Olen kuullut että kveenien elinalueella on herätetty henkiin vanhat suomalaiset paikannimet. Onko verkossa missään sivua, jossa näitä paikannimiä voisi löytää?
Lisäksi olen kuullut että ns. metsäsuomalaisten alueella on myös vanhaa suomalaista nimistöä esim. Röytäjärvi. Onko tiedossa muita?
Kveenien paikannimistöä
8
1242
Vastaukset
- ursis
enpä tiedä paljonko on nettiin keretty laittaa noista kveeninimistä... Altassa on paikannimitoimisto jossa kveeninkielisiä paikannimiä tutkitaan http://www.stadnamn.org/?id=kvensk
...ihan varmasti voit esim lähettää sähköpostia tuolle Irene Andreassenille ja kysellä linkkejä ja muuten tietoa.- Itäpohjoismaalainen
Kveenien paikannimet on niin runollisia.
Mun suosikki on Annijoki ja Pyssyjoki.
Vesisaari on myös kaunis nimi.
Olen tavannut kveenejä Pohjois-Norjassa ja täällä Suomessa. Eivät osanneet lukea suomenkielistä tekstiä. Norja ei antanut niitten opiskella äidinkieltään. Käänsin esim. säätietoja kveeneille jotka oli lomalla Suomessa.
Hauska havainto oli,että kveenit käyttävät vielä paljon sellaisia sanoja,jotka on unohtuneet Suomessa. Esim. joutsen on joukahainen edelleen,kuten se oli Kalevalassakin. (Kainuu,Viena)
- minä
Vanhoja karttoja tutkimalla selviää. Muistaakseni ainakin Lyngen (vuono, niemimaa) = Jyykeä, Alta=Alattio, Mageroya(saari)= Makreija, Kvaenangen (vuono) = Naavuono, Ulf(vuono)=Ulvusvuono. Jotenkin noin siis muun muassa.
...pari lisää: Skibotn = Jyykeänperä/Yykeänperä, Kåfjord (Tromsin läänissä) = Kaivuono, Vestre Jakobselv = Annijoki, sitten tunnetut Vadsø ja Kirkenes eli Vesisaari ja Kirkkoniemi, Vardø = Vuoreija, Bygøynes = Pykeija, Pykea, Børselv = Pyssyjoki, Varanger (vuono) = Varanki...
Löytyy karttoja joissa on lisää nimiä, myös pienempien paikkojen vähemmän tunnettuja vanhoja suomalais-/kveeninimiä. Ei nyt tullut mieleen muita.- Itäpohjoismaalainen
Tunnenkin sieltä yhden kveenin,jonka pojalla on Brännfjälletissä leirintäalue Suomeen päin.
- J-P
Katso; Lasse Saressalo, Kveenien maa (suomi/norja) ja Samuli Paulaharju; Ruijan suomalaisia (suomi).
- Peruna on Bergen!
Luin kerran hyvin vanhaa kveenien omaa lehtistä jostain 1970-luvulta. Siellä oli nimistöä.
Hauskaa oli,että Bergen on kveenien kielessä Peruna.
Mikä sen kaupankäynin nimi on jota käytiin Pohjois-Venäjän ja Ruijan välillä? Sillä oli oma nimensäkin. Perinne katkesi Neuvostoliiton myötä. Peruna on Bergen! kirjoitti:
Luin kerran hyvin vanhaa kveenien omaa lehtistä jostain 1970-luvulta. Siellä oli nimistöä.
Hauskaa oli,että Bergen on kveenien kielessä Peruna.
Mikä sen kaupankäynin nimi on jota käytiin Pohjois-Venäjän ja Ruijan välillä? Sillä oli oma nimensäkin. Perinne katkesi Neuvostoliiton myötä....eikös sitä sillä nimellä kutsuttu. Pomor tarkoittaa venäjäksi Vienan- ja Barentsinmeren rannikkoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1302956- 2182927
En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.791876Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va761512Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2381393- 471118
- 991021
- 111929
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6863- 46853