Brukar ni fira Svenska Dagen?

ankdamms invånare

Jag vet inte riktigt,ibland känns det nästan som om man inte hade rätt till det.Kanske det skulle vara bättre med Finlandssvenska dagen eller Svenskspråkiga i Finland Dagen.SFP kunde också vara De Svenskspråkigas Parti i Finland.Det skorrar litet i mina öron med Svenska dagen och Svenska Folkpartiet.Vi är ju ändå inte Sverigebor.

12

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • livets gång

      Åtminstone måste man hissa flaggan och vara glad över att vi svenskspråkiga ännu finns och mår relativt bra här i Finland.Mycket "kallare " har klimatet nog blivit mot oss,men det är väl bara att godkänna.

    • Niin tai näin

      Olisi todellakin sopivampaa jos nimi muutettaisiin suomenruotsalaisten päiväksi tai ruotsin kieltä Suomessa puhuvien päiväksi. Ehkä tää svenska dagen on elänyt aikansa ellei sitten tällä tarkoiteta, svenska = ruotsinkieli.

      • nyckelpigan

        Jag är alldeles av samma åsikt.


    • lufsen

      Hej! Jag brukar nog fira Svenska dagen, jag blev gudmor på den dagen till en pojke. Vi skall vara stolta över att vi är svenskar och att vi får prata vårt eget modersmål.

      • bubblande dryck

        Jag kallar nog inte mig svensk utan svenskspråkig finländare.Det är väl en smaksak,men visst måste man fira vårt modersmål dag.


      • mitt i veckan
        bubblande dryck kirjoitti:

        Jag kallar nog inte mig svensk utan svenskspråkig finländare.Det är väl en smaksak,men visst måste man fira vårt modersmål dag.

        I kväll äter vi litet god mat,men inga bubblande drycker,det är arbetsdag i morgon igen.


      • pappas dag
        mitt i veckan kirjoitti:

        I kväll äter vi litet god mat,men inga bubblande drycker,det är arbetsdag i morgon igen.

        Vi överlevde,i morgon firar vi FARS DAG.Pappa skall få hembakad tårta och kaffe,och många handgjorda presenter.


      • Ej svensk

        Vi skall vara stolta över att vi är svenskar....Finlandssvenskar är inte svenskar! Hur kan en Finlandssvensk kalla sig för en svensk. Svenska dagen bör heta ngt annat.


      • Grattis till alla
        Ej svensk kirjoitti:

        Vi skall vara stolta över att vi är svenskar....Finlandssvenskar är inte svenskar! Hur kan en Finlandssvensk kalla sig för en svensk. Svenska dagen bör heta ngt annat.

        http://youtu.be/QwveCCwhBJk Vad tycker ni om det här i youtube? Det här är vad svenskarna gör 6.12. Jag tycker om det här mainos. Där är så mycket finskarna som bor i sverige. On kaunista ottaa huomioon heidät suomen itsenäisyyspäivänä ja ovathan hekin ICAlle maksavia asiakkaita. Jag har svårt att kuvitella finskarna gratulera svenskarna ruotsin itsenäisyyspäivänä, eller eestiläisiä eller venäläisiä, heidän itsenäisyyspäivänään. Vi har ochså mycket folk som kommer ? utomlands och bor och lever i finland. Finskarna är så sisäänpäinlämpeäviä. Vi gratulerar inte varandra heller. Eller har du sett att finskatalande säger till svenskatalande: grattis, det är svenska dagen! Eller svenkt säger: grattis suomalaisuuden päivä, grattis suomenkileli. Nej, du kan säg bara grattis till du och de som är lika youself, inte till annorlunda. Det är sorlig. Jag hoppas att vi kan lära och vara mycket mera avoimempia i framtiden.
        Förstår ni den där humor i det där mainos? Jag tycker det sista namnet...jag vet inte vem är den där Hallonen. Vet ni? Är han/hon sverigesfinska eller...? Ochså det är den här problemet med språket: jag inte förstår hela mainos..


      • strandpiparen
        Grattis till alla kirjoitti:

        http://youtu.be/QwveCCwhBJk Vad tycker ni om det här i youtube? Det här är vad svenskarna gör 6.12. Jag tycker om det här mainos. Där är så mycket finskarna som bor i sverige. On kaunista ottaa huomioon heidät suomen itsenäisyyspäivänä ja ovathan hekin ICAlle maksavia asiakkaita. Jag har svårt att kuvitella finskarna gratulera svenskarna ruotsin itsenäisyyspäivänä, eller eestiläisiä eller venäläisiä, heidän itsenäisyyspäivänään. Vi har ochså mycket folk som kommer ? utomlands och bor och lever i finland. Finskarna är så sisäänpäinlämpeäviä. Vi gratulerar inte varandra heller. Eller har du sett att finskatalande säger till svenskatalande: grattis, det är svenska dagen! Eller svenkt säger: grattis suomalaisuuden päivä, grattis suomenkileli. Nej, du kan säg bara grattis till du och de som är lika youself, inte till annorlunda. Det är sorlig. Jag hoppas att vi kan lära och vara mycket mera avoimempia i framtiden.
        Förstår ni den där humor i det där mainos? Jag tycker det sista namnet...jag vet inte vem är den där Hallonen. Vet ni? Är han/hon sverigesfinska eller...? Ochså det är den här problemet med språket: jag inte förstår hela mainos..

        Aj,aj menar de månne vår förra president Tarja Halonen ?Gott Nytt År !åt dig i allafall.


      • Grattis till alla
        strandpiparen kirjoitti:

        Aj,aj menar de månne vår förra president Tarja Halonen ?Gott Nytt År !åt dig i allafall.

        http://www.nissepedia.com/index.php/Maski_Hallonen Jag hittade den här i nätet. Jag hade inte hört Maski Hallonen innan dess. Men nu när jag vet om honom jag tycker att han är riktig hjälte.


    • :-)

      Den röd/gula (Skånska) hänger ute året runt, Finlands hissar jag midsommar och 6.12

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe