Jos hoitajat viitsisivät juottaa ja syötttää palvelutalon dementikkoja, monen työssä käyvän omaisen vointi säilyisi hyvänä.
Mutta ei, heidän on raahauduttava joka ikinen päivä syöttämään ja juottamaan omaistaan palvelutalolle, koska eivät kestä nähdä sitä omaisensa riuduttamista janoon ja nälkään.
Tämä on yhteiskunnallisesti iso asia, koska ihminen väsyy ja seuraus on yleensä eläkkeelle jääminen tällä työikäisellä omaisella.
Missä on näiden hoitolaitosten esimisten vastuu ja valvonta?
Hoitajien julmuus
173
3101
Vastaukset
- Nauratti niin
Ei eläkkeelle oamishoitajuuden takia pääse, hehheh. Kunpä pääsisikin, olisi siihenkin pestiin tunkua ;)
- Pthyi!!
Hei sekopää!!
Kyllä niitä syötetään ja juotetaan. Sellaisetkin, joiden omaisia ei ole vuosiin näkynyt, ovat eläneet yhteiskunnan maksamassa hoitolaitoksessa jopa 16 vuotta. Ei kukaan selviä tuota aikaa ravinnotta tai nesteettä. Lopeta tuollainen vainoharhainen mölinä!!- lusikka sopassa
Nimimerkille Pthyi.
Et voi sanoa, että joka paikassa syötetään ja juotetaan, koska näin ei todellakaan ole. Olen itse nähnyt kun hoitajat vievät täysin koskematonta ruokatarjotinta pois vanhuksen luota. Se nolosti kärähtikin, seoli minun äitini tarjotin, joka vietiin pois. satuin itse tulemaan katsomaan äitiäni juuri silloin ja hän sattui nukkua eikä herätetty syömään. Käytännöt ovat eri paikoissa erilaisia. - 201
Just' 6.5-2014
Otsikoissa oli kuinka lähihoitajat / kotisairaanhoitajat eivät mene vanhuksien luo, kun PELKÄÄVÄT TÄITÄ, KIRPPUJA JNE... miulummin jättävät OMAN ONNENSA NOJAAN.
kun joutuvat olemaan kosketuksissa hoidokkiinsa.
Tämänhän ONGELMAN voisi keksiä hoidettavaksi PUHELIMELLA.
Ensin kysytään ONKO OMAISET KÄYNEET tekemässä TYÖT, että HOITAJAT voivat tulla KÄYMÄÄN ja korjaamaan kuukauden palkkansa. - vai niin?
Epämiellyttävää porukkaa kirjoittelee tänne Suomi24:n, mitä täällä oikein nimitellään sekopäiksi sellaisiinkin tekstehin, joissa ei ole nimitelty ketään? Tiedoksi - jos muka olet vanhustenhoitoalalla - että minä ainakaan en yhtään arvosta sellaisia hoitoalan ihmisiä, jotka syyllistelee ja nimittelee vanhusten omaisia jossakin nettipalstoilla, enkä ikinä haluaisi, että yksikään sellainen hoitaisi ainakaan minun läheisiäni... Nämäkin keskusteluketjut tällä palstalla ovat suorastaan täynnä jotakin v*ttuilua vanhusten omaisia kohtaan, sairasta. Toivottavasti ainakin sairaanhoitajien eettisessä koulutuksessa opetetaan, että hoitoalan ammattihenkilöstön oikeuksiin ei kuulu levitellä hoidettaviensa asioita netissä, eikä etenkään syyllistää hoidettaviensa omaisia. Ehkä onni, että iäkkäämmät ihmiset eivät juuri näitä palstoja lue, koska varmaan järkyttyisivät " hoitohenkilöstönä" NIMIMERKEILLÄ netin nimimerkkipalstalla esiintyvien äytstapojen puutteesta.
Se ei ole vanhusten omaisten vika, että miten paljon hoitajilla on töitä, vaan yhteiskunta sen normituksen asettaa, että tietyt terveys- jne. palvelut yhteiskunnan on turvattava ikäihmisväestölleen, ja jos liian raskasta on, syytelkää vaikka ammattiliittojanne, mutta olkaa kiitos haukkumatta ja syyllistelemättä vanhusten omaisia!
Kyllä varmasti moni alkaisikin omaishoitajaksi rakkaille läheisilleen, mutta kun tuota lääkinnällistä osaamista ei ilman koulutusta ole, se saattaisi olla aika vaarallistakin vanhusten turvallisuudelle, ja siksi on pakko turvautua ulkopuolisiin. Lisäksi moni vanhus vain on luonnollisesta ikääntymisestään johtuen niin huonokuntoinen, että ei pärjää kotona, joten siksi on vanhainkodit olemassa, turhaan te siitä valitatte.
Sitäpaitsi, hoitajissa todella on sekä hyviä, että vähemmän hyviä. Minun läheisiäni on hoidettu julkisessa vanhainkodeissa onneksi aina hyvin, mutta sen sijaan vanhusten kotihoitopuolelta on kaikenlaisia kokemuksia, hyviä ja huonoja. Muunmuassa sellaisia, että ilmiselvästi kotona itsenäisesti enää asumaan kykemätön ihminen pasitetaan kerta toisensa jälkeen kotiin, omaiset käyttävät viikostaan säännöllisesti sellaisen lähemmäs 70 tuntia ( palkatta toki, kaikki eivät omaishoidontukia hae tai saa saa, vaikka käytännössä olisivat niitä omaishoitajia) ikäihmisen asioiden hoitamiseen - siis sellaiset omaiset, jotka itsekin ovat jo vanhus-ja ikäihmisiässä. Lisäksi tekevät vielä vapaaehtoistyötä! Ja täällä epämiellyttävät tyypit nimettömästi syyllistelee vanhusten omaisia. Tosin aika vaikea uskoa, että täällä mitään hoitoalan ihmisiä olisi kirjoittamassa - melkein toivon, ettei olisi, koska pelottavaa, jos vanhusväestöä hoitaa tyypit, joiden asenne on aggressiivinen.
Muuten: ainakin lähihoitajien koulutukseen voisi lisätä muistisairauden tunnistamisen - ettei kävisi niin, että kun mummo valittaa, ettei kukaan muka ole käynyt viikkoihin, vaikka omaiset viisi minuuttia sitten käyneetja vaikka käyvät joka päivä, että ne hoiturit sitten suhtautuvat omaisiin kuin kaltoinkohtelijoihin... Samaten lähihoitajan koulutukseen voisi lisätä esimerkiksi mikroaaltouunin käytön opettelemisen, ettei olisi heti vaatimuksia, että uusi pitäisi ostaa, jos hoitaja ei osaa lämmittää ruokaa mikrossa. Samaten siihen koulutukseen voisi lisätä taidon opettelemisen lähihoitajalta katsoa ruoakylmiöön, ennen kuin soittelee omaisille, että ei ole ruokaa... Ainakin minun omaiseni sitäpaitsi saavat itse valita, mitä ruokia syövät. Ikävä vain, ettei kotihoito tee mitään muuta kuin mikrosapuskaa, mutta onneksi omaiset käyvät laittamassa välillä ruokaakin, ettei pelkkiä eineksiä tarvitse syödä.
Eivätkä ne omaishoitajat iäkkäät valita hoitajista missään. Ikinä eivät nettiin kirjoittele törkyä. Kun se on itsestäänselvyys kaikissa kunnollisissa piireissä, että omista omaisista totta kai huolehditaan, mutta jos lääkärit ovat sitä mieltä, että joku hyvin iäkäs kuuluu vielä kotiinsa, nin eihän kukaan voi olla koko aikaa kädestä pitämässä. Hoitohenkilöstön velvollisuuksiin kuuluu siksi käydä katsomassa vanhusta. Toivottavasti se tehdään valittamatta.
Se on aika loukkaavaa, jos omista omaisista huolehditaan hyvin ja säntillisesti, niin nähdä keskustelua näillä palstoilla... - opelius
Tai miksi se vanhus maksaa yli 80 prosenttia tuloistaan jottei saa muuta kuin.........
- Ikävään voi kuolla
Jos aloittaja kokee, että oman läheisen omaisen luona käyminen on niin rasittavaa, että kunto rapistuu ja terveys tärveltyy, niin minä olen sitä mielenpuolta, että omainen on se julma, kun jättää oman ihmisensä muitten 'armoille'.
- aha?
Eipä vaan taida olla niin, että kokisi rasittavaksi. Ei kukaan nimettömälle julkiselle palstalle kirjoita haukkuakseen omia läheisiään. Sen sijaan on pakko ihmetellä Suomi24- kirjoittelijaporukkaa, joista oikein huokuu pahansuopuus ja ja asiaton uteliaisuus muiden yksityisasioita kohtaan, nimettöminä kun voivat kirjoitella. Minä ainakin olen ihan tahallani kirjoitellut avoimesti tänne Suomi24:n: jos ja kun kerran tällaiset Suomi24- vertaispalstat aiheesta sadanteen ovat laissa sallittuja, sitten pitää olla myös ylläpidon vastuulla, mitä juttuja ne julkaisevat tai että millaista kuvaa he saavat välittää foorumille kirjoittavista.
Kyllä minä ainakin sen uskon, että ei kaikissa hoitolaitoksissa Suomessa paljoa panosteta vanhusten hyvään hoivaan. Se ei tietysti ole henkilökunnan vika, että jos henkilökuntaa on liian vähän hoitolaitoksissa, mutta kyllä jos vaikka jonkun syöttämiseen menisi henkilökunnalta kaksi tuntia per yksittäinen ateria, se hoitajille palkan maksava veronmaksaja eli = vanhus on ruokittava asianmukaisesti. Huonoja kokemuksia minulla ei läheisten osalta vanhusten hoitolaitoksista ole, mutta kyllä sellainen on outoa, että jos esimerkiksi tyypeille jotka ei enää edes sängystä ylös pääse puutteellisen kuntoutuksen vuoksi, että jos sellaisten rahoista ollaan nyhtämässä vaipat koko porukalle, mikä on varmaan todellisuutta etenkin bisnestä tekevissä p*skan yksityisissä hoitokodeissa nyky- Suomessa. Jos Suomessa inistään, että julkinen sektori on liian suuri, voitais aloittaa siitä, ettei valtion tarvitse rahoittaa yksityisyrityksiä, joita syntyy julkisen sektorin viereen siipeilemään samasta julkisesta budjetista julkisten hoitolaitosten kanssa nyky- Suomessa kuin sieniä sateella... Ne mitään firmoja edes ole, ne ei pärjäis ilman valtion tukia. Ja muutama tyyppi rikastuu inhimillisellä hädällä, törkeää.
Toinen asia mitä inhoan, on että jokaikiseen asiaan Suomessa tarvitaan nykyisin muka psykologi tai joku muu guru sanomaan asiantuntijamielipiteen : on niin taivahan fakta, että mitä eräs kunnianarvoisa tieteenala jo 1960-luvulla puhui asiantuntijavallasta, se kauhuskenaario on jo täällä, mitä tulee esimerkiksi vanhustenhoitoalan ongelmiin. Yrittäjyyttäkään ei Suomessa synny enää minnekään muualle, kuin kaiken maailman pääkoppa-ja terveystiedon alalle. Nostaisin hattua, jos joku perustaisi Suomessa vaikka uuden paperitehtaan, mutta en p*skan vertaa arvosta bisnestä, jota tehdään vanhojen, sairaiden tai lasten tarvitseman pakollisen terveydenhuollon nimissä.
Ja mitä sinä arvostelet? Ei usko tässä maassa olevan montaakaan ihmistä, joka haluaisi hylätä omaisensa minnekään hoitokotiin, mutta tämä nyt vaan ei kertakaikkiaan ole enää mikään 1950-luvun Suomi, missä liikkuvuus töiden perässä olisi ihmisillä kymmenen kilometriä suuntaansa ja todella harva omainen edes pystyy asumaan samalla paikkakunnalla iäkkäiden omaistensa kanssa, käydäkseen monta kertaa päivässä vanhainkodissa ulkoiluttamassa omaistaan.
Eikä vanhainkoteihin edes pääse, nekään nyky- Suomessa aina, jotka todella olisivat valvotun hoivan tarpeessa. Idiootit lääkärit kymmemen tuhannen euron kuukaisipalkoilla kun määrää, että jos vanhus muistitestissä tietää mikä päivä on milloinkin, niin ne mielellään jättävät vastuun iäkkäistä täysin omaisille. Vieläpä laskuttaen siitä vanhuksen muistitestistä.
Alan olla sitä mieltä, että ei monessa maassa vanhustenhoito ole niin huonosti, kuin Suomessa. Se saattaa olla jopa fakta.
- Bootsit jalassa
Jos joku ei enää kykene edes itse juomaan, eiköhän se olisi aika pistää nappi otsaan.
- Camel boots
Joo-o, mutta tämän asian voi sanoa kauniimminkin.
- pelastus vanhukselle
eutanasia-laki voimaan
- ala-arvoista hoitoa
Nimimerkille näinkoin.
Olen kokenut samaa. Kesällä kuumalla ilmalla hoitajat eivät juota dementikkoja ja nestehukka on suuri. Jos vanhus ei saa nestettä, kärsii nestehukasta ja jokaienen tietää seuraukset. Kotkan City-kodissa hoitajat istuvat porukalla juoruamassa ja vanhuksien avunpyyntöihin ei reagoida. Jos joku pyörätuolissa istuva vanhus pyytää päästä vessaan, hänelle tiuskaissaan: tee asiasi vaippaan. Olen itse ollut todistamassa tätä tilannetta useaan kertaan. Tämä on hävytöntä käytöstä hoitajilta. Kotkan City-kotiin suosittelisin viranomaisilta yllätyskäyntiä.- tähän puututtava
Onko totta, ettähoitajat kehoittavat vanhuksia tekemään tarpeensa vaippaan? Tämä on ennen kuulumatonta. Miksi heitä ei muka viedä WC.hen? Mikä esteenä?
- Ei h-i !
tähän puututtava kirjoitti:
Onko totta, ettähoitajat kehoittavat vanhuksia tekemään tarpeensa vaippaan? Tämä on ennen kuulumatonta. Miksi heitä ei muka viedä WC.hen? Mikä esteenä?
Sun tarttee käydä tutustumassa johonkin pitkäaikaisosastoon, jospa asia selviäisi. Ootko koskaan ajatellut, miksi vaippa on?
- Sopii koettaa
Vanhuksella ei ole vaippaa ilman lääkärin määräystä...Mutta olet toki tervetullut (kuten kaikki muutkin) viemään ihmisiä, jotka eivät omilla jaloillaan pysy, WC:hen.
Pyörätuolilla heidät toki sinne saa vietyä, mutta pöntölle saaminen on jo toinen juttu. Monet myöskin pyörtyvät pienestäkin ponnistelusta. Alusastiat toki ovat myös hyviä joidenkin kohdalla, mutteivät kaikkien. Eli jääkö paljon vaihtoehtoja? - Tarpeen mukaan
Sopii koettaa kirjoitti:
Vanhuksella ei ole vaippaa ilman lääkärin määräystä...Mutta olet toki tervetullut (kuten kaikki muutkin) viemään ihmisiä, jotka eivät omilla jaloillaan pysy, WC:hen.
Pyörätuolilla heidät toki sinne saa vietyä, mutta pöntölle saaminen on jo toinen juttu. Monet myöskin pyörtyvät pienestäkin ponnistelusta. Alusastiat toki ovat myös hyviä joidenkin kohdalla, mutteivät kaikkien. Eli jääkö paljon vaihtoehtoja?Lääkäri määrää kyllä kaikenlaisia juttuja; lääkkeitä ja tutkimuksia, haava- ym. hoitoja, jne. Mutta vaipan tarpeen osaa ainakin jokainen koulutuksen hoitoalalle saanut arvioida. Omasta mielestäni ihan jokainen järkipäinen.
- Sopii koettaa
Tarpeen mukaan kirjoitti:
Lääkäri määrää kyllä kaikenlaisia juttuja; lääkkeitä ja tutkimuksia, haava- ym. hoitoja, jne. Mutta vaipan tarpeen osaa ainakin jokainen koulutuksen hoitoalalle saanut arvioida. Omasta mielestäni ihan jokainen järkipäinen.
Tarpeen kyllä joo, mutta laitokseen joutuessaan suurimmalla osalla vanhuksista on jo vaipat käytössä... Ihan ensin, siinä vaiheessa, kun ne joutuu ottamaan käyttöön, pitää olla lääkärin määräys, ja sillä reseptillä ne vaipat sitten saa. Toki hoitaja tai omainen tuon tarpeen arvioi, muttei se ihan niin yksinkertaista ole, kuin luulet.
Kuuluvat perusterveydenhoitoon, joten siinä on omat pykälänsä. - Eri asiat
Sopii koettaa kirjoitti:
Tarpeen kyllä joo, mutta laitokseen joutuessaan suurimmalla osalla vanhuksista on jo vaipat käytössä... Ihan ensin, siinä vaiheessa, kun ne joutuu ottamaan käyttöön, pitää olla lääkärin määräys, ja sillä reseptillä ne vaipat sitten saa. Toki hoitaja tai omainen tuon tarpeen arvioi, muttei se ihan niin yksinkertaista ole, kuin luulet.
Kuuluvat perusterveydenhoitoon, joten siinä on omat pykälänsä.Kun kotona hoidettava tarvitsee vaippasuojia, niin lääkäri toden totta kirjoittaa jonkunlaisen todistuksen tarpeesta. Sitten suojia saa halvemmalla - vai ilmaiseksi? Lääkäri ei kuitenkaan määrää vaippaa, vaan kirjoittaa vain dokumentin varmistukseksi siitä, että joku todella ja oikeasti sellaista suojaa tarvitsee.
Eri asiat kirjoitti:
Kun kotona hoidettava tarvitsee vaippasuojia, niin lääkäri toden totta kirjoittaa jonkunlaisen todistuksen tarpeesta. Sitten suojia saa halvemmalla - vai ilmaiseksi? Lääkäri ei kuitenkaan määrää vaippaa, vaan kirjoittaa vain dokumentin varmistukseksi siitä, että joku todella ja oikeasti sellaista suojaa tarvitsee.
Kaikille vaipan tarvitsijoille ei korvauksia vaipoista myönnetä vaan osa joutuu kustantamaan vaipat itse. Tässä erään kunnan hoitotarvikejakelun ohjeistus:
Vaipat
Myönnetään vaikeasta uloste- ja /tai virtsainkontinenssista kärsiville pitkäaikaispotilaille, joiden vaippojen tarve jatkuu yli 3 kk.
Jos asiakas tarvitsee vain yhden vaipan /vrk, kyse ei ole keskivaikeaksi tai vaikeaksi luokiteltavasta sairaudesta ja tällöin asiakas kustantaa vaipat itse. Kotihoito voi näissä tilanteissa auttaa tilaamaan vaipat suoraan kotiin. Jos tarve on 5 vaippaa tai enemmän/vrk, asiakkaalla pitää olla hoitosuunnitelma, jossa omalääkäri perustelee vaippojen suuremman tarpeen. Tämä hoitosuunnitelma tarvikejakelusuosituksineen toimitetaan johtavan ylilääkärin arvioitavaksi.
Vaippojen käyttöön siis ei lääkärin määräystä tarvita vaan sen saa päättää ihan maalaisjärjellä :).- ripuli tipassa
AIVAN taivahan tosi olin sairaalassa siilaisilla ripulin takia tipassa 4hengen huone
yksi huusi ja soitti kelloa monet minutit vihdoin hoitaja tuli ovelta kysymään mitä on asia --mummo sanoi veisittekö vessaan , hoitaja sanoi sinulla on vaipat tee housuusi ja paukas oven kiinni . taivahan tosi pohjoiskarjalassa..... - Ymmärrä enemmän
ripuli tipassa kirjoitti:
AIVAN taivahan tosi olin sairaalassa siilaisilla ripulin takia tipassa 4hengen huone
yksi huusi ja soitti kelloa monet minutit vihdoin hoitaja tuli ovelta kysymään mitä on asia --mummo sanoi veisittekö vessaan , hoitaja sanoi sinulla on vaipat tee housuusi ja paukas oven kiinni . taivahan tosi pohjoiskarjalassa.....Nii-in, otitko selvää, miksi mummolla oli vaippa? Ehkäpä siksi, etteivät jalat kantaneet, ripulointi tms. oli vienyt 'jalat alta' tai muuten voimattomaksi. Miten sellainen viedään vessaan?
- Lusiina
ripuli tipassa kirjoitti:
yksi huusi ja soitti kelloa monet minutit vihdoin hoitaja tuli ovelta kysymään mitä on asia --mummo sanoi veisittekö vessaan , hoitaja sanoi sinulla on vaipat tee housuusi ja paukas oven kiinni . taivahan tosi pohjoiskarjalassa.....Jos sinulla oli ripuli, sinun olisi kuulunut olla eristyksessä. Jospa mummoa ei viety sen takia vessaan ettei käyttäisi kanssasi samaa wc-istuinta. Ripuli leviää osastoilla kuin kulopalo jos ripuloivan kassa on huoneessa muita.
Ja toisaalta, jos mummolla on vaippa ja häntä ei daada vessaan yhden hoitajan avustamana on tilanteita, että kaikki hoitajat ovat kiinni jonkun toisen potilaan hoidossa, joten wc-käynti ei juuri sillä hetkellä onnistu. Näin se vaan käytännössä on. - tarpeen mukaan
Tarpeen mukaan kirjoitti:
Lääkäri määrää kyllä kaikenlaisia juttuja; lääkkeitä ja tutkimuksia, haava- ym. hoitoja, jne. Mutta vaipan tarpeen osaa ainakin jokainen koulutuksen hoitoalalle saanut arvioida. Omasta mielestäni ihan jokainen järkipäinen.
Juuri noin. Ei siihen lääkäriä koskaan tarvittu, kun piti päätellä omilla aivoilla laitetaanko vanhukselle vaippa ja nuoremmallekin. Enkä usko että missään odotetaan lääkärin määrää millon vaippa.
On totta , olin viikon verran sellaisessa ,kuin terveyskeskuksessa,kun minä kuivuin moliemmista päistä tuli kaikki ulos...Näin omin silmin meitä oli 4 huoneessa,joku soitti kelloa,kesti kaun kun hoitaja huikkasi ovella mikä on asia ,mummeli sanoi veisitkö vessaan.. HOITAJA sanoi sinulla on vaipat tee niihin ja paukas oven kiinni...
Totta se on ,olen järissäni ,minä olin tipassa....- omm
Siis tämä on ihan TOtta.
Näin toimii HOITAJAT, kun pitää saada juoruttua kahvikupposen ääressä työkaverin kanssa RAUHASSA, sekä helppo raha/ tilipussi pankissa.
Vanhuksille laitetaan vaipat ihan sen takia, ettei vain tarvitsisi vastata kutsuun, kun pitäisi jonkun tulla auttamaan vessaan. Jos, just' silloin on niin sanottua "parempaakin" tekemistä : / - Kyllästynyt hoitaja
Tässä yhden vanhushoitajan vastaus: Meillä on 20 muistihäiriöistä vanhusta ryhmäkodissamme ja vuorossa 2 hoitajaa. Aamulla yksin täytyy käydä nostamassa 10 asukasta ylös sängyistä, tehdä aamutoimet; vessassa käynnit, pukemiset. Ottaen huomioon sen, että asukkaat ovat vanhoja, huonokuntoisia, hitaita, joiden kanssa kuluu paljon aikaa.Lisäksi jaamme ruoan, siistimme asukkaiden huoneet, annamme lääkkeet. Viemme suurimman osan asukkaista takaisin sänkyyn aamupalan jälkeen lepäämään. Joka päivä suihkutamme 2-3 asukasta, vaihdamme petivaatteet, pesemme pyykit. En itse ehdi pitämään yhtäkään taukoa työpäivän aikana. Syön seisoaltani jossain välissä. En ehdi seurustella,virikkeistä puhumattakaan. Kaikki aika kuluu pelkkään perushoitoon. Sitäkään ei ehdi tehdä niin hyvin kuin haluaisin. Iltavuoron tullessa paikalle, annetaan 5 min.pikaraportti päivän töistä. Kauhea kiire pois työpaikalta, että jaksaa taas jotenkuten seuraavan päivän. Johtaja ei ota mitään kantaa asioihin- ihmettelee vaan miten paljon henkilökunta on sairauslomilla.
- Loppuunajettu
Hei!
Olen ollut kunnallisella puolella hoivakodissa, jossa hoidin 8 vanhusta yksin lähes joka päivä. Joka päivä siirsin 100 kiloisia miehiä yksin nosturilla pyörätuoliin. Samaan aikaan soitti joku joka pyysi vessaan. Ei ollut yksinkertaisesti aikaa viedä sitä toista ihmistä vessaan (joka myös istui p-tuolissa). Lopulta paloin loppuun ja kärsin myös selkäkivuista. Kolmelle osastolle oli varattu yksi yhteinen hoiva-avustaja, joka ei ehtinyt joka paikkaan samaan aikaan. Tämä paikka oli kaupungin edustushoivakoti Etelä-Suomessa Tilat ja huonekalut olivat hienot. Hoitajia ei vaan palkattu riittävästi. Lähihoitajalle ei raha ole missään helppoa. Omaiset purkavat oman huonon omantuntonsa hoitajiin. Lähihoitajat joutuvat raskaan työn lisäksi kohtaamaan erilaisia tunnekuormituksia. Monet hoitajista siirtyvät muihin töihin. Afrikkalaiset hoitajat jaksavat ainakin vielä täällä etelässä hoitaa. - Irisiaas
Sopii koettaa kirjoitti:
Pyörätuolilla heidät toki sinne saa vietyä, mutta pöntölle saaminen on jo toinen juttu. Monet myöskin pyörtyvät pienestäkin ponnistelusta. Alusastiat toki ovat myös hyviä joidenkin kohdalla, mutteivät kaikkien. Eli jääkö paljon vaihtoehtoja?Älä nyt ole lapsellinen. Lääkärikö vaipan määrää. Laitokset ovat sosiaalialan paikkoja ja lääkäri ei edes valitse vanhuksia vaan vanhusalan asiantuntijat. Moni uusi lääkäri ei ole vanhusta edes nähnyt.
Totta on, että moni ns, vaippaporilas kykenisi asioimaan vessassa, jos hänen joku jaksaisi ja ennen kaikkea viitsisi sinne toimittaa. Johtajassa on vika, jos tämmöistä vetelyyttä ilmenee. Normaali hoitaja juottaa ja syötää sen minkä ikinä ehtii ja vaikka ei ehsisikään, mutta sairaalassa olen nähnyt miten ruokatarjotin viedään pois. Eivät vielä tunne potilasta. On juuri tullut jne. - niinipussi
Tuleepamieleen, hoitajillakin on hikiset oltavat...väkivalta on lisääntynyt..jokapäiväistä on sylkeminen, lyöminen, huorittelu hoitajia kohtaan..eikä tälle voi mitään...potilaatkin voivat olla tosi julmia joskus...
Irisiaas kirjoitti:
Älä nyt ole lapsellinen. Lääkärikö vaipan määrää. Laitokset ovat sosiaalialan paikkoja ja lääkäri ei edes valitse vanhuksia vaan vanhusalan asiantuntijat. Moni uusi lääkäri ei ole vanhusta edes nähnyt.
Totta on, että moni ns, vaippaporilas kykenisi asioimaan vessassa, jos hänen joku jaksaisi ja ennen kaikkea viitsisi sinne toimittaa. Johtajassa on vika, jos tämmöistä vetelyyttä ilmenee. Normaali hoitaja juottaa ja syötää sen minkä ikinä ehtii ja vaikka ei ehsisikään, mutta sairaalassa olen nähnyt miten ruokatarjotin viedään pois. Eivät vielä tunne potilasta. On juuri tullut jne.Vessakäynti vanhuksen kanssa vie jopa puoli tuntia. Siltikään ei ole varma ehtiikö ajoissa tai vaihtoehtoisesti tulee turha reissu. Useilla on sitä vessassa käynnin tarvetta tuhka tiheään.
Sitä paitsi lääkäri ainakin täällä määrää vaipat. Pitää laput täyttää ja lääkärin allekirjoittaa. Tietysti jos itse ostaa kaupasta niin eihän siihen tarvitse kenenkään lupia.
- vaipaton
Hoitsuja on hyviä ja TOSI HANKALIA jotka terrorisoivat muuta hoitaja porukkaa!!!!!
- EI tyhjälle kuorelle
Ei riitä henkilökuntaa jokaista syöttämään yhtäaikaa, jos asukkaissa/potilaissa useampi syötettävä. Ja mitenpä syötät ja juotat jos vanhus ei halua, väkisin työnnetään suuhun kaikkea soseutettua ja lääkkeitä, missä kohtaa menee raja itsemääräämisoikeudella, vaikka on dementoitunut. Ikään kuin ihminen ei saisi vanheta ja kuolla ilman väkisin hoitoa ja syöttämistä, luonnon ei anneta hoitaa asiaansa ihmisten ollessa kyseessä.Ja sitten vielä laitetaan tiputukseen tai letkuruokintaan kun keho ei enää jaksa elää, hirveää kidutuksen pitkittämistä, miksi ei saa kuolla pois kun ei aivotkaan enään toimi. Mielestäni itsekästä ajattelua myös omaisilta, kun eivät voi "päästää" irti. Kuinka moni hoitoalan ihminen haluaa nähdä itsensä dementoituneena toisten armoilla olevana vaippapeppuna. En tunne yhtäkään.
- Kysy sitä !
Ja sinä pistät sen hoitajien syyksi, "Ei tyhjälle kuorelle"? Hoitajan on 'valitettavasti' tehtävä niin kuin Suomen laki, kaikki säännöt ja säädökset ja viime kädessä lääkäri määräävät. Hoitaja ei päätä mitään, tekee vain, niin kuin kuuluu tehdä, kun Suomessa annetaan hyvää hoitoa pulasta huolimatta. Ja jos ei tee, on monon kuva takamuksessa.
Ja vaikka hoitaja on eniten potilasta päivittäin näkevä ja hänen kanssaan tekemisissä oleva, niin aina hoitajan mielipidettä ei edes kysytä, kun pohditaan sitä, mitä ja miten hoitamista vielä jatketaan. Tai kun hoitaja kertoo, että potilas / asiakas ei enää tahdo ottaa ruokaa suun kautta, 'viisas, fiksu ja filmaattinen' lääkäri määrää nenä-maha-letkun tai Peg-letkun suoraan vatsanpeitteen läpi mahalaukkuun, jotta ruokavelli voidaan antaa väkisin. Ihmiselle, joka ei enää itse kykene päättämään! Jotta kärsimys, kipu, vaiva ja kituminen jatkuisivat vielä vähän - tai paljon - kaikkien muitten 'iloksi'.
Jos sinä pidät em. hoitajan syynä, niin sulta on puurot ja vellit sekaisin, tieto ja käsitys asiasta olematonta.- Menio
Ei ne vellit ihan sinullakaan järjestyksessä ole kun väität, että letkuruokintaa harrastetaan mielenkiinnosta elämään. Ajat sitten tämä on kielletty ja todettu hyvän hoitokäytännön vastaisena.
Lääkäri ei näe kuukausimääriin vanhuksia. Vain ne näkee, jotka hoiatja osoittaa. Vähän on tietosi hakusessa. Pääosin hoitajat ovat inhimillisiä ja hyviä koulutuksesta riippumatta ja olen nähnyt sanhen helliä ja asillisia hoitajia ihan ilman koulutsta. Käytäntö ja elämä ovat opettaneet.
Passiivista eutanasiaa sen sijaan esiintyy kaikkialla, niin sairaaloissa kuin laitoksissakin ja sekin on tavallaan ihan ok, jos vanhus siihen suostuu ja vanhuksen omaiset.. Juuri näin tapauksen jossa omainen kielsi suolitukoksen leikkaamisen puolitajuttomalta ja huonostihan siinä kävi. Tai jonkun mielestä hyvin. - silläviisiin
Ravinnon saaminen potilaan suuhun ei ole yleensä hoitajan laiskuudesta tai kiireestäkään kiinni, vaan niukka ruokailu johtuu siitä, ettei huonokuntoinen vaan pysty syömään tai juomaan. Jo muutaman lusikallisen nieleminen voi olla aika rasittavaa. Tämä on vaan sitä elämän rajallisuutta.
Välillä omaiset tosiaan vaatimalla vaativat että elämän loppumetreillä pitää väkisin laittaa vielä ravintoa letkulla tai tipalla (vaikka neste ei mene enää edes suoneen). Ihmisen rääkkäämistä yrittää pitää väkisin hengissä vielä muutama päivä tai viikko. Kaikki lääkärit eivät suostu siihen, mutta kun oikein hiillostetaan, niin joku lääkäri voi suostua.
- Ei tyhjälle....
No enpä tarkoittanutkaan ,että hoitajat on määräyksen antajia, johan tuo nyt on selvää, kunhan yleensä asioita kerroin, Eiköhän tuo lääkäreiden määräämis asia kaikille selvää, turhaan aloit pätemään, itse olen nimenomaan työskennellyt lääkäreiden kanssa, mutta silti olen eri mieltä mitä määräävät, mutta annettujen ohjeiden mukaan toimin silti.Säälittää vaan vaikka sanotaan säälin olevan sairautta. Kyllä suomessa pääosin saa hyvää hoitoa verrattuna moneen muuhun maahan, mutta se on harmi kun ala käymässä todella raskaaksi, kaikenlaisten säästöjen kohteena on tietysti ensin vanhukset ,vammaiset ja lapset/lapsiperheet. Ja ne muutamat omaiset, kun eivät elä omien vanhempiensa kanssa,( näkevät vain hetken silloin tällöin,) niin eivät tiedä koko tilannetta, kun on tusina muitakin hoidettavia ja kaikkien pitää saada ajallaan ruoka ynm, kun ei ole edelleenkään kuin kaksi kättä. Jokaisen pitäisi omaisia ja johtoa myöten kokeilla olla kuukausi vähintään hoitajan työssä niin ehkä ymmärtäisivät mitä se on.
- pollo
Olin mummoni apuna ja olin onnellinen kun sain ja voin olla.Myöhemmin eräs tuttava laitoshoidossa ja hoitajien käytös järkyttävää!
- Mites sinä käyttäydy
pollo kirjoitti:
Olin mummoni apuna ja olin onnellinen kun sain ja voin olla.Myöhemmin eräs tuttava laitoshoidossa ja hoitajien käytös järkyttävää!
Entäs sinun?
- hupsista vaan
Mites sinä käyttäydy kirjoitti:
Entäs sinun?
Puhun ja juttelen omaiseni kanssa,kun kesken kaiken tulevat kaappeja järjestelemään,tekemään tarvittavia hoitoja mitään sanomatta tms.Mykistyn,sanoa jotain tai sanomatta mitään.Ei minulla ole hoitoalan koulutusta,mitä näille osaa sanoa?Helpottunut vaan kun taas menevät pois.Mummoni kanssa saatiin kaikessa rauhassa tehdä siivouksia,ruuanlaittoja ym.hoitaja tai lääkäri kävivät sovitulla ajallaan ja käyttäytyivät normaalisti.
- Miten osasit kirjoit
hupsista vaan kirjoitti:
Puhun ja juttelen omaiseni kanssa,kun kesken kaiken tulevat kaappeja järjestelemään,tekemään tarvittavia hoitoja mitään sanomatta tms.Mykistyn,sanoa jotain tai sanomatta mitään.Ei minulla ole hoitoalan koulutusta,mitä näille osaa sanoa?Helpottunut vaan kun taas menevät pois.Mummoni kanssa saatiin kaikessa rauhassa tehdä siivouksia,ruuanlaittoja ym.hoitaja tai lääkäri kävivät sovitulla ajallaan ja käyttäytyivät normaalisti.
Oletko sinä ihan täysipäinen? Tarkoitatko oikeasti, että hoitajien pitäisi kysyä sinulta lupaa hoito- ym. siihen liittyviin työtehtäviin? Hoitajilla on koulutus, siksi he osaavat puhua aivan kaikesta maan ja taivaan väliltä ja siitä huolimatta, että aivan relevanttia tietoa aiheista ei olisikaan.
- pollo
Miten osasit kirjoit kirjoitti:
Oletko sinä ihan täysipäinen? Tarkoitatko oikeasti, että hoitajien pitäisi kysyä sinulta lupaa hoito- ym. siihen liittyviin työtehtäviin? Hoitajilla on koulutus, siksi he osaavat puhua aivan kaikesta maan ja taivaan väliltä ja siitä huolimatta, että aivan relevanttia tietoa aiheista ei olisikaan.
Joskus on ihmismäinen hoitaja joka juttelee mukavasti ja sanoo mitä on tulossa tekemään.Näistä en valita ja tilanteet normaaleja.Täydellinen ja täyspäinen en ole,en kehu itseäni ihanaksi ihmiseksi.Liikaa on näitä tuppisuutoimijoita jotka todella saa olon hankalaksi,kun muutenkin tämä hoitokoti rankka paikka käydä.Kerro vain lisää täyspäisyydestä miten tulisi tehdä ja sanoa,tiedän sitten minäkin.
- Asenne ratkaisee
pollo kirjoitti:
Joskus on ihmismäinen hoitaja joka juttelee mukavasti ja sanoo mitä on tulossa tekemään.Näistä en valita ja tilanteet normaaleja.Täydellinen ja täyspäinen en ole,en kehu itseäni ihanaksi ihmiseksi.Liikaa on näitä tuppisuutoimijoita jotka todella saa olon hankalaksi,kun muutenkin tämä hoitokoti rankka paikka käydä.Kerro vain lisää täyspäisyydestä miten tulisi tehdä ja sanoa,tiedän sitten minäkin.
Aina ei tarvitse sanoa mitään, riittää kun eleillä ja ilmeillä, siis hymyllä ja hyväntahtoisuudella osoittaa, että kaikki on okei ja hyvin. Silloin työssä oleva voi tehdä tehtävänsä tuntematta itseään tunkeutujaksi ja vieras voi jatkaa hyvillä mielin seurustelua läheisensä kanssa tietäen, että hänellä on siihen lupa ja se on jopa ihan hoitajien harras haave, että vieraat jaksaisivat vierailla vähän vilkkaammin.
Toisin sanoen; ystävällisyys ja kohteliaisuus voivat ilmetä muillakin tavoilla kuin sanoin. Suurisyräminen ihminen ymmärtää kaikkea ja kaikkia, pienisieluiset puukottavat selkään, kun eivät kykene suoraan päin näköä kertomaan.
Hoitokoti muuttuu vähemmän rankaksi paikaksi, kun muuttaa asenteensa sekä hoitokotiin että sen hoitoa ja hoivaa antaviin ihmisiin. Miksi se on paha paikka, jos se on ainoa ja välttämätön vaihtoehto?
- 2+14
Eikä millään pahalla mutta nämä lähihoitajat on niitä 5 ja 6 oppilaita jotka ei ole käyneet edes lukiota. Rööki palaa huulessa ja hoitsut tekee vaan työtä, eikä ajattele vanhusta yksilönsä sen kummemmin. (toki mukaan mahtuu empaattisia poikkeuksia.)
Joku vuosi sitten oli lehdissä juttua hoitajien kovakouraisista otteista. Muistan myös oman mummoni vanhainkodissa.Hänelle oli tullut keuhkokuume ja hoitsut odotti kiertävää lääkäriä, joka siis oli tulossa vasta päivien päästä. Toisin sanoen vanhat jätetään huoneeseen odottamaan hidasta kuolemaa. Huoneessa on vielä toinen kohtalotoveri joka saattaa huutaa sekavia ja siten häiritä toista. Me omaiset soitimme ambulanssin hakemaan heti sairaalaan. Ei mummo kauaa kuitenkaan elänyt.
Hoitajia on liian vähän. Potilaat saa tosiaan paskoa housuunsa ja maata nälissään. Monille tulee makuuhavoja. Oikeesti se hippokrateen vala on kuin s44tanan sanelema. Siinä ei armoa tunneta! Sentään jotkut maat ovat inhimillisiä ja antavat eutanasian kuten Hollanti, Belgia ja Sveitsi.
Jos vaan joku toinen hoitomuoto järjestyy, niin vanhus kannattaa pitää kaukana hoitolaitoksista. Eri asia on palvelutalot, mutta siellä asukkailla on omat huoneet. He ovat vielä suht hyvässä kunnossa ja pääsevät jalottelemaan.- Lusiina
"Ei mummo kauaa kuitenkaan elänyt."
Niinpä niin, kuoli vieraaseen ympäristöön vieraiden ihmisten kiireen keskellä.
Puhut asiaa: "vanhus kannattaa pitää kaukana hoitolaitoksista", sitähän tällä rakennemutoksella nyt ajetaan takaa, laadunparannusta.Paraneekohan se laatu kun laitoshoidosta puretaan ne huonokuntoiset avopalveluiden piiriin jollei samalla lisätä tänne avopuolelle resursseja, mitteepä olet mieötä. Eli syntyykö säästöjä? - Taito, ei numerot
Nuo vitosen ja kutosen oppilaat, jotka eivät ole käyneet edes lukiota, ovat usein parempia hoitajia kuin ne lukion käyneet kympin oppilaat. He, jotka eivät loista kirjatiedolla, ovat useimmiten parempia käytännön töissä, mitä hoitotyö suurimmaksi osaksi on.Toki siinäkin tarvitaan kirjatietoa, mutta se pointti onkin siinä, osaako nämä kaksi asiaa yhdistää toisiinsa. Siinä ei peruskoulun päättötodistuksen numeroilla ole mitään tekemistä, eikä lukionkaan. En ole lukiota käynyt minäkään, mutta monesti olen mennyt ylioppilaslakin omistavan hoitajan pelastamaan, kun hän ei ole tiennyt, mitä tehdä. Ja kyllä se rööki näkyy palavan monen lääkärinkin suussa.
- kokemuksesta
Totta puhut, meidänkin mummo sai odottaa keuhkokuumeisena kiertävää lääkäriä. Hoitsuilla täytyy olla aika kova luonne, että kestää sitä työtä ilman että oma mielenterveys kärsii. Todellakin Hippokrateen vala on kuin s44tanasta.
- mietys
Uskon että moni hoitaja on sydämellään mukana tässä työssä, kuten minäkin. Kun mietitte palkkaa ja vastuuta, työn määrää ym, se ei ainakaan ole syy tehdä tai hakeutua tälle alalle.
Itse näen aina asiakkaani yksilönä, ja haluaisinkin hoitaa hänet kiireettä, kuntouttavsti mutta kun en voi, siitä en päätä itse. kunnat säästää, kiirekiire, vähän työntekijöitä, paljon asiakkaita, surettaa hoitajana paljonkin, ja olen monesti miettinyt alan vaihtoa, tämä työ tälläisenään ei ole se unelmatyö, mihin 15v sitten valmistuin.
Ja mitä tulee wc vienteihin ym. Asiakas itse ei välttämättä ymmärrä ettei ole mahdollista enään päästä vessaan, siihen on syynsä, mutta tunnistaa hädän ja tarpeen päästä vessaan, nämä on kaksi eri asiaa. Vaipat toki voi olla, kotihoidon asiakkailla, kun omaiset eivät vaippaa vaihda, ja se veihtaa kotihoito, joka ei sekään voi määräänsä enempää käydä, siitä päättää muut kun hoitaja.
Hoitajia on moneen junaan ja asemalle, mutta en lähtisi yleistemään. Itse hoitajana joka näen vanhusta paaaljon enemmän kun se kiven heiton päässä asuva omainen, kuulen huonosta työstä, kohtelusta, tekemättä jääneistä töistä..kuuntelen ja mietin: Omaatuntoasi sinä paikkaat, koska et itse pysty,kykene ja halua olla lsänä läheisesi arjessa elämässä, vaadit ja pyydät, mutta et itse osallistu. - Kiitos hoitajat!
En ole vanhustyön ammattilainen, vain omien lähimpien vanhuusvuosia seurannut.
Vanhukset itse ovat hirvean nuukia, voisivat rahallisesti mennä yksityiseen palvelutaloon, mutta ei. Silloin kun jalka vielä nousee, kannattaisi lähteä korvesta palvelujen keskelle eikä jättäytyä toisten avun varaan. Miksi vanhuksien elämää pitkitetään; miksi hoitajia syytetään ettei aikaa syöttää? Onko luonnollista. että ihminen kuihtuu ja sammuu pois kun ruokahalua ei enää ole. Yli 90 vuotiaita vielä leikataan-sitten jos kuolevat komplikaatioihin, omaiset syyttää lääkäriä hoitovirheestä.
Perintöasiat: kuolemaa voidaan pitkittää että perinnönjakoa voidaan siirtää! Avioehto ei toteudu, periminen ei toteudu ennen kuolemaa. Toisaalta,kun tiedetään että kuolema tulee lähipäivinä ja kuolemaa odottava haluaisi omaan kotiinsa loppupäiviksi-puoliso kieltää tulemasta!
Itseäni ei kuolema pelota, mutta se että pidetään hengissä, vaipoissa, makuuhaavoissa, kipuja, ei toivoa paremmasta.
Itse tein hoitotestamentin, jossa mm. määrään, että kun elinpäiviä on enää vähän jäljellä en halua olla yksin-palkatkaa vaikka kuka istumaan vierelläni ja pitämään kädestä. Olen laittanut paperiin, että asuntoni on myytävä, että hyvään hoitooni riittää rahaa.Ihmettelen ihmisten kiihkoa puhua yleisesti vanhuksista ja heidän elämästään. Jokainen päättäköön ja suunnitelkoon oman elämänsä niin kuin parhaaksi taitaa ja lausukoon siitä mielipiteitä. Mitä tarkoittaa vanhuksen pitäminen väkisin hengissä? Ketään ei väkisin voi pitää hengissä kun kuoleman aika on.
- ruttunaama
lusiina kirjoitti:
Ihmettelen ihmisten kiihkoa puhua yleisesti vanhuksista ja heidän elämästään. Jokainen päättäköön ja suunnitelkoon oman elämänsä niin kuin parhaaksi taitaa ja lausukoon siitä mielipiteitä. Mitä tarkoittaa vanhuksen pitäminen väkisin hengissä? Ketään ei väkisin voi pitää hengissä kun kuoleman aika on.
Nykyisin palvotaan vain nuoruutta.Ei tahdota katsoa elämän tosiasioita.Ja hoitoalalle kai pyrkii heikkoitsetuntoista sakkia jonka täytyy saada mediahuomiota siinä kuin missit ja muut julkut ja poliitikot.Meuhkaako rakennustyöläiset,siivoojat tai keittäjät samoin lehtien palstoilla.Onhan kaikenlainen keinotekoinen elämänpitkittäminen silkkaa kärsimyksen tuottamista,tätä kyllä vaikea ymmärtää.
ruttunaama kirjoitti:
Nykyisin palvotaan vain nuoruutta.Ei tahdota katsoa elämän tosiasioita.Ja hoitoalalle kai pyrkii heikkoitsetuntoista sakkia jonka täytyy saada mediahuomiota siinä kuin missit ja muut julkut ja poliitikot.Meuhkaako rakennustyöläiset,siivoojat tai keittäjät samoin lehtien palstoilla.Onhan kaikenlainen keinotekoinen elämänpitkittäminen silkkaa kärsimyksen tuottamista,tätä kyllä vaikea ymmärtää.
Hah!
Minusta hoitajat voisivat "meuhkata" enemmänkin julkisudessa kantaa näihin asioihin.
Hoitotyö kirvoittaa kieliä pääasiassa muiden kuin hoitajien taholta julkisuudessa. Meidän siivoajien ja raksalaisten työ ei siinä mielessä kirvoita kielnkantoja mediassa.- vali vali
lusiina kirjoitti:
Hah!
Minusta hoitajat voisivat "meuhkata" enemmänkin julkisudessa kantaa näihin asioihin.
Hoitotyö kirvoittaa kieliä pääasiassa muiden kuin hoitajien taholta julkisuudessa. Meidän siivoajien ja raksalaisten työ ei siinä mielessä kirvoita kielnkantoja mediassa.Osaisi kai täyspäiset hoitajat hoitaa itsensä ja omat asiansa työnantajansa,työyhteisössään,omaisten ja hoidettavien kanssa?Mitä ns suuri yleisö asioille voi?Asiat hoidetaan siellä,missä niihin voidaan vaikuttaa.En ymmärrä miksi valittavat lehtien toimittajille.
- Kyllä voit vaikuttaa
vali vali kirjoitti:
Osaisi kai täyspäiset hoitajat hoitaa itsensä ja omat asiansa työnantajansa,työyhteisössään,omaisten ja hoidettavien kanssa?Mitä ns suuri yleisö asioille voi?Asiat hoidetaan siellä,missä niihin voidaan vaikuttaa.En ymmärrä miksi valittavat lehtien toimittajille.
Suuri yleisö voi vaikuttaa esim. vaihtamalla huonot poliittiset päättäjät, joiden käsissä yhteiskunnan rahanjako on.
- Ei järjen hiventä
vali vali kirjoitti:
Osaisi kai täyspäiset hoitajat hoitaa itsensä ja omat asiansa työnantajansa,työyhteisössään,omaisten ja hoidettavien kanssa?Mitä ns suuri yleisö asioille voi?Asiat hoidetaan siellä,missä niihin voidaan vaikuttaa.En ymmärrä miksi valittavat lehtien toimittajille.
Joo-o, hoitajat voisivat ja varmasti osaisivatkin. Mutta he eivät ehdi eivätkä jaksa, vuorotyön putket ovat sairaita, paljon sairaampia kuin ne potilaat, joita he hoitavat. Miksi kukaan ei ajattele hoitajien terveyttä ja jaksamista? Terveydenhoitopuolella / -alalla!
- Tuntosarvet esille
lusiina kirjoitti:
Ihmettelen ihmisten kiihkoa puhua yleisesti vanhuksista ja heidän elämästään. Jokainen päättäköön ja suunnitelkoon oman elämänsä niin kuin parhaaksi taitaa ja lausukoon siitä mielipiteitä. Mitä tarkoittaa vanhuksen pitäminen väkisin hengissä? Ketään ei väkisin voi pitää hengissä kun kuoleman aika on.
Jos olet alan immeinen, niin ymmärrät tahallasi väärin tai sitten ...
Vanhat, sairaat ihmiset pidetään no. väkisin hengissä. Luoja, Luonto tai mikä nimi sillä onkaan, olisi korjannut jo monen monta kertaa pois, mutta lääkkeillä yms. ns. tehohoidolla pidetään hengissä vaikka väkisin. Milloin lääkärin, milloin omaisten tahdosta ja halusta, hyvin harvoin asianomaisen itsensä toiveesta. Tuntosarvet esille kirjoitti:
Jos olet alan immeinen, niin ymmärrät tahallasi väärin tai sitten ...
Vanhat, sairaat ihmiset pidetään no. väkisin hengissä. Luoja, Luonto tai mikä nimi sillä onkaan, olisi korjannut jo monen monta kertaa pois, mutta lääkkeillä yms. ns. tehohoidolla pidetään hengissä vaikka väkisin. Milloin lääkärin, milloin omaisten tahdosta ja halusta, hyvin harvoin asianomaisen itsensä toiveesta.Se on vaan niin että vanhuskin on ihminen jonka on oikeus saada hoitoa ja tämä oikeus on laissa säädetty.Vanhuksella itsellään on mahdollisuus tehdä hoitotestamentti, jossa hän ilmaisee hoitotahtonsa. Joko te olette omanne tehneet?
Ei järjen hiventä kirjoitti:
Joo-o, hoitajat voisivat ja varmasti osaisivatkin. Mutta he eivät ehdi eivätkä jaksa, vuorotyön putket ovat sairaita, paljon sairaampia kuin ne potilaat, joita he hoitavat. Miksi kukaan ei ajattele hoitajien terveyttä ja jaksamista? Terveydenhoitopuolella / -alalla!
Hoitpotyössä on vaan se pieni mutta: tiedottaminen hoito-alalla on keskitetty, siitä ei voi poiketa tai ei hyvä heilu ;).
- H e t i !
lusiina kirjoitti:
Hoitpotyössä on vaan se pieni mutta: tiedottaminen hoito-alalla on keskitetty, siitä ei voi poiketa tai ei hyvä heilu ;).
Kaikki sellainen "tiedottaminen" tutkimuksen alle ja syynättäväksi, laillisuusasiat esille. Kaikki keskitykset, varsinkin vallan, ovat syvältä ja vaaraksi, kuten voimme nähdä, jos ymmärrämme, mitä näemme.
- Piu Pau
lusiina kirjoitti:
Se on vaan niin että vanhuskin on ihminen jonka on oikeus saada hoitoa ja tämä oikeus on laissa säädetty.Vanhuksella itsellään on mahdollisuus tehdä hoitotestamentti, jossa hän ilmaisee hoitotahtonsa. Joko te olette omanne tehneet?
Oletteko hyvät ihmiset koskaan ajatelleet että tämä maahan kohta "täyttyy" vanhoista, sairaistakin ihmisistä jossain hoiva-koti nimisissä taloissa? Jotain on todellakin pielessä kun ei tajuta että kuolema tulee kun ihminen on elämänsä elänyt!!!! Katson että elämää ei todellakaan ole nuo "zombit" vuoteissaan, vuositolkulla käännetään ja syötetään, ulosteet siivotaan....kuka teistä itse haluaa sellaista elämää???? Ja, tuohan on seurausta siitä että nykyään hoidetaan antibiooteilla, keuhkokuumeet yms. jotka ennen olivat kuolemaksi. Juu, ennen se oli luonnollista, nyt ei muuta kun haukutaan hoitajia kun eivät hoida jne. turhaa löpinää. Hoitajat kai turhautuvat, haukkuja satelee ja työ on todella raskasta. Raahaa siinä sitten jokaista wc:hen kun haluaa, ja haluavathan ne, niin usein kun mahdollista......tee muutkin työt suurissa yksiköissä....Huh huh! Ajatelkaa nyt - edes vähän!!! Kun ette itse hoida sitä omaa vanhusta niin kaatakaa vain yhteiskunnan harteille, vaatikaa hoitoa vaikka toivoa ei ole......huh huh!!!!
- Kuolemaa ei ole
Piu Pau kirjoitti:
Oletteko hyvät ihmiset koskaan ajatelleet että tämä maahan kohta "täyttyy" vanhoista, sairaistakin ihmisistä jossain hoiva-koti nimisissä taloissa? Jotain on todellakin pielessä kun ei tajuta että kuolema tulee kun ihminen on elämänsä elänyt!!!! Katson että elämää ei todellakaan ole nuo "zombit" vuoteissaan, vuositolkulla käännetään ja syötetään, ulosteet siivotaan....kuka teistä itse haluaa sellaista elämää???? Ja, tuohan on seurausta siitä että nykyään hoidetaan antibiooteilla, keuhkokuumeet yms. jotka ennen olivat kuolemaksi. Juu, ennen se oli luonnollista, nyt ei muuta kun haukutaan hoitajia kun eivät hoida jne. turhaa löpinää. Hoitajat kai turhautuvat, haukkuja satelee ja työ on todella raskasta. Raahaa siinä sitten jokaista wc:hen kun haluaa, ja haluavathan ne, niin usein kun mahdollista......tee muutkin työt suurissa yksiköissä....Huh huh! Ajatelkaa nyt - edes vähän!!! Kun ette itse hoida sitä omaa vanhusta niin kaatakaa vain yhteiskunnan harteille, vaatikaa hoitoa vaikka toivoa ei ole......huh huh!!!!
Totta. Terveydenhoito- ja hoivapuolella on jotain todella pahasti pielessä. Kaikki osa-alueet prakaavat perusteellisesti eikä missään kohdassa ole järjen häivääkään.
Yli 90 sairaita ja väsyneitä ihmisiä ns. kuntoutetaan, jotta saataisiin nopeasti sen verran tolkkuihinsa, että voisi kotiuttaa ja hän tulee bumerangina parin päivän päästä takaisin omaisten vaatimusten kera isoista ja kivuliaista tutkimuksista. Siitä huolimatta että 90-vuotiaan oma toive kuului, että olisi saanut olla rauhassa hoivakotipaikassaan eikä koko ajan 'heiteltäisi' paikasta toiseen.
90 ymmärtää, että kuolema on kohta, kukaan muu ei ymmärrä eikä hyväksy. Joku taho saa ilmeisesti papukaijamerkkejä siitä, että tilastot näyttävät ikäasioissa hyvinvointivaltion lukuja. Kyllä kuolemasta pitäisi tehdä (uudelleen) elämään kuuluva juttu. - Faktaa ei fiktiota
Piu Pau kirjoitti:
Hei Piu Pau!
On niitäkin, jotka eivät ole jättäneet vanhus-omaistaan yhteiskunnan harteille, ja tähän ryhmään kuuluvat omaishoitajat. Itselläni oli vakituinen työ ja asunto toisessa maassa ja ennen kokopäiväis-omaishoitajaksi ryhtymistäni matkustin joka toinen kuukausi omaiseni luokse (muita sukulaisia ei elossa) ja hoidin pankki- sun muut asiat.
Olen toiminut omaishoitajana nyt jo monta vuotta (siitä ei siis makseta paljoa, tiedoksi kaikille) ja törmännyt SEKÄ HYVIIN ETTÄ HUONOIHIN HOITAJIIN. En usko, että ihmiset huvikseen parjaavat hoitajia, vaan moni, aivan liian moni, on törmännyt näihin, niin ikäviin, yhteiskunnan epäkohtiin.
Hoitajan työ on varmasti raskasta, en epäile sitä. Mutta sen asian pitäisi olla aika selvä ihmiselle, joka hoitajaksi ryhtyy.
Itse tiedostin, ennen toisesta maasta tänne Suomeen muuttoani, että vaativaa tulee omaishoitajana oleminen olemaan, vaan 70 tunnin työviikko ei varmasti riitä (missä asiassa olin aivan oikeassa). Mutta: se ihana tunne, se hyvä olo, kun tietää, että ihminen jota rakastaa, on hyvissä käsissä ja saa kaiken ansaitsevansa avun, oli sitten kyse WC:hen menosta, syömisestä, juomisesta tai muusta. (ja kyseessä on rullatuolissa istuva, liikuntakyvytön vanhus. Luojan kiitos, ei dementoitunut) Faktaa ei fiktiota kirjoitti:
Hei Piu Pau!
On niitäkin, jotka eivät ole jättäneet vanhus-omaistaan yhteiskunnan harteille, ja tähän ryhmään kuuluvat omaishoitajat. Itselläni oli vakituinen työ ja asunto toisessa maassa ja ennen kokopäiväis-omaishoitajaksi ryhtymistäni matkustin joka toinen kuukausi omaiseni luokse (muita sukulaisia ei elossa) ja hoidin pankki- sun muut asiat.
Olen toiminut omaishoitajana nyt jo monta vuotta (siitä ei siis makseta paljoa, tiedoksi kaikille) ja törmännyt SEKÄ HYVIIN ETTÄ HUONOIHIN HOITAJIIN. En usko, että ihmiset huvikseen parjaavat hoitajia, vaan moni, aivan liian moni, on törmännyt näihin, niin ikäviin, yhteiskunnan epäkohtiin.
Hoitajan työ on varmasti raskasta, en epäile sitä. Mutta sen asian pitäisi olla aika selvä ihmiselle, joka hoitajaksi ryhtyy.
Itse tiedostin, ennen toisesta maasta tänne Suomeen muuttoani, että vaativaa tulee omaishoitajana oleminen olemaan, vaan 70 tunnin työviikko ei varmasti riitä (missä asiassa olin aivan oikeassa). Mutta: se ihana tunne, se hyvä olo, kun tietää, että ihminen jota rakastaa, on hyvissä käsissä ja saa kaiken ansaitsevansa avun, oli sitten kyse WC:hen menosta, syömisestä, juomisesta tai muusta. (ja kyseessä on rullatuolissa istuva, liikuntakyvytön vanhus. Luojan kiitos, ei dementoitunut)" Mutta sen asian pitäisi olla aika selvä ihmiselle, joka hoitajaksi ryhtyy."
Tuo kirjoittamasi onkin mielenkiinoitnen pointti. Kun nuori ihminen "ryhtyy hoitajaksi", mielikuva hoitiotyöstä on ihan kuin kenellä maallikolla hyvänsä. Oletetaan että sinulla on aikaa keskittyä yhteen hoidettavaan perusteellisesti ja käsitys hyvästä hoidosta on selekästi pullantuoksuina mielessä. Kun sitten menet töihin, huomaat että ei ole mitään mahdollisuutta hoitaa vanhuksia oman etiikkasi mukaisesti yksinkertaisesti siitä syystä että et ehdi, ei le aikaa yksilölliseen hoitoon tai pysähtyä kenenkään kohdalle pitemmäaksi aikaa. Tai esimerkisi käyttämään muistamatonta wc:ssä niin usien kun tämä haluaa. Hoitajan tulee hallita kokonaisuus mikä käsittää parikymmentäkin vanhusta. Ymmärrän että maallikon joka hoitaa vaan sitä yhtä omaa vanhusta, johon on tunnesuhde on vaikeaa tätä ymmärtää.
Eli tämän kirjoituksen pointti on se että harva joka hoiajaksi ryhjtyy tietää mitä se tänä päivänä on. Kyllä työhön aletaan ihan uusunpunaisen mielikuvan kautta ja totuus paljastuu vasta töitä tehden. olisiko tässä syy myös siihen että hoitaja pakenevat alalta muihin ammatteihin ja toisaalta vanhustyö nuorte keskuudessa ei ole niin suosittu ala,- Kaikkiakanssa
lusiina kirjoitti:
" Mutta sen asian pitäisi olla aika selvä ihmiselle, joka hoitajaksi ryhtyy."
Tuo kirjoittamasi onkin mielenkiinoitnen pointti. Kun nuori ihminen "ryhtyy hoitajaksi", mielikuva hoitiotyöstä on ihan kuin kenellä maallikolla hyvänsä. Oletetaan että sinulla on aikaa keskittyä yhteen hoidettavaan perusteellisesti ja käsitys hyvästä hoidosta on selekästi pullantuoksuina mielessä. Kun sitten menet töihin, huomaat että ei ole mitään mahdollisuutta hoitaa vanhuksia oman etiikkasi mukaisesti yksinkertaisesti siitä syystä että et ehdi, ei le aikaa yksilölliseen hoitoon tai pysähtyä kenenkään kohdalle pitemmäaksi aikaa. Tai esimerkisi käyttämään muistamatonta wc:ssä niin usien kun tämä haluaa. Hoitajan tulee hallita kokonaisuus mikä käsittää parikymmentäkin vanhusta. Ymmärrän että maallikon joka hoitaa vaan sitä yhtä omaa vanhusta, johon on tunnesuhde on vaikeaa tätä ymmärtää.
Eli tämän kirjoituksen pointti on se että harva joka hoiajaksi ryhjtyy tietää mitä se tänä päivänä on. Kyllä työhön aletaan ihan uusunpunaisen mielikuvan kautta ja totuus paljastuu vasta töitä tehden. olisiko tässä syy myös siihen että hoitaja pakenevat alalta muihin ammatteihin ja toisaalta vanhustyö nuorte keskuudessa ei ole niin suosittu ala,Hyvänä esimerkkinä tästä "hoitotyöstä" on tämä uusi mukana kuskattava puhelin sisältäen kirjaamisjärjestelmän. Sen sanotaan lisäävän asiakkaan kotona ja luona vietettyä aikaa, kun työntekijä kirjaa asiakkaan kotona. Siellä pimeässä tihrustetaan pieniä kännykän näppylöitä ja mietitään kirjaamisen sisältöä, eikä suinkaan keskitytä asiakkaaseen. Kuten eräskin asiakas oli todennut, että puhu edes jotain, niin työntekijä oli vastannut, että ei voi puhua ja kirjoittaa samaan aikaan.
Samaan aikaan hehkutetaan tekniikan erinomaisuutta hoitotyössä, mutta työntekijöiden kokemus on kuitenkin erilainen ja lisää stressiä edelleen ja keskittää ajatukset muuhun, kun varsinaiseen hoitotyöhön.
Ihmisen perustarpeet eivät ole miksikään muuttuneet, mutta yksinkertaisesta asiasta saadaan monimutkainen kaikella sillä sähellyksellä, mitä ympärille saadaan "kehitettyä"! Kaikkiakanssa kirjoitti:
Hyvänä esimerkkinä tästä "hoitotyöstä" on tämä uusi mukana kuskattava puhelin sisältäen kirjaamisjärjestelmän. Sen sanotaan lisäävän asiakkaan kotona ja luona vietettyä aikaa, kun työntekijä kirjaa asiakkaan kotona. Siellä pimeässä tihrustetaan pieniä kännykän näppylöitä ja mietitään kirjaamisen sisältöä, eikä suinkaan keskitytä asiakkaaseen. Kuten eräskin asiakas oli todennut, että puhu edes jotain, niin työntekijä oli vastannut, että ei voi puhua ja kirjoittaa samaan aikaan.
Samaan aikaan hehkutetaan tekniikan erinomaisuutta hoitotyössä, mutta työntekijöiden kokemus on kuitenkin erilainen ja lisää stressiä edelleen ja keskittää ajatukset muuhun, kun varsinaiseen hoitotyöhön.
Ihmisen perustarpeet eivät ole miksikään muuttuneet, mutta yksinkertaisesta asiasta saadaan monimutkainen kaikella sillä sähellyksellä, mitä ympärille saadaan "kehitettyä"!No niinhän se on poliklinikkatyössäkin. Siellä hoitajat ja lääkärit keskittyvät paljolti tietotekniikkaan ja seurustelevat enemmän tietokoneen kuin potilaan kanssa :). Mutta käytännö saneleman juttu kai sekin. Pitäisi kai kullakin työntekijällä olla kirjuri erikseen.
"yksinkertaisesta asiasta saadaan monimutkainen kaikella sillä sähellyksellä, mitä ympärille saadaan "kehitettyä"! "
Juuri näin. Ja johonkin on kadonnut se ajatus siitä, mitä turvallinen tehokas hoitotyö vaatii niin vanhuksen kuin hoitajankin näkökulmasta katsottuna. Ei riitä se että mahdollisimman "halvalla" saadaan hoidettua mahdollisimman paljon. Tunnolliset hoitjatkaan eivät tässä menossa mukana enää kestä vaan taitaa olla niin että alalle valikoituvta he joille työ on työtä ja piste.- Kokkoka
Faktaa ei fiktiota kirjoitti:
Hei Piu Pau!
Itse tiedostin, ennen toisesta maasta tänne Suomeen muuttoani, että vaativaa tulee omaishoitajana oleminen olemaan, vaan 70 tunnin työviikko ei varmasti riitä (missä asiassa olin aivan oikeassa). Mutta: se ihana tunne, se hyvä olo, kun tietää, että ihminen jota rakastaa, on hyvissä käsissä ja saa kaiken ansaitsevansa avun, oli sitten kyse WC:hen menosta, syömisestä, juomisesta tai muusta. (ja kyseessä on rullatuolissa istuva, liikuntakyvytön vanhus. Luojan kiitos, ei dementoitunut)Kuule ystävä. Liikuntakyvyttömyys on ainoastaan sekundäärinen haitta, jos pää pelaa niinkuin sinun potilalla. ystäväni asuu yksin ilman jalkoja omakotitalossa ja käy jopa saunan löylyssä omatoimisesti. Hän on sodan käynyt mies ja käsivoimia harjoitellut. Itse on tehnyt apuvälineet ja reitit kotiinsa omin kätösin.
Matti Ahteen käpälöintijutussa toiminut tuomari Pirkko Koskinen asui Helsingin keskustassa yksin ja aivan ilman hoitajia. Joku tuttu käväisijä vei roskat ja muuten toimi itsenäisesti, oli tyytyväinen ja onnellinen ihminen.
Et onneksi valittanut omaishoitajan palkasta, sen luen sinulle eduksi. Ihmettelen ihmisiä, jotka vaativat korvausta oman rakkaan hoitamisesta vaikka yhteiskunta maksaa molemmille kohtuullisen eläkkeen. Milloin sitä lisärahaa käyttää jos ympäripyöreitä päiviä tekee ja miten sitä rahaa ehtii edes tuhlaamaan?
Hoitotyössä jaksaa kun ihmissuhteet toimivat ja on kunnollinen jämäkkä esimies. Työ on kaikkialla välillä raskasta. Kuka on viime aikoina helpon työn löytänyt, kuuluttakoon siitä..
- Sukupolvissa eroja
Kyllä me ollaan tehty. Mutta nää jotka on nyt vanhuksia ja siellä vaativimmassa hoidossa, eivät ole tehneet hoitotestamenttia. Heidän aikanaan sellaista pidettiin epäeettisenä ja uskonnon vastaisena. Herran haltuun tarkottaa että ei itse päätetä näitä asioita. Plus että esim. aivohalvauspotilaat ovat voineet menettää kertalaakista puhe- ja ilmaisukykynsä eivätkä näin ollen voi mitään testamentteja laatia.
LAITAN VÄLIIN EI HOITAJAT KERKII .ASIA ON YHTEISKUNNAN JÄRJESTÄMÄ HOITAJIEN VAJAA MITOITUS...
- muper
Mitä tää jumalaton natkutus?Hoitajilla tietääkseni Tehyt ja Superit ajamassa asioitaan.Lisäksi ulkomailta palkkaavat työvoimaa joiden mongerruksesta itse Erkki ehkä saisi selvää.Entä omainen,joka on yksin hoidettavansa kanssa,keneltä hän pyytää apuja?Jos hoidettavakaan ei tahdo ulkopuolisia sotkemaan ja parhaassa tapauksessa työkyvyttömyyseläke ja terveitten veronmaksajien sylkykuppina?
- Miksi ei ?
muper kirjoitti:
Mitä tää jumalaton natkutus?Hoitajilla tietääkseni Tehyt ja Superit ajamassa asioitaan.Lisäksi ulkomailta palkkaavat työvoimaa joiden mongerruksesta itse Erkki ehkä saisi selvää.Entä omainen,joka on yksin hoidettavansa kanssa,keneltä hän pyytää apuja?Jos hoidettavakaan ei tahdo ulkopuolisia sotkemaan ja parhaassa tapauksessa työkyvyttömyyseläke ja terveitten veronmaksajien sylkykuppina?
Omaishoitajan kyllä kannattaisi pitää hänelle kuuluvat lomansa ja muut vapaansa ihan siitäkin syystä, että jaksaisi hoitaa hyvillä mielin omaisensa loppuun asti. Jos koskaan ei olla otettu ulkopuolista apua vastaan, kuinka sitten käy, jos hoitaja itse sairastuu tai kuolee? Aina voi pyytää apua muilta sukulaisilta, omaishoitajan lomittajalta, kotihoidosta ja -sairaanhoidosta yms. Kyllä omaishoitaja saa apua kun vaan sitä pyytää ja luottaa toistenkin osaavan.
- Aivan turhia tahoja
muper kirjoitti:
Tehy ja Super ovat kuin pissi sukassa. Joten eka ajatus on, että kenenkähän etuja ne oikeasti ajavat?
- mikä siis nevvok?
Aivan turhia tahoja kirjoitti:
Tehy ja Super ovat kuin pissi sukassa. Joten eka ajatus on, että kenenkähän etuja ne oikeasti ajavat?
Raskasta ja vaativaa hoitotyötä tekevien,jotta valitus loppuisi.Onko kysymys vain perustyytymättömyys ja työnvieroksunta,mihin ei auta 10kään järjestö tai muu tuki?
- Neuvo vaan itteäs
mikä siis nevvok? kirjoitti:
Raskasta ja vaativaa hoitotyötä tekevien,jotta valitus loppuisi.Onko kysymys vain perustyytymättömyys ja työnvieroksunta,mihin ei auta 10kään järjestö tai muu tuki?
"Työnvieroksunta"! Sinä puhut nyt ihmisistä, jotka tekevät kolmivuorotyötä. Koetapa. Sanoisin, että aika harvassa ovat sellaiset duunarit, jotka valvovat 2 - 3 yötä tai enemmänkin, sen jälkeen on yksi nukkumispäivä, yksi vapaapäivä ja vuorot jatkuvat sitten tasaisen tappavaa tahtia.
Eivätkä tyhjäntoimittajaliitot saa alalta pois edes niitä vuoroja, joissa mennään iltavuorosta suoraan aamuun. En ole vielä tavannut yhtäkään sellaista hoitajaa, joka nukkuisi siinä välissä hyvin ja aloittaisi työaamunsa virkeänä ja levänneenä.
Alaa sanotaan terveydenhoito- / -huolto / -hoiva-alaksi eikä se kykene lainkaan ajattelemaan eikä pitämään huolta työntekijöidensä terveydestä, kunnosta ja jaksamisesta. Se on tutkittu juttu, miten kolmivuorotyötä tekevä parhaiten jaksaisi vuoronsa, työnsä hoitaa ja huolehtia, mutta pomot ja päättäjät sillä puolella eivät ole ikinä aiheesta kuulleet mitään. Eivät ehkä mistään muustakaan, ainakaan terveyden ylläpidosta ja ennalta ehkäisemisestä. Aivan turhia tahoja kirjoitti:
Hampaattomia ovat liitot. Hyviä ajatuksia on, mutta hoitajien työhyvinvoinnnin parantamiseksi e saada aikaan mitään konkreettista syystä tai toisesta. Samoin hoitajien työsuojeluorganisaatiot, onko kukaan koskaan saanut niistä mitän apua?Entäs työterveyshuolto?Onko joku työpaikka, jossa työterveyshuolto olisi puttunut työpaikan työhyvinvointiongelmiin?
Taitaa olla niin että sitä kuusta kuuleminen jonka juurella asunto.Neuvo vaan itteäs kirjoitti:
"Työnvieroksunta"! Sinä puhut nyt ihmisistä, jotka tekevät kolmivuorotyötä. Koetapa. Sanoisin, että aika harvassa ovat sellaiset duunarit, jotka valvovat 2 - 3 yötä tai enemmänkin, sen jälkeen on yksi nukkumispäivä, yksi vapaapäivä ja vuorot jatkuvat sitten tasaisen tappavaa tahtia.
Eivätkä tyhjäntoimittajaliitot saa alalta pois edes niitä vuoroja, joissa mennään iltavuorosta suoraan aamuun. En ole vielä tavannut yhtäkään sellaista hoitajaa, joka nukkuisi siinä välissä hyvin ja aloittaisi työaamunsa virkeänä ja levänneenä.
Alaa sanotaan terveydenhoito- / -huolto / -hoiva-alaksi eikä se kykene lainkaan ajattelemaan eikä pitämään huolta työntekijöidensä terveydestä, kunnosta ja jaksamisesta. Se on tutkittu juttu, miten kolmivuorotyötä tekevä parhaiten jaksaisi vuoronsa, työnsä hoitaa ja huolehtia, mutta pomot ja päättäjät sillä puolella eivät ole ikinä aiheesta kuulleet mitään. Eivät ehkä mistään muustakaan, ainakaan terveyden ylläpidosta ja ennalta ehkäisemisestä.Kyllä on näin että kohta on pakko alkaa ptää huolta henkilökunnan jaksamisesta, muutoin ei raskaaseen kolmivuorotyöhön saada työntekijöitä. Uusi sukupolvi ei ala näillä ehdoin raskaaseen työhön.
- kaikki hoitajaks
Miksi ei ? kirjoitti:
Omaishoitajan kyllä kannattaisi pitää hänelle kuuluvat lomansa ja muut vapaansa ihan siitäkin syystä, että jaksaisi hoitaa hyvillä mielin omaisensa loppuun asti. Jos koskaan ei olla otettu ulkopuolista apua vastaan, kuinka sitten käy, jos hoitaja itse sairastuu tai kuolee? Aina voi pyytää apua muilta sukulaisilta, omaishoitajan lomittajalta, kotihoidosta ja -sairaanhoidosta yms. Kyllä omaishoitaja saa apua kun vaan sitä pyytää ja luottaa toistenkin osaavan.
Ikävä sanoa, että minkäänlaista tukea,. tai edes vapaapäivää on turha kysellä, jos on omaishoitaja! Sukulaisilla on aina kiire, eivätkä halua ikäviä "mummo tarttis sitä tai tätä"- puheluita, eli turha "valittaa", saatikka pyydellä mitään apua hoitajalle! Perheitä on erilaisia siis, eikä sosiaalitoimistosta, jotka alunperin tähän työhön värväsivät. ole mtyöskään mitään apua. Vähintään on joku Putous-hahmo neuvomassa, et en voi nyt tässä hoitajaks ruveta jne.!Samoin mikään kotihoito ei osallistu, "kun teillä kerran onjo se omaishoitaja"!
Vain yksityiseltä puolelta voi mitään palvelua tai apua ostaa, mutta siihenkin nähtävä hirveä vaiva ja paksu lompakko. Ja auta armias jos mummo ei näitä vieraita hyväksykään, ei edes avaa ovea esim. kylvettäjälle jne. En ole kertaakaan apua saanut tai tavoittanut ja melkein 6v. omaishoitajan työtä tehnyt.. - Prkl !
Neuvo vaan itteäs kirjoitti:
Alaa sanotaan terveydenhoito- / -huolto / -hoiva-alaksi eikä se kykene lainkaan ajattelemaan eikä pitämään huolta työntekijöidensä terveydestä, kunnosta ja jaksamisesta. Se on tutkittu juttu, miten kolmivuorotyötä tekevä parhaiten jaksaisi vuoronsa, työnsä hoitaa ja huolehtia, mutta pomot ja päättäjät sillä puolella eivät ole ikinä aiheesta kuulleet mitään. Eivät ehkä mistään muustakaan, ainakaan terveyden ylläpidosta ja ennalta ehkäisemisestä.Unohdin tästä yhden osoituksen järjen jättämästä terveydenhuollosta: pätkäaamu ja sitten uudestaan yöksi eli ensin klo 7. - 11. - 12., kotiin välillä ja yöhön klo 21. - 07. Missä / millä niitten pomojen ja päälliköitten aivot ovat tyhjennetyt?
- Miksi ei?
kaikki hoitajaks kirjoitti:
Ikävä sanoa, että minkäänlaista tukea,. tai edes vapaapäivää on turha kysellä, jos on omaishoitaja! Sukulaisilla on aina kiire, eivätkä halua ikäviä "mummo tarttis sitä tai tätä"- puheluita, eli turha "valittaa", saatikka pyydellä mitään apua hoitajalle! Perheitä on erilaisia siis, eikä sosiaalitoimistosta, jotka alunperin tähän työhön värväsivät. ole mtyöskään mitään apua. Vähintään on joku Putous-hahmo neuvomassa, et en voi nyt tässä hoitajaks ruveta jne.!Samoin mikään kotihoito ei osallistu, "kun teillä kerran onjo se omaishoitaja"!
Vain yksityiseltä puolelta voi mitään palvelua tai apua ostaa, mutta siihenkin nähtävä hirveä vaiva ja paksu lompakko. Ja auta armias jos mummo ei näitä vieraita hyväksykään, ei edes avaa ovea esim. kylvettäjälle jne. En ole kertaakaan apua saanut tai tavoittanut ja melkein 6v. omaishoitajan työtä tehnyt..Ikävää, että teidän paikkakunnallanne ei ole edes omaishoitajan lomittajaa käytettävissä. Siinä onkin päättäjille haastetta, kuinka järjestää se puoli. Eihän se ole inhimillistäkään, ettei saa mistään apua, omaishoitajan työ on takuulla raskasta muutenkin. Teet todella arvokasta työtä, ja toivotankin voimia jaksaaksesi tehdä sitä vastakin! Toivottavasti myös jostain joku apu löytyy ennen kuin itse sairastut.
- Sairaalloista
Alaa sanotaan terveydenhoito- / -huolto / -hoiva-alaksi eikä se kykene lainkaan ajattelemaan eikä pitämään huolta työntekijöidensä terveydestä, kunnosta ja jaksamisesta. Se on tutkittu juttu, miten kolmivuorotyötä tekevä parhaiten jaksaisi vuoronsa, työnsä hoitaa ja huolehtia, mutta pomot ja päättäjät sillä puolella eivät ole ikinä aiheesta kuulleet mitään. Eivät ehkä mistään muustakaan, ainakaan terveyden ylläpidosta ja ennalta ehkäisemisestä.Ja nyt sitten hoitajaporukka on niiin vähissä, että valvomisen jälkeen ei ole enää edes yhtä vapaapäivää nukkumispäivän jälkeen. Yhdestä kolmeen yötä, nukkumispäivä ja heti sitä seuraavana remmiin taas. Miten tämä voi olla laillista?
- Tikru10
Alaa sanotaan terveydenhoito- / -huolto / -hoiva-alaksi eikä se kykene lainkaan ajattelemaan eikä pitämään huolta työntekijöidensä terveydestä, kunnosta ja jaksamisesta. Se on tutkittu juttu, miten kolmivuorotyötä tekevä parhaiten jaksaisi vuoronsa, työnsä hoitaa ja huolehtia, mutta pomot ja päättäjät sillä puolella eivät ole ikinä aiheesta kuulleet mitään. Eivät ehkä mistään muustakaan, ainakaan terveyden ylläpidosta ja ennalta ehkäisemisestä.Sairaaloiden työvuorojärjestelmä on ihan alaselästä! Laatikaa inhimillisemät työ- ja lepoajat. Ottakaa mallia esim. voimalaitosten kolmivuorotyötä tekevän henkilökunnan työvuoroista! Eivät tule töihin unissaan ja silmät poskella! Mikähän ihmeen antiikkijäännös lie tämä sairaaloiden työvuorojärjestelmä?
- Kaikkiakanssa
Hyvin tylsää ja yksitoikkoista! Tulos 100%! Ei motivaatiota! Jatkuu loputtomiin! Ykstotinen huumorintajuton henkilökunta!
Sitten vielä ihmetellään, kun ei työntekijöitä kiinnosta! Jatkuvasti vaihdetaan työpaikkoja ja kiihkeästi mietitään, että mitä tekis. Miten duunista on saatu pohjattoman tylsää? - Todellisuutta -
Asenne, että ei vanhaa kannata hoitaa, kuolkoon - jo on aika - johtaa siihen, ettei myöskään tutkita tehokkaasti.
Kun ei ole mitään tietoa mikä todella vaivaa, oletetaan, että kyse on turhasta valittamisesta, ei hoideta kipuja kunnolla,
laitetaan hirvittävässä kunnossa yksin kotiin jne.
Syyllistetään vanhus silloin kun on vaikeaa, miksi olet "muka" noin kipeä, mikset jaksa, yritä edes, ethän muuten pärjää jatkossa.... - Toinen todellisuus
Todellisuudesta juolahti mieloseen: iäkkäillä ja vanhoilla, tosin nuoremmillakin, on sairauksia, vaivoja, vikoja, yms., mitkä voivat aiheuttaa kipua ja valitusta ja sen semmoista muuta vihlontaa. Mutta osa ihmisen kipuoireista on aiheutettu mielen puolen kautta. Kun huomiota ei muuten tipu eikä lirise, niin tekeytymällä kipeäksi joku ehkä huomaisi. Se on aika vaarallista, koska mielellä voi manipuloida itselleen ... kaikenlaista. Ja kun sitä tekee tarpeeksi kauan, se toteutuu aivan samalla tavalla kuin kaikki muutkin tarpeeksi vahvat haaveet ja unelmat.
Ambulanssipojat joskus kertoivat, että vanhojen ihmisten yöllisissä hälytyksissä isoimmasta osasta selvitään sillä, että pidetään kädestä, taputetaan, silitetään ja jutellaan rauhallisesti. Hengen hätään ja ahdistukseen, joka ilmenee fyysisenä kipuna, paras lääke on siis toinen ihminen vierellä, lähellä ja liki.Aivan. Vanhuksetkin kaipaavat lämpöä ja läheisyyttä, kokemusta merkityksellisyydestä ja arvosta. Ikävää että sitä pitää hakea terveydenhuollosta, kun ei muualta saa.
- NÄHNYT
lusiina kirjoitti:
Aivan. Vanhuksetkin kaipaavat lämpöä ja läheisyyttä, kokemusta merkityksellisyydestä ja arvosta. Ikävää että sitä pitää hakea terveydenhuollosta, kun ei muualta saa.
"Kun huomiota ei muuten tipu eikä lirise, niin tekeytymällä kipeäksi joku ehkä huomaisi."
"Aivan. Vanhuksetkin kaipaavat lämpöä ja läheisyyttä, kokemusta merkityksellisyydestä ja arvosta."
MUTTA MYÖS HOITOA JA TUTKIMUSTA KIPUJEN SYISTÄ.
TOTTA TUO LÄMMÖN LÄHEISYYDEN TURVALLISUUDEN TARVE TIETENKIN.
SILLÄ EI KUITENKAAN SAA SELITTÄÄ KAIKKIA KIPUJA JOIDEN SYYTÄ EI TIEDETÄ.
TOSIASIA ON ETTÄ ON SUURI TODENNÄKÖISYYS, ETTÄ VANHAAN RAIHNAISEEN KEHOON ILMENEE VAKAVIA VIKOJA JOTKA AIHEUTTAVAT KIPUA.
TOINEN TOSIASIA ON ETTEI VANHUKSIA MIELELLÄÄN TUTKITA "KALLIILLA" TUTKIMUKSILLA.
JOKA MUUTA VÄITTÄÄ VALEHTELEE.
KOLMAS TOSIASIA ON ETTÄ MONI VANHUS KOTIUTETAAN YKSINÄISYYTEEN LIIAN HUONOSSA KUNNOSSA.
NELJÄS TOSIASIA ON ETTÄ AMBULANSSIMIEHEN TAI MUUN YSTÄVÄLLISEN HENKILÖN TUKI VOI HETKEKSI LIEVITÄÄ KIPUJA, mutta ei riitä avuksi eikä myöskään diagnoosiksi!!! NÄHNYT kirjoitti:
"Kun huomiota ei muuten tipu eikä lirise, niin tekeytymällä kipeäksi joku ehkä huomaisi."
"Aivan. Vanhuksetkin kaipaavat lämpöä ja läheisyyttä, kokemusta merkityksellisyydestä ja arvosta."
TOSIASIA ON ETTÄ ON SUURI TODENNÄKÖISYYS, ETTÄ VANHAAN RAIHNAISEEN KEHOON ILMENEE VAKAVIA VIKOJA JOTKA AIHEUTTAVAT KIPUA.
TOINEN TOSIASIA ON ETTEI VANHUKSIA MIELELLÄÄN TUTKITA "KALLIILLA" TUTKIMUKSILLA.
KOLMAS TOSIASIA ON ETTÄ MONI VANHUS KOTIUTETAAN YKSINÄISYYTEEN LIIAN HUONOSSA KUNNOSSA.
NELJÄS TOSIASIA ON ETTÄ AMBULANSSIMIEHEN TAI MUUN YSTÄVÄLLISEN HENKILÖN TUKI VOI HETKEKSI LIEVITÄÄ KIPUJA, mutta ei riitä avuksi eikä myöskään diagnoosiksi!!!Eläpä huua.
Itsestään selvyttä tuo että oikeat vaivat pitää hoitaa ja tutkia. Nyt olikin kyse siitä kun on toistuvia polikäyntejä ja sairaalajaksoja jopa erilaisten vaivojen takia ja mitään ei löydy ja sitten kun pitäisi lähteä kotiin tuleekin esille että suurin ongelma on yksinäisyys ja se ettei kukaan ole kiinnostunut sinusta eikä siitä kit' sinulle kuuluu. Se on aika surullista kotiuttaa ihmistä joka kyynelsilmin toivoo että saisi olla vielä sairaalassa kun kotona ei ole ketään.
Viides tosiasia on usein myös se että lapset ja lapsenlapsineen ovat hylänneet vanhempansa.- Järjen hiven
NÄHNYT kirjoitti:
NELJÄS TOSIASIA ON ETTÄ AMBULANSSIMIEHEN TAI MUUN YSTÄVÄLLISEN HENKILÖN TUKI VOI HETKEKSI LIEVITÄÄ KIPUJA, mutta ei riitä avuksi eikä myöskään diagnoosiksi!!!Oletko kuullut koskaan sanaa priorisointi? Mitä järkeä on jatkuvissa, kalliissa tutkimustoimenpiteissä, kun elämä on loppupuolellaan joka tapauksessa. Vai meinaatko jäädä iankaikkisiksi ajoiksi tänne maan päälle?
Ja ennen kuin tukehdut vaahtoosi, mieti tarkkaan, missä vaiheessa kannattaa tutkia ja hoitaa, missä vaiheessa ei oikeasti enää ollenkaan. Ja silti vieläkin tutkitaan ja tutkitaan ja tutkitaan ... vaikka raskaisiin hoitoihin ei enää alettaisikaan. - Arvokas loppusuora
Järjen hiven kirjoitti:
Oletko kuullut koskaan sanaa priorisointi? Mitä järkeä on jatkuvissa, kalliissa tutkimustoimenpiteissä, kun elämä on loppupuolellaan joka tapauksessa. Vai meinaatko jäädä iankaikkisiksi ajoiksi tänne maan päälle?
Ja ennen kuin tukehdut vaahtoosi, mieti tarkkaan, missä vaiheessa kannattaa tutkia ja hoitaa, missä vaiheessa ei oikeasti enää ollenkaan. Ja silti vieläkin tutkitaan ja tutkitaan ja tutkitaan ... vaikka raskaisiin hoitoihin ei enää alettaisikaan.Siksi että osataan hoitaa oikein. Eikä kiusata vanhusta turhaan kivuilla ja kuntoutuksilla.
Ei pakoiteta kuntoutumaan liian vähällä kivunhoidolla kärsien, jos kipujen takana on esim. vakava piilevä sairaus. Uskotaan ja hoidetaan KIVUT ja ANNETAAN ARVOKAS JA KAUNIS LÄHTÖAIKA. Nimenomaan sen olen nähnyt, ettei välttämättä näin käy kun ei tutkita. - Ei saa unohtaa tätä
Arvokas loppusuora kirjoitti:
Siksi että osataan hoitaa oikein. Eikä kiusata vanhusta turhaan kivuilla ja kuntoutuksilla.
Ei pakoiteta kuntoutumaan liian vähällä kivunhoidolla kärsien, jos kipujen takana on esim. vakava piilevä sairaus. Uskotaan ja hoidetaan KIVUT ja ANNETAAN ARVOKAS JA KAUNIS LÄHTÖAIKA. Nimenomaan sen olen nähnyt, ettei välttämättä näin käy kun ei tutkita.En ihmettele, että tämä asia jää käytännössä piiloon, kun herättää täälläkin tällaista ymmärtämättömyyttä.
TIETOA tarvitaan vanhuksen tilasta, ja se on selvitettävä riittävästi, että osataan toimia OIKEIN siinä tilanteessa. Myös hoitaa sairautta, jos siitä on vielä apua, ainakin lievittää tilannetta oikealla tavalla. Ei saa unohtaa tätä kirjoitti:
En ihmettele, että tämä asia jää käytännössä piiloon, kun herättää täälläkin tällaista ymmärtämättömyyttä.
TIETOA tarvitaan vanhuksen tilasta, ja se on selvitettävä riittävästi, että osataan toimia OIKEIN siinä tilanteessa. Myös hoitaa sairautta, jos siitä on vielä apua, ainakin lievittää tilannetta oikealla tavalla.Monet tutkimukset ovat vanhukselle kivuliaita ja kuntoon nähden liian rasittavia. On jopa riski että tutkimus on vanhukselle vaarallisempia ja rasittavamoi kui itse mahdollisesti löytyvä sairaus.
Arvokas loppusuora kirjoitti:
Siksi että osataan hoitaa oikein. Eikä kiusata vanhusta turhaan kivuilla ja kuntoutuksilla.
Ei pakoiteta kuntoutumaan liian vähällä kivunhoidolla kärsien, jos kipujen takana on esim. vakava piilevä sairaus. Uskotaan ja hoidetaan KIVUT ja ANNETAAN ARVOKAS JA KAUNIS LÄHTÖAIKA. Nimenomaan sen olen nähnyt, ettei välttämättä näin käy kun ei tutkita.Ei tutkimukset takaa hyvää hoitoa kuitenkaan.
- Stikk
Niin, se on lääkettä läheisyys nuoremmillekin, mutta kun nuoret kauniit naisetkaan ei löydä seuraa, mistä sitä saa vanha ruma rupinen muori? Ei vanhat ole sen herkumpia läheisiä kuin nuoretkaan. Ambulanssi sitä on soitettava jos mielii saada yhden hellän hetken.
- Jos on niin huono...
Silti - harvempi tutkimus kuitenkaan on näin, vaarallinen...
Jos on niin huonokuntoinen että ei voi eikä kannata tutkia, pitää hoitaa (ja passata) silti hyvin.
Hoitaa esim. kivut pois ja tuskaisat istutukset ja kävelyvaatimukset yms. pois. Kotiutuksesta puhumattakaan.- omm
lusiina kirjoitti:
"passata"
Jospa on niitä jotka työkkäri on KARENSSIN UHALLA laittanut hoito työtä tekeen, vaikka kiinnostus olisikin ollut AUTONaSENTAJAKSI,RAKENNUSMIEHEKSI, KAMPAAJAKSI, MUURARIKSI ..........
Sitten ne vanhuksen kutsun soittaessa ovelta narisevat: MIKÄS TÄÄLLÄ ON HÄTÄNÄ. tai TULLAAN TULLAAAN, tunnin päästä : /
- Sen on ansainnut
Sitä, että kun esim. raskaan elämäntyön maalla köyhissä ja kovissa töissä tehnyt 90v ja risat omaava mummo valittaa, ettei jaksa istua kun sattuu, häntä ei jätetä yksin huoneeseen, niin että lähtee tuskissaan yrittämään sänkyyn ja kaatuu.
Ei pakoteta kävelemään jos ei pysty, vaikka ei tiedetäkään mikä muka... niin sattuu.
Että hänelle annetaan ruokaa ja juomaa sänkyyn ja myös syötetään tarpeen mukaan. Helpotetaan oloa tarpeen mukaan. - Ajateltavaa
"Ja ei oteta huomioon vanhusten itsemääräämisoikeutta, jos joku ei halua nousta sängystä tai lähteä ulkoilemaan kriteerien mukaan, niin kumpaa rikot, sääntöjä/lakeja vai itsemääräämisoikeutta, sama koskee lääkkeitten ottoa. En ole mitään yhtä hirveää rääkkäystä nähnyt kuin, dementiaosastolla nostetaan jokainen istumaan, siinä sitten kivuissa luurangan laiha ihminen "istuu" kumarassa silmät kiinni, ja hoitajat tunkee ruokaa jossa lääkkeet murskattuna joukossa. "istuminen voi kestää jopa pari kolme tuntia, miksi ei saa olla vuoteessa jos on ainoa paikka kun ei ole niin kovat kivut. Pe.....n hullut säänöt ja niiden laatijat."
Lainaus toisesta ketjusta- Littas
Ei tuollaisia sääntöjä ole missään. Pääasiassa korostetaan sitä, että hyvin kvuliaat on parempi jättää vaan lepäämään kun sitä tahtovat. Tietäähän se itsestään.Kaikkia ei voi kuntouttaa. Tuollaiset Sirkka-Lllisa Kivelät ovat tehneet paljon hallaa kun vaativat kaikille kaikenlaista aktiviteettia edes isommin tietämättä mikä on tietyn vanhuksen tilanne.Samainen Sirkka_liisa on haukkunut kaikki laitokset ja terveyskeskukset niin että niitä on alettu ajamaan alas ja tässä on tulos. Täydellinen kaaos vaikka vanhuksia ei ole koskaan ollut niin paljon kuin nyt. Järkyttävää kun aina pitää kaikessa mennä laidasta laitaan kuten muodissakin., Ei ole kohtuutta kuin normaalijärkisillä. Onneksi niitäkin on. Olen nähnyt.
- eppu
Niin hoitajia, kuin omaisiakin on laidasta laitaan. Mikään asia ei ole pelkästään musta tai valkoinen. Haukkumalla ja arvostelemalla mikään asia ei kohene.Päättäjien ratkaisut , kolutus ja henkilökunnan hyvinvoinnista huolehtiminen ovat mielestäni ratkaisevassa osassa. Yli 30vuotta alalla ollut.
- nainen4
Missä välissä nämä omaiset sitten työssä käyvät, hoitolaitoksissa kun tarjotaan jotain syömistä tai juomista 5 kertaa päivässä.
- Vastuut
Vaikka tämän ketjun otsake on "hoitajien julmuus", tarkoitus ei ole haukkua hoitajia. Hehän tekevät niin kuin lääkärit ovat määränneet..? Mutta itsetutkiskelun paikka kaikille hoitajille kuitenkin. Hyvä ajatella asioita monelta kantilta.
Jokainen on vastuussa omasta käytöksestään ja toimistaan, mutta hoito- ja tutkimuspäätökset tekee lääkäri. Johtotaso taas on vastuussa henkilökunnan riittämättömyydestä yhdessä poliittisten päättäjien kanssa.
Jokainen meistä on vastuussa omalta osaltaan poliittisista päättäjistä, he kun ovat meidän valitsemiamme.- Marsik
Ei lääkäri kuule usein käy ei kuulu vain silloin kun on asiaa. Jos tekisin vain sen minkä lääkäri määrää, ei minun tarvitsisi tehdä yhtään mitään, mutta on hienoa että edes yhtä amattiryhmää noin kunnioitetaan.
- hei,
Mulla ei ole ainakaan mitään kritisoimista vanhustenhuollon hoitajia kohtaan, mutta tottakai se v*tuttaa, kun kuulin, että esimerkiksi yksi tyyppi joka oli hakkaamassa minua kouludiscossa kun olin 13-vuotias, että olisi kuulopuheen mukaan nyt ilmeisesti hoitoalalla. Toivottavasti on saanut aggressionsa hallintaansa aikuisiässä.:/ Miten ne hoitajatestit muuten, soveltuvuus? Riippuuko tolos siitä, että onko yksilö aiemmin elämässään kokenut kriisejä tai avautunut lääkärille, jopa psykologille, määrääkö lääkäri? Pitääkö siellä olla erityisen tyhmä, vaiko mitä psykologit eli yhteiskunnan jumalat ovat mieltä? Psykologin koulutus ainakin on ihan tampio: pari kirjaa psyykkisistä häiriöistä ja viisi- kymmenen ovaria ( vai mitä pisteitä ne nykyisin onkaan) tilastotiedettä.
- hmh..
Joo... ne kouluaikojen vaikeimmat tapaukset, opettajien ja koulutoverien kauhut ovat löytäneet tiensä hoitotyöhön. Osa lähihoitajina, osa sairaanhoitajina.
Mikähän niitä sinne vetää. - Sissik
hmh.. kirjoitti:
Joo... ne kouluaikojen vaikeimmat tapaukset, opettajien ja koulutoverien kauhut ovat löytäneet tiensä hoitotyöhön. Osa lähihoitajina, osa sairaanhoitajina.
Mikähän niitä sinne vetää.Tämä on kyllä totta. Kun joskus kuuli sanan hoitaja tai diakonissa, tiesi, että tulee kunnon ihminen, mutta nyt sitä ei tiedä, jos ei kovasti tutki ja jos ei ole hyvää ihmistuntemusta. Sen vuoksi ei uskalla ensin ottaa kuin joksikin aikaa. On pakko vähän seurailla ja ihmisvaaralliset yksilöt pitäisi karsia koulutusvaiheessa, mutta ei se aina onnistu.
Maailma on kovasti muuttunut ja häirikkö vallankäyttäjä avuttomien keskellä on oikein helvetin tekele. Kun lisäksi mukaan tulee puoluepolitiikka, on mätämunaa melko mahdoton saada poistettua. Pitäisi tehdä töitä eikä kaheleita metsästää, mutta on sitäkin tehty.
- Ei kannata tutkia?
No nyt tuli kuolintodistus. Vanhus jolla "ei ollut oikeita kipuja" kärsi haimatulehduksesta ja osittaisesta haiman surkastumisesta. Lopullinen niitti kärsimyksille tuli molemminpuolisesta keuhkoveritulpasta ja jalan tulpista.
Mistään näistä ei ei tiedetty usean viikon sairaalassaolon jälkeen mitään. Kotona siihen asti asunut vanhus ei saanut verta ohentavaa joutuessaan yhtäkkiä makaamaan.
Kipulääkkeen tehostamisesta saivat taistella omaiset.- Nyanssi
Julmia juttuja tapahtuu ja ehkä näitä pitäisi jonkun alkaa purkamaan, tuli tulosta tai ei. Ymmärtäisivät ainakin, että jotakin kiinnostaa. Lääkärit ovat epäpäteviä vaikka koulutus onkin, mutta tiukka hoitaja pitää aina vanhuksen puolta eikä jätä avutonta pulaan.
Kipulääkkeen saaminen on vähentymyt kun tämä pahanilmanlintu Sirkka-Liisa Kivelä on hyvin negatiivisesti arvostellut esim. laitoshoitoa. Nyt on kaikilla kova hinku saada pisteita ja lääkkeitä poistetaan enempää miettimättä kun se jossain on onnistunut. Jos on sivistysmaa. kyllä kipu pitää saada laantumaan vaikka ei diagnoosiakaan tulisi. Tuokin esimerkkitapaus olisi pitänyt tunnistaa monellakin keinolla. Harvoin kivuton vanhus kipulääkettä pyytää, mutta hän saattaa joskus vihastua kun ei ole herätetty unilääkettään ottamaan.
- t600098
Kun kerran yllä ihmeteltiin hoitajatestejä:
Eräs tuttavani on luonnostaan hyvin ystävällinen, avulias ja kohtelias. Hän yritti aikoinaan hakeutua töihin hoitajaksi, mutta hoitoalan soveltuvuustesteissä häntä pidettiin "liian empaattisena".- peruslähis
Usko tai älä; paras hoitaja ei ole se empaattisin/ sympaattisin, sydämellään työtä tekevä. Hän ei pitkään jaksa itse hoitotyössä, vaan palaa loppuun aika nopsaan.
Mielestäni paras hoitaja on kunnioittavasti ja ystävällisesti työtään tekevä, joka osaa jättää osan töistä tekemättä tarpeen niin vaatiessa (eli usein, kun tietää resurssit).
Työ työnä ja antaa arvon vapaallekin.
Tiedän mistä puhun. Itse hoitotyötä teen vain keikkailemalla. Näin voin pitää etäisyyttä työhöni. Olen siis empaattinen/ sympaattinen ja liian tunnollinen. - hei,
Vanha aihe, mutta minä nostin esille hoitajatestausasian ketjussa. Luultavasti mullakin oli se syy aikoinaan, että "liian empaattinen".:/ Tässä nimeltä mainitsemattoman ja tosi mukavan oloisen ja tasokkaan sairaanhoitajakoulun hoitotyön asiantuntija l. koulu kertoivat kysyessäni dissauksesta, että olisivat erittäin mielellään ottaneet minut sinne, mutta valitettavasti eivät sitä sitten ilmeisesti siksi voineet tehdä, että psykologialan yritys - joka vielä veloitti rouheasti hakijoilta pääsykokeeseen osallistumisesta ja testauksistaan - oli ollut sitä mieltä, että mä muka en siihen koulutukseen käy. Myöhemmin olen kyllä itsekin miettinyt, että ehkä hyväkin, etten päässyt, koska tiedän itseni, että olen todella teoreettinen luonne ja sellainen, että ehkä luonteeni ei olisi parhaimmillaan käytännön hoitotyössä, mutta silloin se dissaus kyllä v*tutti ja erityisesti v*tuttaa, kun nykyisin hoitotyöhön ja erityisesti vanhustenhoitotyöhön pääsee lähihoitajaksi opsikelemaan kuka tahansa. Empaattisuus on kyllä erikoinen kriteeri erotella ne, jotka muka pärjäävät hoitotyössä ja ne jotka eivät. Kaikkia niitä sairaanhoitajia kyllä ihailen, jotka todella tekevät sitä vaativaa työtä sydämellään, etiikalla ja eriarvoistamatta ketään. Ärsyttää nettipalstoilla lukea edes nimettömiä valittamisia, että kun jotkut valittavat potilaista tai asiakkaistaan siksi, että ammattitaidon ydin hoitajatyössäkin kai(?) on siinä, että muiden yksityisasioita ei ainakaan netissä levitellä. Ja kaikkein eniten ärsyttää, että terveydenhuoltoa bisnestetään, eli että maksavia veronmaksajia puhutellaan " asiakkaina", eikä potilaina. Asiakassuhde on eri asia kuin potilassuhde.
Olen myöhemmällä iällä miettinyt, että josko vielä uudelleen nyt aikuisena kävisi hoitoalan pääsykokeissa, mutta veikkaan että reisille ne menisi ne kokeet nytkin, koska en usko että jaksaisin minkäänlaisten 16-vuotiaiden kanssa istua kolmea- neljää vuotta amiksessa, missä ihmisiä komennellaan kuin kakaroita, akateemisen koulutuksen jälkeen. Muistan ihmetelleeni, että sairaanhoitajakoulun pääsykokeissa ei ollut minkäänlaista yleissivistyksen mittaamista: siellä oli vain joitakin Rorschach- testejä että näetkö hämähäkkejä vaiko mitä osaat piirtää ja lisäksi joitakin tampioita ryhmähaastelutehtäviä, missä joku niin niin pätevää oleva psykologi teki muistiinpanoja, että avasiko ihminen suunsa oikein. Mun älykkyys sotii sellaista ihmisten karsinointia vastaan, muistan kokeneeni tilanteen idiootiksi, ja nyt kun tiedän mitä psykologin koulutukseenkin sisältyy, arvostan niitä testausalan yrityksiä ehkä vielä vähemmän.
Sairaanhoitajan työ ei varmasti ole helppoa, mutta ei se mitään esim. ydinfysiikkaankaan rinnastettavaa ole. Olen usein törmännyt sairaanhoitajiin, jotka eivät tiedä harvinaisista sairauksista edes sitä vähää, mitä minä ihan tavis- yleissivistykselläni, mitä on tullut omiin kokemuksiini terveydenhuollossa. Etenkin terveyskeskuksissa on typpejä, jotka eivät tiedä mitään sairauksista, eivät mitään ja heillä on sairaanhoitajien koulutus. - Tuore
hei, kirjoitti:
Vanha aihe, mutta minä nostin esille hoitajatestausasian ketjussa. Luultavasti mullakin oli se syy aikoinaan, että "liian empaattinen".:/ Tässä nimeltä mainitsemattoman ja tosi mukavan oloisen ja tasokkaan sairaanhoitajakoulun hoitotyön asiantuntija l. koulu kertoivat kysyessäni dissauksesta, että olisivat erittäin mielellään ottaneet minut sinne, mutta valitettavasti eivät sitä sitten ilmeisesti siksi voineet tehdä, että psykologialan yritys - joka vielä veloitti rouheasti hakijoilta pääsykokeeseen osallistumisesta ja testauksistaan - oli ollut sitä mieltä, että mä muka en siihen koulutukseen käy. Myöhemmin olen kyllä itsekin miettinyt, että ehkä hyväkin, etten päässyt, koska tiedän itseni, että olen todella teoreettinen luonne ja sellainen, että ehkä luonteeni ei olisi parhaimmillaan käytännön hoitotyössä, mutta silloin se dissaus kyllä v*tutti ja erityisesti v*tuttaa, kun nykyisin hoitotyöhön ja erityisesti vanhustenhoitotyöhön pääsee lähihoitajaksi opsikelemaan kuka tahansa. Empaattisuus on kyllä erikoinen kriteeri erotella ne, jotka muka pärjäävät hoitotyössä ja ne jotka eivät. Kaikkia niitä sairaanhoitajia kyllä ihailen, jotka todella tekevät sitä vaativaa työtä sydämellään, etiikalla ja eriarvoistamatta ketään. Ärsyttää nettipalstoilla lukea edes nimettömiä valittamisia, että kun jotkut valittavat potilaista tai asiakkaistaan siksi, että ammattitaidon ydin hoitajatyössäkin kai(?) on siinä, että muiden yksityisasioita ei ainakaan netissä levitellä. Ja kaikkein eniten ärsyttää, että terveydenhuoltoa bisnestetään, eli että maksavia veronmaksajia puhutellaan " asiakkaina", eikä potilaina. Asiakassuhde on eri asia kuin potilassuhde.
Olen myöhemmällä iällä miettinyt, että josko vielä uudelleen nyt aikuisena kävisi hoitoalan pääsykokeissa, mutta veikkaan että reisille ne menisi ne kokeet nytkin, koska en usko että jaksaisin minkäänlaisten 16-vuotiaiden kanssa istua kolmea- neljää vuotta amiksessa, missä ihmisiä komennellaan kuin kakaroita, akateemisen koulutuksen jälkeen. Muistan ihmetelleeni, että sairaanhoitajakoulun pääsykokeissa ei ollut minkäänlaista yleissivistyksen mittaamista: siellä oli vain joitakin Rorschach- testejä että näetkö hämähäkkejä vaiko mitä osaat piirtää ja lisäksi joitakin tampioita ryhmähaastelutehtäviä, missä joku niin niin pätevää oleva psykologi teki muistiinpanoja, että avasiko ihminen suunsa oikein. Mun älykkyys sotii sellaista ihmisten karsinointia vastaan, muistan kokeneeni tilanteen idiootiksi, ja nyt kun tiedän mitä psykologin koulutukseenkin sisältyy, arvostan niitä testausalan yrityksiä ehkä vielä vähemmän.
Sairaanhoitajan työ ei varmasti ole helppoa, mutta ei se mitään esim. ydinfysiikkaankaan rinnastettavaa ole. Olen usein törmännyt sairaanhoitajiin, jotka eivät tiedä harvinaisista sairauksista edes sitä vähää, mitä minä ihan tavis- yleissivistykselläni, mitä on tullut omiin kokemuksiini terveydenhuollossa. Etenkin terveyskeskuksissa on typpejä, jotka eivät tiedä mitään sairauksista, eivät mitään ja heillä on sairaanhoitajien koulutus.Ketuttaahan se kun alalle ei päässyt soveltuvuustestien perusteella ja sitten vanhan kaavan mukaan pitää haukkua ne jotka sinne on päässeet.Happamia sano.........
- hei,
Tuore kirjoitti:
Ketuttaahan se kun alalle ei päässyt soveltuvuustestien perusteella ja sitten vanhan kaavan mukaan pitää haukkua ne jotka sinne on päässeet.Happamia sano.........
Jos tuo minun viestiini oli, niin eipä ketuta yhtään.:) En ole kateellinen luonne ja ihmettelen, miten tänne kirjoittaa niin outoa porukkaa, jotka aina on syyttelemässä kateellisiksi. Jos sitäpaitsi osaat lukea, niin minähän kirjoitin, että olen loppujen lopuksi tyytyväinen, etten aikoinaan nuorena päässyt sairaanhoitajakouluun, koska ei ollut ykköskiinnostuksen kohteeni se ala. Ja: jos olisit oikea hoitaja, pystyisit myös myöntämään, että eivät sairaanhoitajat välttämättä tiedä kaikista sairauksista. Minun on esimerkiksi joskus väitetty sairastavan reumaa kun olen mennyt rutiininäytteen ottoon terveyskukseen, enkä viitsinyt edes korjata näytettä ottavan sairaanhoitajan luuloa, kun arvasin, että hän oli tehnyt päätelmänsä sillä perusteella, että söin lääkettä, jota käytetään myös reuman hoidossa - koska onneksi sentään näytteenottomääräykset tulevat lääkäriltä, joka tietää asiasta todellisen tilan.
Miten muuten täällä muka haukutaan "niitä" ja mitä "niitä"? Kokonaisuudessan nimetön keskustelu, en minä ainakaan täällä paljoa pysty ketäään haukkumaan.
Paljon täällä kyllä tuntuu olevan sairaanhoitajina esiintyviä. Sopisiko, josko kohdistaistte kritiikkinne asiattomiin teksteihin, eikä jokaiseen kommenttiin mitä minä sanon? Etenkin, kun tämä ei ole minulle mikäään vakiopalsta, kiinnostaa nyt vain vanhustenhoitoaihe yleisellä tasolla, koska vanhusten hyvinvointi on sydäntäni lähellä. - näinpä.
peruslähis kirjoitti:
Usko tai älä; paras hoitaja ei ole se empaattisin/ sympaattisin, sydämellään työtä tekevä. Hän ei pitkään jaksa itse hoitotyössä, vaan palaa loppuun aika nopsaan.
Mielestäni paras hoitaja on kunnioittavasti ja ystävällisesti työtään tekevä, joka osaa jättää osan töistä tekemättä tarpeen niin vaatiessa (eli usein, kun tietää resurssit).
Työ työnä ja antaa arvon vapaallekin.
Tiedän mistä puhun. Itse hoitotyötä teen vain keikkailemalla. Näin voin pitää etäisyyttä työhöni. Olen siis empaattinen/ sympaattinen ja liian tunnollinen.Totta, varmasti polttaa itsensä loppuun. Niin monenlaisia ihmiskohtaloita siellä näkee ja ihan karmeitakin tarinoita. Pitää osata jättää työasiat taakseen kun oven laittaa kiinni.
Hoitoala ei ole kiltin tytön tai pojan ala, muuten on kohta itse hoidokkina.
Tuo bisnesjuttu on minuakin mietityttänyt.
Kun aiotaan lapset panna maksamaan vanhojen hoito, joudutaan myymään elinikäisellä vaivalla hankittu pieni omaisuus.
Kävi vaan mielessä, että joko on lobbari liikkeellä, jolla saadaan suurten ikäluokkien omaisuus hoivafirmojen taskuun.- Viet
Monelta on kuule jo mennyt ja nyt yritetään seuraavaksi lakia, että pitää kidutus maksaa jälkikäteen.Moni on mentteänyt tyhmyyttään asuntonsa.
- Kuka tietäis
Kaikki jotka täällä kirjoittelevat,pitäisi mennä edes muutamaksi päiväksi vuodeosastoille vanhuksia hoitamaan.
Kaikkien pitäisi myös tehdä hoitotahto. Sen jälkeen.
Vanhus saattaa olla valmis nukkumaan pois.
Ei missään nimessä pidä kuolemaa jouduttaa,
mutta jos ei ruoka maita, miksi pakottaa.
On varmaan hirveän nöyryyttävää laskea housuihin,
jos vielä hiukankin järki juoksee.
Entäpä tuskat ja paha olo.
Huom. en missään nimessä kannata eutanasiaa enkä huonoa hoitoa.
Mutta kun elämänhalu ja terveys on loppu, kannattaako pitkittää kärsimystä?- Madama
Missä iässä esim. masennuksen hoito pitää mielestäsi lopettaa? Sinä vedät liikaa mutkia suoraksi. Vanhuksen syömätömyys ei likikään aina tiedä kuolemaa. Juuri hoidimme yhtä lähes syömätöntä vanhusta sitkeästi vaikka omaisetkin luovuttivat. Yht äkkiä alkoi syömään ja on nyt tyytyväinen. Omaiset eivät olekaan. Mitä nyt tehdään?
- LÄÄKKEET ON MYRKKYJÄ
KAIKILLA LÄÄKKEILLÄ ON SIVUVAIKUTUKSIA!
virtsankarkailu johtuu lääkkeistä ,sitten syyllistetään potilaita kun tekevät alleen. - epäkohtia
Epäkohtia, joihin itse törmännyt:
-huutava potilas asutetaan samaan huoneeseen ei-huutavan kanssa
-huutava potilas tökätään pyörätuoliin, ja omahoitaja jättää potilaan oman onnensa nojaan ajelemaan pyörätuolilla ja huutamaan pitkin käytäviä moneksi tunniksi. Huuto häiritsee näin koko osastoa
-potilas autetaan istumaan ja ruokapöytään ainoastaan silloin, kun tiedetään omaisen olevan tulossa käymään
-vuodepotilasta istutetaan ruokapöydän ääressä 5 tuntia yhtäperää
-kuolevaa potilasta ei uskota, vaan sanotaan hänen näyttelevän oireita
-jätetään potilaat oman onnensa nojaan kun lähdetään tupakalle. Pahimmillaan koko osastolla ei ole tupakkatauon aikana hoitohenkilökuntaa
-syötettävät potilaat syötetään eli liukuhihna-tankataan järjettömällä kiireellä, vaikka oikeaa kiirettä ei olisikaan
-sellaisillekin potilaille, jotka autettuna käyvät ihan ok:sti vessassa, tokaistaan "tee vaippoihin", jos potilas haluaa vessaan
-radio pauhaa päällä aamusta iltaan, vaikka ei ole varmuutta, onko se potilaasta ok
jne.- TäydellisyysOnTavoite
Tervetuloa töihin !
Opiskele lähihoitajaksi ja tee itsestäsi täydellinen sekä muistakin kolleegoistasi!
Lämpimästi tervetuloa tiimiimme! - Erittäinkummallista
- Mistä lähtien vuodepotilaita on alettu istuttamaan ruokapöydässä?
- Miten kuoleman oireita näytellään?
- Eikö työpaikallasi ole pomoja ollenkaan jos kukaan ei puutu siihen että koko osasto on tyhjä?
- nameless to nameless
Huh huh, toivon ettei tuo ole totta. Ainakaan hoitoalalle ei kuulu yksikään, joka mieluummin käy tupakalla ja istuu kahvilla, kuin esimerkiksi auttaa potilasta vessaan. Niiille toivoisi vaan itsellensä sitä, että joku tiuskaisisi paskomaan vaippaan sitten kun itse ovat vanhoja ja raihkaisia, jotka kehtaavat nöyryyttää.
Minun läheiseni osalta hoito on aina ollut hyvää vanhainkodissa ja kiitos siitä niille suurisydämisille ihmisille, mutta sen sijaan se käsitys mikä minulla on vanhusten kotihoidosta ja ylipäätään hoidosta terveyskeskuksissa, on paljon vähemmän mairitteleva. Kun itse olin letkuissa keskussairaalassa, kanssapotilaissani muunmuasssa maksasyöpään kuoleva jonka kantasoluhoidot oli lopetettu ( kuulin asian tahatta, kun sattui lääkärinsä julistaman potilaan asioita minun maatessa avuttomana samassa huoneessa sängyssä) ja muuta, niin todellakaan ei tarvinnut ikinä odottaa, että hoitaja tulisi antamaan kipulääkettä tai vastaisi kellon soittoon. Sen sijaan julkisissa terveyskeskuksissa tuntuu maleksivan älytön määrä täysin laiskasti ja toimettomasti käytäviä tallaavia käveleviä lääkäreitä ja hoitaijia, vaikka potilasjono olisi monta kymmentä ihmistä - ne ehkä odottelee, että milloin pääsisivät bisnestelemään yksityispraktiikoilleen ne lääkärit ja viis niinkuin muusta. Vanhusten kotithoitoon taas ilmeisesti pääsee kuka tahansa, kaikki tosiaan ne vitosen ja kutosen peruskoulukeskiarvon tyypit. Ei ihme, että netissä herja lentää, kun ne levittelee potilaidensa yksityisasioita: tyhmältä ei voi odottaa etiikkaa.
Onneksi tältä palstalta sentään nyt on poistatettu jonkun imbesillin asiaton aloitus, missä tyyppi tarkoituksella keskustelunavauksellaan oli ilmeisesti haukkua jotakin mummoa, tämän omaisia ja missä ketjussa minua vielä herjattiin, kun olin eri mieltä.
Itsekin olen aina ihmetellyt, että minkä ihmeen takia vaikka vuodepotilaiden vanhusten huoneissa tai hoitolaitoksissa pitää koko ajan möykätä joku televisio. Jos mulla olisi kipuja ja jos olisin tiedottomuuden rajoilla ja vanha ja raihnainen, varmaan haluaisin pääosin olla lähinnä hilljaisuudessa ja kuunnella musiikkia korkeintaan hetkisen päivästä, eikä siten että telkkari tai radio möykkää tauotta yötä myöten. Tietysti sitten jos vanhus on suosinut ja tykännyt elämässään vaikkapa jostakin musiikista tai urheilusta tai muusta, sitten se on eri asia, mutta ne on karmeita paikkoja nuo hoitolaitokset, missä telkkarit pauhaa tauotta...- saadaan.nopea.tulos
Morfiini hoitaa vanhusta erittäin tehokkaasti fantastista
- Yrittäjänä v. 2010
Täytyypä ottaa osaa myös kirjoitteluun. Itse hain 5 kertaa hoitajakoulutukseen ja vasta 6 kerralla pääsin sisään. ( Sairaanhoitaja ) Lähdin pois alalta pian valmistumiseni jälkeen ja luulen, etten palaa ennen kuin joitakin asioita muutetaan. Olen väsymiseen asti pyytänyt hoitoalan esimiehiltä vastausta, miksi vanhainkoteihin tai laitoksiin ylipäänsä hankita enemmän huomaamattomia rakenteisiin piilotettuja valvontakameroita. Näin pystyttäisiin jälkikäteen todentamaan mm. kenelle maistuu Facebook, tupakka, kahvi, juoru sekä muu epä-ammatillinen toiminta työaikana! Ei kuulemma voida hankkia sanovat esimiehet, olen näyttänyt esimerkkien kautta miten muualla työelämässä valvotaan laiskoja ja siinä sivussa koko rakennusta väärinkäytöiltä..
Ymmärrän erinomaisesti niitä työkavereitani jotka lähtivät Isoon Britanniaan, Itävaltaan, Sveitsiin jne.. harjoittamaan ammattiaan. Miksi jäädä tänne jos muualla maksetaan moninkertaisesti ja arvostetaan muutakin kuin Facebook tai nikotiini osaamista joita lähiesimiehet täällä näyttävät arvostavan enemmän, kuin sitä työntekoa. Lisäksi huolehdin siitä, etteivät isäni ja äitini päädy em. kaltaisten epä ammatillisten hoitajien kiusattaviksi vaan saavat hoitonsa Itävallasta jossa hoito on laadukkaampaa, kuin täällä meillä!
Alan testit vaatisivat puolueetonta tarkastelua ylipäänsäkin. Miten muuten voi olla mahdollista, että työtä vieroksuvat, pahantuuliset ja ilkeät ihmiset hyväksytään yhä uudestaan ja uudestaan alalle!Voihan olla että näistä pääsykokeissa motivoituneet kyynistyvät pakkotahtisessa oman etiikanvastaisessa työssä liian kireisessä työssä. Valvontakameroita on mutta niiden käytöstä on omat säädöksensä.
- peruslähis
Nimnim. Yrittäjänä....
Onneksi vaihdoit pois. Harvoin saa lukea näin ilkeämielistä kirjoittelua. Ihan omana mielipiteenäni sanon: Et ole enkeli sinäkään; lyhyellä työkokemuksellasi osaat panetella työkavereitasi alatyylisesti.
Kaltaisesi muiden morkkaajat ovat juuri niitä, joiden syystä hoitoala on mitä on. - alan vaihdos..
peruslähis kirjoitti:
Nimnim. Yrittäjänä....
Onneksi vaihdoit pois. Harvoin saa lukea näin ilkeämielistä kirjoittelua. Ihan omana mielipiteenäni sanon: Et ole enkeli sinäkään; lyhyellä työkokemuksellasi osaat panetella työkavereitasi alatyylisesti.
Kaltaisesi muiden morkkaajat ovat juuri niitä, joiden syystä hoitoala on mitä on.Allekirjoitan joka sanan nim Yrittäjänä v.2010. On nämä juoruakat, sätkäkammarissa notkuvat ns hoitajat. Toiset tunnolliset työntekijät tekevät laiskojen, vetelehtivien hoitsujen työt. Olen itse ollut kyseisissä paikoissa töissä, joten tiedän mistä puhun.
- Ihminen ei ole kone
Minä en ole työn vieroksuja, pahantuulinen enkä ilkeäkään, mutta kyllä minun tekisi mieleni olla, kun kuuntelen ja katselen sitä hiostusta ja hoitajien selkärangasta säästöjen vetoa.
Hoitoalan hallinnollinen ja henkilöstöbyrokratia on suoraan pimeältä keskiajalta ja kun herrankekkulat ja narrinnappulat vaativat vielä sen lisäksi säästöjä, niin työstä, työajoista, liian pienestä henkilökuntaresurssista ja kaikesta aiheeseen liittyvästä tulee sellainen yhdistelmä, jossa henkilökunnan terveydellä ja hyvinvoinnilla ei ole mitään merkitystä.
Työnantaja on tyhmä, jos puristaa 'sitruunasta' kaiken mehun irti. Ja yhteiskunta on idiootti, jos antaa tällaita tapahtua.
- laki sanelee
Missä on näiden hoitolaitosten esimisten vastuu ja valvonta?
Vastaus "Eduskunnassa" siellä lait laaditaan.- Jospa vähän lähempän
No ilimankos! Jos hoitoalan esimiehiä valvotaan niin 'kaukana ja pitkällä' laitoksessa, jossa ei kukaan ole vastuussa mistään, niin sitten ei tarvitse enää ihmetellä, miksi touhu alalla on syvältä suolesta kotoosin.
- vanhuus on surkeaa
Jospa vähän lähempän kirjoitti:
No ilimankos! Jos hoitoalan esimiehiä valvotaan niin 'kaukana ja pitkällä' laitoksessa, jossa ei kukaan ole vastuussa mistään, niin sitten ei tarvitse enää ihmetellä, miksi touhu alalla on syvältä suolesta kotoosin.
Totuus on että kuntien vanhustenhoitoa ei valvo kukaan. Kunnissa taas sosiaalipuolen valvonta on sitä että lasketaan vaan säästöjä, kukaan ei koskaan käy hoitopaikossa katsomassa millaista siellä todella on.
Hoitajien taso vaihtelee todella paljon, osa on pakotettu lähihoitajakoulutukseen kun ei muualle päässyt. Hoitotyö ei oikeasti kiinnosta pätkääkään. Kun äitini pyytää yöllä päästä vessaan niin toinen yöhoitaja auttaa vessaan, toinen sanoo että tee vaippaan. Vaipat on laskettu tiukkaan, ei saa vaihtaa tarpeeksi usein. Opetetaanko meillä Suomessa vauvanhoitoa niin että älä vaihda vaippaa usein, anna olla märkänä?
Ruoka on tilattu sieltä mistä halvimmalla saa. Kahvi loppuu välillä ja omaiset vievät muutaman kerran kuussa kahvipaketin. Siivooja käy kerran viikossa ja vetää lastalla keskeltä lattiaa. Voitte kuvitella mitä nurkkiin jää.
Minkäänlaista toimintaa, viihdykettä ei ole. Ei mitään sanomalehtiä. Tällaista on keskikokoisen Etelä-Suomalaisen kaupungin tehostettu palveluasuminen.
- Kaikkiakanssa
Miksikä se tilanne millään valvonnalla ja katsomisella muuttuu? Kaikki kyllä tietävät missä mennään! Ei se niin yllätyksellistä päättävissä asemissakaan oleville ole. Tarkoitus on hoitaa tyypit mahdollisimman halvalla. Tarkoittaa mm. halvempaa ja vähemmän henkilökuntaa! Ei siinä nyt enää niin laatua tyypeillekään voi vaatia, kun ei työntekijätkään ole motivoituneita saatikka sydämellään työtä tekeviä. Pääasiaksi nousee se rahallinen korvaus, minkä onnistuu kyseisestä työstä jotenkin kasaan raapimaan.
- Itselleni tarkoitett
Päättävissä asemissa olevilla ei ole harmaata hajuaistia siitä, mitä tavallisten ihmisten elämässä 'ruohon juurella' tapahtuu. He eivät tiedä eivätkä tajua missä mennään ja miten maa makaa. Se on totta, että välttämättömästä pahasta yritetään päästä mahdollisimman halvalla, mutta jonain kauniina päivänä tämä ajatus potkaisee herroja ja narreja omaan nilkkaan.
Hyvät työntekijät ovat motivoituneita jopa hoitoalalla, vaikka siellä nykyisin on raskasta ja ankeaa, kun päättäjäporras on näkökyvytöntä ja tyhmää. Mutta sydäntään kukaan ammatti-ihminen ei työlleen anna. Sen pitää työssä riittää, että jaksaa jakaa empatiaa, välittämistä ja inhimillistä suhtautumista hoitamisen ohessa ja lisäksi.
- tilauksen mukaan
Kyllähän se hoitajien julmuus voi hyvinkin nousta enemmänkin esille, kun jos joku vastuuntuntoinen hoitaja valittaa tilanteesta, niin hän saa varoituksen ja (jollei itse ole sitä ennen ehkä painostettuna 'ymmärtänyt' irtisanoutua) jopa hänet irtisanotaan sellaisten valtaapitävien toimesta jotka on valittu virkoihinsa potilaidenkin omaisäänestäjien enemmistön itsensä toimesta. JOTEN katsokaa peiliin ja harkitkaa seuraavissa vaaleissa miten eli ketä äänestätte.
- Jotain hukassa(ko?)
Saisiko tämän kommentin ja 'ajatuksen' selvällä, ymmärrettävällä Suomen kielellä. Kiitos.
- dserre
Hoitajilla on suojatyöpaikka, niiden päivän tärkein työ on raahautua työpaikalle.
- Tietämätöntollo
Mitä muuta tältä kommentoijalta on jäänyt väliin? Tynnyristä on turha huudella, sieltä ei näe eikä kuule, joten mitään tietoa eikä käsitystä ole - mistään.
- Kaikkiakanssa
Miten se äänestäminen hoitajattariin vaikuttaa? Poliitikotko ne hoitajattaret erottelee julmiin ja ei julmiin?
- Palvelutalo
Ikävää kun monilla on huonoja kokemuksia.
Tampereella kuitenkin on hyvä palvelutalo jossa pääsääntöisesti töissä ammattitaitoista henkilökuntaa. - Ej76
Hoitajien alimitoitanus on selviö. Vaikeat omaiset ovat myös ongelma. Lähestyvän, vääjäämättä tulevan kuoleman hetki on edessä. Tee itsellesi selväksi, kun aika koittaa, missä sen vietät, ja missä haluat vittuilla hoitajille, vaikka omaisten kautta.
- H-M.L
Tuusulassa olis kehitettävää myös. Eräs "vanhusvankila" pyörii hieman väärillä tavoilla. Eikä paikan johdossakaan ole kehuttavaa. En tiä sit satavamaksi millaista mielipidettä kaikenkaikkiaan omaisilla on. Eräillä tosin on selkeä kuva ketkä siellä hoitaa työnsä ammattitaidolla ja ketkä sitten on sellaisia joita siihen työhön ei pitäis hyväksyä. Tunnen sielt pari hoitajaa.
- hoit-su
H-M.L. Miten joku paikka pyörii " väärillä tavoilla"? Viitsitkö vähän avata, tuo on niin hevosmiesten tietotoimiston juttua.
- hetsrdgerger
https://www.youtube.com/watch?v=xR9icBh49gQ
ohjeita avuksi - Pakollasitäjatätä
Miksi dementoituneita vanhuksia pitäisi syöttää ja juottaa?
Elämässä on ollut ehkä liikaa vaikeuksia,dementia tullut juurikin siitä syystä että haluaa unohtaa asiat.
Elämässä ei ole enää mitään nähtävää.
Elämänhalu mennyt. Vain väsyttää. Haluaisi jo nukahtaa pois.
En ole vielä vanhus, melkein 60-kymppinen. Olen yksin, ja niin paljon kaikkea ikävää ollut elämässä, ettei tahdo jaksaa. Minulla ei ole enää mitään odotuksia tulevaisuudelle.
Luulenpa etten kestäisi viikkoakaan missään hoitolaitoksessa toisten armoilla-yhteishuoneessa. Pelkkä laitoksen hajukin saa juoksemaan karkuun.....- Elämäntavatsyyniin
Paha juttu sulle. Asenteella, jonka omistat, hoitolaitoksen ovet avautuvat melko sukkelaan. Siellä on pilvin pimein laisiasi tyyppejä, jotka kuvittelevat, että elämän ongelmat ja vaikeudet ovat syynä väsymykseen ja kaikenlaisten halujen loppumiseen.
Moni vaan joutuu olemaan syötettävänä ja juotettavana halusi tai ei. En kyllä ole koskaan kenenkään kuullut sanovan että haluaisivat sairasvuoteelle käänneltäväksi, mutta sitähän ei kysytä kun tilanne eteen tulee.
- Saamattomiavätyksiä
Ei kukaan tietysti haluakaan. Mutta ihmiset ovat, anteeksi vain, niin hittolaisen tyhmiä, että eivät ymmärrä mikä johtaa mihinkin. Tekemättömyys, toimimattomuus, aloitekyvyttömyys, laiskuus, viitsimättömyys ... johtavat nopeasti lopulliseen makoilutilaan, josta ei ole paluuta.
- jestassentään
Olen kohta 63. En tunne itseäni hirveän vanhaksi. Jo joku siitä joskus huomauttaa, niin silloin mietityttää että jestas olenko vanhus.
En ole hirveä onnistuja elämässä mutta silti en katso että vielä aion lähteä tuonpuoleiseen jos en sitten kuole koska päiväni ovat luetut.
Äitini eli melkein satavuotiaaksi ja oli melko virkeä loppumetreille saakka.
kyllä kun lukee näitä kirjoituksia toivoo että pääsee ns. suorilla jaloilla täältä lähtemään, sitten joskus. Ei kenekään rääkättäviksi jonnekin laitokseen. - surullista
Ainakin Mainio Vireen useat hoitajat nauttivat saadessaan kiusata vanhuksia ja myös omaisia. Heidän "perustelunsa" (?) kaikkiin asioihin ovat hyvin ristiriitaisia ja järjettömiä. Vanhusten hoitoon ei ole aikaa, mutta vanhusten ja omaisten kyykyttämiseen sitä kyllä löytyy.
Onneksi joukossa on pari inhimillistäkin hoitajaa. Heille siitä kiitos!
Hoitajat vaihtuvat koko ajan. Uudet työntekijät ja sijaiset aivopestään heti "talon tavoille". Yrityksen "arvot" ovat pelkkää sanahelinää. Hymyäkään hoitajien kasvoilla ei juuri näe, vaikka hoivakoti mainostaa "palvelualtista henkilökuntaa". Pääasia on, että yritys tuottaa paljon voittoa.
- törps
No minullekkin tuo osaaikainen työ ei oo helppo pesti. Olen heille kuin näkymätön heittopussi,naureskelua selän takana jos jotai tekee vähän väärinkään.En halua hoitoalalle en todellakaan.Hoitajat niin ylimielisiä alempiarvoisia kohtaan.Kyllä pitäs asiakaspalvelukurssi heidänkin käydä.Miten on työhön perehdytys,se näkyy olevan niin heikkoa,joten ei ihme jos ei haluta perehdyttää.
- MuistakaaMotivaati
Olen sairaanhoitaja joka saa opiskelijan/opiskelijoita perehdytykseen. kesätyöntekijöitä perehdytykseen jne.
Saan erilaisia opiskelijoita.
Toiselle selitän kymmeniä kertoja saman asian, ei mene perille.
Toiselle menee parin kerran jälkeen perille.
Fiksuimmilla on pieni vihko johon kirjaavat ylös ja voivat sitten tarkistaa.
Fiksut kuuntelee, jotkut ei kuuntele ollenkaan ja sanovat toiselle perehdyttäjälle että ei asiaa ole näytettykään.
Itse kirjasin aikoinani kaiken pieneen vihkoon josta sain tarkistaa. Oli pakko koska työskentelin vastavalmistuneena lastenosastolla ja sairaanhoitajia oli vain yksi iltavuorossa/yövuorossa. Kysyin aina jos jokin epäilytti.
Osastonhoitaja sanoi v -90 että se ei o.le tyhmä joka kysyy mutta se on tyhmä joka ei kysy ja tyhmänä pysyy.
Opiskellessani -80-90 lukujen vaihteessa osastonhoitaja sanoi että täällä emme ala vetää kivirekiä perässämme. Jos on ja haluaa olla seinäkukkanen saa olla.
Kätilöksi erikoistuttuani moni nuori opiskelija katsoi että työaika päättyy klo 14 ja lähti sitten kotiin. Itse hoidin asiat loppuun asti ja kotiinlähtö koetti vasta kun olin kun olin asian oppinut ja loppuun hoitanut että osaisin tulevaisuudessa.
Saman teen nykyisessä työssäni vanhustenhuollossa. Lähden kotiin vasta kun tunnen että olen työni suorittanut.
Jokaisen pitää tuntea vastuunsa, myös opiskelijan. Työaika ei pääty esim. Klo 14 jos hommaansa ei ole hoitanut loppuun.
Meillä töissä on niin hyvät osastonhoitajat että he ymmärtävät että voimme ottaa ylimenevät tunnit pois joku muu päivä tai saamme ne ylityökorvauksena. - Omituinenongelmasulla
Miksi olet nyt vanhustyössä jos olet muka erikoistunut kätilöksi? Vakinaiset työntekijät voivat olla asia erikseen, mutta opiskelija saa lähteä pois paikalta juuri sillä kellonlyömällä kuin on merkitty. Hänelle ei makseta mitään siitä että on lisäkäsinä.
- kakkaakooli
Eihän niillä ole aikaa kun pitää kaivella pitkien rakennekynsien alta mitä se sitten onkin pois,suurin osa on eläkkeellä olevia ei koulutettuja työntekiöita jotka eivät välitä vanhuksista kun ovat kuulema niin rasittavia.Esimiehet voisitteko hiukan kouluttaa niitä keikkalaisia,ettei hoitotyöhön sovi pitkät kynnet ja se että he hoitavat ihmisiä.
Kuulin bussissa kun kaksi vanhempaa naista jutteli kuinka vanhuksilta kaivetaan uloste sormilla pois ja sillä toisella oli aivan törkeät kynnet,istuin heitä vastapäätä ja näin miten ruskean mustat kynnen aluset olivat.- Kakkainenjuttusion
Juuu, totta; sun päässä on pakko olla kakkaa. Luuletko sinä oikeasti että joku tarvittaessa tuseeraa paljain käsin?
- kakkaakooli
en todellakaan luule,että paljain käsin mutta eipä ne suoja hanskat taida kovinkaan hyvin kestää teräviä ja pitkiä kynsiä.
Pitkätkynnet ei sovi hoitoalalle vaan ihan johonkin muuhun ammattiin. - Mikrobiaiheinenjuttu
Juuu, ja siksipä juuri pitkät kynnet, rakennekynnet ja jopa kynsilakka ovat hoitoalalla kiellettyjä juttuja. Oikeilla hoitajilla ei ole mitään niistä työssään. Niillä joilla on, ei ole mitään käsitystä aiheesta, joten tuskin ovat hoitajiakaan. Ainakaan niitä oikeita.
Mikä sana muuten "kakkaakooli" on? Joku kakkainen kooli? Vai tarkoitatko "kakkaako oli"? - Unohtui
Ai niiin; myöskin korut käsissä ja ranteissa ovat kiellettyjen listalla hoitotyössä. Silti niitä näkyy joillakin ja se on osoitus - jostain ...
- kakkaakooli
kakkaakooli on pakko kirjoittaa yhteen tuohon nimimerkkiin kun ei hyväksynyt sitä kakkaako oli.
- Luettavuus
Mutta kakkaako-oli se hyväksyy ja esitysmuoto on ymmärrettävämpi. Ja joitain muitakin merkkejä; . ja _ ainakin.
- kakkaakooli
Ok,eipä tullut mieleen kokeilla kirjoittaa nimi merkkiä noin.
- Ansaitsee_kultaa
Voi hoitaa itse vajakkisi himassa, niin se saa parasta mahdollista hoitoa. Palkkaa sille paras hoitohenkilökunta.
- popelius
Aivan ja kun sinäkin vanhenet jos et sitä ennen kuole tyhmyyttäsi, niin onnea et sinullekin joku palkkaa parasta............
- äläälyjätä
Tätä keskusteluketjua kun lueskelee sieltä täältä tulee sellainen vaikutelma,että omaiset ja hoidettavat ovat asiallisesti ja moitteettomasti käyttäytyviä ja hoitajissa on lähes kaikki vika.
Tosin varmasti laiminlyöntejä hoitotyössä on paljon ja potilaita voitaisiin syöttää mm. tunnollisemminkin, mutta luulisi jo valveentuneen täysjärkisen omaisen jo tässä vaiheessa tietävän , että hoitajia on monissa hoitopaikoissa liian vähän suhteessa monisairaisiin,joiden hoito vaatii paljon aikaa ja voimia. Monissa vanhainkodeissa laitoshuollon töitä on jo vuosia siirretty hoitajien tehtäväksi.Työt ovat lisääntyneet , mutta henkilökuntaa vain vähennetään.
Kuka kohta enää jaksaa hoitotyötä tehdä ja päätyy vaihtamaan alaa? Kohtuuttomia työsuorituksia hoitajilta vaativat omaiset saavat kenties hoitaa tulevaisuudessa kotonaan läheisensä ihan itse ja niin hyvin kuin pystyvät. Kannattaisi pyrkiä juridisesti vaikuttamaan henkilökunnan riittävään määrään, jotta hoito olisi laadukkaampaa. Turha hoitotyötä raatavaa hoitajakuntaa on haukkua.Tyhjästä on vaikea laadukasta hoitoa nyhjästä.Käyttäkää energianne lakien muuttamiseen, niin että saadaan riittävä miehitys kentälle.- Kaikkeekanssa
Tai se, ettei turhia "elämänpidennyslääkkeitä" syötetä kenellekään ja jatketa nykyisen "hoitojärjestelmän" mahdollistamista.
Pari- kolmekymmentä vuotta sitten vanhukset kuolivat vielä jotenkin tolkuissaan pois, eikä työntekijöiden aika mennyt nykyisen kaltaisen vaipparumban ja pilleripelaamisen kanssa pelehtimiseen. Nykyiseen "hoitotyöhön" tarvitaan paljon enemmän henkilökuntaa ja on kaikille osapuolille epämiellyttävää. - äläälyjätä
Enemmän myös tulisi tutkia, miten rauhoittavat ym. unilääkkeet, kipulääkkeet vuosia käytettynä vaikuttavat etenkin psyykkeeseen ja älyllisiin toimintoihin.Ongelmallista on jos vahvojen kipulääkkeiden aiheuttamiin hallusinaatioihin aloitetaan psyykelääkitys ja kohta ihminen on kävelevä tsombi ja tarvitsee 24/h vuorokaudessa hoivaa kun ei ymmärrä enää mistään mitään.
Vitamiineja napsitaan nykyään paljon ja on laaja vitamiiniteollisuusbisnes. Teolliset synteettisesti valmistetut vitamiinit käyttäytyvät eritavalla elimistössä kuin luonnonvitamiinit. Ehkä kemiallinen rakennekaava on sama, mutta synteettisesti valmistettu vitamiini käyttäyvät elimistössä eritavoin kuin luonnolliset vitamiinit ja mm. synteettisesti valmistetut vesiliukoisina pidetetyt eivät poistu kuten luonnonvitamiinit vaan kertyvät elimistöön.Tiedän henkilön, joka oli synteettistä b vitamiinia syönyt, tosin aika pitkään ja verikokeissa havaittiin, että elimistössä on liikaa b vitamiinia.Lääkäri ihmetteli miten se on mahdollista kun sen pitäisi poistua. No, synteettinen vitamiini ei siis näköjään poistu, kuten luonnonvitamiini.
Samoin humalahakuinen pitkäaikainen alkoholinkäyttö tuhoaa aivot sekä lääkkeiden ja alkoholin sekakäyttö.Ihmisile tulisi näyttää TV;ssä valistavia varoitusmainoksia, miten alkoli tuhoaa, lamauttaa pikkuhiljaa aivot ja toimintakyvyn .
Samoin vanhanajan loishäädöt kunniaan ja tulisi lisätä tutkimuksia onko elimistössä joku loinen joka häiritsee elimistön toimintaa ja tuhoaa.Kunnon madotukset ihmisillekin .
Samoin moniin valmisruokiin lisätään jos jonkinlaista sotkua ja kohta on vaikea löytää edes perusmaitoa, ettei siihen olisi jotain sotkua ja potkua lisätty muka terveyssyistä.
Miten ihmeessä on nykyään niin paljon esim. tätä muistisairautta.Ei se todellakaan pelkästä pitkästä iästä voi johtua.Elimistö toimii sillä mitä syömme. - äläälyjätä
Lisään vielä.On paljon näitä muistisairaita sekä erilaisia aivojen rappeutumiseen liittyviä sairauksia.Fyysinen kunto on super hyvä, mutta ajatus ei luista ja toimi ja ilmenee ihan epäloogista käyttäytymistä. Vaatteita riisuutaan pois, ruoat kaadetaan päähän.Ulostetaan, virtsataan lattialle, kysytään koko ajan samaa kysymystä tai etsitään samaa asiaa tai ollaan lähdössä jonnekin koko ajan ja pakataan tavaraa kassiin . Tällainen henkilö tarvitsee kokoaikaisen hoitopaikan ja jatkuvan hoitajamiehityksen.
- Merkillistäkieltä
Mitä tarkoittaa "äläälyjätä"? Älää lyjätä? Vai älä äly jätä?
- skdhufhtugh
Se nyt vaan kuitenkin on niin, että niille hoitajille ainoat palkamaksajat ovat heidän asiakkaansa, eli ne hoitokotien vanhukset joiden soisi saavan muutakin kuin kaalikeittoa ruoaksi. Suomen nykyisessä taloustilanteessa. Yksinkertainen esimerkki.
- mitäspitäistehdä
up!
- pois_kitutus
Kyllä Suomi on lasten, orpojen, vammaisten, sairaiten, sekä vanhusten kituttaja.
- Kaikkikituaivoiset
Kannattaa siis muuttaa muualle tutkimaan yhteiskunnallisia tilanteita ja olosuhteita siellä jos asiain laitaa ei keksi täältä katsoessa ja kuullessa.
- Omaishoitajatoistamiseen
Palvelutalossa olevien vanhusten oletetaan olevan vielä omatoimisia eli kykeneväisiä juomaan ja syömään itse. Tehostetun hoidon palvelutalossa hoitajien tehtävä on huolehtia potilaitten juomisista ja syömisistä enempi, mutt totuus on ettei sielläkään hoitajia ole tarpeeksi asti tarpeeseen nähden. Dementikkoja ei voi pakolla juottaa ja syöttää, jos he eivät halua syödä tai juoda niin hoitajat eivät pysty asialle tekemään yhtään mitään. Tämä nykyinen yhteiskunta kokee kunnollisen vanhustenhoidon liian kalliiksi ja kun pitää säästää jostain niin just vanhustenhoidosta on helpointa säästää eli vähennetään hoitajien määrää entisestään. Itse olen ollut tyytyväinen läheiseni hoitoon hoivakodissa, ainoa huono pointti on just tuo hoitajien vähyys, mihinkään viriketoimintaan ei ole kauheasti aikaa. Mun Alzheimeria sairastavasta omaisesta on hoivakodissa pidetty hyvää huolta, on syötetty ja juotettu kunnolla. Ruokaan on lisätty kermaa ja lisäravinnettakin ettei liikaa laihtuisi. Aina silloin tällöin olen vierailukäynnillä itse omaistani syöttänyt ja juottanutkin ja joskus ruoka ei maistunut hänelle vaikka kuinka yritin sitä lusikalla tarjota. Kun hoidin häntä kotona, niin jo silloinkin piti huolehtia ett juo tarpeeksi ja syö kunnolla ja loppuaikana syötin ja juotin häntä, kun hän itse ei oikein pystynyt syömään ja juomaan. Muistisairaus muutenkin aiheuttaa laihtumista, joten lisäsin kotiruokiin kermaa ettei paino putoa entisestään.
Olisin käynyt häntä syöttämässä,useamminkin, jos hoivakoti olis ollut löhempänä ja jos en olis toisen omaisen omaishoitaja. Moni ei tajua kuinka jo pelkkä sairaus itsessään kuihduttaa potilasta ja myös ett sairastunut saattaa olla levoton ja liikkua jatkuvasti ja ettei nuku juuri ollenkaan. Turha sitä on hoitajia syyllistää dementikkojen laihuudesta tai kuihtumisesta, sairaus on suurin syypää siihen. Vaikka kuinka potilasta yritettäisiin syöttää ja juottaa, niin silti kunto menee huonommaksi, sairaus etenee, tulee nielemisvaikeuksia, jotka lisäävät riskiä sairastua keuhkokuumeeseen jne.. Tietenkin jos hoitajia olis hoitopaikoissa enemmän, niin omaisetkin kokisivat ett heidän sairastavistaan omaisista pidettäisiin hyvää huolta. Mutt tämä nykyinen yhteiskunta ja päättäjät eivät pidä vanhuksia muina kuin menoeränä, rasitteena. Ehkä tulevaisuuden vanhukset pystyvät paremmin nousemaan barrikaadeille vaatimaan arvokasta vanhuutta itselleen, hyvää ja kunnollista hoitoa, tarpeeksi hoitajia pitämään huolta. Mun mielestä pitäis säästää jostain muusta kuin vanhustenhoidosta. Varmaan joskus meidän tavallisten talliaisten pitää hoitaa itse itsemme, ettei yhteiskunnan tarvitse palkata lisää hoitajia ja lääkäreitä, se kun tulee liian kalliiksi. Hyvässä lykyssä tulevaisuudessa vanhustenhoitoon otetaan ratkaisuksi eutanasia, ettei vaan yhteiskunnan tarvitse huolehtia tarpeettomaksi katsotusta vanhuksista ja se on halvin ratkaisu tuohon ongelmaan.- Enlueputkea
Oletko ikinä koskaan kuullut kappalejaoista mitään?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik195790- 173256
MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1192956Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun6382193Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1592110Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja711434Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421415Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31208Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan4061136Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641107