitää hoitaa virkaansa kutsumustehtävänä, sille omistautuen. Virassaan papin pitäisi olla tasapuolinen kaikkia seurakuntalaisia kohtaan. Omat mieltymykset eivät saisi viranhoidossa näkyä liikaa.

      Ja lopuksi, pappi saisi olla jämäkkä ja tuntea arvonsa pappina.

    • eipä muuta

      Minä olen kyllästynyt teihin papit.
      Palaan asiaan kun osoitatte jotain annettavaa.

      • aikuinen nainen

        Olen kuullut että ennen vanhaan kun pappi tuli raitilla vastaan niin tytöt niiasivat kunnioittavasti. Naispappeja ei silloin ollut.

        Minusta se on ollut vähän liikaa.

        Nyttemmin olen seurannut pappien vastauksia palstoilla ja saanut selville mitä he tekevät: eli harrastavat kirpputoria, neulomista, lapsiparkeissa käyntiä ja ulkomaan matkoja.

        He ovat olleet minulle kirkkonsa edustajia, ja ovat vieläkin.

        Heillä ei ole mitään hengellistä sanottavaa, kirkon kuva on minun silmissä maallistunut.

        Juuri äsken luin pääpalstalta viestin jossa sanottiin että voihan pappi sanoa ettei ymmärrä hengellisiä. Pappi siis myönsi että hengelliset kysymykset menevät hänellä yli hilseen.

        Tuttua kauraa.

        Kirkko on monen ihmisen työpaikka.

        Uskovaisen ihmisen, joka hoitaa siellä omaa uskonelämää.

        Sitten on narsistipappeja, jotka nauttivat yksinpuhelustaan eli saarnoista.

        Kuulijalle jää ainoaksi huviksi kellon katsominen.

        Tylsyyden aiheuttajia-vaan onneksi jumalanpalvelukset ei ole pakollisia.

        Papeilla menee hyvin, heillä on hyvä elämä.

        Minun elämään se ei vaikuta millään tavoin.

        Jos siellä olisi jotain hengellistä antia juuri minulle voisi vaikuttaakin mutta ei näillä papeilla ole kuin "voin sanoa etten tiedä"-anti.

        Ja semmosesta palkkaa saavat.

        Haukotus.


      • hyvä pappi
        aikuinen nainen kirjoitti:

        Olen kuullut että ennen vanhaan kun pappi tuli raitilla vastaan niin tytöt niiasivat kunnioittavasti. Naispappeja ei silloin ollut.

        Minusta se on ollut vähän liikaa.

        Nyttemmin olen seurannut pappien vastauksia palstoilla ja saanut selville mitä he tekevät: eli harrastavat kirpputoria, neulomista, lapsiparkeissa käyntiä ja ulkomaan matkoja.

        He ovat olleet minulle kirkkonsa edustajia, ja ovat vieläkin.

        Heillä ei ole mitään hengellistä sanottavaa, kirkon kuva on minun silmissä maallistunut.

        Juuri äsken luin pääpalstalta viestin jossa sanottiin että voihan pappi sanoa ettei ymmärrä hengellisiä. Pappi siis myönsi että hengelliset kysymykset menevät hänellä yli hilseen.

        Tuttua kauraa.

        Kirkko on monen ihmisen työpaikka.

        Uskovaisen ihmisen, joka hoitaa siellä omaa uskonelämää.

        Sitten on narsistipappeja, jotka nauttivat yksinpuhelustaan eli saarnoista.

        Kuulijalle jää ainoaksi huviksi kellon katsominen.

        Tylsyyden aiheuttajia-vaan onneksi jumalanpalvelukset ei ole pakollisia.

        Papeilla menee hyvin, heillä on hyvä elämä.

        Minun elämään se ei vaikuta millään tavoin.

        Jos siellä olisi jotain hengellistä antia juuri minulle voisi vaikuttaakin mutta ei näillä papeilla ole kuin "voin sanoa etten tiedä"-anti.

        Ja semmosesta palkkaa saavat.

        Haukotus.

        "Ole kuullut että ennen vanhaan kun pappi tuli raitilla vastaan niin tytöt niiasivat kunnioittavasti."

        Kun minä olin lapsi, tytöt niiasivat kaikille vastaantuleville. Se kuului hyviin tapoihin. Siitä on puoli vuosisataa.

        Minusta palstalla työtä tekevät papit ansaitsevat kunnioituksemme. Kiitos ja niiaus!


    • FUCKIFUU

      Pappi, poppamies, imaami, jne. kaikki uskonnolliset johtajat ovat samasta puusta. Onko väitteeni tosi vai absoluuttinen totuus?

    • Itse olen reilun 20 vuoen pappisuran aikana huomannut, että meitä karkeasti ajatelle kahdenlaisia. Toiset katsovat tehtäväkseen olla uskon säilyttäjiä. He useimmiten on tärkeää pitäytyä kirkon opilliseen sanoitukseen. Kirkon uskonnollinen kieli on siis heille tärkeää.

      Itse kuulun siihen porukkaan, joka näkee tehtävänsä uudelleen sanoittajana. Minun mielestäni pappien tehtävä on sanoittaa kristillistä sanomaa uudestaan omalle ajalleen sopivilla sanoilla. Papin tehtävän tärkeimpiä tehtäviä on oman teologisen tietämyksesnä ylläpitäminen ja teologista tietämystään hyväksikäyttäen tehdä kirkon sanomaa ymmärrrettäväksi omille kuulijoilleen.

      Hannu Lehdeskoski
      Pastori

      • Kristinuskon kirja.

        Parahin Hannu !

        Asiallinen ja hyvä käsitys kommentti sinulta. Odotan mielenkiinnolla mitä se realistisesti, konkreettisesti, pitää sisällään, merkitsee. Hyväksyykö se ihmisten oman henkisen ajattelukyvyn kaikkine uusine eksegetikkojen tutkimustuloksineen Jeesuksen ilmoittaman Jumalan tahdon mukaisesti eikä ihmisten päättämien kirkolliskokousten päätösten mukaisesti ?


      • älä höpötä

        Sinä ja sinun uudelleen sanoittamisesi.
        Ei sulla ole enää mitään sanomaa.
        Ellei nyt valtaeliitin ja median nuolemista pidetä sanomana.


    • Kristinuskon kirja, ajattelen niin, että jokaisen aikakauden on itse tutkittava, mitä Raamattu heille merkitsee. Jokaisen on hyvä tietää kristillisen kirkon historia sen päätöksineen, mutta myös ymmärrettävä se, että kaikki kirkon päätökset ovat ihmisten tekemiä tulkintoja Raamatun teksteistä. Jokaisen aikakauden on itse perehdyttävä Raamatun teksteihin ja annettava niille merkitys. Jokaisella aikakaudella on myös omat keinonsa perehtymiseensä. Meidän aikakautemme keino on tieteellinen tutkimus. Pappien työnnä teologian asiantuntijoina on käytännössä tehdä tuota tutkimusta.

      Kirjoitukseni ei tarkoita sitä, että olisin sitä mieltä, että papeilla ole muuta tehtävää kuin olla teologinen asiantuntija. Kyllä pappien rooliin kuuluu myös sielunhoidollinen ja eettisen keskustelun ylläpitäjänkin rooli.



      Hannu Lehdeskoski
      Pastori

      • Kristinuskon kirja.

        Parahin Hannu !

        Arvostan suuresti käsitystäsi, " että kaikki kirkon päätökset ovat ihmisten tekemiä tulkintoja Raamatun teksteistä ". Toivon, että tämä realistinen käsitys ja sen seuraamukset tulevat vallitsemaan kaikkien teidän pappien ymmärtämyksessä ei erotuksena Jeesuksen tuomasta perimätiedon uskottavuuden pohjalta olevasta sanomasta. Sen voidaan sanoa olevan Jumalan tahdon ilmaisu ensisijassa lähimmäisen rakkauden soveltamisessa elämässämme ja sen merkityksestä.

        Myös arvostukseni sinulle tieteen realististen tutkimustulosten hyväksymisestä.

        Tältä pohjalta papit sitten muodostavat työ vastuunsa Jeesuksen tuoman sanoman eteenpäin viemisessä.

        Ihmisten päätöksistä kaikkein selvin tapaus Nikea 325.


      • FUCKIFUU

        Mukava nähdä palstalla hieman älykkäämpiäkin pappeja vaihteeksi. Näiden hieman alemman älykkyystason omaavien siunailjoiden jälkeen.


      • huvittaaaaaaaaaa
        FUCKIFUU kirjoitti:

        Mukava nähdä palstalla hieman älykkäämpiäkin pappeja vaihteeksi. Näiden hieman alemman älykkyystason omaavien siunailjoiden jälkeen.

        Lehdeskoski kelpaa palstan trolleille ja ateisteille loistavasti.
        Eihän trollit ja ateistitkan tyhmiä ole. Kyllä ne tajuaa, mikä palvelee heidän intressejään.


      • blääääh

        Mitäs tää Lehtokorpi täällä muuten puhuu ihan asian vierestä. Täällä pitäs jauhaa papeista nyt.


      • s j t
        huvittaaaaaaaaaa kirjoitti:

        Lehdeskoski kelpaa palstan trolleille ja ateisteille loistavasti.
        Eihän trollit ja ateistitkan tyhmiä ole. Kyllä ne tajuaa, mikä palvelee heidän intressejään.

        Monet ateistit eivät pidä arvossa muunlaista uskoa kuin fundamentalistista. Se kun vastaa heidän omaa konkreettista ajatteluaan. Ei he itse usko sen väittämiin, mutta kuitenkin jotenkin arvostavat sitä. Liberaaleja abstraktioita ja ympäripyöreyksiä he eivät viitsi paljon edes noteerata, kun ne ovat heidän mielestään yhtä tyhjän kanssa.
        Mutta ainahan kristinuskon ja kirkon alas ajaminen heidän kannatuksensa saa.

        No joo, tämäkin viesti oli oftopikkia. Ei oikein irtoa ajatuksia papeista. Liian etäinen asia jotenkin. Niissä näyttää olevan monenlaista, vanhempaa dogmaatikkoherraa ja nuorta humanistinaista ja muita siltä väliltä.


    • eksynyt lammas

      Ihan sellaista pappia tarvitsen, joka viitoittaisi minua ja muita harhautuneita takaisin oikealle tielle.

      Minua hämmentää sellainen keskustelu, että jokaisen sukupolven pitäisi kehitellä uskonto uusiksi. Olosuhteet meillä toki on erilaiset kuin aiemmilla sukupolvilla, mutta sääntö on edelleen että erotetaan asiat jotka kuuluvat maalliselle auktoriteetille ja erikseen ne, jotka kuuluvat Jumalalle. Nykyään maallinen valta meinaa saada liikaa itselleen.

      • yst. terv.

        Jeesus ja Hänen Pyhä Henkensä on oikea taho, johon kehotan nimim. 'eksynyt lammas'ta ottamaan yhteyttä.
        Älä luota välikäsiin.


      • huokaus

        EKSYNYT LAMMAS Raamatun mukaista saarnaa/opetusta saa netistäkin.

        Rohkenen tarjota sinulle eksynelle lampaalle laitumen jossa saa virvoittua.
        www.lhpk.fi


    • itsepä kysyit

      Aija: Sitten on tietysti tämä että kuka saa olla pappi? Millainen ihminen papin pitää olla? Onko pappikin vain ihminen, niin kuin usein sanotaan? Miten papin pitä virkaansa hoitaa?

      On kuvaavaa tälle kirkolle, että kysytte täällä tavisten MIELIPIDETTÄ.
      Raamatussa sanotaan selvästi, millainen seurakunnan kaitsijan, päältäkatsojan, valvojan tulee olla. Lukekaa 1.Tim 3:2-7. En sitä tähän kopioi.

      Jos ehtoollisenjako säilyy nykyisen tapaisena, tehtävän voi suorittaa myös seurakuntapalvelijat, jotka voivat olla myös maallikkoja. Järjestyksen säilymistä ei tarvitse epäillä; kyse ei ole neurokirurgiasta vaan suht yksinkertaisesta konkreettisesta toimituksesta. Ehtoollisenjaon pyhyys riippuu aina jakajan ja vastaanottajan sydämen asenteesta.
      Ns. maallikot ovat ylipäätään hyvin käyttökelpoisia kirkossa. Heille ei tarvitse maksaa palkkaakaan. Varmasti löytyy vapaaehtoisia Herran palvelijoita. He ovatkin sitten todellisia kristittyjä.
      Seurakuntapalvelijoiden pätevyysvaatimukset on myös kerrottu Raamatussa, 1 Tim 3: 8-13

      Kasteen 'sakramenttiin' en puutu, kun useimmat kastettavat ovat syyntakeettomia. Eli koko toimitus on vähintään kyseenalainen suorittajasta riippumatta.

    • huokaus

      Pastorin virka on armonvälineiden hoitamisen virka, siihen pastori on kutsuttu.
      Kansankirkossa on sana vapaa sen olemme huomanneet jokainen, siihen ei Pyhä Jumala sano Aamen.
      Sitä minä aina ystäväni kanssa ihmettelemme miten ihminen voi olla niin rohkean tyhmä että uskaltaa vastustaa Herransa käskyjä.
      Jos yleisen pappeuden verukkeella kuka tahansa saa hoitaa Isän virkaa niin silloin kuka tahansa voi olla pastori, se kuten jokainen joka vähänkään on perillä Jumalan sanasta ymmärtää ettei niin ole eikä koskaan tule olemaan.
      Pastori edustaa Kristusta ja ei nainen yksinkertaisesti voi hoitaa armonvälineitä. Kristus on Ylkä ja nainen edustaa morsianta.morsian ei voi olla sulhanen morsiamelle, siitä syntyy,,tiedät mikä siitä syntyy. en halua naisia mitenkään vähätellä,enkä alistaa tai mollata, mutta en voi ikinä hyväksyä kansakirkon toimintaa.

    • huokaus

      Jumalan piskuinen lauma säilyy, sitä ei tuonelan portit voita.
      Jumalan sanasta olen saanut uskoa että minäkin kuulun siihen pieneen laumaan.
      Toki monet harhahenget ovat koettaneet viekoitella pois laumasta, jopa ovelleni on tultu valehtelemaan mutta Pyhä Jumala on varjellu.

      Ihminen kyselee ja puhelee pelastuksen asiasta, kuitenkin Raamattu on usealla pölyttymässä kirjahyllyssä. Paholainen kun ei sallisi että häneltä saalista riistettäisin ja sanoo omassatunnossa että anna olla vielä sen Raamatun siellä hyllyssä, kerkeäähän sitä myöhemminkin tutkimaan ja niin se unohtuu koko elämä ajaksi.

      Jumalan koko sotaasu on otettava käyttöön kun taistelemme pahaa vastaan, omilla konsteilla ei taatusti selviä. Jos olisi vielä Lutherin kaltaisia saarnaajia niin heräisivät takimmaisessakin penkissä nukkujat tatusti. Lutherin kirkkopostillat on niin virvoittavaa herättävää luettavaa että suosittelen. Toki Raamatulla on kaikki tutkittava.

      Taistelu pahaa vastaan kokoajan kovenee, sille ei pidä suostua komppromisseihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      241
      2338
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1555
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      73
      1346
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1255
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1172
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      89
      1089
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      86
      958
    8. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      77
      919
    9. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      902
    10. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      789
    Aihe