Oman kulttuurinsa säilyttäneen suomalaiset puolisot

Hanna_1

Mä oon hämmentyneenä lueskellut useita eri blogeja, jotka on monikulttuurisessa suhteessa elävien naisten kirjoittamia. Kaikissa hypetetään sitä ihanaa kurdi/turkkiruokaa, kurdi/turkki/arabivaatteita, musiikkia jne. Lista on pitkä. Ja se kieli ja kulttuuri, se on niin ihanata että ! Kotiinkin on hankittu isot silkkiverhot ja persialainenmatto olohuoneeseen.
On ihan normaalia olla kiinnostunut puolison kulttuurista ja pitääkin olla jos meinaa saman katon alla asua. Mutta joku roti siihen hommaan hei oikeesti. Nyt ennenkuin rasistikortti heilahtaa niin voin kertoa, että olen arabimiehen puoliso. Meiltä ei löydy persialaistamattoa. Meillä on Ikeaa. En pidä arabien ruuasta muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Meillä syödään pastaa ja muita yleismaailmallisia ruokia. Jos mies haluaa syödä omia kansallisruokiaan niin joutuu tekemään itse. Arabiankieli on kieli siinä missä muutkin. Ei mielestäni ansaitse mitään hypetystä. Arabimusiikki, ei kiitos. Kuuntelen Rammsteinia.
Olis suorastaan mahtavaa kuulla edes yhdestä ulkomaalaisen kumppanista/puolisosta joka ei olisi lähtenyt mihinkään identiteetti larppauksen mukaan. Onko teitä ?

17

434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa mieltä

      Minulla on ollut joitakin seurustelusuhteita ulkomaisten miesten kanssa ulkomailla oleskellessa ja se on yleensä mennyt kyllä toisin päin että mies on hypettänyt suomalaista musiikkia, suomalaisia ruokia jne... Onhan lähes kaikissa kulttuureissa asioita, joista henkkoht pitää, mutta en minäkään ymmärrä että jos seurustelee jonkun vierasmaalaisen kanssa niin mukaudutaan täysin toisen kulttuuriin; se on oman persoonan unohtamista ja suhde päättynee siihen että ihminen muuttuu täysin toiseksi kuin oli tutustumisvaiheessa... Kyllä minä pitkässä suhteessa opiskelisin kumppanini äidinkielen jne mutta odottaisin häneltä samaa.

    • minä olen

      No minä, mutta me olemmekin koko ajan eron partaalla. Mieheni inhoaa suomalaista kulttuuria. Hän inhoaa kaikkea mitä olen kotiin hankkinut, koska kodin sisustuksella ei ole väliä...väliä on vaan mahan täytteellä. Voitpa lukaista mitä juuri kirjoitin tuonne monikulttuuriset suhteet palstalle tästä ruokaongelmastakin. Kun minusta ei ole tullut arabivaimoa. En tee arabiruokaa. Hän ei ruokaani koske paitsi yhteen lajiin mutta enhän minä sitä joka päivä laita. Mieheni on pettynyt ja sanoo kärsivänsä tällaisesta elämästä. Hän haluaa kotiin ja kotimaahan, missä kaikki oli niin fantastista ja elämä ihanaa. Hän ei ole koskaan elänyt yksin vaan ollut aina mamman ja siskojen paapottavana. Hän ei ymmärtääkseni ollut pahemmin keittiössäkään käynyt koko elämänsä aikana kun menimme naimisiin. Ja varmaan on kaamea katsoa naista ilman kaftaania (netissä hän on erityisesti merkannut suosikiksensa kaftaaneja myyvän yrityksen). Niin...eli olen ollut todellakin pettymys hänelle. Nainen josta ei tullutkaan arabia tai edes feikkiarabia.

      • hanna_1

        No huhhuh! Oon aika sanaton! Mutta pakko kysyä, miks katot tollasta miestä??


      • Puoliso omasta maast

        Tuon takia noiden miesten pitäisi ottaa oman kulttuurin nainen. Silloin voi syödä omia ruokiaan joita on koko elämänsä syönyt. Näin minä tekisin itse.


    • Chom chom

      Monissa tapauksissa kyse on alkuvaiheen kuherruskuukaudesta. Ihminen on sosiaalinen otus, identifioituu eri ryhmiin (vaikkapa alkuperän, kielen, uskonnon, harrastuksen mukaan) ja joskus haluaa sen ulkoisestikin osoittaa. Näen asiassa ongelman silloin, jos sokeasti ihaillaan jotakin näkemättä huonoja puolia ja toisaalta, jos nähdään "omassa" kulttuurissa vain huonoja puolia. Tämä on varmaan myös persoona- ja sukupolvikysymys: jotkut haluavat esitellä elämäänsä täysin vieraille ihmisille ja hakea sitä kautta hyväksyntää.

      Meillä tehdään pääasiassa miehen kulttuurin ruokaa tai fuusioruokaa, koska se sopii parhaiten kaikille (maku ruokarajoitteet). Sisustuksesta näkyy, että meillä asuu muitakin kuin kantasuomalaisia. Tykkään kuunnella musiikkia mieheni kotimaasta, mutta yhtä lailla meillä soi Rolling Stones - musiikki se vasta monikulttuurista onkin. Pidän mieheni kotimaasta hankittuja koti- ja yöpukuja, koska ne ovat mukavia ja kauniita. Ulospäin minusta ei juuri näy, että olen naimisissa maahanmuuttajan kanssa, joku tarkkasilmäinen tosin saattaa kiinnittää huomiota kihlajaiskoruihini. Vaikka olen syntyjäni suomalainen, mieheni ei näe minua pelkästään suomalaisena. En ylipäätään ymmärrä, miksi pitäisi luokitella, että on puoliksi sitä tai tätä - miksei voisi olla sekä-että, ainakin jossain määrin? Täytyy myös muistaa, että mieheni kulttuuri on myös lastemme kulttuuriperimää.

      En silti voi sanoa, että olisin "sukeltanut" vieraaseen kulttuuriin tai mieheni suomalaiseen kulttuuriin. Pikemminkin se on ollut pitkä prosessi, vertailua, arviointia, meidän omien tapojen etsimistä. Tärkeimmät asiat ja muutokset eivät kuitenkaan näy ulospäin.

    • mamuvaimo Suomesta

      Asumme mieheni kotimaassa. Meiltä löytyy paljon suomalaista desaingia. Marimekot, muumit Iittalan ja Arabian tuotteet ovat miehenikin mielestä ihan must. Jopa saunankin meille rakensi. Meillä kuunneellaan paljon suomalaista musiikkia ja syödään joskus karjalanpaistia. Lapset katsovat pääasiassa filmit suomenkielellä ja miehenikin on todella kiinnostunut perheemme toisesta äidinkielesä. Onpa pitänyt joululahjaksi saamaansa Jussipaitaakin. Mieheni ei kuitenkaan ole hylännyt omaa kulttuuriaan. Jos asuttaisi suomessa niin varmasti korostettaisiin enemmän hänen maansa "eksotiikkaa" kun se sulmalaisuus olisi niin lähellä joka tapauksessa.

      • etnoilija

        Olen suomalainen nainen ja tosi länsisuomalainen geneettisesti ja mun mielestä juuri nuo Marimekon rätit ovat kamalia ja vanhat Arabian kulhot samoin, enkä paljon perusta lasituotteitakaan, sauna on ihan ok. jos lämmöt laskee tarpeeksi alas. Rakastan Afro- sekä itämaista tanssia liikunnallisessa mielessä,mutta pelkästään kuunneltavana tuo rummutus on monotonista ja pitkästyttävää kuunneltavaa, täyttä bullshittiä.


    • due due

      Jos nyt sattuu kiinnostamaan puolison kulttuuri ja haluaa nähdä elämässään muutakin kuin ladon seinän niin eihän siinä ole mitään pahaa mutta ns fanatismia en minäkään ymmärrä, tietynlaista sokeutta mikä tulee myöhemmin todennäköisesti silmille.

      Luonteeltani olen utelias ja kyllästyn saman jauhantaan kuten suomen radiokanaviin. Netissä onkin kiva kuunnella ja katsella aivan jotain muuta virikkeellistä.

    • näin meillä

      En osaa tehdä mieheni maan ruokia vaan teen suomalaisia ruokia jotka on sitten tuunattu miehen makuun.

      Kotona radiossa soi suomipop tai iskelmäradio.

      Uskontoni ja vaatetukseni on pysynyt samana.

      Harvoin hehkutan mieheni kulttuuria, koska siinä on niin hyvät kuin huonotkin puolet (ihan kuin suomalaisuudessakin)

      Sisustuksesta huomaa että täällä ei ole vain suomalaisia, mutta Ikeakin kelpaa hyvin.

      Toisaalta, opiskelen mieheni kieltä ja lapsille opetetaan molemmat kielet. Lasten myötä mietin myös että pitäisi sittenkin alkaa kinnostua miehen kulttuurin 'naisten jutuista', eihän niitä isä tytöille opeta...

    • En ymmärrä

      Mieheni on Iranin kurdi. Hän on ylistänyt ystäviensä tyttöystäviä, kuinka nämä ovat opetelleet miehensä äidinkielen, kansantansseja jne. Minun mielestäni tuo on naurettavaa. Nyt ollaan Suomessa ja mielestäni mieheni tulisi opiskella suomea. Mitä hittoa minä teen hänen äidinkielellään?? Kommunikoimme englanniksi. Kotimme on sisustettu pelkistetysti. Inhoan muhkeita verhoja ja tekokukkia mitä hänen sukulaistensa kodeista löytyy. Persialainen matto meillä tosin on olohuoneessa ;) Olen tehnyt miehellä selväksi, että minä olen mikä olen ja muuksi en muutu, enkä koe tarvetta miellyttää häntä niin sairaalloisesti, että pyrkisin muuttumaan joksikin mitä en ole. Omasta mielestäni nämä "rivipetturi" naiset mukautuvat silloisen kumppaninsa mukaan ja heiltä puuttuu identiteetti. Helppoja uhreja.

      • Chom chom

        "Mitä hittoa minä teen hänen äidinkielellään??"

        Mä opiskelin mieheni äidinkieltä, koska halusin ymmärtää miestäni paremmin. Mielestäni se on aika hyvä syy. Miksei voisi opetella? Ei siinä menetä mitään omastaan, päinvastoin voi laajentaa näkemyksiään ja tutustua toisenlaiseen kirjallisuuteen ja lauluihin - ja ihmiseen.

        Mulle oli alkuvaiheessa iso apu, että osasin jonkin verran mieheni kieltä. Käytimme englantia todella vähän ja siirryimme suomeen sitä mukaa, kun mies sitä oppi. Selvensimme asioita miehen kielellä ja hän myös kirjoitteli mulle osin suomeksi, osin äidinkielellään.

        Kielen myötä en myöskään ole tuntenut itseäni ulkopuoliseksi mieheni sukulaisten tai kavereiden kanssa, ja olen saanut myös omia ystäviä. En tarvitse tulkkausta tai erityiskohtelua ja voin osallistua keskusteluun. Kielitaito on vapautta! Kun on lapsia, on myös kätevää, että vanhemmat ymmärtävät toistensa äidinkieliä. Kommunikaatio on paljon sujuvampaa.


    • <3 forever

      Oletteko kertoneet olevanne kristittyjä?
      Ettei vaan jäisi kenellekään vahingossa sellainen käsitys, että se olisi vain sivuseikka.
      Tiedämme jokainen että heikäläisille uskonto on näkyvämpi asia kuin suomalaisille.
      Heidän kulttuurinsa johtuu pääasiassa uskonnollisista syistä.
      Samoin on myös meillä suomalaisilla, vaikka emme sitä aina tiedostakaan. Meidän Jumalamme on rakastava Jumala ja antaa pelastusvarmuuden sille, joka uskoo Hänen poikansa kuolleen syntien sovituksena. Kiitos Herralle teistä, jotka olette osoittaneet Hänen rakkauttaan näille ihmisille, jotka eivät vielä Häntä tunne.

      • Chom chom

        En ole kertonut, koska en ole kristitty.


      • jetaime-
        Chom chom kirjoitti:

        En ole kertonut, koska en ole kristitty.

        Meilläkin kotona suhteellisen suomalainen sisustus. Mies ei ole muutenkaan arabi maasta kotoisin. En itsekään hankkisi muhkeita verhoja ja mattoja sun muuta. Tykkään valkoisesta ja violetista :D mies ei ole valittanut sisustuksesta ja uusia hankintoja tehtäessä saanut sanoa mielipiteensä. Sen verran Albaanius näkyy että meillä on esillä jotain matkamuistoja ja Albanian lippu (ei sellanen himoiso ja ei seinällä).

        Kieltä haluan opetella että voin jutella miehrn perheen kanssa ilman hänen tulkkaustaan :) uskontoa en ole vaihtamassa ja uskonnolla ei miehen kotimaassa ole edes merkitystä. Albanialaisesta musiikista olen tykännyt jo ennen kuin tutustuin mieheeni. Tosin nuo kansanlaulut sun muut vingutukset ei iske.


    • Meilläkin kotona suhteellisen suomalainen sisustus. Mies ei ole muutenkaan arabi maasta kotoisin. En itsekään hankkisi muhkeita verhoja ja mattoja sun muuta. Tykkään valkoisesta ja violetista :D mies ei ole valittanut sisustuksesta ja uusia hankintoja tehtäessä saanut sanoa mielipiteensä. Sen verran Albaanius näkyy että meillä on esillä jotain matkamuistoja ja Albanian lippu (ei sellanen himoiso ja ei seinällä).

      Kieltä haluan opetella että voin jutella miehen perheen kanssa ilman hänen tulkkaustaan :) uskontoa en ole vaihtamassa ja uskonnolla ei miehen kotimaassa ole edes merkitystä. Albanialaisesta musiikista olen tykännyt jo ennen kuin tutustuin mieheeni. Tosin nuo kansanlaulut sun muut vingutukset ei iske.

      Itse en osaa tehdä albaniaisia ruokia, ei kyllä mieskään. Eli syödään mitä milloinkin mieli tekee :D lähinnä suomalaista.. ja pitsaa sun muuta.

      Pukeutumista en ala muuttamaan kenenkään takia. Eikä kyllä ole mies vaatinutkaan :) kukaan hänen perheestäkään ei käytä huivia tai pukeudu eri tavalla.

    • safarisara

      Minulla on arabimies ja koti on ihan perussuomalainen koti. Matkoilta on tuotu koriste-esineitä mutta niitä on muualtakin kuin miehen kotimaasta. Mieheni puhuu lähes täydellistä suomea (asunut täällä jo vuosia) ja on muutenkin tavoiltaan lähes suomalainen. Vaikka onkin muslimi, niin juo, polttaa, käy joskus (harvoin) baarissa. Ruoka meillä on milloin mitäkin. Miehen vanhemmat asuvat myös Suomessa ja heidänkin kotinsa näyttää ihan suomalaiselta kodilta ja myös miehen vanhemmat puhuvat lähes täydellistä suomea. Mainittakoon vielä että esim. miehen äiti ei pidä huivia vaikka muslimi onkin. Arabialaisesta musiikista tykkään ja siitä olen tykännyt jo paljon ennen kuin miestä edes tapasin. Kuuntelemme miehen kanssa kuitenkin molemmat enemmänkin listahittejä ja lähinnä trance-tyylistä musiikkia. Sanoisin että ulkomaalaisuus meillä näkyy ainoastaan molempien nimissä. Ja arabiaa olen "vahingossa" oppinut jonkin verran tässä vuosien varrella. En kuitenkaan pysty arabiaksi kommunikoimaan, mutta jonkin verran pystyn keskustelua seuraamaan. Olen nyt raskaana ja lapsemme tulee olemaan kaksikielinen. Saa nähdä opinko minäkin siinä sivussa lisää arabiaa.

    • kahden pojan mama

      Fiksu kirjoitus Hanna.
      Olen itsekin arabimiehen puoliso ja asumme Keski-Euroopassa. Meilla ei korosteta kummankaan kulttuuria. Pojat tosin puhuvat melko sujuvaa suomea, mutta vain pari sanaa isansa aidinkielta. Mies on lahtoisin muslimiperheesta, mutta poikiamme ei ole ymparileikattu. Islam ei nay kodissamme. Syomme yleis-eurooppalaista, tavallista kotiruokaa. Juomme punaviinia. Vietamme joulua. Pukeudumme niin kuin kaikki muutkin. Mina kayn zumbassa ja tyttojen kanssa illanvietossa. Olemme olleet onnellisesti naimisissa 12 vuotta.
      Kaikkea hyvaa kaikille ketjuun osallistuneille. Jos nyt joku toinen kokee omakseen arabikulttuurin, niin sekin on ihan hyva juttu. Kaikista tarkeinta on olla onnellinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      175
      7037
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      41
      4129
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2085
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1619
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1578
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe