Proteesit kunnalliselta

katruska123

Hei,

Sain ajan jäljellä olevien hampaiden poistoon kunnalliselta puolelta. Hampaat poistetaan anestesiassa perussairauteni vuoksi.
Minulle jäi vain epäselväksi se, miten poistojen jälkeen toimitaan ja kuinka nopeasti voin saada proteesit suuhuni kunnallisella puolella? Hammaslääkärini vain nimittäin soitti minulle, eilen olin tarkastuksessa jossa asiaa pohdittiin ja hän jäi selvittelemään asioita.
En oikein saanut vastausta, sen ymmärsin, että erikoishammasteknikko ne tekee, mutta milloin? Onko kunnallisella puolella mahdollisuus saada proteesit suuhun heti poistojen jälkeen?

20

16816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • millamagia2

      Sama tilanne minullakin. Kävin kunnallisella maanantaina ja 2 viikon päästä aloitetaan poistot, tuolla käynnilläni hammaslääkäri antoi käskyn soittaa hammasteknikolle jonka luo olen huomenna menossa. Eli kun viimeiset hampaat on poistettu saan heti proteesin suuhun.

    • Proteesityö

      Jos erikoishammasteknikko tekee proteesit, niin valmistuksen voi aloittaa vasta kun omat hampaat on poistettu. EHT saa itsenäisesti valmistaa kokoproteesin hampaattomaan leukaan.

      Jos halutaan välitön eli ns. immediaattiproteesi heti poistojen jälkeen valmiina, sen voi sovittaa vain hammaslääkäri (varsinainen proteesin valmistus tietysti kummassakin tapauksessa hammaslaboratoriossa). Immediaatin etu on ettei ole hampaatonta aikaa, haitta se, että jos on runsaasti poistettavia hampaita, proteesia ei voi etukäteen sovittaa kunnolla.

    • millamagia2

      Muotit tehty nyt odotellaan poistojen alkamista ja kun viimeiset poistettu saan uudet hampaat ja voi taas hymyillä.

    • Rotteesisuu

      Jos kaikki hampaat poistetaan, sanokaa hammaslääkärille, että poistaa sivulta poskista ensimmäisenä. Sen jälken antakaa poistohaavojen parantua kunnolla, jonka jälkeen sitten viimeisten, esteettisesti näkyvimpien hampaiden poisto lopuksi. Kun tiedätte viimeisen poistopäivän, varatkaa aika erikoishammasteknikolta, joka voi aloittaa proteesien valmistamisen hetimiten hampaista tyhjään suuhun tai leukaan.

      Noin se menee melko kivuttomasti, ja ilman hampaita tarvitsee olla vain 1-2 viikkoa, ja sen ajanhan voi ottaa vaikka lomana töistä. Siinä myös pohjaamisen tarve vähenee, mutta ei tietenkään poistu. Mutta proteesit ovat sopivammat, kuin hammaslääkärillä suoraan poistojen jälkeen laitettavat.

    • katruska123

      Onko se sitten niin, että tuo EHT on yksityinen? Vai onko kunnalisella puolella myös mahdollisuus käyttää EHT:n palveluita?

      • 5+12

        EHT on poikkeuksetta yksityinen yrittäjä. Kunnalliset terveyskeskuksetkin kilpailuttavat hammaslaboratoriopalvelut, ja valitsevat sitten halvimman tarjouksen mukaan. Halvinhan ei välttämättä ole sitten paras. Terveyskeskuksista ei EHT:n palveluksia saa suoraan. Hammaslääkäreiden kautta saa, mutta työ tehdään yksityisessä hammaslaboratoriossa. Hammaslääkärithän eivät itse hammasteknistä työtä tee pieniä proteesien säätötoimenpiteitä lukuunottamatta.


      • Etsin parempaa
        5+12 kirjoitti:

        EHT on poikkeuksetta yksityinen yrittäjä. Kunnalliset terveyskeskuksetkin kilpailuttavat hammaslaboratoriopalvelut, ja valitsevat sitten halvimman tarjouksen mukaan. Halvinhan ei välttämättä ole sitten paras. Terveyskeskuksista ei EHT:n palveluksia saa suoraan. Hammaslääkäreiden kautta saa, mutta työ tehdään yksityisessä hammaslaboratoriossa. Hammaslääkärithän eivät itse hammasteknistä työtä tee pieniä proteesien säätötoimenpiteitä lukuunottamatta.

        Nimitys erikoishammasteknikko ei takaa silti hyvää työn laatua. Menin korjauttamaan omaa proteesiani ainakin mainosten mukaan EHT:lle mutta työn laatu oli surkeaa. En tiedä kuka siellä työn sitten teki, liekö joku harjoittelija.


    • katruska123

      Mun pieni sievä pää on jo sekaisin. Hammaslääkäriltä sain meilinä tiedon, että kannattaa käyttää EHT:n palveluita proteesien valmistukseen, on niin paljon nopeampi tapa. Mutta miten se sitten käytännössä menee, jos olen toimeentulotuen asiakkaana, voinko hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea myös tuohon EHT:n työhön, koska se "määrätään" kunnallisen hammaslääkärin kautta.
      Hinta-arviohan ei ole mikään päätähuimaava, mutta opiskelevana työttömänä yksinhuoltajana minun täytyy olla kaikista asioista harvinaisen hyvin perillä.
      Kiitos kaikille tähänkin menneessä vastanneille asiallisista vastauksista.

      • 11+17

        Ota yhteyttä sosiaalitoimistoon ja toimita hammaslääkäriltä saamasi paperit jatkohoitoa koskien (tai laskut poistoista). Joudut ehkä sopimaan ajan sosiaaliohjaajalle. Uskoisin, että voit hyvinkin saada harkinnanvaraista toimeentulotukea nimenomaan tuohon proteesien valmistukseen. Mutta huom! sosiaalitoimisto on voinut kilpailuttaa käyttämänsä palvelut, jolloin proteesit voi joutua teettämään jollakin tietyllä erikoishammasteknikolla. Eli kannattaa ehkä odottaa sitä päätöstä toimeentulotuesta ja sitten valita sen mukaan sopiva teknikko.


    • katruska123

      Kiitos. Juuri tätä tietoa olen yrittänyt hoitavalta hammaslääkäriltä tivata, mutta vastauksena olen saanut vain selvityksiä hammasteknikon ja eht:n eroista.
      Ja kyllä minä voin sitä sosiaaliohjaajaakin käydä tapaamassa, en sentään pelkää ihmisiä vaikka hammaslääkärit saavat kylmän hien nousemaan pintaan ;)
      Kiitos 11 17.

      • Sossusetä

        Kunnan kuuluu korvata välttämätön hammashoito vähävaraiselle. Yleensä sosiaalitoimisto tarvitsee asiasta kunnallisen terveyskeskuksen hammaslääkärin arvion, mikä on potilaalle välttämätöntä. Välttämätön terveydenhuoltomeno, jota hammasproteesien hankintakin voi olla, huomioidaan menona toimeentulotuessa.

        Siis nyt pyydät hoitavalta lääkäriltäsi arvio suusi tilanteesta ja hoidon kustannuksista ja vaadi lausunto kirjallisena. Sosiaalitoimistoissakin tiedetään yleensä hammashoitoloiden kiireinen työtilanne, eivätkä tavallisesti vaadi proteesien hankintaa terveyskeskuksen kautta, vaan todennäköisesti antavat maksusitoumuksen erikoishammasteknikolle. Siitäkin potilaan ohjaamisesta suoraan EHT:lle voisi hyvä olla maininta lääkärin arviossa. Proteesien hankinta terveyskeskuksen kautta kun on kunnalle kalliimpaa, kuin ohjata potilas suoraan erikoishammasteknikolle, koska jokatapauksessa hän tekee proteesit myös kunnalle.

        Välttämätön terveydenhoito ei siis ole toimeentulotuessa harkinnanvaraista, vaan se otetaan huomioon normaalissa laskelmassa, kuten lääkärin määräämät lääkkeet, sairaalalaskut jne. Kunta yleensä vaatii, että käytetään julkisia, siis yhteiskunnan järjestämiä terveydenhoitopalveluita, mikäli niitä on tarjolla.


      • Sossusetä
        Sossusetä kirjoitti:

        Kunnan kuuluu korvata välttämätön hammashoito vähävaraiselle. Yleensä sosiaalitoimisto tarvitsee asiasta kunnallisen terveyskeskuksen hammaslääkärin arvion, mikä on potilaalle välttämätöntä. Välttämätön terveydenhuoltomeno, jota hammasproteesien hankintakin voi olla, huomioidaan menona toimeentulotuessa.

        Siis nyt pyydät hoitavalta lääkäriltäsi arvio suusi tilanteesta ja hoidon kustannuksista ja vaadi lausunto kirjallisena. Sosiaalitoimistoissakin tiedetään yleensä hammashoitoloiden kiireinen työtilanne, eivätkä tavallisesti vaadi proteesien hankintaa terveyskeskuksen kautta, vaan todennäköisesti antavat maksusitoumuksen erikoishammasteknikolle. Siitäkin potilaan ohjaamisesta suoraan EHT:lle voisi hyvä olla maininta lääkärin arviossa. Proteesien hankinta terveyskeskuksen kautta kun on kunnalle kalliimpaa, kuin ohjata potilas suoraan erikoishammasteknikolle, koska jokatapauksessa hän tekee proteesit myös kunnalle.

        Välttämätön terveydenhoito ei siis ole toimeentulotuessa harkinnanvaraista, vaan se otetaan huomioon normaalissa laskelmassa, kuten lääkärin määräämät lääkkeet, sairaalalaskut jne. Kunta yleensä vaatii, että käytetään julkisia, siis yhteiskunnan järjestämiä terveydenhoitopalveluita, mikäli niitä on tarjolla.

        Jatko vielä: Laboratoriota ja EHT:tä joka proteesit potilaalle valmistaa, kunta ei saisi määrätä, koska se on kilpailun rajoittamista. Kunta saa kilpailuttaa laboratoriot, jotka heille proteesit valmistaa, ja käyttää sitten niitä, omissa töissään, mutta jos potilas haluaa teettää hampaansa muualla ilman terveyskeskusta, hänen tulee voida valita teknikko vapaasti. Kunta voi tosin rajoittaa korvaamansa hinnan sille tasolle, mitä se itse maksaa vastaavasta työstä. Hinnanerotuksen maksaa potilas itse.


    • katruska123

      Kiitos myös sinulle Sossusetä. Pyysin jo eilen hammaslääkäriäni kirjoittamaan lausunnon sosiaalitoimeen hinta-arvioineen.
      Huojentavaa itselle, että asiat lähtivät menemään eteenpäin. Kevättä odotellen, 25 kg hoikempana ja pian hymyilevänä naisena. Ja toivottavasti jo keväällä myös terveenä :)
      Oikeasti haluan kiittää kaikkia vastanneita, vähän hirvitti kirjoittaa tänne, joissakin viestiketjuissa kun eivät nuo vastaukset/kommentit kovinkaan asiallisia olleet. Hyvä näin. Mukavaa kevään odotusta teille kaikille!!

      • Sossusetä

        Tietysti, jos asiakas on sosiaalitoimistossa uusi, ja iso meno on ainoa, joka on aiheuttanut tarpeen toimeentulotukeen, niin kunnalle on mahdollista arvioida olisiko asiakas voinut ennakoida tulevan tilanteensa ja pystynyt säästämään varoistaan rahat välttämättömään menoonsa. Jos asiakas kuitenkin on saanut suhteellisen säännöllisesti pienituloisuuden vuoksi toimeentulotukea, niin sitä säästämismahdollisuutta tuskin on ollut, joten välttämätön terveydenhuolto tulisi toimeentulotukena kunnan kustantaa. Siis, jos rahaa ei ole, ei ole ollut, eikä lähiaikoina ole odotettavissa normaalista poikkeavasti, niin välttämättömät terveydenhoitomenot eivät ole harkinnanvaraisia, vaan kuuluvat toimeentulotuen piiriin.


      • katruska123
        Sossusetä kirjoitti:

        Tietysti, jos asiakas on sosiaalitoimistossa uusi, ja iso meno on ainoa, joka on aiheuttanut tarpeen toimeentulotukeen, niin kunnalle on mahdollista arvioida olisiko asiakas voinut ennakoida tulevan tilanteensa ja pystynyt säästämään varoistaan rahat välttämättömään menoonsa. Jos asiakas kuitenkin on saanut suhteellisen säännöllisesti pienituloisuuden vuoksi toimeentulotukea, niin sitä säästämismahdollisuutta tuskin on ollut, joten välttämätön terveydenhuolto tulisi toimeentulotukena kunnan kustantaa. Siis, jos rahaa ei ole, ei ole ollut, eikä lähiaikoina ole odotettavissa normaalista poikkeavasti, niin välttämättömät terveydenhoitomenot eivät ole harkinnanvaraisia, vaan kuuluvat toimeentulotuen piiriin.

        Tässä tilanteessa voinee sanoa, että onneksi olen joutunut jo hetken aikaa hakemaan toimeentulotukea (tuntuipa pahalta). Äkillinen työttömyys, kolmen lapsen elättäminen yksin=pienituloisuus.
        Ja kyllä musta tuntuu, että asiat menevät hyvin. Tänään sain puhelun hammaslääkäriltä joka toimeenpiteen tulee tekemään. Halusi antaa minulle proteesit immediaattina, koska kuitenkin työnhaku tulee olemaan juuri huhti-toukokuussa ajankohtainen kun koulutukseni päättyy.
        Ihmisillä on vielä inhmmillisyyttä vaikka vähän pelkäsin ensimmäistä kertaa hammaslääkärin luona käydessäni, torppasi kaikki ajatukset tästä hoitomuodosta. Mutta sen olen oppinut, että kun asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä asiallisesti, niillä on tapana järjestyä parhain päin. Nyt vain peukut pystyyn, toimenpide 1.4.!! ja ehkä jo 2.4. tämäkin äiti hymyilee, sitä minä odotan kevään kanssa ehkä eniten.


    • Syrjäytetty

      Mitäpä sanotte tästä: v. 2006 lääkäri hammaskirurgi, määräsi kaikiien hampaiden poiston tulehduskierteen estämiseksi.
      Kunnhampaat oli poistettu, erikoistuva ja erikoishlyhdessä naureskelivat, että kävipänyt huono säkä, kun ei lähettävä taho ollut tehnyt leuoistani valoksia ja että olisin voinut saada proteesit suuhun heti kun tikit paranevat.

      Leikkauksen ja rauhoittavien pöllyissä heti tmp. jälkeen en sanonut tupot suussa oikein mitään.
      Mutta, vähävaraisena, lapsen huoltajana, eläkeo pieni, ja puolison tulot kuluu asumiseen.
      Niinpä olen edelleen ilman hampaita.
      Rahat eivät riitä ( 2 kk koko eläke lääkärinpalkkiot).
      Kärsin mahakivuista, jotka johtuvat siitä, että en voi pureskella tarpeeksi.
      Olen tämän takia ollut myös sairaalahoidossa ja usein mahakivut ovat sietämättömät.
      Lääkäri kuulemmaei voi todeta syy-seuraussuhdetta mahakipujen ja kehnosti pureskellun ruuan välillä...
      Minua luullaan narkkariksi kun hampaita ei ole.Olen innokas laulaja, myös hyvin sosiaalinen ihminen ollut.Loppui kuin seinään, kun hampaat poistettiin, mutta jatkosuunnitelmaa ei ollut.
      Hoitovirhehän se oli. Yhtä hyvin olisin voinut istua kiven sisässä. Estynyt, yksinäinen, ihmiset ei luota minuun...
      Hyi Kirurginen sairaala, kun ei hoida velvollisuuksia, kärsimystä seuraa.
      Huom. hampaat poistettiin, koska liikuntavamman takia en päässyt ilman ambulanssia hoitamaan hampaan tynkiäni. Se taas tulee kunnalle liian kalliksi.
      Joten kaikki mahdollinen mennyt päin pttä alunperinkin :(((
      Posto ollessani 45, nyt 54, l. 9 v. Ollut ihmisten ilmoilla vain kun on ollut aivan pakko...
      Kiitos paremminvointipuolue, äänestän persuja, heillä on taju, mitä ihmiset todella tarvitsevat !

      • Valitat turhaan

        Ei ollut hoitovirhe, kirurginen sairaala ei tee proteettisia töitä. Proteesit laitettiin aiemmin aina vasta parantuneeseen suuhun, heti laitettavat on uusi hoitomuoto (tuohon aikaan oli varmaankin vähän harvinaisempaa). Kunnalliselta puolelta ei saa ilmaisia proteeseja, joka tapauksessa olisit joutunut maksamaan proteesit kokonaan itse vaihtoehdoista huolimatta aivan kuten nytkin. Jos olet joutunut olemaan sairaalahoidoissa, ehkäpä niillä sairaalamaksuilla olisit voinut jo teettää proteesit ja välttänyt sairaalareissut. Kirurgisen poiston jälkeen sinun olisi pitänyt varata hammaslääkäriaika proteesien valmistamiseksi. Muutaman kuukauden kuluttua olisi voitu tehdä proteesit. Näin monen vuoden jälkeen tehtävät proteesit ovat tavallaan edullisemmat koska niitä ei tarvitse pohjata niin usein kuin heti laitettavia, joten pääset nyt halvemmalla.

        Ellei rahasi riitä proteesien laittoon, hae apua sossusta. Irvistä koko suulla luukulla niin ehkäpä heltyvät. Puolueet eivät vaikuta yhtään mitään siihen ettet ymmärtänyt hoitaa proteesiasiaasi heti poiston jälkeen. Ei ne persupoliitikotkaan tule laittamaan sulle proteeseja.


      • proteesit
        Valitat turhaan kirjoitti:

        Ei ollut hoitovirhe, kirurginen sairaala ei tee proteettisia töitä. Proteesit laitettiin aiemmin aina vasta parantuneeseen suuhun, heti laitettavat on uusi hoitomuoto (tuohon aikaan oli varmaankin vähän harvinaisempaa). Kunnalliselta puolelta ei saa ilmaisia proteeseja, joka tapauksessa olisit joutunut maksamaan proteesit kokonaan itse vaihtoehdoista huolimatta aivan kuten nytkin. Jos olet joutunut olemaan sairaalahoidoissa, ehkäpä niillä sairaalamaksuilla olisit voinut jo teettää proteesit ja välttänyt sairaalareissut. Kirurgisen poiston jälkeen sinun olisi pitänyt varata hammaslääkäriaika proteesien valmistamiseksi. Muutaman kuukauden kuluttua olisi voitu tehdä proteesit. Näin monen vuoden jälkeen tehtävät proteesit ovat tavallaan edullisemmat koska niitä ei tarvitse pohjata niin usein kuin heti laitettavia, joten pääset nyt halvemmalla.

        Ellei rahasi riitä proteesien laittoon, hae apua sossusta. Irvistä koko suulla luukulla niin ehkäpä heltyvät. Puolueet eivät vaikuta yhtään mitään siihen ettet ymmärtänyt hoitaa proteesiasiaasi heti poiston jälkeen. Ei ne persupoliitikotkaan tule laittamaan sulle proteeseja.

        Ei hammaslääkärille tarvitse mennä, jos kaikki hampaat on poistettu. Erikoishammasteknikko voi hampaat tehdä suoraan, ja todennäköisesti tekee ne paremmin, kuin hammaslääkäri, joka on vain välikäsi erikoishammasteknikon työssä. Kunnallinen hammashoitola voi jopa kieltäytyä ajan antamisesta sinne ja ohjaa suoraan teknikolle, jos kysymys on pelkästään hammasteknillisestä työstä.

        Kunta voi antaa maksusitoumuksen vähävaraiselle hammaslaboratorioon (=teknikolle), joka lähes aina on yksityinen yritys. Yleensä kunnat suosivat kunnan itsensä järjestämiä palveluja, mutta kunnallisia hammaslaboratorioita en tiedä olevan lainkaan, joten kunnatkin ostavat hammastekniset palvelut tarjouskilpailun perusteella yksityiseltä. Eivät nuo asiat todellakaan ole tämän hetkisistä hallituspuolueista kiinni. Kunnat myöntävät toimeentulotukena myös hammasproteeseja niiden perusteiden mukaisesti, jotka on säädetty jo aikoja sitten.


    • hekdkfv

      Ne sinun poistetut on laitettu muihin suihin implanteiksi. Ovat paremmissa. suissa.

    • tekokyrsät

      hampaattoman on helppo hymyillä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe