Sitä oon täsä miettiny (enkä nopeella selauksella löytänyt vielä avausta tästä aiheesta) et Ketä oikiasti häirittee vegemakkarat -nakit ja -burgerit niin paljo että ihan EU:ssa pitää erikseen kieltää kys. nimitykset em. vegetuotteilta🤔
Onhan niissä jo se 'vege' -etuliite (tai mikä se minkäkin maan kielellä on.. mut siis jokin mikä kertoo että kyseessä on kasviperäinen tuote) minkä pitäisi jo intohimoisemmalle ja kiihkomielisimmälle lihansyöjällekkin kertoa että se ei siis ainakaan ole lihatuote..
Sitäpaitsi paitsi; makkara, nakki ja pyörykkä ovat lähinnä tuotteen muotoa kuvaavia ilmauksia, toki ne aiemmin, (ainaki) ennen vegetuotteiden markkinoille tuloa, on tarkoittaneet lihaa sisältäviä tuotteita. Mut tässähän sitä voisi alkaa nillittämään että kuinka paljon ja minkälaista lihaa minkäkin pötkylän pitäisi sisältää.. Saako jostain enimmäkseen broilerinnahkasta ja muusta epämääräisestä teurasjätteestä koostuvaa pötköä sanoa nakiksi sen enempää kui vegeversiota..🧐
Ja ja eikö niillä eeuussa tosiaan ole niinku tähellisempiäkin asioita pähkäiltävänä
Puhutaampa hetki makkaroista
54
341
Vastaukset
Sitä en tiedä muistaako kukaan vai muistanko minä väärin, et kaukana ysikytluvulla kaupoissa myytiin 'soijanakkoja' kun vissiin 'nakki'- nimitystä ei saanut käyttää (silloinkaan😃)
- AnonyymiUUSI
Hyi sinua m wursti eikö sinulla mitään muuta ole mielessä
Nimi velvoittaa niinku😁
Olenhan itsekin epämääräinen lihatuote,
Ja ja niinku, onhan tämä nyt hölmöläisten hommaa ku järjellä aattelee☝️- AnonyymiUUSI
m.wurst kirjoitti:
Nimi velvoittaa niinku😁
Olenhan itsekin epämääräinen lihatuote,
Ja ja niinku, onhan tämä nyt hölmöläisten hommaa ku järjellä aattelee☝️No eikö se ole luonnollista kun tyttö tahtoo makkaraa
Anonyymi kirjoitti:
No eikö se ole luonnollista kun tyttö tahtoo makkaraa
Eläpäs ny ku ne on justiin nuo fiksummat päättäneet että ei saa makkara-nimitystä väärinkäyttää☝️
- AnonyymiUUSI
Itse en ole makkaran ystävä, siksi en niitä syö missään muodossa. Prosessoitu liha on kaikille turmioksi, on ne tehty sitten mistä tahansa lihasta.
- AnonyymiUUSI
Eikö pyörykkä tarkoita ettei siinä ole lihaa ollenkaan ja jos lihaa niin silloin on lihapulla mutta onko nykyään kaikissa tuotteissa heinäsirkkaa kärpäsiä maku monessa muuttunut huonoksi ja erääseen paikkaan avataan heinäsirkka broteiinineste tehdas samoin kärpäsen uloste tehdas eli sitä lisätään ruokiin
Eipä nuita hyönteisproteiinituotteita ole sen alkuhuuman jälkeen missään näkyny,
Paitsi kissanruokaa on olemassa semmone makuyhdistelmä kui "kana ja hyönteinen", on ainaki mun kissojen mielestä maistuvaa eimettä,- AnonyymiUUSI
m.wurst kirjoitti:
Eipä nuita hyönteisproteiinituotteita ole sen alkuhuuman jälkeen missään näkyny,
Paitsi kissanruokaa on olemassa semmone makuyhdistelmä kui "kana ja hyönteinen", on ainaki mun kissojen mielestä maistuvaa eimettä,Lukeeko se missään sitä vaan lisätään tuotteisiin muuten ei kukaan ostais niitä ja tehtaalle ilmaista
- AnonyymiUUSI
Vege juttuihin sellainen oranssi tarra, jossa varoitetaan että tuote ei sisällä lihaa.
Heh, sit porukka luulee sitä ale-tarraksi😃
Ja pitäshän sen 'vege' -alkuliitteen jo kertoa siinä jotain niinku🤔
En ennen tykännyt nakeista ja makkaroista yhtään. Nykyään olen päässyt niiden makuun ja tulee syötyä pari kertaa kuussa.
Olen kokeillut myös vegevaihtoehtoja, mutta ne maistuvat pahalle ja räjähtelevät valmistettaessa.
Kaikki turha kieltäminen on ihan arsesta. Karjalanpiirakatkin ovat riisipiirakoita. Mielestäni karjalanpiirakan brändi on lähinnä kärsinyt tästä ja nyt ne ovat enää muinaismuisto.Oon ite kokeillu kans joitain,
Ja olin muutama vuosi sitte melkein vuoden ilman punaista lihaa ja kanaa, kalaa söin satunnaisesti.
Jotkut vegeversiot oli ihan ookoo, jopa hyviä ja mulle herkkäsuiselle parempia ku lihaversiot (koostumus & suutuntuma.. ei esim ollu mitään hampaissa narskuvia rustoja tai muita ikävän tuntuisia rönttejä)
Ja joo, ainakaan vegaaniset grillimakkarat ei oikeen toimi, ei ainakaan nuotiossa paistettaessa ku räjähtävät, hajoavat ja tippuvat perkele nuotioon😤m.wurst kirjoitti:
Oon ite kokeillu kans joitain,
Ja olin muutama vuosi sitte melkein vuoden ilman punaista lihaa ja kanaa, kalaa söin satunnaisesti.
Jotkut vegeversiot oli ihan ookoo, jopa hyviä ja mulle herkkäsuiselle parempia ku lihaversiot (koostumus & suutuntuma.. ei esim ollu mitään hampaissa narskuvia rustoja tai muita ikävän tuntuisia rönttejä)
Ja joo, ainakaan vegaaniset grillimakkarat ei oikeen toimi, ei ainakaan nuotiossa paistettaessa ku räjähtävät, hajoavat ja tippuvat perkele nuotioon😤Itekin olin vuoden verran kasvisruokavaliolla. Ei ole koskaan ollut niin hyvä olo vatsassa ja kehossa. Oli vaan niin iso työ huolehtia, että sai kaikki tarvittavat ravintoaineet, niin ei vaan jaksanut säätää.
- AnonyymiUUSI
Palstakamu kirjoitti:
Itekin olin vuoden verran kasvisruokavaliolla. Ei ole koskaan ollut niin hyvä olo vatsassa ja kehossa. Oli vaan niin iso työ huolehtia, että sai kaikki tarvittavat ravintoaineet, niin ei vaan jaksanut säätää.
On yksi ainoa vitamiini, mitä ei ole kasviksissa. Joten kirjoituksesi on puhdasta junttitrollausta.
>simiti< Palstakamu kirjoitti:
Itekin olin vuoden verran kasvisruokavaliolla. Ei ole koskaan ollut niin hyvä olo vatsassa ja kehossa. Oli vaan niin iso työ huolehtia, että sai kaikki tarvittavat ravintoaineet, niin ei vaan jaksanut säätää.
No, mää olin ehkä ennemmin semmone sipsikaljavegaani😃 (vaikken siis ihan vegaani ollutkaan,)
Anonyymi kirjoitti:
On yksi ainoa vitamiini, mitä ei ole kasviksissa. Joten kirjoituksesi on puhdasta junttitrollausta.
>simiti<Lue kommenttini ajatuksella uudestaan.
- AnonyymiUUSI
Lihatuottajien logiikalla pitää eines lihapullien nimikin vaihtaa teurasjätepyöryköiksi. Ensinnäkin pulla nimi jo loukkaa leipomoita, ja teurasjätteestäjän ne tehdään.
Lidäksi perussuomalaisten nimi on välittömästi vaihdettava vähemmistösuomalaisiksi.
>simiti<Tokihan se on lihantuottajalle eduksi et saa sen teurasjätteenkin kaupaksi😃
Mut joo, tän eu-päätöksen logiikallahan esim. lihapulla tai lihapyörykkä nimitys on harhaanjohtava jos ja kun kyseiset einekset sisältää lähinnä jotain "koneellisesti eroteltua broilerinlihaa" ja kaikkee muuta epämääräistä harmaaksi massaksi jauhettuna
Niinku broileripyöryköitähän niitten sit kuuluis olla tai sit jotain suu- ja sorkkapullia
Itse olen Kabanossi original grillimakkaran ja Aito-nakkien ystävä. Ei ne muuta makkarat oikein innosta.
Eikä minua häiritse, jos joku tykkää vegemakkaroista. Jokaiselle jotakin. Makunsa kullakin.Kotimaista lihaisa kuoreton nakki on mun mielestä paras, ei oo mulle herkkäsuiselle koostumuksessa mitään ikäviä yllätyksiä (joissain nakeissa on ollu jotain kovia, niinku luunmurusia tai jotain😬🤢)
Grillimakkarat menee vaihtelevasti ja pari kertaa kesässä😃 ehkä joku kabanossi tai wilhelm tai mitä niitä oli
Makkarasoppaan tai kastikkeeseen joku halppismerkin uunimakkara on hyvä, mut pitää olla pannulla ruskistettu ensinm.wurst kirjoitti:
Kotimaista lihaisa kuoreton nakki on mun mielestä paras, ei oo mulle herkkäsuiselle koostumuksessa mitään ikäviä yllätyksiä (joissain nakeissa on ollu jotain kovia, niinku luunmurusia tai jotain😬🤢)
Grillimakkarat menee vaihtelevasti ja pari kertaa kesässä😃 ehkä joku kabanossi tai wilhelm tai mitä niitä oli
Makkarasoppaan tai kastikkeeseen joku halppismerkin uunimakkara on hyvä, mut pitää olla pannulla ruskistettu ensinJoissain nakeissa on rustonpalasia ja ne ovat ällöttäviä yllätyksiä. 😠
Meillä ei ole tehty pitköön aikaan tavallista makkarasoppaa, mutta iäkäs äitini tekee todella hyvää siskonmakkarakeittoa. Vaikka muuten en siskonmakkaroista välitä (enkä muistakaan raakamakkaroista), äidin tekemää keittoa ahmin useamman lautasellisen. 😋😁tosi.typy kirjoitti:
Joissain nakeissa on rustonpalasia ja ne ovat ällöttäviä yllätyksiä. 😠
Meillä ei ole tehty pitköön aikaan tavallista makkarasoppaa, mutta iäkäs äitini tekee todella hyvää siskonmakkarakeittoa. Vaikka muuten en siskonmakkaroista välitä (enkä muistakaan raakamakkaroista), äidin tekemää keittoa ahmin useamman lautasellisen. 😋😁Äidit, ja joskus isätkin, tekee kyl parhaimmat arkipöperöt😁
Olen Wilhelmiä ja Kabanossia verranut keskenään, ja tullut siihen tulokseen että Wilhelm-perinteinen on hieman parempi kuin Kabanossi original, molemmat ovat kyllä lihaisia, 77% Wilhelm-makkarassa.
https://www.atria.fi/tuotteet/atria-wilhelm-perinteinen-400g/m36-intj kirjoitti:
Olen Wilhelmiä ja Kabanossia verranut keskenään, ja tullut siihen tulokseen että Wilhelm-perinteinen on hieman parempi kuin Kabanossi original, molemmat ovat kyllä lihaisia, 77% Wilhelm-makkarassa.
https://www.atria.fi/tuotteet/atria-wilhelm-perinteinen-400g/Hienoa tutkimusta grillimakkarasta. Arvostan, että ihmiset näkevät vaivaa, vertailevat tuotteita ja perustelevat mielipiteensä. 😊👍
- AnonyymiUUSI
Eu-parlamentti on säilytyspaikka poliitikoille, jotka on haluttu kipata kotimaidensa politiikasta hemmettiin.
Jotain niiden pitää puuhastella, jotta ei tulisi täysi tarpeettomuuden tunne.
-keinovaginamies- Niinhän sitä luulis, että olis tärkeämpiäkin asioita ratkaistavana.
Joo, kyllä "makkara" sanaa voi käyttää, onhan niitä vatsamakkaroitakin.
Se, että EU-päättäjät ovat pistoksissa, johtuu ihan siitä, että kerrankin työpöydällä on helppo aihe.
Ei tarvi päätä vaivata.
Tuollaista dilemmaa minäkin voisin pari vuotta pohdiskella, jos siitä vielä maksetaan.- AnonyymiUUSI
Paljonko laitetaan. Riittääkö 12 keur / kk ?
-keinovaginamies- Anonyymi kirjoitti:
Paljonko laitetaan. Riittääkö 12 keur / kk ?
-keinovaginamies-12 donaa on aika vähän. Sanotaan, että kolmekymppiä vähintään.
Rahakkaiden piireissä puhutaan kympeistä.
Söin maustettuja vegepullia. Olivat maukkaampia kuin mummon tekemät tehdaspullat, jossa maistuu eltaantunut rasva.
Oliko niitä "boltseja" tai jotain sinne päin, siemenpyöryköitä🤔 ne on ihan hyviä.
Eineslihapullat haisee pierulle ja jos et käytä kaikkia kerralla ja laitat avatun paketin jääkaappiin nii koko jääkaappi haisee pierulle,
Niinku, bon appetit👌m.wurst kirjoitti:
Oliko niitä "boltseja" tai jotain sinne päin, siemenpyöryköitä🤔 ne on ihan hyviä.
Eineslihapullat haisee pierulle ja jos et käytä kaikkia kerralla ja laitat avatun paketin jääkaappiin nii koko jääkaappi haisee pierulle,
Niinku, bon appetit👌Joo, boltseja olivat.
Tiedä sitten paljonko pitkälle prosessoitu kasvis sisältää ravinteita, mutta tulipa ainakin kevyempi olo. 😊
- AnonyymiUUSI
No turhaa nipottamista, kuten palomiesten pelastushenkilöksi nimeämistä.
Luulen, että tämä on poliittinen takaisinmaksu...
Tälläisiä tullaan näkemään vielä ja näitä hassuja juttuja tulee...nytpähän tiedetään miten ne tulee...😄 - AnonyymiUUSI
No jaa kyllä koostumuksen kuuluisi määrittää miksi niitä kutsutaan eikä muodon.
Periaatteessa vegetuotteiden tekijät ovat lähteneet väärille raiteille jo siinä että ovat lähteneet jäljittelemään olemassaolevia tuotteita, kyllä ne olisi kuulunut brändäillä ihan omina tuotteinaan jo alunperin eikä yrittää harhauttaa viatonta lihansyöjää nimeämällä tuotteita harhaanjohtavasti 😋
Mua ei juttu haittaa sinänsä mitenkään, olen nääs kaikkiruokainen ja sama mielipide pätee myös politiikan mukaan...ihan sama mitä suoltavat tai vääntävät tulemaan, kaikkea ei ole pakko niellä 😛Mää taas näkisin et näillä vegaanisilla "lihatuotteita muistuttavilla tuotteilla" vois helpottaa ihmisen siirtymistä vegaanimpaan suuntaan, siis ihmisen niin halutessaan..
Vois tehdä ja syödä niinku tavallaan tuttuja ruokia, mut ilman lihaa (tai muita eläinperäisiä tuotteita)
- AnonyymiUUSI
Mä myönnän, että mulla on vähän makkaraa, eikä se lähde vege vegellä.
Nytkin sorruin Brunbergin pusuihin. Ne vaan oli sillai hollilla. Vadelmaiset.
Uin ja kuntoilen. Välillä häviääkin.
Vilma Se EUssakin se haaste, että ihminen on siellä touhuamassa päätösten kanssa. Ihminen kun on luonteeltaan laiska, vastuuta pakoileva hedonisti, niin kaikkia mahdollisia hankalia tai työtä vaativia asioita vältellään viimeiseen saakka ja poimitaan niitä rusinoita pullan päältä. Niinpä EUssakin on päättäjien mukavampi väitellä kurkkujen käyryydestä, kuin tehdä oikeita asioita, semminkin kun oikeiden asioiden työstäminen voi olla poliitikolle uran loppu samalla. Ihan inhimillistä vatulointia siellä, kuten muuallakin.
Mulla kyllä myös vanhana foliohattuna heräs vähän epäilys et vedetäänkö tällä "makkaradirektiivillä" nyt rahvaan huomio muualle et voidaan vetää läpi joku haistavittupäätös, niinku huomaamatta niinku🤔
Vai oletanko mää meppejä sun muita älykkäämmiksi mitä ne onkaan..m.wurst kirjoitti:
Mulla kyllä myös vanhana foliohattuna heräs vähän epäilys et vedetäänkö tällä "makkaradirektiivillä" nyt rahvaan huomio muualle et voidaan vetää läpi joku haistavittupäätös, niinku huomaamatta niinku🤔
Vai oletanko mää meppejä sun muita älykkäämmiksi mitä ne onkaan..Kyllä kai siellä on aina joku halvatun puliveivaus kulisseissa menossa, niin ihan mahdollista, että vedettiin nyt makkarat tiskille hämäämään nälkäistä Euroopan kansaa 😂
Mitä meppien ja moppien älykkyyteen tulee, niin ihan tavan kansaa nekin on, mitä nyt sitten pääosin kai aika kouluttautuneita, mikä itsessään ei ole tae älykkyydestä. Mutta se on varmaa, että valta turmelee, niin kyllä siellä herrakerhossa nousee varmasti kellä tahansa eritteet latvaan, oli älykäs tai ei.- AnonyymiUUSI
m.wurst kirjoitti:
Vai oletanko mää meppejä sun muita älykkäämmiksi mitä ne onkaan..21:57
Noinhan sitä politiikkaa tehdään.
Vilma
- AnonyymiUUSI
EU:ssa todellakin olisi tärkeämpiäkin aiheita pohdittavaksi. Minä olen kasvissyöjä eikä ole vielä koskaan tullut eteen tilannetta, jossa nakin/makkaran nimi olisi haitannut tai aiheuttanut hämmennystä. Vegenakki on oikein hyvä nimitys kasvipohjaiselle nakille. Tuoteseloste kertoo tarkemmin, jos siitä on kiinnostunut.
Joskus sitä miettii miten typeriin asioihin ihmiskunta tuhlaakaan aikaansa. Samaan aikaan maailma hukkuu ongelmiin ja jossain pohditaan kalliilla palkoilla millä nimellä kasvisnakkia tulisi kutsua.. 🙄
Aletheias Nopeasti muisteltuna en kovun usein osta kasviksia sekoitettuna mihinkään, en edes keskenään. Liikennevaloja olen ostanut pari vuotta sitten. Tänä syksynäkin olen ostanut pari maustettua mustaherukkajogurttia ja jonkin sekamehutölkin. Yleisin poikkeus säännöstä on ns. sekaleipä, jossa muun viljan lisäksi on usein vehnää. Toiseksi yleisin on muesli, jossa valmis sekoitus kuivattua viljaa ja pähkinöitä. Ehkä kaikkein yleisin silti on ohran ja humalan ja hiivan perinteikäs sekoitus.
En siis kategorisesti vastusta kasvisten sekoittamista jos siinä mielestäni on taustalla jokin hyvä idea. Niin sanotuissa kasvismakkaroissa, vekenakeissa ja muussa epämääräisessä ainesten muokkaamisessa epämääräiseen muotoon ja jopa toisten tuotteiden muotoa imitoiden ei ole mitään järkeä.
Minun puolestani ihmisille saa myydä mitä paskaa tahansa millä nimellä tahansa, jos he suostuvat sitä ostamaan. Toisaalta ymmärrän että monilla etelämpänä asuvilla eu-kansalaisilla on vielä sen verran enemmän jalat maassa ja terveempi tai vähintään perinteisempi suhde oikeaan ruokaan, että en ihmettelisi jos ne velvoittaisivat pohjoisen mukaruokaa ostavan läskiperseaineksen käyttämään vege-hihamerkkiä.- AnonyymiUUSI
Täähän oli vain joku lihantuottajien läpisaama lobbaus, se käsittely EU:ssa. Toivottavasti ei oikeesti mee läpi. Mainosta ja nostoa lihansyönnille... (Xitun kiusantekijät, haaskaavat aikaa ja rahaa tuollaiseen sontaan..)
xLiner - AnonyymiUUSI
makkara kuin jakkara... wilhelm perinteinen oli kallista kabanossi ssavupekoni oli halpaa, mutta ei ollut paljoa niitä menee niitä...
- AnonyymiUUSI
kasvisruoan nimeksi pekoni-porkkana-pyörykkä, pulla porkkana-lihapulla
- AnonyymiUUSI
....eikö noille tuotteille keksitä muita nimiä?
...onko kaupan alalle istahtanut typeryys ja kielenkäyttö vaikeus?
.....Tekeekö uutisemme kirjoitustaidottomat hölmöt?Ei kai se kaupan tai teollisuuden vika ole, jos ovat oivaltaneet että ihmiset ostavat mieluummin kasvisbiomassaa muotoiltuna ja nimettynä ikään kuin se olisi sullottu suoleen sen sijaan että se näyttäisi juuri ulostetun suolesta, vaikka kummallakaan vaihtoehdolla ei mitään tekemistä suolen kanssa olekaan.
- AnonyymiUUSI
Onko se nyt niin kamalaa kutsua vegepötkylöitä pötkylöiksi kuin myydä niitä lihatuotteiden nimillä? Eikä kukaan ole kieltänyt keksimästä täysin uutta ja tarttuvaa kansankielistä nimeä kuten vaikka veggeli. Jos ihmiset aidosti pitää niistä, niin keksivät kyllä myös nimen ajan myötä ettei tarvitse edes keksimällä keksiä.
- AnonyymiUUSI
Mietitäänpä tätä tarkemmin. Vaikka makkaralla usein viitataan myös penikseen, nimi tuskin alunperin tulee siitä. Tämä karsii pois Lerssin, ja makkarafirma onkin sen jo nopeampana ottanut itselleen käyttöön. Nopeat syövät hitaan.
Jos nimen halutaan kuvaavan tuotetta syvemmin, niin kasvismötkyläänhän survotaan jotain kasvipohjaista prosessoitua heinää, vähän samaan tapaan kuin lehmä märehtii. Kasvismötkylän nimen tulee viitata siis lehmän märehtimiseen, koska prosessi todellakin muistuttaa lehmän oksennusta tai märehtimistä.
Lehmällä on neljä vatsaa. Märehtiessä ruoho fermentoituu pötsissä. Voisimme siis kutsua kasvismötkylää pötsilöiksi, koska se on kuin lehmän pötsissä valmiiksi pureskeltu ja prosessoitu kasvipohjainen tuotos.
Grillillä asiakas voisi ostaa kasvispiirakan neljällä pötsilöllä. Pötsilö on mukavan tarttuva sana. Pötsilö on vapaasti käytettävissä.- AnonyymiUUSI
Tätä miettiessä aivoni räjähti ja aloin pohtimaan, voiko vegaani syödä pääskysen pesän?
AI-yhteenveto
Pääskysen pesä koostuu mudasta, syljestä, oljista ja muista kasvinosista, joita on vahvistettu karkeammilla kasvinosilla, kuten korsilla ja oljilla. Tämän ulkokuoren sisälle rakennetaan pesämalja, joka vuorataan pehmeillä materiaaleilla, kuten höyhenillä, jotta se pysyisi lämpimänä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tätä miettiessä aivoni räjähti ja aloin pohtimaan, voiko vegaani syödä pääskysen pesän?
AI-yhteenveto
Pääskysen pesä koostuu mudasta, syljestä, oljista ja muista kasvinosista, joita on vahvistettu karkeammilla kasvinosilla, kuten korsilla ja oljilla. Tämän ulkokuoren sisälle rakennetaan pesämalja, joka vuorataan pehmeillä materiaaleilla, kuten höyhenillä, jotta se pysyisi lämpimänä.600 000 euroa tutkimusrahaa ja voin huokaista yhdessä kynsisalonkitieteilijän ja HS:n Ville Rannan kanssa, että mitäpä simpanssit tieteestä ymmärtävät. Tämä on tärkeää.
- AnonyymiUUSI
Rehunakki, se se on. Itse syön vain kanaa, kalaa ja äyriäisiä niin ihan sama kaikki nakit. Tosi harvoin kebabbia. 🙂
Turhaa puljaamista kylläkin nimien kanssa, vege kertoo tarpeeksi.
Jasu
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minja Koskela: Ei se väärin ole jos ei halua tehdä töitä
kyllä tukien varassa saa elää vaikka koko ikänsä. Tää on tätä äärivasemmistolaista ajattelua.1235182HS - SDP valmistatuu MILJARDILEIKKAUKSIIN seuraavalla vaalikaudella!
"Sdp:n uusi talousääni lupaa miljardien edestä leikkauksia HS-haastattelu|Kansanedustaja Joona Räsänen on Sdp:n puheen2154712Persu ei ole koskaan päässyt Valkoiseen Taloon
Eikä pääse. Jopa demareita siellä on käynyt, vaikka jenkkien vasemmistolaisin suuri puolue vastaa lähinnä Suomen kokoomu713908Sovitteko ulkonäöllisesti
Oletteko kaivattunne kanssa sopivan näköinen pari? Semmoinen, suurinpiirtein yhtä hyvän näköisiä? Samanlainen olemus, ty833270- 471795
Anteeksi mies
Mun vaan pakko sanoa että en pääse ajatuksesta koskettaa sinua🙈tää on niin noloo. Olet vaan niin namu. En voi edes kert291674- 141368
Mulle tuli tunne
Että sun tunteet mua kohtaan alkaa hellittämään, olenko oikeassa ja alatko päästä eteenpäin?221282- 161258
- 421165