Vaikea sopeutua takaisin Suomeen

turhautunut paluumuu

Olen palannut Suomeen viime keväänä 5 vuoden jälkeen hakeakseni täältä opiskelupaikkaa, jonka onneksi sain pääkaupunkiseudulta. Sopeutuminen takaisin on vain ollut vaikeaa. Tiesin alussa, että näin olisi, en vain osannut odottaa kuinka vaikeaa se tulisi todellisuudessa olemaan.

En ole saanut luotua uusia kaverisuhteita, enkä oikein osaa sanoa miksi, itse kun olen aina yrittänyt rohkeasti keskustella ja tehdä tuttavuutta. No hetken kaikki on voinut olla hyvin, mutta useimmissa tapauksissa, esimerkiksi kun opiskelut alkoivat uudessa paikassa, niin ne tuttavuudet vain siirtyvät muihin porukoihin ja jään vähän niinkuin ulkopuoliseksi.

En ole ehkä ihan "tavallinen" nuori parikymppinen, en esimerkiksi jaksa juosta juhlimassa, viihdyn mieluiten kotona ja perheen parissa. Joskus kuitenkin olisi kiva viettää aikaa ihan vain kaveriporukassa, tai edes yhden hyvän ystävän kanssa, probleemana kun on, että kaikki ne hyvät ystävät asuvat ympäri maailmaa. Ja ne keitä oli täällä aiemmin lopettivat yhteydenpidon aikoja sitten.

Suoraan sanottuna on alkanut kyllästyttämään tämä tilanne. En oikein tiedä mitä tehdä. Onko muilla samankaltaisia ongelmia? Tuntuu, että vaikka piti uusi kieli opetella, ja toisessa maassa luoda koko verkosto täysin tyhjästä paljon nuorempana ja ujompana, siellä oli helpompaa kun täällä, omassa kotimaassa!

Turhautuneisuus varmasti paistaa läpi, haluaisin vaan kuulla onko muilla samanlaisia ongelmia ja kuinka niistä päästään eroon halusin vain purkaa itseäni. Ja tiedän, että suomalainen kulttuuri on omanlaisensa, pitää sopeutua jne... mutta ei sen nyt näin vaikeaa luulisi olevan...

27

1944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuosien kokemuksella

      Kirjoituksestasi päätellen olet ollut poissa Suomesta hyvin ratkaisevat vuodet. Juuri silloin luodaan paljon ystävyyssuhteita, kun opiskellaan. Nyt olet vähän vanhempi kuin muut, ja kasvanut ehkä jo pois tyypillisestä opiskelijaelämästä.

      Onko sinulla jo oma perhe ja lapsia? Yleensä lasten kautta tutustuu myös toisiin vanhempiin, joilla on samanlaatuinen elämäntilanne.

      Ulkomaille nuoren aikuisena muuttaessa on niin helppo tutustua toisiin, kun on siellä kiinnostavalla ja kiehtovalla tavalla erilainen. Saa posotiivista huomiota osakseen mitenkään yrittämättä. Luulen, että siihen tunteeseen voi jäädä koukkuun. Oikeasti kaikki ihmiset ovat vain taviksia, ja se on.... vähän tylsää....

      No, jos sulla ei ole omaa perhettä, etkä ole kiinnostunut ns. opiskelijaelämästä, miten olisi harrastustoiminta?

    • 1+1 = 2

      Saat todennäköisimmin ystäviä ulkomaalaisista,, siis ei-suomalaisista. Jos opiskelupaikassasi on heitä, mene reippaasti jonkun juttusille. Siitä se lähtee. Samoin koulussasi on ehkä opiskelijajärjestön tai harrastuskerhon toimintaa. Sekaan vain! Toivotan sinulle mukavaa syksyä uusissa ympyröissä!

    • Karvas Suomi

      Kysymyksessa ei ole ihmisen ika, jolloin luodaan ihmis suhteita ja ystavyyksia, vaan suomalaisten kummallinen asenne. Itse olen karvaasti sen kokenut.

      Olen ollut erittain pettynyt takalaiseen koko systeemiin, huijaukseen, perhe yhteisoon ja sellaiseen. Valitettavasti en loyda paljonkaan positiivista sanomista Suomeenmuuton jalkeen. Ja useimmathan meista ovat samaa mielta.

      Yrita liittya eri ns. seuroihin, harrastuksiin, joista loytaisit samanhenkisia sieluja. Suomalaisia et voi muuttaa, taytyy vain yrittaa. Heita ei voi kritisoida, vastaan otto on huonoa, he kun kaikki tietavat ja ovat niin fiksua kansaa etta tilastoja vain luetaan kuinka hyvia Suomi on siina ja siina. Todella tulee heita jotenkin saali, etta eletaan vain niin pienissa ympyroissa.
      Toivon sinulle kaikkea hyvaa ja positiivista mielta. Tule joskus Suomen Paluumuuttajien kokoukseen, sielta loydat saman sieluista seuraa ja voit purkaa sydantasi ja saada apua /neuvoa.

      • You sir, are weird

        "Heita ei voi kritisoida, vastaan otto on huonoa, he kun kaikki tietavat ja ovat niin fiksua kansaa etta tilastoja vain luetaan kuinka hyvia Suomi on siina ja siina"


        Täh? mitä katsellut ainakin suomalaisten kirjoituksia kotimaassa, niin kyllä täällä juuri haukutaan oma maa ja sen kansalaiset pystyyn ihan kunnolla, että hieman hauskalta tuo väittämäsi kuulostaa kieltämättä.


        Tuo kritisointiin suhtautuminenkin on vähän kakspiippunen juttu, koska jos sanotaan että jenkki tulee kritisoimaan suomalaista, niin ei suomalainen välttämättä reagoi asiaan mitenkään, niin kun yleensä amerikkalaiset kaikkeen reagoivat tunteella(ja sen kyllä kuulee puheestakin) Tästä sitten saavat käsityksen, että täällä ollaan ylimielisiä eikä kuunnella kritiikkiä, vaikka todellisuudessa suomalaiset eivät vain osaa small talkkia kovin hyvin, eikä siksi useimmiten asiaan oikein sen enempää kommentoida.


    • Hiljaa hyvä tulee

      Minä oeln matkustellut paljon, mutta asunut aina Suomessa. Pidän suomalaisissa nimenomaan siitä, että he ovat varautuneita ja pidättyväisiä, eivätkä vastavuoroisesti myöskään tuppaa heti iholle ja ala kolmannen asteen ristikuulustelua, toki poikkeuksiakin löytyy. Monissa maissa on vastenmielistä, kun ihmiset tunkevat heti iholle, melkein tuntemattomatkin tulevat halaamaan ja kertovat kuin on "nice to meet you", vaikka se on täyttä pinnallista potaskaa, eiväthän he voi tietää, onko tähän uuteen ihmiseen tutustumine "nice" vai ei, kuten en minäkään voi tietää, tulenko pitämään hänestä.

      Suomalainen on aidompi, hän ei latele turhia ja teennäisiä kohteliaisuuksia, joita ei oikeasti tarkoita, kuten monissa maissa on tapana. Valtaosa suomalaisista ei myöskään yritä väkisin tutustua kehenkään, vaan tutustuminen tapahtuu luontevaan tahtiin pikkuhiljaa ympyriöissä, joissa samat ihmiset tapaavat toistuvasti. Siinä tulee juteltua vähitellen kaikenlaista, jotkut kertovat nopeammin ajatuksiaan ja mielipiteitään sekä itsestään, toiset hitaammin, sekin on luonnekysymys. Siinä sitten vähitellen ilman yrittämistä huomaa puhuvansa jonkun kanssa jo pintaa syvemmältä, joidenkin kanssa alkaa synkkaamaan ja syntyy ystävyyssuhteita ihan luonnostaan, aletaan tapaamaan muulloinkin.

      Itse olen introvertti, joka ei muutenkaan tykkää avautua koko ajan kaikllle, eikä jakaa elämäänsä tunteitaan kuin harvojen ja valittuen kanssa. Toisaalta keskustelen kyllä itseäni ja muita kiinnostavista asioista mielelläni tutun ja luotettavan ihmisen kanssa. Silti olen löytänyt hyviä ystäviä ja ihmissuhteita työpaikoilta, harrastuksista ym. kuvioista. Ajoittain olen törmännyt epätyypillisiin suomalaisiin, jotka yrittävät mielestäni liikaa, he alkavat heti avautumaan elämästään ja vastavuoroisesti kuvittelevat voivansa kuulustella minua omasta elämästäni ja mielipiteistäni, sellainen tuppautuminen ja tyrkkynä oleminen saa minut ottamaan etäisyyttä. Joku voi sanoa, että miten voi ystävystyä, jos ei kerro itsestään ja mielipiteistään, mutta hommahan on niin, ettei niistä viitsi puhua ennen kuin luottaa toiseen tarpeeksi ja luottamuksen syntyminen vie aikaa.

      Vanhoja hyviä suomalaisia sananlaskuja on esim. "uteliaisuus ei kuulu sivistykseen".

      Voi olla, että olet tehnyt juuri sen virheen, että olet liian tyrkky. Ystävyyssuhteiden muodostumisessa pitää unohtaa tehokkuusajattelu, ei oikeasti hyvää parisuhdekumppaniakaan löydä amerikkalaisella pikatreffimenetelmällä. Jospa olet toiminut kuten olen kuvannut joidenkin kohtaamieni ihmisten tehneen, avautunut liian äkkiä itsestäsi ja alkanut kuulustelemaan toista vastaavasti liian nopeasti. Sellainen on epäilyttävää, antaa herkästi pinnallisen, jopa epätoivoisen kuvan.

      Suomalainen ei halua ystäväksi "gable guyta".

      • Nimimerkki Hiljaa hyvä tulee: se mikä sinusta tuntuu pinnallisesta, on monissa kulttuureissa täysin luontevaa. Jossakin määrin kuvauksesi suomalaisista muistuttaa aikaa v uosikymmenien takaa. Etkö ole huomannut, miten suomalaisten tapa puhua on muuttunut vuosien saatossa, lieneekö muiden kulttuurien vaikutusta? Siihen sisältyy tänä päivänä runsaasti tekoiloisuutta ja kliseita. Halaaminen Suomessa on paljon tavallisempaa kuin ennen, melkein ventovieraidenkin kesken. Halasin itsekin tänään, tosin täällä Azoreilla, kolmea suomalaista naista, heidän aloitteestaan, joita en ollut aikaisemmin tavannut. Täytyy myötnää, että heidän työntantajansa on tai oli ollut sama kuin minun, mutta emme ole tunteneet tai koskaan kuulleetkaan toisistamme.

        Minä tapaan eri-ikäisiä ventovieraita suomalaisia kodissani Azoreilla kenties pari-kolmekymmentä vuosittain eivätkä he ole mitään tuppisuita eivätkä mielestäni yleisesti ottaen vastaa kuvaustasi. On totta, että ystävyyssuhteiden syntymiseen saattaa mennä aikaa - myös muissa kulttuureissa, vaikka vuorovaikutus olisikin välittömämpää kuin Suomessa. Jokainen kulttuuri on täysin itseriittoinen koodisto, ulkopuolinen voi sitä kritisoida, mutta kritisointi ei muuta mitään, sama kuin löisi päätään seinään. Vieraassa kulttuurissa oleskelevan on vain opittava ja hyväksyttävä uusi koodisto.


      • hmmmmmm
        masseur kirjoitti:

        Nimimerkki Hiljaa hyvä tulee: se mikä sinusta tuntuu pinnallisesta, on monissa kulttuureissa täysin luontevaa. Jossakin määrin kuvauksesi suomalaisista muistuttaa aikaa v uosikymmenien takaa. Etkö ole huomannut, miten suomalaisten tapa puhua on muuttunut vuosien saatossa, lieneekö muiden kulttuurien vaikutusta? Siihen sisältyy tänä päivänä runsaasti tekoiloisuutta ja kliseita. Halaaminen Suomessa on paljon tavallisempaa kuin ennen, melkein ventovieraidenkin kesken. Halasin itsekin tänään, tosin täällä Azoreilla, kolmea suomalaista naista, heidän aloitteestaan, joita en ollut aikaisemmin tavannut. Täytyy myötnää, että heidän työntantajansa on tai oli ollut sama kuin minun, mutta emme ole tunteneet tai koskaan kuulleetkaan toisistamme.

        Minä tapaan eri-ikäisiä ventovieraita suomalaisia kodissani Azoreilla kenties pari-kolmekymmentä vuosittain eivätkä he ole mitään tuppisuita eivätkä mielestäni yleisesti ottaen vastaa kuvaustasi. On totta, että ystävyyssuhteiden syntymiseen saattaa mennä aikaa - myös muissa kulttuureissa, vaikka vuorovaikutus olisikin välittömämpää kuin Suomessa. Jokainen kulttuuri on täysin itseriittoinen koodisto, ulkopuolinen voi sitä kritisoida, mutta kritisointi ei muuta mitään, sama kuin löisi päätään seinään. Vieraassa kulttuurissa oleskelevan on vain opittava ja hyväksyttävä uusi koodisto.

        Mielenkiintoinen havainto. Suomalaiset nimenomaan muuttuvat ulkomailla paljon sosiaalisemmaksi kuin oikeastaan kotimaassa ovatkaan. Kotimaassa kyräillään toisille ja ulkomailla sitten tullaan estoitta jutustelemaan ihan kuin oltaisi vanhoja tuttuja. Tämä on ainakin huomattu. Kotimaassa samat ihmiset eivät sitten ole tuntevinaankaan. :D

        Ei kannata tosiaan yleistää puoleen eikä toiseen, mutta ei me suomalaiset olla pohjimmiltaan muututtu niin paljon.


    • tättärää

      mitä sä tänne tuut ruikuttaa palaa sinne tollo missä sun taivas on jossain kehitysmaassa tää maa ei sun panostas kaipaa ruikuttaja

    • Paljasjalkalainen

      Niin.

      Nykysuomalaiset ovat melko nuijaa porukkaa.

      Ne piirteet jotka tekivät suomalaisista Suuria vielä 90-luvullakin ovat kadonneet.

      Nykysuomalaiset ovat keskinkertaista huonommin koulutettua suurisuista massasieluista idioottia. Kaikesta tiedetään ja kaikki osataan. Varsinkin niistä toisista ihmisistä tiedetään.

      Juuri itselle kuuluisi ne etuisuudet joita pitäisi olla lisääkin vielä vaikkei mihinkään niistä olisi rahaa. Vaikkei etuisuuksien ansaitsemiseen olisi ollutkaan osuutta.

      Eiköhän Eurooppa ole puolillaan tolkullisempaa lääniä.

    • Tyytyväinen Suomeen

      Minäkin muutin Suomeen n.10 ulkomailla oleskellun vuoden jälkeen ja en ole kokenut suuria vaikeuksia. Sain töitä heti (asun pääkaupunkiseudulla), töissä tapaan paljon uusia ihmisiä, joiden kanssa olen voinut viettää vapaa-aikaakin. Suurin osa vanhoista ystävistäni karisi matkan varrella, mutta olen minä ainakin onnistunut nämä vuodet pitämään yhteyttä parhaimpiin kavereihin ja kun tapaamme, pystymme edelleen puhumaan kaikista asioista. En ole itsekään kova juhlija, vietän paljon aikaa kotona koirien kanssa puuhaillen, mutta ehdotan työkaverelle joskus elokuvia tai että mentäisiin jonnekin syömään, yleensä löytyy joku halukas.

      En päässyt puhumaan Suomea niin moneen vuoteen, että edelleen olen aivan fiiliksissä, kun pääsen kommunikoimaan omalla äidinkielelläni, vaikkapa kaupassa. Suomenkielen merkitys kasvoi minulle, mitä pidempään ollin sitä puhumatta. Aina tunsin ilmaisuni jotenkin vajaavaiseksi, kun en käyttänyt omaa äidinkieltäni. Nyt juttelen estottomasti paikassa kuin paikassa ja omituista kyllä, ihmiset ovat, ainakin minulle, kovinkin juttelevaisia.

      Olen 30 ja todella tyytyväinen miten asiat hoituvat Suomessa, esim. virastoissa tai pankissa. Ei enää tarvitse varata kokonaista päivää asioiden hoitamiseen. Uuden parisuhteenkin löysin pian Suomeen paluun jälkeen. Mutta ero minun kohdallani taisi olla se, että HALUSIN tulla Suomeen, en tullut opiskelujen tai töiden takia.

      Neuvoisin paluumuuttajia toimimaan täällä ihan samalla tavalla, kuin ulkomailla uudessa paikassa; olemalla aktiivinen. Uusien harrastusten parissa tapaa ihmisiä tai aina voi liittyä johonkin järjestöön tai ruveta vapaaehtoiseksi. Mahdollisuudet ovat rajattomat! Ja kyllä minullakin meni ainakin puoli vuotta Suomessa, ennenkuin sain uusia ystäviä, ei ne itsestään tule.

    • kuu888huu

      No Suomi on van nyt takapajula. Olet vähän erilainen, niin jo katsotaan pitkään ja sitten luikutaan omaan koloon piiloon puhumaan ahaa selän takana. Itse oen harkinnut vahvasti muuttou ulkomaille. Siellä ei esimerkiksi ruskeista silmistä tehdä suurta numeroa, kuten täällä takapajulassa. Pitäkää tunkkinne rasistit!

    • Mievaan__)

      Kanadasta takaisin Suomeen tultuani kummaksuin kun täällä esim. työyhteisössä ollaan ihan hiljaa. Kanadassa jauhettiin aina jostain ja tykkäsin siitä. Mukavaa lörpöttelyä työn ohella (työtahti oli muuten kovempi kuin Suomessa ja se tahti pysyi)

      Haluan takaisin Kanadaan, muttakun raha. : ( Nyt säästelen "paluumuuttoa" varten.

    • 19+8

      Suomalaisiin on vaikea tutustua. Puheliaita ihmisiä ei välttämättä katota hyvällä. En itsekään pidä henkilökohtaisten asioiden puimisesta, mutta pidän muusta juttelusta. Suomalaiset tykkää ryypätä... ei kiva. Jotkut naiset puolestaan puhuvat keskenään kaikki seksikokemuksetkin... ei tulisí kuuloonkaan.

    • korven kukka

      sulavasti käyttäytyviä suomalaisia saa kyllä hakea

    • hyvän päivän tuttuja

      Suomessa on se tapa, että ihmisten annetaan olla rauhassa. Jos haluaa ystäviä ja kavereita, niin kukaan ei tule kodista repimään sinua menoihin. Siksi pitää itse olla aktiivinen, jos kavereita haluaa. Sen vuoksi pitää sitten jaksaa vaivautua sinne opiskelijatapahtumiin ja illanviettoihin, jos niitä kavereita haluaa. Opiskelijajärjestöihin mukaan lähtemisen kautta, erilaiset opiskelijaristeilyt jne tuo niitä kavereita. Yleensä myös opintojen kautta tutustut esim. ryhmätöiden merkeissä muihin ja saat siten ystäviä itsellesi.

      Kannattaa myös palautella niitä vanhoja ystävyyssuhteita henkiin. Nykyisin se on helppoa Facebookin ja Twitterin avulla. Myös sukulaisuussuhteita kannattaa miettiä siltä kantilta, että löytyisikö esim. serkkuja, joista saisi kivaa seuraa.

      Jos on lapsia, niin sitä kautta tutustuu ihmisiin, kun vaan on aktiivinen: leikkipuistot, päiväkodit, vanhempainillat, koulun vanhempainyhdistys. Minä en edes ole kovin sosiaalinen ja silti kummankin lapsen päiväkoti-/kouluajalta on tullut 2-3 hyvää ystävää ihan vain sillä, että olen ollut läsnä ja yrittänyt edes jutella, vaikken mikään kovin sosiaalinen olekaan.

      Uskoisin, että myös koiran kautta tutustuu alueen tai oman kerrostaloalueen asukkaisiin ja sitä kautta voi päästä yhteisille koiranulkoilutuslenkkeilijöihin tms.

      Myös erilaiset maahanmuuttajayhdistykset ja ulkomaalaisyhdistykset ovat sellaisia, joista saa niitä sosiaalisia ihmisiä helposti. Niissä piireissä on paljon ihmisiä, joilla ei ole yhtään suomalaista kaveria.

      On erilaisia yhdistyksiä, joiden kautta saa kavereita esim. seurakunta, poliittiset järjestöt, asukasillat, taloyhtiön kokoukset jne. Voisi sanoa, että ihan mikä tahansa aktiivisuus tuo tulosta ennemmin tai myöhemmin. Minusta ei voi syyttää suomalaisia siitä, että jos ei itse avaa suutaan eikä ikinä pyydä ketään minnekään ja on vain kotona, niin onko se suomalaisten vika silloin?

      Täytyy myös muistaa, että moni meistä suomalaisista saa tarpeeksi ihmiskontakteja työyhteisössä eikä kaipaa enempää kontakteja välttämättä enää vapaa-aikanaan. Moni viihtyy esim. oman seurustelukumppanin kanssa kotioloissa tai mökkeillen. Jos on perhettä, niin siinä on jo aika monta sosiaalista aspektia, vaikkei sydänystäviä oltaisikaan.

    • N30+

      Ihmettelen suomalaisia jotka eivät koskaan keskustele kuin töissä pari sanaa, ja ovat löytäneet kumppanin jo vuosia sitten. Kannattaisi heidän ottaa pää puskasta ja keskustelu avartaa maailmaa. Sinkkuja riittää joitakin sentään keskusteluun, mutta miehissä ei oikein ole hyviä vapaana. Heidän keskustelu on pelkkää seksipainotteista tai "poljin pyörällä 500 kilometriä". Naisten kanssa sentään tulee järkevää, syvempää keskustelua enemmän ja reaktioaika puheessa on nopeatahtinen. Toki ei ole kiva jos juuttuu jauhamaan samaa aihetta.

      • puhetta selän takana

        supisuomalainen myös ilman kavereita, erotun joukosta. Enkä jaksa maatiaisten juorukerhoja.


    • tuuliajolla---

      Et ole ainoa jolle takaisinmuutto on samalla paluu järjestelmätalouteen, jonka takia aikoinaan on pois lähtenyt. Sama täällä 5 vuotta poissa on pitkä aika ja siinnä ajassa hävisivät kotimaan ikävät puolet ja muisto alkoi kultaamaan joitakin asioita, jotka ikävä kyllä eivät tästä maasta mihinkään katoa. Ehkä sitä eli toivossa, että muutokset olisivat tälläkertaa todellisia, mutta näin ei ole.

      Noin vuoden kuluttua paluusta oli kömmittävä lääkärin pakeille hakemaan masennuslääkkeitä, joita syön edelleenkin. Mielessä on alkanut taas elää ajatus uudelleen lähdöstä, joka ilmeisestikin on aikaisempaa helpompi jo kielenkin takia.

      Takuuvarmasti en ole ainoa, jolle on näin käynyt. Jos joka päivä miettii lähtöä, niin kyllä se ilmeisesti pikapuoliin myös toteutuu, koska kaikki mitä teen tähtää minun osaltani ainoastaan asioiden uudelleenjärjestelyyn. Teen sitä aivan kuin jonkin sisäisen äänen ajamana.

      Kummallinen ajatus on myös pyörinyt päässä: miksi olen syntynyt juuri Suomeen kun tämä maa ei minua tänne halua, enkä itsekään viihdy enää täällä. Kumpi on muuttunut minä vai toiset ihmiset, vai molemmat.

    • Syystervehdys

      Hei, aloittaja!

      Kuulostat aika paljon minulta. Itsekään en ollut ikäisenäsi mikään bilehile. En ole viettänyt ulkomailla läheskään yhtä pitkää aikaa kuin sinä, mutta minusta on muutenkin usein tuntunut, että en muistuta varsin ulospäinsuuntautuneena ja sosiaalisena ihan perinteistä keskivertosuomalaista. En tietenkään tarkoita olevani parempi tai huonompi, pikkuisen erilainen vain.

      Ehkä sinun kannattaisi aloittaa jokin harrastus. En tiedä, mistä pidät, mutta ehkä sinulta löytyy joku kiinnostuksenkohde, vaikka lukeminen tai luova kirjoittaminen. Tavallaan "suljetuissa" harrastusporukoissa ihmiset ovat ehkä samanhenkisiä ja tutustuvat helpommin kuin satunnaisesti samoihin tiloihin osuvat ihmiset.

      Välillä varmasti potuttaa ja turhauttaa, mutta jos yrität enimmäkseen jaksaa olla oma ja ystävällinen itsesi, törmäät varmasti ennen pitkää mukaviin ystäväehdokkaisiin.

    • kanadansuomalainen

      Olen asunut Kanadassa yli viisikymmentä vuotta ja ne ensimmäiset kymmenen olivat vaikeimpia. Mahdollisuus ei ollut silti, vaikka halusin tulla takaisin, koska täällä aina tunsi olevansa vieras. Ihmiset olivat tosi ystävällisiä. Morjestettiin ja sanottiin, How are you, mutta se ei myöskään tarkoittanut, että alat kertoa vaikeuksistasi, vaan odottivat vastauksen olevan, Thank you, just fine.

      Ensimmäisen kerran pääsin käymään Suomessa, 17 vuoden poissaolon jälkeen katsomaan äitiä, joka oli hoidettavana Meilahden sairaalassa sydänkohtauksen jälkeen.

      Rautatietorillla kysyin, Mikä bussi menee Meilahteen. Luulivat hulluksi, kun uskalsin puhutella heitä. Nuoremmat ihmiset olivat kyllä, opiskelijat erilaisia. Bussissa lääkäriksi opiskeleva nuori mies oli oikein kiinnostunut kuulla Kanadasta.

      Nyt olen jo päässyt käymääm kahden vuoden väliajoin siellä ja Suomi on muuttunut. Ihmiset matkustavat ja maahanmuuttajia on paljon. Lahdessa kysyttiin siskon kanssa Ostoskeskusta, niin vasta kolmas ymmärsi suomea.

      • Dialektikko

        "Rautatietorillla kysyin, Mikä bussi menee Meilahteen. Luulivat hulluksi, kun uskalsin puhutella heitä-"

        Ei tullut mieleesi että pitkään poissa oltuasi puheessasi on vieras aksentti? Ehkä kuulijat hetken yrittivät analysoida mistä päin olet tullut, tuskin sinua nyt hulluksi luultiin, älä viitsi.


    • turhautunut paluumuu

      Kiitos kaikille vastauksista! Kiva saada rohkaisevia kommentteja :)

      Otin neuvosta vaarin vai miten sitä sanotaankaan, ja lähdin harrastustoimintaan mukaan, katsotaan miten siellä nyt sitten menee. Tuollaista luovaa porukkaa kun kaikki on, niin on ainakin avoin ilmapiiri.

      Joku kysyikin onko lapsia, ei siis ole, mutta miehen kanssa ollaan nyt koiraa hankkimassa, joten siihen valmistaudutaan nyt päätä pahkaa :)

      Kyllähän sitä siltikin kaipaisi tyttökavereita, eihän niitä ystävyyssuhteita luoda päivässä, mutta toivotaan että asiat senkin suhteen vielä muuttuvat.

      Täytyy kai vain antaa ajan kulua, eikä ottaa kauheita paineita ja keskittyä nyt muihin asioihin, niin kuin tulevaan uuteen perheenjäseneen ja opiskeluun:)

    • 2+8

      Paras ominaisuus suomessa on se että sieltä pääsee pois.

    • Kyllä se siitä

      Aika normaali tapaus. Minulla on ollut samanlainen tilanne. Olen asunut useassa maassa ja viimeinen ulkomaanpesti kesti 12 vuotta.

      Kun palasin Suomeen, ystäväpiiri oli hajallaan ja KADONNUT. Avioerot olivat jyllänneet ja vieneet yli 50 % ystävistä. Kavereista osa oli kuollut, kahdella oli 4-raajahalvaus, 1 odottaa elinsiirtoa, kolmasosalla on paha alkoholiongelma jne jne.

      Uuden ystäväpiirin luominen oli aloitettava alusta.

    • 2-15

      Osaatko kävellä- ja on aivot--ei sinulla!

      • 7-10

        Lisä jos palaisin en tarvitse ketään!!!


    • Erilaiset perheet

      Hei!

      Löytysikö täältä kiinnostuneita paluumuuttajia ohjelmaan mukaan kertomaan tilanteestaan?

      Olemme kuvaamassa kesällä 2014 ohjelmaa, jossa seuraamme perheitä erilaisissa elämän muutostilanteissa ja meitä kiinnostaisi saada mukaan yksi perhe, joka on muuttamassa/ juuri muuttanut takaisin suomeen asumaan.

      Ohjelman virallinen haku on täällä: http://www.mtv.fi/erilaisetperheet/

      Terveisin Salla/ ohjelman tuotantotiimi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4955
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3134
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1217
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe