Jeesus kommari vai lahtari?

FUCKIFUU

Kumpi Jeesus oli duunari vai porvari?

Tässä muutamia raamatun lauseita jotka osoittaisivat porvarillisuutta

1. Hän syntyi kultalusikka suussa (3 viisasta tietäjää toi kultaa yms. roppakaupalla)
2. Hän ja isänsä olivat yrittäjiä (porvarillinen ammatti puuseppä)
3. Hän oli juutalainen (raha kiinnostaa juutalaisia)
4. Hänen mielestään työnantaja saa täysin vapaasti päättää palkoista (vertauksessa piti hyvänä että isäntä maksoi myöhemmin työt aloittaneille saman palkan kuin aiemmin aloittaneille)


Kommunismia osoittavia kohtia

1. Jeesus ei pitänyt rahanvaihtajista eli vapaasta markkinataloudesta (ei välttämättä kommunismia voi olla korporatismia eli puhtainta kapitalismia)
2. Jeesus sanoi että porvarin on lähes mahdotonta päästä taivaaseen
3. Jeesuksen mielestä mammonaa ei saa palvoa
4. Jeesus käskee antaa varansa köyhille
5. Hän oli juutalainen. (Juutalaiset perustivat kommunismin)

Mitä muita kohtia raamatusta löytyy? Ja kertokaa Te Raamattu-uskovaiset, kumpi Jeesus oli Porvari vai Kommari?

9

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirkkoon kuuluva

      En nyt mikään Raamattu-uskova täysin ole mutta minusta Jeesus oli sosialisti.

    • Hei,

      Olisikko hän kuitenkin ollut melkoinen radikaali!
      Kaisa-pappi

      • Kirkkoon kuuluva

        Ei kun sosialisti, korkeintaan radikaali sosiaalidemokraatti.


      • FUCKIFUU

        Yksinkertainen kysymys KOMMARI vai PORVARI? Niin eikös pappi vastaa ohitse, eli oli radikaali eikä konservatiivi, no oliko hän radikaali porvari vai radikaali kommari?

        Pyhä Yksinkertaisuus, Hulluja Nuo Papit!


    • työväen mies

      Jeesus veljeili ennemmin kalastajien kuin kirjanoppineiden kanssa eikä tykännyt rahanvaihtajista eikä rikkaista joten lienee hän olisi paremmin nykysuomessa kuulunut vasemmistoliiton porukoihin.

    • mmt444

      Jeesuksen ja kommunistien ero on siinä, että Jeesus halusi, että rikkaat ihmiset jakaisivat vapaaehtoisesti omastaan köyhille - kommunistit puolestaan ovat valmiita ottamaan rikkailta tarvittaessa jopa väkivalloin.

    • ********

      Apostolien teoissa kerrotaan kuinka omaisuus oli annettava yhteisölle,
      Ananiaalle kävi köpelösti kun pimitti osuuden omaisuudestaan.
      Pitämällä osan omaisuudestaan kiusasi muka Jumalaa.
      Alkuserakunta toimi kuten kommunistit, seurakunnan tilalla kommareilla
      on valtio.
      Toisinajattelijoita ei kummassakaan suunnassa hyväsytä.

      • llttggf

        Ananias ja Safira kuolivat, koska he yrittivät valehdella ja pettää Pyhää Henkeä, eivät he oikeastaan sen rahan takia kuolleet.


    • .../

      Ei kumpikaan. Jeesus ja hänen varhaisimmat seuraajansa eivät ajaneet yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden korjaamista, oli kyse sitten köyhistä, naisten asemasta tms. Heidän silmissään siinteli heti kohti pian tuleva maailmanloppu ja Jumalan valtakunta jossa vasta vääryyden korjautuisivat eivätkä “tässä ajassa”. Ts. maailmankielteisyys. Kaksi esimerkkiä UT:n tutkimukseksesta Jeesuksen ja varhaisimpien kristittyjen ajattelusta tältä osin:

      https://helda.helsinki.fi/handle/10138/21601 Juha Molari: “Q-evankeliumi ja psykohistoria”; hyvä suomenkielinen katsaus rekonstruoituun Q-lähteeseen ja sen tutkimukseen suhtautuu Molarin Q-lähteestä esittämään tai yleensä psykohistoriaan miten hyvänsä. Q-lähde heijastelee hyvinkin Jeesuksen oman toiminnan eetosta.
      s.144 --Vaikka vallitsevat olot olivat köyhät ja Antipaksen hienostelevaa hovielämää pidettiin epäoikeudenmukaisena (Lk. 7:25 /Mt. 11:8), Q-evankeliumin autuaaksi julistuksessa heijastuu vakaumuksellinen köyhyyden ihailu. Autuaaksi julistukset eivät ole poliittisia protesteja epäoikeudenmukaista huonopalkkaisuutta vastaan, maaseudun pientilallisten moitteita urbanisoitunutta eliittiä vastaan tai pyrkimyksiä rakentaa varhainen egalitaristinen (tasa-arvoinen) yhteisö.170 …--
      s.145 --Juuri välittömästi ennen autuaaksi julistusta on kiusauskertomuksessa väitetty, että maallinen valta kuuluu paholaisen valtapiiriin. Autuaaksi julistusten jälkeen Q-evankeliumissa on annettu neuvoksi lahjoittaa vapaaehtoisesti kaikki ryöstäjälle (Lk. 6:29–30 /Mt. 5:39b-40, 42). Myös muualla Q-evankeliumissa ilmenee ajattelutapa, jonka mukaan pienen omakohtaisen käyttöomaisuuden omistaminen on vaarallista uskolle (Lk. 4:3-4 /Mt. 4:3-4; Lk. 6:20b /Mt. 5:3; Lk. 10:4/Mt. 10:9; Lk. 11:3-4/Mt. 6:11–13; Lk. 12:22b-23, 29/Mt. 6:25, 31; Lk. 12:33/Mt. 6:20; Lk. 14:21–22; vrt. Mt. 22: 9-10; Lk. 17:33/Mt. 10:39; Lk. 16:13/Mt. 6:24). Kyse ei ole enää sosiaalisesta eriarvoisuudesta, jonka tähden köyhät päivätyöläiset ja pienviljelijät kapinoisivat kaupungissa asuvaa rikkaiden luokkaa vastaan, vaan Q-ryhmän köyhien ihmisten tavasta rakentaa uusi identiteetti (henkilökohtainen ja/tai yhteisöllinen) nihilismin autuutta ylistäen.--

      Samoin naisten asemassa:
      http://thebibleisnotholy.files.wordpress.com/2010/06/ehrman-lost-christianities_the-battle-for-scripture-and-the-faiths-we-never-knew-2003.pdf Ehrman, Bart D.: “Lost Christianities : the battles for scripture and the faiths we never knew”, ss.44-46 (luku “Lost Views of Renunciation”):
      --This stress on the ascetic life—the life apart from the pleasures of the flesh—… may have started with Jesus himself, who anticipated that this world and life as we know it would all come to an abrupt end when God appeared in judgment to overthrow the forces of evil in control of this earth and set up his own Kingdom, the Kingdom of God, in which there would be no more oppression, injustice, poverty, disease, famine, natural disaster, suffering, or evil..…
      The ascetic ideal went hand in glove with what we, in hindsight, might think of as the “liberated” form of ancient Christianity, which stressed the equality of women in Christ. For apocalypticists like Jesus, Paul, and their immediate followers, this age and the social conventions it embraces are passing away. That includes the distinctions between the sexes. And so it is no wonder that Jesus was reputed to have women followers who associated with him in public, ate with him, touched him, supported him. And no wonder, either, that Paul had women leaders in his churches and insisted that in Christ “there is not male and female.”27
      But neither Jesus nor Paul urged a social revolution. Why revolt against the present system in order to make society better in the long haul? For these people, there was never going to be a long haul. The end was coming soon, and the best one could do was prepare for it.--

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata

      Manneja, vaiko matuja?
      Mikkeli
      81
      5047
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4869
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4268
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3058
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2699
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2596
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      53
      2247
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2221
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1850
    Aihe