Apua lääkärin etsintään

hätätilanne

Hei! Osaisiko joku biposta enemmän tietävä suositella hyvää bipoon erikoistunuttta psykologia tai psykiatria pääkaupunkiseudulta jolle voisi varata ajan sen selvittämiseen onko bipo vai ei? Suuri kiitos jo etukäteen!

19

4630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eka askel

      Hei,

      Tässä alkuun tiivistelmä perusteellisesta psykiatrisesta tutkimuksesta, jota diagnoosin saaminen/poissulkeminen edellyttää.

      "Perusteellinen psykiatrinen tutkimus on aikaa vievä ja laaja-alainen. Parhaimmillaan se sisältää ensin fyysisten sairauksien poissulkemisen. Sen jälkeen huolellinen haastattelu, jossa pyritään kartoittamaan eri elämänalueet sekä potilaan elämänhistoria. Huomiota on kiinnitettävä myös perhe-, suku-, ja verkostotaustaan sekä geneettiseltä että vuorovaikutuksen kannalta. On selvitettävä mikä on ollut potilaan toimintakyky parhaimmillaan, millaiset ihmissuhdetaidot hänellä on, potilaan kognitiivinen suorituskyky, nykyhetken häiritsevät oireet. Oirehistoria, mahdolliset aiemmat oireet, hoidot ym.
      Mielellään olisi käytettävä myös strukturoituja haastattelumenetelmiä (esimerkiksi puolistrukturoitu DSM-IV psykiatriseen diagnoosiluokitukseen pohjautuva SCID-I ja -II haastattelu)
      Mahdollisuuksien mukaan tutkimusta voi täydentää psykologin, neuropsykologin tai tarvittaessa muidenkin tutkimuksella. Varsinkin jos kyse on neuroositasoa vakavimmista tai neuropsykiatrisista häiriöistä olisi syytä täydentää haastattelua potilaan lähiverkoston haastattelulla.
      Psykiatrinen tutkimus vaatii hyvän vuorovaikutussuhteen ja haastattelijalta valmiuden aktiiviseen empaattiseen haastatteluun. Tärkeää on tutkia myös transferenssia - tunteensiirtoa. Millaisia tunteita ja tuntemuksia haastattelija tutkittavassa herättää ja mitä vastatunteita haastattelija kokee. "

      Apua prosessin aloittamiseen saat sekä kunnalliselta, että yksityiseltä puolelta.

    • eka askel
    • hätätilanne

      Hei! Kiitos vastauksista! Toivoisin saavani tietää joko yksityisen tai julkisen puolen lääkäreitä joita voisitte suositella. Kokemukseni terveydenhoidosta on sellainen että jos et ole alan spesialistilla et hoitoa välttämättä saa ja tutkimus jää pintapuoliseksi. Ja lääkkeet määrätään sen mukaan miten sattuu. Eli alan huippuja haussa! Kiitos kaikille!

      • usko-vain-en

        liisa pankola


      • Yksisuuntainen75
        usko-vain-en kirjoitti:

        liisa pankola

        Hyvä! Pysy tiukkana ja vaadi apua!

        Minäkin neuvoisin ensimmäisenä kääntymään tk tai työterveyslääkärin puoleen. VAADI muuta kuin lääkkeellistä hoitoa; tutkimuksia, keskusteluapua, terapiaa. TK tai TT lääkäri osaa ohjata sinut eteenpäin kirjoittamalla lähetteen vaikkapa mielenterveystoimistoon.

        Olet oikealla tiellä, kun rohkenet hakea apua , hyvä Sinä! Olipa mieltäsi kaiveleva ongelmasi mikä tahansa apua, tukea ja hoitoa ON saatavilla.

        Haetko apua/vastauksia vain itsellesi tai läheisellesi, vai sekä-että? Minulla on kokemusta kaikista edellämainituista. Autan mielelläni alkuun pääsemisessä. :)


    • hätätilanne

      Läheiselle haen ja on vaikeaa saada häntä lähtemään, siksi en haluaisi riskeerata ensivaihetta vaan saada apua ja oikean diagnoosin oli se mikä tahansa.

    • Toivotaan parasta!

      Onnea ja tsemppiä! sain oma bipo-exäni taivuteltua hakeutumaan työterveyslääkärin juttusille kun hänen käytös alkoi horjumaan pahasti. Silloin tulikin alustava bipo-diagnoosi, mutta sitten kuulemma seuraavalla käynnillä olikin diagnoosi muuttunut niin että hänen ongelmansa onkin vain mielisairas tyranni-avomies, eli minä, eikä hänellä mitään vikaa ole. Kukaan lääkäri ei varmasti tuommoista diagnosia anna ihan vaan potilaan kertomusten perusteella mutta kenties exän taudintunnottomuus sai hänet tämänkin asian kääntämään päässään jotenkin itselleen sopivaksi. Kannattaa siis huomioida että bipo todennäköisesti valehtelee ummet ja lammet lääkärissä ja se entisestään hankaloittaa tämän taudin diagnostisoimista, ja samalla sinä muutut paholaiseksi ja k-pääksi joka vain haluaa rajoittaa toien elämää. Oma exä oli jo vuosia aikaisemmin todettu ahdistuksesta ja masennuksesta kärsiväksi ja häntä lääkittiin SSRIlääkkellä joka varmasti auttoi laukaisemaan kesällä alkaneen kunnon manian jonka seurauksena kaikki sitten romahti. Eli varoittava eimerkki siitä kun yrittää saada bipo tajuamaan tilanteensa...

    • Yksisuuntainen75

      Hei kyllä!

      Mielestäni tuo tarinasi on hyvä esimerkki siitä, ettei kaksisuuntaista mielialahäiriötä voida määritellä yhden lääkäritapaamisen perusteella. Kukaan lääkäri, erikoistumisalastaan riippumatta,edes aihealueen ammattilainen EI PYSTY antamaan diagnoosia bipolaarista mielenhäiriötä yhden tai kahden potilastapaamisen perusteella - Valvira valvoo. ;)

      ap:lle voimia ja kärsivällisyyttä! Oletko lähisukulainen, ystävä vai puoliso apuakaipaavalle läheisellesi? Kertomalla tarkempia tietoja suhteestasi avuntarvitsijaan pystyn jeesimään paremmin.

    • hätätilanne

      Aviopuolisostani on kyse, masennus on diagnosoitu jo muutama vuosi sitten ja siihen lääkitys on.

    • Apuasaanut

      Multa myös vahva suositus Liisa Pankolalle, mutta ittee vaivasikin masennus ja ahdistus eikä kaksisuuntainen mielialahäiriö. Ite päädyin kaverin suosituksesta kun Liisa erikoistunut kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön ja työskennellyt pitkää mielisairaaloissa ja erikoispsykiatrina ja oli muuten tiukka täti sanojensa kanssa, mutta piru vie kyllä se osaa työnsä hyvin hoitaa. Harvemmin tulee annettua positiivista palautetta, mutta olen jo pidempään hehkuttanut että liisan kanssa homma toimi heti, sain juttelu- ja sitten lääkkeellistä apua mitä vastaan kiukuttelin aluksi, mutta lopulta kun aloin syömään lääkkeitä niin nyt 6 kk myöhemmin olo on kyllä aika hitokseen parempi. Eli Munkan Dextras, keskustan Mehiläises ja terveystalossa taitaa olla kiertävänä erikoispsykologina!

      • Anonyymi

        Puoltaako Liisa esim ssri-lääkkeitä ja rauhoittavat on ehdoton ei? Pitäisi päästä ymmärtäväiselle,osaavalle ja potilasta kuuntelevalle lääkärille! Minulle kokeiltu varmaan kaikki mahdolliset ssri-ja ssrn-lääkkeet,en niitä voi käyttää kun kroppa ja pää reagoi niin voimakkaasti näihin lääkkeisiin:( Rauhoittavia ei pitkään aikaan ole käytössä ollut,nyt koen että niille olisi tarvetta,koska en nuku olen myös todella ahdistunut sen takia. Propral nyt ainoana lääkkeenä ahdistukseen..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puoltaako Liisa esim ssri-lääkkeitä ja rauhoittavat on ehdoton ei? Pitäisi päästä ymmärtäväiselle,osaavalle ja potilasta kuuntelevalle lääkärille! Minulle kokeiltu varmaan kaikki mahdolliset ssri-ja ssrn-lääkkeet,en niitä voi käyttää kun kroppa ja pää reagoi niin voimakkaasti näihin lääkkeisiin:( Rauhoittavia ei pitkään aikaan ole käytössä ollut,nyt koen että niille olisi tarvetta,koska en nuku olen myös todella ahdistunut sen takia. Propral nyt ainoana lääkkeenä ahdistukseen..

        Hei, kävitkö siis Liisalla? Haluaisin kuulla lisää, kun olen itse luultavasti menossa hänelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, kävitkö siis Liisalla? Haluaisin kuulla lisää, kun olen itse luultavasti menossa hänelle.

        Minäkin vahvasti mietin Liisan vastaanotolle menemistä. Haluaisin kuulla lisää kokemuksia :)


    • Anonyymi

      En voi suositella Liisa Pankolaa kenellekkään, varsinkaan syömishäiriötaustaiselle henkilölle. Sanoi mulle tyyliin ”jos et ala tekemään asioita itseäsi varten, ei se syöminen koskaan lopu” ja muutenkin väitti koko ajan vastaan, mikään tekemäni ei ollut oikein ja kauhisteli sitä, että söin hänen määräämiään mielialalääkkeitä vuoden ajan. Oli kuulemma ajatellut, että söisin niitä alkuun vain 3kk, muttei asiasta koskaan maininnut minulle. Teki myös hyvin selväksi, ettei edes haluaisi hoitaa minua, ei soittanut soittoajan varaamisesta huolimatta. Todella inhottava kokemus.

      • Anonyymi

        Liisa Pankola: Lyhyt mielipide omakohtaisen kokemuksen perusteella. Ensimmäisellä tapaamisella heti aamusta jo myöhässä ja ajasta pois kokonaisuutena; tuntui että koko taustakartoitukseni juostiin vain läpi. Tökeröitä statementteja ja mielipiteitä sekä omien websivujen suosittelua, jossa ei ole viittauksia aihealueen tutkimuksiin.

        Hain apua itse akuuttiin ahdistukseen, joten olisi pitänyt tutustua hänen taustatietoihinsa aikaisemmin. Hyvin lääkekriittinen (kuten joku mainitsi aikaisemminkin) sekä "esite käteen" hoitomentaliteetilla eteenpäin. Olen törmännyt kiireisiin terveyskeskuslääkäreihin, jotka ovat enemmän läsnä ja ammatimaisempia hoidon suhteen kuin yksityiselllä oleva erikoispsykiatri. Toisaalta hyvin vähän kokemusta psykiatreista, toivottavasti kaikki eivät ole tällaisia tai menisin pikemminkin hoitamaan kupoliani kirurgille.

        Eli jos haet psykiatria, joka uskoo kärjistäen horoskooppeihin sekä astraalipölyn parantavaan voimaan sekä mikrodosettamiseen SSRI -lääkkeissä, niin kannattaa käydä. Muussa tapauksessa oikeaa valmentavaa keskusteluapua saa varmasti jostain Mieli Ry:n auttavasta puhelimesta tai sitten suosittelen jotain muuta psykiatria / hoitavaa tahoa. AP tarvitsee kyllä oikean psykiatrin, jolla kokemusta biposta ja lähde hoitamaan asiaa oikealla tavalla eikä jollakin suggestioterapialla / hypnoosilla.

        Henkilökohtaisia asioita ja tulkintojahan nämä ovat ketä voi suositella ja ketä ei, mutta tämä näin nopeasti analysoituna. Varmasti joillekin hänestä on apua keskustelussa, mutta käännyn itse toisen psykiatrin / ammattiauttajan puoleen. Itse valitsin hänet alunperin, koska tuppasi kalenteri olemaan melko vapaana, maininta ahdistusneisuuden hoitamisesta erikoisalana ja nyt ymmärrän jälkikäteen miksi kalenterissa on vapaata aikaa. (Pahoittelut sarkastisesta kommentista).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liisa Pankola: Lyhyt mielipide omakohtaisen kokemuksen perusteella. Ensimmäisellä tapaamisella heti aamusta jo myöhässä ja ajasta pois kokonaisuutena; tuntui että koko taustakartoitukseni juostiin vain läpi. Tökeröitä statementteja ja mielipiteitä sekä omien websivujen suosittelua, jossa ei ole viittauksia aihealueen tutkimuksiin.

        Hain apua itse akuuttiin ahdistukseen, joten olisi pitänyt tutustua hänen taustatietoihinsa aikaisemmin. Hyvin lääkekriittinen (kuten joku mainitsi aikaisemminkin) sekä "esite käteen" hoitomentaliteetilla eteenpäin. Olen törmännyt kiireisiin terveyskeskuslääkäreihin, jotka ovat enemmän läsnä ja ammatimaisempia hoidon suhteen kuin yksityiselllä oleva erikoispsykiatri. Toisaalta hyvin vähän kokemusta psykiatreista, toivottavasti kaikki eivät ole tällaisia tai menisin pikemminkin hoitamaan kupoliani kirurgille.

        Eli jos haet psykiatria, joka uskoo kärjistäen horoskooppeihin sekä astraalipölyn parantavaan voimaan sekä mikrodosettamiseen SSRI -lääkkeissä, niin kannattaa käydä. Muussa tapauksessa oikeaa valmentavaa keskusteluapua saa varmasti jostain Mieli Ry:n auttavasta puhelimesta tai sitten suosittelen jotain muuta psykiatria / hoitavaa tahoa. AP tarvitsee kyllä oikean psykiatrin, jolla kokemusta biposta ja lähde hoitamaan asiaa oikealla tavalla eikä jollakin suggestioterapialla / hypnoosilla.

        Henkilökohtaisia asioita ja tulkintojahan nämä ovat ketä voi suositella ja ketä ei, mutta tämä näin nopeasti analysoituna. Varmasti joillekin hänestä on apua keskustelussa, mutta käännyn itse toisen psykiatrin / ammattiauttajan puoleen. Itse valitsin hänet alunperin, koska tuppasi kalenteri olemaan melko vapaana, maininta ahdistusneisuuden hoitamisesta erikoisalana ja nyt ymmärrän jälkikäteen miksi kalenterissa on vapaata aikaa. (Pahoittelut sarkastisesta kommentista).

        Itse kävin Pankolalla vuosi takaperin, kun vakkaripsykiatrilleni en päässyt. Kokemus on hyvin samankaltainen. Pankola suositteli omia verkkkosivujaan, lyttäsi psykoterapeuttivalintani ja kertoi että hänestä on minulle lähin haittaa valitsemallani tapaamistiheydellä. Lääkkeet olisi pitänyt jättää jo kuukausia sitten, eli muutaman kuukauden käytön jälkeen. Tuolloin olin ollut vasta alle kuukauden työelämässä neljän kuukauden sairasloman jälkeen ja oma olotilani veteli syvissä vesissä. Kaiken tämän seurauksena aloin kyseenalaistaa lääkitystäni (jonka muuttaminen vahvemmaksi paransi elämänlaatuani myöhemmin huomattavasti) ja terapian vaikutusta.

        Sanoisin, että karmea esimerkki vääränlaisesta vallankäytöstä.


    • Anonyymi

      Itse myös otin Liisan kun tarvitsin nopeasti ajan ja B-lausuntoon lisäyksen, joka minulla oli aiemmalta psykiatrilta. Aika oli puhelinaika, että sekin varmaan lisäsi huonoa kokemusta, kun lääkäri ei nähnyt kuinka reagoin hänen esittämiinsä kysymyksiin PTDS:ssään johtaneista tapahtumista. Kysymyksistä oli sensitiivisyys kaukana. Onneksi oli sentään vapaapäivä, sillä en tuon käynnin jälkeen olisi ollut työkykyinen. Lisäksi kyseenalaisti toisen psykiatrin minulle tekemät diagnoosit edes näkemättä minua. En suosittele.

    • Anonyymi

      Haluaisin tähän liittyen selvitettävän, miten esimerkiksi masennuspotilaan/mt-ongelmaisen potilasturvallisuus varmistetaan tilanteessa, kun potilas ohjataan terveyskeskuksesta terapiaan puhelinnumerolista kädessään. Kun nimenomaan oireisiin liittyy jaksamattomuutta ja ahdistuneisuutta, jolloin puhelimessa puhuminen voi olla haastavaa. Usein joutuu soittelemaan usealle eri terapeutille. Tämä on ihan kohtuutonta em. tapauksessa. Muissakin sairauksissa potilasta autetaan ajanvarauksissa, jos potilas ei siihen jostain syystä itse pysty. Jotkut poliklinikat varaavat jopa kaikki tarvittavat lääkärikäynnit ja tutkimukset, vaikka potilas itse siihen kykenisi. Miksei siis myös mt-puolella?

      • Anonyymi

        Se on ongelma että terapeutteja on vaikea saada ja tietysti se että terapia ei pysty auttamaan kaikkia. Se ei kuitenkaan ole ongelma että kaikkia masentuneita ei sidota lepareilla sänkyyn kiinni etteivät vahingoita itseään tai muita.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4714
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1904
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      229
      1463
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    10. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1234
    Aihe