Iltalehti julkaisi Helsingin kaupunginvaltuutetun käsityksiä perussuomalaisten vaalikamppanjaan liittyvistä lakritsiaskeista.
Kaikessa huvittavuudessaan asiassa on arveluttavia ja suorastaan huolestuttavia piirteitä. Tässä tapauksessa huolestumisen aiheena ei kuitenkaan ole tietyn väriset elintarvikkeet tietyn värisissä pakkauksissa, joissa on kuvattuna tietyn muotoinen ja värinen hahmo.
"Jollei perussuomalaiset todellakaan ole pysähtyneet miettimään, että lakurasian mustaihoinen hahmo saattaa loukata joitakin ihmisiä, paljastaa se mielestäni raadollisesti, millaisessa valkoisen suomalaisen todellisuudessa he elävät, Honkasalo ihmettelee" (http://m.iltalehti.fi/uutiset/2014021218033321_uu.shtml)
Jolleivät ole pysähtyneet miettimään, että saattavat loukata, paljastaa se, että perussuomalaiset elävät valkoisen suomalaisen todellisuudessa.
Ja mitä tämä karkkiaskin hahmo paljastaa, jos perussuomalaiset pysähtyivätkin ajattelemaan, että saattoivat loukata joitain ihmisiä?
Loukkaantuneita näyttää joka tapauksessa olevan vain yksi, joka kuvien perusteella vaikuttaa todellisuudessa olevalta ja elävältä valkoiselta suomalaiselta.
Ilmeisesti kommenttien takana oleva Veronika Honkasalo ei valkoisella tarkoita ihonväriä vaan jotain muuta tai sitten hän elää jossain muussa todellisuudessa kuin me muut.
Veronika on aika jyrkkärajaisesti jakanut suomalaiset valkoisiin ja muun värisiin. Vai miten valkoisen suomalaisen todellisuus pitäisi ymmärtää? Punaisen suomalaisen tai vihreän suomalaisen todellisuus eronnee valkoisen suomalaisen todellisuudesta. Tarkoittaako Veronika kuitenkin mustien suomalaisten todellisuutta? Loukkaantuiko Veronika heidän puolestaan?
"Honkasalon mielestä kulttuurissamme on paljon varsinkin Afrikkaan liittyvää kulttuurista kuvastoa, joka mystifioi maanosaa ja ylläpitää siirtomaavallan aikaista ajatusmaailmaa." (sama IL-lähde kuin yllä)
Lakuaski siis mystifioi, eli tekee salaperäiseksi Afrikkaa ja pitää yllä siirtomaavallan aikaista ajatusmaailmaa?
Siirtomaavallan aikaiseen ajatusmaailmaan liittyi suoranainen siirtomaiden taloudellinen riisto ja käsitys niiden väestön olemisesta alemmalla kehitysasteella evoluution näkökulmasta. Olennaisena osana ajattelua oli, että valkoisilla oli velvollisuus ottaa johtaakseen kehittymättömät ihmiset. Alkukantaisia ihmisiä kuvattiin lapsien kaltaisiksi, kyvyttömiksi hoitamaan asioitaan ja valkoisten valta oli heille suureksi siunaukseksi.
Nykyisessä yhteiskunnassamme emme luokittele ihmisiä ihonvärin mukaan, emmekä pidä ulkoisia seikkoja osoituksena kyvystä selviytyä tai olla selviytymättä asioidensa hoitamisesta.
Nyt meillä on kuitenkin tämä helsinkiläinen vasemmistoliiton kaupunginvaltuutettu, joka antaa meidän ymmärtää, että suomessa ihmiset jaetaan edelleen ihonvärin mukaan ja he elävät eri todellisuudessa ihonväriensä perusteella. Edelleen hän antaa ymmärtää, että ihonvärinsä perusteella lakuaskin hahmosta loukkaantuneet eivät esitä asiaansa itse, vaan hänen pitää tehdä heidän puolestaan.
Edustaako siirtomaavallan aikaista ajattelua enemmän hahmo lakuaskin kannessa kuin käsitys, että etniset vähemmistöt Suomessa ovat kyvyttömiä ilmaisemaan loukkaantumistaan lakuaskien hahmoista? Kenties vasemmistoliiton kaupunginvaltuutettu on tullut valituksi juuri kyvyillään vakuuttaa nämä etniset vähemmistöt heidän puutteellisista kyvyistään. Ainakin joku on tästä vakuuttunut, koska valtuustossa istuu.
Tätä kirjoittaessani silmäilen hyllyllä olevaa kauraryynipakettia, jonka kyljessä on kuva vaaleasta olkitukkaisesta tytöstä. Minusta haiseva kauralima yhdistettynä arkipäiväisen näköiseen nuoreen naiseen, luo mielikuvan, joka loukkaa sekä naisia että vaaleahiuksisia. En kuitenkaan aio heidän puolestaan vaatia pakkauksen kuvituksen muuttamista. Loukkaantuneet osannevat tehdä sen ihan itse, jos loukkaantuneita ylipäätään on.
Jokseenkin säälittävää, että vasemmistoliiton valtuutettu esittää näin läpeensä rasistisia ajatuksia ja asenteita. Toisaalta holhousyhteiskuntaan kuuluu, että hallintoalamaiset ovat selvästi tyhmempiä ja kehittymättömämpiä kuin päättäjänsä. Herää vain kysymys, että edustaako Veronikan näkemys lakuaskin mystifioimista afrikkalaisista vasemmistoliiton linjaa laajemminkin.
Lakuaski, kolonialismi ja rasismi
2
<50
Vastaukset
- jos moittii
Hyysäriä, on rasisti!
- väriä pintaan,
Miksi kukaan loukkaantuisi omasta ihonväristään,jos minua
sanotaan valkolaiseseksi tai kalpeanaamaksi niin enpä siitä
voi loukkaantua, sehän on tosiasia.
Tummien ihmisten pitäisi olla ylpeitä omasta väristään,
ja ehkä ovatkin,nämä kalpeanaamat vain loukkaantuvat heidän
puolestaan, eikö se ole rasismia?
Siihen nimittäin sisältyy ajatus että ihonväri on jotenkin vika
ihmisessä,sitähän se ei ole, kauniimpi on tumma iho kuin
tämmöinen maitonaama jollainen itsekin olen,
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833940
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342933Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992223Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?301860- 311760
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian231742Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell501587Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271527- 281481
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni81475