Kokemuksia Elan 33, vm 1989 ->

ostoa harkitseva

Saisiko asiallisia kommentteja 33 Elaneista.

Millaisia ovat purjehtia saaristossa ja avomerellä, mahdolliset heikot paikat yms ?

Millaista purjevarustusta kannattaisi miettiä matkapurjehdukseen, ovat vakiona ilmeisesti hieman alirikattuja ?

Onko kokemuksia ruoriohjauksen asennuksista kyseiseen venemalliin ?

Käsittääkseni vuonna 89-tuli jotain uudistuksia / parannuksia kyseiseen venemalliin, pitääkö paikkansa ?

59

5485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äölkj

      Osta pois. Hyvä jämäkkä vene avovesillekin.

    • Elan 33 muistikuva

      Olin 90-luvulla ja 2000-luvun alussa osakkaana Elan 33 -kimppaveneessä. Vene oli 1988-1989 vuosikertaa, en muista kumpi. Purjehdittiin Kreikassa ja Turkissa, vene kulki ihan mukavasti, mutta oli hiukan hento noihin oloihin. Ja märkä purjehdittava kovemmalla kelillä. Levanki olisi ehkä ollut parempi nykyveneiden tapaan katolla.

      Huoltoa jouduttiin tekemään aika paljon, mm. keulavantti katkesi. Kannelta tuli aika paljon vesivuotoja sisään, osin sen johdosta kajuutan lattia jouduttiin uusimaan jo ennen veneen 10-vuotissynttäriä.

      Kölipultit irtoili kölistä, jotenkin syöpyivät irti (Korjattiin muistaakseni v. 2000). Myös moottori uusittiin 2000-2001. Alkuperäinen merivesijäähdytetty VP 2002 oli myös hiukan alitehoinen Aigean meren tuuliin. Uusi VP MD2030 oli hieno, hyvin hiljainen ja värinätön käynti.

      Purjeina oli iso, rullagenua, genaakkeri ja genuarullan päälle vedettävä myrskyfokka. Ei vaikuttanut ainakaan alirikatulta noihin oloihin.

      Tuon Elanin avotila on aika ahdas, mielestäni pinnaohjaus sopii paremmin. Näin tilaa jää ankkurissa ollessa pöydälle, meillä oli irrotettava ja/tai sivuun käännettävä Lagoon-venepöytä, ihan kätevä.

    • 15+19

      Takana kaksi oikein mukavaa kautta Elanin kanssa. Mielestäni oivallinen matkapursi ja yllättävän tilava kokoisekseen. Ihanaa kun kesälomakamat saa kaikki kaappeihin ja hyllyille. Olemme pärjänneet peruspurjeilla (iso, rullagenua ja spinnu).

    • 14+8

      Mulla on Turussa yksi kaveri, jolla olisi ko. vene myös myynnissä. Ei ole vielä kyllä ilmoitellut missään, mutta myynnissä olisi, jos kiinnostaa.

      • jol2

        Moi. Olen etsimässä uutta venettä. Elan on yksi vaihtoehto. Anna vaan yhteystiedot jos kaverillasi on tälläinen vene myytävänä. T: Juha
        [email protected]


    • Itsellä ollut

      Meillä oli -87 vuosimallinen. Meidän veneessä oli uimataso tehtaalla jälkiasennettu runkoon , joten noissa näkyi sellainen sauma rungon ja uimatason välissä. Näissä 89 vuosimallisissa uimataso on samasta muotista kuin runkokin. Suurinosa noista on toppirikisiä ja pinna ohjauksella. Meillä oli osatakila, joten masto on hieman korkeampi. veneemme oli varustettu "racing" kölillä mikä on lyijyä ja pari sataa kiloa painavampi samalla syväyksellä kuitenkin kuin rautakölilliset. Veneessämme oli ruoriohjaus mistä pidin, hieman tunnoton kylläkin, mikä on vaijeriohjauksen ongelma. Kerran vaijeri oli päässyt löystymään, mutta aikanopeasti vika löytyi ja oli korjattavissa reissun päällä. Vene oli ainakin tuolla rikillä eloisa ja kiva purjehdittava. Akselivetoisena (ja potkuri suhteellisen takana) satamamanöveerit varsinkin reippaalla sivutuulella ahtaissa satamissa hivenen haasteellista, osana voi johtua myöskin 2-lapaisesta potkurista ja vanhasta 18 heppaisesta Yanmarista. 200 litraa vesitankeissa ja lämmin painevesi oli kyllä lapsiperheelle aika ylellisyyttä ja kyllä sitä kuluikin. Lapset nukkuivat takahytissä (hieman matala keskeltä, johtuen ruorikoneistosta) ja me keulassa. Ihan positiivinen fiilis jäi veneestä ja se jouduttiin myymään pois elämäntilanteiden ei itse veneen takia.

      • väärä mielikuva?

        "Akselivetoisena (ja potkuri suhteellisen takana) satamamanöveerit varsinkin reippaalla sivutuulella ahtaissa satamissa hivenen haasteellista"

        Mihin tällainen mielikuva perustuu? En tarkoita Elan-venettäsi, vaan ajatustasi potkurin sijainnista. Eikö se tehosta manöövereitä, jos potkurivirta on melko lähellä peräsintä?

        En myöskään usko, että 18hv Yanmar voisi olla liian tehoton satamamanöövereissä. 2-lapaisen taittolapapotkurin tehokkuus peruuttaessa on yleensä hiukan heikompi kuin vastaavalla kiinteälapaisella.


      • Elan 33 muistikuva
        väärä mielikuva? kirjoitti:

        "Akselivetoisena (ja potkuri suhteellisen takana) satamamanöveerit varsinkin reippaalla sivutuulella ahtaissa satamissa hivenen haasteellista"

        Mihin tällainen mielikuva perustuu? En tarkoita Elan-venettäsi, vaan ajatustasi potkurin sijainnista. Eikö se tehosta manöövereitä, jos potkurivirta on melko lähellä peräsintä?

        En myöskään usko, että 18hv Yanmar voisi olla liian tehoton satamamanöövereissä. 2-lapaisen taittolapapotkurin tehokkuus peruuttaessa on yleensä hiukan heikompi kuin vastaavalla kiinteälapaisella.

        Olen kyllä samaa mieltä nimimerkin "itsellä ollut" kanssa Elanin satamamanöövereistä ainakin moottorin tehon suhteen.

        Uusitun isomman moottorin ja Volvon 3-lapaisen taittopotkurin kanssa vene oli näppärä ja reipas pyöriteltävä, auttoi varsinkin sivutuulen laiturioperaatioissa ahtaissa satamissa. Aiemmin veneen kääntely paikallaan tuulessa laiturien välissä oli vaikeaa ja stressaavaa hitaan kiihtyvyyden ja jarrutuksen vuoksi.


      • kankee oli
        väärä mielikuva? kirjoitti:

        "Akselivetoisena (ja potkuri suhteellisen takana) satamamanöveerit varsinkin reippaalla sivutuulella ahtaissa satamissa hivenen haasteellista"

        Mihin tällainen mielikuva perustuu? En tarkoita Elan-venettäsi, vaan ajatustasi potkurin sijainnista. Eikö se tehosta manöövereitä, jos potkurivirta on melko lähellä peräsintä?

        En myöskään usko, että 18hv Yanmar voisi olla liian tehoton satamamanöövereissä. 2-lapaisen taittolapapotkurin tehokkuus peruuttaessa on yleensä hiukan heikompi kuin vastaavalla kiinteälapaisella.

        voi olla, että kankeuden syy oli jossain muualla, aina sitä oppii uutta tätä palstaa lukiessa . Jotenkin tuli vain sellainen mieli kuva, että kankeuden syynä olisi mm. potkurin paikka. Kokemuksia on muistakin veneistä, mutta tuon Elanin satamamanöveerit varsinkin sivutuulilla vaativat erittäin tarkkaa suunnittelua ja koneen käyttämistä isolla kaasulla, mitä en ole muissa veneissäni kokenut niin selkeänä piirteenä.
        Muista tarkistaa mahdolliset vuodot, masto tulee kannesta läpi ja tästä tulee herkästi vettä, mikä oli tehnyt meidänkin veneen sisäkattolevyihin omia tuhojaan.


      • 2+16
        kankee oli kirjoitti:

        voi olla, että kankeuden syy oli jossain muualla, aina sitä oppii uutta tätä palstaa lukiessa . Jotenkin tuli vain sellainen mieli kuva, että kankeuden syynä olisi mm. potkurin paikka. Kokemuksia on muistakin veneistä, mutta tuon Elanin satamamanöveerit varsinkin sivutuulilla vaativat erittäin tarkkaa suunnittelua ja koneen käyttämistä isolla kaasulla, mitä en ole muissa veneissäni kokenut niin selkeänä piirteenä.
        Muista tarkistaa mahdolliset vuodot, masto tulee kannesta läpi ja tästä tulee herkästi vettä, mikä oli tehnyt meidänkin veneen sisäkattolevyihin omia tuhojaan.

        Toppirikisessä Elanissa masto ei mene kannen läpi.
        Yksi perusvika näkemissäni Elaneissa on. Sisustuskankaan liiman pettäminen, jonka takia kattoverhoilut yms alkavat ikävästi repsottaa. Omassa nämä oli onneksi korjattu edellisen omistajan toimesta.


      • 3-4hv/tn riittää!
        Elan 33 muistikuva kirjoitti:

        Olen kyllä samaa mieltä nimimerkin "itsellä ollut" kanssa Elanin satamamanöövereistä ainakin moottorin tehon suhteen.

        Uusitun isomman moottorin ja Volvon 3-lapaisen taittopotkurin kanssa vene oli näppärä ja reipas pyöriteltävä, auttoi varsinkin sivutuulen laiturioperaatioissa ahtaissa satamissa. Aiemmin veneen kääntely paikallaan tuulessa laiturien välissä oli vaikeaa ja stressaavaa hitaan kiihtyvyyden ja jarrutuksen vuoksi.

        Moottoritehon suositus avomeriveneisiin on 3-4 hv/tn (ks. John Vigor, The Seaworthy Offshore Sailboat).

        Jos Elan 33:n uppouma on 3.5 tn, 18 hv konetehon (5.1 hv/tn) pitäisi riittää vasta-aallokossa, tavallisista satamamanöövereistä nyt puhumattakaan. En jaksa uskoa isomman moottorin asennusta hintansa väärttiseksi. Pelkkä potkurin vaihto riittäisi, koska vikahan ei koskaan ole kipparissa ;-)


        Vertailun vuoksi kerron, että ekan veneeni (pitkäkölinen puuvene) uppouma oli 3.6 tn ja koneteho 5hv. Hyvin silläkin koneteholla pärjäsi Itämeren satamissa. Seuraavassa veneessäni koneteho oli 7 hv ja dspl 3.5tn. Sillä selvisi ilman ongelmia myös vuorovesivirtojen satamamanöövereissä, vaikka potkuri oli 2 lap. folding.


      • ongelmaa verhoilussa
        2+16 kirjoitti:

        Toppirikisessä Elanissa masto ei mene kannen läpi.
        Yksi perusvika näkemissäni Elaneissa on. Sisustuskankaan liiman pettäminen, jonka takia kattoverhoilut yms alkavat ikävästi repsottaa. Omassa nämä oli onneksi korjattu edellisen omistajan toimesta.

        näin oli käynyt meidänkin Elanissa, taitaa olla kyllä aika monessa tuon ikäkauden veneessä. Meidän nykyisessäkin Beneteaussa (vm. 85) jouduimme korjailemaa paria kohtaa kun hankimme sen.


      • Elan 33 muistikuva
        3-4hv/tn riittää! kirjoitti:

        Moottoritehon suositus avomeriveneisiin on 3-4 hv/tn (ks. John Vigor, The Seaworthy Offshore Sailboat).

        Jos Elan 33:n uppouma on 3.5 tn, 18 hv konetehon (5.1 hv/tn) pitäisi riittää vasta-aallokossa, tavallisista satamamanöövereistä nyt puhumattakaan. En jaksa uskoa isomman moottorin asennusta hintansa väärttiseksi. Pelkkä potkurin vaihto riittäisi, koska vikahan ei koskaan ole kipparissa ;-)


        Vertailun vuoksi kerron, että ekan veneeni (pitkäkölinen puuvene) uppouma oli 3.6 tn ja koneteho 5hv. Hyvin silläkin koneteholla pärjäsi Itämeren satamissa. Seuraavassa veneessäni koneteho oli 7 hv ja dspl 3.5tn. Sillä selvisi ilman ongelmia myös vuorovesivirtojen satamamanöövereissä, vaikka potkuri oli 2 lap. folding.

        Kiitos, on se mukavaa, että saatiin oikein asiantuntijan lausunto veneestä. Vain todellinen asiantuntija voi venettä kokeilematta mitätöidä kokemuksen antamat tulokset.

        Täytyy kuitenkin huomauttaa, että puhutaan aivan eri asiasta, jos sanotaan "selvisi ilman ongelmia" ja "pärjäsi Itämeren satamissa" tai sitten "vene oli näppärä ja reipas pyöriteltävä".


      • 3 + 8 =
        3-4hv/tn riittää! kirjoitti:

        Moottoritehon suositus avomeriveneisiin on 3-4 hv/tn (ks. John Vigor, The Seaworthy Offshore Sailboat).

        Jos Elan 33:n uppouma on 3.5 tn, 18 hv konetehon (5.1 hv/tn) pitäisi riittää vasta-aallokossa, tavallisista satamamanöövereistä nyt puhumattakaan. En jaksa uskoa isomman moottorin asennusta hintansa väärttiseksi. Pelkkä potkurin vaihto riittäisi, koska vikahan ei koskaan ole kipparissa ;-)


        Vertailun vuoksi kerron, että ekan veneeni (pitkäkölinen puuvene) uppouma oli 3.6 tn ja koneteho 5hv. Hyvin silläkin koneteholla pärjäsi Itämeren satamissa. Seuraavassa veneessäni koneteho oli 7 hv ja dspl 3.5tn. Sillä selvisi ilman ongelmia myös vuorovesivirtojen satamamanöövereissä, vaikka potkuri oli 2 lap. folding.

        'Moottoritehon suositus avomeriveneisiin on 3-4 hv/tn'. Tarkoitatko AINAKIN 3-4 hv/t? Nykyään myytävissä avomeripursissa vakiomoottorin teho on noin 5 hv/t ja optiolistalta voi yleensä valita selvästi tehokkaammankin koneen, jolloin koneteho on jo luokkaa 7 hv/t..Tässä joitain nyt myytäviä uusia veneitä peruskoneellaan:
        Hp/t Venemerkki
        4,8 Swan 53
        5,4 Swan 66
        4,8 Xc 38
        5,9 Xc 50
        4,7 Xc 35
        4,6 Xp 33
        5,1 Najad 440 AC
        4,3 Beneteau Oceanis 31
        4,8 Beneteau Oceanis 38
        5,4 Beneteau Sense 43
        5,3 Beneteau First 35


      • Itsellä ollut
        3-4hv/tn riittää! kirjoitti:

        Moottoritehon suositus avomeriveneisiin on 3-4 hv/tn (ks. John Vigor, The Seaworthy Offshore Sailboat).

        Jos Elan 33:n uppouma on 3.5 tn, 18 hv konetehon (5.1 hv/tn) pitäisi riittää vasta-aallokossa, tavallisista satamamanöövereistä nyt puhumattakaan. En jaksa uskoa isomman moottorin asennusta hintansa väärttiseksi. Pelkkä potkurin vaihto riittäisi, koska vikahan ei koskaan ole kipparissa ;-)


        Vertailun vuoksi kerron, että ekan veneeni (pitkäkölinen puuvene) uppouma oli 3.6 tn ja koneteho 5hv. Hyvin silläkin koneteholla pärjäsi Itämeren satamissa. Seuraavassa veneessäni koneteho oli 7 hv ja dspl 3.5tn. Sillä selvisi ilman ongelmia myös vuorovesivirtojen satamamanöövereissä, vaikka potkuri oli 2 lap. folding.

        tuo 3,5 tonnia ei taida riittää kuin jollekin kilpailukäyttöön tarkoitettuun yksilöön ja siihen tehtaan myyntiesitteeseen. Elanin paino normaali matkapurjehdus kunnossa on kyllä yli 4 tonnia.


      • älkää kiukustuko!
        3 + 8 = kirjoitti:

        'Moottoritehon suositus avomeriveneisiin on 3-4 hv/tn'. Tarkoitatko AINAKIN 3-4 hv/t? Nykyään myytävissä avomeripursissa vakiomoottorin teho on noin 5 hv/t ja optiolistalta voi yleensä valita selvästi tehokkaammankin koneen, jolloin koneteho on jo luokkaa 7 hv/t..Tässä joitain nyt myytäviä uusia veneitä peruskoneellaan:
        Hp/t Venemerkki
        4,8 Swan 53
        5,4 Swan 66
        4,8 Xc 38
        5,9 Xc 50
        4,7 Xc 35
        4,6 Xp 33
        5,1 Najad 440 AC
        4,3 Beneteau Oceanis 31
        4,8 Beneteau Oceanis 38
        5,4 Beneteau Sense 43
        5,3 Beneteau First 35

        Nyt meni puurot ja vellit sekaisin! Kerroin, että numerotietojen perusteella 33-jalkaisen n. 3.5 tn painoisen purren moottoritehoksi 18 hv on riittävä.

        Vaikka en ole Elan 33:lla koskaan purjehtinut, en edelleenkään usko, että se olisi poikkeuksellisen kömpelö vaatiakseen tehokkaammman moottorin satamamanöövereitä varten. Tunnen erään Elan 33:n enkä ole huomannut tutun kipparin käyttävän täysiä 18hv moottoritehoja satamamanäävereissään.Tietenkin poikkeukselliset olosuhteet tai omistajan näkemykset voivat vaikuttaa moottorivalintoihin. Ei pidä tuomita 18 hv Yanmaria liian tehottomaksi, ellei kaikkia muita manöövereiden epäonnistumisten syitä ole poissuljettu (esim. väärin mitoitettu tai pakuttaessa tehoton potkuri). CE-luokitus on kai tehty tietylle koneteholle. Yli 15% teholisä saattaa vaatia uuden luokituksen?

        Valtamerikelpoisten purjeveneiden moottoritehon miniminä on pidetty "two horsepower per 1000 lb (454 kg) displacement". Elan 33:n koneteho näyttäisi ylittävän tämänkin nyrkkisäännön.


      • vaihdoitko koneen?
        Itsellä ollut kirjoitti:

        tuo 3,5 tonnia ei taida riittää kuin jollekin kilpailukäyttöön tarkoitettuun yksilöön ja siihen tehtaan myyntiesitteeseen. Elanin paino normaali matkapurjehdus kunnossa on kyllä yli 4 tonnia.

        18hv Yanmar ei riittänyt Itämerellä??

        Niinhän muuten painon kanssa tahtoo olla. Oman veneeni konstruktiopaino on 8,5 tn, mutta nosturin mittari näytti kokonaispainoksi 10 tn.


      • Elanisti
        vaihdoitko koneen? kirjoitti:

        18hv Yanmar ei riittänyt Itämerellä??

        Niinhän muuten painon kanssa tahtoo olla. Oman veneeni konstruktiopaino on 8,5 tn, mutta nosturin mittari näytti kokonaispainoksi 10 tn.

        siis kyllä tuon koneen tehot itämeren tuuliin ja aaltoihin riittivät matka-ajossa. Tuulisissa satamamanöövereissä vene oli kyllä huono kääntymään, sillä sellaista reipasta potkua ei vaan saanut aikaiseksi, millä sen olisi saanut kääntymään ahtaissa satamissa, tai sitten en vaan osannut :(


      • Joakim_
        3 + 8 = kirjoitti:

        'Moottoritehon suositus avomeriveneisiin on 3-4 hv/tn'. Tarkoitatko AINAKIN 3-4 hv/t? Nykyään myytävissä avomeripursissa vakiomoottorin teho on noin 5 hv/t ja optiolistalta voi yleensä valita selvästi tehokkaammankin koneen, jolloin koneteho on jo luokkaa 7 hv/t..Tässä joitain nyt myytäviä uusia veneitä peruskoneellaan:
        Hp/t Venemerkki
        4,8 Swan 53
        5,4 Swan 66
        4,8 Xc 38
        5,9 Xc 50
        4,7 Xc 35
        4,6 Xp 33
        5,1 Najad 440 AC
        4,3 Beneteau Oceanis 31
        4,8 Beneteau Oceanis 38
        5,4 Beneteau Sense 43
        5,3 Beneteau First 35

        Hyvin harvinaista olisi kyllä, että uudessa purjeveneessä (ei moottoripursi) olisi yli 21 hv (nykyinen Yanmarin 18 hv korvike) kone, jos sen esitepaino on 3,5 tonnia (tai todellinen paino ~4 tonnia). Jos nyt katsoo vaikkapa Vene-lehde 2014 katsausta 18-21 hv koneita on seuraavissa:
        Salona 33 ja 35
        Arcona 340
        X-35 ja Xp-33
        Maestro 345
        Noiden esitepainot ovat 4,3-5,3 tn lukuunottamatta Maestroa, joka painaa 3 tn. Tehoa on siis ~4 hv/tn Maestroa lukuunottamatta.

        Vastaavasti pykälää suurempi 27-29 hv kone on seuraavissa:
        Degero 28 MS ja 331 MS (moottoripursia)
        FG 331
        XC 35
        EF 34
        Dehler 35
        Noiden esitepainot ovat 4,8-6,5 tn lukuunottamatta selvästi pienempää Degerö 28:n 3,4 tn. Tehoa siis ~5 hv/tn. Pykälää pienemmällä teho menisi alle 4:n osalla jopa alle 3:n.

        Jos mennään 80-luvun veneisiin, kuten ko. Elan, on Inferno 31, Comfortina 32 jne. (yhtä painavia, kutakuinkin yhtä pitkiä) lähes poikkeuksetta nykyään ~18 hv koneella varustettuja. Uutena ainakin osa Infernoista oli 9 hv koneellakin.

        Omassa 6 tn veneessä on18 hv kone ja 2-lapainen taittolapa. En ole koskaan kokenut moottoria alitehoiseksi.


    • 34ft

      Meillä Elan 34 (-94) joka ei ihan subjectin mukainen eikä ikäinen. Painoa on reilu 4 tn. Moottorina on Yanmarin 3GM30 ja kiinteä 2 -lapainen akselin päässä.
      http://jarip.kuvat.fi/kuvat/Elan 34 Quatro/IMG_19311.JPG
      Varsin näppärästi olen mielestäni pystynyt satamamanööverejä veneellä tekemään vaikkakaan kokemusta ei ole kovinkaan monesta muusta veneestä.

      Jostain syystä potkuri oli maalattu edellisen omistajan toimesta ollen aika "rupinen". En tiedä vaikuttaako paljoa mutta tarkoitus on putsata maalit pois ja kiillottaa potkuri puhtaaksi. Nähtäväksi jää onko siitä kuinka paljon muutosta kulkuun.

      Liimauksien korjaamiseen katon osalta ei ole tullut vastaan. Seinä"rätit" sen sijaan menee uusiksi. Ovat irtoilleet etu- ja takakajuutassa jonkin verran. Näyttävät olevan alkuperäisiä.

      • Sy Möwe

        Tuolla edellä mainittiin satamamanöveerit ja pitkälle taakse ulottuva potkuri. Tosiasiahan on että pakilla sivuveto(propwalk) pahenee mitä peremmälle potkuri on asennettu - tulee siis enemmän vipuvartta. Peräsinhän ei auta ennenkuin on saatu potkuilla taaksepäin nopeutta.
        Moottoritehon lisääminen ja runkonopeus kannattaa aina ottaa mukaan kun moottorin valinta on ajankohtainen. Tehon lisääminen kaksinkertaiseksi ei nosta nopeutta niin paljon, että se olisi taloudellisesti järkevää. Tuo luku 3-4 hp/tn on varmaankin sopiva pienemmissä veneissä. Isolla koneella piäisi myös osata säätää kaasuvipua ettei polttoaineenkulutus nouse liikaa kun yritetään puskea runkonopeuden yli.


      • Täsmennetään..
        Sy Möwe kirjoitti:

        Tuolla edellä mainittiin satamamanöveerit ja pitkälle taakse ulottuva potkuri. Tosiasiahan on että pakilla sivuveto(propwalk) pahenee mitä peremmälle potkuri on asennettu - tulee siis enemmän vipuvartta. Peräsinhän ei auta ennenkuin on saatu potkuilla taaksepäin nopeutta.
        Moottoritehon lisääminen ja runkonopeus kannattaa aina ottaa mukaan kun moottorin valinta on ajankohtainen. Tehon lisääminen kaksinkertaiseksi ei nosta nopeutta niin paljon, että se olisi taloudellisesti järkevää. Tuo luku 3-4 hp/tn on varmaankin sopiva pienemmissä veneissä. Isolla koneella piäisi myös osata säätää kaasuvipua ettei polttoaineenkulutus nouse liikaa kun yritetään puskea runkonopeuden yli.

        Sivuun kiertyminen peruutettaessa johtuu siitä, että potkurin työntämä pyörteinen vesivirta estyy YLÄPUOLELLA rungon johdosta ja vesivirta pääsee vapaammin veneen toiselle puolelle potkurin alareunalta. Sivuunveto on voimakas, jos potkuri on hyvin lähellä pohjaa. Kauemmas perään sijoitettu potkuri saadaan helpommin hieman etäämmälle pohjasta.

        Veneen ohjaus toimii, kun peräsimen ohi virtaa vettä. Jos potkuri on lähellä peräsintä, ohjaus toimii eteenpäin lähdettäessä lähes heti. Myös peruutettaessa nopeammin kuin veneessä, jossa potkuri on etäällä peräsimestä.


      • Sy Möwe
        Täsmennetään.. kirjoitti:

        Sivuun kiertyminen peruutettaessa johtuu siitä, että potkurin työntämä pyörteinen vesivirta estyy YLÄPUOLELLA rungon johdosta ja vesivirta pääsee vapaammin veneen toiselle puolelle potkurin alareunalta. Sivuunveto on voimakas, jos potkuri on hyvin lähellä pohjaa. Kauemmas perään sijoitettu potkuri saadaan helpommin hieman etäämmälle pohjasta.

        Veneen ohjaus toimii, kun peräsimen ohi virtaa vettä. Jos potkuri on lähellä peräsintä, ohjaus toimii eteenpäin lähdettäessä lähes heti. Myös peruutettaessa nopeammin kuin veneessä, jossa potkuri on etäällä peräsimestä.

        Kiitos täsmennyksestä, olen aina ajatellut sen johtuvan lapojen paine eroista, siis yöspäin/alaspäin menevän lavan takana. Onko akselin suuntauksella merkitystä? Vai onko tuo rungon aiheuttama virtauksen poikkeutus ainoa sivuvedon aiheuttaja?
        Minulla on volvon taittolapa (2) akselivedossa ja sivuveto peruuttaessa tosi kova - tosin sitä voi kyllä käyttää hyödyksikin -;)


      • Rufjk
        Sy Möwe kirjoitti:

        Kiitos täsmennyksestä, olen aina ajatellut sen johtuvan lapojen paine eroista, siis yöspäin/alaspäin menevän lavan takana. Onko akselin suuntauksella merkitystä? Vai onko tuo rungon aiheuttama virtauksen poikkeutus ainoa sivuvedon aiheuttaja?
        Minulla on volvon taittolapa (2) akselivedossa ja sivuveto peruuttaessa tosi kova - tosin sitä voi kyllä käyttää hyödyksikin -;)

        Potkuriakselin suunta määrää myös potkurin virtauksen suunnan. Jos virtaus suuntautuu runkoa kohti, on prop walk voimakkaampaa.


      • Joakim_
        Rufjk kirjoitti:

        Potkuriakselin suunta määrää myös potkurin virtauksen suunnan. Jos virtaus suuntautuu runkoa kohti, on prop walk voimakkaampaa.

        Akselivetoisilla ongelma on selvästi pahempi kuin vetolaitteisilla. En myöskään usko, että potkurin sijaitseminen takana auttaa. Silloin potkurin saa toki kauemmas rungosta (yleensä siinäkään ei ole eroa), koska perässä runko nousee ylöspäin. Samasta syystä potkurivirta osuu vähintään yhtä pahasti runkoon.

        Potkurin tyypillä on hyvin suuri vaikutus ilmiöön. Tässä on mitattu useiden potkureiden sivuttaisvoimia:
        http://www.flexofold.com/upload_dir/docs/Test_YachtingMonthly_low.pdf

        Oma kokemus tuosta on vaihdosta VP:n 3-lapaisesta taittolavasta Gorin 2-lapaiseen Racing-malliin vetolaitteessa. Sivuttaisveto väheni todella paljon ja samalla kierroksia joutuu käyttämään enemmän peruutettaessa.

        Peruutettaessa ei ole hyötyä, että potkuri on lähellä peräsintä. Potkurin imupuolen virtaus on pallomainen eikä suihkumainen kuten työntöpuolella. Potkurin ei siis aiheuta juuri minkäänlaisia virtausnopeuksia imupuolelle. Asiaa voi kokeilla imemällä ja puhaltamalla ilmaa kohti sormea tai kynttilän liekkiä.


      • Elan 33 muistikuva
        Joakim_ kirjoitti:

        Akselivetoisilla ongelma on selvästi pahempi kuin vetolaitteisilla. En myöskään usko, että potkurin sijaitseminen takana auttaa. Silloin potkurin saa toki kauemmas rungosta (yleensä siinäkään ei ole eroa), koska perässä runko nousee ylöspäin. Samasta syystä potkurivirta osuu vähintään yhtä pahasti runkoon.

        Potkurin tyypillä on hyvin suuri vaikutus ilmiöön. Tässä on mitattu useiden potkureiden sivuttaisvoimia:
        http://www.flexofold.com/upload_dir/docs/Test_YachtingMonthly_low.pdf

        Oma kokemus tuosta on vaihdosta VP:n 3-lapaisesta taittolavasta Gorin 2-lapaiseen Racing-malliin vetolaitteessa. Sivuttaisveto väheni todella paljon ja samalla kierroksia joutuu käyttämään enemmän peruutettaessa.

        Peruutettaessa ei ole hyötyä, että potkuri on lähellä peräsintä. Potkurin imupuolen virtaus on pallomainen eikä suihkumainen kuten työntöpuolella. Potkurin ei siis aiheuta juuri minkäänlaisia virtausnopeuksia imupuolelle. Asiaa voi kokeilla imemällä ja puhaltamalla ilmaa kohti sormea tai kynttilän liekkiä.

        Suunnilleen samaa mieltä Joakimin kanssa tuosta potkurin sijainnin vaikutuksesta peruutettaessa, potkuri sijainnilla lähellä tai kaukana peräsimestä ei käytännössä juuri ole eroa ohjaukseen, vaikka sillä jokin pieni teoreettinen vaikutus onkin.

        Akselivetoisilla propwalk on tietysti yleensä pahempi kuin vetolaitteisilla, potkurin yläreuna akselivetoisissa on usein hyvin lähellä runkoa, mikä aiheuttaa selvän propwalkin, oikeakätisellä potkurilla peruutettaessa perä kääntyy port-puolelle.

        Tavallisesti akseli ei ole vaakasuorassa ja suurella akselin kulmalla on toinenkin merkitys. Silloin peruutettaessa potkurin ylös nouseva lapa etenee pitemmän matkan kuin alas laskeva ja näin ylös nousevasta lavasta vesisuihku on voimakkaampi kuin alas laskevasta. Tämäkin aiheuttaa propwalkia, jossa oikeakätisellä potkurilla peruutettaessa perä pyrkii port-puolelle. Jyrkällä akselin kulmalla saadaan potkuri etäämmälle rungosta, mikä pienentää propwalkia, mutta vastaavasti potkurin vinompi asento lisää sitä.

        Propwalkiin vaikuttaa akselivetoisissa potkurin ainakin potkurin etäisyys rungosta, rungon muoto, akselin kulma, potkurin muoto ja sen lapojen kulma. Niinpä juuri akselivetoisissa propwalk on hankalammin ennustettavissa ja vaihtelee eri veneissä enemmän kuin vetolaitteen kanssa. Suuri akselin pystykulma aiheuttaa reilun propwalkin myös eteenpäin ajettaessa.

        Olisi mukava kuulla tarkemmin, millaisessa veneessä tuo Joakimin mainitsema ero VP:n ja Gorin potkurien välillä oli. Minulla on varsinkin VP:llä peruutuksesta aivan erilaisia kokemuksia.

        Purjehdin nykyään aika paljon kahdella veneellä, toisessa akseliveto ja FlexOFlold 3-Blade ja toisessa vetolaite ja Volvon 3-lapainen taittopotkuri. Näissä VP on paljon tehokkaampi pakilla, FoF vaatii todella suuret kierrokset, jotta yleensä lähtee peruuttamaan.

        Vuosia sitten vaihdoin moottorivaihdon yhteydessä pienen akselivetoisen Elanin vanhan kiinteän 2-lapaisen VP:n 3-taittolapaan. Tässäkin VP peruutettaessa toimi hyvin eikä tarvinnut isoja kierroksia. Myös veneen tärinät häipyivät kun vanha 2-pyttyinen kone vaihtui 3-pyttyiseen ja samat luvut potkureissa, olettaisin tärinään pääsyynä olleen 2-lapaisen potkurin, Elanissa vielä hyvin lähellä runkoa.


      • propwalk auttaa!
        Elan 33 muistikuva kirjoitti:

        Suunnilleen samaa mieltä Joakimin kanssa tuosta potkurin sijainnin vaikutuksesta peruutettaessa, potkuri sijainnilla lähellä tai kaukana peräsimestä ei käytännössä juuri ole eroa ohjaukseen, vaikka sillä jokin pieni teoreettinen vaikutus onkin.

        Akselivetoisilla propwalk on tietysti yleensä pahempi kuin vetolaitteisilla, potkurin yläreuna akselivetoisissa on usein hyvin lähellä runkoa, mikä aiheuttaa selvän propwalkin, oikeakätisellä potkurilla peruutettaessa perä kääntyy port-puolelle.

        Tavallisesti akseli ei ole vaakasuorassa ja suurella akselin kulmalla on toinenkin merkitys. Silloin peruutettaessa potkurin ylös nouseva lapa etenee pitemmän matkan kuin alas laskeva ja näin ylös nousevasta lavasta vesisuihku on voimakkaampi kuin alas laskevasta. Tämäkin aiheuttaa propwalkia, jossa oikeakätisellä potkurilla peruutettaessa perä pyrkii port-puolelle. Jyrkällä akselin kulmalla saadaan potkuri etäämmälle rungosta, mikä pienentää propwalkia, mutta vastaavasti potkurin vinompi asento lisää sitä.

        Propwalkiin vaikuttaa akselivetoisissa potkurin ainakin potkurin etäisyys rungosta, rungon muoto, akselin kulma, potkurin muoto ja sen lapojen kulma. Niinpä juuri akselivetoisissa propwalk on hankalammin ennustettavissa ja vaihtelee eri veneissä enemmän kuin vetolaitteen kanssa. Suuri akselin pystykulma aiheuttaa reilun propwalkin myös eteenpäin ajettaessa.

        Olisi mukava kuulla tarkemmin, millaisessa veneessä tuo Joakimin mainitsema ero VP:n ja Gorin potkurien välillä oli. Minulla on varsinkin VP:llä peruutuksesta aivan erilaisia kokemuksia.

        Purjehdin nykyään aika paljon kahdella veneellä, toisessa akseliveto ja FlexOFlold 3-Blade ja toisessa vetolaite ja Volvon 3-lapainen taittopotkuri. Näissä VP on paljon tehokkaampi pakilla, FoF vaatii todella suuret kierrokset, jotta yleensä lähtee peruuttamaan.

        Vuosia sitten vaihdoin moottorivaihdon yhteydessä pienen akselivetoisen Elanin vanhan kiinteän 2-lapaisen VP:n 3-taittolapaan. Tässäkin VP peruutettaessa toimi hyvin eikä tarvinnut isoja kierroksia. Myös veneen tärinät häipyivät kun vanha 2-pyttyinen kone vaihtui 3-pyttyiseen ja samat luvut potkureissa, olettaisin tärinään pääsyynä olleen 2-lapaisen potkurin, Elanissa vielä hyvin lähellä runkoa.

        Asiani ei liity Elan 33:een, vaan satamamanöövereihin yleensä. Kummastelen sitä, että propwalkia pidetään huonona ominaisuutena - "...Akselivetoisilla propwalk on tietysti yleensä pahempi …"

        Itse olen tottunut hyödyntämään propwalkia ahtaissa satamissa. Nykyinen veneeni on 11 tn painoinen pitkäkölivene. Ilman propwalkia sitä olisi aika hankala hantteerata silloin, kun kääntymistilaa on niukasti.

        Laitan tähän selventävän linkin, jossa on videodemo:
        http://www.rya.org.uk/cruising/handling-sail/Pages/Theeffectofrudderspropsandpropwalkonboathandling.aspx


      • Elan 33 muistikuva
        propwalk auttaa! kirjoitti:

        Asiani ei liity Elan 33:een, vaan satamamanöövereihin yleensä. Kummastelen sitä, että propwalkia pidetään huonona ominaisuutena - "...Akselivetoisilla propwalk on tietysti yleensä pahempi …"

        Itse olen tottunut hyödyntämään propwalkia ahtaissa satamissa. Nykyinen veneeni on 11 tn painoinen pitkäkölivene. Ilman propwalkia sitä olisi aika hankala hantteerata silloin, kun kääntymistilaa on niukasti.

        Laitan tähän selventävän linkin, jossa on videodemo:
        http://www.rya.org.uk/cruising/handling-sail/Pages/Theeffectofrudderspropsandpropwalkonboathandling.aspx

        Totta puhut ja totta kai propeller walkia kannattaa hyödyntää veneen pyörittelyssä tai vaikkapa kylki laituriin ajettaessa, mutta ei se mikään toivottava ominaisuus ole, kampeaa ohjausta ja heikentää suorituskykyä jne. Ei kukaan venesuunnittelija sitä tahallaan veneeseen laita. Ja potkuritesteissäkin siitä näköjään saa minusta, ei pussaa.

        Ihan mukava tuo linkin video, mutta tuskin sinäkään kahdesta muuten identtisestä veneestä valitsisit sitä, jossa on suurempi propeller walk


      • Joakim_
        Elan 33 muistikuva kirjoitti:

        Suunnilleen samaa mieltä Joakimin kanssa tuosta potkurin sijainnin vaikutuksesta peruutettaessa, potkuri sijainnilla lähellä tai kaukana peräsimestä ei käytännössä juuri ole eroa ohjaukseen, vaikka sillä jokin pieni teoreettinen vaikutus onkin.

        Akselivetoisilla propwalk on tietysti yleensä pahempi kuin vetolaitteisilla, potkurin yläreuna akselivetoisissa on usein hyvin lähellä runkoa, mikä aiheuttaa selvän propwalkin, oikeakätisellä potkurilla peruutettaessa perä kääntyy port-puolelle.

        Tavallisesti akseli ei ole vaakasuorassa ja suurella akselin kulmalla on toinenkin merkitys. Silloin peruutettaessa potkurin ylös nouseva lapa etenee pitemmän matkan kuin alas laskeva ja näin ylös nousevasta lavasta vesisuihku on voimakkaampi kuin alas laskevasta. Tämäkin aiheuttaa propwalkia, jossa oikeakätisellä potkurilla peruutettaessa perä pyrkii port-puolelle. Jyrkällä akselin kulmalla saadaan potkuri etäämmälle rungosta, mikä pienentää propwalkia, mutta vastaavasti potkurin vinompi asento lisää sitä.

        Propwalkiin vaikuttaa akselivetoisissa potkurin ainakin potkurin etäisyys rungosta, rungon muoto, akselin kulma, potkurin muoto ja sen lapojen kulma. Niinpä juuri akselivetoisissa propwalk on hankalammin ennustettavissa ja vaihtelee eri veneissä enemmän kuin vetolaitteen kanssa. Suuri akselin pystykulma aiheuttaa reilun propwalkin myös eteenpäin ajettaessa.

        Olisi mukava kuulla tarkemmin, millaisessa veneessä tuo Joakimin mainitsema ero VP:n ja Gorin potkurien välillä oli. Minulla on varsinkin VP:llä peruutuksesta aivan erilaisia kokemuksia.

        Purjehdin nykyään aika paljon kahdella veneellä, toisessa akseliveto ja FlexOFlold 3-Blade ja toisessa vetolaite ja Volvon 3-lapainen taittopotkuri. Näissä VP on paljon tehokkaampi pakilla, FoF vaatii todella suuret kierrokset, jotta yleensä lähtee peruuttamaan.

        Vuosia sitten vaihdoin moottorivaihdon yhteydessä pienen akselivetoisen Elanin vanhan kiinteän 2-lapaisen VP:n 3-taittolapaan. Tässäkin VP peruutettaessa toimi hyvin eikä tarvinnut isoja kierroksia. Myös veneen tärinät häipyivät kun vanha 2-pyttyinen kone vaihtui 3-pyttyiseen ja samat luvut potkureissa, olettaisin tärinään pääsyynä olleen 2-lapaisen potkurin, Elanissa vielä hyvin lähellä runkoa.

        Mikä siis kokemuksissa oli erona? Minulla Gori vaatii selkeästi enemmän kierroksia (voimaa kyllä löytyy kierroksilla), mutta vetää paljon vähemmän sivulle. Vene on 35 jalkainen moderni C/R vetolaitteella.

        Peräsin on syvä ja tehokas, joten veneen liikkuessa ohjaaminen onnistuu hienosti peruutettaessa molempiin suuntiin. Ongelmia oli vain alkukiihdytyksessä, jossa vene "hypähti" ensin sivulle ja vasta sitten taaksepäin. Vaikkapa peruutettaessa vauhdilla ulos venepaikasta tuulisella säällä oli vaikeampi tähdätä poijujen tai tolppien väliin.

        Tärinässä en ole havainnut oleellista eroa, mutta potkuri ei ole kovinkaan lähellä runkoa ja Gorin halkaisijakin on tuuman pienempi.


      • Joakim_
        propwalk auttaa! kirjoitti:

        Asiani ei liity Elan 33:een, vaan satamamanöövereihin yleensä. Kummastelen sitä, että propwalkia pidetään huonona ominaisuutena - "...Akselivetoisilla propwalk on tietysti yleensä pahempi …"

        Itse olen tottunut hyödyntämään propwalkia ahtaissa satamissa. Nykyinen veneeni on 11 tn painoinen pitkäkölivene. Ilman propwalkia sitä olisi aika hankala hantteerata silloin, kun kääntymistilaa on niukasti.

        Laitan tähän selventävän linkin, jossa on videodemo:
        http://www.rya.org.uk/cruising/handling-sail/Pages/Theeffectofrudderspropsandpropwalkonboathandling.aspx

        Pitkäkölisissä tai moottoriveneissä propwalk on tosiaan avuksikin. Kunnon peräsimellä varustettu eväkölinen sen sijaan kääntyy hyvin molempiin suuntiin ja propwalkia ei todellakaan kaipaa.

        Vesibussi on tuossa suhteessa äärimmäisin vene, jota olen ajanut. Se ei kääntynyt lainkaan pakilla toiseen suuntaan vauhdista riippumatta, joten käännökset oli aina pakko tehdä samaan suuntaan. Samoin laituriin oli syytä aina ajaa sama kylki, jotta bussi ei käänny poikittain jarrutettaessa.


      • Elan 33 muistikuva
        Joakim_ kirjoitti:

        Mikä siis kokemuksissa oli erona? Minulla Gori vaatii selkeästi enemmän kierroksia (voimaa kyllä löytyy kierroksilla), mutta vetää paljon vähemmän sivulle. Vene on 35 jalkainen moderni C/R vetolaitteella.

        Peräsin on syvä ja tehokas, joten veneen liikkuessa ohjaaminen onnistuu hienosti peruutettaessa molempiin suuntiin. Ongelmia oli vain alkukiihdytyksessä, jossa vene "hypähti" ensin sivulle ja vasta sitten taaksepäin. Vaikkapa peruutettaessa vauhdilla ulos venepaikasta tuulisella säällä oli vaikeampi tähdätä poijujen tai tolppien väliin.

        Tärinässä en ole havainnut oleellista eroa, mutta potkuri ei ole kovinkaan lähellä runkoa ja Gorin halkaisijakin on tuuman pienempi.

        Nyt selkeni, ei tuossa VP-vertailussa ole mitään eroa minun kokemuksiini. Ymmärsin aiemmin ylempänä esitetyn vertailun väärinpäin, sorry.


    • I-län

      Eikös nuo tuon ikäiset Elanit ole vielä niitä "kommariaikaisia" jugoslaavitekeleitä. Tunnusmerkkeinä tusina pieniä sivuikkunoita ja kannen läpi puskettu masto osatakilalla. Sisustus on mitä sattuu, ja rustit komeesti salongin sohvista läpi. Käsittääkseni kohtuullinen suorituskyky purjeilla, mutta kokonaisuutena ei mikään kovin robusti ja herkkäliikkeinen vempain.

    • lkjhgfrtyuiollllllll

      Elan 33 uppouma on lys kirjojen mukaan 5 tonnia ,eikä 3,6 tn ,niin kuin tuolla aikaisemmin joku väitti!!!!!

      • Joakim_

        Mitähän LYS-kirjoja olet katsonut? Viimevuotisissa FinLYS-todistuksissa Elan 33:sten painot olivat selvästi alle 4 tonnia.


    • alle100

      5060 kiloa...vilkaise Joakim sinne Avomeripurjehtijoiden sivulle.Esim 29 Santtukin painaa reilut 3 tonnia.Mistäs sinä vilkaisit ton 3,6 tonnia?

      • Joakim_

        Elan 333 painaa tosiaan 5080 kg ja Elan 31 FinLYS-taulukon mukaan. Noista ilmeisesti puhutte? Niillä ei ole kuitenken yhtään mitään tekemistä 80-luvun Elan 33:n kanssa, jossa tässä puhutaan. Se on vanha IOR-vene, joka ei tosiaankaan paina 5 tonnia. Jos oikein muistan, tuo on 31-jalkaisesta uimatasoperäjatkeella 33-jalkaiseksi tehty.

        Viimevuotiselta todistuslistalta noita löytyy useita ja painot alle 4 tonnia, kuten muillakin vastaavilla (Dehler 31 ja 34, Maestro 31, X-312, X-342 jne)


    • fnbknkbkm sc

      Joo 31 Elan painaa saman taulukon mukaan yli 4,5 tonnia!Mikä on Joakimin tietolähde?

      • petu3

        Todistus voi olla toinen juttu,kuin vekiovene.Todistus Elanit voivat olla esimerkiksi niin,että niistä on kalustus poistettu.Silla saadaan painoa pois.


    • oöooööoöoöoiiuiuiu

      Kyllä minä enemmän luotan valmistajaan ja hänen antamiinsa tietoihin,kuin jonkun todistuksen hyväksyjän .Eikös todistuksen antajille lähetetä A-4:n .Siinä on veneen omistajan tai lähettäjän laatimat tiedot ....ja näin ajatellen vaikuttaa vähän epäluotettavalta.
      Kuka tietoja viitsii tai pystyy edes tarkistamaan.Todistus maksaa muutaman kympin....makaroonilaatikon pystyy helposti punnitsemaan ,mut ei 10 metristä venettä.

    • fakta juttu

      Virallista tietoa vuoden -90 venelehden testipurjehduksesta:

      - Elan 33, 3800 kg
      - Dehler 34, 4200 kg
      - Inferno 33, 4500kg

      Elan 33 vm 89-90 on uimatasolla päivitetty versio aikaisemmansta 31 mallista. Veneet on tuotu runkovalmiina maahan ja sisustus on tehty SUOMESSA, Vuosaaressa Reditek-nimisessä firmassa.

      Paattia on saanut sekä kannella seisovalla toppirikillä että kölillä seisovalla osatakilalla. Elan 33 malli on otettu saman firman kolmevarttarista vuodelta 1983, jolloin veneelle on myönnetty MM-kisojen parhaan sarjatuotantoveneen palkinto.

      Vene on 90-luvun mainettaan parempi sekä laadullisesti että suorituskyvyltään.

      Melkoinen off-topic muuten tämä koko viestiketju - aloittaja on varmasti mielissään kaikesta tuosta potkurikeskustelusta :)

      • Entinen omistaja

        Itse asiassa venettä sai toppirikin lisäksi joko matalalla (14.2m) tai korkealla (15.5m) osatakilalla. Jälkimmäinen oli varustettu Francesparin roditakilalla jossa oli sekä ylä- että alabarduunat. Toppiriki oli havaintojeni mukaan Suomessa tavallisin.

        Elan 31/33 tai Elan 33 oli saatavissa kolmella eri kölivaihtoehdolla: Tavallinen rautaköli jonka syväys oli n. 1.7m ja matalalla tai syvällä nk. mikkihiirityyppisellä lyijykölillä. Jälkimmäisen syvyys oli muistaakseni 1.85m. Marstrandissa 3/4-tonnareiden MM-kisoissa voittaneen veneen tyyppi oli Elan 31R ja siinä oli korkeampi roditakila, syvempi lyijyköli ja myös jonkintyyppinen peräjatke.


      • Kysyvä?

        Mitenkäs tuon venelehden mukaan tuo vertailu meni Infernoon ja Dehleriin? Varsin kovaa seuraa ja omassa rankingissani Elanille lankeaisi pronssimitali...


      • Fakta juttu
        Kysyvä? kirjoitti:

        Mitenkäs tuon venelehden mukaan tuo vertailu meni Infernoon ja Dehleriin? Varsin kovaa seuraa ja omassa rankingissani Elanille lankeaisi pronssimitali...

        Olivat yllättävän tasaväkisiä, jos hintaa ei otettu huomioon testin voittivat Ruotsalainen Cenit 33, toiseksi tuli Dehler ja kolmanneksi Inferno. Elanissa oli paras hinta / laatusuhde.


    • faktapotku

      fakta jutulle tiedoksi....virallinen tieto vuodelta 1990 on erittäin epävirallista.Sen sijaan LYS taulukko 25.2.2014 kertoo Elan 33 olevan 5080 kg ...minä luotan tähän päivitettyyn tietoon, ja niin varmaan kaikki muutkin täysijärkiset!!!!

      • Joakim_

    • mittamatopete

      Elan 33 ei taida olla ollenkaan LYS-taulukossa ?Miten 33 jalkainen on noin kevyt?Onko säästetty ainevahvuuksissa ja merikelpoisuudessa?

      • Kevyt kulkee

        Heh. Mikä nyt on ongelma. Ihan hyviä veneitä
        2,8 t Adagio 33.1
        3,7 t Amigo 33
        3,2 t Aphrodite 101
        3,3 t Carter 33
        3,8 t Dehler 33
        3,8 t Dufour 3800
        2,8 t H-323
        ... jne


      • Joakim_

        Kuten on moneen kertaan jo sanottu, Elan 33 on Elan 31 jatkoperällä. Vene on siis oikeastaan 31-jalkainen. 80-luvun 31-jalkaiset IOR-veneet painoivat 3 tonnin molemmin puolin. Matkaversiot sitten 300-1000 kg enemmän riiipuen miten paljon muuttui (lisää sisustusta, runkorakenne, kansi, köli jne.).

        Tuollainen vene on huomattavasti pienempi kuin nykyiset yhtä pitkät. Leveys on samaa luokkaa vain keskellä, varalaita paljon matalampi, keula- ja peräylitykset pidempiä, matalampi masto jne.

        X-99 on oikeasti 33-jalkainen ja painaa 3 tonnia. Nekin on kestäneet 30 vuotta aika pienin ongelmin, vaikka purjeita on paljon enemmän ja veneillä kisataan edelleen aktiivisesti.


      • Pilkunkinviilaajaxx36
        Joakim_ kirjoitti:

        Kuten on moneen kertaan jo sanottu, Elan 33 on Elan 31 jatkoperällä. Vene on siis oikeastaan 31-jalkainen. 80-luvun 31-jalkaiset IOR-veneet painoivat 3 tonnin molemmin puolin. Matkaversiot sitten 300-1000 kg enemmän riiipuen miten paljon muuttui (lisää sisustusta, runkorakenne, kansi, köli jne.).

        Tuollainen vene on huomattavasti pienempi kuin nykyiset yhtä pitkät. Leveys on samaa luokkaa vain keskellä, varalaita paljon matalampi, keula- ja peräylitykset pidempiä, matalampi masto jne.

        X-99 on oikeasti 33-jalkainen ja painaa 3 tonnia. Nekin on kestäneet 30 vuotta aika pienin ongelmin, vaikka purjeita on paljon enemmän ja veneillä kisataan edelleen aktiivisesti.

        "Nykyiset yhtäpitkät" jne. Miten tuo pituus mitataan? Suurin osa vanhemmista ja nykyisistä Jeanneau -merkkisistä matkapursista on runkopituudeltaan pari jalkaa mallimerkintäänsä lyhyempiä. Pikkuruiset Eoliat 23 jalkaa rungoltaan väitetyn 25 ft pituuden sijaan, Attalia on kolmekymppinen, ei kolmekakkonen, ...

        Esimerkkinä toimikoon tapaus vuosien takaa. SunRise 36 mallimerkinnällä varustetun purren kippari hikeentyi Nauvossa kun kerroin 36:nsa olevat oikeasti 32 jalkainen jossa on jälkeenpäin asennettu uimataso, homman lienee maahantuoja aikoinaan tehnyt. Lopulta hän myöntyi kun asia tarkistettiin kipparin hallussa olleista veneen esitteistä. Veneen vähäinen pituus kiinnitti molempien huomiota kun itse olin aidolla kolmekutosella vieressään.

        Siis suomeksi: mallimerkinnältään 36 jalkainen on todellisuudessa alle kymppimetrinen jossa on Elan 31/33 tyyppinen sucarscoop -uimataso. Rungoksi kai katsotaan se osa venettä joka on kiinteä ja osallistuu uppouman kantamiseen. Vai?


      • Elan 33 muistikuva
        Pilkunkinviilaajaxx36 kirjoitti:

        "Nykyiset yhtäpitkät" jne. Miten tuo pituus mitataan? Suurin osa vanhemmista ja nykyisistä Jeanneau -merkkisistä matkapursista on runkopituudeltaan pari jalkaa mallimerkintäänsä lyhyempiä. Pikkuruiset Eoliat 23 jalkaa rungoltaan väitetyn 25 ft pituuden sijaan, Attalia on kolmekymppinen, ei kolmekakkonen, ...

        Esimerkkinä toimikoon tapaus vuosien takaa. SunRise 36 mallimerkinnällä varustetun purren kippari hikeentyi Nauvossa kun kerroin 36:nsa olevat oikeasti 32 jalkainen jossa on jälkeenpäin asennettu uimataso, homman lienee maahantuoja aikoinaan tehnyt. Lopulta hän myöntyi kun asia tarkistettiin kipparin hallussa olleista veneen esitteistä. Veneen vähäinen pituus kiinnitti molempien huomiota kun itse olin aidolla kolmekutosella vieressään.

        Siis suomeksi: mallimerkinnältään 36 jalkainen on todellisuudessa alle kymppimetrinen jossa on Elan 31/33 tyyppinen sucarscoop -uimataso. Rungoksi kai katsotaan se osa venettä joka on kiinteä ja osallistuu uppouman kantamiseen. Vai?

        Vuoden -89 Elan 33:ssa perä oli jo muotoiltu uudelleen ja uimataso oli nykyveneiden tapaan tehty. Melko pienen uimatason molemmilla sivuilla oli viisto peräpeili, jonka sisäpuolella meillä oli oikealla puolella veneen lämminvesisäiliö ja vasemmalla pakoputki.

        Olet oikeassa siinä, että monen veneen oikea pituus on mallinumeroaan pienempi. Näin voisi sanoa ensimmäisistä "jatkoperäisistä" Elaneistakin, mutta -89 malli oli jo 33 jalkainen, ei enää mitään jatkoperää.

        Joillain veneillä tyyppinumero on kyllä oikeaa mittaa pienempikin, esimerkiksi Bavaria ilmoitti tyyppinumerossa 2000 luvun alussa jotkin mallinsa noin jalkaa tosimittaa lyhemmiksi. Muutamaa vuotta myöhemmin samaa runkoa käyttävä vene ilmoitettiin 1 jalkaa suuremmalla numerolla. Olisikohan tuossa ollut kyse siirtymisestä LOA-mitan lukuihin, mikä näyttää olevan se tavallinen nimeämistapa


      • Bavarianeljäkymmentä
        Elan 33 muistikuva kirjoitti:

        Vuoden -89 Elan 33:ssa perä oli jo muotoiltu uudelleen ja uimataso oli nykyveneiden tapaan tehty. Melko pienen uimatason molemmilla sivuilla oli viisto peräpeili, jonka sisäpuolella meillä oli oikealla puolella veneen lämminvesisäiliö ja vasemmalla pakoputki.

        Olet oikeassa siinä, että monen veneen oikea pituus on mallinumeroaan pienempi. Näin voisi sanoa ensimmäisistä "jatkoperäisistä" Elaneistakin, mutta -89 malli oli jo 33 jalkainen, ei enää mitään jatkoperää.

        Joillain veneillä tyyppinumero on kyllä oikeaa mittaa pienempikin, esimerkiksi Bavaria ilmoitti tyyppinumerossa 2000 luvun alussa jotkin mallinsa noin jalkaa tosimittaa lyhemmiksi. Muutamaa vuotta myöhemmin samaa runkoa käyttävä vene ilmoitettiin 1 jalkaa suuremmalla numerolla. Olisikohan tuossa ollut kyse siirtymisestä LOA-mitan lukuihin, mikä näyttää olevan se tavallinen nimeämistapa

        Pitää Bavan osalta paikkansa; 2000-mallinen 38 on melkein nelikymmentäjalkainen, vähän uudempi taas selvästi pienempi! Bava varmaankin halusi mainetta kokoluokkansa tilavimpana ja teki hiukan tavallista isompia veneitä samaan hintaan kuin kilpailijat pienempiä.

        Hyvin perehtyneenä haaveilijana olen huomannut, että Nautorin tuotteet on poikkeuksetta LOA:n osalta pari jalkaa mallimerkintäänsä pitempiä.


      • 34ft
        Elan 33 muistikuva kirjoitti:

        Vuoden -89 Elan 33:ssa perä oli jo muotoiltu uudelleen ja uimataso oli nykyveneiden tapaan tehty. Melko pienen uimatason molemmilla sivuilla oli viisto peräpeili, jonka sisäpuolella meillä oli oikealla puolella veneen lämminvesisäiliö ja vasemmalla pakoputki.

        Olet oikeassa siinä, että monen veneen oikea pituus on mallinumeroaan pienempi. Näin voisi sanoa ensimmäisistä "jatkoperäisistä" Elaneistakin, mutta -89 malli oli jo 33 jalkainen, ei enää mitään jatkoperää.

        Joillain veneillä tyyppinumero on kyllä oikeaa mittaa pienempikin, esimerkiksi Bavaria ilmoitti tyyppinumerossa 2000 luvun alussa jotkin mallinsa noin jalkaa tosimittaa lyhemmiksi. Muutamaa vuotta myöhemmin samaa runkoa käyttävä vene ilmoitettiin 1 jalkaa suuremmalla numerolla. Olisikohan tuossa ollut kyse siirtymisestä LOA-mitan lukuihin, mikä näyttää olevan se tavallinen nimeämistapa

        Historiia Elan 33/34 tyypeistä vanhasta Vene -lehdestä kun tuo 34 malli tuli markkinoille

        http://jarip.kuvat.fi/kuvat/Elan 34 Quatro/Lehtijuttu.jpg/_full.jpg


    • 15 + 18

      Oma Elan 33 vuosimallia -91 painoi toissasyksynä noin 4200kg.

    • jsdgujsydguyksgbvchg

      Näkyy nettiveneessä olevan myytävänä Elan 33 -vm 89 ;paino 4000 kg.Kovasti heittelee mainot yli 20% alimpaan ilmoitettuun?

    • Näin se on kaikissa

      Niin, tehdas ilmoittaa tyhjän varustelemattoman veneen painon tankit tyhjinä, ei ankkuri, ketjua jne.

    • rkjhjnhvuydyjbfhj

      Eukon painoa on laskettu mukaan,ja koiran!Eli 500 kiloo!

    • Ess2

      Paljon erinäisiä vuoto ongelmia. Siis vuotaa vettä kannelta sisään. Sen lisäksi mm. hämähäkkimurtumia kannen laminaatissa. Huonosti tehtyjä veneitä eikä purjehdi mitenkään hyvin.

    • fkvvbvdfbvhbxvcxhgsv

      "siis vuotaa vettä kannelta sisään"...kirjoittaja on joko apina tai paviaani tai katkera muuten vaan ,kun ei ole ollut varaa Elaniin.

      • Elan 33 muistikuva

        Tai sitten näet sen apinan kätevästi peilistä. Tuo nimimerkki Ess2 ei ole ainut, jolla on J&J Elan 33:sta vastaavia kokemuksia. Kannen vuotokohteita oli mm. vanttien läpivientien kohdalla, samoin mastojalan ja joko kaidetolpista tai rungon/kannen liitoksesta tuli vettä sisään kovemmalla kelillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4353
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      1996
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      61
      1657
    4. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1353
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      913
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      889
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe