Isoäiti käy unissani

kylmäilmansua

Mummini kuoli elokuussa äkillisesti. Hän sairasti alzheimerin tautia ja kaatui kotonaan satuttaen lonkkansa. Leikkaus sujui kuitenkin hyvin ja mummi voi hyvin, hänen sanottiin pääsevän kotiin. Sain perjantaina kuvan mummista kännykkääni, hän oli hyvin skarppina siinä. Kyseli minua käymään sairaalassa. Pappanikin soitti, ja sanoi että mene ihmeessä kun ehdit, kertoi osastonkin. En mennyt kuitenkaan silloin, menin kavereiden kanssa ulos. Sovimme menevämme porukalla tulevalla viikolla. Seuraavana päivänä mummi kuoli. Leikkaus oli ilmeisesti kuitenkin liian raskas. Kannoin kauan huonoa omaatuntoa, etten mennyt heti käymään. Uutinen oli sokki.

Menin sairaalaan katsomaan ruumista. Pidin mummia kädestä, suukotin otsalle ja sanoin kaiken sanottavani. Tunsin läsnäolon ja rauhan. Päivät sen jälkeen oli sekaisin ja vain itkin. Tunsin läsnäoloa usein ja koin sen pelottavana. Se oli läsnä etenkin mummin ja papan yhteisessä kodissa. Toivoin monesti, että mummi kävisi unessa jättämässä edes hyvästit mutta hän ei tullut. Mummi uskoi henkimaailman asioihin ja näki itse paljon unia vainajista. Hän oli myös uskovainen. Puhuimme paljon hengellisistä asioista. Pienenä hän lupasi minulle, ettei säikyttäisi minua ilmestymällä. Olen miettinyt, ovatko uneni todella vain alitajunnan tepposia ja sitä, kun ajattelen mummia. Toinen puoli minusta haluaisi kuitenkin uskoa viesteihin ja mummin haluavan lohduttaa. Jos jollakin on kokemusta vastaavasta/enemmän tietoa unista ja vainajista niissä, toivoisin apua.

Unet ovat aina samankaltaisia. Itken ikävääni, mummi lohduttaa ja sanoo jotakin. Hän on poikkeuksellisen nuoren oloinen mutta täysin tunnistettava vaatteista ym. Hän oli ennen alzheimeria itsestään huolehtiva, hieno nainen ja on unissa taas sitä. Hän on kuin todellinen mutta poissaoleva ja tyyni, vaikka itken ja suren. Hän usein vain halaa.

Hautajaiset olivat rankka kokemus. Jokin aika niiden jälkeen näin unen, jossa mummi oli auton vieressä. Halasimme pitkään ja sitten hän lähti. Koin sen olevan hyvästit.

Viimeinen tapaamisemme oikeassa elämässä oli samankaltainen. Mummin vaatteetkin olivat samanlaiset unessa. Halasimme alaovella kauan, nauroimme ja mummi kertoi kuinka olen niin tärkeä. Sanoin hänelle, että hänkin on. Saatoin mummin autoon. Auton kaartaessa pihasta, mummi vilkutti minulle näyttäen surulliselta. Sen jälkeen minut valtasi outo lohduton ja surullinen olo siitä, että mummi on niin vanha. Koin sen jonkinlaisena enteenä. Sen jälkeen emme tavanneet. Mummi ehti soittaa vielä, että onhan minulla kaikki hyvin.

Tämän jälkeen olen usein nähnyt unia mummista ja papasta yhdessä. He istuvat penkillä ja mummi katsoo perään tai ovat valkoisessa lentokoneessa, jossa törmään heihin. Ehkä tämä on merkkinä siitä, että mummi on odottamassa pappaa mukaansa. Itse uskon, että hän ei lähde, ennen kuin pappa on valmis omaan matkaansa.

Autounen jälkeen näin unta, jossa istuimme valkoisessa huoneessa pöydän äärellä. Itkin ikävääni ja kyselin, miksi mummin piti kuolla. Mummi oli omanlaisensa tuttuine vaatteineen.
"Kuolema vei voiton", mummi vastasi myöhemmin. "Kuolema"-sana tosin assosioitui erääksi toiseksi sanaksi ennen nukahtamistani katsomasta televisiosarjasta, joten täydensin sen itse (Puhtaat valkeat lakanat, Raikas "Raikas vei voiton"). Olenkin miettinyt, onko koko unihömpötys vain assosiaatiota mielessä pyörivistä asioista vai onko mahdollista, että unen sekavuudet ja mummin vierailu vain sekoittuivat unessa.

Jokin aika sitten näin unen, jossa itkin mummille, että tunnen ja aistin hänet joka puolella. Mummi näytti minulle valokuvaa vaaleasta omakotitalosta. Sen ympärillä oli kesäisessä vehreydessä puita ja ruohoa. Kuvan keskellä oli valoilmiö. "Minä olen tuossa", mummi sanoi.
Oikeastikin aistin hänen läsnäolonsa yhä edelleen monesti ja olen miettinyt, onko se mielikuvitusta. Koin, että ehkä mummi vastasi aistimusten olevan totta.

Nyt olen kolmena yönä peräkkäin nähnyt hänestä unta.

Torstaina olin ystäväni kanssa kadulla, jossa oli postikortteja myynnissä. Mummi katseli niitä, kunnes huomasi ystäväni ja tervehti häntä iloisesti. Ystäväni katsoi mummia hämillään, että eikö tuon pitäisi olla kuollut. Mummi halasi ystävääni, joka sanoi, että:"Kiva kun vierailet usein Miran (minä, nimi muutettu) luona." Taisi selittää jotakin ikävöinnistänikin.
Hetken päästä istuimme pöydän äärellä, pidin mummia kädestä. Hänen tukkansa oli permanentattu kuin vielä skarppina vuosina ja huulilla punaista punaa, kuten myös ennen. Itkin, kuinka ruumishuoneella pidin häntä samalla tapaa kädestä.
Mummi puhui kuolemastaan tyynesti. "Minua väsytti kauheasti", hän sanoi. Unen todellisuutta rikkoi kommentti madosta silmässä. Ajattelin ensin, että se kertoi unien olevan hömppää. Sitten ajattelin, että se voi olla mummin hurttia huumoria, jota hän skarppeina vuosinaan harrasti. Kikattaen päälle. Ehkä hän yritti keventää tunnelmaa.

5

212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylmäilmansua

(jatkuu)

Perjantaina olin kaupassa, jossa näin mummia muistuttavan naisen. Aloin itkemään, että mummini on kuollut. Äkkiä nainen tosiaan olikin mummi, joka halasi minua, kun itkin. Tunsin hänen poskensa pehmeyden.

Viime yönä mummi vieraili jälleen unessani. Olimme katsoneet valokuvia, että voi olla selitettävissä sillä. Ja pappani kävi tänään, mistä syystä hän ehkä oli unessani. Assosiaatiot ovat mahdollisia.
      Olin auton luona ja pappani tuli sanomaan, että mummi haluaa meidän menevän ostoksille. Katsoin pappaa ajatellen, että suru tekee hänet hulluksi.
      Takapenkillä näin mummin tulevan autoon pelkääjänpaikalle, pappa oli kuskin paikalla. Mummin tukka oli tumma ja permanentattu, kasvot kimmoisat ja hyvässä kunnossa, huulilla punaa. Päällä tuttu keltainen takki, joka hänellä oli usein päällä ollessani nuorempi (se ei ollut valokuvissa!). Hän tervehti iloisesti minua ja pappaa, kääntyen katsomaan minua.
      Tervehdin hämmentyneenä mutta innoissani ja yritin halata mummia. En päässyt etupenkille, se ei vaan onnistunut.
      "Halaan sinua ulkopuolella", sanoin mummille ja nousin autosta. Hänkin tuli ulkopuolelle ja halasi minua lujasti. Sen jälkeen hän lähti. Jatkoimme papan kanssa ajomatkaa ja puhuimme, etteivät sellaiset näyt ole hyväksi mielelle. Sanoin papalle, että minäkin ikävöin mummia. Pappa kertoi yrittävänsä vastailla kysymyksiin, joita mummi esittää.

Nyt mietin, tuleeko mummi tänäänkin. Olen ajatellut häntä paljon ja ikävöinyt, se voi tehdä osansa. Mutta unet ovat niin todellisia ja koen todella saavani lohdutusta! Usein havahdun uniin hieman peloissani ja sytytän valot, en saa unta. Läsnäolon kokemus herätessänikin on todella suuri. Mitään ei kuitenkaan näy. Ehkä ikäväni saa minut kuvittelemaan tai sitten todella saan viestejä...En osaa sanoa.

• Heisenberg69
    • kohtuus

Älä enää roikuta mummuasi liikaa tämänpuoleisessa maailmassa kun itket ja suret kokoa ajan. Mummosi pitää päästä irti maan vaikutuspiiristä joten älä roiku hänessä. Kuolleillakin on oikeus valoon ja matkaan eteenpäin. Monesti ihmiset roikkuvat vainajissa ja se vaikeuttaa heidän matkaansa eteenpäin.Suru on normaalia mutta roikkuminen ei.Ala elää omaa elämääsi-

• kylmäilmansua

Kiitos linkistä. Meinaatko, että minulle voisi käydä öisin vastaavaa?

Viimeisin kirjoittaja, se on helpommin sanottu kuin tehty. En voi mitään voimakkaalle ikävälle js itkulle, hän oli niin iso osa sitä omaa elämääni ja vähän kuin toinen äiti. Lähti vieläpä niin äkkiarvaamatta. Olen tehnyt parhaani surutyössä mutta kipu on vain ajoittain vielä tosi kovaa.

• kylmäilmansua
        kylmäilmansua kirjoitti:

Kiitos linkistä. Meinaatko, että minulle voisi käydä öisin vastaavaa?

Viimeisin kirjoittaja, se on helpommin sanottu kuin tehty. En voi mitään voimakkaalle ikävälle js itkulle, hän oli niin iso osa sitä omaa elämääni ja vähän kuin toinen äiti. Lähti vieläpä niin äkkiarvaamatta. Olen tehnyt parhaani surutyössä mutta kipu on vain ajoittain vielä tosi kovaa.

Vielä kun hän lähti niin nopeasti, ettei ehditty näkemään...hyvästelemään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      293
      6567
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2039
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      180
      1780
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1257
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1251
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      168
      1163
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1136
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      52
      1025
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1021
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      962
    Aihe