aikuisen adhd

tietämätön

miten aikuinen adhd:sta sairastava toimii. olen tavannut adhd:tä sairastavan miehen netillä vain. vaikuttaa ihan tavalliselta ja ilmoitti heti alussa sairaudestaan. toimii normaalisti mitä olen ymmärtänyt. hoitaa lapsenlapsiaan eikä tunnu stressaantuvan niin kuin olen ymmärtänty että he voivat tehdä. tunnusti että kirjoittaminen on vaikeaa ja olen sen kans huomannut. stressantuu jos chattailemme liian kauan. tarviiko adhd ihmistä pelätä? onko aikuinen adhd sairastava epäluotettava sairautensa takia?

7

2042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adhd-aikuinen

      Vaikea sanoa mitään yleispitävää vastausta. Yleensä, jos on diagnosoitu, on joko aika hyvä itsetuntemus tai sitten elämässä on ollut suuria ongelmia. Meikäläiset vielä aika harvoin päätyvät lääkärin pakeille ihan automaattisesti.

      ADHD näkyy aikuisilla usein siten, että
      - henkilö raivostuu aika paljon helpommin, pienemmistä asioista ja nopeasti
      - henkilö on usein myöhässä tai todella ajoissa; eli ajankäyttö ja ajankulun ymmärtäminen on helposti pielessä
      - rahaa koskee samat ongelmat kuin aikaa
      - henkilö saattaa rakastua/innostua/tehdä elämänsä päätöksiä todella suin päin, toiseenkin suuntaan mopo lähtee keulimaan yhtä helposti
      - joskus sosiaalinen kanssakäyminen on työlästä, kun henkilö vetää sata lasissa omien asioidensa kanssa, mutta ei sitten ehkä ehdi kuunnella sinua

      Näin itse diagnoosin saaneena koen, että meikäläiset on tosi rasittavia, vähän kuin ikuisia lapsia joissain asioissa, enkä itse haluaisi tällaista puolisoksi. Mutta oma puolisoni tuntuu tykkäävän kovasti, elämä on kuulemma rikasta ja yllätyksellistä. On siinä hyvääkin siis.

      Suurinta osaa ADHD-ihmisistä ei tarvitse pelätä, mutta se tietty epäluotettavuusaspekti ("oho, mä kyl yritin") on aina olemassa.

      • kotkotkoot

        kiitos vastauksestasi adhd-aikuinen. on todella työlästä, hän sanoo rakastavansa kovasti mutta kutienkaan ei näytä sitä mitenkään, ei ota minua huomioon vaan aina omat tarpeensa, jotenkin kauhean itsekeskeinen, ja on aika huono kuunteleen mitä sille sanoo, huono kirjoitus ja lukutaito, impulsiivinen ja jos jotenkin kyseenalaistan häntä hän saattaa pamauttaa että jos en häntä usko niin hän ei halua olal missään tekemisissä kanssani, miten tuo pitäisi ymmärtää? onko adhd:hen kuuluvaa vai vain hänen persoona? eihän sitä anneta periksi pienistä asioista jso todella rakastaa mitä hän kyllä osaa vakuuttaa... mut kuitenkin epäröin, on niin vaikeaa.


    • A:DH:D

      Ihan vaan tiedoksi, että ADHD on pseudosairaus, mutta jatkakaan toki keskustelua....

      www.adhdfraud.net

      • cheejpouu

        joo mut selväst huomaa miten paljon aivot saa happee paremmin consertalla eli lääkityst tarvii ja ensimmäisenä 4 vuotena lääkkeen vaikutusta ei huomaa mitenkää mut oon myös sitä mieltä et tää on ohi menevä vaihe joka parantuu. silti ilma lääket sortuu rikoksii joita ei lääkittynä tekis siks lääkitys kannattaa jos vaan adhd:n pystyy lääkitsee, se on niin päiväst kii millon menee lääkäriin joinain päivinä voi olla jääräpäisesti lääkitystä vastaa joinan sen pakostakin haluaa ja mulla aina ku oon lääkitysksen valinnu oon jälkeenpäin ollu tyytyväinen.


    • Pomppufiilis

      Itse ADHD-aikuisena haluaisin huomauttaa, ettei jokainen adhd-ihminen ole samanlainen. Voisit yhtä hyvin kysyä, että pitääkö miehiä pelätä tai pitääkö helsinkiläisiä tai viiksekkäitä ihmisiä pelätä - vastaus on, että joitakin. Epäluotettavuus tai arvaamattomuus ovat käyttäytymistä, jota ADHD voi yllyttää, mutta en usko, että perimmäinen syy näihin käytöksiin on kuitenkaan ADHD.

      AHDH:n arvellaan nykyään johtuvan aivojen energiavajeesta. Pitääkseen itsensä vireänä, aivot tarraavat vimmaisesti kaikenlaisiin ärsykkeisiin - mistä seuraa se, että ajatus pomppii kuin aropupu. ADHD:ta pidetään lasten sairautena, mutta oman kokemuksen mukaan tämä näkemys johtuu a) siitä, että lapset noin ylipäätään ovat levottomampia kuin aikuiset b) aikuinen oppii naamioimaan tarkkaivaisuuden puutettaan.

      Itse olen jatkuvasti hermostunut ja levoton, ajatus vain seilaa. Sitä voisi luulla, että tämä käytös olisi näkynyt koulussakin meluamisena ja paikaltaan lähtemisenä - tämähän kuva adhd-oppilaista yleensä välitetään. Itse opettelin olemaan näkymätön. Sen sijaan, että nousen ylös, huomaan vatkaavani jalkaa. Sen sijaan, että häiriköisin, piirtelen vihkooni. Minun on hyvin vaikea olla tekemättä yhtään mitään. Jos en voi purkaa levottomuuttani jollain tavalla, ajatukseni muuttuvat vielä levottomammiksi. Sen sijaan, että kuuntelisin, unohdun miettimään jotain omiani.
      Huvittavaa kyllä, piirrellessäni tai liikehtiessäni kuuntelen siis paljon paremmin, kuin jos en saisi purkaa levottomuuttani näillä suht huomaamattomilla tavoilla. (Tiedoksi siis opettajille - antakaa oppilaan piirrellä, se ei aina tarkoita sitä, ettei oppilas kuuntelisi).

      Mitä tule epäluotettavuuteen - mielestäni on olemassa kahdenlaista epäluotettavuutta. Kuvittele itse eläväsi keskellä pyörremyrskyä, jossa havahdut jokaiseen ääneen, liikkeeseen, ajatuksesi pomppii aiheesta toiseen. Olit ajattelemassa vaikka sitä, että sinun pitää muistaa ottaa mukaan jokin esine, kun lähdet ovesta ulos - sitten joku soittaa, tai muistat jotain muuta tai päädyt ajattelemaan vaikka jotain työasiaa... Jokainen harha-askel vie sinua kauemmaksi siitä, mitä sinun piti muistaa. Tämän takia adhd-ihmiset helposti unohtelevat asioita. Sitä voi ajatella epäluotettavuudeksi, mutta pitää muistaa, ettei tämä johdu siitä, että ihminen olisi ilkeyttään epäluotettava.

      Minusta oikeasti negatiivista epäluotettavuutta on epärehellisyys. Sanoisin. että ADHD voi hyvinkin altistaa epärehellisyydelle. Kun jatkuvasti unohdat jotain, tai aivosi seikkailevat sen verran, että kadotat ajantajun ja myöhästyt jne. niin muilta ihmisiltä alkaa mennä hermo. Silloin on vaarana se, että ihmisestä kehittyy valehtelija - keksitään ymmärrettävämpiä syitä siihen, että jotain unohtui tai meni muuten pieleen, koska ihminen pelkää, että muilta loppuu kärsivällisyys ja ihmissuhde kärsii tai katkeaa. MUTTA NÄIN VOI TOIMIA KUKA VAAN, OLI ADHD:TA TAI EI.

      Mitä arvaamattomuuteen tulee - jotkin adhd-potilaat ovat hyvin impulsiivisia, järjenjuoksussa voi olla vaikea pysyä mukana. Mutta jos tyyppi tuhlaa kaikki rahansa tai lyö jne, niin sanoisin, että silloin on mukana mahdollisesti jokin muukin syy, esim. päihteet tai jokin muu mielenhäiriö. ADHD:stä sairastava voi olla impulsiivinen ja tunteet voivat ailahdella hyvin voimakkaasti, mutta en sanoisi, että aggressiivinen käytös tai jatkuva valehtelu on normaalia ADH:ta.

      Olennaisinta on siis tajuta syy jollekin käytökselle. Jos sinua ei kuunnella, niin johtuuko se siitä, että toinen ei KYKENE kuuntelemaan ajatusten pomppiessa vai siitä, että toista ei ylipäätään kiinnosta se, mitä sanot. Jos ihminen valehtelee, niin miten paljon ja miksi.

      ADHD ei ole mikään tekosyy sille, että on paskiainen. Jos ihminen kontrolloi, valehtelee, ei välitä jne. niin se ei mielestäni ADHD:llä selity.

      Itse unohtelen jatkuvasti, olen usein myöhässä, kuuntelen keskusteluista ehkä 90% koska ajatus seilaa, turvaudun valkoisiin valheisiin, joudun todella kamppailemaan, että saan jonkin tehtävän suoritetuksi ilman, että ajaudun tekemään jotain muuta...
      Mutta myös välitän toisista ihmisistä suuresti. Haluan kuunnella. Minua kiinnostaa muiden asiat. Jos myöhästyn jostain, stressaan mielettömästi, hermoilen reaktioita, häpeän myöhästymistäni, tunnen olevani kurja tyyppi. Sama homma, jos unohdan jotain. Koen joutuvani joskus valehtelemaan (ja jokainen ihminen valehtelee joskus), että ihmissuhteeni pysyisivät paremmin kasassa - mutta koen siitä syyllisyyttä ja yritän pitää valheet mahdollisimman pieninä tai sitten vain puhua totta.

      Elämä adhd-ihmisen kanssa vaatii ennen kaikkea ymmärrystä. Se vaatii myös itsetuntoa. Se vaatii kärsivällisyyttä. On ymmärrettävä, ettei ihminen tahallaan käyttäydy näin.

      ELLEI kyseessä ole oikeasti sellainen kusipää, joka ei välitä, ei ole kiinnostunut, tavoittelee omaa etuaan, välittää vain itsestään - mutta näihin on sitten syynä kyllä jokin muu häiriö kuin ADHD tai ylipäätään vaan kamala persoona.

    • ADHD vanhana

      ADHD-ihmiset ovat todellakin erilaisia. Itse esimerkiksi en koskaan myöhästele enkä aiheuta ylimääräistä häiriötä meluamalla (en edes koulussa) MUTTA minulla on erittäin suuria vaikeuksia keskittyä. Esimerkiksi tuon edellisen, asiallisen viestin lukeminen tuotti vaikeuksia, pitkä viesti.

      Koska en keskity, unohdan asioita, joita minulle on kerrottu. Tästä on haittaa erityisesti työssä.

      En opi uusia asioita, koska en jaksa lukea. Opin tekemällä asioita. Tästäkin on haittaa työssä.

      Kuvaamani asiat eivät käsittääkseni tee minusta mitenkään vaarallista taikka epäluotettavaa.

      On näemmä edelleen ihmisiä, joiden mielestä ADHD on pseudosairaus. Mielestäni on ihan sama, vaikkei siihen uskottaisikaan. Huono, vuosikymmentenkin harjoittelun jälkeenkin huono keskittymiskyky on tosiasia. Ihan riippumatta siitä, miten sitä nimitetään.

    • Anonyymi

      Poikani naiskaverilla on ADHD. Tämä nainen kohtelee kaltoin poikaani! Alussa kun tutustuin, oli ihan ok. Sitten muuttui. Aiheuttaa Pojalleni masennusta. Erikoinen persoona! Olen yrittänyt etsiä tietoa, mikä sairaus tämä on? Saa nähtä pääsekö poikani käymään äitienpäivänä. Toivois nyt että ei ois ikinä tavannut tätä naista. Tuonut vaan surua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3633
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      165
      2242
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      1959
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1834
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      396
      1268
    6. 80
      1195
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      134
      1071
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1010
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      960
    Aihe