Buddhalaisuuden pessimismi

usko riittää

Buddhalaisuus lähtee täysin väärästä lähtökohdasta väittäessään elämän olevan kärsimystä. Ymmärrän hyvin, miksi väite samsarasta ja dukkhasta näyttää loogiselta. On paljon sotaa ja sairautta, kaikkea ikävää. Kaikki kokemamme vastoinkäymiset saavat meidät helposti uskomaan niin, että kaiken takana on kärsimys. Elämän pohjimmainen olemus on kuitenkin rakkaus ja ilo. Buddhalaisuuden näkemystä voidaankin pitää pessimistisenä.

Buddhalaisuudessa ajatellaan, että samsarasta tulee vapautua, jollakin tavalla kadota maailmasta. Meille kuitenkin tarjotaan ikuista elämää vailla kärsimystä. Usko Jeesukseen riittää. On sielunvihollisen suuri valhe, että maailmasta katoaminen olisi jokin ratkaisu. Hän haluaa riistää meiltä oikeuden Elämän puuhun ja ikuiseen autuaaseen elämään Paratiisissa. Sinun ei tarvitse ponnistella jatkuvasti ollaksesi parempi ihminen. Kun uskot Kristukseen, hän tekee työn puolestasi. Synnyt uudesti ylhäältä. Usko on Jumalan lahja, jonka Hän antaa, kun sitä vain pyydät.

Luuk 11:9 "Niinpä sanon teille: Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. 10 Sillä pyytävä saa, etsijä löytää, ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan."

Joh 3:16 "Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän."

Anna siis elämäsi Jeesukselle jo tänään.

25

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Ei toimi.

      • usko riittää

        Jeesus vastaa ajallaan. Uskon saa jokainen, joka sitä vilpittömästi pyytää.


      • Haista *****!!!
        usko riittää kirjoitti:

        Jeesus vastaa ajallaan. Uskon saa jokainen, joka sitä vilpittömästi pyytää.

        Niitä varten, jotka ei ole mielisairaita, on toi sun lisäys "vilpittömästi". Jos ja kun mitään ei tapahdu, niin uskossa olevat voi aina sanoa, että pyyntö ei ollut vilpitön. Kristinusko on pelkästään suuri vale, joka on suunnattu henkisesti vähemmän lahjakkaille.
        Ja etkö ymmärrä lukemaasi, tämä palsta koskee buddhalaisuutta; täällä ei kukaan jaksaisi lukea kristittyä propagandaa...


    • 23098hkjwe

      Ei mikään buddhalaisuuden oppi väitä elämän olevan kärsimystä, vaan että "there is suffering in life". Ne on kaksi aivan eri asiaa. Monet ihmiset eivät ymmärrä tuota eroa. Ja väittävät buddhalaisuuden väittävän jotakin mitä se ei väitä.

      • usko riittää

        Kärsimys on kuitenkin erittäin keskeisellä sijalla Buddhan opetuksissa. Kaiken hyvänkin katsotaan olevan dukkhaa sen pysymättömyyden takia. Se todetaan neljässä jalossa totuudessa.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Neljä_jaloa_totuutta

        Totuus kärsimyksestä koetaan buddhalaisuudessa niin olennaiseksi, että pyritään täysin vapautumaan jälleensyntymän kierrosta eli saavuttamaan nirvana. Tämä on koko buddhalaisuuden lähtökohta. Päämääränä on olemattomuus eli kadotus. Juuri näin sielunvihollinen haluaa saada meidät uskomaan.

        On kuitenkin olemassa Elävä Jumala, joka tarjoaa meille iankaikkista elämää Hänen kirkkaudessaan. Hänellä on myös valta auttaa meitä jo tällä maanpäällisellä taipaleellamme.

        Ilm. 21:3 "Ja minä kuulin valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi: "Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan, 4 ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut."

        Näin on meille luvattu Raamatussa.


      • usko riittää kirjoitti:

        Kärsimys on kuitenkin erittäin keskeisellä sijalla Buddhan opetuksissa. Kaiken hyvänkin katsotaan olevan dukkhaa sen pysymättömyyden takia. Se todetaan neljässä jalossa totuudessa.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Neljä_jaloa_totuutta

        Totuus kärsimyksestä koetaan buddhalaisuudessa niin olennaiseksi, että pyritään täysin vapautumaan jälleensyntymän kierrosta eli saavuttamaan nirvana. Tämä on koko buddhalaisuuden lähtökohta. Päämääränä on olemattomuus eli kadotus. Juuri näin sielunvihollinen haluaa saada meidät uskomaan.

        On kuitenkin olemassa Elävä Jumala, joka tarjoaa meille iankaikkista elämää Hänen kirkkaudessaan. Hänellä on myös valta auttaa meitä jo tällä maanpäällisellä taipaleellamme.

        Ilm. 21:3 "Ja minä kuulin valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi: "Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan, 4 ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut."

        Näin on meille luvattu Raamatussa.

        "Totuus kärsimyksestä koetaan buddhalaisuudessa niin olennaiseksi, että pyritään täysin vapautumaan jälleensyntymän kierrosta eli saavuttamaan nirvana. Tämä on koko buddhalaisuuden lähtökohta. "

        Minusta olet ymmärtänyt buddhalaisuuden ytimen väärällä tavalla, osaksi luultavimmin edustamasi kristinuskon pelastuskeskeisyydestä.

        Minusta buddhalaisuuden ensisijainen tarkoitus on vain opettaa käsittelemään elämään kuuluvaa kärsimystä ja nirvanan tavoittelu onkin sitten asia jonka tavoittelu on puhtaasti jonka ihminen voi buddhalaisena omasta tahdostaan valita.

        Buddhalaisuus ei näe nirvanan tavoittelemattomuutta pahana asiana vaan ilmaisee vain se että tämä tie sisältää paljon kärsimystä, jonka määrää ja vaikutusta kuitenkin voidaan vähentää paljon buddhalaisuuden sisältämää tietoutta soveltamalla.


      • rakkaus
        usko riittää kirjoitti:

        Kärsimys on kuitenkin erittäin keskeisellä sijalla Buddhan opetuksissa. Kaiken hyvänkin katsotaan olevan dukkhaa sen pysymättömyyden takia. Se todetaan neljässä jalossa totuudessa.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Neljä_jaloa_totuutta

        Totuus kärsimyksestä koetaan buddhalaisuudessa niin olennaiseksi, että pyritään täysin vapautumaan jälleensyntymän kierrosta eli saavuttamaan nirvana. Tämä on koko buddhalaisuuden lähtökohta. Päämääränä on olemattomuus eli kadotus. Juuri näin sielunvihollinen haluaa saada meidät uskomaan.

        On kuitenkin olemassa Elävä Jumala, joka tarjoaa meille iankaikkista elämää Hänen kirkkaudessaan. Hänellä on myös valta auttaa meitä jo tällä maanpäällisellä taipaleellamme.

        Ilm. 21:3 "Ja minä kuulin valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi: "Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan, 4 ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut."

        Näin on meille luvattu Raamatussa.

        "Päämääränä on olemattomuus eli kadotus"
        Väitteesi on epätosi.


    • ZenKivi

      Tulen zen-taustalla, noin tiedoksi muiden perinteiden tyypeille...

      Ihan aluksi, dukkhan parempi suomennos on epätyydyttävää. Elämä ei ole kärsimystä. Se on epätyydyttävää. Tavoitteli tai teki mitä tahansa, niin koskaan ei todella saavuta mitään. Jokin hyvä hetki kestää kauemmin, mutta sitten sekin katoaa. Aina kun on syönyt, niin kohta tulee taas nälkä. Damn.

      Kaikissa b:n perinteissä on minulle tullut vastaan se, että dukkha pohjimmiltaan johtuu haluamisesta. Minä haluan jotain tai minä en halua jotain.

      Kärsimys syntyy siis siitä, että en hyväksy sitä mitä todella on vaan haluan sen olevan jotain muuta. Tämän ajatuksen voi muuten testata itse. Kun miettii mitkä asiat aiheuttavat omassa elämässä kärsimystä, niin taustalta löytyy aina tuo ajatus. Joko tiedostettuna tai alitajuisena.

      "Päämääränä on olemattomuus"

      Tavallaan. Mutta puhumme kahdesta täysin eri asiasta. Ne on helppo sekoittaa.

      Ensimmäiseksi, ymmärtääkseni kaikissa perinteissä ajatellaan asioiden olevan pysymättömiä. Tarkoittaa tietysti sitä, että kaikki muuttuu koko ajan. Se, että takerrumme onnellisiin hetkiin ja yritämme välttää huonoja, on kuin yrittäisi jähmettää elämän paikalleen. Suurin osa meistä tosin yrittää sitä epätoivoisesti.

      Toiseksi se tarkoittaa myös, että asioilla ei ole pysyvää "ydintä". Kun katson puuta tai kissaa ja yritän löytää mikä se todella on, en löydä mitään. Ei ole mitään minkä voisi sanoa olevan "ydin-kissa" tai "ydin-puu". Osia ei voi erottaa kokonaisuudesta, ilman että koko asia katoaa. Eikä kokonaisuutta ole ilman osia. Tämänkin voi helposti testata itse.

      Se, mikä onkin sitten vaikeampi testata, olen minä itse. Meditaatio ei ole pelkästään hyvän olon tavoittelua tai seinään tuijottamista, vaan sen avulla on myös mahdollista tutkia itseään. Kun se älämölö, joka pyörii koko ajan päässä, hetkeksi lakkaa niin saattaa löytää jotain muuta.

      Myös koko ajatus Minästä, siitä että olen jotain ja jonkinlainen, saattaa lakata. Samoin kuin kävi "ydin-kissan" kohdalla, saattaa tulla oivallus - mitään Minää ei koskaan ollutkaan olemassa. Se on vain kasa muistoja, olettamuksia ja toiveita. Voisi sanoa myös, että Minä on juuri se haluaminen. Minä haluaa ja Minä ei halua. Tarzan wants Jane.

      Olemattomuus ei siis tarkoita sitä, että *POKS* -katosin maailmasta.

      Olemattomuus tarkoittaa, että maailma on "yksi". Mitään erillistä minää ja sinää ei ole. Kaikki asiat ovat tyhjiä, vailla omaa olemusta. Ne ilmentävät samaa perimmäistä todellisuutta. Jos puen asian kristilliselle puolelle ja lainaan ystävää, joka tuli zeniin nimenomaan sieltä. Hän sanoi oivallettuaan: "Kaikki on nyt Jumalaa! Ennen ajattelin, että Jumala on tuolla ja minä täällä. Nyt minä olen Jumalassa."

      Hänelle nirvana ja taivas tarkoittavat samaa asiaa. Ihan ok, termillä ei ole väliä.

      Tai kuten Jeesus sanoi suurinpiirtein (kyllä, lainaamme myös muiden opettajia):

      Ei Jumalan valtakunta tule niin, että sen tulemista voidaan tarkkailla. Eikä voida sanoa: 'Se on täällä', tai: 'Se on tuolla.' Katsokaa: Jumalan valtakunta on teidän keskellänne."

      Jos tutustut kristillisiin mystikoihin (Tuomas Akvinolainen, John St. Cross vaikkapa) niin saatat löytää sieltäkin yllättävän samaa. Hekin puhuvat buddhalaisuuden tapaan suorasta kokemuksesta . Myös heille koko sana "Usko" on saanut ihan toisen merkityksen.

      • usko riittää

        Buddhalaisuudessa on paljon viisautta, joka voi auttaa ihmistä selviämään elämän vaikeuksissa. Sillä, miten suhtaudumme asioihin ja kaikkiin vastoinkäymisiin, on todella suuri merkitys kokemaamme hyvinvointiin. Juuri tuo mainitsemasi halu aiheuttaa ihmiselle paljon epätyydytystä. Jeesuskin varoittaa meitä kaikenlaisesta ahneudesta ja liiallisesta haluamisesta.

        Matt 6:19 "Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle. Täällä tekevät koi ja ruoste tuhojaan ja varkaat murtautuvat sisään ja varastavat. 20 Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen. Siellä ei koi eikä ruoste tee tuhojaan eivätkä varkaat murtaudu sisään ja varasta. 21 Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi."

        Arvostan buddhalaisuudessa suuresti myös myötätunnon tärkeyden korostamista.

        Tie mielenrauhaan ei kuitenkaan vaadi jatkuvaa mielen harjoittamista luostarissa. Pelkkä usko Jeesukseen riittää tekemään ihmisestä uuden luomuksen.


      • ZenKivi
        usko riittää kirjoitti:

        Buddhalaisuudessa on paljon viisautta, joka voi auttaa ihmistä selviämään elämän vaikeuksissa. Sillä, miten suhtaudumme asioihin ja kaikkiin vastoinkäymisiin, on todella suuri merkitys kokemaamme hyvinvointiin. Juuri tuo mainitsemasi halu aiheuttaa ihmiselle paljon epätyydytystä. Jeesuskin varoittaa meitä kaikenlaisesta ahneudesta ja liiallisesta haluamisesta.

        Matt 6:19 "Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle. Täällä tekevät koi ja ruoste tuhojaan ja varkaat murtautuvat sisään ja varastavat. 20 Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen. Siellä ei koi eikä ruoste tee tuhojaan eivätkä varkaat murtaudu sisään ja varasta. 21 Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi."

        Arvostan buddhalaisuudessa suuresti myös myötätunnon tärkeyden korostamista.

        Tie mielenrauhaan ei kuitenkaan vaadi jatkuvaa mielen harjoittamista luostarissa. Pelkkä usko Jeesukseen riittää tekemään ihmisestä uuden luomuksen.

        Tie mielenrauhaan ei suinkaan vaadi mietiskelyn harjoittamista luostarissa. Päinvastoin, vaikka tiskaaminen voi olla erinomainen harjoitus. Mikä tahansa voi olla harjoitus. Luostarit ovat, kuten kristityillekin, paikka omistautua vain ja ainoastaan siihen yhteen asiaan. Tietysti kun b:ssa on opettajia, joille annetaan suuri arvo, niin luostarit ovat usein paras paikka kohdata näitä.

        En ole varma, mitä tarkoitat sanalla "usko". Suomen kielessä on kaksi sanaa: Usko (eng. Faith) ja Uskomus (eng.Belief). Useimmiten ihmiset tarkoittavat uskolla oikeastaan uskomusta.

        Minulla on vaikkapa uskomus Jumalasta. Mielestäni Jumala on talläinen ja tekee asioita näin. Toisella on toisenlainen uskomus Jumalasta. Hänen Jumalansa tekeekin näin. Sen jälkeen kiistelemme siitä, kumman uskomus on oikein. Ja lopulta käymme toisiimme käsiksi, pahimmassa tapauksessa aloitamme sodan. Ja kaikki siksi, että meillä on erilainen uskomus.

        Usko on puolestaan jotain aktiivista. Zenissä usko on mielen avaamista totuudelle, mitä se ikinä tuleekin olemaan. Siihen ei liity mitään uskomuksia. Päinvastoin kaikki uskomukset ovat usein uskon esteitä. Ne estävät näkemästä totuutta.

        Eli uskomus on sitä, että haluan tai toivon jonkin asian olevan totta. Usko on sitä, että katson totuutta suoraan -ilman toiveita ja oletuksia.

        Kun uskomukselta menee pohja, minun on mahdotonta luottaa siihen enää. Jos minulla on pienikin epäilys, että asia ei ole totta - niin kaikesta uskomisesta siihen tulee teeskentelyä. Suurin osa teologeistakin näyttää unohtavan tämän. Siitä tulee samaa kun huutaisin pimeässä jotain avuksi, koska minua pelottaa. Se helpottaa, mutta se ei tarkoita sitä, että se olisi totta.

        Buddhalaisuus, erityisesti zen, ei kerro miten päästään pimeän pelosta eroon. Se antaa minulle keinon etsiä siihen oma ratkaisu. Ja kun se ratkaisu löytyy, en pelkää enää pimeää. Ei siksi, että turvaisin johonkin muuhun, vaan siksi että en koe pimeää enää pelottavana. Pimeydestä tulee valoa. Ratkaisu oli sisälläni, ei ulkopuolella.

        Huomaatko, buddhalaisuus ei ole vaihtoehto kristinuskolle tai millekään muulle uskomukselle. Buddhalaisuus ei ole uskomus, jonka vaihdat johonkin toiseen. Buddhalaisuus on syvältä perustaltaan kokemus, se ei ole uskomus lainkaan. Kristillisyys voi olla sitä myös, Jeesus puhuu hyvin samankaltaisesta kokemuksesta sanoissaan.


      • usko riittää
        ZenKivi kirjoitti:

        Tie mielenrauhaan ei suinkaan vaadi mietiskelyn harjoittamista luostarissa. Päinvastoin, vaikka tiskaaminen voi olla erinomainen harjoitus. Mikä tahansa voi olla harjoitus. Luostarit ovat, kuten kristityillekin, paikka omistautua vain ja ainoastaan siihen yhteen asiaan. Tietysti kun b:ssa on opettajia, joille annetaan suuri arvo, niin luostarit ovat usein paras paikka kohdata näitä.

        En ole varma, mitä tarkoitat sanalla "usko". Suomen kielessä on kaksi sanaa: Usko (eng. Faith) ja Uskomus (eng.Belief). Useimmiten ihmiset tarkoittavat uskolla oikeastaan uskomusta.

        Minulla on vaikkapa uskomus Jumalasta. Mielestäni Jumala on talläinen ja tekee asioita näin. Toisella on toisenlainen uskomus Jumalasta. Hänen Jumalansa tekeekin näin. Sen jälkeen kiistelemme siitä, kumman uskomus on oikein. Ja lopulta käymme toisiimme käsiksi, pahimmassa tapauksessa aloitamme sodan. Ja kaikki siksi, että meillä on erilainen uskomus.

        Usko on puolestaan jotain aktiivista. Zenissä usko on mielen avaamista totuudelle, mitä se ikinä tuleekin olemaan. Siihen ei liity mitään uskomuksia. Päinvastoin kaikki uskomukset ovat usein uskon esteitä. Ne estävät näkemästä totuutta.

        Eli uskomus on sitä, että haluan tai toivon jonkin asian olevan totta. Usko on sitä, että katson totuutta suoraan -ilman toiveita ja oletuksia.

        Kun uskomukselta menee pohja, minun on mahdotonta luottaa siihen enää. Jos minulla on pienikin epäilys, että asia ei ole totta - niin kaikesta uskomisesta siihen tulee teeskentelyä. Suurin osa teologeistakin näyttää unohtavan tämän. Siitä tulee samaa kun huutaisin pimeässä jotain avuksi, koska minua pelottaa. Se helpottaa, mutta se ei tarkoita sitä, että se olisi totta.

        Buddhalaisuus, erityisesti zen, ei kerro miten päästään pimeän pelosta eroon. Se antaa minulle keinon etsiä siihen oma ratkaisu. Ja kun se ratkaisu löytyy, en pelkää enää pimeää. Ei siksi, että turvaisin johonkin muuhun, vaan siksi että en koe pimeää enää pelottavana. Pimeydestä tulee valoa. Ratkaisu oli sisälläni, ei ulkopuolella.

        Huomaatko, buddhalaisuus ei ole vaihtoehto kristinuskolle tai millekään muulle uskomukselle. Buddhalaisuus ei ole uskomus, jonka vaihdat johonkin toiseen. Buddhalaisuus on syvältä perustaltaan kokemus, se ei ole uskomus lainkaan. Kristillisyys voi olla sitä myös, Jeesus puhuu hyvin samankaltaisesta kokemuksesta sanoissaan.

        Usko merkitsee minulle ennenkaikkea luottamusta, täydellistä luottamista Jeesukseen. Kaiken toivon asettamista Hänen varaansa. Se on pohjimmiltaan kokemus. Jumalaa on mahdotonta tavoittaa järjen avulla. Raamatussa kerrotaan, että Paavalin sana rististä oli Kreikan viisaille ja oppineille hullutus.

        Usko on Jumalan lahja, jonka Hän antaa jokaiselle, joka sitä pyytää. Se ei siis ole ihmisen oma teko. Muussa tapauksessa on kyseessä uskomus, ei aito usko. Mikään uskonto ei voi ihmistä pelastaa.

        Kuten kirjoitit, erilaiset uskomukset ovat usein syynä vihaan ja sotiin. Useimmilla maailmanuskonnoilla on todella verinen historia. Uskomukset johtavat helposti siihen, että sokeat johtavat sokeiden laumaa. Jeesus sanoi fariseuksista: Matt 15:14 "Älkää välittäkö heistä, he ovat sokeita sokeiden taluttajia. Ja kun sokea taluttaa toista sokeaa, molemmat putoavat kuoppaan." Buddhalaisuudessahan puhutaan kolmesta myrkystä, joista uskomukset lukeutuvat tietämättömyyteen.

        Kirjoittamasi perusteella zenbuddhalaisuudella näyttää olevan yhtäläisyyksiä eksistentialismin kanssa.


      • Valkoparta...

        Juuri noin minäkin olen buddhalaisuuden ymmärtänyt. Ateismi -palstallahan vaihdoimme jokusen sanan harhasta. En nyt tiedä, olemmeko siitä erimielisiä, mutta tuo tyhjyys, joka on muoto, ja muoto tyhjyys, ymmärtääkseni kertoo juuri muodon harhasta. Eli virtuaalisuudesta, kuten siellä kirjoitin.

        Mainitsemisen arvoinen kristillinen mystikko on möys saksalainen Mestari Eckhardt.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Mestari_Eckhart


      • ZenKivi
        usko riittää kirjoitti:

        Usko merkitsee minulle ennenkaikkea luottamusta, täydellistä luottamista Jeesukseen. Kaiken toivon asettamista Hänen varaansa. Se on pohjimmiltaan kokemus. Jumalaa on mahdotonta tavoittaa järjen avulla. Raamatussa kerrotaan, että Paavalin sana rististä oli Kreikan viisaille ja oppineille hullutus.

        Usko on Jumalan lahja, jonka Hän antaa jokaiselle, joka sitä pyytää. Se ei siis ole ihmisen oma teko. Muussa tapauksessa on kyseessä uskomus, ei aito usko. Mikään uskonto ei voi ihmistä pelastaa.

        Kuten kirjoitit, erilaiset uskomukset ovat usein syynä vihaan ja sotiin. Useimmilla maailmanuskonnoilla on todella verinen historia. Uskomukset johtavat helposti siihen, että sokeat johtavat sokeiden laumaa. Jeesus sanoi fariseuksista: Matt 15:14 "Älkää välittäkö heistä, he ovat sokeita sokeiden taluttajia. Ja kun sokea taluttaa toista sokeaa, molemmat putoavat kuoppaan." Buddhalaisuudessahan puhutaan kolmesta myrkystä, joista uskomukset lukeutuvat tietämättömyyteen.

        Kirjoittamasi perusteella zenbuddhalaisuudella näyttää olevan yhtäläisyyksiä eksistentialismin kanssa.

        Kiitos kun toit tuon itse noin hyvin esiin. Tuossa tulee hienosti buddhalaisuuden ja kristillisen perinteen ero esiin. Ja se, miksi ne eivät oikein voi olla vaihtoehtoja toisilleen. Puhun tietysti edelleen omalla suullani, jollekulle toisessa tilanteessa ne voivat tietysti olla sitä.

        "täydellistä luottamista Jeesukseen. Kaiken toivon asettamista Hänen varaansa."

        Tämä on uskomus. Jos olemme rehellisiä toisillemme ja itsellemme, se on ihan puhdas uskomus. Se on uskomus jonkun auktoriteetista. Se on uskomus erillisestä pelastajasta jne.

        Eikä siinä mitään, jos tarvitset elämässäsi uskomusta, se on ihan okei. En ole käännyttämässä ketään mihinkään. Ehkä tarkoitamme myös kokemisella hieman eri asiaa. Valaisen hieman.....

        Vaikkapa zenissä kokemus ja kokeminen ovat kaksi asiaa.

        Minulla on uskomus. Kun ajattelen sitä, se saa minussa aikaan hyvää oloa tai turvallisuutta. Tämä on kokemus. Se on seuraus jostain muusta. Se on fyysinen ja psyykkinen reaktio johonkin.

        Mieli antaa sille nimen vaikka "Mystinen", ja se tallettuu muistiin. Kun haluan kokea sen uudelleen, niinkuin usein tapahtuu, teen saman asian uudelleen. Ajattelen uskomusta, luen pyhiä tekstejä, meditoin tai mitä hyvänsä saadakseni sen kokemuksen takaisin. Periaatteessa luuppaan jonkin kokemuksen kanssa uudestaan ja uudestaan.

        Sama toimii toisinpäin. Minulla on mystinen kokemus, jota en osaa selittää. Mieli antaa sille nimen ja päättelee, että se johtuu siitä ja siitä asiasta. Syntyy uskomus. Ja kun ajattelen uskomustani eri elämän tilanteissa, se tuntuu pitävän paikkaansa tässä ja tässä asiassa. Josta tietysti seuraa lisää kokemuksia, ja alan olla varma, että tämä uskomus on totta. Varsinkin kun kokemukset ovat voittopuolisesti hyviä.

        Nuo on taas ihan testattavia asioita, voi kokeilla ja miettiä itse.

        Kokeminen puolestaan on se mitä tapahtuu juuri nyt. Ennenkuin mieli antaa sille nimen ja pistää sen purkkiin. Esim. zenissä mennään siis syvemmälle kuin pelkkään tunnereaktioon. Siinä kysytään:Mikä tämä on? Jos saan jonkin tunnereaktion, niin mistä se tulee? Jos sen aiheuttaa jokin ajatus tai uskomus, niin miksi minulla täytyy olla sellainen? Onko sen taustalla tarve tuntea vaikka turvallisuutta? Mistä se tulee?

        Kunnes mieli karahtaa pohjaan, ja tapahtuu yllättäviä asioita.



        Ero kristillisen perinteen ja buddhalaisuuden välillä on minulle tuossa.

        Eli itse olen kokenut, että buddhalaisuus on se "paikka"; missä kaikki uskomukset lopulta päättyvät. Ihminen on vapaa vasta silloin, kun hän on vapaa jopa tunteista ja kokemuksista. Siis siinä mielessä, että hän ei juutu edes niihin. Ja kun hän on vapaa, hän voi symbolisesti kaivaa lapiolla kuopan ja haudata sutrat ja Raamatun sinne. Hän ei tarvitse niitä enää.







        Yhtäläisyyksiä eksistentialisteihin löytyy kyllä. Japanissa oli esim. Kioton koulukunta -eli zen-taustaisia filosofeja, jotka pohtivat hyvin samaan tapaan kuin eurooppalaiset veljensä. Päätyivät tavallaan siihen, että zen jatkaa siitä mihin eksistentialismi jämähti.


      • ZenKivi
        Valkoparta... kirjoitti:

        Juuri noin minäkin olen buddhalaisuuden ymmärtänyt. Ateismi -palstallahan vaihdoimme jokusen sanan harhasta. En nyt tiedä, olemmeko siitä erimielisiä, mutta tuo tyhjyys, joka on muoto, ja muoto tyhjyys, ymmärtääkseni kertoo juuri muodon harhasta. Eli virtuaalisuudesta, kuten siellä kirjoitin.

        Mainitsemisen arvoinen kristillinen mystikko on möys saksalainen Mestari Eckhardt.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Mestari_Eckhart

        Aah, kiitos, mietinkin että unohdin jonkun tärkeän nimen.

        Muistan keskustelun kyllä. Kyseisellä palstalla tyylisesi avaus vaan juuttuu usein väittelyksi tieteen ja ei-tieteen välillä. Jos haluat avata tälle palstalle uuden keskustelun, niin tee ihmeessä sellainen. Buddhalaisuus tai ehkä paremminkin taolaisuus saattaisi tulla lähelle noita ajatuksiasi.


      • rakkaus
        usko riittää kirjoitti:

        Buddhalaisuudessa on paljon viisautta, joka voi auttaa ihmistä selviämään elämän vaikeuksissa. Sillä, miten suhtaudumme asioihin ja kaikkiin vastoinkäymisiin, on todella suuri merkitys kokemaamme hyvinvointiin. Juuri tuo mainitsemasi halu aiheuttaa ihmiselle paljon epätyydytystä. Jeesuskin varoittaa meitä kaikenlaisesta ahneudesta ja liiallisesta haluamisesta.

        Matt 6:19 "Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle. Täällä tekevät koi ja ruoste tuhojaan ja varkaat murtautuvat sisään ja varastavat. 20 Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen. Siellä ei koi eikä ruoste tee tuhojaan eivätkä varkaat murtaudu sisään ja varasta. 21 Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi."

        Arvostan buddhalaisuudessa suuresti myös myötätunnon tärkeyden korostamista.

        Tie mielenrauhaan ei kuitenkaan vaadi jatkuvaa mielen harjoittamista luostarissa. Pelkkä usko Jeesukseen riittää tekemään ihmisestä uuden luomuksen.

        Mielenkiintoista että siteerasit Matteusta. Sehän on alunperin Buddhan opeista sovellettu teksti.

        Mitä tulee ainoaan poikaan, niin onko Mithra ja Mithralaisuus sinulle tuttu?

        Täältä tuli tarina Jeesuksen syntymästä ja päämäärästä.

        Jos haluat pysyä kristinuskoisena . Kehotan sinut häipymään buddhalaisesta foorumimsta. Olen tosissan. Logiikka on voimakas


    • "Buddhalaisuus lähtee täysin väärästä lähtökohdasta väittäessään elämän olevan kärsimystä."

      Buddhalaisuuden lähtökohta on se ettei ole elämää ilman myös kärsimyksen läsnäoloa. Kyseiset asiat, kuten myös vaikkapa hyvä ja paha esiintyvät aina yhdessä.

      "Kaikki kokemamme vastoinkäymiset saavat meidät helposti uskomaan niin, että kaiken takana on kärsimys."

      Yleensä kaiken takana vastoinkäymisten kohdalla ei buddhalaisuuden takana ole kärsimys vaan se että olemme tehneet jotain mikä saa kyseisen vastoinkäymisen tapahtumaan kohdallemme..

      Ja vastoinkäymisillähän on yleensä tarkoitus nimenomaan ohjata meitä toimimaan paremmin, vastoinkäymiset ovat tärkeitä henkisen kasvun kannalta. Buddhalaisuuden opit ohjaavat nimenomaan henkiseen kasvuun ja ovat siinä apuna.

      "Elämän pohjimmainen olemus on kuitenkin rakkaus ja ilo. "

      Rakkaudella ja ilolla, kuten kaikella muullakin on varjopuolensa, ja buddhalaisuuden mukaan kärsimys on elämän varjopuoli.

      "Buddhalaisuuden näkemystä voidaankin pitää pessimistisenä."

      Ehkä niin, mutta todellisuudessa buddhalaisuus edustaa realismia, eli näkemystä jossa sekä hyvät asiat että huonot asiat saavat yhtälailla huomiota.

      "Buddhalaisuudessa ajatellaan, että samsarasta tulee vapautua, jollakin tavalla kadota maailmasta."

      Itseasiassa kyse ei ole maailmasta katoamisesta vaan enemmänkin yhdeksi tulemisesta maailman kanssa, täydellisen harmonian saavuttamisesta.

      "Meille kuitenkin tarjotaan ikuista elämää vailla kärsimystä. Usko Jeesukseen riittää. "

      Saahan sitä toki tarjota, mutta todellisuudessahan sitä kannattaa olla varovainen että kenelle sielunsa myy moisen lupausten toteutumisen tavoittelemisen toivossa.

      "On sielunvihollisen suuri valhe, että maailmasta katoaminen olisi jokin ratkaisu."

      Buddhalaisuuden mukaan maailmasta ei edelleen nirvanan saavuttamisen kautta kadota, vaan ihminen tulee yhdeksi maailman kanssa.

      "Sinun ei tarvitse ponnistella jatkuvasti ollaksesi parempi ihminen. Kun uskot Kristukseen, hän tekee työn puolestasi."

      Ponnistelu on se mikä tekee ihmisestä vahvan, se että kaikki tehdään ihmisen puolesta tekee ihmisestä heikon, ja siksi esim. kristityt ovat hyvin useimmiten äärimmäisen riippuvaisia uskostaan ja osaavat käsitellä esim. vastoinkäymisiä enää vain uskonsa kautta.

      "Synnyt uudesti ylhäältä. Usko on Jumalan lahja, jonka Hän antaa, kun sitä vain pyydät."

      Buddhalaisuus kykene tekemään ihmisestä mahtavan soturin joka osaa hallita omaa elämäänsä aivan uudella tasolla, Kristinuskon syntyminen uudestaan ylhäältä ja uskon vastaanottaminen on vain riippuvaisuuden lisäämistä, tie joka voi johtaa vain kärsimykseen.

      • usko riittää

        "Ponnistelu on se mikä tekee ihmisestä vahvan, se että kaikki tehdään ihmisen puolesta tekee ihmisestä heikon, ja siksi esim. kristityt ovat hyvin useimmiten äärimmäisen riippuvaisia uskostaan ja osaavat käsitellä esim. vastoinkäymisiä enää vain uskonsa kautta."

        Ihminen väsyy jatkuvaan ponnisteluun. Vaikka kuinka pyrimme harjoittaamaan mieltämme (mikä sinänsä on hienoa ja kunnioitettavaa), emme pääse pitkälle lähtötilanteesta. Kaikki ihmiset ovat syntisiä. Tämä on ihmisen perusluonto. Oppineet buddhalaiset mestaritkaan eivät voi saavuttaa synnittömyyttä: me ihmiset syyllistymme aina syntiin vähintään ajatuksen ja tunteen tasolla tai tekemättä jättämisillämme. Kaikki ihmisen omin voimin aikaansaama kehitys on Jumalan silmissä pientä. Ja vain Jeesuksella on valta antaa meille anteeksi rikkomuksemme.

        Se, että Jeesus tekee työn ihmisessä, ei tee ihmisestä heikkoa. Puolellasi on silloin vahvin ja korkein voima koko maailmankaikkeudessa.

        "Buddhalaisuus kykene tekemään ihmisestä mahtavan soturin joka osaa hallita omaa elämäänsä aivan uudella tasolla, Kristinuskon syntyminen uudestaan ylhäältä ja uskon vastaanottaminen on vain riippuvaisuuden lisäämistä, tie joka voi johtaa vain kärsimykseen."

        Monet buddhalaiset harjoittavat tiukkaa askeesia, mutta palveleeko se loppujen lopuksi ketään? Energian voi suunnata sen sijaan oman ja lähimmäisten elämän parantamiseen. Parasta meditaatiota on elää hyvää elämää. Riippuvuus Jeesuksesta ei ole millään tavoin haitallista.


      • bliss

        "Yleensä kaiken takana vastoinkäymisten kohdalla ei buddhalaisuuden takana ole kärsimys vaan se että olemme tehneet jotain mikä saa kyseisen vastoinkäymisen tapahtumaan kohdallemme.."

        Ymmärränkö väärin, vai tarkoitatko että jos kohdalleni sattuu jokin minusta (näennäisesti) riippumaton ulkoinen vastoinkäyminen, johon minulla on mahdollisuus suhtautua taitavasti tai taitamattomasti, niin tämä vastoinkäyminen saattaa olla seurasta karmastani? Esimerkiksi, jos kerrostalon katolta tippuu jääkimpale niskaani ja halvaannun. Käsittääkseni Buddha ei opettanut missään vaiheessa tuon tyyppistä karmakäsitystä, vaan tuo käsitys on enemmänkin vedalaista tai jotain muuta perua. Vai pystyisikö joku kertomaan suutran, jossa Buddha puhuu tuon tyyppisestä karmasta?


      • hmm...
        usko riittää kirjoitti:

        "Ponnistelu on se mikä tekee ihmisestä vahvan, se että kaikki tehdään ihmisen puolesta tekee ihmisestä heikon, ja siksi esim. kristityt ovat hyvin useimmiten äärimmäisen riippuvaisia uskostaan ja osaavat käsitellä esim. vastoinkäymisiä enää vain uskonsa kautta."

        Ihminen väsyy jatkuvaan ponnisteluun. Vaikka kuinka pyrimme harjoittaamaan mieltämme (mikä sinänsä on hienoa ja kunnioitettavaa), emme pääse pitkälle lähtötilanteesta. Kaikki ihmiset ovat syntisiä. Tämä on ihmisen perusluonto. Oppineet buddhalaiset mestaritkaan eivät voi saavuttaa synnittömyyttä: me ihmiset syyllistymme aina syntiin vähintään ajatuksen ja tunteen tasolla tai tekemättä jättämisillämme. Kaikki ihmisen omin voimin aikaansaama kehitys on Jumalan silmissä pientä. Ja vain Jeesuksella on valta antaa meille anteeksi rikkomuksemme.

        Se, että Jeesus tekee työn ihmisessä, ei tee ihmisestä heikkoa. Puolellasi on silloin vahvin ja korkein voima koko maailmankaikkeudessa.

        "Buddhalaisuus kykene tekemään ihmisestä mahtavan soturin joka osaa hallita omaa elämäänsä aivan uudella tasolla, Kristinuskon syntyminen uudestaan ylhäältä ja uskon vastaanottaminen on vain riippuvaisuuden lisäämistä, tie joka voi johtaa vain kärsimykseen."

        Monet buddhalaiset harjoittavat tiukkaa askeesia, mutta palveleeko se loppujen lopuksi ketään? Energian voi suunnata sen sijaan oman ja lähimmäisten elämän parantamiseen. Parasta meditaatiota on elää hyvää elämää. Riippuvuus Jeesuksesta ei ole millään tavoin haitallista.

        Myös monet kristityt harjoittavat tiukkaa askeesia. Se kuuluu kaikkiin uskontoihin.


      • bliss kirjoitti:

        "Yleensä kaiken takana vastoinkäymisten kohdalla ei buddhalaisuuden takana ole kärsimys vaan se että olemme tehneet jotain mikä saa kyseisen vastoinkäymisen tapahtumaan kohdallemme.."

        Ymmärränkö väärin, vai tarkoitatko että jos kohdalleni sattuu jokin minusta (näennäisesti) riippumaton ulkoinen vastoinkäyminen, johon minulla on mahdollisuus suhtautua taitavasti tai taitamattomasti, niin tämä vastoinkäyminen saattaa olla seurasta karmastani? Esimerkiksi, jos kerrostalon katolta tippuu jääkimpale niskaani ja halvaannun. Käsittääkseni Buddha ei opettanut missään vaiheessa tuon tyyppistä karmakäsitystä, vaan tuo käsitys on enemmänkin vedalaista tai jotain muuta perua. Vai pystyisikö joku kertomaan suutran, jossa Buddha puhuu tuon tyyppisestä karmasta?

        "Ymmärränkö väärin, vai tarkoitatko että jos kohdalleni sattuu jokin minusta (näennäisesti) riippumaton ulkoinen vastoinkäyminen, johon minulla on mahdollisuus suhtautua taitavasti tai taitamattomasti, niin tämä vastoinkäyminen saattaa olla seurasta karmastani? Esimerkiksi, jos kerrostalon katolta tippuu jääkimpale niskaani ja halvaannun. "

        Kyllä nimenomaan näin, ainakin periaatteessa. Mietitään kuitenkin loppujen lopuksi jokaista kyseisenkaltaista vahinkoa jota vain voi tapahtua, jokainen kyseiseen tilanteeseen joutunut on oikeasti ollut paikalla enemmän tai vähemmän omasta vapaasta tahdostaa, omien valintojensa seurauksena.

        Joten sinänsä vastoinkäymiset ovat aina yhteydessä ihmisen karmaan.

        "Käsittääkseni Buddha ei opettanut missään vaiheessa tuon tyyppistä karmakäsitystä, vaan tuo käsitys on enemmänkin vedalaista tai jotain muuta perua. "

        Sinänsä kyse onkin enemmän omasta henkilökohtaisesti näkemyksestäni karmaan. Mutta yleisestihän se on että tietyt ihmisen teot houkuttelevat myös vastoinkäymisiä ihmisen kohdalle.


      • usko riittää kirjoitti:

        "Ponnistelu on se mikä tekee ihmisestä vahvan, se että kaikki tehdään ihmisen puolesta tekee ihmisestä heikon, ja siksi esim. kristityt ovat hyvin useimmiten äärimmäisen riippuvaisia uskostaan ja osaavat käsitellä esim. vastoinkäymisiä enää vain uskonsa kautta."

        Ihminen väsyy jatkuvaan ponnisteluun. Vaikka kuinka pyrimme harjoittaamaan mieltämme (mikä sinänsä on hienoa ja kunnioitettavaa), emme pääse pitkälle lähtötilanteesta. Kaikki ihmiset ovat syntisiä. Tämä on ihmisen perusluonto. Oppineet buddhalaiset mestaritkaan eivät voi saavuttaa synnittömyyttä: me ihmiset syyllistymme aina syntiin vähintään ajatuksen ja tunteen tasolla tai tekemättä jättämisillämme. Kaikki ihmisen omin voimin aikaansaama kehitys on Jumalan silmissä pientä. Ja vain Jeesuksella on valta antaa meille anteeksi rikkomuksemme.

        Se, että Jeesus tekee työn ihmisessä, ei tee ihmisestä heikkoa. Puolellasi on silloin vahvin ja korkein voima koko maailmankaikkeudessa.

        "Buddhalaisuus kykene tekemään ihmisestä mahtavan soturin joka osaa hallita omaa elämäänsä aivan uudella tasolla, Kristinuskon syntyminen uudestaan ylhäältä ja uskon vastaanottaminen on vain riippuvaisuuden lisäämistä, tie joka voi johtaa vain kärsimykseen."

        Monet buddhalaiset harjoittavat tiukkaa askeesia, mutta palveleeko se loppujen lopuksi ketään? Energian voi suunnata sen sijaan oman ja lähimmäisten elämän parantamiseen. Parasta meditaatiota on elää hyvää elämää. Riippuvuus Jeesuksesta ei ole millään tavoin haitallista.

        "Ihminen väsyy jatkuvaan ponnisteluun"

        Buddhalaisuudessa ponnistelun tarve on sinänsä täysin riippuvainen ihmisestä itsestään. Buddhalaisuus opettaa sekä pääsemään kärsimyksestä eroon kuten myöskin sen miten kärsimyksen kanssa eletään, joten kenenkään ei tarvitse ponnistella sinänsä yli voimavarojensa.

        "Vaikka kuinka pyrimme harjoittaamaan mieltämme (mikä sinänsä on hienoa ja kunnioitettavaa), emme pääse pitkälle lähtötilanteesta. "

        Buddhalaisuuden oppien kautta voi päästä niin pitkälle kuin on vain tarpeen, kyse on niin suuresta viisaudesta.

        " Kaikki ihmiset ovat syntisiä. Tämä on ihmisen perusluonto."

        Ei ihmiset ole syntisiä, eikä edes koko syntiä ole olemassa. Monet ihmiset ovat vain taitamattomia elämisensä suhteen, ongelma jonka korjaamiseen buddhalaisuus pyrkii.

        "Oppineet buddhalaiset mestaritkaan eivät voi saavuttaa synnittömyyttä: me ihmiset syyllistymme aina syntiin vähintään ajatuksen ja tunteen tasolla tai tekemättä jättämisillämme.

        Tämä koska koko synnin käsite absurdi ja ei mitenkään ole yhteydessä todelliseen maailmaan ja ihmisten olemukseen.

        "Kaikki ihmisen omin voimin aikaansaama kehitys on Jumalan silmissä pientä. Ja vain Jeesuksella on valta antaa meille anteeksi rikkomuksemme."

        Kumpikaan ei pidä todellisuudessa paikkaansa. Ihmisen ominvoimin aikaansamaa kehitys on universaalisti se arvokkain kehityksen muoto ja ylipäänsäkin on absurdi ajatus että ainoa tavat korvata väärä teko olisi joko jokin ennalta määrätty tai sitten puhtaasti uskoon perustuva anteeksianto.

        "Se, että Jeesus tekee työn ihmisessä, ei tee ihmisestä heikkoa. Puolellasi on silloin vahvin ja korkein voima koko maailmankaikkeudessa. "

        Ei se Jeesus ihmisessä muuta sinänsä mitään, vaan toimii yksikertaisesti korkeintaan eräänlaisena kilpenä sitä "syntiä" vastaan. Uskova on kuitenkin sinänsä yhtä herkkä sortumaan syntiin kuin kaikki muutkin ja tämän usko tulee vielä moneen kertaan olemaan koetuksella.

        Toki siis sinulla voi olla taikakilpesi suojanasi mutta tiedä olet monille hyökkäyksille edelleen altis ja se on varmaan että ilman kilpeäsi olet lähes täysin puolustuskyvytön.

        Ja tietysti se että kyseessä olisi maailmankaikkeuden vahvin ja korkein voima on asia josta monet muut ovat hyvin eri mieltä. Eikä siitä pahemmin todisteitakaan oikeasti ole.

        "Monet buddhalaiset harjoittavat tiukkaa askeesia, mutta palveleeko se loppujen lopuksi ketään?"

        Kyse on täysin hyväksyttävästä tiestä jos joku kyseisen tien haluaa valita.

        "Energian voi suunnata sen sijaan oman ja lähimmäisten elämän parantamiseen. "

        Myöskin askeettisuus voi pyrkiä oman ja lähimmäisten elämän parantamiseen. Ja tietysti asiassa voi olla hyvinkin sekin että lähimmäisensä elämän parantamistä yrittämällä todellisuudessa saattaa aiheuttaa lähimmäiselleen yhtä hyvin paljon kärsimystä mistä tämä muuten olisi jäänyt paitsi.

        "Parasta meditaatiota on elää hyvää elämää."

        Tottakai, ja buddhailaisena eläminen on hyvää elämää.

        "Riippuvuus Jeesuksesta ei ole millään tavoin haitallista."

        Niin, eihän se pakonomainen tarve kyseistä asiaa mainostaa kaikille muulla tavalla uskoville selvästikin hyvin pitkälti omaa uskoaan pönkittääkseen, uskosi epävarmuus ja sen sinulle tuottama kärsimys on hyvin läpinäkyvää teksteissäsi.


    • nimimerkki123

      En löytänyt suttaa nopealla googlauksella, mutta ihan wikipediasta seuraava. Nämä siis theravada kommentaareista. Karman käsitteen tulkinta kai vaihtelee vähän eri traditioissa, mutta minusta tämä on tolkullinen. Olen sen suttan kuullut jossain missä suurinpiirtein samat asiat toistettiin:

      Nämä ovat siis lakeja tai säänönmukaisuuksia, jotka ovat riippumattomia yksilön karmasta:

      Kamma Niyama — Consequences of one's actions
      Utu Niyama — Seasonal changes and climate
      Biija Niyama — Laws of heredity
      Citta Niyama — Will of mind
      Dhamma Niyama — Nature's tendency to produce a perfect type

      Eiköhän tuo jään tippuminen tipahda tuohon ilmasto kohtaan. Vaikea ajatella että metri pari oikealle tia vasemmalle siirtyminen voitaisiin kategorisoida taitavana tai taitamattomana.

      En jaksanut lukea koko juttua, mutta Buddha ei missään opettanut että elämä olisi kärsimystä. Samsarointi on verbi eli jotain mitä itse teemme ja me sen voimme myös lopettaa toimimalla tarkoituksenmukaisella tavalla.

    • emme anna-annamme

      Mitä ajattelemme sitä olemme. Emme siis ole ja ajattele. Kun ajattelemme, emme ole vaan ajattelemme.Jos joku tietää ajattelevansa, se joka ajattelee ei ole sinä vaan se joka tietää.
      Karminen totuus on kai sitten sekin, ettei ajatuskaan synny tyhjästä, vaan senkin syntymisen syyllä on syynsä ja kuitenkaan se ei synny mistään.
      Vai mitä?

      Jotkut näyttävät ymmärtäneen väärin, jos nyt väärin ymmärtäminen on ymmärtämistä lainkaan, buddhalaisuuden lisäksi myös jeesuksen opetukset väärin..tai no tulkitsevat monin käsittämättömän eri tavoin.

    • antamaton

      Olkoot kaikki olennot onnellisia tässä ja nyt, vailla pelkoa iankaikkisesta elämästä tai helvetissä käristymisestä!

    • 666+++

      "usko riittää" näköjään Sinullekin tulla häiritsemään toisille palstoille. Voisit pysyä siellä oman mielikuvitusystäväsi sivuilla häiritsemättä muita. Voi olla liian vaikeaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1475
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1023
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe