Palstalla käytetään joskus ilmaisua "hyvä kirjoittaja".
Mieleeni tuli, että minkälainen sellainen on. Onko henkilö hyvä kirjoittaja kun hän hallitsee kielioppisäännöt, ei tee myöskään kirjoitusvirheitä, eikä ole kenenkään kanssa eri mieltä.
Onko "väritön, hajuton ja mauton" hyvän kirjoityajan mitan täyttävä. Pidämmekö kirjoittajasta joka on kiinnostava, olematta hyökkäävä.
Tunnen ihmisiä, jotka eivät osaa ilmaista itseään suullisesti, mutta kynä ja paperi loihtii esiin sanallisen virtuoosin, joka ilmaisee ajatuksiaan herkullisen ilmeikkäästi.
Hyvä kirjoittaja
16
167
Vastaukset
- jjoutava
Hyvä kirjoittaja kirjoittaa vaikka omasta itsestään. Miksi ei? kun itsensähän jokainen tuntee. Sen verrran itseni tunnen etten ole hyvä kirjoittaja, eikä varmaan kukaan halua tietää mitä minulle kuuluu?
Hyvä kirjoittaja ei välitä mitä kukaan hänen kirjoituksista on mieltä ja siitä haluaako joku lukea hyvän kirjoittajan kirjoituksia omasta itsestään.
Mutta tiedän monia sellaisia hyviä kirjoittajia joiden kirjoitusta haluan lukea vaikka he kirjoittaisi omasta itsestään. - hyvä keskustelu
Esimerkki avauksesta ja avaajasta.
Käyn usein hyviä keskuteluja tutemattomien kanssa AIASTA EI NIKISTÄ. Samoin olen kokenut minäkin:) Mikäs sen kivampaa on ihmisten välillä palstan ulkopuolellakin! Sillailla on monien ihmisten personallisuudet tulleet tutuiksi, jo Kesäheinän aikoina, jolloin
ihmistä oli jos minkälaista Kauppa-autoa odottelemassa.
Täälläkin pidän persinallisista jutusteluista, joissa voi olla asiaa ja elämäviisautta, enemmän kuin arvaisikaan.
Hyvä aiheavaus, ja kiva lukeakin!- kaisu-liisa
Minusta se on yhtä tyhjän kanssa, kuin Bästa Tittare.
Sanoja sanomisen hauskuudesta.
Mitä iloa on oikeinkirjoituksesta, jos kirjoituksesta ei suurten sanojen lisäksi ole päätä, ei häntää?
Minua kiinnostaa asia, ei äidinkielen taso, jolla se kirjoitetaan.
Vaikea kirjoittaa, kun palstan aallot lainehtivat, meinaavat hukuttaa.
Eri mieltä olen, mutten ala nakkelemaan kenenkään navan alle tomaatteja. kun aloittaa kirjoittamisen noilla sanoilla, niin kirjoittaja ottaa lähes automaattisesti kunnioittavan asenteen viestin vastaanottajaa kohtaa. Se ei edellytä toisen kirjoittajan viestin hyväksyntää, mutta hän kertoo lempeällä tavalla asiasta, josta hän on eri mieltä kuin alkuperäisen viestin lähettäjä. Ei niinkään huono tapa.
- sorry!
Ihmettelen, miksi olet kuin opettaja?
Ihmettelen, oletin, 3eä luotsi karsii säännönvastaisuudet, ei kenenkään omat kannanotot, joihin ei sisälly mitään sääntöjen vastaisuutta?
Sinä olet!
Minua pidetään "lipevänä lirkuttajana", mutta "sielun sisareksi" sinut koen.
En uskalla kaikkea sanoakaan kun olen niin haukuttu. Ruuneperi sinun on haukuttava päästäksesi palstan täysarvoiseksi ja hyväksytyksi jäseneksi.
Hyvä kirjoittaja on oma itsensä, joka ei pyri ylittämään itseään hienouksilla jota ei hallitse.
Hyvin kuvailevaan, ilmeikkääseen, hauskaan ja hilpeäänkin tekstiin pyrin. Olen minä naurattanut palstalaisia surkeilla ja joskus hiukan paremmilla sanomisilla.
Kirjoitusvirheitä syntyy vieläkin ja niin saa olla jos ei synny väärinkäsityksiä
Sitten sisältö: Kunnon aihe pitää olla ja oma sisältö siitä kertoa. Minusta voi ikään kuin kysyä muilta, mitäs mieltä itte olet?
Olen minä joskus ylittänyt itseni aloituksilani ja korkeallakin liidellyt. Annas olla kun yhtenä pyhäaamuna lentää lehahdin harmaalle riukuaidalle harmaavariksena
Aidalla mukamas keikistelin ja totesin istuinpaikan heiluvaa oksaa paremmaksi. Yritin olla aito varis, lentokyvytön kuitenkin, hyvinkin.
Taisin vielä mainita, että harmaavaris riukuaidalla (en sentään minä) voisi kilpailla Wrightin taulun Metsot soitimella kanssa.
Aloitus innosti palstan mainiot kirjoittajat. Niin uskomattoman hienoja kuvauksia, että kyyneleet nousi silmiini. Oli riukuaidan tekohistoriaa ja opetusta, ihania maalaismaisemia järvineen ja laaksoineen, musiikkikin tunnelmaa täydentäen. Itse en ole parempaan pystynyt, enkä varmaan kotkanakaan "ylemmäs yllä"
Tunnelmani on vieläkin "kuin olisin sinut aitona elämässä kohdannut"
Huutia ja pilkkaa kyllä muilta tulee - taas. Kyllä jämpti niin on!- plus & miinus
Hyvässä keskusteluus olemme poistuessamme enemmän kuin siihen liittyessämme.Ystävyydessä on usin kuin magneetissa - erinimiset vetävät toisiaan puoleensa.
- Ramoona*
Varmasti olemme kaikki tarpeeksi hyviä kirjoittajia tänne taidoiltamme. Jos on vielä tarpeeksi hyvä lukijakin, syntyy rakentavaa keskustelua ja joskus voi jopa tuntea olevansa rakentunut, kuten tuo edellä kirjoittanut kiteyttää hienosti.
Hyvän kirjoittajan mittaa ei tarvitse määritelläkään, mielenkiintokin on lukijan silmissä tai korvien välissä, eikä meidän tarvitse edes pitää toisistamme ja saamme halutessamme mielipiteemmekin pitää ihan ominamme. Hienoinkaan paketointi ei silkkosisältöistä viestiä paranna , eikä ole pienintäkään epäselvyyttä, kumpi on tärkeämpää, muoto vai sisältö. Tosin selkeästä ymmärrettävyydestä tai värikkäästä vivahteikkaasta sanankäytöstä ei haittaakaan ole.
Myönteistä on silloin tällöin päivittää, millainen on hyvä kirjoittaja, ja aloittajahan tarkoittanee hyvää viestittelyä. Ihan tarpeeksi on vedetty täällä viesteistä johtopäätöksiä, onko siellä näppäimissä hyvä vai huono kirjoittaja, tai peräti paha kirjoittaja. Palautetta voi antaa , eikä jonkun toisen saama kehu ole meiltä itseltä pois, näinhän on monen suulla todettu.
Jjoutavalla on mielestäni hyvä pointti : parempi kirjoittaa itsestään kuin tehdä tulkintoja muista. Asiantuntijat suosittelevat, että riitatilanteissakin kerrotaan, miltä hankala tilanne itsestä tuntuu, eikä aleta syytellä : sinä olet aina tuollainen ja teet sellaista. Täällä ollaan sikäli helpossa asemassa, että ei ole pakko aina kommentoida mitenkään.
Kirjoittelemisiin... eiköhän vaan jatketa harjoituksia. Hyvä kirjoittaja! Arvoisa kirjoittaja!
Kiitos aloituksestasi, aihe on ajankohtainen ja varmasti selventää suhtautumista tekstehin ja aloituksiin. Koska en kuitenkaan tunne olevani hyvä kirjoittaja, niin ei enempää tällä kertaa.Hyviä kirjoittajia ja keskustelijoitahan tässä ketjussa on mukana. Minusta ei ole haittaa siitä, jos teksti ei keliopin sääntöjä täytä. Kysehän on kirjoitetusta keskustelusta. Silloin voi tahallaankin antaa mennä mutkat suoriksi. Näinhän se mene live-keskustelussakin.
Toisten ottaminen huomioon on tärkeä lähtökohta. Viis kirjoitusvirheistä, tahattomista harhaan menoista. Ja se ennen kaikkea, että erimielisyyksiin ei juututa. Tottahan sanansa pitää voida kirjoittaa, jos siltä tuntuu, mutta kun se on tehty ja todettu, että yksimielisyyttä ei tule, on parasta vetäytyä. Ei "voitto" voi olla niin tärkeä.
Enpä kuulu "mallikappaleisiin", luulen tietäväni suunnilleen paikkani.
Osallistunkin melko vähän. Vältän aiheita, joista voisin joutua turhaan jankutukseen, joissa vastapuolella on varmat ja ehdottomat mielipiteensä, mutta joista minulla on erilainen käsitys. Näin silloin, jos kuitenkaan käsittelyllä en koe olevan yleisempää merkitystä.
Keskustelua keskustelun vuoksi..., niin, eihän pitkän ketjun tavoite ole tärkein. Tulee jos tulee ja jos asiaa riittää. Herkkähipiäisyyttäkin kannattasi rauhoitella, jos pienet nälvimiseksi kokemansa kovin raskaasti ottaa. Itsestänsä asia saattaa vaikuttaa turhan suureltakin. Meitä kun on monenlaisia.Kielioppi ja kirjoitusvirheistä todellakin viis´ veisaamme. Muuttuuhan se, siis kielioppi. Nykyisin ei ole väärin sanoa esm," alkaa kirjoittamaan", vaikka se oli aikoinaan ehdottomasti: Alkaa kirjoittaa, alkaa lukea jne.
Opettaja laittoi ensin mainitun yli punakynäkynällä henkselit eikä jättänyt huomauttamatta kielioppivirheestä.
Me täällä palstoilla kirjoitamme vapaasti, emme ole missään testissä tai tentissä. voimme vaikka käyttää nykyisin suosittua "niinku, oikeesti"- kieltä .Kaikki on mielestäni sallittua, eikä kielen oikeaoppisuuteen tule kiinnitettyä juuri huomiotakaan.
Ikävää on nimittely ja perättömien puhuminen. Sellaiseen syyllistyy harvemmin vakituisella nikillään kirjoittava. Puskasta saa kuulla alatyylisiäkin kirjoituksia. Ei puskisten kirjoituksia voi pääsääntöisesti "luokattomiksi" sanoa, mutta mielestäni olisi mukava tietää kenen kanssa on juttusilla. Sovitaankin niin, että ollaan kaikki hyviä, ellemme syyllisty toivottamaan kirjoittajakavereitamme suksimaan suohon, tai kauemmaksi kuin pippuri kasvaa. Kuka Suomesta kesäksi matkustaisi Timbuktuun. Eiköhän siellä oleilevakin matkusta viimeistään juhannukseksi Suomeen. Tämä tuli mieleeni kun joku sieltä kaukaa toivotti minut suksimaan suohon. Tosin kuka hänestä tietää, vaikka asuisi ja oleskelisikin suomalaisessa puskassa.- Toisaalta just hyvä
kirjoittaja on antanut meille oikean kirjoittamisen tyylin ja tavan.
Monet ovat ottaneet opikseen ja nyt voisivat vaikka oikeisiin kirjoittajaisiin osallstua. - Olen ihan
Toisaalta just hyvä kirjoitti:
kirjoittaja on antanut meille oikean kirjoittamisen tyylin ja tavan.
Monet ovat ottaneet opikseen ja nyt voisivat vaikka oikeisiin kirjoittajaisiin osallstua.kiitollinen siitä opista, joka täällä on huomaaattani tullut minunkin osakseni.
Nikin vaatiminen on ruunen idea, koska hän haluaa kostaa kohtaloaan kilpailuttamalla meitä kuin kukkotappelussa. Hän haluaa tietää nikin.
Olen jo kohta taipuvainen uskomaan, ettei Ajomies olekaan se pahin.
- kiltti.kysymys
Hyvää kirjoittamista pähkäillään vuodesta toiseen. Missähän tuo aloittaja anlis nykyisin on ? Taisi muutella usein nikkiään. Kristiina 23 jotenkin muistuttaa tyyliltään. Oletteko sama persoona ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a718416Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,1354768Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K1123876Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut773417Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii743006Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja1412730SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt112424SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het392167Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan631983Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä561968