Kveenien paikannimistöä

nimistötutkija

Olen kuullut että kveenien elinalueella on herätetty henkiin vanhat suomalaiset paikannimet. Onko verkossa missään sivua, jossa näitä paikannimiä voisi löytää?
Lisäksi olen kuullut että ns. metsäsuomalaisten alueella on myös vanhaa suomalaista nimistöä esim. Röytäjärvi. Onko tiedossa muita?

8

1342

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ursis

enpä tiedä paljonko on nettiin keretty laittaa noista kveeninimistä... Altassa on paikannimitoimisto jossa kveeninkielisiä paikannimiä tutkitaan http://www.stadnamn.org/?id=kvensk

...ihan varmasti voit esim lähettää sähköpostia tuolle Irene Andreassenille ja kysellä linkkejä ja muuten tietoa.

• Itäpohjoismaalainen

Kveenien paikannimet on niin runollisia.
        Mun suosikki on Annijoki ja Pyssyjoki.
        Vesisaari on myös kaunis nimi.

Olen tavannut kveenejä Pohjois-Norjassa ja täällä Suomessa. Eivät osanneet lukea suomenkielistä tekstiä. Norja ei antanut niitten opiskella äidinkieltään. Käänsin esim. säätietoja kveeneille jotka oli lomalla Suomessa.

Hauska havainto oli,että kveenit käyttävät vielä paljon sellaisia sanoja,jotka on unohtuneet Suomessa. Esim. joutsen on joukahainen edelleen,kuten se oli Kalevalassakin. (Kainuu,Viena)

• minä

Vanhoja karttoja tutkimalla selviää. Muistaakseni ainakin Lyngen (vuono, niemimaa) = Jyykeä, Alta=Alattio, Mageroya(saari)= Makreija, Kvaenangen (vuono) = Naavuono, Ulf(vuono)=Ulvusvuono. Jotenkin noin siis muun muassa.

• ...pari lisää: Skibotn = Jyykeänperä/Yykeänperä, Kåfjord (Tromsin läänissä) = Kaivuono, Vestre Jakobselv = Annijoki, sitten tunnetut Vadsø ja Kirkenes eli Vesisaari ja Kirkkoniemi, Vardø = Vuoreija, Bygøynes = Pykeija, Pykea, Børselv = Pyssyjoki, Varanger (vuono) = Varanki...

Löytyy karttoja joissa on lisää nimiä, myös pienempien paikkojen vähemmän tunnettuja vanhoja suomalais-/kveeninimiä. Ei nyt tullut mieleen muita.

• Itäpohjoismaalainen

Tunnenkin sieltä yhden kveenin,jonka pojalla on Brännfjälletissä leirintäalue Suomeen päin.

• J-P

Katso; Lasse Saressalo, Kveenien maa (suomi/norja) ja Samuli Paulaharju; Ruijan suomalaisia (suomi).

• Peruna on Bergen!

Luin kerran hyvin vanhaa kveenien omaa lehtistä jostain 1970-luvulta. Siellä oli nimistöä.
        Hauskaa oli,että Bergen on kveenien kielessä Peruna.

Mikä sen kaupankäynin nimi on jota käytiin Pohjois-Venäjän ja Ruijan välillä? Sillä oli oma nimensäkin. Perinne katkesi Neuvostoliiton myötä.

• Peruna on Bergen! kirjoitti:

Luin kerran hyvin vanhaa kveenien omaa lehtistä jostain 1970-luvulta. Siellä oli nimistöä.
        Hauskaa oli,että Bergen on kveenien kielessä Peruna.

Mikä sen kaupankäynin nimi on jota käytiin Pohjois-Venäjän ja Ruijan välillä? Sillä oli oma nimensäkin. Perinne katkesi Neuvostoliiton myötä.

...eikös sitä sillä nimellä kutsuttu. Pomor tarkoittaa venäjäksi Vienan- ja Barentsinmeren rannikkoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 61
      986
    2. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      57
      961
    3. 93
      807
    4. Mitä vuosimallia kaivattusi on?

🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      51
      748
    5. Kuinka hyvin te sopisitte

Toisillenne vai sopisivatko ollenkaan? Mitä eroja
      Ikävä
      41
      649
    6. Jasmin vauhdissa

Kyllä pitää Jassulla kiirettä, kun yhtenään menoa mun äidin, isäpuolen ja Markon kanssa Ossianin ollessa tietysti sulois
      Kotimaiset julkkisjuorut
      219
      616
    7. Joko uskallat.

Huomenna nähdään.
      Ikävä
      40
      560
    8. Vinkkiä miehelle

Huomenna olen kuudesta eteenpäin kotona, yksin… Pääsetkö/uskallatko tutustua?
      Ikävä
      49
      558
    9. Miksi et halua kaivattusi

kanssa suhteeseen? Onko jokin syy vaikka rakastat häntä?
      Ikävä
      66
      555
    10. Nainen joka haluaa miehen

Näyttää sen selvästi. Hommaa minihameet, pitkät hiukset, laihduttaa ja on iloinen sekä aktiivinen.
      Ikävä
      79
      543
    Aihe