Usein esiintyy väite, että evoluutio ja älykäs suunnitelu sulkeistavat toisensa pois. Ihmettelen keskustelun yksisilmäisyyttä. Miksi emme voisi uskoa niiden samanaikaisuuteen. Teistisen evoluution mahdollisuutta ei tunnuta otetavan huomioon.
En näe kauhean hedelmällisenä tätä nykyistä lapsellista kinastelua jonka kutsuminen keskusteluksi on sanan väärinkäyttöä.
Toivoisin asiallista keskustelua ainaisen haukkumisen ja leimaamisen sijasta.
Miksi lyödä toista leimakirveellä jos kyseisen henkilön mielipide ei istu omaan uskomusmaailmaan?
Toivoisin aikuisilta aikuisen käytöstä.
Älykäs suunnitelu ei sulje pois evoluutiota
31
157
Vastaukset
Kreationistit sulkevat evoluution mahdollisuuden tyystin pois.
Minusta ei ole mahdotonta etteikö evoluutio voisi olla jossain määrin "ohjattua" mutta niin kauan kun yksikään todiste ei tätä puolla ei älykästä suunnittelua voi huomioida, varsinkaan kun luonnosta löytyy hyvin paljon huonoa suunnittelua ja virheitä.
nuoren maan Kreationistit tosin selittävät tämän syntiinlankeemuksen aiheuttamalla rappeutumisella.
YEC:n mahdollisuus on suljettu täysin pois mutta OEC:a ei. Itse en usko minkäänlaiseen suunnitteluun koska evoluution prosessit seltittävät kehityksen kaikkine virheineen paremmin.
Parempi että täällä kinastellaan kuin että oltaisiin kadulla toistemme kurkussa kiinni:)>Teistisen evoluution mahdollisuutta ei tunnuta otetavan huomioon.
Toki täällä on ihmisiä, jotka pitävät sitä enemmän tai vähemmän mahdollisena.
Ei toki kreationistien puolella ainuttakaan.- kvasi2
Minä puolestani uskon kvanttievoluutioon.
- Puolimutkvasi
Hienoo kvasi. Osasit kirjottaa kaks aika vaikeeta ja hienolta kuulostavaa sanaa 'kvantti' ja 'evoluutio' yhteen. Mahtavaa. Sitte seuraavaksi voisit kvasiälykkyydelläsi selvittää mitä molemmat sanat oikeesti tarkottaa. Ja kun kuvittelet ymmärtäväs niiden merkitykset voisit selittää meille kvasitolloille mitä tarkoittaa kvanttievoluutio?
Mutta ihan ekaks voisit meille kvasitolloille selittää, että miks Dembski oli mielestäs väärässä kolikkoesimerkissään.
- kukkaluuruu
Ehkä se menee niin että älykäs ajattelu sulkee pois kreationismin?
Katsoppas aloittaja kun sattuu olemaan niin, että nämä kreationismin todisteiksi väitetyt asiat on tieteellisesti selitettävissä ja kaikki sopii oikein kauniisti naturalistiseen maailmankuvaan. Tiede toimii koska se kykenee tekemään todellisuutta koskevia ennustuksia siitä miten todellisuus käyttäytyy. Tämä on se syy miksi tieteen avulla kyetään tekemään lentokoneita ja matkapuhelimia.
Väite jonka mukaan ihmiset ovat joskus ratsastaneet dinosauruksilla ei ennusta muuta kuin että väitteen esittäjällä on populaation keskiarvoon kohonnut mahdollisuus pukeutua pakkopaitaan.
Ihan turha väkisin petää itseään. Kokeile itse miltä tuntuu katsoa maailmaa ilman että kuvittelee jumalan olemassaolon. Vai uskallatko? Pelkäätkö että joudut helevettiin jos rehellisesti puntaroit sitä vaihtoehto että ehkä tietellinen maailmakuva on sittenkin totta?- örts.
Totta puhut, jumalaan uskovat sulkevat kaiken pois mikä on raamattua vastaan, ummistavat silmänsä tosi asioilta.
- Heikki Hynninen
Toivon ettet tyrkytä minulle kantoja joita en kannata. Yritän vastata huomioihisi.
1. Uskon tieteeliseen maailmankuvaan
En koskaan halua profiloitua tieteen vastustajaksi. Tiede on kiistatta hyvä ja hyödyllinen asia. Ja myös kiehtova. Mutta itse vastustan ajatusta, että Jumala ja tiede olisivat toisensa poissulkevia jotenkin lähtökohtaisesti. Samoin kuin evoluution ja suunnitelun turha vastakainasettelu.
2) Olen ollut ateisti
Huomattavan pätkän elämääni olen ollut epäuskossa. Eli olen katsellut maailmaa ilman Jumalaa.
3) En pelkää helvettiä
Koen Jumalan antaneen minulle ajattelukyvyn siksi, että käyttäisin sitä. En joudu helvettiin tieteellisten tai filosofisten ajattelukuvioiden takia.
4) Ihmiset eivät ratsastaneet dinoilla
En tiedä mistä repäisit ajatuksen mutta minun kanta se ei ole. Dinosaurukset olivat täällä vuosimiljoonia ennen meitä. - tieteenharrastaja
Heikki Hynninen kirjoitti:
Toivon ettet tyrkytä minulle kantoja joita en kannata. Yritän vastata huomioihisi.
1. Uskon tieteeliseen maailmankuvaan
En koskaan halua profiloitua tieteen vastustajaksi. Tiede on kiistatta hyvä ja hyödyllinen asia. Ja myös kiehtova. Mutta itse vastustan ajatusta, että Jumala ja tiede olisivat toisensa poissulkevia jotenkin lähtökohtaisesti. Samoin kuin evoluution ja suunnitelun turha vastakainasettelu.
2) Olen ollut ateisti
Huomattavan pätkän elämääni olen ollut epäuskossa. Eli olen katsellut maailmaa ilman Jumalaa.
3) En pelkää helvettiä
Koen Jumalan antaneen minulle ajattelukyvyn siksi, että käyttäisin sitä. En joudu helvettiin tieteellisten tai filosofisten ajattelukuvioiden takia.
4) Ihmiset eivät ratsastaneet dinoilla
En tiedä mistä repäisit ajatuksen mutta minun kanta se ei ole. Dinosaurukset olivat täällä vuosimiljoonia ennen meitä.Vastauksesi on ilahduttavan selkeä ja tyyni sekä kuvaa samankaltaista uskonoppia kuin itsellänikin on. Voin tarjota kommenttia selittämään kommentoimasi viestin todellakin melko kärjekkäitä sanamuotoja.
Palstalla sana "kreationismi" tarkoittaa lähes pelkästään fundamentalisitista nuoren maan kreationismia (siitä ne dinot), jonka kannattajaksi sinutkin väärinkäsitettiin. Asiaa sekoittaa, että muunmuassa Wikipedia nimeää teistisen evoluution, jota näkemyksesi (ja omani) enemmänkin edustaa, myös kreationismin (luomisuskon) alalajiksi.
Väite menee niin että älykäs suunnittelu sulkee evoluution pois. Kukaan joka uskoo evoluutioon ei väitä että se sulkisi pois älykkään suunnittelun.
Ongelma on vain siinä että evoluutiosta on todisteita, älykkäästä suunnittelusta ei. Silloin kanta joka uskoo evoluutioon voittaa, jos siis ollaan todellisuudesta kiinnostuneita.- Krevo
Se, että molekyylit olisivat itse tajunneet ruveta muodostamaan nukelonihappoja tai aminohappoja, niiden pohjalta, on täysin mahdoton, tämän vuoksi älykäs suunnittelu on ainoa totuus luomisesta ja kaiken kehittymisestäkin alkuaineista.
Evolutatiiviset ajat eräänlaisena yhteenlaskettuna todellisuutena ovat totta, esim. 3.833 mrd evovuottta/200 mrd galaksimme tähteä on 7 päivää - luomisviikko.
Tämä tarkoittaa, että vaikka Telluksellamme olisikin kulunut tuo koko 3,833 miljardia(3,9*10^9 vuotta), itse luomiseen Jumala käytti vain viikon täällä, mennäkseen sitten muualle, suorittamaan ne loput luomistöistään.
Jos luulet, että pelkät osat riittävät, kuten nukleoinihappojen DNA-molekyylit, ja jokin yksinkertainen voima, kaiken kokoamiseen, pistäpä vaikka vanhan kellosi osat pussiin ja ala hölskyttää sitä, ei taida koskaan kello valmistua, tai vaikka heittäisit ne mereen, vuorovesien valmistuttamaksi. Ja kun ylipäänsä ne osatkin, vaikka olisivat vain atomeja, niidenkin ilmaantuminen, maailmankaikkeuteen, on täysin mahdotonta, ilman niiden älykästä suunnittelua.... Krevo kirjoitti:
Se, että molekyylit olisivat itse tajunneet ruveta muodostamaan nukelonihappoja tai aminohappoja, niiden pohjalta, on täysin mahdoton, tämän vuoksi älykäs suunnittelu on ainoa totuus luomisesta ja kaiken kehittymisestäkin alkuaineista.
Evolutatiiviset ajat eräänlaisena yhteenlaskettuna todellisuutena ovat totta, esim. 3.833 mrd evovuottta/200 mrd galaksimme tähteä on 7 päivää - luomisviikko.
Tämä tarkoittaa, että vaikka Telluksellamme olisikin kulunut tuo koko 3,833 miljardia(3,9*10^9 vuotta), itse luomiseen Jumala käytti vain viikon täällä, mennäkseen sitten muualle, suorittamaan ne loput luomistöistään.
Jos luulet, että pelkät osat riittävät, kuten nukleoinihappojen DNA-molekyylit, ja jokin yksinkertainen voima, kaiken kokoamiseen, pistäpä vaikka vanhan kellosi osat pussiin ja ala hölskyttää sitä, ei taida koskaan kello valmistua, tai vaikka heittäisit ne mereen, vuorovesien valmistuttamaksi. Ja kun ylipäänsä ne osatkin, vaikka olisivat vain atomeja, niidenkin ilmaantuminen, maailmankaikkeuteen, on täysin mahdotonta, ilman niiden älykästä suunnittelua...."mennäkseen sitten muualle, suorittamaan ne loput luomistöistään."
Mitähän jumalanne on sinne muualle luonut, kenties miljardeja muita asuttuja maailmoja, ehkäpä maapallo on vain epäonnistunut koe jonka jumala hylkäsi monien muiden luomusten onnistuessa.
"pistäpä vaikka vanhan kellosi osat pussiin ja ala hölskyttää sitä, ei taida koskaan kello valmistua, "
Mikä ihmeen hinku teillä on verrata abiogeneesiä (kemiaa) kelloihin tai lentokoneisiin?
Reagoivatko niiden osat mielestäsi toisiinsa samoin kuin luonnossa esiintyvät orgaaniset ja epäorgaaniset aineet, ota myös huomioon että abiogeneesilla ja evoluutiolla ei ole mitään tiettyä lopputulosta kuten on kellon tapauksessa.
Ei molekyyleillä ole ollut yhtään mitään mielessään reagoidessaan toisiin molekyyleihin, tiettyjä kemiallisia yhdisteitä voi aivan spontaanisti syntyä sopivissa olosuhteissa, sattumalta ja nämä yhdisteet ovat johtaneet nykyiseen elämän kirjoon ilman mitään lopputulosta mielessään.
Tuollainen vertaaminen osoittaa vain teidän täydellistä tietämättömyyttänne abiogeneesistä, evoluutiosta, kemiasta ja oikeastaan kaikesta.
Heitä säkkiin taulukangas ja värejä ja ravista säkkiä, saat aikaan jonkinlaisen värien muodostaman kuvion mikä aivan hyvin kävisi abstraktista taiteesta. Ko. tapauksessa värit ja kangas reagoivat toisiinsa muodostamalla satunnaisia kuvioita mutta lopputulos ei ole suunniteltu (kuten se olisi taiteessa) aivan kuten ei ole abiogeneesin ja evoluutionkaan "lopputulos". Mitään valmista maailmaa ei ole eikä tule vaan se on jatkuvassa muutosten tilassa.
- tieteenharrastaja
Sikamaster on oikeassa, ettei evoluutioteoria sulje pois ihmisen havaintokynnyksen alapuolelle jäävää ulkoista ohjausta. Koska tieteellistä havaintoa sellaisesta ei ole, ei teoria voi sitä sisältää eikä puolustaa.
Sensijaan älykäs suunnittelu tarvitsisi välttämättä toimeenpanomekanismin, jollaiseksi on havaintopohjalta tarjolla ainoastaan evouutio.
Palstan keskustelun sävy on minustakin valitettavan agressiivinen ja pinnallinen. "Haukkumista ja leimaamista" synnyttää toki pääasiassa kyseinen ilmiö itse, mutta merkittävä allaoleva ajovoima on kuitenkin omien näkemysten yleisesti päteviksi ja uskomusten "totuuksiksi" väittäminen.
Itse edustan täällä teististä evoluutiota, jonka ainakin Wiki luokittelee kreationismin (luomisuskon) alalajiksi. En ole havainnut mielipiteitäni "leimattavan" juuri muulta kuin fundiskreationistien suunnalta.
Älykkkään suunnittelun hypoteesille en ole uskonopissani löytänyt käyttöä.Tämän tieteenharrastajan viestin allekirjoitan itsekin täysin, lisäisin kuitenkin vielä, että en usko tarvittavan tuota ulkoista ohjausta evoluution kuluessa, koska ohjaus on voinut tapahtua alkuräjähdystä säätäessä.
- O'ou
moloch_horridus kirjoitti:
Tämän tieteenharrastajan viestin allekirjoitan itsekin täysin, lisäisin kuitenkin vielä, että en usko tarvittavan tuota ulkoista ohjausta evoluution kuluessa, koska ohjaus on voinut tapahtua alkuräjähdystä säätäessä.
"lisäisin kuitenkin vielä, että en usko tarvittavan tuota ulkoista ohjausta evoluution kuluessa, koska ohjaus on voinut tapahtua alkuräjähdystä säätäessä."
Lisäisin vielä, että mikäli evoluutiota olisi ohjailtu ulkoa tarkoituksellisesti, niin tällainen ohjaus tekisi jokseenkin tyhjäksi käsitteeksi evoluution tärkeät mekanismit, kuten satunnaiset mutaatiot, geneettisen ajelehtimisen ja satunnaisen ympäristolosuhteiden muutoksen.
Näistä tulisikin suunnittelijan tarkoituksella nikkaroimia asioita, joita olisi turha ottaa edes huomioon, koska ne olisivat kuitenkin suunnittelijan mielivaltaisesti toteuttamia. Kaikkivaltias suunnittelija jyrää kohti päämääräänsä ja kaikki, mitä havaitaan ja tutkitaan, on vain pelkkää kosmetiikkaa.
Eli suunnittelija pisti tarkoituksella tietyn asteroidin iskeytymään juuri siihen, kuin se iskeytyi, Toban tulivuoren purkautumaan, rikkoi välillä joitakin geenejä ja pisti jotkut kahdentumaan jne. Väsäilee koko ajan kaikenlaista, milloin suurempien ja milloin pienempien asioiden kanssa.
Tämä siis siinä teistisen evoluution muodossa, jossa oletetaan Jumalan käyttäneen evoluutiota tarkoituksenaan aikaansaada ihminen. Jos taas olettaa Jumalan tyytyvän siihen, että jokin älyllinen joskus jossakin kehittyy, jos kehittyy, niin silloin tätä ongelmaa ei tietenkään ole.
Siinäkin tosin tulee ongelmalliseksi kaikkitietävyys. Tiesikö Jumala ennalta, mitä tuleman pitää? Jos tiesi, niin satunnaisuutta ei ole. Jos ei tiennyt, niin täydellistä kaikkitietävyyttä ei ole. Epätäydellinen (rajoitettu) kaikkitietävyys taas on mahdoton käsite. - tieteenharrastaja
O'ou kirjoitti:
"lisäisin kuitenkin vielä, että en usko tarvittavan tuota ulkoista ohjausta evoluution kuluessa, koska ohjaus on voinut tapahtua alkuräjähdystä säätäessä."
Lisäisin vielä, että mikäli evoluutiota olisi ohjailtu ulkoa tarkoituksellisesti, niin tällainen ohjaus tekisi jokseenkin tyhjäksi käsitteeksi evoluution tärkeät mekanismit, kuten satunnaiset mutaatiot, geneettisen ajelehtimisen ja satunnaisen ympäristolosuhteiden muutoksen.
Näistä tulisikin suunnittelijan tarkoituksella nikkaroimia asioita, joita olisi turha ottaa edes huomioon, koska ne olisivat kuitenkin suunnittelijan mielivaltaisesti toteuttamia. Kaikkivaltias suunnittelija jyrää kohti päämääräänsä ja kaikki, mitä havaitaan ja tutkitaan, on vain pelkkää kosmetiikkaa.
Eli suunnittelija pisti tarkoituksella tietyn asteroidin iskeytymään juuri siihen, kuin se iskeytyi, Toban tulivuoren purkautumaan, rikkoi välillä joitakin geenejä ja pisti jotkut kahdentumaan jne. Väsäilee koko ajan kaikenlaista, milloin suurempien ja milloin pienempien asioiden kanssa.
Tämä siis siinä teistisen evoluution muodossa, jossa oletetaan Jumalan käyttäneen evoluutiota tarkoituksenaan aikaansaada ihminen. Jos taas olettaa Jumalan tyytyvän siihen, että jokin älyllinen joskus jossakin kehittyy, jos kehittyy, niin silloin tätä ongelmaa ei tietenkään ole.
Siinäkin tosin tulee ongelmalliseksi kaikkitietävyys. Tiesikö Jumala ennalta, mitä tuleman pitää? Jos tiesi, niin satunnaisuutta ei ole. Jos ei tiennyt, niin täydellistä kaikkitietävyyttä ei ole. Epätäydellinen (rajoitettu) kaikkitietävyys taas on mahdoton käsite.Tämä juuri on olettamukseni:
"Jos taas olettaa Jumalan tyytyvän siihen, että jokin älyllinen joskus jossakin kehittyy, jos kehittyy, niin silloin tätä ongelmaa ei tietenkään ole."
Oikeastaan sanoisin niinpäin, että Hän on tahtonut tuottaa maailmankaikkeuteen jotakin aidosti uutta eikä vain kloonata itseään tai tietämäänsä. Itse en usko elämän luomisen tarvinneen lainkaan suoraa ohjausta, mutta enpä äkise vastaan, jos joku näkee sitä abiogeneesissä, monisoluisuuden synnyssä tai muissa hankalissa käänteissä.
Mieluummin luovun absoluuttisen kaikkitietävyyden olettamuksesta. Ihmisen tietoisuuden synnyssä näen silti osavaikuttajana Jumalan viestityksen uudelle tietoiselle lajille.
- jyrrreppi
Avaajalle täytyy sanoa että älykäs ajattelu ei sulje pois evoluutiota, mutta tieteellinen tutkimus sulkee.
Sille ei nyt voi mitään että evokeilla ei ole moraalia joten he tulevat jatkossakin kiroilemaan kuin Apo.
Ja sillekään ei mahda mitään että fundikset toivottavat toisinajattelijat oikopäätä helvettiin, sillä se on vanha näennäiskristillinen tapa jota muinoin vauhditettiin polttorovioilla joilla annettiin katselijoille esimakua ikuisesta helvetistä.
Hyvä oli pelote kun ´se vaikuttaa fundissa vieläkin.- Apo-Calypso
Sinulla ei taida olla oikeutta määkiä moraalista.
- no jaa
Apo-Calypso kirjoitti:
Ateimi ei edellytä minkäälaista moraalia.
Ateismi on silkkaa jumalattomuutta. - jyrppiikö?
Apo-Calypso kirjoitti:
Minulleko puhut Apo?
Minäpä kerron pikku palasia nykyisestä ja entisestä moraalistani.
Siis lukiossa olin vielä täysin aivopesty evokki, riparissa suutuin ev.lut kirkkoon ja läksin sieltä kälppimään. Milloin sinä jätit kirkon? Vahana äijänäkö?
Asevelvollisuuden suoritin joten tappolupa tuli viranomaisilta, mutta jo ennen erinomaisen hyvää asevelvollisuusaikaani kasarmintorilla SPM:nä pääesikunnassa ja poliisiosastolla Uudenmaankadulla mittani sotahommia kohtaan tuli niin täyteen että heitin lakia rikkoen sotilaspassini jätteisiin samana päivänä kun palvelus loppui erinomaisin arvosanoin, jotka toki auttoivat tuolloin työllistymisessä mukavasti.
Päivärahanikin oli erikoisosaa-
misteni ansiosta kymmenkertainen tavalliseen asevelvolliseen verrattuna. Uniformukin oli niin harvinainen ettei sitä monikaan tunnistanut.
Mites se sama aika kului Apolla? Maahan ylös jne...hehe. Ja velkaa tuli. Kertaakaan ei minun tarvinnut sulkeisissa käydä. Ja joka ilta oli iltaloma klo 16:00 alkaen. Ja vapaat viikonloput. Ja sain mukavasti rahaa säästöönkin asunnonostoa varten jonka toteutinkin heti kun palvelusaika päätttyi ja vein heilani vihille, ja naimisissa ollaan vieläkin vaikka ikääntyneitä ollaankin. Ja kivaa on.
Jotenkin on kiva olla bättrefolkia.
Mites Apolla? Onko nuoruuden heila tallella? (Anteeksi, tämä oli vähän liian paha tähän rakoon mutta mitäs kenkkuilit.)
Siitä on pojat etua että hankkii jo nuorena taitoja joita ei monilla ole.
Ja Apo tietenkin oli asevelvollisuuden jälkeen nykyisen asenteen huomioon ottaen todennäköisesti stm. Max röyhkensä ja kiroilutaitojensa ansiosta alikessu joka otti turpiinsa kasarmin ulko-ovella heti kun palvelusajan viimeinen päivä koitti.
Ja miten sitten kävikään kun tuli kutsut kertausharjoituksiin? Minä olin hilkulla joutua linnaan kun kieltäydyin sanomalla asian juuri niin kuin ajattelin, eli että ihmisen käskystä en ihmistä lähde tappamaan. Jouduin siitä Keravalle kuulusteluihin. Toista kertaa ei kutsua kuulunut.
Apo tietysti rämpi kertausharjoituksissa lapin lumihangissa jos sinekään huolittiin.
Vai miten se meni Apo?
Kun säilyttää moraalinsa korkealla niin kuttumaisia tilanteita tulee eteen mutta lopputulos on ainakin minun kohdallani ollut se että siinä missä muut rämpivät hangessa niin minä dallailen bulevardilla. - tieteenharrastaja
jyrppiikö? kirjoitti:
Minulleko puhut Apo?
Minäpä kerron pikku palasia nykyisestä ja entisestä moraalistani.
Siis lukiossa olin vielä täysin aivopesty evokki, riparissa suutuin ev.lut kirkkoon ja läksin sieltä kälppimään. Milloin sinä jätit kirkon? Vahana äijänäkö?
Asevelvollisuuden suoritin joten tappolupa tuli viranomaisilta, mutta jo ennen erinomaisen hyvää asevelvollisuusaikaani kasarmintorilla SPM:nä pääesikunnassa ja poliisiosastolla Uudenmaankadulla mittani sotahommia kohtaan tuli niin täyteen että heitin lakia rikkoen sotilaspassini jätteisiin samana päivänä kun palvelus loppui erinomaisin arvosanoin, jotka toki auttoivat tuolloin työllistymisessä mukavasti.
Päivärahanikin oli erikoisosaa-
misteni ansiosta kymmenkertainen tavalliseen asevelvolliseen verrattuna. Uniformukin oli niin harvinainen ettei sitä monikaan tunnistanut.
Mites se sama aika kului Apolla? Maahan ylös jne...hehe. Ja velkaa tuli. Kertaakaan ei minun tarvinnut sulkeisissa käydä. Ja joka ilta oli iltaloma klo 16:00 alkaen. Ja vapaat viikonloput. Ja sain mukavasti rahaa säästöönkin asunnonostoa varten jonka toteutinkin heti kun palvelusaika päätttyi ja vein heilani vihille, ja naimisissa ollaan vieläkin vaikka ikääntyneitä ollaankin. Ja kivaa on.
Jotenkin on kiva olla bättrefolkia.
Mites Apolla? Onko nuoruuden heila tallella? (Anteeksi, tämä oli vähän liian paha tähän rakoon mutta mitäs kenkkuilit.)
Siitä on pojat etua että hankkii jo nuorena taitoja joita ei monilla ole.
Ja Apo tietenkin oli asevelvollisuuden jälkeen nykyisen asenteen huomioon ottaen todennäköisesti stm. Max röyhkensä ja kiroilutaitojensa ansiosta alikessu joka otti turpiinsa kasarmin ulko-ovella heti kun palvelusajan viimeinen päivä koitti.
Ja miten sitten kävikään kun tuli kutsut kertausharjoituksiin? Minä olin hilkulla joutua linnaan kun kieltäydyin sanomalla asian juuri niin kuin ajattelin, eli että ihmisen käskystä en ihmistä lähde tappamaan. Jouduin siitä Keravalle kuulusteluihin. Toista kertaa ei kutsua kuulunut.
Apo tietysti rämpi kertausharjoituksissa lapin lumihangissa jos sinekään huolittiin.
Vai miten se meni Apo?
Kun säilyttää moraalinsa korkealla niin kuttumaisia tilanteita tulee eteen mutta lopputulos on ainakin minun kohdallani ollut se että siinä missä muut rämpivät hangessa niin minä dallailen bulevardilla.Tulihan sieltä oikein paksu ja haiseva siivu omakehuvalehtelua ihan vanhaan tuttuun jb-mulitnilkkityyliin.
no jaa kirjoitti:
Ateismi on silkkaa jumalattomuutta.Ei edellytäkään, mutta ei sulje sitä poiskaan. Ateismi ei ole kannanotto moraalikysymyksiin.
Tietenkin ateismi on jumalattomuutta.no jaa kirjoitti:
Ateismi on silkkaa jumalattomuutta.>Ateismi on silkkaa jumalattomuutta.
Kun suoltaa möläytyksiä päivät pääksytysten, saa joskus aikaiseksi järjellisenkin lauseen. Kiitos tästä.
- no jaa
Väität noin kun et tunne asioita.
Evoluutioteoria ei voi olla totta kun maailma on Raamatussa kerrotun Jumalan luomaa.
Evoluutioteoria ei perustu luomakunnan tuntemiseen vaan siihen, ettei sitä tunneta. - otetaan auto
"Usein esiintyy väite, että evoluutio ja älykäs suunnitelu sulkeistavat toisensa pois. Ihmettelen keskustelun yksisilmäisyyttä. Miksi emme voisi uskoa niiden samanaikaisuuteen."
Otetaan esim. auto. Auto on älykkään suunnittelun suunnitelma, toteutettuna. Auto kuluu ja ruostuu (evoluutio), tarvitaanko tähän älykästä suunittelua?- johan pomppas
Luodussa maailmassa evoluutiota ei voi olla.
Se ei tarkoita, että kaikki eliöt olisivat lajin sisällä toistensa klooneja.
Luodussa maailmassa luoja on kaiken luomansa suvereeni ohjaaja asettamiensa lakien kautta. Näihin lakeihin kuuluu luonnonlakien lisäksi yhtäläisellä painoarvolla kaikki mitä Jumala on ihmisille ilmoittanut. Niimpä maailmaa johtaa myös kirjoitettu sana yhtenä luonnonlakina.
Nykyluonnossa ei liene juuri molekyyliäkään jonka vaikuttamisiin ei nolisi myös ihmisten moraalivalinnoilla ollut osuutta. Ja sillä, miten Jumalan asettamia sääntöjä ihmiset ovat soveltaneet. Pitää muistaa, että niin oikeat kuin väärätkin valinnat ovat sekaisin vaikuttamassa samassa luonnossa. - jyrytr
Ainahan voi toki uskoa älykkään suunnittelijan käyttäneen evoluutiota, mutta valitettavasti evoluutiosta ei ole olemassa tieteensilmissä kestävää näyttöä.
johan pomppas kirjoitti:
Luodussa maailmassa evoluutiota ei voi olla.
Se ei tarkoita, että kaikki eliöt olisivat lajin sisällä toistensa klooneja.
Luodussa maailmassa luoja on kaiken luomansa suvereeni ohjaaja asettamiensa lakien kautta. Näihin lakeihin kuuluu luonnonlakien lisäksi yhtäläisellä painoarvolla kaikki mitä Jumala on ihmisille ilmoittanut. Niimpä maailmaa johtaa myös kirjoitettu sana yhtenä luonnonlakina.
Nykyluonnossa ei liene juuri molekyyliäkään jonka vaikuttamisiin ei nolisi myös ihmisten moraalivalinnoilla ollut osuutta. Ja sillä, miten Jumalan asettamia sääntöjä ihmiset ovat soveltaneet. Pitää muistaa, että niin oikeat kuin väärätkin valinnat ovat sekaisin vaikuttamassa samassa luonnossa.>Luodussa maailmassa evoluutiota ei voi olla.
Eli siis maailma ei ole luotu. Harvinaisen selvä.jyrytr kirjoitti:
Ainahan voi toki uskoa älykkään suunnittelijan käyttäneen evoluutiota, mutta valitettavasti evoluutiosta ei ole olemassa tieteensilmissä kestävää näyttöä.
Iloiseksi yllätykseksesi voin kertoa, että jo vain on tieteen silmissä hyvin kestävät näytöt, ja ajattelepas että sadoista tuhansista tutkijoista vain muutama ääriuskonnollinen tapaus sen näytön kiistää.
- no jaa
Täällä löydät enimmäkseen epänormaalien evokkien sanojen väärinkäyttöä.
Sen sisällössä et löydä logiikan häivääkään. xxxxx Usein esiintyy väite, että evoluutio ja älykäs suunnitelu sulkeistavat toisensa pois. Ihmettelen keskustelun yksisilmäisyyttä. Miksi emme voisi uskoa niiden samanaikaisuuteen. Teistisen evoluution mahdollisuutta ei tunnuta otetavan huomioon. xxxxxx
Teististä evoluutiota ei voi olla olemassa, koska ne ovat ristiriidassa toistensa kanssa.
Teisti uskoo Jumalan olemassaoloon ja että Hän on kaiken Luoja. Evoluution ei kuulu Jumala, vaan evoluution mukaan elottomat atomit, molekyylit ja kemialliset reaktiot loivat jollain taikavoimalla itselleen elämän olemattomuudesta.
Evoluution perusta on ateismissa, joka kieltää Jumalan olemassaolon.- tieteenharrastaja
Voi kyllä kuulua, vaikkei näyttäydy:
"Evoluution ei kuulu Jumala, vaan evoluution mukaan elottomat atomit, molekyylit ja kemialliset reaktiot loivat jollain taikavoimalla itselleen elämän olemattomuudesta."
Evoluutioteoria, joka siis on myös Jumalan luomakunnassaan antaman ilmoituksen tulkintaa, nojautuu luonnosta tehtyihin objektiivisiin havaintoihin. Tähän saakka Hän ei ole ilmoittanut niissä mitään itsestään, vaan antanut ihmisten ymmärtää luonnonlakien (ei siis minkään taikavoiman) riittäneen abiogeneesin ja evoluution tapahtumiseen.
Jumalaan uskova voi tieteen kanssa kiistelemättä uskoa Jumalan erilaisiin vaikutuksiin elämän kehitykseen, kunhan ei pullikoi Hänen ilmoitustaan vastaan tavasta, jolla se on tapahtunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?954298- 272325
- 2002146
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell1102058PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w4081802- 1481383
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale1001259Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.321055Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha72966Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?78825