Mietittekö mikä

kawe

vaikuttaa ostopäätökseen?
Yli vuoden olen ostanut viinit EU-alueen maista, lähinnä Espanjasta. Sherrykin tulee sieltä, Vermoutti Italiasta ym..
Yritän näin pienimuotoisesti kannattaa ns. sisämarkkinoita, Suomessa ei kovin paljon viinejä tehdä.

Ruokaa löytyy kotimaisilta tuottajilta, mutta miten sen nyt ottaa, kun täällä tuotetaan kasviksia tosi kalliilla systeemillä, eli keinovalolla ja lämmityksellä. Silti ostan täkäläistä ja tuen eri alojen paikallista yritystoimintaa-
Onko mitään järkeä ja mitä merkitsee laatu, ravintoarvo ja tuotteen eettinen tausta?

68

383

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pnel

Eikö eteläisessä Euroopassa kasvateta kasveja ja nurmikoita puhtaalla juomavedellä, jota pian siellä ei ihmisille riitäkään?

Eettisiä arvoja on vara miettiä, jos on varaa.

• k/k

Mitä enemän luen ravinnosta ja niitten lisäaineista sen suurempi pakokauhu valtaa mielen kun pitäs jotain valita.
      Mun sepelvaltimo tauti laittaa miettimään mitä siin pienellä painetussa paketin kyljessä lukee.
      Onneks olen vaatimaton sapuskani suhteen läskisoosi miehiä terveen kirjoissa kulkiessani.

• tiina@

harvinaisen terve ajattelutapa miehellä mun veli oli loppuun asti sitä mieltä että sen takia on lääkkeet kun niitä syö niin voi syödä ihan mitä tahansa.

• knihti.
        tiina@ kirjoitti:

harvinaisen terve ajattelutapa miehellä mun veli oli loppuun asti sitä mieltä että sen takia on lääkkeet kun niitä syö niin voi syödä ihan mitä tahansa.

On se vähän, jos haluaa, kuin veljesi sanoo. Tutulla on kihti. Siihen kun napsii tabun päivässä, voi syödä, mitä tykkää.
        Jos noudattaisi ruokaohjeita, ei tabuja tarvisi.

• tiina@
        knihti. kirjoitti:

On se vähän, jos haluaa, kuin veljesi sanoo. Tutulla on kihti. Siihen kun napsii tabun päivässä, voi syödä, mitä tykkää.
        Jos noudattaisi ruokaohjeita, ei tabuja tarvisi.

monesti nää kuuden ja seitsemänkympin välillä olevat miehet ovat vielä sitä jäärää sukupolvea jotka uskovat tietävänsä mikä on oikein ja mikä väärin vaan on mun siskokin aikas jäärä se syö kolesteroli lääkkeitä sen takia että voi syödä rasvasia juustoja.

• knihti.
        tiina@ kirjoitti:

monesti nää kuuden ja seitsemänkympin välillä olevat miehet ovat vielä sitä jäärää sukupolvea jotka uskovat tietävänsä mikä on oikein ja mikä väärin vaan on mun siskokin aikas jäärä se syö kolesteroli lääkkeitä sen takia että voi syödä rasvasia juustoja.

Noista kolesterolilääkkeistä moni saa pahoja jalkakipuja.
        Uskon, vaikken mikään ekspertti olekaan, että niitä lääkkeitä syö moni täysin turhaan. Niinhän sanoo moni asiantuntijakin.
        Keksitään uusia sairauksia, jotta saadaan lisää lääkkeitä myytyä.
        Esimerkkinä miesten vaihdevuodet.

• tiina@
        knihti. kirjoitti:

Uskon, vaikken mikään ekspertti olekaan, että niitä lääkkeitä syö moni täysin turhaan. Niinhän sanoo moni asiantuntijakin.

onkos niihin lääkkeitä :))))

• knihti.

• k/k
        knihti. kirjoitti:

Jalkakivut,sydänvaivat jopa halvaus ja pahin ja salakavalin on pohjaton voimattomuuden tunne ihan ku masennus.
        Siks olen itte tutkinut vitamiineja ja k2 vitamiini ja pistaasipähkinä, cashev pähkinä ja pekanipähkinä on kiinostavia.
        Kaik vaikuttaa luustoon ja verisuoniin ja kolestrolia alentavasti

• mänkki.
        k/k kirjoitti:

Jalkakivut,sydänvaivat jopa halvaus ja pahin ja salakavalin on pohjaton voimattomuuden tunne ihan ku masennus.
        Siks olen itte tutkinut vitamiineja ja k2 vitamiini ja pistaasipähkinä, cashev pähkinä ja pekanipähkinä on kiinostavia.

vp-lääkkeiden lisäksi syön d-vitamiinia, mangnesiumia ja karnosiinia. Joskus tuntuu, että syön niitä taikauskosta?

• tiina@
        k/k kirjoitti:

otatko sitä k2 vitamiinia purkista vai tuleeko sitä jostain elintarvikkeesta ai pähkinätkin vaikuttaa verisuoniin pitääpä pitää mielessä minkäslaisia ne jalkakivut on mää oon voimaton mutta ei se ihmekkään kun en oo liikkunu tänä vuonna kun autolla oliks sulla hengästymistä.

• tiina@
        mänkki. kirjoitti:

vp-lääkkeiden lisäksi syön d-vitamiinia, mangnesiumia ja karnosiinia. Joskus tuntuu, että syön niitä taikauskosta?

toi d pitääkin pitää mielessä oli niin aurinkoinen kesä ja olin paljon ulkona plus sit perään yks espanjan matka purkki on kyllä tossa hyllyllä odottamassa.

• mänkki.
        tiina@ kirjoitti:

otatko sitä k2 vitamiinia purkista vai tuleeko sitä jostain elintarvikkeesta ai pähkinätkin vaikuttaa verisuoniin pitääpä pitää mielessä minkäslaisia ne jalkakivut on mää oon voimaton mutta ei se ihmekkään kun en oo liikkunu tänä vuonna kun autolla oliks sulla hengästymistä.

Miekii oisin kysyt, eikö pähkinät ole rasvaa, vai onko se kolesterolia ajatellen terveellistä rasvaa?

• tiina@
        mänkki. kirjoitti:

Miekii oisin kysyt, eikö pähkinät ole rasvaa, vai onko se kolesterolia ajatellen terveellistä rasvaa?

terveellistä rasvaa on pähkinöissä mutta näköjään toiset pähkinälajikkeet on parempia ei ollu hasselpähkinää eikä maapähkinää.

• mänkki.
        tiina@ kirjoitti:

terveellistä rasvaa on pähkinöissä mutta näköjään toiset pähkinälajikkeet on parempia ei ollu hasselpähkinää eikä maapähkinää.

Kiitos k/k:n taas viisastuin.

http://www.huippukuntoon.fi/ravitsemus/syö-pähkinöitä

• k/k
        mänkki. kirjoitti:

Kiitos k/k:n taas viisastuin.

http://www.huippukuntoon.fi/ravitsemus/syö-pähkinöitä

mänkille.
        Samaa linkkiä olisin tarjonnut mut ehrit ensin.
        Huomenna on tiukka neuvottelu sydän lääkärin kanssa sil mulla ei oo mitään vaivaa mut oon korkean riskin potilas.
        Nytkin on pikkasen yli kolmen rasvat mut kun pitäs vaan varmuurenvuoks syörä statiineja.
        Pikku sivujuoni sellanen et noi upikinonit loiventaa statiinien haittoja mut niistäkään ei lääkärit puhu.

• k/k
        tiina@ kirjoitti:

Tiinalle
        Sen k2 kans tarkkana ja esim marevanin kans ei muistaakseni saa ottaa.
        Sellanen sydänlääkäri joka ei oo lukinnut mieltään yksistään statiineihin on aarre kun tappelee kolestrolin kans,etsi sellanen .
        Paula Heinonen on alansa huippuja kun puhutaan ravintolisistä sen juttuja on netissä.
        k2 saa purkista on muistaakseni uutettu soija natosta.

• mänkki.
        k/k kirjoitti:

mänkille.
        Samaa linkkiä olisin tarjonnut mut ehrit ensin.
        Huomenna on tiukka neuvottelu sydän lääkärin kanssa sil mulla ei oo mitään vaivaa mut oon korkean riskin potilas.
        Nytkin on pikkasen yli kolmen rasvat mut kun pitäs vaan varmuurenvuoks syörä statiineja.
        Pikku sivujuoni sellanen et noi upikinonit loiventaa statiinien haittoja mut niistäkään ei lääkärit puhu.

Maatiaisjärkeeni ei mahdu, miksi pitäisi syödä lääkkeitä, jos on noin alhaiset arvot.
        Olet sinä ainakin tarkassa kontrollissa sydämesi takia.

Ubikinonin olen nimeltä tiennyt, mutta mielenkiinnolla luin sen sielunelämää netissä nyt. Olipa mielenkiintoista tietoa. Pitää wielä jatkaa syventäviä opintoja. :)

• k/k
        mänkki. kirjoitti:

Maatiaisjärkeeni ei mahdu, miksi pitäisi syödä lääkkeitä, jos on noin alhaiset arvot.
        Olet sinä ainakin tarkassa kontrollissa sydämesi takia.

Ubikinonin olen nimeltä tiennyt, mutta mielenkiinnolla luin sen sielunelämää netissä nyt. Olipa mielenkiintoista tietoa. Pitää wielä jatkaa syventäviä opintoja. :)

mänki
        On sellanen uus tuote kun anacetrapib kolestroli rintamalla ja änkesin mukaan kokeiluun.Siin joko saa uutta tai vanhaa lääkettä,en tierä kumpaa.
        Toi varmuuren vuoks syöminen on asia johon lääkärit ei helpolla ota kantaa ,pitäs vaan syörä niitten mieliks.

• ollaan vaan
        k/k kirjoitti:

Tiinalle
        Sellanen sydänlääkäri joka ei oo lukinnut mieltään yksistään statiineihin on aarre kun tappelee kolestrolin kans,etsi sellanen .
        Paula Heinonen on alansa huippuja kun puhutaan ravintolisistä sen juttuja on netissä.

Marevaania olen syönyt parikymmentä vuotta etten enään siihen kiinitä huomiota,d-vitamiineja talviaikaan,muut vitamiinit tulee oikeasta ruokavaliosta.Tunnen ihmisiä jotka syövät jos jonkinlaisia pillereitä,mainosten höynäyttämiä ja rahastuksen makuisia koko touhu,kai psyykkisesti vaikuttaa luuloon,tauti se on luulotautikin.

• mimmimummi*
        k/k kirjoitti:

Tiinalle

Olen ollut Paula Heinosen luennolla...on tosi hyvä puhumaan totuudellisesti ja suoraan asioista....tietää mistä puhuu..siis asiantuntija alallaan.
        Näistä myrkkyasioistakin

• tiina@
        k/k kirjoitti:

Tiinalle

kiitti tiedoista :)))))

• k/k

• mänkki
        k/k kirjoitti:

mänki
        On sellanen uus tuote kun anacetrapib kolestroli rintamalla ja änkesin mukaan kokeiluun.Siin joko saa uutta tai vanhaa lääkettä,en tierä kumpaa.
        Toi varmuuren vuoks syöminen on asia johon lääkärit ei helpolla ota kantaa ,pitäs vaan syörä niitten mieliks.

Mielenkiintoista. Luin Googlen kääntämää tekstiä asiasta.
        Hyvin oli tieteellistä.
        Toivottavasti uutta tietoa ja taitoa löytyy.
        Sitä en aio koskaan ymmärtää, miksi johonkin avaruuden kartottamiseen syydetään rahaa, jolla varmasti päästäisiin monien sairauksien parantamiseen, jopa ennaltaestoon.

• luulo vai ei
        k/k kirjoitti:

Nää mun jutut ei oo muitten ku tutkijoitten ja lääkärien julkasemia,täs viel yks linkki k2 vitamiiniin se on siis eri ku tavaline k.
        http://fi.eqology.com/index.php?do=category_show&tag=Uutiset/Eqology uusimmat&page_id=267

Ootko tutkinut tutkimusten tutkimuksia,ota sitä ota tätä,luontaiskauppaan kun meet varaa paksu lompakko ja hirveesti luuloa,niin tullessas sulla on kassillinen vitamiineja.

• k/k
        luulo vai ei kirjoitti:

Ootko tutkinut tutkimusten tutkimuksia,ota sitä ota tätä,luontaiskauppaan kun meet varaa paksu lompakko ja hirveesti luuloa,niin tullessas sulla on kassillinen vitamiineja.

En mä ketään pakota en viettele ,luen vaan mielenkiinnolla itteäni sivuavaa asiaa.
        Potilaana haluun jakaa oman tietoni toisille ja jokanen tekee oman päätöksen.

• syynätty just
        mänkki kirjoitti:

Mielenkiintoista. Luin Googlen kääntämää tekstiä asiasta.
        Hyvin oli tieteellistä.
        Toivottavasti uutta tietoa ja taitoa löytyy.
        Sitä en aio koskaan ymmärtää, miksi johonkin avaruuden kartottamiseen syydetään rahaa, jolla varmasti päästäisiin monien sairauksien parantamiseen, jopa ennaltaestoon.

Laittakaa leivän päälle Benecolia ja juokaa niitä litkuja mitä myydään maitohyllystä,pikkuinen muoviputeli,maksaa kyllä mutta itsellä putosi rasva-arvot.Ja LDL on tärkein, ja välttäkää hiilareita, niitä on esim.leivässä, muuttuu rasvaksi kuin itse rasva.
        LDL pitäisi olla alle 3,mulla 3.7 mut kaikki me ihmiset ollaan eri paketista tehtyjä, toisilla taakkana geenit jolle ei voi mitää ja ellei kuulu mihinkään riskiryhmään, ei pikuntarkasti kannata tuijottaa eväitään.
        Jos koko ajan kyttää ja vahtii elintapojaan, siitähän vasta stressi tuleekin.

• ollaan vaan

Suomen puhtaisiin tuotteisiin,tomatitkin ovat erimakuisia,luin yksipäivä että muualla euroopassa käytetään antibionia kasvatuksessa ylen määrin esim, broilereissa,mutta suomessa ei ollenkaan ja siitä on tullut siellä ongelma.Vaikka kotimaisen hinta on kovempi,olen valmis maksamaan laadusta.

• Toma Atti

Kaupan tomaatit ovat pahoja, omakasvattamiin verraten. Suupieliin sattuu, suussa maistuu pahalta.
        Omat ovat ihania, kuin makeat mansikat.

• ollaan vaan
        Toma Atti kirjoitti:

Kaupan tomaatit ovat pahoja, omakasvattamiin verraten. Suupieliin sattuu, suussa maistuu pahalta.
        Omat ovat ihania, kuin makeat mansikat.

olen minäkin kesällä niitä kasvatellut,en talvella,liekkö onnistuukaan.

• Toma Atti
        ollaan vaan kirjoitti:

olen minäkin kesällä niitä kasvatellut,en talvella,liekkö onnistuukaan.

Aurinkoa ne vaatii. Mahtaa siihenkin kulua paljon sähköä.

• L - L

Hankintapäätökseen? Oma, todellinen tarpeeni ja se millä sen minimissään täyttää ajatellen laatua, määrää ja rahaa tai vaivannäköä.

Espanjasta ja muualta Euroopasta tuomme tullessamme rajallisen määrän jotain sellaista mitä meillä ei saa.
      Tai superhalpaa, mutta sellaista ei juurikaan enää EU-alueella ole.
      Rätteihin en ota kantaa.

Juomista? Kussakin maassa juon paikallisia tuotteita, mieluimmin vielä paikkakunta- tai aluekohtaisia.

Tomaattikeskusteluun. Lajike ja ennen kaikkea poimimisen ajankohta vaikuttaa makuun.
      Perjantain markkinoilta ostan hurjimman näköisiä tomaatteja. Eivät ole halvimpia mutta riivatun hyvän makuisia.

Kuljetusta kestävien täytyy olla vahvakuorisia ja puoliraakoina poimittuja jolloin ne eivät maistu miltään.
      Olen testannut tuon omassa kasvarissani.
      Samasta tertusta puolipunaisia tomaatteja jääkaappiin ja muutaman päivän kuluttua ko. tertusta kypsät vertailuun.
      Tulos lienee sanomattakin selvä.

Lannoitin pelkästään Kemiran punaisella kastelulannalla.

• k urkku

Eettinen tausta ei vaikuta ostopäätökseen. Espanjalaiset ja Hollantilaiset tomaatit ovat mielstäni maukkaampia kun suomalaiset. Suomalainen kurkku taas on parempaa kun Espanjalainen. Viinimatkoja teen alkoon ja Tallinnaan.

• kotimainen.

Onkohan minun suussa joku vika,kun suomalainen tomatti maistuu paremmalta,jos ei niin ostaisin vaikka Espanjalaisia,kun en luota ulkolaisiin tuotteisiin,niin vältän ostamasta,vaikka ovat halvempia.

• k urkku
        kotimainen. kirjoitti:

Onkohan minun suussa joku vika,kun suomalainen tomatti maistuu paremmalta,jos ei niin ostaisin vaikka Espanjalaisia,kun en luota ulkolaisiin tuotteisiin,niin vältän ostamasta,vaikka ovat halvempia.

Espanjalaiset on kirpakkaampia.Suomalainen tomaatti on pääsääntöisesti aika vetisen makuinen, mutta se on makuasia.

• Rimmir tänään
        k urkku kirjoitti:

Espanjalaiset on kirpakkaampia.Suomalainen tomaatti on pääsääntöisesti aika vetisen makuinen, mutta se on makuasia.

Tomaatteja ei saa säilyttää jääkaapissa. Mieluiten kokonaisina omassa kipossa tai lautasella aivan siinä keittiön pöydällä. tai työtasolla.
        Joku tv ohjelmassa ollut kokki sen näin sanoi

Ja jos kuitenkin on tomaatti ja tuorekurkku jääkaapissa niin ne ei saisi olla samassa vihanneslaatikossa vaan aivan erillään. Ne ei tule toimeen keskenään ja aloittavat jonkin ihmeellisen kemiallisen prosessin jos ovat liian lähekkäin.

• Viinit rypälelajikkeen, prosenttimäärän ja hinnan perusteella; en suosi EU-viinejä vaan ostan mieluiten chileläisiä tai argentiinalaisia viinejä.
      Tomaatit, kurkut, avokadot ja salaatit: alkuperä ei ratkaiseva, ainoastaan hinta ja laatu. Hedelmät samoin, paitsi että pidän ruotsalaisista omenoista ja upplannin mansikasta.
      Ostaisin mielelläni lähellä viljeltyjä/kasvatettuja vihanneksia/viljaa jos se olisi mahdollista. Ei geenimanipuloitua maissia, kiitos, vaikka se kasvaa rehoittaisi naapurin kattoturpeessa.

• syö mitä haluat

Mielestäni euroopan saastettomapia tuotteita,pohjois maista,vaikka tässä iässä ei enään ole niin väliä,kun elin aikaa ei ole paljonkaan,mutta kun tietää syödessä puhtaan ruuan suussa,onha se jotain,Kun ei tiedä mitä jäämiä ja saasteita tuonti ruuassa on ,niin jätän ostamasta,

• ...

Etikka usein suomalaista.

Siis tavallinen on Rajamäen väkiviina etikkaa, muut valmistettu muualla, suomessa ei valmisteta viinietikoita jne.

Noin periaatteessa pitäisi kannattaa kotimaisia elintarpeita. Ongelman usein kehno laatu. Syksyisin saa hyvää kotimaista, maassa vain yksi kasvukausi, sekin voi olla millainen tahansa. Jotain tomaattia ei tahdo saada kotimaista kunnollista oikein koskaan, tuontitomaatit parempia. Sama monissa muissakin, paras esimerkki ehkä pottu. Kaupasta yksinkertaisesti ei saa kunnollista pottua. Kaikki kasvatettu vedellä ja fosforilla, isokokoisia, vetisiä ja pahan makuisia. Luomupottu hyvää syksyisin.

Noin viineissä en kyllä pahemmin kato valmistusmaata. Rypäle ja hinta ratkaisevat. Suomessa ei pahemmin ole viinitarhoja. Jat nämät kotimaiset marjaviinit maistuvat yleisimmin joltain kissan urealta.

Mua ei siis kiinnosta, missä jokin on kasvatettu tai valmistettu. laatu ja hinta ratkaisee. Paljon muuten elintarpeita, joita käytetään paljon,, eikä niitä euroopassa edes viljellä mainittavissa määrin. Tunnetuimmat kai kahvi ja tee, enkä tiedä, onko missään euroopassa riisipeltoja.Ja joku, ihan tavalliselta tuntuva raaka-aine on yllättävän usein tuotu eu.n ulkopuolelta. Sanotaan nyt vaikka kalat tai erilaiset öljyt Jotain palmuöljyä ei niin hirveästi euroopassa valmisteta, koska palmuja kasvaa vain rajallisesti.

Jos pöndellä joku kasvattaisi luomupottuja, voisin joskus ostaakkin, yleensäkin lähiruokaa. Mutta koko hommeli täyttä teollisuutta, määrä korvaa laadun ja kun kattelee sitä rekkarallia, millä kuskataan pellolle ties mitä kemikaaleja, eipä oikein kiinnosta sellainen eväs, koska se tosiaan lisäksi on pahanmakuista.

Luonnonantimet asia erikseen, kotimaiset tai eu.n sienet, marjat jne maistuvat kyllä. Kunhan ei ajattele saastekertymiä ollenkaan. Samaten tuore kala. Ongelmana noissa jutuissa on, ei tsadin asfalteilla mitään muuta kasva kuin litistyneitä kaljatölkkejä ja koiran jätöksiä. muta asiallista tavaraa saa kyllä aijoittain ostettua, ihan kaupoistakin.

Mainiten, kuinkahan eettistä ja egologista lienee ostaa kotimaisia marjoja. Jotka on thaimaalaisella orjatyövoimalla poimittu, sitä voi pohtia.
      =DW=

• >>>!!!!

Tiiätkö missä suo on,..!

• k/k
        >>>!!!! kirjoitti:

Tiiätkö missä suo on,..!

Muistaakseni jos vetelä on tääl niin suo on siellä.

• suo suo
        >>>!!!! kirjoitti:

Tiiätkö missä suo on,..!

Suo mun kuulla, miss' on sun suo!

• että silleen*

Jossakin oli maininta että thaipoimijat olivat siinä poimimisen ohella siistineet luontoa. Roskia olivat keränneet metsistä 170 kg. Kenenkähän maastoon jättämiä lienee ollutkin?

Eräänä kesänä olivat marjanpoimijat jättäneet maastoon pikkuhousuista ja rintsikoista lähtien. Kesä oli aikalailla helteinen, kaitpa heille oli hiki tullut kesken töitten. Silloin ei vielä thaipoimijoita värvätty.

• suonsilmä.
        suo suo kirjoitti:

Suo mun kuulla, miss' on sun suo!

Missä on ropakkoa,mutaa ja litisee kun kävelee.Juokse suolle sinusta ei tykätä.

• k/k
        suonsilmä. kirjoitti:

Ihanko Tervanevalle asti,ei kai sentään siel jos juoksee niin heikosti käy.

• tuo tuo
        suonsilmä. kirjoitti:

Sulle suon saman reseptin!! Minen tykkää ikävistä ihmisistä.

• 6-1

Totuus viineistä, hyvät viinit ovat halvempia Ruotsin alkossa kuin tuottaja maissa.

• Punaviinit ostan Chilestä. Valkkiksen teen itse eli suosin kotimaisia marjoja. Ruoan ostan pääsääntöisesti Saksasta siis Lidlestä.

Lompakkoni määrää ruokani ravintoarvot, laadun ja eettisen taustan.

• Kotiviiniä en ole koskaan pystynyt juomaan puolta lasia enempää, oli väri mikä tahansa. Jos minulle tarjotaan otan vastaan ja maistan, kohteliaisuudesta.

• mansikoista vain
        Paloma.se.co kirjoitti:

Kotiviiniä en ole koskaan pystynyt juomaan puolta lasia enempää, oli väri mikä tahansa. Jos minulle tarjotaan otan vastaan ja maistan, kohteliaisuudesta.

Komppaan, eivät todella ole suun sulostuttajia. Pari kertaa tehtiin. Onneksi tuttavalle kelpasi.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Kotiviiniä en ole koskaan pystynyt juomaan puolta lasia enempää, oli väri mikä tahansa. Jos minulle tarjotaan otan vastaan ja maistan, kohteliaisuudesta.

Paloma@

Olen tehnyt viiniä jo vuosikymmeniä. Tärkeintä kotiviinin valmistuksessa on viinin selkeyttäminen. Viiniä on lapottava astiasta toiseen kunnes viimeisimmätkin hiivan jämät on pois. Minun 25-litrasta viiniä menee kirkastusvaiheessa vessanpöntöstä alas noin 5-litraa. Nykyään voi ostaa erilaisia makuaine-esansseja. Tästä viimeisimmästä tuli tosi hyvää kun lisäsin siihen persikkaesanssia. Tein testin ostin valkoviiniä kaupasta laitoin vierekkäisiin laseihin molempia ja täytyy sanoa, että kaupan viini (ei mikään hintava) oli hapanta kun taas omani oli pehmeää ja maistui aavistuksen verran persikalle

• ?? ??
        korpikirjailija kirjoitti:

Paloma@

Olen tehnyt viiniä jo vuosikymmeniä. Tärkeintä kotiviinin valmistuksessa on viinin selkeyttäminen. Viiniä on lapottava astiasta toiseen kunnes viimeisimmätkin hiivan jämät on pois. Minun 25-litrasta viiniä menee kirkastusvaiheessa vessanpöntöstä alas noin 5-litraa. Nykyään voi ostaa erilaisia makuaine-esansseja. Tästä viimeisimmästä tuli tosi hyvää kun lisäsin siihen persikkaesanssia. Tein testin ostin valkoviiniä kaupasta laitoin vierekkäisiin laseihin molempia ja täytyy sanoa, että kaupan viini (ei mikään hintava) oli hapanta kun taas omani oli pehmeää ja maistui aavistuksen verran persikalle

Saako hiivalla tehtyä muuta kuin kiljua??

• Korppis*
        ?? ?? kirjoitti:

Saako hiivalla tehtyä muuta kuin kiljua??

Ilman viinihiivaa ei taida viinin käyminen onnistua, mutta en ole kokeillut josko tuo vaikka alkaisi pulputtelemaan ilman, kerro lisää.

• Lopetin jo muutamia vuosia sitten argentiinalaisten ja Chilen viinien ostamisen, koska Euroopasta saa hyviä viinejä, ja hiilijalanjälkeni jää pienemmäksi.

Portugalin punaviineistä luulen löytyvän parhaat hinta-laatu -suhteet, eikä siellä mitään huonoja viinejä valmistetakaan. Valkoviinien kohdalla erilaisia eurooppalaisia vaihtoehtoja löytyy useammastakin maasta.

Tomaatti-keskusteluun lisäisin, että niitä ei kannattaisi laittaa jääkaappiin ollenkaan. Huoneenlämmössä kypsyneet maistuvat mielestäni paremmalta. Luumukirsikkatomaatit ovat yksi heikkouksistani.

• Kyllähän Euroopasta saa hyviä viinejä, kieltämättä, mutta jostain syystä minun on ollut vaikea lämmetä esim. italialaisille tai portugalilaisille viineille, koen ne useasti liian "kehitetyiksi". Makuni on hyvin yksinkertainen ja suoraviivainen: maanläheinen cabernet tai viileän raikas chardonnay, mielellään alhainen alkoholiprosentti, ruuan kanssa tai lasi. pari seurustelujuomana, mutta en ole mikään viinien asiantuntija. Viime aikoina olen alkanut katselemaan ekoviinejä, mitä se sitten tarkoittaneekaan. Viime kädessä viinin alkuperä ei ole minulle tärkeä, mutta olisi ihan kivaa jos tukisin jotain pienempää viinitilaa jossain kehitysmaassa.

Ostan ainoastaan kolumbialaista kahvia: hinta/laatusuhde on minulle sopiva pieneen kulutukseen ja tiedän että tuen samalla pienimuotoista kahviviljelystä maassa jossa on pitkä traditio kahvin pienviljelystä. Federaatio ostaa kaikki pikkutiloilla viljellyn kahvin ja siitä eteenpäin hoitaa viennin ja markkinoinnin.

• mimmimummi*

Argentiinan ja Chilen viinien suosio taitaa olla melko suuri meillä...niinkuin muuallakin euroopassa...ehkä se hinta-laatu suhde ratkaisee enemmän kuin se eurooppalaisuus.
      Uudenajan teknologia valmistuksessa on tuottanut suuret määrät kohtalaista viiniä..
      mm. terästankit joihin laitettu tammen lastuja...tai melkein lankkuja...että saadaan tammen maku viiniin...kun taas perinteisissä eu maissa käytetään kalliita tammitynnyreitä ...
      Sherry oloroso pitää ostaa jouluksi...perinteisesti...

• Katselepa seuraavalla kerralla Alkossa käydessäsi portugalilaisia punaviinejä, alle kympin hintaluokassakin on melkoisesti valinnanvaraa. Mukana ei heikkolaatuisia olekaan ja muutamia on esitelty huippu-hinta-laatu -suhteen edustajiksi.

Kun ostamme EU-maiden tuotteita, voimme ehkä välttyä maksamasta toisenlaisia tukia. ;)

• kawe

Voi jumppahuiti miten polveilee näppäinten tulos.....
      Terveys nousee näköjään aikalailla framille, k2-vitamiini - itse syön B, D20 ja magnesiumia koska en ole ns. timmissä kunnossa enkä juo maitoa.

Thai-kerääjät metsissä ja afrikkalaiset Espanjassa tai hikipajat Kambodshassa - minä ostin torilta marjat pakkaseen suomalaisia ovat, eettinen valintani on oikea, koska ne ovat puhtaita ja poimijat ovat täällä paremmassa asemassa kuin nuo toiset.
      Geenimanipulaation vaikutus oli yhden tentin kysymys - se on isoa bisnestä ja kaventaa esim. riisien lajikkeiden määrää, vääristää kilpailua, paikallisten ihmisten taloudellista tilannetta, ja vielä oikeiden lajikkeiden kanssa risteytyneenä sadot huononevat tai eivät onnistu. Sitten on tullut tappaja ampiaisia ym. vääristymää luontoon- ehkä jokin yhteisvaikutus --

Eettisyys valinnoissa on siis lopulta hyvin laaja kysymys, kun pohtii ostanko 7-riisin pussin, kiinalaista vihreää teetä, Rosamunda perunoita vai käsin poimittua erikois kahvia brasiliasta. Toisaalta joku perhe elää niillä tuotteilla vaikka monta kouraa ottaa omansa ennen kuin tuote kohtaa sinun katseesi.

• mimmimummi*

Tavaratalon herkkuosastolla tänään katselin ja ihmettelin tomaattien määrää ...ja erilaisia muotoja...laatuja... Oli tavallista kotimaista..oli luomua...oli terttutomaattia..luumutomaattia...kirsikkatomaattia...ja kaiken huipuksi pisaratomaattia...miksi niitä pitää kehittää noin ..ei tajua

• vaan

Älä mummi huokaile,ostamista varten ne siellä että joku ne ostaa,ei ne näytillä ole

• popsi porkkanaa
        vaan kirjoitti:

Älä mummi huokaile,ostamista varten ne siellä että joku ne ostaa,ei ne näytillä ole

Kaikesta pitää keksiä kaikkia eri variaatioita. Vaikkapa paprikoista miun maun mukkaisia ovat vain punaiset. Keltaiset eivät maistu, vihreät jopa pahoja.
        Mutta kun tuohta riittää.
        Porkkanoitakin on vaikka minkä värisiä.

• popsi p.
        popsi porkkanaa kirjoitti:

Kaikesta pitää keksiä kaikkia eri variaatioita. Vaikkapa paprikoista miun maun mukkaisia ovat vain punaiset. Keltaiset eivät maistu, vihreät jopa pahoja.
        Mutta kun tuohta riittää.
        Porkkanoitakin on vaikka minkä värisiä.

Sinulle, joka jonnekin hävisit.
        Älä peljästy puolestani, olen liiankin järkevä. :)

• moimoi,

rauhoitu,älä mee kauppaan

• Pirre*

Ykköspulloja olen elämäni aikana viinejä ostanut, eli en osaa vertailla niitten laatujakaan, mutta paikallisia tuotteita, elintarvikkeita, ostaisin jos vaan niitä saisi jostain muualta kuin marketeista, en haluaisi maksaa mitään tukkuportaille ja kaupalle, täältä ei saa toriltakaan kuin joskus mansikoita. Juureksia ostaisin ja jauhoja suoraan tiloilta muttei niitä ainakaan tarjota.

• Kaupunkilainen

Hei, ihan uteliaisuudesta: mitä tarkoitat ykköspulloilla? En ole koskaan tuollaista sanaa kuullut, siksi kyselen.

• erheys opetti
        Kaupunkilainen kirjoitti:

Hei, ihan uteliaisuudesta: mitä tarkoitat ykköspulloilla? En ole koskaan tuollaista sanaa kuullut, siksi kyselen.

Luulisimpa että tarkoittaa ykkösolutta,siis miedointa mahdollista.Voi olla et olen väärässä,itse kerran ostin vahingossa koko kopan ja ihmettelin kun ei tunnu missään,no-selvisihän se.

Onhan näitä erehdyksiä sattunut molempiin suuntiin; ))

• Kaupunkilainen
        erheys opetti kirjoitti:

Luulisimpa että tarkoittaa ykkösolutta,siis miedointa mahdollista.Voi olla et olen väärässä,itse kerran ostin vahingossa koko kopan ja ihmettelin kun ei tunnu missään,no-selvisihän se.

Onhan näitä erehdyksiä sattunut molempiin suuntiin; ))

Ykkösoluen olisinkin ymmärtänyt, mutta Pirre sanoi ostaneensa "ykköspulloja viiniä". Voisitko Pirre tulla selventämään, kun nyt on kaupunkilaisella hämmästyksen sormi kummastuksen suussa, vai miten se nyt meni...

• Kaupunkilainen

Elintarvikkeissa suosin suomalaista aina kun se on mahdollista. Jos hintaero kotimaisen ja vastaavan tuontituotteen välillä on kovin suuri, ostan sen, joka vaikuttaa paremmalta, samanveroisista halvemman. Liha on lähes poikkeuksetta kotimaista, kalasta taas tulee useimmiten valituksi norjalaista hinnan vuoksi.

Onhan se aika surkuhupaisaa, että lähikauppani vieressä lainehtii tunnettu kuhajärvi, mutta silloin harvoin, kun kotimaista kuhaa kalatiskissä on, se maksaa lähes 40 euroa/kilo.

Kalatuotteissa (pakastekala, säilykekala) suosin MSC-merkittyä kalaa, koska tiedän, että se on hankittu kestävällä tavalla. Findus meni heti boikottiin, kun kuulin, että se pakastaa kalat kokonaisina, lähettää ne Kiinaan käsiteltäväksi, ja sieltä ne (sulatuksen ja uudelleenpakastuksen jälkeen) tuodaan pohjoismaisiin kauppoihin.

Toiseksi mieluiten ostan eurooppalaista. Sen verran olen hedelmähankintojani rajoittanut, että en osta esimerkiksi rypäleitä tai melonia silloin, kun niitä ei Euroopasta saa. Poliittisista syistä en osta israelilaisia tuotteita, jos muunmaalaisia on tarjolla.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      86
      1699
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      17
      1075
    3. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      98
      1027
    4. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      79
      952
    5. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      91
      794
    6. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      146
      759
    7. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      754
    8. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      49
      681
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      674
    10. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      51
      661
    Aihe