Halusin Nobel-palkinnon saaneen kanadalaisen kirjailijattaren Alice Munron novelleja luettavakseni. Innoissani menin kirjastoon. Palkinnon tuoma julkisuus oli tyhjentänyt kirjailijan hyllyt. Olisin toki päässyt jonoon. En tykkää jonoista, jonotuksista, joten antaa olla ajattelin, menin ihanaisen Ian McEwan kirjojen hyllystöön Löysin Ikunen Rakkaus. Ian ei ole koskaan pettänyt odotuksiani, mutta katsotaan.
Miten valitset mitä luet?
Vaivumme kirjalliseen koomaan
68
270
Vastaukset
Lauantai aamupäivää kirjojen ystävät.
Nyt kun ulkotyöt ja lepotuolien entisöintihommelit alkavat olla ohi, on aika vaipua kirjojen maailmaa, mielikuvituksen koomaan. On aika käpertyen olohuoneen nurkkassa kutsuvana odottavaan takapuoliystävälliseen lepotuoliin.
Aloitukseni ei ollut saanut yön eikä aamupäivän aikana taakseen innokkaita kansanjoukkoja. Ilmeisesti vielä ulkoilmat suosivat liikkumista. Ei silti menen itsekin tänään mökille viimeistelemään puutarhan syystöitä.
Kuitille viedyssä auringonkukkapotissa oli kukat aukeamassa. pitää hakea maljakkoon.
Toki aloitin kirjan lukemisen eilen, mutta mutustelen sitä luppoaikoina hiljakseen.Kirjojen aika on tässä iässä jo ohitse.
Kukaan ei enää pysty kirjoittamaan mitään, mitä tämän ikäinen ei olisi jo kokenut.
Vain vanhaa tarinaa sanoja muunnellen ja lauseita väännellen.
Tässä iässä parasta on tieto-kone, sillä pääsee syvemmälle asioista, kuin kirjoilla on koskaan konsanaan.
Vain tieteis-kirjallisuus voi vanhalle enää uutta antaa.
"Tähti-aluksen laskeuduttua se muutti väriään...
Bronten suku alkoi hahmottua.
Aluksen huminassa nousi sen alla harju..."
"Katukivetys-työmaalla vierähti kivi miehen varpaille.
Tuskasta kiroten mies otti kiven ja aikoi heittää sen kylän keskelle , mutta muutti mieltään, ja alkoi potkien pyörittää sitä"
"Anni oli sairaan-hoitaja, kerran häneltä irtosi ylin nappi.
Juuri silloin sattui komea lääkäri katsahtamaan häneen.
Anni loi ylpeänä katseen lääkäriin, molemmat punastuivat"
H.Hinksz@
Olen ymmärtänyt, että olet tieteiskirjojen ja tulevaisuuden kuvien lukija.
Esikoiseni kävi vierailulla Tshernobylin aavekaupungissa. Ydinvoimalan läheisyydessä alue on kuin elokuvien maailmanlopun jälkeisestä maailmasta. Toisalta itse kaupungissa elämä jatkuu ja päivittäiset askareet tehdään kuten mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Turistit nuo kummajaiset, hakevat jännitystä elämään valokuvaamalla aavekaupungin tyhjiä rakennuksia, nurikolle hylättyä kädetöntä nukkea ja ruostuneista kerrossänkyjä, reikiä betoniseinissä.
Näin me maailmaa sisäistämme käsityksiemme mukaan. Kirjoihin kuten palstallekin mahtuu uusia tarinoita.korpikirjailija kirjoitti:
Hinksz@
Olen ymmärtänyt, että olet tieteiskirjojen ja tulevaisuuden kuvien lukija.
Esikoiseni kävi vierailulla Tshernobylin aavekaupungissa. Ydinvoimalan läheisyydessä alue on kuin elokuvien maailmanlopun jälkeisestä maailmasta. Toisalta itse kaupungissa elämä jatkuu ja päivittäiset askareet tehdään kuten mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Turistit nuo kummajaiset, hakevat jännitystä elämään valokuvaamalla aavekaupungin tyhjiä rakennuksia, nurikolle hylättyä kädetöntä nukkea ja ruostuneista kerrossänkyjä, reikiä betoniseinissä.
Näin me maailmaa sisäistämme käsityksiemme mukaan. Kirjoihin kuten palstallekin mahtuu uusia tarinoita."kelta-nokka"
Dokumentit ovat jo valaisseet meitä että paikan päällä on turhaa kehua käynneensä.
Minäkin olen katsonut dokumentit.
"Toukka heräsi, se tunsi että ei enää mahdu koteloonsa, se alkoi pullistella.
Jäähdytys-laitos sen päällä kaatui ja katkoi putkiaan, Suomen-lahti alkoi lainehtia"
Pienestä asti ovat minua kiehtoneet tulevaisuus ja menneisyys.
Tiede ja sota.
Kaikki muu on soljunut niiden välistä.
Vaan ei ohimennen unohtunut.
Jesse tuli maailmaani jo varhain ja teki minusta hankalan keskustelu-kumppanin.
Muut kun vielä soljuivat ilman ymmärrystä ja pää-määrää.
Kirjoitahan pieni uusio-pätkä minulle.
H.- uutta uusintaa...
hunksz,
Nythän se kirjojen aika taas alkaakin, kirjojen uusi aikakausi, kun muisti alkaa heikentyä eikä enää muista aikaisemmin lukemiaan kirjoja. Kaikki onkin yhtäkkiä uutta taas. Niin kauan luen kuin vielä muistan mitä lauseen alkupuolella lukee. Isäni lopetti lukemisen jo siinä vaiheessa, kun ei enää muistanut mitä edellisellä rivillä luki.
Kaikki on jo sanottu, kaikki kirjoitettu, ei mitään uutta auringon alla, mutta ihmisen ihmeelliset aivot antavat mahdollisuuden kokea kaiken vanhan uutena vielä vanhoilla päivillä.
Odota vielä muutama vuosi ja sukella palstan arkistoon ihmettelemään, että onko tuo hunksz tosiaan minä... uutta uusintaa... kirjoitti:
hunksz,
Nythän se kirjojen aika taas alkaakin, kirjojen uusi aikakausi, kun muisti alkaa heikentyä eikä enää muista aikaisemmin lukemiaan kirjoja. Kaikki onkin yhtäkkiä uutta taas. Niin kauan luen kuin vielä muistan mitä lauseen alkupuolella lukee. Isäni lopetti lukemisen jo siinä vaiheessa, kun ei enää muistanut mitä edellisellä rivillä luki.
Kaikki on jo sanottu, kaikki kirjoitettu, ei mitään uutta auringon alla, mutta ihmisen ihmeelliset aivot antavat mahdollisuuden kokea kaiken vanhan uutena vielä vanhoilla päivillä.
Odota vielä muutama vuosi ja sukella palstan arkistoon ihmettelemään, että onko tuo hunksz tosiaan minä..."uutta uusintaa..."
Kuten aamu, niin aikakin koittaa.
Tässä iässä on vähän komsiikomsaa kuinka käy.
Kuitenkin olen vahvasti sitä mieltä että mikä on ollut, saa tulla taas.
Kyllä minä ne ohitan edelleen.
Eivät ne enää minulle kuulu.
Tehkööt nuoret minusta maailmankuulu. :)
Riimi vähän ontuu.
H.hunksz kirjoitti:
"uutta uusintaa..."
Kuten aamu, niin aikakin koittaa.
Tässä iässä on vähän komsiikomsaa kuinka käy.
Kuitenkin olen vahvasti sitä mieltä että mikä on ollut, saa tulla taas.
Kyllä minä ne ohitan edelleen.
Eivät ne enää minulle kuulu.
Tehkööt nuoret minusta maailmankuulu. :)
Riimi vähän ontuu.
H.Aloitin Ikuisen Rakkauden. Täytyy toseta, että en ole ikinä lukenut saati kokenut lukemaani. Kuumailmapallo onnettomuus, jossa ihminen putoaa korkealtä niitylle lampaitten sekaan. Vainaja ikäänkuin istuu putouksen aikaansaamassa kuopassa alas valuneiden luittensa seassa ilman olkapäitä tai poskiluita. Lampaat eivät laskeutumisesta ole millänsäkään vaan jatkavat ateriointia.
Eiköhän Munron kirjoja taas jonkin ajan päästä löydy. Ei niiden tekstit vanhene.
Vähän aika sitten palstalla oli juttua Frank McCourtin kirjoista. Sain eilen loppuun Liitupölyä, mikä on hänen kolmas ja viimeinen kirjansa. Kannatti lukea.
Ensimmäisen eli Seitsemännen portaan enkelin muistan aika hyvin, mutta pitää varmaan lukea uudelleen Amerikan ihmemaassa - sen olen suurelta osalta unohtanut. Kiinnostaa siksi koska näiden kahden viimeisen kirjan tapahtumat ovat suunnilleen samalta ajanjaksolta, mutta Amerikan ihmemaassa muistaakseni keskittyy enemmän opiskeluun ja yksityiselämään, Liitupölyä jo nimensäkin mukaisesti opettajan työhön NYC:ssa.
Saan kirjavinkkejä kavereilta, ja usein myös vaikkapa Suomen Kuvalehden kirja-arvosteluista.- demeter1
Unohdin sanoa, että olen saanut kirjavinkkejä myös palstalaisllta, viimeksi juuri tuon Seitsemän portaan enkelin ja ilmeisesti luen myös jatko-osan. Onkohan niin, että klassikot tuntee siitä, että ne jäävät mieleen - kuten nyt juuri tuokin teos ?
Pyrin lukemaan myös uudempaa kotimaista kaunokirjallisuutta ja usein huomaan, etten muista kirjasta paljonkaan jälkeenpäin... demeter1 kirjoitti:
Unohdin sanoa, että olen saanut kirjavinkkejä myös palstalaisllta, viimeksi juuri tuon Seitsemän portaan enkelin ja ilmeisesti luen myös jatko-osan. Onkohan niin, että klassikot tuntee siitä, että ne jäävät mieleen - kuten nyt juuri tuokin teos ?
Pyrin lukemaan myös uudempaa kotimaista kaunokirjallisuutta ja usein huomaan, etten muista kirjasta paljonkaan jälkeenpäin...Demeter
Pistänpä muistiin mainitsemasi kirjailijat. Olen muuten vasta nyt alkanut lukea kirjoja taas enemmän, välillä oli monta kymmentä vuotta ettei vuodessa montaa tullut luettua. Runoja taisin ns. ruuhkavuosina enemmänkin lueskella. Minulla on hyllyssä kaksi paksua Tämän runon haluaisin kuulla -kirjaa, sieltä sattumanvaraisesti taisin poimia runon tai pari keerrallaan ja mietiskellä niitä.
Lapsena minulla oli aina iso läjä lainakirjoja kunnankirjastosta. Kotona sain joskus toruja kun huomasivat vaikkapa ettei kamarien lauantaisiivous edisty ollenkaan; no eipä tietenkään, kun joka välissä piti lukea muutama sivu menossa olevan kirjan juonta eteenpäin... ja illalla sängyssä kynttilän valossa.- demeter1
saimaantaka kirjoitti:
Demeter
Pistänpä muistiin mainitsemasi kirjailijat. Olen muuten vasta nyt alkanut lukea kirjoja taas enemmän, välillä oli monta kymmentä vuotta ettei vuodessa montaa tullut luettua. Runoja taisin ns. ruuhkavuosina enemmänkin lueskella. Minulla on hyllyssä kaksi paksua Tämän runon haluaisin kuulla -kirjaa, sieltä sattumanvaraisesti taisin poimia runon tai pari keerrallaan ja mietiskellä niitä.
Lapsena minulla oli aina iso läjä lainakirjoja kunnankirjastosta. Kotona sain joskus toruja kun huomasivat vaikkapa ettei kamarien lauantaisiivous edisty ollenkaan; no eipä tietenkään, kun joka välissä piti lukea muutama sivu menossa olevan kirjan juonta eteenpäin... ja illalla sängyssä kynttilän valossa.Kiva (saimaantaka), kerrohan sitten vaikutelmiasi, jos tutustut Shriveriin. Viimeisin häneltä taisi olla "Jonnekin pois" teos. Shriverin kirjoihin on kätketty aika tavalla amerikkalaisen yhteiskunnan kritiikkiä, eikä hän kaihda vaikeita aiheita
Runokirjoja minullakin on aika tavalla. Tuollaisia kokoomateoksia ja Leinoa, Kilpeä, Liisa Laukkarista, Helena Anhavaa...Moderni runous ei ole oikein auennut minulle, enempi harrastan suorasanaisempaa...
Meillä onneksi äiti luki ja ymmärsi lukuharrastuksen merkityksen. Paras koulukaverini joutui lukemaan salaa - hänestä tulikin myöhemmin kirjastonhoitaja, joten harrastuksesta tuli työ...
Harmittaa vähän nykylasten puolesta. Kirja jää monelle vieraaksi, kun on tietsikat ja tabletit ja mitä muuta vielä. Pidetään me elämäntehtäväna tutustuttaa pikkuisemme kirjojen maailmaan..))
- demeter1
Ai miten valitsen, mitä luen ? Minulla on muutama mielikirjailija, joiden koko tuotannon pyrin lukemaan läpi. Eräs heistä on tuo jo mainuttu Ian McEwan.
Toinen ja oikeastaan ehdoton suosikkini on Lionel Shriver, jonka tunnetuin teos lienee Poikani Kevin.
Kotimaisista kirjailjoista suosikkini on tällä hetkellä Kari Hotakainen, jonka viimeinen teos "Luonnon laki" on vielä lukematta, mutta haussa. Naiskirjailijoista Eeva Kilpi käsittelee itsellenikin läheisiä teemoja. Viimeinen teos on kyllä vielä lukematta.
Usein saan myös kirjavinkkejä tutuilta - siis niiltä, jotka vielä lukevat.. Olen laittanut merkille, että ennen niin innokkaat lukijat lopettavat harrastuksensa ikääntyessään, valittavat ajan ja keskittymiskyvyn puutetta.
Itsellänikin on lukeminen, ikävä kyllä, vähentynyt, elokuvia katselen enemmän kuin ennen.Petze herätti minussa lukukuumeen. Hän on lukenut viikossa useamman kirjan. Menin kirjastoon etsimään hänen suosittelemaan kirjaa Michael Cox:n The Glass of the Time. Siitä ei löytynyt suomennusta, joten ampaisin Ian McEwan´n kirjojen hyllykköön. Amsterdam löytyi, jätin sen vaikka se oli Petzen luettujen kirjojen suosituslistalla, mutta hän oli jo kertonut liikaa juonen kulusta.
Tuo keskittyminen on tietty yksi ongelma myös itselläni. Olen vielä mukana kesän vauhdissa, mutta alan pikkuhiljaa rauhottumaan ; ) I hope."demeter"
"Vain vanhaa tarinaa sanoja muunnellen ja lauseita väännellen."
En kai vaan pahoittanut mieltänne, my lady?
Kirjallisetkin ajatukseni ovat aina olleet teille vilpittömät :)
Rakasta myös ryppyjäni, vai miten se Kilpi kirjoittikaan.
H.- demeter1
korpikirjailija kirjoitti:
Petze herätti minussa lukukuumeen. Hän on lukenut viikossa useamman kirjan. Menin kirjastoon etsimään hänen suosittelemaan kirjaa Michael Cox:n The Glass of the Time. Siitä ei löytynyt suomennusta, joten ampaisin Ian McEwan´n kirjojen hyllykköön. Amsterdam löytyi, jätin sen vaikka se oli Petzen luettujen kirjojen suosituslistalla, mutta hän oli jo kertonut liikaa juonen kulusta.
Tuo keskittyminen on tietty yksi ongelma myös itselläni. Olen vielä mukana kesän vauhdissa, mutta alan pikkuhiljaa rauhottumaan ; ) I hope.Nii-in, korppis. Syksyn etenemistä minäkin odotan juuri tuosta syystä, että osaisi asettua aloilleen. Vielä tämä kuukausi vaikuttaa toivottomalta, kun katselen tuon ilmoitustauluni merkintöjä. Mutta jospa se tästä...
- demeter1
hunksz kirjoitti:
"demeter"
"Vain vanhaa tarinaa sanoja muunnellen ja lauseita väännellen."
En kai vaan pahoittanut mieltänne, my lady?
Kirjallisetkin ajatukseni ovat aina olleet teille vilpittömät :)
Rakasta myös ryppyjäni, vai miten se Kilpi kirjoittikaan.
H.Luin kyllä ensimmäisen vastauksesi ja tekipä mieleni vähän epäillä sanojasi. Ettei
vanhoille muka ole kirjoissa mitään, mitä ei olisi koettu. Etkös koskaan epäle itseäsi - omaa vastaanotto-/eläytymiskykyäsi ? Niitä kirjan lukeminen ja siitä nauttiminen tietysti edellyttää...))
No, olet sinä joskus jotakin lukenutkin, kun muistelet Eeva Kilven runoa
"Laulu rakkaudesta". Sinulle sopiva voisi kyllä olla: "Nosta jalka kaasulta,
perhonen ylittää tien". Viittaan paheksuttavaan ralliharrastukseesi... demeter1 kirjoitti:
Luin kyllä ensimmäisen vastauksesi ja tekipä mieleni vähän epäillä sanojasi. Ettei
vanhoille muka ole kirjoissa mitään, mitä ei olisi koettu. Etkös koskaan epäle itseäsi - omaa vastaanotto-/eläytymiskykyäsi ? Niitä kirjan lukeminen ja siitä nauttiminen tietysti edellyttää...))
No, olet sinä joskus jotakin lukenutkin, kun muistelet Eeva Kilven runoa
"Laulu rakkaudesta". Sinulle sopiva voisi kyllä olla: "Nosta jalka kaasulta,
perhonen ylittää tien". Viittaan paheksuttavaan ralliharrastukseesi..."demeter"
Olen aina ollut janoinen.
Nuorena oikea hirmu.
Joten kaikenlaista on tullut kaadettua, jopa runojenkin nektaria.
Mutta ei todellakaan pää-sääntöisesti.
Autoilu ja sodat ovat minun kossuni vissyjä olleet.
Ilonani on kyllä enimmin ollut hyvä muistini.
Saa nähdä milloin sekin väljehtyy.
Jossain aloituksessa minua moitittiin että en osaa ottaa enää mitään uutta, että en muka enää janoaisi.
Mutta kyllä minä janoan, vaan enää harkiten ja valikoiden.
Olen hyvinkin selvillä siitä miten nykyään tyhjätkin tynnyrit kolisevat, idols, Oksanen, BB ja aamu-teeveen kirja-hetki, joka tosin on hyvä drinksu.
Ja minun jalkani ei kevene, vaan luistaa kuin kurkku keitaalla.
Viimeisin hankintani kahden viikon takaa on neljä kirjaa herralta nimeltään: Robin Cook.
Kirpparilta, koomassa tietenkin:)
H.
"Iso-iso-äitini hukkui Titanicin syövereihin.
Hänen lapsensa pelastui ja alkoi opetella kieltä.
Vaahteran-lehvät yllään havisivat.
Hänet siirrettiin jenkkeihin, New Yorkiin.
Italialaiset inhosivat hänen murrettaan, häntä sorrettiin.
Ruotsalainen sijoitus-perheensäkin katsoi häntä pitkään ja karsaasti.
Mutta hän ei lannistunut, Suomessakin Pettu-leipä vaati häneltä kovia ponnistuksia.
Irlantilainen pieni poika lohdutti häntä ja opetti hänet sortamaan ärrää.
Italialaiset alkoivat pelkäämään häntä koska hän ei ryystänyt Spaghettia vaan puri sen riekaleiksi päässä seisovin silmin.
Al Capone kiinnostui hänestä, Capone oli kuullut tervan-poltosta."
H."Nainen katsoi kaiken riittävän, hän pudottautui viimeiseltä sillalta virtaan.
Hänen niskaansa putosi sotilas. He sotkeutuivat lasku-varjoon.
Nainen lausui sylkensä sotilaan naamalle, aristokraattina sotilas oksensi.
Madam? Mitä te käytätte lannoitteena?
Myöhemmin sotilas ymmärsi että kyseessä oli kielen-käyttö.
Hän ei halunut sitä paljoa oppia.
Sen hän tajusi että naisen veli on Otto ja sukunimensä paljon sylkeä ja mongerrusta.
"Frankly my dear, please do not" sotilas sanoi naiselle.
Nainen hoiti miehen laivalle, joka lähti Englantiin, laiva torpeedoitiin ja se syttyi
palamaan. Mies eli onnellisena elämänsä loppuun saakka puu-jalalla.
Hänen karstansa jouduttiin amputoimaan.
Mutta tuota naista hän ei unohtanut koskaan."
H.- kawe
Nyt ohjelmaani kuuluu tutkistella Raewyn Connell´n Southen Theory teoksen antia
Aloittajan kanssa olen myös huono odottelija lukuvuorojonossa, siksi Sofia Oksasen tuotanto on lukematta-toinen syy lienee synkät ja murheelliset aiheet.
Kirjasto pitää ne vielä monta vuotta, minun vapaaehtoinen vuoro tulee kyllä.Olen ostanut Sofin kirjat. Yleensä ostan kirjoja kun lähden pitemmäksi aikaa ulkomaille.
- onko niissä mitään
Olen ostanut Sofin kirjat. Yleensä ostan kirjoja kun lähden pitemmäksi aikaa ulkomaille.
Paljostako lienen jäänyt vaille, kun en ole lukenut yhtään S.Oksasen kirjaa? Jotenkin ei vaan ole kiinnostanut...
- vaionko????
Olen ostanut Sofin kirjat. Yleensä ostan kirjoja kun lähden pitemmäksi aikaa ulkomaille.
Aika kallista lukemista, lukea ulkomailla lomalla kirjaa.
onko niissä mitään kirjoitti:
Paljostako lienen jäänyt vaille, kun en ole lukenut yhtään S.Oksasen kirjaa? Jotenkin ei vaan ole kiinnostanut...
Sofin kirjat ovat raadollista historian kertausta. Kun vallan käyttäjät maassa vaihtuivat oli vaihdettava puolta tai taisteltava vastaan. Jos ei jaksanut taistella mukautui kurjuuteen tai jos taisteli joutui kurjuuteen.
Eestillä oli kuten meilläkin alistetun asema. Meitä käskytti Ruotsi ja sitten Venäjä.
Eestiä käskytti Venäjä sitten Saksa ja sitten taas Venäjä.
Onhan kirjat surullista luettavaa, mutta tykkäsin tavasta jolla Sofi vie ratkaisut aina loppusivuille.vaionko???? kirjoitti:
Aika kallista lukemista, lukea ulkomailla lomalla kirjaa.
Voisitko tarkentaa miksi kotimaasta ostetut kirjat tulisivat kalliimmiksi lukea ulkomailla ja lomalla?
Kaksi kirjaa matkalaukussa ei edes paina. Hollannista ei kaupoista löydy suomalaisia kirjoja kyllä ne on ostettava täältä kotimaasta. Petzellä tosin on laaja kirjasto, jossa on myös jokunen suomalainen kirja.
”1100-luvun puolivälissä Euroopan kansojen parissa kiersi väärennetty [!] kirje, jonka pappiskuningas Johanneksen otaksuttiin lähettäneen Bysantin keisarille. Tässä ihmeluetteloa muistuttavassa epistolassa puhuttiin kultaa kaivavista hirviömuurahaisista, Kivijoesta, Hiekkamerestä, jossa ui eläviä kaloja, huikean korkeasta peilistä joka paljasti kaikki valtakunnan tapahtumat, kokonaan smaragdista veistetystä valtikasta ja litteistä kivistä, jotka tekivät joko näkymättömiksi tai valaisivat yön pimeydessä.”
Kenen tekstiä?
Vinkki: kirjailija ei ole koskaan saanut Nobelia vaikka olisi sen hyvin ansainnut.- ,,,,
Netti tietää.
"Paloma.se.co"
Litteät kivet johtivat valta-merten teille.
Mesi-Muurahaiset ruokkivat teitä heille.
Indiana Joneskin käytti kiveä kepin,
melkein sai aikaan hyvän hepulin.
Liejun pinnalla kulkee pieni kala.
Kaiken paljastaa usko Aurinkoon, aikansa uskon peili-kuvana.
Mieli-kuvitus johtaa monille teille, antaa toivoa meille, heille.
Monta ollut on kirjoittajaa, omaa mieltään tunnustavaa.
Doris Lessing nousee mieleeni, muiden muassa.
H.,,,, kirjoitti:
Netti tietää.
Tietää varmasti mutta on helpompaa aina kun tietää mitä etsii.
hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Litteät kivet johtivat valta-merten teille.
Mesi-Muurahaiset ruokkivat teitä heille.
Indiana Joneskin käytti kiveä kepin,
melkein sai aikaan hyvän hepulin.
Liejun pinnalla kulkee pieni kala.
Kaiken paljastaa usko Aurinkoon, aikansa uskon peili-kuvana.
Mieli-kuvitus johtaa monille teille, antaa toivoa meille, heille.
Monta ollut on kirjoittajaa, omaa mieltään tunnustavaa.
Doris Lessing nousee mieleeni, muiden muassa.
H."Teoriassa numerojärjestelmiä on lukematon määrä. Niistä monimutkaisin – joka lienee tarkoitettu jumalien ja enkelten käyttöön – sisältää loputtoman määrän merkkejä, yhden kutakin numeroa kohden. Järjestelmistä yksinkertaisin vaatii vain kaksi merkkiä. Nolla on 0, yksi on 1 … Keksintö on Leibnizin.”
Samalta kirjailijalta.
Vihjeeksi "sokeakin kana lötää jyvän" .
Ps. Doris Lessing on saanut Nobelin kirjallisuuspalkinnon 2007.- onko?
Paloma.se.co kirjoitti:
"Teoriassa numerojärjestelmiä on lukematon määrä. Niistä monimutkaisin – joka lienee tarkoitettu jumalien ja enkelten käyttöön – sisältää loputtoman määrän merkkejä, yhden kutakin numeroa kohden. Järjestelmistä yksinkertaisin vaatii vain kaksi merkkiä. Nolla on 0, yksi on 1 … Keksintö on Leibnizin.”
Samalta kirjailijalta.
Vihjeeksi "sokeakin kana lötää jyvän" .
Ps. Doris Lessing on saanut Nobelin kirjallisuuspalkinnon 2007.Minulle tulisi mieleen Dan Brown..
onko? kirjoitti:
Minulle tulisi mieleen Dan Brown..
"onko?"
Dan Brown sai kipinän kopioimiseen toisten kirjoittajien kirjasta.
Siitä käytiin ihan oikeuttakin.
Brown on mielestäni paha luuseri.
H.- onko?
hunksz kirjoitti:
"onko?"
Dan Brown sai kipinän kopioimiseen toisten kirjoittajien kirjasta.
Siitä käytiin ihan oikeuttakin.
Brown on mielestäni paha luuseri.
H.Niin, niinhä ne Leigh ja Baigent tykkäsivät. Kysymys oli siis yhdestä Brownin kirjasta. Mites siinä oikeudenkäynnissä sitten kävi? Filminähän se kirja sitten tuli kuitenkin ja myydään sitä tietääkseni kirjanakin vielä.
Kaikki kirjailijathan saavat väkisinkin vaikutteita toisilta; ei mitään uutta auringon alla, kaikki on jo sanottu ja kirjoitettu aikaisemmin... onko? kirjoitti:
Niin, niinhä ne Leigh ja Baigent tykkäsivät. Kysymys oli siis yhdestä Brownin kirjasta. Mites siinä oikeudenkäynnissä sitten kävi? Filminähän se kirja sitten tuli kuitenkin ja myydään sitä tietääkseni kirjanakin vielä.
Kaikki kirjailijathan saavat väkisinkin vaikutteita toisilta; ei mitään uutta auringon alla, kaikki on jo sanottu ja kirjoitettu aikaisemmin..."onko?"
Idea ja kopiointi ovat ihan eri-asioita.
Idea vaatii älyä, kopiointi ei.
Taisivat oikeuden jäsenetkin tuntea itsensä nolon älyttömiksi.
Tässä voisit ajatella: elokuva, osat 2,3,4,5....
Olet varmaan huomannut saman ilmiön palstallakin?
Miks en määki vois kelata himaan vähän prespektii ton tyypin ajatuksella...
Vaikka se vähän henkeen sattuiski...
H.- onko?
hunksz kirjoitti:
"onko?"
Idea ja kopiointi ovat ihan eri-asioita.
Idea vaatii älyä, kopiointi ei.
Taisivat oikeuden jäsenetkin tuntea itsensä nolon älyttömiksi.
Tässä voisit ajatella: elokuva, osat 2,3,4,5....
Olet varmaan huomannut saman ilmiön palstallakin?
Miks en määki vois kelata himaan vähän prespektii ton tyypin ajatuksella...
Vaikka se vähän henkeen sattuiski...
H.Eikös se ollut jotain vain sen yhden kirjan loppuosassa, mikä sai toisten niskakarvat nousemaan pystyyn?
Niin, miten se nolon älytön oikeus sitten päätti? Minulla meni se jupakka silloin jotenkin korvien ohi vaivaamatta sen enempää, eikä oikeestaan vaivaa vieläkään. onko? kirjoitti:
Eikös se ollut jotain vain sen yhden kirjan loppuosassa, mikä sai toisten niskakarvat nousemaan pystyyn?
Niin, miten se nolon älytön oikeus sitten päätti? Minulla meni se jupakka silloin jotenkin korvien ohi vaivaamatta sen enempää, eikä oikeestaan vaivaa vieläkään.Vastaus on Jorge Luis Borges, joka tuli lopulta sokeaksi ja lopetti kirjoittamisen ja jonka kaikki luulivat saavan Nobelin kirjallisuuspalkinnon elinaikanaan. Näin ei kuitenkaan käynyt. Hänen tuotantonsa on erittäin laaja ja kirjallisuuskriitikkojen ylistämä maailman ympäri. Pohjoismaissa todella vähän tunnettu.
Paloma.se.co kirjoitti:
Vastaus on Jorge Luis Borges, joka tuli lopulta sokeaksi ja lopetti kirjoittamisen ja jonka kaikki luulivat saavan Nobelin kirjallisuuspalkinnon elinaikanaan. Näin ei kuitenkaan käynyt. Hänen tuotantonsa on erittäin laaja ja kirjallisuuskriitikkojen ylistämä maailman ympäri. Pohjoismaissa todella vähän tunnettu.
"Paloma.se.co"
Ei kirjailija voisi suurenpaa lahjaa saada jumaliltaan kuin sokeus.
Sillä sanat ovat aina näkyjä joihin silmät eivät riitä.
Nobel on vain ihmisen Omen.
Tänä-vuonakin Nobel on mielestäni liian hapokasta.
Tuntuu että palkinto jaetaan nykyään enemmän tunteilla kuin tajunnoilla.
Kan man sägä, på Svenska vis...
Nimi on minulle tuntematon.
Jag måste igen hoppa till tomhet.
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Ei kirjailija voisi suurenpaa lahjaa saada jumaliltaan kuin sokeus.
Sillä sanat ovat aina näkyjä joihin silmät eivät riitä.
Nobel on vain ihmisen Omen.
Tänä-vuonakin Nobel on mielestäni liian hapokasta.
Tuntuu että palkinto jaetaan nykyään enemmän tunteilla kuin tajunnoilla.
Kan man sägä, på Svenska vis...
Nimi on minulle tuntematon.
Jag måste igen hoppa till tomhet.
H.Luulisin että pitäisit hänen kirjoistaan. Ne sopisivat sinulle tyylillisesti. Suomeksi löytyy erittäin vähän hänen kirjojaan, mutta ainakin "Haarautuvien polkujen puutarha" löytyi googlella.
Paloma.se.co kirjoitti:
Luulisin että pitäisit hänen kirjoistaan. Ne sopisivat sinulle tyylillisesti. Suomeksi löytyy erittäin vähän hänen kirjojaan, mutta ainakin "Haarautuvien polkujen puutarha" löytyi googlella.
"Paloma.se.co"
High five...vai miten ne teillä päin sanovat.
En kuitenkaan lupaa ihan nopeaa analyysiä.
"Minä katkaisen mieluummin nilkkani, kun astun polulle epä-uskottavalle,
Minä epäroin, jos se ei johdakaan, mihinkään tuntenmattomalle?
Minä taittaisin niskani mielellään, jos tuntisin kokevani uutta.
En halua kokea koskaan sitä, vuoren lakea, mitättömyyttä"
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
High five...vai miten ne teillä päin sanovat.
En kuitenkaan lupaa ihan nopeaa analyysiä.
"Minä katkaisen mieluummin nilkkani, kun astun polulle epä-uskottavalle,
Minä epäroin, jos se ei johdakaan, mihinkään tuntenmattomalle?
Minä taittaisin niskani mielellään, jos tuntisin kokevani uutta.
En halua kokea koskaan sitä, vuoren lakea, mitättömyyttä"
H."Kuvitteellisten olentojen kirja" näyttää myös mielenkintoiselta. Olen itse lukenut pari, ehkä kolme Borgesin teosta, Ficciones ja Aleph muistan nimeltä.
Borgesilla on oma, joskus hieman vaikeaselkoinen tyylinsä kirjoittaa, asioilla on eri nimet ja referenssit ovat joskus "erään suuren runoilijan" teksteistä, se suuri runoilija ollen hän itse. Muistuttaa hiukan erästä tuottoisaa palstarunoilijaa.Paloma.se.co kirjoitti:
"Kuvitteellisten olentojen kirja" näyttää myös mielenkintoiselta. Olen itse lukenut pari, ehkä kolme Borgesin teosta, Ficciones ja Aleph muistan nimeltä.
Borgesilla on oma, joskus hieman vaikeaselkoinen tyylinsä kirjoittaa, asioilla on eri nimet ja referenssit ovat joskus "erään suuren runoilijan" teksteistä, se suuri runoilija ollen hän itse. Muistuttaa hiukan erästä tuottoisaa palstarunoilijaa."Paloma.se.co"
Selailin netistä tätä toista sielusi sulostuttajaa.
Ei osannut Borges Ruotsia.
Englannin kielen professori kuten Tolkienkin, ei siis paha ammatti ollenkaan.
Täytynee vääntäytyä kirjastoon, koska kirpparilta taitaa olla turhaa hakea.
Onneksi minulta sentään Englanti ja Ruotsi sujuvasti sujuvat.
"Taivas! Niin moni saa kiittää noin harvaa, minä levitän sormeni sille,
luon silmäni alas multaan, siellä monta jaloa jo odottaa"
Arvaa sinä muusani nyt, mistä tuohon aihe?
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Selailin netistä tätä toista sielusi sulostuttajaa.
Ei osannut Borges Ruotsia.
Englannin kielen professori kuten Tolkienkin, ei siis paha ammatti ollenkaan.
Täytynee vääntäytyä kirjastoon, koska kirpparilta taitaa olla turhaa hakea.
Onneksi minulta sentään Englanti ja Ruotsi sujuvasti sujuvat.
"Taivas! Niin moni saa kiittää noin harvaa, minä levitän sormeni sille,
luon silmäni alas multaan, siellä monta jaloa jo odottaa"
Arvaa sinä muusani nyt, mistä tuohon aihe?
H.Oman minän suhteesta maailmankaikkeuteen? Hmmm...
Borges oli kirjastonhoitaja Buenos Airesista. Ei suurin suosikkini, mutta kiinnostava ja omaleimainen.
Ja sitten populäärikulttuuriin: äänikirjana Game of Thrones. :) Päitä tippuu ja veri roiskuu. Mutta tarina edistyy.Paloma.se.co kirjoitti:
Oman minän suhteesta maailmankaikkeuteen? Hmmm...
Borges oli kirjastonhoitaja Buenos Airesista. Ei suurin suosikkini, mutta kiinnostava ja omaleimainen.
Ja sitten populäärikulttuuriin: äänikirjana Game of Thrones. :) Päitä tippuu ja veri roiskuu. Mutta tarina edistyy."Paloma.se.co"
W.C.
MP
GB
H.Paloma.se.co kirjoitti:
Nyt kirjoitit minulle täyttä hepreaa.
"Paloma.se.co"
SUloinen höttö-pää nainen.
Winston...
Member of...
Great Br...
Voiton merkki ja hänen kunnioituksensa lentäjiä kohtaan taistelusta Englannista.
Lause on minusta parenpi, kuin monet Shakespearen...
Luv
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
SUloinen höttö-pää nainen.
Winston...
Member of...
Great Br...
Voiton merkki ja hänen kunnioituksensa lentäjiä kohtaan taistelusta Englannista.
Lause on minusta parenpi, kuin monet Shakespearen...
Luv
H.Tuo lause "niin moni saa kiittää niin harvaa" oli kyllä tuttu" mutta en osannut sitä yhdistää heti Winston Churchilliin. Sitäpaitsi, en ole terävimmilläni näin aikaiseen aamulla :( Olen pikemminkin yöperhonen eli koi. Muuten, saat ajatella minusta ihan miten itse tykkäät mutta en kauheesti tykkää että mua näin julkisesti kutsutaan "höttöpääksi". Jotkut asiat on parasta jättää kertomatta.
Paloma.se.co kirjoitti:
Tuo lause "niin moni saa kiittää niin harvaa" oli kyllä tuttu" mutta en osannut sitä yhdistää heti Winston Churchilliin. Sitäpaitsi, en ole terävimmilläni näin aikaiseen aamulla :( Olen pikemminkin yöperhonen eli koi. Muuten, saat ajatella minusta ihan miten itse tykkäät mutta en kauheesti tykkää että mua näin julkisesti kutsutaan "höttöpääksi". Jotkut asiat on parasta jättää kertomatta.
"Paloma.se.co"
En minä kuvausta sinusta pahalla tarkoittanut.
Minusta vaan tuntui että fiksun keskustelun osapuolta pitää kunnioittaa huomion-osoituksella, joka on kaukana todellisuudesta.
Kiinittää ihmisten huomio ihmiseen jota kannattaa lukea.
Eli siis tehdä asiasta Iso irto-numero-lööppi, joka saa taviksenkin huomion.
Piristy nyt, ja kampaa tukkasi.
Uusi päivä kaiken muuttaa voi ;)
H.
- Hei kun keikuskelen
Rakastan kirjoja. On ihastuttavaa kävellä kirjaston käytävää ja katsella kirjarivistöä.
Kuvittelen kirjojen olevan vierivieressä olevia ovia. Yhen oven kun avaa ja putkahtaa sisään, niin hupsista sentään, huomaa olevansa 1800-luvun ihmisten keskellä. Toisen oven avatessa onkin taas erimoisessa paikassa, kärpäsenä katos kahtelemassa ku joku kutkuttelee toista ja niillä oooooliii nii-in muukaavaa, oi jospa saisi oo-olla-a muuukaaanaaa (luetaan laulaen).
Tämän tästä rakastun myös kirjailijoihin. Ihan älytöntä rakastumista hänen taitaviin sanojen ja lauseitten muotoihin ja kekseliäisiin lausahduksiin. Sehän nyt tiedetään, että saman asian voi sanoa monen monituisella tavalla. Joku kirjottaa lattean tylsästi ja joku taas tekee taideteoksen ja vie lukijansa lähes orgasmimaiseen tilaan :)
"Miten valitset mitä luet?"
No joo, tarvitsen esilukijan.
Suosituksia tai muuta vastaavaa.
Kaikenmoisia tyylejä on ollut kirjavalinnoissani vuosien varrella.
Minulla pitää olla aina joku ihmeen systeemi kaikessa. Kuten vaikkapa se omituinen musiikkikuuntelu aamuisin. Tänään AA ja huomenna Bee ja ylihuomenna Cee jne... Tai tänään vokaalilla alkava säveltäjä ja huomenna konsonantti. Hahaa. Tai musiikin tyylin mukaan. Yhtä tyyliä kerrallaan.
Ynnä muita valintaomituisuuksia.
Jos rakastun kirjailijaan, niin pakkohan hänen kirjojaan on lukea yhteen pötköön useampi kirja.
Jos taas saan tuntemuksia, että en jostakin kirjailijasta tykkää, niin päätän oitis, että Ikinä en enää lue hänen kirjojaan.
Tällä hetkellä valitsen kirjat, jotka kuuluvat "Nämä-100-kirjaa-sinun-pitäisi-lukea-ennen-kuolemaasi"-sarjaan.
Ottaa vähä päähän, kun tommosen listan löysin. Kauhia vaiva, ku en voi jättää sitä kesken. Hain yhen listaan kuuluvan kirjan kirjastosta ja ylihuomenna alan sitä lukemaan. Ha haaa, nuorisokirja. Onneksi ei ole paksu.
Luen joka ilta, ennen silmäluomieni asettamista sulje-tilaan.
Makuuasento on se paras asento. En Koskaan lue istujaltani. - Hei kun keikuskelen
Hai mankuta maaraa, Te lukutoukat täällä vaasalainen Heikku hei.
Tietääkö toukat, missä Suomen ihka ensimmäinen yleinen kirjasto on perustettu?
1794 oli vuosi.
Tässä kaupungissa valui kirjojen myötä äitien rintoihin innostus kirjallisuuteen.
Äidinmaidon myötä tämän kaupungis ihmiset ovat mitä halukkaimpia lukemaan kirjoja.- Hei kun keikuskelen
No hmf hmf (paheksuva tuhahdus)
Taidatte olla vihreitä. Kateudenvihreä kaapu päällänne. Suoritan nyt pikku hymyn ja työnnän rinnat eiku ei rinnat, vaan rinnaN eteen, ilmaistakseni jonkinasteista pretevyyttä.
Vihjesanana oli tuo "vaasalainen".
Elikkä täten vastaan itselleni, jonka julki tuon, ettei aleta syyttään ja läl-läl-läättämään ja sanomaan, että mä keskustelen itteni kans. Vain tällä kertaa teen poikkeuksen.
Elikkä elikkä Suomen ensimmäinen yleinen kirjasto perustettiin vuonna 1794 Vaasassa. Täältä se sitten pikkuhiljaa alkoi laajenemaan sinne teillekin päin.
Niin, että ei mikään turha kaupunki tää Vaasa.
- m p
Minulla on huono nimimuisti, joten yleensä katson kirjan takakannesta mistä kirjassa on kysymys ja sitten joko lainaan tai en. Olen yhden McEwanin kirjan lukenut ja se oli ihan hyvä. En muista kirjan nimeä, mutta kannessa oli punapukuinen nainen.
On tietenkin joitain kirjailijoita joiden nimiä en unohda ja niitä sitten tulee lainailtua. En tosin ole kirjastossa pitkään aikaan käynyt, mutta aina reissulle lähtiessä sieltä kolmisen kirjaa matkalukemisiksi otan. Enimmäkseen dekkareita, vaikka viimeksi minulla olikin mukana Kari Enqvistin Uskomaton matka uskovien maailmaan.
Odotan että joku suomentaisi Hitchensin viimeisen kirjan Hitch22, mutta vielä ei ainakaan minun tietojeni mukaan kukaan suomalainen kustantamo ole kustannussopimusta saanut. Harmillista, ostaisin sen itselleni.Ei Ian McEwan nimi heti löytynyt ammattilaiseltakaan. Lausuttuani nimen kesti melkoisen tovin ennenkuin virkailija löysi kirjaimet oikein. Nimien sisäistäminen vie aikansa. Sisällöt muistan aika hyvin.
Olisiko McEwanin kirja, jonka luit ollut Sovitus? Siitä on tehty elokuvakin. Hyvä kirja tykkäsin.- m p
Ei Ian McEwan nimi heti löytynyt ammattilaiseltakaan. Lausuttuani nimen kesti melkoisen tovin ennenkuin virkailija löysi kirjaimet oikein. Nimien sisäistäminen vie aikansa. Sisällöt muistan aika hyvin.
Olisiko McEwanin kirja, jonka luit ollut Sovitus? Siitä on tehty elokuvakin. Hyvä kirja tykkäsin.Ei, vaan Makeannälkä. Löysin kun nettiä selasin.
http://www.maailmankirjat.ma-pe.net/?p=1501
- ei mikään Päätalo
Lueskelin tuossa juuri yhtä surullista kirjaa.
Se ei ollut paksuudella pilattu, mutta niin siinä oli surullinen ja onneton loppu, että väkisinkin alkoi itkettämään.
Se oli mun pankkikirjani.- <<<<<<>>>>>>
Oliko vanhakin? Ei mulla ainakaan ole pankkikirjaa.
Vanhoja ja viralta pantuja vaan.
- pika-Nelli
Ei hyvä kirja taannuta minua koomaan, vaan saa mielikuvitukseni villiin laukkaan.
Mikä ihanampaa, kuin sielunsa silmin nähdä lukemansa lauseet.
Mikä aarrearkku onkaan hyvä kirja.
Ehkä parhaimmat kiksit on aiheuttanut John Irving kirjoillaan.
Jo lapsesta lähtien kirjaston hyllyiltä poimin Keltaisen kirjaston kirjoja.
Harvoin kaduin tekemääni valintaa.
Nykyisin valitsen ajatuksella, en värillä. Juuri luin Keltaisen kirjaston kirjojen nimet, aika monet niistä on saanut nautiskella.Olemme vaipumassa syysmyrskyjen koomaan ja sen katkaisijaksi valitsin kirjojen antaman kooman. Kun istun jalkalampun alla nojatuolissani en reakoi ulkopuolisiin ääniin vaan olen täysin syventynyt lukemiseeni.
Lapsena luin satukirjoja ja nuorena Tiina-kirjoja. Teininä Angelikan jännittäviä seikkailuja hänen etsiessään maailman tuliin menetettyä suurta rakkauttaan.
Ruuhkavuosina keskityin oppikirjoihin. Ensin lukion kirjoihin oppimäärää ja sittemmin pedagogian oppikirjoihin, tiedottamisen taitoihin ja yrittäjyyteen liittyviä kirjoja.
Synnytyssalissa kolmekmmentä vuotta sitten kamppailessani supistusten paineessa ja luin kirjaa Lapsi no xx, numeroa en muista ja jopa tekstikin jäi supistusten varjoon.
Syksyn kallistuessa talveen herään lukemaan kirjoja.korppis kirjoitti:
Olemme vaipumassa syysmyrskyjen koomaan ja sen katkaisijaksi valitsin kirjojen antaman kooman. Kun istun jalkalampun alla nojatuolissani en reakoi ulkopuolisiin ääniin vaan olen täysin syventynyt lukemiseeni.
Lapsena luin satukirjoja ja nuorena Tiina-kirjoja. Teininä Angelikan jännittäviä seikkailuja hänen etsiessään maailman tuliin menetettyä suurta rakkauttaan.
Ruuhkavuosina keskityin oppikirjoihin. Ensin lukion kirjoihin oppimäärää ja sittemmin pedagogian oppikirjoihin, tiedottamisen taitoihin ja yrittäjyyteen liittyviä kirjoja.
Synnytyssalissa kolmekmmentä vuotta sitten kamppailessani supistusten paineessa ja luin kirjaa Lapsi no xx, numeroa en muista ja jopa tekstikin jäi supistusten varjoon.
Syksyn kallistuessa talveen herään lukemaan kirjoja.Lapsi 312!
Mä luin sen penskana, kun olin koulusta pois pahan virtsatieinfektion takia. Tänä päivänä mulle tulee tosta kirjasta mieleen se karsee tauti.minttupuu kirjoitti:
Lapsi 312!
Mä luin sen penskana, kun olin koulusta pois pahan virtsatieinfektion takia. Tänä päivänä mulle tulee tosta kirjasta mieleen se karsee tauti.Koetin muistaa tuon numerosarjan, mutta löytänyt. En muista tosin juonestakaan juuri mitään ; )
Netissä tarjotaan 16 Munron novellia vapaasti luettavaksi.
Muistaakseni osoite on www.openculture.com.- ;))
korppis kirjoitti:
Alice Munron kirjoja on suomennettu vain kaksi.
Nyt olisi se pakkoruotsin osaaminen tarpeen. Ruotsiksi niitä on ainakin viisi...
Kahdeksan Alice Munron kirjaa on suomennettu, Kristiina Rikman on suomentanut ne kaikki.
Yhdeksäs eli "Dear life" , Kallis elämä, on työn alla ja ilmestyy suomeksi piakkoin, ehkä jo ennen joulua.Tietoni oli vajaavainen sillä käsitin kirjastossa, että suomennoksia olevan vain kaksi. Luin tuon kirjoittamasi infon googleesta.
- Liisa S.
korppis kirjoitti:
Tietoni oli vajaavainen sillä käsitin kirjastossa, että suomennoksia olevan vain kaksi. Luin tuon kirjoittamasi infon googleesta.
Perjantain Hesarissa oli kahdensivun juttu Alice Munrosta.
En ole lukenut vielä montakaan kokoelmaa, nuo neljä ekaa ovat hänen oman sukunsa historiasta aiheensa saaneet. "Hyvän naisen rakkaus" on lahjaksi saatu kirja.
- .Sananen
Wanha sananlasku:
Ei korppi korpin silmiä noki- Meaning who?
...or what?
Meaning who? kirjoitti:
...or what?
Ei aukea minullekaan, mutta parenpi pyy pivossa kuin taskussa ; )
Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815