Kveenien paikannimistöä

nimistötutkija

Olen kuullut että kveenien elinalueella on herätetty henkiin vanhat suomalaiset paikannimet. Onko verkossa missään sivua, jossa näitä paikannimiä voisi löytää?
Lisäksi olen kuullut että ns. metsäsuomalaisten alueella on myös vanhaa suomalaista nimistöä esim. Röytäjärvi. Onko tiedossa muita?

8

1147

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ursis

      enpä tiedä paljonko on nettiin keretty laittaa noista kveeninimistä... Altassa on paikannimitoimisto jossa kveeninkielisiä paikannimiä tutkitaan http://www.stadnamn.org/?id=kvensk

      ...ihan varmasti voit esim lähettää sähköpostia tuolle Irene Andreassenille ja kysellä linkkejä ja muuten tietoa.

      • Itäpohjoismaalainen

        Kveenien paikannimet on niin runollisia.
        Mun suosikki on Annijoki ja Pyssyjoki.
        Vesisaari on myös kaunis nimi.

        Olen tavannut kveenejä Pohjois-Norjassa ja täällä Suomessa. Eivät osanneet lukea suomenkielistä tekstiä. Norja ei antanut niitten opiskella äidinkieltään. Käänsin esim. säätietoja kveeneille jotka oli lomalla Suomessa.

        Hauska havainto oli,että kveenit käyttävät vielä paljon sellaisia sanoja,jotka on unohtuneet Suomessa. Esim. joutsen on joukahainen edelleen,kuten se oli Kalevalassakin. (Kainuu,Viena)


    • minä

      Vanhoja karttoja tutkimalla selviää. Muistaakseni ainakin Lyngen (vuono, niemimaa) = Jyykeä, Alta=Alattio, Mageroya(saari)= Makreija, Kvaenangen (vuono) = Naavuono, Ulf(vuono)=Ulvusvuono. Jotenkin noin siis muun muassa.

      • ...pari lisää: Skibotn = Jyykeänperä/Yykeänperä, Kåfjord (Tromsin läänissä) = Kaivuono, Vestre Jakobselv = Annijoki, sitten tunnetut Vadsø ja Kirkenes eli Vesisaari ja Kirkkoniemi, Vardø = Vuoreija, Bygøynes = Pykeija, Pykea, Børselv = Pyssyjoki, Varanger (vuono) = Varanki...

        Löytyy karttoja joissa on lisää nimiä, myös pienempien paikkojen vähemmän tunnettuja vanhoja suomalais-/kveeninimiä. Ei nyt tullut mieleen muita.


      • Itäpohjoismaalainen

        Tunnenkin sieltä yhden kveenin,jonka pojalla on Brännfjälletissä leirintäalue Suomeen päin.


    • J-P

      Katso; Lasse Saressalo, Kveenien maa (suomi/norja) ja Samuli Paulaharju; Ruijan suomalaisia (suomi).

      • Peruna on Bergen!

        Luin kerran hyvin vanhaa kveenien omaa lehtistä jostain 1970-luvulta. Siellä oli nimistöä.
        Hauskaa oli,että Bergen on kveenien kielessä Peruna.

        Mikä sen kaupankäynin nimi on jota käytiin Pohjois-Venäjän ja Ruijan välillä? Sillä oli oma nimensäkin. Perinne katkesi Neuvostoliiton myötä.


      • Peruna on Bergen! kirjoitti:

        Luin kerran hyvin vanhaa kveenien omaa lehtistä jostain 1970-luvulta. Siellä oli nimistöä.
        Hauskaa oli,että Bergen on kveenien kielessä Peruna.

        Mikä sen kaupankäynin nimi on jota käytiin Pohjois-Venäjän ja Ruijan välillä? Sillä oli oma nimensäkin. Perinne katkesi Neuvostoliiton myötä.

        ...eikös sitä sillä nimellä kutsuttu. Pomor tarkoittaa venäjäksi Vienan- ja Barentsinmeren rannikkoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3573
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      162
      2191
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      209
      1891
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1782
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      362
      1211
    6. 80
      1185
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1125
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      134
      1051
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      53
      964
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      940
    Aihe