Kuristuspannan käyttö rähisevällä ja hyökkivällä koiralla

joose

mitä mieltä olette siitä että käytän nahkaista kuristuspantaa toisia koiria päin hyökkivällä ja rähisevällä koiralla?koira saattaa yrittää kerran hyökätä toista koiraa päin kunnes kuristuspanta pysäyttää syöksyn ja hyökkäys tyssää siihen.eikä tyssäys ole niin voimakas kun mitä voisi kuvitella koska koira yleensä nousee takajaloilleen seisomaan jolloin panta hetken kuristaa koiraa.koira saattaa yskäistä pari kertaa jonka jälkeen jatkaa normaalisti matkaa ja on nyt muutaman kerran jälkeen alkanut pikkuhiljaa oppia ettei hyökkääminen kannata kun silloin ottaa kipiää ja pari kertaa mentykkin jo ilman rähinöitä ohi.Kumpi on pahempi se että koiran kaula saattaa joutua hetkellisesti pieneen rasitukseen vai se että koira aiheuttaa vaaratilanteita kadulla riehuessaan?

174

4450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin sen näen

      "Kumpi on pahempi se että koiran kaula saattaa joutua hetkellisesti pieneen rasitukseen vai se että koira aiheuttaa vaaratilanteita kadulla riehuessaan? "

      Ehdottomasti jälkimmäinen. Pahassa tapauksessa aiheuttaa tapaturman jossa kuolee joku tai se itse. Jatka vain, ei koira ole tyhmä vaikka jotkut niitä idiootteina pitää ja aivovammaisen tavoin niitä paapoo. Meillä oppi parissa päivässä tavoille. Kun homman peruste on mennyt jakoon, jatka muilla tavoin. Itse muistutin joka kerta koiraa käytöstapojen tärkeydestä ja kas piruvie, kun se meni perille. Riitti kun muistutti ennen sitä riehudraamaa. Nyt monta vuotta menty jo hyvin.

      Ihmiset on vaan niin turhan herkkiä nykyään. Ja sen sitten huomaa koiristaan.

      • iem1

        Onko tullut valittua väärä koirarotu, mitäet pysty hallitsemaan?


      • Ei lainkaan vaan
        iem1 kirjoitti:

        Onko tullut valittua väärä koirarotu, mitäet pysty hallitsemaan?

        päinvastoin juuri se oikea rotu. Tuttu jo penskasta asti. Mutta jäärä mikä jäärä ja kaksi samanlaista yhdessä niin asuminen ja eläminen mukavampaa kun se jonka elämä riippuu toisen sallimuksesta, ymmärtää ja toteuttaa sen toisen toiveet.

        Ihan vinkkinä sinullekin, siltä varalta että koiran joskus hankit, niin turha nakittaa sitä vuositolkulla ja itkeä kun koira ei tottele. Helpompaa on opettaa se tavoille ja nauttia sen seurasta hyväkäytöksisenä.


      • iem1
        Ei lainkaan vaan kirjoitti:

        päinvastoin juuri se oikea rotu. Tuttu jo penskasta asti. Mutta jäärä mikä jäärä ja kaksi samanlaista yhdessä niin asuminen ja eläminen mukavampaa kun se jonka elämä riippuu toisen sallimuksesta, ymmärtää ja toteuttaa sen toisen toiveet.

        Ihan vinkkinä sinullekin, siltä varalta että koiran joskus hankit, niin turha nakittaa sitä vuositolkulla ja itkeä kun koira ei tottele. Helpompaa on opettaa se tavoille ja nauttia sen seurasta hyväkäytöksisenä.

        Jotenki tuntuu, että sinä jäärä oot ollu eläimien kanssa pikkusen vähempi tekemisissä, kun minä. Mutta toivottavasti pärjäät HÄNEN kanssa.


      • Word of God
        iem1 kirjoitti:

        Jotenki tuntuu, että sinä jäärä oot ollu eläimien kanssa pikkusen vähempi tekemisissä, kun minä. Mutta toivottavasti pärjäät HÄNEN kanssa.

        HÄNEN. Hän noin isolla kirjoitettuna täytyy tarkoittaa jumalaa ja tällaisena perusitserakkaana agnostikkona täytyy todeta, että kyllä mun kanssa toimeen tulee, kunhan on maalaisjärkeä.


      • Ole huoleti
        iem1 kirjoitti:

        Jotenki tuntuu, että sinä jäärä oot ollu eläimien kanssa pikkusen vähempi tekemisissä, kun minä. Mutta toivottavasti pärjäät HÄNEN kanssa.

        olen nimittäin pärjännyt tähän asti, ja tulen varmana pärjäämään loppuun saakka.


      • Ei lainkaan
        Ei lainkaan vaan kirjoitti:

        päinvastoin juuri se oikea rotu. Tuttu jo penskasta asti. Mutta jäärä mikä jäärä ja kaksi samanlaista yhdessä niin asuminen ja eläminen mukavampaa kun se jonka elämä riippuu toisen sallimuksesta, ymmärtää ja toteuttaa sen toisen toiveet.

        Ihan vinkkinä sinullekin, siltä varalta että koiran joskus hankit, niin turha nakittaa sitä vuositolkulla ja itkeä kun koira ei tottele. Helpompaa on opettaa se tavoille ja nauttia sen seurasta hyväkäytöksisenä.

        Jollei osaa muuten koiraa kouluttaa pysymään sivulla niin on kuristuspanta yksi keino, mutta tarpeeton kun ohjaa koiraa oikein.


      • iem1
        Word of God kirjoitti:

        HÄNEN. Hän noin isolla kirjoitettuna täytyy tarkoittaa jumalaa ja tällaisena perusitserakkaana agnostikkona täytyy todeta, että kyllä mun kanssa toimeen tulee, kunhan on maalaisjärkeä.

        Aikoinaan koulussa opetettiin, että ihmisestä sanotaan hän ja eläimestä se. Nyt ne on kääntynyt toisin päin, siksi kirjoitin sen isolla, etten loukkaa kettutyttöjä.


      • iem1
        Ole huoleti kirjoitti:

        olen nimittäin pärjännyt tähän asti, ja tulen varmana pärjäämään loppuun saakka.

        ILMAN MINUA JA HÄNTÄ?Ajaattelev vähän miten elukka kasvateteaan.


      • iem1
        iem1 kirjoitti:

        ILMAN MINUA JA HÄNTÄ?Ajaattelev vähän miten elukka kasvateteaan.

        Penikasta asti luottamus, eivauvasta asti, niinkun siellä kaupungiss HÄNELLE tehdään. Opetelkaa eläinten hoitoa.


      • Ei se muutu
        Ei lainkaan kirjoitti:

        Jollei osaa muuten koiraa kouluttaa pysymään sivulla niin on kuristuspanta yksi keino, mutta tarpeeton kun ohjaa koiraa oikein.

        tarpeettomaksi vielä senkään jälkeen kun koira on oppinut tavoille. Se ketjun kilinä ilmaisee koiralle että ollaan niin etäällä toisistaan että kohta kiristyy ja kaulassa kuristaa.


      • Jaa maalaisilta vai
        iem1 kirjoitti:

        Penikasta asti luottamus, eivauvasta asti, niinkun siellä kaupungiss HÄNELLE tehdään. Opetelkaa eläinten hoitoa.

        - Maissia ja soijaa ruohonsyöjälle?
        - Antibioottipiikki perseeseen varmuuden vuoksi?
        - Ja parhaassa iässä lihoiksi?
        - Lopunaikaa EU-tukilappusia täytellen?

        Sekö on sun käsityksesi eläintenHOIDOSTA? Maalla se ainakin on täyttä totta!!!


      • aina koira

        Olen sitä mieltä että opeta koirasi käytämään kuonopantaa,mulla oli kahdella koiralla sellaiset ja oli kiva kävellä niiden kanssa kun ei tullut äkkivetoja,ne pystyy kyllä käymään kiini jos tilanne käy sellaiseksi,mutta on turvallinen koiralle ei tule sellaisia pätkimisiä ja kuristumisia koralle,se täytyy kyllä opettaa siihen pantaan,ei tapahdu ihan heti jos on omapäinen koira,kun käytät tervettä järkeä niin lenkit tulee mukaviksi.tiedän kokemuksesta.


      • hölömöt

        jos koiralla käytetään tällaista pantta usein tai lähes päivittäin.. saataa seurauksena ola kurkunpään rappeuma... todella ikävä vaiva..


      • Latua jätkät
        aina koira kirjoitti:

        Olen sitä mieltä että opeta koirasi käytämään kuonopantaa,mulla oli kahdella koiralla sellaiset ja oli kiva kävellä niiden kanssa kun ei tullut äkkivetoja,ne pystyy kyllä käymään kiini jos tilanne käy sellaiseksi,mutta on turvallinen koiralle ei tule sellaisia pätkimisiä ja kuristumisia koralle,se täytyy kyllä opettaa siihen pantaan,ei tapahdu ihan heti jos on omapäinen koira,kun käytät tervettä järkeä niin lenkit tulee mukaviksi.tiedän kokemuksesta.

        Kuule, on ihmisen laiskuutta jos täytyy käyttää tuollaisia apuvälineitä. Minulla on suuri Rotikka, joka kulkee ihan tuikitavallisessa nahkapannassa ja nahka hihnassa.
        Koskaan ei ole tullut minkäänlaisia ongelmia, koska olen sen pennusta asti opettanut, että minua totellaan ehdoitta.
        Jos koira haukkui sisällä, kun olin töissä, neuvottiin käyttämään sitruunapantaa, tai jos koira hyökkäili, niin neuvottiin käyttämään kuonopantaa, jos koira veti, niin neuvottiin käyttämään valjaita. Höpö höpö. Auktoriteeetti se on joka toimii. Vaikka se saatta sivulleseta raaálta tuntuakkin. Ei koiran kouluttamiseen sivulliset puuttuko, ellei siinä todellakin ole eläinrääkkäyksen merkit olemassa.


      • Anonyymi

        Eli siis hakkasit koirasi..


      • Anonyymi
        Ei lainkaan vaan kirjoitti:

        päinvastoin juuri se oikea rotu. Tuttu jo penskasta asti. Mutta jäärä mikä jäärä ja kaksi samanlaista yhdessä niin asuminen ja eläminen mukavampaa kun se jonka elämä riippuu toisen sallimuksesta, ymmärtää ja toteuttaa sen toisen toiveet.

        Ihan vinkkinä sinullekin, siltä varalta että koiran joskus hankit, niin turha nakittaa sitä vuositolkulla ja itkeä kun koira ei tottele. Helpompaa on opettaa se tavoille ja nauttia sen seurasta hyväkäytöksisenä.

        Eli hakkasit siis.


    • TYÖSTÄ

      Ei se pelkkä kurkkarikaan auta jos ei kotona työstetä ongelmaa. Koiran ja omistajan suhde kuntoon kotioloissa samalla kun käytetään apuvälineitä ei se kiskonta muuten lopu. Jotkut hakee ohituskursseilta sitten sen viimeisen silauksen ohituksen sujumiseen vaan alkuun nyt nami käteen ja pyydät perus rinnalla kävelyä, sitten kehityessä aletaan palkita katseen otosta etc.

    • gtyuytuuu

      Kumpikin pahasta. Kaikista parasta olisi ihan peruskoulutus!!

      Jos koira rähisee vastaantulevalle ja samalla kokee kipua siitä niin miten luulet paraneeko asia sillä? Ei pahentaa sillä koiran mielessä vastaantulevat koirat silloin tuottaa kipua. Assosisoituu negatiiviseen.

      Parempi taas assosisoida positiivisia asioita ja turvallisuutta niin koira ei koe tarvetta hyökiä ..eli syy poistetaan. Eli ärsykettä lisätään pikkuhiljaa ja ei anneta koiran mennä ylikierroksille etc..

      Eli normaali koulutus normaalin pannan kera. Ja puhun kokemuksesta sillä koulutin yhden hyökijän. En oman.

    • egyenesen

      Kuristuspantahan on nimenomaan koulutuskaulain. Se rankaisee selkeästi ja välittömästi ei-toivotusta hihnakäytöksestä. Hyökkiminen ihan pahimmasta päästä. Luonnollisesti siihen liitetään koulutus.
      Vahvan koiran kanssa on vaan pakko pitää jotain tehokasta hallintakeinoa, jos aikoo koiransa käsissä pitää.
      Rähinän syytä on vaikea poistaa, sillä useankin nuoren uroksen mielestä on juuri oikein ja luonnollista uhitella vastaantuleville muille uroksille. Sen tarpeen luo ihan testosteroni, ei siinä enempiä psykologeja tarvita.
      Iän mukana rähinätarve vähenee, ellei ole saanut sitä hirveästi toteuttaa. Itsevarmuus rauhoittaa koiraa.

      • Täällä määrään...

        Joo, lauman johtaja tekee mitä tykkää. Jos johtaja päättää rähistä, niin sitten rähistään, siinä ei alempiarvoisten jäsenien kannata ruveta silloin louskuttamaan tai narua kiskomaan. Epävarman laumanjohtajan pitää sitten louskuttaa ja huutaa ja muutenkin käyttäytyä miten sattuu.


    • jokunen3

      Paranna tehoa. Kurkkarin tarkoitus on se, että itse nykäiset taaksepäin, kun koira hyökkää. Kun koira on "ulalla" ts. hyökkäys lakkaa, kehut koiraa ja palkkaat kun katsoo sinua. näin pääsette eteenpäin tilanteesta.

      • Täällä määrään...

        Parasta tietty olisi tuntea koiransa ja tarkkailla mitä se tekee. Voi nykästä ennen sitä hyökkäystä, tai reagoida muuten. 180 asteen käännös kyllä muistuttaa kuka määrää suunnan, jos meinaa huomio mennä väärään paikkaan.


    • yuytuyiuiiuyi

      Kyllä näkee että kurkkarien käyttäjät ei osaa kouluttaa koiraansa.

      Kurkkarit on erittäin huonoja koulutusvälineitä ja moni ottaa sellaisen kun ei muuta osaa. :(

      Ja sitä koira pitää vuosia.

      Vedonestovaljaat on parempi vaihtoehto ja koulutus!!!!!

      Niska on kovilla ja kivulla yritetään koulutta nykimällä ja kuristamalla..ja se muka hyvä menetelmä..huh huh..

      • PackLeader

        Otan vain yhden asian tuosta erille.. Koiran kaulahan on todella vahva. Kurkkari ei aiheuta sille oikeinkäytettynä ja "asennettuna" mitään haittaa, varsinkin, jos se on ns. "varmuusväline", eli niinsanottuja äkkinäisiä tilanteita varten.

        Kurkkari on hyvä , jos koiralla ei muutoin pidä pantaa kotioloissa. Jokainen koira oppii kävelemään talutushihnassa, jos vain se hihnan toinen pää on kunnossa, eli omistajalla pitää olla se johtajan asenne ja toimintatapa. :) Hiljaa hyssytellen ja kieltäenhän se homma ei toimi..


      • yuytuyiuiiuyi
        PackLeader kirjoitti:

        Otan vain yhden asian tuosta erille.. Koiran kaulahan on todella vahva. Kurkkari ei aiheuta sille oikeinkäytettynä ja "asennettuna" mitään haittaa, varsinkin, jos se on ns. "varmuusväline", eli niinsanottuja äkkinäisiä tilanteita varten.

        Kurkkari on hyvä , jos koiralla ei muutoin pidä pantaa kotioloissa. Jokainen koira oppii kävelemään talutushihnassa, jos vain se hihnan toinen pää on kunnossa, eli omistajalla pitää olla se johtajan asenne ja toimintatapa. :) Hiljaa hyssytellen ja kieltäenhän se homma ei toimi..

        Kurkkarin pitäisi olla silloin kahden nivelen levyinen sillä ohuena se menee nikamien väliin ja kun kiskot on niska kovilla..varsinkin pahaa tekee sakemanneilla joilla muutenkin nikama ja selkä ongelmia.. :( Ja kun koiraa nyitään ja kuristetaan niin se muka hyvä koulutusväline..

        Mikä siinä peruskoulutuksessa oikeasti on niin vaikeaa kurkkarien omistajille???

        Ja miksi jos joku pitää kurkkaria koulutusvälineenä jatkuu sen käyttö monia vuosia???

        Entä jos koira pääsee irti mitäs kurkkarin omistaja sitten tekee..hallintaa kun ei ole kuin remmin kautta????


      • Tea_
        yuytuyiuiiuyi kirjoitti:

        Kurkkarin pitäisi olla silloin kahden nivelen levyinen sillä ohuena se menee nikamien väliin ja kun kiskot on niska kovilla..varsinkin pahaa tekee sakemanneilla joilla muutenkin nikama ja selkä ongelmia.. :( Ja kun koiraa nyitään ja kuristetaan niin se muka hyvä koulutusväline..

        Mikä siinä peruskoulutuksessa oikeasti on niin vaikeaa kurkkarien omistajille???

        Ja miksi jos joku pitää kurkkaria koulutusvälineenä jatkuu sen käyttö monia vuosia???

        Entä jos koira pääsee irti mitäs kurkkarin omistaja sitten tekee..hallintaa kun ei ole kuin remmin kautta????

        Olen täysin samaa mieltä jokaisen kommenttisi kanssa. Joku voisi uskoa, että kurkkari on koulutusväline, mutta jos koiraa pitää sillä opettaa koko sen elämän ajan eikä voi vaihtaa normipantaan niin huhhuh, onpas tehokasta koulutusta.
        Olen myös törmännyt tapauksiin, joissa metalliketjuisen kurkkarin käyttäminen on vain egokysymys.
        Jotkut ihmiset voisivat opetella OIKEASTI kouluttamaan koiria.


      • Samat ihmiset
        Tea_ kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä jokaisen kommenttisi kanssa. Joku voisi uskoa, että kurkkari on koulutusväline, mutta jos koiraa pitää sillä opettaa koko sen elämän ajan eikä voi vaihtaa normipantaan niin huhhuh, onpas tehokasta koulutusta.
        Olen myös törmännyt tapauksiin, joissa metalliketjuisen kurkkarin käyttäminen on vain egokysymys.
        Jotkut ihmiset voisivat opetella OIKEASTI kouluttamaan koiria.

        jotka eivät pidä kurkkaria koulutusvälineenä, kouluttavat itse koiraansa kuonopannasta nykien? Sen verran usein niitä näkee...

        Ja niskat vaan naksuu....


      • gaius
        PackLeader kirjoitti:

        Otan vain yhden asian tuosta erille.. Koiran kaulahan on todella vahva. Kurkkari ei aiheuta sille oikeinkäytettynä ja "asennettuna" mitään haittaa, varsinkin, jos se on ns. "varmuusväline", eli niinsanottuja äkkinäisiä tilanteita varten.

        Kurkkari on hyvä , jos koiralla ei muutoin pidä pantaa kotioloissa. Jokainen koira oppii kävelemään talutushihnassa, jos vain se hihnan toinen pää on kunnossa, eli omistajalla pitää olla se johtajan asenne ja toimintatapa. :) Hiljaa hyssytellen ja kieltäenhän se homma ei toimi..

        onhan olemassa myos vedonesto valjaita ohut nauha kulkee jalkojen alta..muutenkin valjaat on hyvat rayhaavalle koiralle..niin saa tuntuman koiran vartaloon..meilla seefferi sekoitus pihisi ja puhisi kuristuskaulapannassa ja oli jopa ne metallipiikit siihen aikaan viela..muttei mitaan apua oli kaula vahvaa tekoa kun ostimme valjaat johan rauhottui..Nyt tama meidan seehferi on jo koiraenkeli mut on harkinnassa ottaa viela koira elakepaiville..ehka joku pienempi..


      • yleistys :(

        tollanen yleistys on todella tyhmää


    • hmph

      Lopulta saatte todennäköisesti muita koiria pelkäävän (joka puolustautuu > saattaa hyökätä entistä suuremmalla innolla), kun koira yhdistää toiset koirat kipuunsa.

      • Harvinaisen tyhmä...

        ...on koirasi jos sellaisen assosiaation saa. Yleensä koirat kyllä pyrkivät välttämään kipua viimeiseen saakka eivätkä ryntää sitä hakemaan lisää.

        Kyllä se taitaa jossain muussa syy piillä että sinne pyritään uudelleen ja uudelleen.


      • hytuuyiiu

        Juuri näin ja ei ole kauaakaan juuri Victoria Stillwell puhui tästä.

        Koiraani itse vien vaikka vain pikkurillillä kun olen ihan KOULUTTANUT koirani..miten se voi olla niin vaikeaa opettaa ihan perusteita ja sitten puolustellaan kun koira on iso. Ison tai pienen koiran kouluttamiseen pätee ihan sama henkinen koulutus ei fyysinen. Ja koiraa viedään ihan samoin oli se iso tai pieni yhtä kevyesti. Kun isokaan ei vedä ja tottelee kieltoa niin ihan sama vaikka veisit vain pikkurillillä.


      • hytuuyiiu
        hytuuyiiu kirjoitti:

        Juuri näin ja ei ole kauaakaan juuri Victoria Stillwell puhui tästä.

        Koiraani itse vien vaikka vain pikkurillillä kun olen ihan KOULUTTANUT koirani..miten se voi olla niin vaikeaa opettaa ihan perusteita ja sitten puolustellaan kun koira on iso. Ison tai pienen koiran kouluttamiseen pätee ihan sama henkinen koulutus ei fyysinen. Ja koiraa viedään ihan samoin oli se iso tai pieni yhtä kevyesti. Kun isokaan ei vedä ja tottelee kieltoa niin ihan sama vaikka veisit vain pikkurillillä.

        Siis samaa mieltä kuin hmph.


      • Kiltti koira
        hytuuyiiu kirjoitti:

        Juuri näin ja ei ole kauaakaan juuri Victoria Stillwell puhui tästä.

        Koiraani itse vien vaikka vain pikkurillillä kun olen ihan KOULUTTANUT koirani..miten se voi olla niin vaikeaa opettaa ihan perusteita ja sitten puolustellaan kun koira on iso. Ison tai pienen koiran kouluttamiseen pätee ihan sama henkinen koulutus ei fyysinen. Ja koiraa viedään ihan samoin oli se iso tai pieni yhtä kevyesti. Kun isokaan ei vedä ja tottelee kieltoa niin ihan sama vaikka veisit vain pikkurillillä.

        Juuri näin. Ongelmahan on nämä, jotka ottavat "vaikeita" koiria, vaikkei itselläkään ole henkistä tasapainoa. Koira peilaa omistajaansa ja tulee aggressiiviseksi, kun huomaa, ettei omistaja tarjoa turvaa, tasapainoa ja johdonmukaisuutta. Tällaisista ihmisistä ei ole kouluttamaan edes rotan kokoista koiraa, mutta sitten fyysisellä voimalla yritetään epätoivoisesti hallita isoa koiraa, joka reagoi omistajansa huonoon kasvatukseen. Sen kyllä huomaa koiran käytöksestä millainen omistaja on. Surullista.


      • Tuhmat koirat
        Kiltti koira kirjoitti:

        Juuri näin. Ongelmahan on nämä, jotka ottavat "vaikeita" koiria, vaikkei itselläkään ole henkistä tasapainoa. Koira peilaa omistajaansa ja tulee aggressiiviseksi, kun huomaa, ettei omistaja tarjoa turvaa, tasapainoa ja johdonmukaisuutta. Tällaisista ihmisistä ei ole kouluttamaan edes rotan kokoista koiraa, mutta sitten fyysisellä voimalla yritetään epätoivoisesti hallita isoa koiraa, joka reagoi omistajansa huonoon kasvatukseen. Sen kyllä huomaa koiran käytöksestä millainen omistaja on. Surullista.

        Useamminhan muuten näkee näitä tavallisessa kaulanauhassa nakeilla koulutettavia koiria riehumassa. Useimmilla vielä kaksi tai kolme kerralla ja show on sen mukainen.

        Ja koossa löytyy, sekä pieniä että isoja ja keskikokoisia, samassa ryhmässä voi olla kaikkea.

        Muuten ok, mutta järjestys puuttuu.


      • Täällä määrään...
        Harvinaisen tyhmä... kirjoitti:

        ...on koirasi jos sellaisen assosiaation saa. Yleensä koirat kyllä pyrkivät välttämään kipua viimeiseen saakka eivätkä ryntää sitä hakemaan lisää.

        Kyllä se taitaa jossain muussa syy piillä että sinne pyritään uudelleen ja uudelleen.

        Kyllähän se koira oppii pelkäämään toisia koiria jos narun toinen pää pelkää toisia koiria?


    • rescue1

      Omalla koirallani on pakko käyttää kuristuspantaa.. ei vedä hihnassa. On löytö koira jolla ilmeisesti pelko hylkäämisestä ja venkuilee itsensä irti tavan pannasta ja valjaista.. löytyy sitten kotoa ulko-oven edestä.

      • gtytyuuyuii

        Se on eri asia silloin..mutta miksi venkuilee ja miksi palaa kotiin?

        Ehkä olisi hyvä luoda lisää kontaktia niin koira ei edes venkoilisi ja haluaisi takaisin kotiin..onko epävarma kanssasi ja pelkääkö jotain lenkillä?

        Onko ollut sinulla jo kauan?


      • koir1

        Voihan löytökoirankin viedä koirakouluun oppimaan tavoille.Mistä olet sen löytänyt? Onko se rokotettu asianmukaisesti?


    • Perus yhteys

      Hyvän suhteen omaavassa koiranpidossa ei koira koe tarvetta lähteä omistajansa luota pois vaikka olisi miten vietikäs tahansa. Nykyään on niin kiire jopa eläinten kanssa ettei pysähdy siihen hetkeen jolloin ollaan sen oman lemmikin kanssa. Eläin ei katso kelloa koskaan. Jokainen voisi käytä ostamassa sen hassun naksutimen ja nameina menee vaikka iltapala nappulat/liha eli ruokailuhetki olisi samalla aktivointia.

    • kiltti koira

      Miten hemmetissä saa koirasta sellaisen että se hyökkii toisten kimppuun? Kamala ajatuskin. Eikö koiran pidä olla hiljaa vierellä ja kunnioittaa omaa ihmistä sen verran ettei kisko ja hyöki suuna päänä? Nykyaikana on ihan älyttömästi huonosti käyttäytyviä koiria ja tuutin täydeltä tulee jotain koiran koulutusohjelmia, joissa käsketään suhista ja sihista, kiskoa ja palkata ja nakella kolisevilla purkeilla yms. Eikö se riitä että otetaan se hihna käteen ja kävellään? Jos koira kiskoo, sitten ei kävellä. Kannustetaan koiraa nuuskimaan mahdollisimman paljon ja palkataan koiraa kun tulee joku vastaan. Joskus voi heittää namin tien poskeen, että oikeen intoutuu tutkimaan penkkoja ja haistelemaan.

      Omat kaikki koirani ovat saaneet olla päivittäin vapaana luonnossa pari tuntia ja lenkillä ovat saaneet haistella mielin määrin. Olen palkannut kun on jotain omituista tapahtunut. Nyt esim tämä koira haistelee tietyt "reviirinsä" osat ja muuten kipittää vierellä ja ohittaa nätisti vastaantulijat.

      Joten opeta koira nuuskimaan puskia ja keskittymään hajuihin ensisijaisesti. Koita koira saada käyttäytymään kuten koira, eli tutustumaan hajujen perusteella.

      • Muuten hyvä

        kirjoitus sinulla, mutta älä ihmeessä laske koiria vapaaksi luontoon. Siellä on villieläimiä, joiden pesintää ja muuta elämää koirasi voi häiritä. Ellet siis metsästä siinä tarkoituksessa että saat särvintä pöytään. Tämän lisäksi metsissä tulisi ihmisten saada myös kulkea rauhassa. Osa heistä on koirapelkoisia ja kohtaaminen vieraan koiran kanssa saattaa olla traumaattinen kokemus, vaikkei päälle kävisikään. Pidä siis koirasi aina vähintään jälkiliinassa tai fleksissä, niin pysyy tuntuma missä ne ovat eivätkä ole häiriöksi muille.


      • uyuyuiuou
        Muuten hyvä kirjoitti:

        kirjoitus sinulla, mutta älä ihmeessä laske koiria vapaaksi luontoon. Siellä on villieläimiä, joiden pesintää ja muuta elämää koirasi voi häiritä. Ellet siis metsästä siinä tarkoituksessa että saat särvintä pöytään. Tämän lisäksi metsissä tulisi ihmisten saada myös kulkea rauhassa. Osa heistä on koirapelkoisia ja kohtaaminen vieraan koiran kanssa saattaa olla traumaattinen kokemus, vaikkei päälle kävisikään. Pidä siis koirasi aina vähintään jälkiliinassa tai fleksissä, niin pysyy tuntuma missä ne ovat eivätkä ole häiriöksi muille.

        Aina turvallisempaa jos koirat opetetaan myös vapaanaoloon silloin ne on hallinnassa myös silloin mikäli pääsee irti.

        Ja kun sosiaalistetaan koirat kunnolla niin ei huolta. Eli ei anneta provosoida tai vastata provoon.

        Nämä jotka jatkuvasti on remmissä usein hallitaan vain remmin kanssa ei ilman.


      • Joup
        uyuyuiuou kirjoitti:

        Aina turvallisempaa jos koirat opetetaan myös vapaanaoloon silloin ne on hallinnassa myös silloin mikäli pääsee irti.

        Ja kun sosiaalistetaan koirat kunnolla niin ei huolta. Eli ei anneta provosoida tai vastata provoon.

        Nämä jotka jatkuvasti on remmissä usein hallitaan vain remmin kanssa ei ilman.

        "Aina turvallisempaa jos koirat opetetaan myös vapaanaoloon silloin ne on hallinnassa myös silloin mikäli pääsee irti."

        Sitä tarkoitusta vasten on aidatut alueet joita koirapuistoiksi nimitetään - > sinne siis!


      • Silmät auki
        Joup kirjoitti:

        "Aina turvallisempaa jos koirat opetetaan myös vapaanaoloon silloin ne on hallinnassa myös silloin mikäli pääsee irti."

        Sitä tarkoitusta vasten on aidatut alueet joita koirapuistoiksi nimitetään - > sinne siis!

        Koirapuistot ihan maailmanlopun paikkoja. Maaperä kyllänään virtsaa ja ulostetta ja kaikki mahdolliset tautibakteerit siellä. Kennelyskät ja ripulitaudit leviää. Koirien leikkikenttä ajatuksena - kyllä - mutta moni aikuinen koira ei kiinnostu leikkimisestä, rähisee mieluummin, mutta luonnossa haistelu ja reipas liikunta kiinnostavat. Eikä niitä poikasia siellä ympäri vuoden ole.

        Ulos metsään koiran kanssa vaan! Onneksi asutaan susirajan tuolla puolen, joten voimme liikkua metsissä ilman vastaantulijoita.

        Nimim. "kiltti koira" - ihan kiva sulle. jos on kilttejä koiria. mutta kyllä se on rotukysymys aikasen pitkälti. Kaikki ei ole niitä cottoneita, vaan monet rodut ovat karhakampia. Omani lisäksi tiedän muitakin, erityisesti uroksia, joiden kommentti vastaantulevalle vieraalle koiralle on aina uhittelu. Ei sitä niille tarvitse opettaa, eivätkä hevin suostu tyyliä vaihtamaan.

        Puheet sosiaalistamisesta tai siedättämisestä ovat ihan joutavaa ajanhukkaa. Pysyt riittävän kaukana tai paiskaat kolinapurkilla, kaksi tapaa jotka tehoaa.


      • hjkkjkjl
        Silmät auki kirjoitti:

        Koirapuistot ihan maailmanlopun paikkoja. Maaperä kyllänään virtsaa ja ulostetta ja kaikki mahdolliset tautibakteerit siellä. Kennelyskät ja ripulitaudit leviää. Koirien leikkikenttä ajatuksena - kyllä - mutta moni aikuinen koira ei kiinnostu leikkimisestä, rähisee mieluummin, mutta luonnossa haistelu ja reipas liikunta kiinnostavat. Eikä niitä poikasia siellä ympäri vuoden ole.

        Ulos metsään koiran kanssa vaan! Onneksi asutaan susirajan tuolla puolen, joten voimme liikkua metsissä ilman vastaantulijoita.

        Nimim. "kiltti koira" - ihan kiva sulle. jos on kilttejä koiria. mutta kyllä se on rotukysymys aikasen pitkälti. Kaikki ei ole niitä cottoneita, vaan monet rodut ovat karhakampia. Omani lisäksi tiedän muitakin, erityisesti uroksia, joiden kommentti vastaantulevalle vieraalle koiralle on aina uhittelu. Ei sitä niille tarvitse opettaa, eivätkä hevin suostu tyyliä vaihtamaan.

        Puheet sosiaalistamisesta tai siedättämisestä ovat ihan joutavaa ajanhukkaa. Pysyt riittävän kaukana tai paiskaat kolinapurkilla, kaksi tapaa jotka tehoaa.

        No itsekin omaan rodun jonka sanotaan ettei tule helpolla muiden koirien kanssa toimeen..ja siksi perehdyin kunnolla sosiaalistamiseen ja eleisiin.

        Ei ongelmia päinvastoin jo toinen samanlainen rodun edustaja joka on sosiaalinen.

        Hämmästyin myös että rodun maineikaskin kasvattaja ei pitänyt rotua sosiaalisena..

        paljolti asenne lähtee ihan remmin toisesta päästä. Eli samaa mieltä kuin kiltti koira.


    • Auttaa

      Jos se on uroskoira niin pallit pois.

      • Ei auta

        Ihan turha silpoa.


    • koiraparat

      Kouluta koirasi, kannattaa koiraa ottaessa valita sellaine rotu, jonka saa ruotuun!!!

      • Pannalla pannaan

        Ei ole olemassakaan sellaista koirarotua, jota ei saisi "ruotuun" ja koulutettua ihan perusopein. Sellaisia omistajia, jotka eivät pysy ruodussa ja omaksuvat tekniikat päin peetä löytyy taas lähes joka talosta. He pukekoot itselleen kuonopantoja, pippurisumutteella varustettuja kuristuspantoja ja vaikka ihan sähköpannan. Pariskunnille, varsinkin mustasukkaisille sopii tuo tutkapanta varmasti myös hyvin.


      • Rajat
        Pannalla pannaan kirjoitti:

        Ei ole olemassakaan sellaista koirarotua, jota ei saisi "ruotuun" ja koulutettua ihan perusopein. Sellaisia omistajia, jotka eivät pysy ruodussa ja omaksuvat tekniikat päin peetä löytyy taas lähes joka talosta. He pukekoot itselleen kuonopantoja, pippurisumutteella varustettuja kuristuspantoja ja vaikka ihan sähköpannan. Pariskunnille, varsinkin mustasukkaisille sopii tuo tutkapanta varmasti myös hyvin.

        Joissakin koiraroduissa on enemmän yksilöitä, jotka on pennusta kasvatettu päin peetä ja aikuisena niitä on hankalaa tai mahdotonta saada "ruotuun" ja koulutettua perusopein ja työssäkäyvän ihmisen aikataululla.
        Tuo joidenkin rotujen yleisyys voi taas johtua siitä että ne mielletään tietynlaisiksi ja siksi tietynlaiset ihmiset niitä hankkivat.
        Tulee mieleen pikku puudeli jota lähes yhtä valkean ja kikkaran kuontalon omaava omistaja sanoi oikein kiltiksi, kun koira näytti hampaita ja vaikutti juuri niin pelokkaalta, että jos sitä olisi käsi edellä lähestynyt niin kiinni olisi napannut.


      • Shcnitz
        Rajat kirjoitti:

        Joissakin koiraroduissa on enemmän yksilöitä, jotka on pennusta kasvatettu päin peetä ja aikuisena niitä on hankalaa tai mahdotonta saada "ruotuun" ja koulutettua perusopein ja työssäkäyvän ihmisen aikataululla.
        Tuo joidenkin rotujen yleisyys voi taas johtua siitä että ne mielletään tietynlaisiksi ja siksi tietynlaiset ihmiset niitä hankkivat.
        Tulee mieleen pikku puudeli jota lähes yhtä valkean ja kikkaran kuontalon omaava omistaja sanoi oikein kiltiksi, kun koira näytti hampaita ja vaikutti juuri niin pelokkaalta, että jos sitä olisi käsi edellä lähestynyt niin kiinni olisi napannut.

        Työssäkäyvä ihminen on vaan hyvä ja punnitsee, kannattaako koiraa ottaa, ellei siihen kouluttamiseenkaan ole aikaa.


    • konkarikalle

      Sähköpanta olisi ehdottomasti kaikista paras ja koiralle turvallisin koulutusväline, mutta sitä ei saa lain mukaan Suomess käyttää. Kaikkialla muualla sivistyneessä maailmassa sähköä käytetään viettikkäiden eli oikeasti koulutettavien koirien koulutuksissa. Kuristuspannat voivat olla todella vaarallisia. Koiran niska voi vaurioitua niitä käytettäessä. Ns. eläintensuojelijafasistit ovat taas kerran saaneet aikaiseksi vesiperän.

      • ghyhjuyuyiuiy

        Ja tämä oli selvä provo ..konkarikalle. etkö osaa kouluttaa koiraa normaalin keinoin?


      • Normaaliuden rajat
        ghyhjuyuyiuiy kirjoitti:

        Ja tämä oli selvä provo ..konkarikalle. etkö osaa kouluttaa koiraa normaalin keinoin?

        Jos kaikkialla muualla sähköpanta on ok, niin eikö se ole normaali keino?
        Nyt 50 shades of grayn jälkeen käsiraudat kuulunevat normaaliin seksiin.


    • go topi go

      tietyn lainen kuritus kertoo rakkaudesta , tosin rakkauden ja sadistisuuden raja on hyvin häilyvä. joku puudeli muori tuosta voi itkeekki vielä mutta anna marista kyllä koiraa pitää kouluttaa niinku kersojaki.

      • dgfdgghgfhgh

        Kyse ei ole siitä etteikö koiria pidä kouluttaa kyse on siitä miten.

        Ja siihen riittää ihan kunnon peruskoulutus.

        Kurkkarit on vain oikotie onneen ja turha ja jopa haitallinenkin.


      • Taas näitä

        Joo, kyllä oot kova mies, varmaan naisten- ja lastenhakkaaja, arvatenkin. Kun äly ei riitä, kokeillaan fyysistä voimaa. Sun kaltaisten ei pitäisi hankkia lapsia eikä eläimiä. Luuseri.


      • Luonnotonta
        Taas näitä kirjoitti:

        Joo, kyllä oot kova mies, varmaan naisten- ja lastenhakkaaja, arvatenkin. Kun äly ei riitä, kokeillaan fyysistä voimaa. Sun kaltaisten ei pitäisi hankkia lapsia eikä eläimiä. Luuseri.

        Koirat ovat koiria, eläimiä. Eivät ne ymmärrä puhetta. Keskenäänkin välillä keskustelu käydään hampain.


      • Koiruus
        Luonnotonta kirjoitti:

        Koirat ovat koiria, eläimiä. Eivät ne ymmärrä puhetta. Keskenäänkin välillä keskustelu käydään hampain.

        Koirat eivät ole niin tyhmiä kuin usein luullaan. Ne oppivat helposti käskyjä ja lyhyitä lauseita, kunhan ne niille ensin opetetaan. Remmistä repimällä ja rankaisemisella tuo ei onnistu, vaan tarvitaan kärsivällisyyttä, johdonmukaisuutta ja palkitsemista.

        http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Amerikkalainen koira osaa yli tuhat sanaa/1135262895618


      • Koiruus
        Koiruus kirjoitti:

        Koirat eivät ole niin tyhmiä kuin usein luullaan. Ne oppivat helposti käskyjä ja lyhyitä lauseita, kunhan ne niille ensin opetetaan. Remmistä repimällä ja rankaisemisella tuo ei onnistu, vaan tarvitaan kärsivällisyyttä, johdonmukaisuutta ja palkitsemista.

        http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Amerikkalainen koira osaa yli tuhat sanaa/1135262895618

        Ennenkuin joku irvileuka huomaa, niin tarkoitan siis, että ne oppivat helposti ymmärtämään käskyjä... Ei puhumaan, siihen koirat eivät onneksi vielä pysty. Niillä kun saattaisi olla ihmisistä paljonkin sanottavaa. :D


    • ihmisen ystävä

      Koirattomana ihmisenä pidä koiraihmisiä entistä enemmän outoina luettuanne teidän ja koiranne ongelmista.

      Ja kertkää ne paskaläjät pois mennessänne!

      • ihmisen ystävä

        Ja muistakaa pyyhkiä pyllynne ;)


      • rotikka-pötikkä

        Mulla jysky ja dominoiva rottisnarttu 7v.nyt siirrytty valjaisiin ihan niskan hyvinvoinnin takia.aikoinaan yritti vetää kuristuspannan kanssa mutta oppi meni nopeasti jäärälle perille.pysähdys ja reilu hihnasta nyppäisy tehosi.kulkee kuin enkeli lähellä löysällä hihnalla.ohitukset toimii ilman nameja,vain kehu riittää.eli kyllä koiran saa kulkemaan kunnolla kunhan on sitä kärsivällisyyttä narun päässä.se kantsii muistaa että koira aistii taluttajan mielialan.jos koira ei luota taluttajaan niin silloin koira ottaa vallan.paljon kehuja ja positiivista huomiota silloinkin kun ei ole muita koiria lähelläkään.tämä vahvistaa koiran itsetuntoa ja lähentää suhdetta.toisten kaukaa kiertely ei ole sosialistamista.aina pakosti joutuu kohtaamistilanteeseen..juu pasha maatuu 3:ssa kkssa mutta esim omenankaralla menee huomattavasti kauemmin.entäpä autojen saastutus?tiedätkö mitä hengität ja kuinka puhdas on luonto johon nämä myrkyt imeytyvät?tästä tehty tutkimus eli juupa juu"ihmisen ystävä"..hyvää marraskuuta sullekin.


      • Nyrkkikasvattaja

        Sama täällä, uteliaisuudesta luin aloituksen vaikka en koiraa omista. En voinut uskoa että joku vakavissaan kysyy onko koiran kuristaminen sopiva koulutustapa?!


      • Kakkansa keräävä

        Hanki elämä ;)


      • zanzibar
        rotikka-pötikkä kirjoitti:

        Mulla jysky ja dominoiva rottisnarttu 7v.nyt siirrytty valjaisiin ihan niskan hyvinvoinnin takia.aikoinaan yritti vetää kuristuspannan kanssa mutta oppi meni nopeasti jäärälle perille.pysähdys ja reilu hihnasta nyppäisy tehosi.kulkee kuin enkeli lähellä löysällä hihnalla.ohitukset toimii ilman nameja,vain kehu riittää.eli kyllä koiran saa kulkemaan kunnolla kunhan on sitä kärsivällisyyttä narun päässä.se kantsii muistaa että koira aistii taluttajan mielialan.jos koira ei luota taluttajaan niin silloin koira ottaa vallan.paljon kehuja ja positiivista huomiota silloinkin kun ei ole muita koiria lähelläkään.tämä vahvistaa koiran itsetuntoa ja lähentää suhdetta.toisten kaukaa kiertely ei ole sosialistamista.aina pakosti joutuu kohtaamistilanteeseen..juu pasha maatuu 3:ssa kkssa mutta esim omenankaralla menee huomattavasti kauemmin.entäpä autojen saastutus?tiedätkö mitä hengität ja kuinka puhdas on luonto johon nämä myrkyt imeytyvät?tästä tehty tutkimus eli juupa juu"ihmisen ystävä"..hyvää marraskuuta sullekin.

        Ei sillä maatumisajalla ole mitään merkitystä, kyllä siitä 3kk:den aikana varmaan kulkee joku muukin ku sä ja koiruutes ja on todella mukava astua kasaan! Ziisus mikä pölö...


      • koiraihminen671

        Kuules paskaläjän kerättäjä...koiran paska hajoaa luontoon täysin ja lannoittaa maata kuin sen kuuluukin..mutta mites on ihmisten sotkut???ne on kuukaudesta toiseen näkösällä..eivätkä hajoa minnekään...kyllä se näin on että kerätkääpä ihmiset sotkunne pois luonnosta ja annetaan koirien kakkojen maatua rauhassa luontoon


    • presa1

      Kouluta vähän sitä koiraa. Itsellä koira mikä ei tule yhtään toimeen muiden koirien kanssa. Silti hihnassa tulee kuin ajatus. Valjaat paljon parempi kuin kuristuspanta, kokeile

      • Jos kerran

        koirasi tulee hihnassa kuin ajatus, niin eikö se ole ihan sama silloin kumpaa pidät valjaita vai kurkkaria? Jälkimmäisen saa ainakin helposti riisuttua pois. Mutta kukin tavallaan.


    • Rakkeihin kyllästyny

      Piikki vaan kylmästi sellaisille koirille, jotka ei pysy kurissa! Maaseudulla ennen annettiin kissoille ja koirille ja välillä hevosellekin kuula kalloon, mutta nyt sekin on kielletty! Kaikenlaisia räyhääviä ja purevia rakkeja sitä vielä sanotaan " lemmikiksi " !!!

      • dfg1

        tää sun kommentti näyttää epäkypsyytesi


      • koiraihminen671

        KUULES KUULES SINÄ...OLETKO ITSE RÄYHÄÄVÄ RAKKI? KIRJOITUKSESTA PÄÄTELLEn olet eihän se eläimen vika ole jollei omistajat viitsi kouluttaa eläimiään...ja toisekseen miksi pitää ottaa esim sellainen koirarotu joka vaatii liikuntaa ja/tai aivotoimintaa ettei tylsisty eikä sitten viitsitä kuin seisottaa sisällä tai hihnassa pihalla poloisia...siitähän seuraa vain niitä ongelmia...sekö on eläinten vika???hei haloo nyt...käyttäkääpä niitä aivoja ihmiset.


    • huoh!

      kuristuspanta ja piikki vaan tollasille idiooteille, jotka ei osaa koiriaan/eläimiään nätisti käsitellä!

    • Nyrkkikasvattajat

      Kuristuspannan käyttö kuuluu samaan luokkaan kuin lyönti. Eli ei osaa kasvattaa muuten niin lyödään.

    • Liisa2

      Kerrankin sellainen koiranomistaja joka ajattelee muita. Hyvä!

    • tapetaan koirat

      voi mikä ääliö jälleen kirjoittelee esiksi omistaja pitäs kouluttaa koira tavoille mut jos kärsivälliiys 0 omistajalla mut onhan se kiva jos on hommanut kuristus pannan mut kuinka koira voi yskästä sitä vaan ihmettelen kiva juttu vielä moni ihminen pelkää koiria onhan se kiva et toi rakki hyökkää kimppuun koska koira vaistoo sen kun ihminen pelkää niin heti se hyökkää näin se vaan on asian laita

      • Eipä tapetakkaan

        Tapetaan koirat: käsittääkseni, korjaa jos olen väärässä, kuristuspantaa ei ole tarkoitus pitää kireällä jatkuvasti. Ainoastaan jos _koira_ lähtee ryntäilemään tai ei seuraa nätisti, niin kuristuspanta kuristaa.


      • Tärkein pointti
        Eipä tapetakkaan kirjoitti:

        Tapetaan koirat: käsittääkseni, korjaa jos olen väärässä, kuristuspantaa ei ole tarkoitus pitää kireällä jatkuvasti. Ainoastaan jos _koira_ lähtee ryntäilemään tai ei seuraa nätisti, niin kuristuspanta kuristaa.

        joka monella jää unohduksiin on se että se kiristyy silloin kuin pitää eikä koira pääse luiskahtamaan pannasta pois, kuten käy tavallisella pannalla joka on hellämielisesti laitettu löysälle ettei kiristä.

        Kun tällainen hellämieli sitten sattuu omistamaan pittin tai rotikan, ambullin tai minkä tahansa ison koiran ja se normipannasta pääsee omille teilleen, niin niistä saamme usein lukea sitten iltalehdistä.

        Kiristyspanta on löyhällä aina muulloin, mutta kiristyy kun rekku on vaarassa päästä irti. Missä on ihmisten ajattelukyky?


      • fdgfdfhfhh
        Tärkein pointti kirjoitti:

        joka monella jää unohduksiin on se että se kiristyy silloin kuin pitää eikä koira pääse luiskahtamaan pannasta pois, kuten käy tavallisella pannalla joka on hellämielisesti laitettu löysälle ettei kiristä.

        Kun tällainen hellämieli sitten sattuu omistamaan pittin tai rotikan, ambullin tai minkä tahansa ison koiran ja se normipannasta pääsee omille teilleen, niin niistä saamme usein lukea sitten iltalehdistä.

        Kiristyspanta on löyhällä aina muulloin, mutta kiristyy kun rekku on vaarassa päästä irti. Missä on ihmisten ajattelukyky?

        Siinä että kuristaminen ja nykäys siihen lisättynä(jos koirasi riekkuu remmissä lähtee se vauhdilla ja tulee samalla nykäistyksi) on kuristamista sekä nyintää niskaan vaikka se tapahtuisi muutaman kerran lenkillä. tekeekö se hyvää niskanikamille ja henkitorvelle ei varmasti. Ja vanhana koirana voi oireilla jopa tietämättäsi kurkkarin käytön johdosta ihmettelet vain "vihaiseksi" muuttunutta koiraasi.. :(

        Itse käytin aikoinani myös ja hylkäsin sen melkoisen nopeasti..turha kapine ja ikävä koiralle.

        Vedonestovaljaat paljon parempia ja riimut.

        Miten sinä ajattelet?


      • Ajatusmaailmaani...
        fdgfdfhfhh kirjoitti:

        Siinä että kuristaminen ja nykäys siihen lisättynä(jos koirasi riekkuu remmissä lähtee se vauhdilla ja tulee samalla nykäistyksi) on kuristamista sekä nyintää niskaan vaikka se tapahtuisi muutaman kerran lenkillä. tekeekö se hyvää niskanikamille ja henkitorvelle ei varmasti. Ja vanhana koirana voi oireilla jopa tietämättäsi kurkkarin käytön johdosta ihmettelet vain "vihaiseksi" muuttunutta koiraasi.. :(

        Itse käytin aikoinani myös ja hylkäsin sen melkoisen nopeasti..turha kapine ja ikävä koiralle.

        Vedonestovaljaat paljon parempia ja riimut.

        Miten sinä ajattelet?

        "Vedonestovaljaat paljon parempia ja riimut. Miten sinä ajattelet? "

        Ajatusmaailmani kulkee sitä rataa että paljon mukavampi olla opetettuna kulkemaan nätisti kuin vedonestovaljaissa tai kuonopannoissa koko ikänsä, jotka molemmat aiheuttavat kipua koiralle. Jopa enemmän kuin ketjupanta.

        Kipu on tärkeä keino ohjata koiraa. Sen myöntää varmasti kaikki. Jopa kaikkein tyhminkin koira pyrkii välttämään sitä. Ei ne sitä ehdoin tahdoin hae lisää, ellei jokin muu syy ole tärkeämpi. Koulutuksella vähennetään niitä syitä ja kivulla muistutetaan miksi ei kannata haastaa kouluttajaa.

        Ihmetyttää että samat ihmiset jotka tuomitsevat ketjukaulaimen maailmanlopun vehkeenä, käyttävät itse koirillaan kipuvaljaita tai kuonopantoja. Eikö tässä ole mitään ristiriitaa kenenkään mielestä?


      • fdgfdfhfhh
        Ajatusmaailmaani... kirjoitti:

        "Vedonestovaljaat paljon parempia ja riimut. Miten sinä ajattelet? "

        Ajatusmaailmani kulkee sitä rataa että paljon mukavampi olla opetettuna kulkemaan nätisti kuin vedonestovaljaissa tai kuonopannoissa koko ikänsä, jotka molemmat aiheuttavat kipua koiralle. Jopa enemmän kuin ketjupanta.

        Kipu on tärkeä keino ohjata koiraa. Sen myöntää varmasti kaikki. Jopa kaikkein tyhminkin koira pyrkii välttämään sitä. Ei ne sitä ehdoin tahdoin hae lisää, ellei jokin muu syy ole tärkeämpi. Koulutuksella vähennetään niitä syitä ja kivulla muistutetaan miksi ei kannata haastaa kouluttajaa.

        Ihmetyttää että samat ihmiset jotka tuomitsevat ketjukaulaimen maailmanlopun vehkeenä, käyttävät itse koirillaan kipuvaljaita tai kuonopantoja. Eikö tässä ole mitään ristiriitaa kenenkään mielestä?

        "Ajatusmaailmani kulkee sitä rataa että paljon mukavampi olla opetettuna kulkemaan nätisti kuin vedonestovaljaissa tai kuonopannoissa koko ikänsä"

        Et ole tainnut huomata että vedonestovaljaita ei käytetä koko ikää itse käytin kaksi viikkoa. Ja valjaat ei tuo kipua eikä varsinkaan riimut joiden avulla viedään jopa 500kg hevosta..kurkkari aiheuttaa elinikäisen vamman ja valjaat aiheuttaa hetken kestävän epämukavuuden. Johonka reagoi samantien. Tavalliset valjaat otin käyttöön koulutuksen jälkeen jotka on mukavammat kuin panta.

        Toisen koiran opetin ilman apuvälineitä koska oppi hyvin ilman.

        Ja tosiaan aivan ekan kanssa käytin kurkkaria josta luovuin toimimattomana ja epämukavana nopeasti.

        Kurkkareita käytetään koko iän..vaikka muka on "koulutusväline"..miksi koira ei siis opikaan? Siksi että ei toimi ja omistajat ei samalla kouluta koiriansa vaan antavat kurkkarin hallita koiriaan.

        Olet niin pihalla koulutuksesta ettei voi muuta sanoa..jos kipu on se millä hallitset.. en todellakaan ole samaa mieltä :(

        Ja usein koiran tyhmyys on omistajan tyhmyyttä ettei osaa kertoa koiralleen mitä siltä haluaa. Ja on epälooginen.


    • kdlgklb lä

      Vika on hihnan toisessa päässä jos koira pääsee hyökkäämään toisia koiria päin. Koirasi käyttäytyy kuin kuriton lapsi. Lapsen ei sallittaisi huudella ohikulkijoille hävyttömyyksiä (koirasi tekee niin rähistessään). Kun koirasi hyökkää/vetää, panta painaa sen henkitorvea. Sama kuin kuritonta lasta rauhoitettaessa otettaisiin kädellä kuristusotteella edestäpäin hetkeksi. Siitä saisi sapiskaa tekijä. Miksi koiraa saisi kohdella niin? Hanki kunnon valjaat. Ne eivät vahingoita koiraa ja saat hyvin pidettyä koiran riittävän kaukana toisesta koirasta. Toinen vaihtoehto on kuonokoppa, sillä estät puremisen. Jos haluat paneutua varsinaiseen syyhyn, sinun kannattasi opettaa koira kulkemaan vieressäsi toisten koirien ohi reagoimatta niihin. Jos kyseessä on uroskoira, vie se kastroitavaksi. Löysä hihna (kireä hihna ja lähelle vetäminen pyytää koiraa suojelemaan sinua), ohitus siten, että vain ihmiset kohtaa. Tuijotus voidaan tulkita hyökkäykseksi siis älä anna koirasi tuijottaa toista koiraa. Voit siirtyä koirasi kanssa sivummalle ja pyytää koiraa ottamaan katsekontaktin sinuun (opeta se ensin jos ei vielä tiedä mitä se on) siksi aikaa kun toinen koira on mennyt ohi. Tai seuraat koiraasi ja puutut sen käytökseen heti kun se on huomannut toisen koiran(koira alkaa tuijottaa/jäykistyy/hartiat työntyvät eteenpäin). Pikku nykäisy hihnalla sivulle huomautukseksi tai joku voimakas äännähdys (ei kirosana). Apuna voi käyttää paineilmapulloakin äännähdyksen sijasta. Toisto jos ei usko ja kun toinen koira 5-10m päässä, sano napakasti "ohi" ja jatka kävelemistä eteenpäin. Kokemusta on, mulla on 6kg terrieri, jolla ko. ongelma ja se on nyt hoidossa. Meille on tullut toinen isompi koira sen jälkeen. Ne kävelee nätisti vierekkäin samalla puolella. Isompi ei välitä toisista koirista, mutta tämä pienempi on ärhäkkä, herkästi provosoituva vaikka onkin säyseä/kiltti. Se myös puolustaa minua. Meidän päälle on tullut takaapäin iso 60-65cm säkäkorkuinen narttu ja sillä on huonoja kokemuksia joistain sakemanneista (ei vihaisia, mutta liian innokkaasti päälle käyviä) Se on leikkinyt koko ikänsä isojen koirien kanssa.

      • Luonnotonta

        "Sama kuin kuritonta lasta rauhoitettaessa otettaisiin kädellä kuristusotteella edestäpäin hetkeksi."

        Sama kun nappaa hupusta kiinni, kun vesseli lähtee ryntäilemään.

        Mutta jos nyt muistettaisiin, että koira ei ole lapsi. En tiedä yhtään tapausta, että lapsi olisi käytöshäiriöiden takia piikille Suomessa joutunut. Koiria tiedän lopetetun. Lapset ymmärtävät puhetta, onnea sen päivän odotteluun kun koirat tekevät saman.


      • Luonnotonta
        Luonnotonta kirjoitti:

        "Sama kuin kuritonta lasta rauhoitettaessa otettaisiin kädellä kuristusotteella edestäpäin hetkeksi."

        Sama kun nappaa hupusta kiinni, kun vesseli lähtee ryntäilemään.

        Mutta jos nyt muistettaisiin, että koira ei ole lapsi. En tiedä yhtään tapausta, että lapsi olisi käytöshäiriöiden takia piikille Suomessa joutunut. Koiria tiedän lopetetun. Lapset ymmärtävät puhetta, onnea sen päivän odotteluun kun koirat tekevät saman.

        Lisäys: minulla oli pienenä kyllä valjaat, juuri tuon takia ;)


      • hgjghjgj
        Luonnotonta kirjoitti:

        Lisäys: minulla oli pienenä kyllä valjaat, juuri tuon takia ;)

        Parempi valjaat kuin kuristaminen ja äkkiliike eli niskasta nyintä.


      • sssss
        hgjghjgj kirjoitti:

        Parempi valjaat kuin kuristaminen ja äkkiliike eli niskasta nyintä.

        Kipua aiheuttaa molemmat.


      • Koiruus
        Luonnotonta kirjoitti:

        "Sama kuin kuritonta lasta rauhoitettaessa otettaisiin kädellä kuristusotteella edestäpäin hetkeksi."

        Sama kun nappaa hupusta kiinni, kun vesseli lähtee ryntäilemään.

        Mutta jos nyt muistettaisiin, että koira ei ole lapsi. En tiedä yhtään tapausta, että lapsi olisi käytöshäiriöiden takia piikille Suomessa joutunut. Koiria tiedän lopetetun. Lapset ymmärtävät puhetta, onnea sen päivän odotteluun kun koirat tekevät saman.

        http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Amerikkalainen koira osaa yli tuhat sanaa/1135262895618


    • Ei ole koiraa :(

      Ei kuonokoppakaan mukava ole, mutta jos sellaisen mahdollisimman mukavan (mutta hyvin kiinni pysyvän) totuttaisi koiralle, niin silloinhan isostakaan koirasta ei olisi vaaraa, vaikka pääsisi irrallaan juoksentelemaan.

    • Ilman muuta voi käyttää kuristus pantaa itselläni on bulmastiffi uros muuten käyttäytyy erittäin hyvin ja rauhallisesti mutta saattaa yrittää hyökätä joittenkin uroskoirien kimppuun ei kaikkien enkä tiedä mistä johtuu että joittenkin kimppuun kokoon tai väriin katsomatta.
      Ei sitä luontoa saa kaikilta koirilta koulutettua pois vaikka kuinka yrittäs eikä se iso koira siitä kuristuspannasta hetkahda ei sitä tietenkä henkihieveriin ole tarkotus kuristaa vaan sen verran nykästä että koira tuntee sen kunnolla ja sitte nykäsee uudestaan jos ei kerralla usko.
      Itse ainaki olen tyytyväinen kuristuspannan käyttöön eikä koirakaan siitä ole moksiskaan hyvin on iloinen ja tuntuu viihtyvän hyvin :)

      • Täälä tuntus kaikki olevan aika itsekästä porukkaa pitäis ymmärtää se että koirat ovat myös erilaisia luonteeltaan että ei päde kaikkiin koiriin samat metodit no ihan sama mitä tänne kirjottaa niin kaikki vain toitottaa omaa mielipidettään eikä kuuntele muita eli sama jos seinille :)


      • Koiratonna
        ville.ilmari kirjoitti:

        Täälä tuntus kaikki olevan aika itsekästä porukkaa pitäis ymmärtää se että koirat ovat myös erilaisia luonteeltaan että ei päde kaikkiin koiriin samat metodit no ihan sama mitä tänne kirjottaa niin kaikki vain toitottaa omaa mielipidettään eikä kuuntele muita eli sama jos seinille :)

        Tuo on totta. Koirat ovat erilaisia. Mutta luonnonlakeja erilaiset luonteet eivät muuta. Se että ihmiset eivät nykyään luontoa ymmärrä ja inhimillistävät lemmikkejään, ei ainakaan auta asiaa.


    • dddddddddddddddddddd

      vitun juopot kouluttakaa niitä seeffereitänne

    • psyk.hoitaja

      Kuristuspanta on eläinrääkkäystä. Sellaisen käyttäjät pitäisi itse laittaa kuristuspantaan holhoojan kävelytettäviksi.

      • Merkkitietoinen

        Ja voisin väittää että en kiskoisi, en lähtisi räyhäämään vastaantulijoille ja seuraisin holhoojaa. Jonka jälkeen onkin se ja sama onko kuristuspanta, flexi, vai peräti piikkipanta kaulassa. Kunhan se on cK.


    • 3 amstaffia

      Jos nytten ihan totta puhutaan niin ihan ne tavallisetkin pannat koirilla niitä kuristaa jos koira vähäänkään vetää. Meillä on käytetty kurkkaria koulutus vaiheessa ja sen jälkeen siirrytty ihan tavalliseen kaulapantaan.. Eikä kyse ole ollut siitä että koulutuksesta olisi puute koska käytin kurkkaria. Ja yhellekkään minun koiralle ei ole minkään näköstä vahinkoa tullut siitä että kurkkaria on käytetty, vaan sen ansiosta minä pystyn hyvin varmasti ja huoletta lähteä ulkoiluttamaan kaikkia kolmea amstaffiani keralla, ilman että täytyy miettiä edes että yksikään niistä vetäisi vahingossakaan.

    • ei muuta

      Sairasta koulutusta

    • Pillut kuriin

      Kuristuspanta kuuluu naiselle, ei koiralle.

    • 9+12

      Niin. Meillä ei edes vedetä tavallisesta pannasta, kun koira riuhtasee. Olemme huomanneet, että nokkahihna on paras tapa kontrolloida koiran äkkinäistä liikettä (Huomaa oravan tms, niin nykäsee aika ikävästi). Silloin koiran naama ottaa vähän runtua, jos päättää repiä. Mutta muuten vahinkoja ei synny ja koira on oppinut tämän kautta, että ei edes riuhtase kovaa.

      Kumminkin koiran niskat eivät ole terästä, niin mikään siihen kohdistuva pistävät nykäse ei ole kovin positiviinen asia.

      Ensisijaisesti kuitenkin lähtisin siitä, että kouluttaa koiran olemaan mahdollisimman rauhallinen. Eli koira ei synnytä vaaratilanteita ja kaikki poukkoilu johtuu säikähtämisestä tai mielenkiinnosta jotain asiaa kohtaan.

    • Hurtakas

      Itse käytän ketjupantaa. Koira on luonteeltaan "kova" ja namikoulutuksesta ei piittaa mitään. Sillä on voimakkaat vietti ja vaikka jäniksen nähdessään, kaikki muu unohtuu. Silloin ketjupanta on hyvä, pienempikin nykäys riittää ja muut ajat koira kulkee ketju löysästi roikkuen, mikäs sen mukavampi tapa. Tuskin edes huomaa että sillä on silloin panta.
      Oikein käytettynä hyvä apu, mutta pitää perehtyä sen käyttöön ja varoa satuttamasta koiraa.
      Minulla neljäs koira menossa, kaikki terveitä olleet ja ketjupannalla opetettu.
      Toki välillä olen pitänyt valjaissa ja ihan tavallisessa pannassakin...riippuen siitä mitä olen menossa koirani kanssa tekemään.
      Mutta ihan sama, kirjoitat tänne mitä vaan, aina teet väärin ja aina löytyy niitä arkielämän Cesareita jotka tietää ja osaa aivan kaiken.
      Oma koirani on erittäin rakastava luonne, hyvin kiltti mutta voimakasviettinen sekä voimakastahtoinen. Lisäksi lähes ylisosiaalinen, joten innolla haluaisi muihin koiriin ottaa kontaktia.
      Välillä se sallitaan, esim. kaverin kanssa lasketaan irti leikkimään jossain turvallisessa paikassa, mutta normioloissa ohitetaan ilman mitään kontaktia toiseen koiraan.

    • narttuakka

      Mä oon käyttänyt koirieni koulutuksessa ketjumallista kuristuspantaa. Ideahan on siinä, että sillä ei kuristeta, vaan huomautetaan, tai muistutetaan koiraa, että kuka on se johtaja. Panta laitetaan kaulan yläosaan niin, että jos olisi vaikka ihmisellä, ketju menisi leukaperien ja korvien alta niin, että keveästi hihnasta nyppäämällä koira 'herää'. Pantaa ei siis pidetä tiukasti, vaan kevyesti. Koiran kuuluu kulkea vierellä ja pää pystyssä. Palkinnoksi hyvästä käytöksestä koira saa taputuksen ja kehun. Kun koira kulkee vierellä mallikkaasti, voi antaa vapautuksen lähteä nuuhkimaan ja tekemään tarpeensa "vapaa"-käskyllä, ja sormia napsauttamalla osoittaa suuntaa. Koiran on kuitenkin tultava takaisin vierelle sormia napsauttamalla, tai vaikka omalle reidelle kaksi kertaa tapauttamalla. Itse käytän voimasanana "tänne."-käskyä, jos huomio ei tule heti. Kun vastaan tulee muita, riittää, kun koira on tällöin vierellä ja pienestä katseestakin muistutetaan päästämällä "pst" ääni, samalla hieman nykäisemällä pannasta. Omia koiriani pystyn pitää vierellä ilman pantaakin, mutta pannan kaulaan roikkumaan laitto lenkille lähtiessä saa heti koirat hienolle lenkkituulelle. Kotiin tultaessa koira saa palkinnoksi hellyyttä, rapsutuksia ja esimerkiksi turkin harjauksen. Koirina meillä on entinen käytösongelmainen saksanpaimenkoira narttu, tolleri ja suomenpystykorva urokset. Ojentamiseen riittää kevyt sormiote koiran kaulanahasta ja koira alistuu. Saksanpaimenkoiramme kohdalla olen kerran joutunut alkuaikoina ottaa painiottelun, kun yritti dominoida. Lopulta istuin hajareisin koiran päällä pitäen kaulanahasta kiinni ja pidin katsekontaktin, kunnes alistui. Johtajuus on se juttu! Myös 4 vuotias lapseni pitää koirat kurissa.

    • Idioottimaista

      Olette itse kaikki aivovammaisia,syyllistytte törkeään eläinrääkkäykseen,mikä on rangaistava teko.Ne ketkä on kuristuspannan kannalla,niin on juuri niitä aivovammaisia ja syyllistyy törkeään eläinrääkkäykseen.Teiltä pitäisi ehdottomasti ottaa kaikki lemmikit pois ja määrätä lopulliseen lemmikkien pitokieltoon,ettette aiheuta enempää pahaa.

      Itse olen kuonopannan tai kuonokopan kannalla,mikä on sopivampi vaihtoehto.

      Useimmista viesteistä huomaa,kenelle koira sopii ja kenelle ei sovi.Räyhäävä käytös ei ole koiran vika,vaan tyhmän omistajan vika,jos mielii koiraa niin pitää olla aikaa ja
      kärsivällisyyttä kouluttaa se oikein.

      • Outo olio

        "Itse olen kuonopannan tai kuonokopan kannalla,mikä on sopivampi vaihtoehto."

        - Et sitten ole yhtään huolestunut siitä naksauksesta minkä kuonopanta saa aikaan koiran niskassa? Aika outoa...


      • adrh

        yleistys on tyhmää ja kuristuspannat ovat laillisia(vaikken itse niitä kannatakkaan) joten eläinrääkkääykseen ei siinä syyllistytä opettele lakia ennen syytöstä!!

        ja koulutuksessa voi jossain tapauksessa olla hyvä käyttää kurkkaria mutta itse en käyttäisi. sulle siis koira ei sopisi näkee sun viestistä


    • Hassu juttu

      Jännää miten kauhea älämölö nousee koirien kuristuspannasta. Tiedättekö mitä esim. ratsastuksenopettajat neuvovat tekemään hevoselle, joka näykkii? Napakka isku turvalle. Hevoset ovat samanlaisia tuntevia eläimiä kuin koiratkin, hevosmaailmassa ei vaan kukaan puhu eläinrääkkäyksestä, jos hevosta muistutetaan siitä, että pureskelu ei käy jne.

    • Narttuakka

      Et tainnut ihan lukea kaikkia tekstejä? :)

      Kuten juuri tekstissäni kerroin, pannalla ei kuristeta. Tai miksei jotkut sitä väärin käytäkin, mutta kuristuspanta sanana on harhaanjohtava. Pannalla pidetään enemmänkin huomio yllä.

      Koirat ovat kuitenkin ELÄIMIÄ. Ne ymmärtävät yksinkertaista kommunikointia, mitä itsekin käyttävät.
      Ei ole eläinrääkkäystä pitää koira kurissa.

      Voisit asiallisesti kertoa, mikä omasta mielestäsi on paras koulutustapa!

      • Hassu juttu

        Narttuakka, tarkoititko kysymyksen minulle?


      • Taisi tuo olla
        Hassu juttu kirjoitti:

        Narttuakka, tarkoititko kysymyksen minulle?

        osoitettu nimimerkille "Idioottimaista".


      • zanzibar

        Sun kanssa narttuakka aivan samaa mieltä! Mulla on ollut metsästysvietin omaava koira ja täysin samoin toiminut koiruuden kanssa, lopputulos oli toivottu.lisäksi on ollut omaa hevosta ja hassu juttu-kirjottajaa voin myös kompata.kyl tääl on ihmisil ny ihan hakusessa..koirat ei oo mitään ihmislapsia hitto vie...idioottimaista kirjottaja taas puhu ittensä iha pussiin..nykäsy kummastakin tulee ni miks ihmeessä panta on pahempi???! Harvemmin tänne tulee mitään kommentoitua mut nyt on niin vajaata juttua joillakin että oli pakko täältäkin mielipidettä laittaa..paras kyl oli toi koirien jätteiden keräyksestä, toinen pyytää siivoamaan koiransa jätökset ni yks alkaa selittää jostain maatumisesta :D hei astuin p..kasaan, nomut hei ei se mitää haittaa onneks se maatuubtosta 3kkn päästä...ei s...na :D


      • m,l,,,
        zanzibar kirjoitti:

        Sun kanssa narttuakka aivan samaa mieltä! Mulla on ollut metsästysvietin omaava koira ja täysin samoin toiminut koiruuden kanssa, lopputulos oli toivottu.lisäksi on ollut omaa hevosta ja hassu juttu-kirjottajaa voin myös kompata.kyl tääl on ihmisil ny ihan hakusessa..koirat ei oo mitään ihmislapsia hitto vie...idioottimaista kirjottaja taas puhu ittensä iha pussiin..nykäsy kummastakin tulee ni miks ihmeessä panta on pahempi???! Harvemmin tänne tulee mitään kommentoitua mut nyt on niin vajaata juttua joillakin että oli pakko täältäkin mielipidettä laittaa..paras kyl oli toi koirien jätteiden keräyksestä, toinen pyytää siivoamaan koiransa jätökset ni yks alkaa selittää jostain maatumisesta :D hei astuin p..kasaan, nomut hei ei se mitää haittaa onneks se maatuubtosta 3kkn päästä...ei s...na :D

        Kaikillakoirilla on metsästysvietti paitsi ns lassiella.


      • rotikka-pötikkä
        zanzibar kirjoitti:

        Sun kanssa narttuakka aivan samaa mieltä! Mulla on ollut metsästysvietin omaava koira ja täysin samoin toiminut koiruuden kanssa, lopputulos oli toivottu.lisäksi on ollut omaa hevosta ja hassu juttu-kirjottajaa voin myös kompata.kyl tääl on ihmisil ny ihan hakusessa..koirat ei oo mitään ihmislapsia hitto vie...idioottimaista kirjottaja taas puhu ittensä iha pussiin..nykäsy kummastakin tulee ni miks ihmeessä panta on pahempi???! Harvemmin tänne tulee mitään kommentoitua mut nyt on niin vajaata juttua joillakin että oli pakko täältäkin mielipidettä laittaa..paras kyl oli toi koirien jätteiden keräyksestä, toinen pyytää siivoamaan koiransa jätökset ni yks alkaa selittää jostain maatumisesta :D hei astuin p..kasaan, nomut hei ei se mitää haittaa onneks se maatuubtosta 3kkn päästä...ei s...na :D

        "Zanzibar"kyllä siivoan meidän koiran kököt pois..eli ei ole oman elukan jätökset kenenkään kengän pohjassa olleet.ihmettelen kyllä miten kävelytiellä on sontia.silti en inhoa niitä jotka eivät kerää.tämä sontakeskustelu on ikuisuus aihe.enkä ole pölö..


    • 4+3

      Rähisevä koira pitää lopettaa!

      • Ei lopettaa

        vaan opettaa. Yhden kirjaimen ero, mutta tärkeä.


      • olet tyhmä

        ei, vaam koira joka puree ihmistä vakavasti tai jos koira on liian pahasti loukkaantunut, se pitää lopettaa


    • elävälelu

      Koira on aina vaarallinen ympäristölleen , ja näinollen eläimen kurissapito vaatii vähintäänkin kuristuspannan . Puolihullukoira ja samntyylin ulkoiluttaja ovat katastrofit kanssakulkioille .

    • Dogoliini

      Jos koiraa joutuu käsitteleen ja kouluttaan fyysisellä voimalla ni sillon on asiat pahasti pielesä.
      Omalla koiralla ei oo koskaan tarvinnu kuristuspantaa, kuonopantaa tai mitään muutakaan kärsimysvälinettä, ja silti voin ohjata häntä pitämällä hihnasta vaan yhellä sormella. Mun koirat onki aina koulutettu positiivisella vahvistamisella ja kunnon sosiaalistamisella.

      • Pienemmän

        koiran omistajana toivon että pidät kuitenkin hihnasta vähintään neljällä sormella kiinni. Pidäthän? Ettei joku päivä tule se ohops...


      • asegf

        samaa mieltä, mutta joissain tapauksissa fyysinen koulutus on ainoa vaihtoehto. kuitenkaan rääkkäysken puolelle ai pidä mennä


      • Dogoliini
        Pienemmän kirjoitti:

        koiran omistajana toivon että pidät kuitenkin hihnasta vähintään neljällä sormella kiinni. Pidäthän? Ettei joku päivä tule se ohops...

        Älä huoli, kyl mää yleensä siitä hihnanlenkistä pidän kii....
        Meillä kyllä riittää ku sanoo koiralle "nätisti vieresä" vaikka on pihoista juossu kääpiö villakoiraa ja semmosta vanhan olvi mainoksen Jeppe-koiraa räksyttään jalkoihin.... Lenkillä tavattiin kerran mäyräkoiranpentu (se oli pieni) ni tämä mun "pieni" koiruus pysähty ku seinään ja katto mua kysyvästi et mikä toi on, mäyriksen omistajaa meinas pelottaa tollanen 62cm korkee karvakorva mut anto koirien tutustua ja nykyäänki nämä todella erillaiset kaverukset tykkää resuta yhesä :oD


    • Koiranomistajat hoit

      Olen sitä mieltä että koiraa ei pidä ottaa jos sitä ei hallitse kun rääkkäämällä.Hanki vaat pehmolelu sitä voit heittää vaihka seinään.suuri osa on just tollasia koiraansa hallitsemattomia jotka pitäävät koiraa irti tai kun hakkaavat niitä niin karkaavat.

      • luomuhurtta

        käytän nahkaista kuristuspantaa, kun se on helppo riisua ja panna paikalleen, useitakin kertoja lenkillä ollessa. siis koira irti metsässä, kiinni tien ylityksessä ja sitten irti. Kiinni rautatien ylityksessä, ja taas irti. Kiinni mökkien kohdalla, irti.. Koira seisahtuu kun sanoo, anna naru, ja juoksee luokse ja sujauttaa päänsä pantaan kun huikkaa " narulle"


    • Kissa-Koira

      Vaikea sanoa , mutta mikäli koirasi on jotain isoa rotua ymmärrän asian totaallisesti. Olen joutunut tilanteeseen jossa koira "syöksyy" kohti!
      Silloin on hyvä olla kuristus panta. Ja kannattaa kouluttaa myös , sitä ei saa unohtaa!

    • Käytän.

      Kuristuspantaa,mutta minun ei tarvitse sitä nykiä eikä nyppiä. Koirani koulutuksessa minun ei ole tarvinnut tuottaa sille kipua, eikä pelkoa. Vanhassa sananlaskussakin sanotaan, kun tiedot ja taidot loppuvat, sitten siirrytään koulutuksessa väkivaltaan. Ihmisille ja toisille koirille rähjäävän koiran pystyy opettamaan rauhalliseksi, täysin ilman minkäänlaista karjumista,tai taluttimesta rempomista.

    • alfa uros!!

      koira on lauma eläin!!! joka pitää tietää oma arvonsa!! ja sinä oot johtaja (alfa)!!! uros/narttu!?? ja sen jälkeen on selvä kuka tottelee!!!!!

    • ¨--..loiuyt

      Kuritus pantaa käytetään vain pentuvaiheessa ja silloinkin vain koulutustarkoituksessa.
      Silloin se on hyvin tehokas ja koiraa kohtaan paras vaihtoehto.

      Vanhakoira jos se rähisee , on arvaamaton ,koira on lopetettava...

    • Käyttäkää vaikka piikkipantaa mutta kerätkää ne saat*nan jätökset!!!!!

      • Tojoman

        Mersumiehellä taitaa olla niin ylväs katse ettei huomannut mihin lipokkaansa laittaa. Kannattaa pitää nöyrä katse niin ei astu haisevaan. Sananlaskukin sanoo että ylpeys käy lankeemuksen edellä.

        Kannattaa siksi vaihtaa tojoon tai ladaan. ;D)))


    • layout

      Parempi vaihtoehto olis kouluttaa se koira. Turha kenenkään väittää että koira ei opi tai tottele. Se on kuule iha koulutusmenetelmist ja kärsivällisyydest kiinni. Jos koiran hankkii nii pitäis jaksaa kyl huolehtii kouluttamisest.

    • koirapuistos pennusta pitäen käyttäminen parantaa sosialisuutta ja oppii sen vanhemman kunnioituksen siellä itte totesin exän koiran kans sen että ei kuristuspanta paljoa auttanut vedon estämiseen hyvä konsti jota suosittelen kaikille on laittaa se talutushihna vaikkahan flexin narun vattan alta sillai että tekee semmosen ristin selkärangan päälle eli aina kun koira vetää naru kiristyy ja kipu tulee vatsaan joka on paljo herkempi ku kaula eikä vahingoita koiraa ja kyllähän on elikko hyvin kiltisti vieres vaikka tulis vastaan minkälaasta elukkaa!

    • ....................

      Meille on käytössä sellainen ns. puolikuristava panta. Siinä on sellainen leveä nahkaosa ja ketju. Koira ei ole koskaan yskinyt tai muutenkaan näytä kärsivän mitenkään siitä. Joskus käytettiin sellaista täysikuristavaa pantaa, mutta koira rupesi yskimään eli sitä ei enää käytetä. Usein pidetään myös ihan tavallista pantaa.Tiedän monia, jotka käyttävät koiralla ketjua. Se on minusta jo aika epämukava. Nämä termit voivat olla aivan väärin, toivottavasti joku ymmärsi.

      Kestäviä pantoja on muutenkin vaikea saada. Meillä käytetään yleensä nahkapantoja. Onneksi on Jokke-pannat. Ne kestävät vuodesta toiseen.

    • enjaksaiskuunnella

      Nämä koulutusasiantuntijat osaavat kouluttaa haavoittuneen karhunkin kävelemään terveyskeskukseen paikattavaksi sormiaan napsauttamalla. Samalla omat kakarat on koululaitoksen painajaisia, heissähän ei mitään vikaa ole eikä kasvatuksessa ainakaan.
      Sitten kun nämä taiturit tapaavat haastavan koiran niin koira on hullu ja pitää lopettaa, toiset kuitenkin elävät onnellisesti sellaisten hullujen kanssa.

    • Kuristuspannat ovat todella turhia ja eläintä satuttavia. Ei tietenkään silloinkun koira ei vedä tai räyhää. Mun mielestä ei kannata ostaa koiraa jos aikoo vaan pitää kuristavia pantoja ja sillä pitää niitä kurissa. Sellaiset voisivat mennä montun reunalla ammuttavaksi. Jos on ongelmia pitää koiraa kurissa niin soitto kouluttajalle on askel oikeaan suuntaan. Ketjupannat,piikkipannat,kuristavat,puolikuristavat,sitruunapannat jne kertovat miten huono ihminen on. Pistääkö kyseinen henkilö vaikka rieuhuvalle lapselle sellaista tai aikuiselle? Tuskinpa.
      Miten voi vieläkin ihmisillä olla noin alkeellisen tietämättömiä. Pitäisi tulla jokin laki tai vastaava jossa määritellään kuka voi omistaa eläimen.

    • urts

      Hiiteen kaikki läähättävät karvakasat kaupungeista. Koirat kuuluu maaseudulle ja sielläkin syrjäkylille jossa naapuriin on matkaa muutama kilometri ettei koiranhaukku häiritse.

    • KurillaKasvatetaan

      Ilman muuta koiran koulutus vaatii kuristuspannan. Itselläni aluksi koira ei tahtonut uskoa millään käskyjäni mutta kun siirryin kuristuspantaa jota tehostin remmillä lyönneillä johan tuli koirasta kuuliainen.

    • Ootpas surkea. Itse en ole koskaan käyttänyt kyseisiä pantoja enkä lyönyt. Vain huonot,surkeat,osaamattomat,tietämättömät käyttävät väkivaltaa. Onko sinusta kivaa ja hienoa jos äitisi löisi sinua, kuristaisi ja huutaisi kokoajan?

      • rennostellen

        dramaqueen_ liioittelee :)

        Toivon, että jokainen äiti pysäyttäisi lapsen silloin, kun tämä on tekemässä jotain tosi tyhmää ja/tai vaarallista. Pienen lapsen pysäyttäminen on helpompaa kuin isomman lapsen. Murkkuikäistä joutuu jo pysäyttämään poliisin avulla.

        Verrattavissa myös koiran kouluttamiseen. Kärsivällinen, rauhallinen ohjaus oikeaan, mutta jos tilanne vaatii - tiukka seis!

        Rakkautta ja rajoja. Siksi ketjukaulain.


      • Monia on tapoja

        ja sulla varmaan aina ollut jotain pieniä koiria joita et oo koskaan kouluttanut ollenkaan, ja se on just niitä pahimpia häirikkö koiria, mutta se on mukamas sallittua koska se on pieni koira.. kokeile eka oikeeta koiraa ja tuomitse sen jälkeen vasta muitten koulutus tapoja.. koiran kouluttamisessa ei ole yhtä oikeeta tapaa, niinkun ei ole lapsenkaan kasvatuksessa jos joku tekee asian eri tavalla kuin sinä ei tee siitä väärää tapaa.. eläisit elämääsi ulkona pinesta laatikostas niin voisit sinäkin jotain oppia.


      • wqwqqwqwqwwqqw

        Miten sinä ajattelit toisia päin puskevan koiran puskemisen estää ellet käyttämällä voimaa? Kyllä se koira pitää vetää pois tilanteesta ja mieluusti sellaisella voimalla, että huomaa myös omistajan. Toki voi yrittää tarjota koiralle ruokaa kun ohitetaan toista koiraa, mutta kaikkia ei ruoka kiinnosta tuossa tilanteessa.


    • Salty Dog

      Miksi pitää hankkia sellainen koira, joka irtipäästessään voi hyökätä toisten koirien tai jopa ihmisten kimppuun? Silloinhan vastaantulijaan kadulla kohdistuvan uhan ja mahdollisen sairaalareissun, tai jopa kuoleman välillä on vain koiran emäntä/isäntä ja hihna. Aikamoinen riski, joka voi pahimmillaan todentua todella ikävästi ja korjaamattomasti.

      Koira voi joskus päästä irti, riuhtaista yllättäen ja lujaa. Takavuosina meidän kulmilla (Vantaalla) oli sellainen vasikankokoinen 75- kiloinen, aavistuksen ärhäkkä koira, jota talutteli ehkä n. 55-kilonen naisihminen. Joka kerta, kun heidän kohdalleen tuli ihmisiä, koiran kanssa tai ilman, nainen yritti nopeasti kiertää hihnan puun tai lyhtypylvään ympäri ja huuteli ihmisiä sivuuttamaan mahdollisimman nopeasti hänet ja ison koiran.

      Kerran sitten liukkaalla kelillä tapahtui se mitä kukaan ei toivonut. Iso koira vetäisi kovaa ja pääsi vapaaksi, kun nainen kaatui jäisellä puistokujalla. Kora ryntäsi mäyräkoiranpentua kuljettaneen tytön luo ja raateli pennun hengiltä tytön silmien edessä. En kuullut miten jutussa lopulta kävi, mutta tuokin oli riittävästi.

      En sano, että kaikki isot ja vahvat koirat olisivat agressiivisia, tiedän toki, etteivät ole. Mutta miksi ottaa tuollaisia riskejä. Niistä saavat koiranvihaajat vettä myllyyn ja siitä saavat kärsiä ne kaikki muutkin (useampi sata) alueella asuvaa koiranomistajaa.

      Tuon tapauksen jälkeen löytyi alueelta lihapullia, joissa oli partakoneen terä sisällä ja myrkytettyjä muita makupaloja. Niitä oli myös helsingin puoleisissa parissa kaupunginosassa.

      Summa summarum. Kaikki koirat eivät sovi kaikille omistajille. Joillekin omistajille ei sovi mikään lemmikki.

      • ytdfgfdgfd

        Ei sitä etukäteen voi tietää millainen koira tulee. Kyllähän noita aggressiivisia koiria on myös tavallisesti rauhallisissa roduissa eikä koiria todellakaan tarvitse hakata, jotta niistä tällaisia tulee. Toiset koirat vain suojelevat herkemmin eikä sille välttämättä voi paljon mitään muuta tehdä kuin totuttaa koirat uusiin ihmisiin ennen kuin päästää heidät koiran lähelle.

        Kyllä minä ainakin kunnon nahkahihnaan luottaisin ja jos koira on todella aggressiivinen niin silloin metallihihna tai vaikka kaksikin. Toki hengenvaarallinen koira joutaa piikille.

        Ehdottomasti taluttajan tulee olla vahvempi kuin talutettava. Tämä koskee myös sitä, ettei kerää hihnoihinsa laumaa koiria, jotka yhdessä ovat taluttajaa vahvempia.


    • nimimerkkilpailu

      Myös koiran omistajille voisi panna sen kuristuspannan, oppisivat nekin olemaan rähisemättä.

    • eihyvä

      Miksi pitää hankkia koira vaikka on pieniä lapsiakin niin vielä koirakin jota pitää ulkoiluttaa aamuin,päivin,illoin eikö sitä hommaa ole riittävästi jos työssäkin pitää käydä,, pitäisi lailla kieltää koiran otto/pito jos perheessä on allekouluikäisiä lapsia.
      eri asia jos koiran voi pitää enimmän aikaapäivastä ulkona.Kidutusta koiralle jos kiristyspantoja tai kuonokoppaa usein käytetään .Pitäisi ainakin osata luopua koirasta jos ei opi olla räyhäämättä,ja koiran purema ei ole kiva asia!!!!

      • koirat=perheenjäsen

        kaikkia ei lapset kuule paljoa kiinnosta...itse näen punaista kun kuulen että koirasta on luovuttu, kun perheeseen tulee lapsi!


    • KOULUTUS!!!!!!!!!!!!

      kouluttamattomat!!??? (kouluttajat??) täällä VIKISEEE!!!!!!

    • kalle2

      kaikista parhaita on nää eläinrakkaat ihmiset ,jotka ei ymmärrä kouluttaa koiraansa. puhuu ja paapoo sitä ku jotain vauvaa kuvittelee varmaan omaks lapseks tai jotain. sitten ne pitää sitä ihan normaalina kun koira näykkii, näyttää hampaita tai hyppii päälle ja ei osaa lopettaa.......niin se on koira sen vaan kuuluu tehä noin ja se on vielä pentu on vasta 4v. ja kato miten söpö ja ihana se on;sanoo omistaja.............. ei saatana se on koira ja sä oot ihminen, kato sehän puri sulta melkein käden irti............. ei se sitä tahalleen se on ollu pentuna katukoira on joutunu tappelee ruuasta se on jääny vaan alitajuntaan sille.......... ei helvetti mitä sun 9v tytölle on käyny ku noin on pää paketissa.......... koira hyppäs kotona päälle löi takaraivon pöydän kulmaan oli vielä näytelly hampaita,tyttöhän pelästy ihan vitusti......... mistä se sit johtu et se hyökkäs......... no ei siinä se vaan luuli ku likka laitto sille kuppiin ruokaa et tyttö syö sen ruuat......kyllä ne on vitun tyhmiä ihmisiä jotka antaa koiran nousta valtaan alat itteki pelkää sitä ja se aistii sen ja se käyttää sitä, ei ne tyhmiä ole. vaarantaa vaan muut ihmiset tollasella toiminnalla.

    • HIRTOPANTAJATIUKALLE

      VOI V***U LAKI pitäis säätää ettiei noita susi hurttia saisi ottaa laisinkaan seurakoiriksi , näitä rotuja on niin monta etten viitsi luetella mutta jokainen tietää joka hyeenan omistaa. SINÄ OLET RAUKKA PELKURI JOKA TURVAUDUT SUDEN TAAKSE JA ONHAN NUO TAPPANEET OMIA LAPSIANNEKIN.... MILLÄ OIKEIN AJATTELETTE ONKO TEILLÄ APINAN AIVOT !!!!!!!!!!!!!!!!! ????????????..

    • Hurtakas

      Tää on niin turhauttavaa........
      Ilmoittautukaa ihmeessä meille ne kaikki jotka sormella napsauttamalla saatte koiranne heittämään takaperin volttia...tarjoon kakkukahvit.
      Kumma että teitä ei näy tuolla lenkkipoluilla eikä kaduilla..siellä näkyy vaan näitä teidän mielestänne huonosti käyttäytyviä koiria.
      Saattavat pyrkiä esim. minun koiraani kohti, joko uteliaisuuttaan tai muuten vain "tervehtimään". Sitten näkyy niitä kotka hihnassa rähjäävät muille koirille ja jokunen niitäkin jotka ylipaksuina lyllertävät pari metriä omistajansa takana ja joita ei näytä kiinnostavan muu ympäristö lainkaan.
      Se on niin pirun helppoa täälä kehua kun itse on niin taitava kouluttaja mutta tulkaapa näytille.
      Olen joskus kiertänyt mm. koiranäyttelyitä ja en muista yhtäkään täydellistä koirankouluttajaa nähneeni.
      Jopa tuttu poliisikin jolla on siis oma koira työparina, joutuu usein koiransa kanssa temppuilemaan kun toinen uros tulee vastaan.
      Mikä ihmeen pätemisen tarve teillä joillain on?
      Minulla on ollut useampia koiria, toiset helpommin oppineet, toiset vaikeammin. Lopuksi kuitenkin olen saanut niistä ihan kelpo koiria. En sataprosenttisen varmoja joka tilanteissa (koira on eläin), mutta riittävän luotettavia jotta olen niiden kanssa pärjännyt. ja kyllä, on käytetty myös "kuristuspantaa" .
      Tälle palstalle on ihan sama mitä kirjoittaa, täällä on tarve vaan kilpailla siitä kuka on paras ja kuka osaa tehdä asiat oikein.
      Luulen että jos päsisin kurkkaamaan näiden mestareiden kotiin ja koiriensa käytökseen ihan aikuisten oikeasti, saisin varmaan hyvät naurut.
      Sama jos nyt tähän loppuun kehuisin että olen muuten maailman kaunein nainen ja kuulun mensaan. Varmaan uskotte.

      • rtytrtuyutytu

        Oletko nähnyt yhtään hyvin käyttäytyvää ihmistä etc..tuskin, mikään elävä ei ole robotti ei edes koulutettu koira.

        Elävillä olennoille on omakin tahto.


    • Koiramuotia

      Olen joskus harvoin nähnyt jopa kuonokoppia aivan kiltinnäköisillä koirilla enkä tiedä onko se noloa pukeutumista koiramaailmassa?

      • gfhfghgjg

        Joskus jotkut pitää kuonokoppaa ettei koira ota vain mitään vaarallista maasta kuten myrkytettyjä lihapullia tai muuta. :(


    • koiratäti

      Vedonestovaljaat , naurattaa ajatus siitä että laittaisin 90 kg urokselle sellaiset siinä mielessä että sieltä narun päästä vetämällä sitä hallittaisiin . Voisi olla iloista menoa mahallaan naama sorassa viistäen. Normaali panta ja hihna riittää. kyllä se johtajuus on muulla tavalla haettava siihen käyttäytymiseen .
      Samalla metodilla hallitsen koiriani kuin sellaista 1150 kg sonnia kuljettaessa. kokemusta siitäkin on

    • ........

      Asiaan en kmmentoi mutta sanon vaan sen että nämä kukkahattutädit on paljon traumatisointunempia kuin kuritettu koira/hevonen tai ihan mikä vaan eläin oikeast ihan kuutamolla(ja vapaana koska ei ole itse tuhoinen).

    • kaveri

      Kuristuspannan käyttö koiralle, ei ikinä eläinparalle, mutta rähiseville miehille ja akoille se sopisi hyvin rajoittamaan hyökkäävyyttä ehdottomasti näille päälletunkeutuville ihmisille oikein hyvin.

    • Koiran omistaja

      Voin omasta kokemuksesta sanoa että tuo kyllä tehoaa koiraa ...olen nimittäin itse kouluttanut ensimmäisen koirani kuristus pannan avulla ja ei mennyt kauan kun koirani totteli minua kun enkeli ...ei hyökännyt toisia koiria päin kun olimme kävelyllä ja kävelytin koiraa pitkin keskustaa ja kokeilin ihan että mitä koirani tuumaa asiaa ja onko koulutus mennyt perille ....ja nyt olen ollut 11 vuotta todella ihanan koiran omistaja joka tottelee ....ja sinä teet just niin miten parhaimaksi näet asian ja saat koirasi tottelemaan ...ÄLÄ välitä toisten kommenteista!!!!!!!

      • Koiran omistaja

        Viesti sarjan alkuun tarkoitettu Jooselle.


      • påmpula94
        Koiran omistaja kirjoitti:

        Viesti sarjan alkuun tarkoitettu Jooselle.

        tottelevainen koiranomistaja xDD semmosen kun näkis...


    • Kokemusta

      Koiran niska saattaa vahingoittua ja sille tulla nikamavaurioita, vanhemmiten sille tulee pahoja särkyjä ja sitten sinulla onkin kipujen vuoksi äreä koira.
      Suosittelen kuonopantaa, pehmustettua, ei maksa paljoo.
      Oma oli samanlainen riekkuja, mutta kuonopannan kanssa mentiin pari kuukautta, nykyään valjaat ja ohitukset menee sujuvasti :)

    • lauta jätkät

      Kuuleppa ystäväiseni. Olet juuri sen luokan koiran omistaja jolle en soisi koiraa annettavankaan. Koiran koulutus lähtee siitä, että se tottelee isäntäänsä tai emäntäänsä pelkillä käskyillä. Jos koira on pennústa asti opetettu, että se on ihmisen hallinassa, ei tarvita kuristuspantoja sen enempää kuin kuono ym.. muita härpäkkeitä.
      Jos ihminen ei pysty olemaan koiralleen isäntä, jota se tottelee ehdoitta, ei se koiraa pysty pitämään. Ja tämä tarkoittaa kaikkia koirarotuja. Niin pienestä suureen.

    • KOIRAIHMINEN671

      Hei ole kiltti koiraasi kohtaan ja mene sen kanssa koirakouluun ,jossa koirasi ja sinä opitte ohittamaan vastaantulijan ilman ongelmia..tuo kurkkarin käyttö on todella julmaa koiraasi kohtaan..tiesitkö ,että voit tuolla tyylillä vahingoittaa koirasi kaulaa ja kaikkea mitä se kaula pitää sisällään? ei ole koskaan oikeutettua käyttää tuollaista väkivaltaa eläintä kohtaan ja tiesitkö koirasi saattaakin reagoida päinvastoin kuin luulet..se saattaakin yhdistää kivun ja vastaan tulevan ja on tulevaisuudessa entistä pahempi käytökseltään..koira kun ikävä kyllä Ei ajattele niin kuin me luulemme...tee eläimellesi ja kaikille vastaantuleville se suuri palvelus ja mene koirakouluun ,jossa ammattitaitoiset koirakouluttajat auttavat sinua koulimaan koirastasi hyvinkäyttäytyvän yhteiskuntakelpoisen lemmikin

    • enosunlelu

      Mielestäni kaikki koiranhallintametodit kertoo ettei koira ole sopivassa ympäristössä, koirassa ei tarvi olla mitään vikaa vaikka se ei sopisi ihmisen leluksi.
      Ihmisen pitäisi ymmärtää jos koira kärsii vääristä olosuhteista.
      Alistaminen ei korjaa ongelmaa.

    • koiruus1111111

      Meillä kävellään rauhallisesti, ei riehuta, ei pompita, ei vedetä tai mitään muutakaan jos käytetään metalliketjuista "kuristus"pantaa. Nahkaiset ja yms vastaavat se jotenkin syö rikki ja ei kestä.
      Valjaat, hmm... No niissä vetää, osaa myös olla asiallisesti niissä. Mutta jos jätät sen yksin (tarkoitan juoksulankaa, tilapäistä ketjukiinnittämistä) niin ei kestä nekään.
      Joten meillä todettu hyväksi tuo metallinen kaulaketju. Kestää ja koira tottelee ilman ylimääräisiä kiskoiluja suuntaan taikka toiseen.

    • påmpula94

      kyllä se kuristuspanta on kaikken turvallisuuden kannalta paras, mutta ei sitäkään pidä tarpeettomasti käyttää. eihän ei oikeastaa satuta koiraa, kunhan se oppii syyt ja seuraamukset. itsekin olen käyttänyt kuristuspantaa koiran kouluttamisee. nyt koira ei vedä tai loiki hallitsemattomasti. kuristuspanta on vain siitä paha, että jos koira oppii livauttamaan itsensä siitä ulos kun panta on löysällä...

    • Koirani on koulettu vaikka se on pieni. Kyllä meillä on myös landseer joka painaa n.75 kg. Koskaan ei ole ollut tarvettaa käyttää mitään suuria voimia. Pelkkä ei riittää ja koira pysyy vierellä eikä lähde.

      Jokaisella on omat tapansa mutta onko väkivalta jokin oikea tapa? Mun pähän ei vaan mene se että jotkut eivät hallitse koiraansa kuin kuristavilla pannoilla.
      Pitääkö ostaa niin iso koira jos ei kykene sitä hallitsemaan?

    • asdasdas

      Onse helvetti kummakun pitää laittaa koiralleen hirttosilmukkaa kaulan ympäri XD
      eikö muka ole mitään muuta konstia ( katsoa vaikka peiliin miksi koirani on niin paska)? Jokainen koiranomistaja vois mennä oikeaan koirakouluun oppimaan, saatana

    • hurtakas

      Kertokaas joskus ihan alusta alkaen miten koulutatte koiranne ilman ketjupantaa tai yleensäkään pakoitteita. Namusten kanssa voi kouluttaa, mutta miten opetatte koiran tottelemaan sitten kun ei saakaan enää namia?
      Eli ihan konkreettisia esimerkkejä kehiin, eikä vaan näitä lauseita että meidän ressu on opettu ilman mitään namia tai erilaisia pantoja ja toimii kuin ajatus.
      Pelkkä kehuskeleminen ei riitä, keinot esiin ja ihan konkreettisesti.

      • Näin se menee

        Valjaat käyttöön aina ei pantaa koiran opetus ja ohjaus paranee huomattavasti valjaiden käytössä olessa. Namilla yliopettaminen on hyvä opetuskeino mitä palveluskoiria koulutettaessa käyteään. Koira ei vaadi makupalaa enään myöhemässä vaiheessa työn kunnolla opittuaan.


    • asdasdas

      Kasvattaja totutti koirani pentupantaan ja minulle tultaessa totuttiin ekana kotiin ja paperille pissaus namien avulla, leikkimällä ja kehumalla. istumaan opetin namilla ja vähensin pikkuhiljaa niiden antoa ja vain kehua. vierellä kävely oli meille pikkasen hankalampi mutta aina pysähdyin kun riehuttiin liikaa tai käännyttiin takaisin päin ja yritettiin uudestaan. Valjaita käytin suurimmaksi osaksi, välillä oli normi panta :) Ennenkaikkea sen koiran kanssa pitää olla ja leikkiä.

    • eiymmarra

      Voi hyvänen aika mitä kommentteja!! Vähän vanha viestiketju, mutta pakko kommentoida, on kyllä niin järjetöntä eläinrääkkäys väitettä kuristuspannasta.

      Kyllä, olen täysin sitä mieltä, että koira tulisi pennusta asti kouluttaa ja sosiaalistaa niin, että ei tule veto/rähinä ongelmia. Tämä on ihanne tilanne, johon tulee pyrkiä ja jossa ei ylimääräisiä apuvälineitä tarvita. Joskus kuitenkin voi olla tilanne, että koira jostain syystä esimerkiksi uhmaikään tullessaan alkaa rähjäämään lenkillä muille koirille. Kaikki olemme vain ihmisiä ja virheitä koiran koulutuksessa voi tapahtua, mutta se kertoo omistajasta, puututaanko näihin. Ongelmaahan tässä ei ole jos koira on kolme kiloa painava pikkufifi, mutta jos se sattuukin olemaan 40kg painava isokoira, joka on oppinut omistajanvirheestä huonon tavan räksyttää ja syöksyä toisia koiria kohti, on mielestäni kuristuspanta ihan ok väline. Sillä ei opeteta koiraa kävelemään nätisti hihnassa, vaan sillä saadaan syöksymistilanteessa hallittavuus koiraan, ja kun koira kuunteleekin, palkkaus. Vai onko koiralle parempi, että se saa kiskoa ja ja räksyttää, eikä omistaja saa kuuntelemaan lainkaan? Itse en valjaita suosisi, sillä niistä koira saa vain lisää vetovoimaa.

      Mielestäni oikeinkäytettynä kuristuspanta on ok, ja väliaikainen koulutusmuoto. Itse myönnän, olen käyttänyt sitä hallittavuuden saamiseen edellämainitussa tilanteessa, ja nyt en enää käytä sillä koirani kulkee nätisti. Mutta huom, sitä tulee osata käyttää. Ja koiraa tulee kouluttaa muutenkin, ei kuristuspannalla. Että miettikääpäs nyt kettutytöt ennen kuin itkette, se on hienoa, että jonkun rotikka tottelee kuin unelma, mutta jonkun toisen koira ei välttämättä syystä tai toisesta, omistaja on jonkin virheen tehnyt, ja mielestäni pääasia on että omistaja mahdollisimman lempein tavoin saa koiran käyttäytymään.

    • fdddfgdddddddddddddd

      Voi hyvää päivää tätä keskustelun tasoa. Itse käytän, olen käyttänyt aina koirillani kuristuspantaa. Nahkaista tai ketjuista. Mitä ihmettä sillä pannalla on väliä ?? Opetan koirani kävelemään vetämättä,ja koska pidän koiraa paljon irti, kuristuspanta on helppo vetää pään yli ja laittaa takaisin.Jos on pitkähtkökarvainen koira, solkipanta jatkuvasti pidettynä jättää karvaan jäljen. Kuristuspanta estää tarvittaessa sen ettei koira vedä päätään pannasta läpi. Kurisusotteessa kuljettaminen ei ole pannasta kiinni. Liiaaksi näkee tavallisessa pannassa eteenpäin kovin vetäviä koiria joita omistajat käsi ojossa kipakasti astellen seuraavat. Pannasta vääntäminen on kädettömien juttu. Osaava omistaja voi käyttää vaikka villalankaa ja homma on hallussa.

    • ...

      "Kumpi on pahempi se että koiran kaula saattaa joutua hetkellisesti pieneen rasitukseen vai se että koira aiheuttaa vaaratilanteita kadulla riehuessaan? "

      Molemmat sen verran ikäviä koiralle, että en antaisi omalleni tapahtua kumpaakaan.

      Sen sijaan opettaisin koiran olemaan reakoimatta vastaantuleviin.

      • Muttamutta

        Mitapa teet kun koirasi on asiasta eri mielta ja rahjaa kuitennii, annatko silloin pois vai teetko jtn asian eteen ettei...


    • Anonyymi

      Ei kuristuspantoja, pahentavat vain tilannetta kun satuttavat ohituksissa pelkäävää ja räyhäävää koiraa!

      Vedonestovaljaat, kuonopannat parempia koiran hallintaan, niin sujuu ohitukset helpommin ja koira pysyy hallinnassa. Joten lenkkeilyt miellyttävämpiä, ja viitsii pidempiä lenkkejä kiertää, joten koira oppii rauhoittumaan lenkillä.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1432
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      977
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      229
      764
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe