Kävelin eilen iltapäivällä tuolla torilla ja sain päähäni mennä musiikkisalin ikkunan mainoksia katsomaan. "Les miserables" niminen elokuva oli juuri sillä hetkellä alkamassa niin menin, heitin takkini naulaan ja vaksi' opasti minut jo alkaneen elokuvan katsomoon takariville.
Oliha nimi ja aihe tuttu kun Victor Hugon kirjoittama "Kurjat" on luettuna hyllyssä. Pitkä yli 3h elokuva oli täydelle salille esitettynä hyvä ilmaisnäytös, niin sitä vaan, että joku johdatus minut sinne vei.
Noo', jahdatus ja johdatus.)
Korkeampaa johdatusta.
15
110
Vastaukset
Hyvinhän jjoutavan jalat johdatti mielijohteesta musiikin kautta klassikko elokuvaan, jota en ole kyllä nähnyt, kirjan kyllä lukenutnuoruuden päivinä.
Saattaisi herättää enemmänkin ajatuksia nyt, kuin silloin elämää ymmärtämättömänä.
Sittenkin johdatti minunkin kirjojen "ahmimiseni" vähitellen ikää myöten eniten antaviin aihepiireihin.
Kauan olenkin joutunut odottamaan tilaamaani Leena Krohn'in
runokirjaa, pitäneekin soittaa Suom. kirjakaupaan huomenna, jos vaikka sp.osoite on jäänyt epäselväksi. moikka- jjoutava
On hyvä kun luin jo kauan sitten "Kurjat", mutta kun kirja on klassikko ja hyvä niin aika hyvin muistan tapahtumat, muistan sen oleva hyvä jännärinäkin. Suosittelen. En ala nyt sitä lukemaan enää kun luen mieluummin uudempaa tai mikä nyt milloinkin sattuu kiinnostamaan.
Ruunenkin kannattaisi tuo lukea. jos ei sattumalta olekin jo lukenut. Tämä kirjajuttu ja elokuvakin on varmaan moitittavaa aihetta, mutta jospa tämä saisi olla täällä ettei heivata johonkin taidesivuille. - sama1
Ärsyttävä on otsikko enkä kyllä tarkoittanut korkeinta.
- jjoutava
Ärsyttävä on, mutta ei Ruunekaan ymmärtänyt ettei se korkeampi korkeinta tarkoita. Ei se mitään, edellisestä elokuvissa käynnistä on aikaa vuosia ja silloin kuva kertoi Hella Vuolijoesta eikä siinä paljon minulle uutta siinäkään ollut.
Vankilassa ollessaan Hella kirjoitti kokemuksistaan kirjan,
"Enkä ollut vanki". Sanoi, "ihmisen voi vangita mutta sielua ei" - Ramoona*
Otsikkohan on aivan ok, onhan kyse korkeakulttuurista, johon aloittaja meitä johdattelee. Olen ehkä jäävi osallistumaan tähän keskusteluun , koska kirjan luku taisi jäädä aikanaan kesken, elokuvakin jäänyt vain arvostelujen lukemisen asteelle. Kotimaisen korpikurjaliston suhteen olen valistuneempi, olen lukenut ja hyllyssäni pidän Hurskasta kurjuutta, Ryysyrannan Jooseppia ja Putkinotkoa. Niistä tehdyt elokuvat ovat moneen kertaan telkkarissakin pyörineet.
Aloituksessa on huomionarvoista myös tuo, että elokuva oli ilmaisnäytös, siis hieno kulttuuriteko, josta olisi mukava kuulla enemmänkin. Aina hoetaan, että ilmaisia lounaita ei ole, ja ilmaisia kulttuuriesityksiä aletaan moittia iitä, että veronmaksajat ne kustantaa. Seuraavaksi nuristaan, mistä tärkeämmästä kulttuurirahat ovat pois.
Ilmaiskonsertteja tässä voikin jo odotella, kun on niin keväisiä merkkejä ilmassa. Linnut osaavat ilmaista iloa, josta me ihmiset saamme ilmaista iloa.
(Jokohan Rööslainin ketjussa on tämä ).
- *Kukkahame*
Kurjat musikaalin olen nähnyt vuosikymmeniä sitten, alamaailman ihmisistä ja heidän kohtaloistaa ja kohteluista.
Tommi Metsäketo oli aivan 'uusi' ja melkein ainoa josta keskusteltiin kuinka hieno ja lahjakas nuorimies.
Elokuvaa en ole nähnyt enkä kirjaa lukenut.- jjoutava
Kirjassa Hugo kertoo myös Vaterloon taistelusta, Napoleonin tuhosta, leivän varastamisesta elinkautiseen tuomitusta rangaistusvanki Jean Valjeanista jota poliisi Javert jahtaa vangitakseen uudelleen periaatteella kerran varas, aina varas.
Tietenkään jos ei kirjaa ole lukenut niin musikaalit aiheesta vaikuttavat vain köyhälistön elämää kuvaavilta.
Olen lukenut Hugon kirjoittaman "Kurjat" ja hänen muitakin teoksia. Kiinnostavina pidin, mutta täytyy tunnustaa, että paljon on sisällöistä unohtunutkin.
Erikoista Hugossa on myös se, että hänen faijansa oli Napoleonin armeijan upseeri, muistaakseni kenraali ja mutsikin kuningasmielinen. Hugo kuitenkin kääntyi tasavallan kannattajaksi ja ihmisoikeuksien pulustajaksi. Tästä syystä hän joutui olemaan maanpaossa. Kun Napoleon kukistui, ehti Victor Hugo olla Ranskan parlamentin jäsenenäkin.(taisi olla senaatti)
Tämä selitykseni siksi, että taustastaan huolimatta Hugo näki silti sen aikaisen yhteiskunnan ongelmat, joita hän kirjoissaan kuvasi. Ehkäpä taustani on syynä, että olen kyllä kahlannut läpi suomalaisen merkittävimmän kirjallisuuden, jota myös "ryysyläiskuvauksiksi" mainitaan ja vähätellään. Tosin purevaa yhteiskuntakritiikkiä voi kuvata myös toisenlaisesta näkökulmastakin, kuten esim. Tsehov teki ja mikseipä Pentti Haanpääkin.- jjoutava
Ynnämuu, Eipä ole taustaan katsominen. Samoin voisin perustella lukeneisuuttani, vaikka mainitsemasi kirjailijat ovat kuvanneet kurjaliston elämää ei se estä heidän tuotannon olemista nautinnollista luettavaa ja ihmisen kuvausta alastomimmillaan.< Katoppa nyt minuaki; hahaa - ha.
- katleija
Kotikuntani on tarjonnut senioreilleen seniorikortin (20 € / puoli vuotta ), jolla pääsee rajattomasti kaupungin liikuntapaikkoihin urheiluhalliin, uimahalliin ja kuntosaleihin. Lisäksi on ilmaisia konsertteja, kulttuurikäyntejä ja ilmaisaikoja taidenäyttelyihin. Viimeksi mm. Outi Heiskasen taidetta kävin katsomassa Wäinö Aaltosen museossa.
Kyllä kaupunki hienosti huomioi iäkkäitä senioreitaan. - jjoutava
Katleija Kyllä niitä täälläkin on tarjouksia, varmaan sellaisia mistä en tiedä edes. Saamattomana tyyppinä munt pitäis varmaan jonkun johdattaa tai mieluummin taluttaa osallistumaan. Kävelemään kaduille olen vielä aika hyvin lähtenyt kun talvi on ollut siihen suotuisa.
Eipä nyt-talvena ole kävelykypärää ja liukuesteitä paljon tarvinnut. Pitää vaan nyt koputtaa puuta etten vain vielä ehdi kaatumaan. - Paasivaara fani
Petsamosta evakkoon lähteneet Paasivaaran vanhemmat veljekset ovat myös pohjoisen kirjoittajia.
Päätalosta tai Haanpäästä on täällä kerrottu, mutta Paasivaavan tuotteista vähemmän. Varsinkin ranskalaiset ihastuivat Arto Paasilinnan kerrontatapaan. - marga-riino
Olikos se Paaivaaran margariinista tämä hokema. Ennen pantiin mirrit multaan, nyt ne lyödään Suvikultaan.
- Harmi-
No onpas älykästä laittaa Les miserables alkamaan TV5 klo 01.00 yöllä.
Ääntä on kerrostalossa pakko pitää hiljaisella ja naapurini on hyvin valitusherkkä. En kuule toisella korvalla juuri mitään. Kuulokkeita ei ole.
Musikaali yöllä, no jos asuu omakotitalossa tai mökissä maaseudulla. - Per-kel
Mua ei oo kulttuuri pahemmin kiehtonut, mitä nyt Bob Dylan ja sen aikaiset ilmiöt.- Ja että jenkit sai turpaansa Vietnamissa :_
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a687992Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,1094703Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K1113859Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut763376Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii742986Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja1342700SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het382145Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan631973Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä
Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii2611929Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä561918