Olen yrittänyt löytää Suomesta 150 N täyteaineen kelluvuuteen perustuvat pelastusliivit, jotka kelluttaisivat sadepuku päällä paremmin kuin nykyiset 100 N liivit. Pakkuliivejä en halua. Vähän huonosti tuntuu löytyvän, ilmeisesti niitä ei juurikaan tuoda maahan?
Osaako joku antaa vinkkiä, mistä löytyisi? Olen kyllä harkinnut ulkomailta tilaamista, mutta kuten sananlasku sanoo - ei pidä lähtemän merta edemmäksi kalaan :)
Käyttötarkoitus tarkemmin on pikku RIB-veneellä retkeily merellä. Olen kiinnostunut kuulemaan myös vinkkejä mahdollisista ulkomailta hankituista malleista.
150 N pelastusliivit, mutta ei pakkuliivit
17
2569
Vastaukset
- ponttoonit kaulaan
Kotin etsiä, mutta yhtäkään en löytänyt Suomesta. Ulkomailtakaan ei löytynyt montaa. Johtuukohan siitä, että 150 N noste vaatii todella paksut kellukkeet ja ne koetaan liian epäkäytännölliseksi jatkuvaan käyttöön.
- Jepaduunaa
On totta, että 150 N liivit ovat Suomen kaupoissa harvinaisia ja tarjolla on lähinnä paukkuliivejä (joita jostain syystä ylistetään jo ärsytykseen asti). Ohessa jotain linkkejä, joilla pääsee jäljille - kannattaa siis tilata suoraan ulkomailta (Euroopasta) joko verkkokaupasta tai eBay:n kautta.
LALIZAS:
http://www.lalizas.com/userfiles/files/LalizasCat_2014_UK.pdf
Besto:
http://www.besto-redding.com/products/leisure/lifejackets/foamjackets/survival-150n/16-survival-150n.html
tai
http://www.besto-redding.com/products/leisure/childrens-jackets/turnsafe-150n/214-turn-safe-150n.html
Plastimo:
http://marinestore.co.uk/Plastimo_Typhoon_Lifejacket_150N.html
tai
http://www.budgetmarine.com/catalog/Safety þ Security/Personal Flotation/Life-Vests/Storm Coastal 150 Newton Life Jacket/product.aspx#.UxToRPl_uVo
Martinica:
http://www.magellanostore.it/dettaglio/Giubbotto-Salvataggio-Martinica-150-N-Tg.-XXs - Joakim_
Noille ei taida olla juuri kysyntää, koska ovat sen verran epämukavia. Valitaan joko 50-100 N liivit tai paukkuliivit.
Ainakin Lalizas-tuotteita saa tilattua Maritimista ilman toimituskuluja.- 50-100N vai paukku?
Herätän keskusteluun kysymyksen 50-100N liivit vs paukkuliivit, kumman kanssa on helpompi uida?
Oma kokemukseni on, että "paukkuliivin" kanssa olikin yllättävän hankala uida (kokeilin >10v vanhalla Bfa:n liivillä). Ehkä paukkuliivien malleissa on eroja? Paukkuliivi on ilman muuta hyvä/pmpi, jos toimii ja jos ulkopuolinen apu on tulossa.
Tavallisen pelastusliivin kanssa uiminen on helppoa. Kokeilkaa itse, vaikka purjehdushaalareiden kanssa.
Kysymys paukkuliivi vai 50-100N liivi ei ole yhtä selvä, jos yksinpurjehduksella putoan alle 10-asteiseen mereen veneestä tai vaikka saaren liukkaalta rantakalliolta. Mitä enemmän minuutteja vedessä kuluu, sitä suurempi on hypotermiaan menehtymisen riski. Oleellisinta on päästä äkkiä ylös kylmästä vedestä.
Mitä mieltä ollaan. Onko omia kokemuksia? Onko eri paukkuliivejä testattu uintinopeuden suhteen? - Joakim_
50-100N vai paukku? kirjoitti:
Herätän keskusteluun kysymyksen 50-100N liivit vs paukkuliivit, kumman kanssa on helpompi uida?
Oma kokemukseni on, että "paukkuliivin" kanssa olikin yllättävän hankala uida (kokeilin >10v vanhalla Bfa:n liivillä). Ehkä paukkuliivien malleissa on eroja? Paukkuliivi on ilman muuta hyvä/pmpi, jos toimii ja jos ulkopuolinen apu on tulossa.
Tavallisen pelastusliivin kanssa uiminen on helppoa. Kokeilkaa itse, vaikka purjehdushaalareiden kanssa.
Kysymys paukkuliivi vai 50-100N liivi ei ole yhtä selvä, jos yksinpurjehduksella putoan alle 10-asteiseen mereen veneestä tai vaikka saaren liukkaalta rantakalliolta. Mitä enemmän minuutteja vedessä kuluu, sitä suurempi on hypotermiaan menehtymisen riski. Oleellisinta on päästä äkkiä ylös kylmästä vedestä.
Mitä mieltä ollaan. Onko omia kokemuksia? Onko eri paukkuliivejä testattu uintinopeuden suhteen?Uinti ja liikkumiskyky yleisestikin on pahasti ristiriidassa 150 N liivien vaatimusten, lähinnä tajuttoman kasvojen kääntämisen ja pitämisen ylöspäin, kanssa.
Paukkuliiveillä on hyvin vaikea uida ja myöskin kiivetä pelastuslauttaan tai veneeseen. Liivit voi tietysti tyhjentää osittain. Sama koskee varmasti myös tavallisia 150 N ja vähemmässä määrin myös 100 N liivejä. 50 N liiveillä sen sijaan ui erinoimaisesti.
Ainakin Vene-lehden paukkuliivitesteissä vertaillaan myös uima- ja liikkumiskykyä. Pahimmissa tapauksissa ei voi uida kuin selällään ja parhaimmissakin vain huonosti vatsallaan.
50-100 N liivit eivät mahdollista tajuttoman hengitystä vedessä. Sadevaatteissa ei välttämättä edes 150 N liivit riitä tähän.
Liivien valinta on siis aina kompromissi, jossa on tasapainoiltava ainakin kolmen asian kanssa ( hinta, kestävyys, huoltotarve jne,):
1. Uinti- ja liikkumiskyky
2. Kääntävyys ja pään pinnallapito
3. Käyttömukavuus eli tuleeko liiviä käytettyä
Itse olen siirtynyt köliveneellä purjehtiessa 50 N jollaliiveistä 150 N paukkuliiveihin. Liivit ovat nykyään paljon useammin päällä kuin ennen. 100-150 N tavallisiin liiveihin ero olisi vielä paljon suurempi, sellaisia en voisi kuvitella käyttäväni purjeveneessä. Tosin 150 N tavallisia liivejä en ole koskaan käyttänyt lukuunottamatta perinteisiä kovia liivejä. - kylmä meri
Joakim_ kirjoitti:
Uinti ja liikkumiskyky yleisestikin on pahasti ristiriidassa 150 N liivien vaatimusten, lähinnä tajuttoman kasvojen kääntämisen ja pitämisen ylöspäin, kanssa.
Paukkuliiveillä on hyvin vaikea uida ja myöskin kiivetä pelastuslauttaan tai veneeseen. Liivit voi tietysti tyhjentää osittain. Sama koskee varmasti myös tavallisia 150 N ja vähemmässä määrin myös 100 N liivejä. 50 N liiveillä sen sijaan ui erinoimaisesti.
Ainakin Vene-lehden paukkuliivitesteissä vertaillaan myös uima- ja liikkumiskykyä. Pahimmissa tapauksissa ei voi uida kuin selällään ja parhaimmissakin vain huonosti vatsallaan.
50-100 N liivit eivät mahdollista tajuttoman hengitystä vedessä. Sadevaatteissa ei välttämättä edes 150 N liivit riitä tähän.
Liivien valinta on siis aina kompromissi, jossa on tasapainoiltava ainakin kolmen asian kanssa ( hinta, kestävyys, huoltotarve jne,):
Itse olen siirtynyt köliveneellä purjehtiessa 50 N jollaliiveistä 150 N paukkuliiveihin. Liivit ovat nykyään paljon useammin päällä kuin ennen. 100-150 N tavallisiin liiveihin ero olisi vielä paljon suurempi, sellaisia en voisi kuvitella käyttäväni purjeveneessä. Tosin 150 N tavallisia liivejä en ole koskaan käyttänyt lukuunottamatta perinteisiä kovia liivejä.Kiitos Joakimille asiallisesta selvityksestä. Palaan kuitenkin hypotermiakysymykseen.
Uupuminen ja tajuttomuus 5-10° vedessä tulee 30-60 min kuluessa. Sitä ennen lihasvoima on mennyt heikoksi. Jos ei pikaisesti selviä ylös vedestä, menehtyy.
Ymmärrän kyllä, että paukkuliivi kääntää tajuttoman niin, ettei vesi pääsisi hengitysteihin. Jos paukkuliivi haittaa kylmässä vedessä uimista, sen hyöty voi yksinpurjehtijalle olla kyseenalainen.
Käytännön kysymykseni liittyikin yksinpurjehdukseen, jossa itse olen ruvennut käyttämään kylmän kauden aikana ns. melontaliiviä takin alla. Se lämmittää mukavasti ja sen kanssa on koetusti ketterämpi uida ja kiipeillä kuin lauenneen paukkuliivin kanssa. Jos kellun toimintakyvyttömänä kylmässä meressä, kysymys on lähinnä ruumiin löytämisestä.
(Kannella tietysti valjaat estämään putoaminen, siitä ei ole epäselvyyttä).
Muistelen lukeneeni, että II maailmasodan aikana arktisilla vesillä liikkuvissa sotalaivoissa ei käytetty pelastusliivejä. Niistä katsottiin olevan enemmän haittaa kuin hyötyä, joskin sen ajan p-liivit olivat hankalia. Pointti oli hypotermia. Liivi ei pelastanut hypotermiakuolemalta. - vartti aikaa max
kylmä meri kirjoitti:
Kiitos Joakimille asiallisesta selvityksestä. Palaan kuitenkin hypotermiakysymykseen.
Uupuminen ja tajuttomuus 5-10° vedessä tulee 30-60 min kuluessa. Sitä ennen lihasvoima on mennyt heikoksi. Jos ei pikaisesti selviä ylös vedestä, menehtyy.
Ymmärrän kyllä, että paukkuliivi kääntää tajuttoman niin, ettei vesi pääsisi hengitysteihin. Jos paukkuliivi haittaa kylmässä vedessä uimista, sen hyöty voi yksinpurjehtijalle olla kyseenalainen.
Käytännön kysymykseni liittyikin yksinpurjehdukseen, jossa itse olen ruvennut käyttämään kylmän kauden aikana ns. melontaliiviä takin alla. Se lämmittää mukavasti ja sen kanssa on koetusti ketterämpi uida ja kiipeillä kuin lauenneen paukkuliivin kanssa. Jos kellun toimintakyvyttömänä kylmässä meressä, kysymys on lähinnä ruumiin löytämisestä.
(Kannella tietysti valjaat estämään putoaminen, siitä ei ole epäselvyyttä).
Muistelen lukeneeni, että II maailmasodan aikana arktisilla vesillä liikkuvissa sotalaivoissa ei käytetty pelastusliivejä. Niistä katsottiin olevan enemmän haittaa kuin hyötyä, joskin sen ajan p-liivit olivat hankalia. Pointti oli hypotermia. Liivi ei pelastanut hypotermiakuolemalta.Käytännön testi n. 7 asteisessa vedessä. Hypotermia tulee tosiaan 30-60 minuutissa, mutta kyky liikkua katoaa jo 10-15 minuutissa. Ilman pelastusliiviä vedestä pitää päästä ylös ennen sitä tai muuten lihakset lakkaavat tottelemasta. Pelastusliivista huolimatta ihminen on saman ajan jälkeen täysin ulkopuolisen avun varassa. Eli jos olet yksin etkä pääse vedestä pois vartissa, niin et pääse pois lainkaan oli liivi päällä tai ei.
http://www.youtube.com/watch?v=J1xohI3B4Uc
Toisessa videossa verrataan selviytymistä ilman pelastusliivejä, pelastusliiveillä, märkäpuvussa ja pelastautumispuvussa.
http://www.youtube.com/watch?v=nwETEkmVAeE
Tarinan opetus. Jos meinaat liikkua kylmillä vesillä, hanki kunnollinen lämpöeristetty kuivapuku/kelluntapuku ja mielellään liivit siihen päälle. - liivityypin merkitys
vartti aikaa max kirjoitti:
Käytännön testi n. 7 asteisessa vedessä. Hypotermia tulee tosiaan 30-60 minuutissa, mutta kyky liikkua katoaa jo 10-15 minuutissa. Ilman pelastusliiviä vedestä pitää päästä ylös ennen sitä tai muuten lihakset lakkaavat tottelemasta. Pelastusliivista huolimatta ihminen on saman ajan jälkeen täysin ulkopuolisen avun varassa. Eli jos olet yksin etkä pääse vedestä pois vartissa, niin et pääse pois lainkaan oli liivi päällä tai ei.
http://www.youtube.com/watch?v=J1xohI3B4Uc
Toisessa videossa verrataan selviytymistä ilman pelastusliivejä, pelastusliiveillä, märkäpuvussa ja pelastautumispuvussa.
http://www.youtube.com/watch?v=nwETEkmVAeE
Tarinan opetus. Jos meinaat liikkua kylmillä vesillä, hanki kunnollinen lämpöeristetty kuivapuku/kelluntapuku ja mielellään liivit siihen päälle.Moni meistä aloittaa purjehduskautensa toukokuussa. Kesäkuun puolen välin jälkeen pääkaupunkiseudun telakointialueet ovat jo tyhjillään. Oheisesta kaaviosta voi todeta, mitä luokkaa veden lämpötila silloin on: http://www.myrskybongarit.fi/myrskybongarit/images/stories/uutiskuvat/merijaa_kaavio_5.3.2013.png
Niinkuin nasevasti totesit, vartti aikaa max! Jos minuutit kuluvat siihen, että paukkuliivi hankaloittaa uimista ja vedestä ylös pääsemistä, onko kelluntaliivi siinä tilanteessa sittenkin parempi? Sitähän ei videossa tutkittu.
"lman pelastusliiviä vedestä pitää päästä ylös ennen sitä tai muuten lihakset lakkaavat tottelemasta"
Ilman minkäänlaista kelluttavaa liiviä ei kukaan suosittele lähtemään vesille eikä se ollut kysymyksen asettelu.
Pelastautumispuku on toinen keskustelun aihe. Liivi on meillä jokaisella, pelastautumispuku hyvin harvalla. Kylmän veden veneilyä harrastaa silti puolet? veneilijöistä.
Kelluntaliivi on jonkilainen lämpöeriste. En tiedä onko sillä merkitystä hypotermian kannalta. - miksi uida noin
Joakim_ kirjoitti:
Uinti ja liikkumiskyky yleisestikin on pahasti ristiriidassa 150 N liivien vaatimusten, lähinnä tajuttoman kasvojen kääntämisen ja pitämisen ylöspäin, kanssa.
Itse olen siirtynyt köliveneellä purjehtiessa 50 N jollaliiveistä 150 N paukkuliiveihin. Liivit ovat nykyään paljon useammin päällä kuin ennen. 100-150 N tavallisiin liiveihin ero olisi vielä paljon suurempi, sellaisia en voisi kuvitella käyttäväni purjeveneessä. Tosin 150 N tavallisia liivejä en ole koskaan käyttänyt lukuunottamatta perinteisiä kovia liivejä.Tämä on aika hauskaa että testissä yritetään uida liivillä vatsallaan ja arvioida liiviä sen vuoksi. (ei tietenkään pelkästään, mutta..)
Itse olen ollut yhden notified Body - testilaitoksen koehenkilönä ja siellä neuvotaan uimaan liivillä testissä selkää 50m ja arvioida sen helppoutta/ vaikeutta. Liivillä pitää pystyä nousemaan tikkaita kolmeen metriin sekä nostaa 5kg esine maasta liikkuvuuden takaamiseksi. Kääntyvyys kokeessa otetaan neljä vetoa rintaa ja sitten annetaan liivin toimia. Liivin lisäksi päällä on farkut, Poolopaita, villapaita, sukat ja lenkkarit.
Liivi toimii niin kuin on haluttu, kääntää varmasti ja varalaita veteen on suuri.
Suurin ongelma käytännössä paukkuliiveistä tulee, kun ne on puettu päälle liian löysästi että täyttyessään ne tulevat kasvojen päälle.
Kun tiedetään että liivi on iso, niin ei sillä yritetä uida esim. kroolia/ rintaa.
Eihän jakoavaintakaan testata vasarana.
Tämä asia on käyty läpi myös esim. käymilläni pelastautumiskursseilla kuten Search and rescue basic sekä Advanced. (hyviä ja mielenkiintoisia kursseja muuten) - jospa kokeiltais!
miksi uida noin kirjoitti:
Tämä on aika hauskaa että testissä yritetään uida liivillä vatsallaan ja arvioida liiviä sen vuoksi. (ei tietenkään pelkästään, mutta..)
Itse olen ollut yhden notified Body - testilaitoksen koehenkilönä ja siellä neuvotaan uimaan liivillä testissä selkää 50m ja arvioida sen helppoutta/ vaikeutta. Liivillä pitää pystyä nousemaan tikkaita kolmeen metriin sekä nostaa 5kg esine maasta liikkuvuuden takaamiseksi. Kääntyvyys kokeessa otetaan neljä vetoa rintaa ja sitten annetaan liivin toimia. Liivin lisäksi päällä on farkut, Poolopaita, villapaita, sukat ja lenkkarit.
Liivi toimii niin kuin on haluttu, kääntää varmasti ja varalaita veteen on suuri.
Suurin ongelma käytännössä paukkuliiveistä tulee, kun ne on puettu päälle liian löysästi että täyttyessään ne tulevat kasvojen päälle.
Kun tiedetään että liivi on iso, niin ei sillä yritetä uida esim. kroolia/ rintaa.
Eihän jakoavaintakaan testata vasarana.
Tämä asia on käyty läpi myös esim. käymilläni pelastautumiskursseilla kuten Search and rescue basic sekä Advanced. (hyviä ja mielenkiintoisia kursseja muuten)Eihän tuossa videossa yritetty uida. Oliko sittenkään paukkuliivejä? Ainakin näytti muilta.
Se kyllä tiedetään, että paukkuliivi kääntää selälleen. Nyt keskustelussa tuli esiin se näkökohta, että pääseekö kylmästä vedestä omatoimisesti nopeammin ylös ns. melontaliivi päällä kuin paukkuliivien kanssa. Hypotermia tulee minuuteissa, sitten onkin jo kyvytön kiipeilemään.
"Eihän jakoavaintakaan testata vasarana." Normiveneilijä ei testaa paukkuliiviään ollenkaan.
Alle 16-vuotialle ei kai edes suositella paukkuliiviä. Lapsikin ui normaalin pelastusliivin kanssa ilman ongelmia.
http://www.youtube.com/watch?v=MuHUPT5hzBU
Näin pieleen voi mennä paukkuliivien opetuksessa. Opettajan liivi ei toiminut.
Haararemmejäkään ei ollut eikä veteen menty. Tälläistäkö se tavallisin "testaus" on.
http://www.youtube.com/watch?v=WsMnrP-ZqaQ - FF 27 Charlotta
liivityypin merkitys kirjoitti:
Moni meistä aloittaa purjehduskautensa toukokuussa. Kesäkuun puolen välin jälkeen pääkaupunkiseudun telakointialueet ovat jo tyhjillään. Oheisesta kaaviosta voi todeta, mitä luokkaa veden lämpötila silloin on: http://www.myrskybongarit.fi/myrskybongarit/images/stories/uutiskuvat/merijaa_kaavio_5.3.2013.png
Niinkuin nasevasti totesit, vartti aikaa max! Jos minuutit kuluvat siihen, että paukkuliivi hankaloittaa uimista ja vedestä ylös pääsemistä, onko kelluntaliivi siinä tilanteessa sittenkin parempi? Sitähän ei videossa tutkittu.
"lman pelastusliiviä vedestä pitää päästä ylös ennen sitä tai muuten lihakset lakkaavat tottelemasta"
Ilman minkäänlaista kelluttavaa liiviä ei kukaan suosittele lähtemään vesille eikä se ollut kysymyksen asettelu.
Pelastautumispuku on toinen keskustelun aihe. Liivi on meillä jokaisella, pelastautumispuku hyvin harvalla. Kylmän veden veneilyä harrastaa silti puolet? veneilijöistä.
Kelluntaliivi on jonkilainen lämpöeriste. En tiedä onko sillä merkitystä hypotermian kannalta.Se vartti on aika kun jää paikoilleen ja suojaa nivusten ja kainaloiden verisuonistot. Uin kerran uimahallissa 18 asteen vedessä vapaauintia ja 200 m matkan jälkeen alkoi käsien liike hidastumaan merkittävästi. Välikuivapuku paukkuliivi IP 67 puhelin on ainakin oma strategiani yksinpurjehduksille saaristossa. Lisäksi tarvitaan hyvää kuntoa ja pitää osata pelastautumisuintia.
- Olisiko...
...yhdistelmässä kelluttava alusasu 100N pelastusliivit mitään järkeä tässä tapauksessa (esimerkiksi http://floatunderwear.se/en/home-0)? Itse olen tuollaisia miettinyt paukkuliivien kaveriksi.
- HellyHansenComfort
Olisi muuten ihan mielenkiintoinen testi lukea Vene-lehdestä tai Kippari-lehdestä, jos testaisivat 150 N "tavalliset" pelastusliivit ja miksei myös 100 N malleja. Lasten liiveistä löytyy testejä, mutta sellainen puolueeton vertailu perinteisistä liiveistä voisi olla paikallaan. Ei haittaisi, jos testiin eksyisi vaikka EU-alueella myytäviä malleja muitakin kuin Suomeen kauppojen hyllyille rantautuneet karvalakki mallit!
(karvalakkimalleilla tarkoitan: Liiveistä on saatavilla käyttömukavuudeltaan eritasoisia liivejä samalta valmistajalta. Usein vain on niin, että kaikkein halvimmat ja epämukavimmat on juuri ne kaupan hyllyllä ostajaa odottavat ja mielikuvat epämukavuudesta perustuvat niihin). - liivikauppias
Tiedoksi, ei ole järkevää tuoda Suomeen parempia liivimalleja tai erikoisliivejä. Karu todellisuus on, että katteet ovat myyntyvolyymien vuoksi parempia halvemmissa malleista.
- Jokke-RS
Niin ne markkinavoimat jyllää, itse tilasin n. 5 v sitten Britaniasta 150 N perinteiset liivit. Retkeiltyä tulee kovassakin kelissä - eivät ainakaan ajamista haittaa. Plastimo on merkki.
- TerhiFUN
Vähän keskustelun sivusta ja ehkä tiedossakin oleva juttu, mutta nuo 100 N ja 150 N ovat standardeja ja vähimmäiskantavuuksia. On totta, että on vaikea löytää 150 N täyteaineeseen perustuvia pelastusliivejä Suomen kaupoista, mutta joissain 100 N malleissa on myös aikuisten koossa 120 - 130 N kelluvuus. Ei tietty sama asia, mutta kannattaa huomioida kun vertailua tekee. Itse suunnittelin tilaavani Grabner merkkiset ja ihan vesijetti ajeluun, paukkuliivit ei oikein tule kysymykseen.
- YamarinYamahalla
Itse katselin melkein samaa asiaa ja tein vertailua ns 100 N liiveistä. Regatta Soft liivien kantavuus on 160 N eli itse hankin sellaiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3067708Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne856019Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1713560Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322037Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951911Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221886- 361669
- 441494
- 221441
- 551422