Miksi asioita pitää kiertää tai vastata hiukan asian ytimen vierestä tiettyjen kysymysten kohdalla, esim. joulua koskevat kysymykset? Se vaan ei tunnu oikealta eikä hyvältäkään.
Papit
17
116
Vastaukset
- kui22
Miksi ei kaikesta voi puhua vielääkään vaikka elämme v. 2014 aivan kohta? Niin tulkitsen vaiteliaisuuden ja kiertelyn esim. joulua koskevissa kysymyksissä.
Vain yksinkertaiselle tai ajattelemattomalle voi vastata että kyllähän Raamatussa joulusta puhutaan ja osoittaa tiettyjä jakeita - niissä ei tasan puhuta joulunvietosta mitään, se on ihmisten keksintöä. Jeesus ei edes syntynyt nykyisin vietettävän joulun aikoihin.
Miksi tosiasiaa ei saa myöntää? Siitä ei mikään pilaannu, voihan nykyjoululle silti antaa tuon(kin) tarkoituksen jos mielii, vaikka sen vietto onkin ihmisen käsialaa.
Miksi siis on pakko uskotella semmosta jonka aivan takuulla tietää keksityksi asiaksi?? Ei Raamatussa tietääkseni edes kehoiteta mitenkään viettämään joulua, vähän toisin on pääsiäisen laita.- tuhat ja yksi
Ikivanha vuodenkiertokulun taittumisen juhla, juutalaisilla oli käytössä kuukiertoinen kalenteri, peräisin Babyloniasta,ja siihen lisättiin sitten päiviä jotta pääsiäinen osuisi kuukierron kanssa kohdalleen.
Mutta Joulu han on Rooman Zeus sika juhla , vietetään Juliuksen perustaman ajanlaskun muun iänikuisen kulttijuhlien jatkeena ,Jeesus on syntynyt muomattavasti ennen joulua.
Juutalsiset viettävät n, joulumme aikoina Hanukka juhlaansa, joka perustuu muistolle ja voitolle Syyrian Seleukos kuninkaan Antiokhos neljäs Epifaneen suorittaman juutalaisen uskonnon ja kansanmurhasta selviytymisen muistoksi.
Juutalaiset ovat uskonnossaan joutuneet selittämään tuon ns, öljynihmeeksi ,jotta kristinuskoiset eivät heitä hävittäisi sukupuuttoon.
Kui22,
Tarkoitatko joulua koskevien kysymysten suhteen sitä, miksi joulu on sijoitettu siihen aikaan kuin on?
Kuten varmasti tiedät, Jeesuksen oikeaa syntymäpäivää ei tiedetä. Se, miksi joulu on silloin kun on, nousee todennäköisesti siitä, että varhaiset kristityt uskoivat Jeesuksen kuolinpäivän sekä siittämispäivän olevan samoja (tämä uskomus oli peritty tuon ajan juutalaisuudesta). Tuoksi päiväksi uskottiin 25.3. Ja sitten kun tuosta päivästä lasketaan yhdeksän kuukautta, tullaan jouluun.
Vilppu H.
pappi- kui22
Tarkoitan sitä että koko joulunvietto juttu kristillisine perinteineen on monta sataa vuotta tuon ajan jälkeen kehitelty, siitä eli joulusta eikä sen viettämisestä Raamattu puhu mitään, ne jakeet jotka puhuvat Jeesuksen syntymän aikaista tapahtumista eivät suinkaan puhu joulunvietosta mitään.
Ihmisille puhuttu niin vuosisatoja jo että suurin osa varmaan ihan oikeasti ajattelee että on ollut joku eka joulu joskus.
Ei ole ollut, kuinka vaikeaa se on ymmärtää mitä tällä tarkoitan?
Miksi sitä ei saata sanoa että se on ihmisten kehittelemä ajatus, ja enemmän ihmettelen tätä heidän kohdallaan jotka sanovat olevansa hyvin kirjaimellisia Raamatun suhteen.
Siis miksi pappi vetoaa tiettyihin Raamatunjakeisiin silloin kun joku kyselee joulu Raamatullisuudesta väittäen että sieltähän se löytyy -halutaanko niin että ihmisten olisi välttämättä oltava siinä uskossa että tuo on totta? Tai ainakin niin että asiaa tuntematon ei oppisi tietämään, jos näin niin miksi?
Joulunviettäjä ja joulukirkossa käynyt..
Kauan, lapsesta asti olen tiennyt miten asian laita on liikoja miettimättä, mutta nykyään on alannut vaivata että minkä takia sitä ikäänkuin tulee pitää todellisuutena..
Rehelliseen asioitten näkemiseen pyrkivä, niin pitkälle kuin se on mulle mahdollista, sillä en voi hävitä mitään. Edes Jeesus ei häviä multa minnekään, vaikka näitä mietin.. - kui22
kui22 kirjoitti:
Tarkoitan sitä että koko joulunvietto juttu kristillisine perinteineen on monta sataa vuotta tuon ajan jälkeen kehitelty, siitä eli joulusta eikä sen viettämisestä Raamattu puhu mitään, ne jakeet jotka puhuvat Jeesuksen syntymän aikaista tapahtumista eivät suinkaan puhu joulunvietosta mitään.
Ihmisille puhuttu niin vuosisatoja jo että suurin osa varmaan ihan oikeasti ajattelee että on ollut joku eka joulu joskus.
Ei ole ollut, kuinka vaikeaa se on ymmärtää mitä tällä tarkoitan?
Miksi sitä ei saata sanoa että se on ihmisten kehittelemä ajatus, ja enemmän ihmettelen tätä heidän kohdallaan jotka sanovat olevansa hyvin kirjaimellisia Raamatun suhteen.
Siis miksi pappi vetoaa tiettyihin Raamatunjakeisiin silloin kun joku kyselee joulu Raamatullisuudesta väittäen että sieltähän se löytyy -halutaanko niin että ihmisten olisi välttämättä oltava siinä uskossa että tuo on totta? Tai ainakin niin että asiaa tuntematon ei oppisi tietämään, jos näin niin miksi?
Joulunviettäjä ja joulukirkossa käynyt..
Kauan, lapsesta asti olen tiennyt miten asian laita on liikoja miettimättä, mutta nykyään on alannut vaivata että minkä takia sitä ikäänkuin tulee pitää todellisuutena..
Rehelliseen asioitten näkemiseen pyrkivä, niin pitkälle kuin se on mulle mahdollista, sillä en voi hävitä mitään. Edes Jeesus ei häviä multa minnekään, vaikka näitä mietin..Sehän on entisestä Saturnaliajuhlasta tuo 25.12 otettu, juhlittiin auringon uutta syntymää jne.(pakanuus).
Juhlalle laitettiin uusi krist. merkitys ns. joulu..
Miksi ei saisi tietää?
Miksi pappi ei kerro kaikkea jos joku tietämätön kyselee, vaan kertoo vain sen mihin ihmisten halutaan uskovan? - ****
kui22 kirjoitti:
Tarkoitan sitä että koko joulunvietto juttu kristillisine perinteineen on monta sataa vuotta tuon ajan jälkeen kehitelty, siitä eli joulusta eikä sen viettämisestä Raamattu puhu mitään, ne jakeet jotka puhuvat Jeesuksen syntymän aikaista tapahtumista eivät suinkaan puhu joulunvietosta mitään.
Ihmisille puhuttu niin vuosisatoja jo että suurin osa varmaan ihan oikeasti ajattelee että on ollut joku eka joulu joskus.
Ei ole ollut, kuinka vaikeaa se on ymmärtää mitä tällä tarkoitan?
Miksi sitä ei saata sanoa että se on ihmisten kehittelemä ajatus, ja enemmän ihmettelen tätä heidän kohdallaan jotka sanovat olevansa hyvin kirjaimellisia Raamatun suhteen.
Siis miksi pappi vetoaa tiettyihin Raamatunjakeisiin silloin kun joku kyselee joulu Raamatullisuudesta väittäen että sieltähän se löytyy -halutaanko niin että ihmisten olisi välttämättä oltava siinä uskossa että tuo on totta? Tai ainakin niin että asiaa tuntematon ei oppisi tietämään, jos näin niin miksi?
Joulunviettäjä ja joulukirkossa käynyt..
Kauan, lapsesta asti olen tiennyt miten asian laita on liikoja miettimättä, mutta nykyään on alannut vaivata että minkä takia sitä ikäänkuin tulee pitää todellisuutena..
Rehelliseen asioitten näkemiseen pyrkivä, niin pitkälle kuin se on mulle mahdollista, sillä en voi hävitä mitään. Edes Jeesus ei häviä multa minnekään, vaikka näitä mietin..Mistä sä tuollaisen käsityksen olet saanut, että kristinuskossa luultaisiin Raamatussa kuvattavan joulunviettoa? Näkeehän sen jokainen itse helposti, ettei siellä kuvata, eikä mitään sellaista kirkossa ole väitettykään.
Papit eivät ole ilmeisesti käsittäneet, että jotkut ehkä luulevat joulunvieton perustuvan joulunviettona Raamattuun tai että he luulevat kirkon uskottelevan niin.
Joulua vietetään Jeesuksen syntymäjuhlana. Tuo synttärien juhlinta ja sen perinteet ovat kehittyneet aikojen myötä, eikä siinä ole sen merkillisempää kuin että meidän omien syntymäpäiväjuhliemme yhdeksi perinteeksi on tullut täytekakku.
Kun puhutaan "ensimmäisestä joulusta", tarkoitetaan Jeesuksen syntymää ja siihen liittyviä tapahtumia, ei siis suinkaan mitään joulunviettoa. - ****
kui22 kirjoitti:
Sehän on entisestä Saturnaliajuhlasta tuo 25.12 otettu, juhlittiin auringon uutta syntymää jne.(pakanuus).
Juhlalle laitettiin uusi krist. merkitys ns. joulu..
Miksi ei saisi tietää?
Miksi pappi ei kerro kaikkea jos joku tietämätön kyselee, vaan kertoo vain sen mihin ihmisten halutaan uskovan?Sitten vielä tuo, että mitä ihmeen merkitystä sillä on, jos joulua vietetään muinaisen pakanajuhlan aikaan? Samahan se on milloin sitä vietetään, kun kerran Jeesuksen syntymäpäivää ei tiedetä. Tärkeää on vain se, että vietetään.
Kummallisissa asioissa näet salailua, sellaisissa, joilla ei ole merkitystä. kui22 kirjoitti:
Tarkoitan sitä että koko joulunvietto juttu kristillisine perinteineen on monta sataa vuotta tuon ajan jälkeen kehitelty, siitä eli joulusta eikä sen viettämisestä Raamattu puhu mitään, ne jakeet jotka puhuvat Jeesuksen syntymän aikaista tapahtumista eivät suinkaan puhu joulunvietosta mitään.
Ihmisille puhuttu niin vuosisatoja jo että suurin osa varmaan ihan oikeasti ajattelee että on ollut joku eka joulu joskus.
Ei ole ollut, kuinka vaikeaa se on ymmärtää mitä tällä tarkoitan?
Miksi sitä ei saata sanoa että se on ihmisten kehittelemä ajatus, ja enemmän ihmettelen tätä heidän kohdallaan jotka sanovat olevansa hyvin kirjaimellisia Raamatun suhteen.
Siis miksi pappi vetoaa tiettyihin Raamatunjakeisiin silloin kun joku kyselee joulu Raamatullisuudesta väittäen että sieltähän se löytyy -halutaanko niin että ihmisten olisi välttämättä oltava siinä uskossa että tuo on totta? Tai ainakin niin että asiaa tuntematon ei oppisi tietämään, jos näin niin miksi?
Joulunviettäjä ja joulukirkossa käynyt..
Kauan, lapsesta asti olen tiennyt miten asian laita on liikoja miettimättä, mutta nykyään on alannut vaivata että minkä takia sitä ikäänkuin tulee pitää todellisuutena..
Rehelliseen asioitten näkemiseen pyrkivä, niin pitkälle kuin se on mulle mahdollista, sillä en voi hävitä mitään. Edes Jeesus ei häviä multa minnekään, vaikka näitä mietin..kui22,
En usko, että kukaan pappi sanoo joulun löytyvän raamatusta siinä mielessä että siellä mainittaisiin joulu ja joulunvietto. Mutta kristityt ovat ottaneet tavaksi viettää Jeesuksen syntymään liittyvää juhlaa jouluna - juhlan ajankohta päädyttiin sitten määrittelemään Vilpun mainitsemalla tavalla. Ja toki on myös hyödynnetty jo olemassa olevia juhlia ja annettu niille uusi sisältö.
Tässä on varmaan osin kyse sanojen erilaisesta ymmärtämisestä. Minä saattaisin ihan hyvin sanoa jotain tyyliin "raamatussa kerrotaan joulusta" koska tarkoittaisin "raamatusta löytyy sisältö sille juhlalle jota me kutsumme jouluksi". Mutta en todellakaan tarkoittaisi että raamatusta löytyy joulu siten kuin me sen nyt käsitämme.
Minusta on hyvä asia, että me juhlistamme Jeesuksen syntymää ja että on vuodenkierrossa aika, jolloin erityisesti pysähdymme miettimään Jeesuksen syntymän merkitystä.
Aija-pappi- kokokom
kui22 kirjoitti:
Tarkoitan sitä että koko joulunvietto juttu kristillisine perinteineen on monta sataa vuotta tuon ajan jälkeen kehitelty, siitä eli joulusta eikä sen viettämisestä Raamattu puhu mitään, ne jakeet jotka puhuvat Jeesuksen syntymän aikaista tapahtumista eivät suinkaan puhu joulunvietosta mitään.
Ihmisille puhuttu niin vuosisatoja jo että suurin osa varmaan ihan oikeasti ajattelee että on ollut joku eka joulu joskus.
Ei ole ollut, kuinka vaikeaa se on ymmärtää mitä tällä tarkoitan?
Miksi sitä ei saata sanoa että se on ihmisten kehittelemä ajatus, ja enemmän ihmettelen tätä heidän kohdallaan jotka sanovat olevansa hyvin kirjaimellisia Raamatun suhteen.
Siis miksi pappi vetoaa tiettyihin Raamatunjakeisiin silloin kun joku kyselee joulu Raamatullisuudesta väittäen että sieltähän se löytyy -halutaanko niin että ihmisten olisi välttämättä oltava siinä uskossa että tuo on totta? Tai ainakin niin että asiaa tuntematon ei oppisi tietämään, jos näin niin miksi?
Joulunviettäjä ja joulukirkossa käynyt..
Kauan, lapsesta asti olen tiennyt miten asian laita on liikoja miettimättä, mutta nykyään on alannut vaivata että minkä takia sitä ikäänkuin tulee pitää todellisuutena..
Rehelliseen asioitten näkemiseen pyrkivä, niin pitkälle kuin se on mulle mahdollista, sillä en voi hävitä mitään. Edes Jeesus ei häviä multa minnekään, vaikka näitä mietin.."Ihmisille puhuttu niin vuosisatoja jo että suurin osa varmaan ihan oikeasti ajattelee että on ollut joku eka joulu joskus."
Niinpä. Silloin, kun Jeesus syntyi, ei tietenkään ollut joulu meidän joulumme tavoin. Me katselemme asioita omasta näkökulmastamme ja voimme ajatella, että ensimmäinen joulu oli silloin, kun Jeesus syntyi. Mitä väärää siinä on? Mielestäni ei mitään.
Jos kritisoit sitä, että ylipäätään vietämme joulua, vaikka Raamatussa ei niin kehoteta tekemään, kysyn, kehottaako Raamattu sinua viettämään omia syntymäpäiviäsi. Entä kirjoittelemaan tälle palstalle? Tai kulkemaan autolla? - kui22
**** kirjoitti:
Mistä sä tuollaisen käsityksen olet saanut, että kristinuskossa luultaisiin Raamatussa kuvattavan joulunviettoa? Näkeehän sen jokainen itse helposti, ettei siellä kuvata, eikä mitään sellaista kirkossa ole väitettykään.
Papit eivät ole ilmeisesti käsittäneet, että jotkut ehkä luulevat joulunvieton perustuvan joulunviettona Raamattuun tai että he luulevat kirkon uskottelevan niin.
Joulua vietetään Jeesuksen syntymäjuhlana. Tuo synttärien juhlinta ja sen perinteet ovat kehittyneet aikojen myötä, eikä siinä ole sen merkillisempää kuin että meidän omien syntymäpäiväjuhliemme yhdeksi perinteeksi on tullut täytekakku.
Kun puhutaan "ensimmäisestä joulusta", tarkoitetaan Jeesuksen syntymää ja siihen liittyviä tapahtumia, ei siis suinkaan mitään joulunviettoa.****
"Mistä sä tuollaisen käsityksen olet saanut, että kristinuskossa luultaisiin Raamatussa kuvattavan joulunviettoa?" Kärjistin, puhutaan kuitenkin ns. ensimmäisestä joulusta, siis siellä jossain kedoilla ja tallissa jne. ymmärrä jotakin!
Lisäksi..
No voi pyhä sylvi, mikä se jouluevankeliumi sitten on?
Kun eräässa ketjussa kysyin sitä (joulun viettoa) pappi viittasi varmaan ns. jouluevankeliumiin.
Niin vietetään syntymäjuhlana joo, mutta kehoitusta siihen ei löydy ja useimmat ihmiset uskovat sen kirjaimellisesti niin kuin se kerrotaan, ei paha mutta ei tottakaan! Siitä kysymys, miksi ei saisi? - kui22
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
kui22,
En usko, että kukaan pappi sanoo joulun löytyvän raamatusta siinä mielessä että siellä mainittaisiin joulu ja joulunvietto. Mutta kristityt ovat ottaneet tavaksi viettää Jeesuksen syntymään liittyvää juhlaa jouluna - juhlan ajankohta päädyttiin sitten määrittelemään Vilpun mainitsemalla tavalla. Ja toki on myös hyödynnetty jo olemassa olevia juhlia ja annettu niille uusi sisältö.
Tässä on varmaan osin kyse sanojen erilaisesta ymmärtämisestä. Minä saattaisin ihan hyvin sanoa jotain tyyliin "raamatussa kerrotaan joulusta" koska tarkoittaisin "raamatusta löytyy sisältö sille juhlalle jota me kutsumme jouluksi". Mutta en todellakaan tarkoittaisi että raamatusta löytyy joulu siten kuin me sen nyt käsitämme.
Minusta on hyvä asia, että me juhlistamme Jeesuksen syntymää ja että on vuodenkierrossa aika, jolloin erityisesti pysähdymme miettimään Jeesuksen syntymän merkitystä.
Aija-pappiusko mitä tahdo Aija-pappi
"En usko, että kukaan pappi sanoo joulun löytyvän raamatusta siinä mielessä että siellä mainittaisiin joulu ja joulunvietto"
Minä liian yksinkertaisesti kysyin yhdessä ketjussa että missä kohtaa Raamatussa puhutaan joulusta, johon KaisaK-pappi vastasi antamalla jakeitten numerot, varmaan ns. jouluevankeliumiin:) Eli yksioikoisesti asia annetaan ymmärtää niin.
Ajatteli varmaan että tyydyn tuohon, enkä tiedä enempää(?)
Miksi tää yksinkertainen asia on niin vaikea, siksi vissiin kun se pitäisi vain ajatella niin kuin se opetaan. On jotenkin väärin että siitä puhuu?
Älkää sitten puhuko jouluevankeliumista ja ensimmäisestä joulusta ikäänkuin se olisi konreettista totta - kui22
kokokom kirjoitti:
"Ihmisille puhuttu niin vuosisatoja jo että suurin osa varmaan ihan oikeasti ajattelee että on ollut joku eka joulu joskus."
Niinpä. Silloin, kun Jeesus syntyi, ei tietenkään ollut joulu meidän joulumme tavoin. Me katselemme asioita omasta näkökulmastamme ja voimme ajatella, että ensimmäinen joulu oli silloin, kun Jeesus syntyi. Mitä väärää siinä on? Mielestäni ei mitään.
Jos kritisoit sitä, että ylipäätään vietämme joulua, vaikka Raamatussa ei niin kehoteta tekemään, kysyn, kehottaako Raamattu sinua viettämään omia syntymäpäiviäsi. Entä kirjoittelemaan tälle palstalle? Tai kulkemaan autolla?kokokom
No, ei kehota niitäkään. Tällä kaikella ongin myös sitä kun välillä ollaan niin Raamatullisia että huh,huh..
Ja toisaalta voisihan tuon kyllä selkeästi sanoa minkä päälle se on liimattu se joulu, mitä pahaa siinä on..
"Me katselemme asioita omasta näkökulmastamme ja voimme ajatella, että ensimmäinen joulu oli silloin, kun Jeesus syntyi" No kerropa missä kaikissa asioissa saakin katsoa asioita omasta näkökulmastaan suhteessa Raamattuun, eli säveltää kuten lystää. Joulun vietto menoineen on mukavan kotoista kun ajatukseen on tottunut, joo tiedän - koska vietän joulua!
Te ette nyt vain tykkää kun joulua vähän sorkitaan. - kui22
kui22 kirjoitti:
usko mitä tahdo Aija-pappi
"En usko, että kukaan pappi sanoo joulun löytyvän raamatusta siinä mielessä että siellä mainittaisiin joulu ja joulunvietto"
Minä liian yksinkertaisesti kysyin yhdessä ketjussa että missä kohtaa Raamatussa puhutaan joulusta, johon KaisaK-pappi vastasi antamalla jakeitten numerot, varmaan ns. jouluevankeliumiin:) Eli yksioikoisesti asia annetaan ymmärtää niin.
Ajatteli varmaan että tyydyn tuohon, enkä tiedä enempää(?)
Miksi tää yksinkertainen asia on niin vaikea, siksi vissiin kun se pitäisi vain ajatella niin kuin se opetaan. On jotenkin väärin että siitä puhuu?
Älkää sitten puhuko jouluevankeliumista ja ensimmäisestä joulusta ikäänkuin se olisi konreettista tottaAija-pappi
Jopa tietäjien Jeesukselle tuomia lahjoja kultaa, mirhaa ja suitsuketta verrataan meidän CantaKlausilta saamiimme lahjaröykkiöihin..että näin mekin.. sitten..
No mutta kiva kun muuten sanot että ei se oikeasti ole niin että on ollut 'ensimmäinen joulu' eikä ole mitään jouluevankeliumiakaan, se kaikki on todella ihmisten keksintöä mutta esim. pikkulapset eivät tiedä semmosta, tarvitseeko heidän? Eivät monet aikuisetkaan oikeasti tiedä mikä on totta ja mikä on keksittyä.
Ehkä pääsisi vähemmällä jos ei ajattelisi niin paljon..
- Mirka,,:-)
Raamattu jumalineen ja jeesuxsineen ovat vain pelkkää satua.
- 1 + 2
Lapsosille kerrotaan hyväntahtoisesti juttua Joulupukista ja tontuista. Se antaa jännitystä ja ah niin ihanaa odotusta ennen joulua.
Mutta viimeistään kun lapsi on siirtymässä esikouluun paljastetaan hänelle totuus, jottei hän joutuisi naurunalaiseksi.
Kohta, kun maallistuminen on edennyt tarpeeksi pitkälle, kertovat vastuulliset vanhemmat lapsilleen ettei tuota jeesusjuttuakaan pidä ottaa vakavasti. Nätti kertomus ja välillä hienot lavasteet, mutta vain vanha satu.
Leikkihassua!
- kui22
"kui22
Kuka keksi ensimmäisen joulun, eihän sellaista olekaan ainakaan Raamatussa ..
Joulunviettäjä
Hei Kui22,
ensimmäisestä joulusta kerrotaan kyllä Raamatussa Luukkaan evankeliumissa 2:1-20.
Me nimenomaan juhlimme Jeesuksen syntymää seimeen ja jouluevankeliumissa siitä juuri puhutaan.
-KaisaK, pappi"
Tässa lyhykäisyydessään kysymykseni toisessa ketjussa ja -KaikaK, papin siihen antama vastaus kokonaisuudessaan, kyllä KaisaK, pappi vain siinä niin vastaa että joulusta kerrotaan Raamatussa eikä mitään muuta kerro. en ole valehtelija, Aija pappi! - kui22
Aija-papille vielä yksi lillukanvarsi..
No, ei nyt tietenkään siellä Raamatussa sitä joulu-sanaa ole jos sitä tarkoitat, en minäkään nyt niin pösilö sentään ole - miten ihmeen yksinkertasina te ihmisiä oikein pidätte??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .894600Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403133Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032202Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2311348Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 671097
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että112999