linux on roskaa!

probe

Vanhan sanonnan mukaan miljoona kärpästä on samaa mieltä; paska on hyvää. Tätä sanontaahan Linuxleiri viljelee puhuessaan Windowsista. Oikeasti tuo sanonta kuvaa häviäjien epätoivoista viimeistä yritystä koska muuhun ei voi enää vedota.

Totuus nimittäin on se ettei Linuxille vielä ole keksitty järkevää käyttöä surffaamista ja säätämistä lukuunottamatta ja siksi Windows on edelleen maailman suosituin käyttis.

Linuxin ohjelmat ovat silkkaa puppua, pieniä tai keskisuuria virityksiä joilla ei mitään kunnollista aikaan saa. Jos haluaa tehokäyttää Linuxia joutuu palaamaan 10 vuotta ajassa taaksepäin ja komentoeditoimaan mitä merkillisempiä kirjainnumeromerkkiyhdistelmiä.

Linuxin tietoturvakin alkaa lähentyä Windowsia eli olla sitä sun tätä, jatkuvasti saa nykyään lukea artikkeleita miten Linux-palvelimeen on murtauduttu. Kaiken lisäksi Linux-virukset alkavat piankin yleistymään ja avoimen lähdekoodin suojissa on helppo kehitellä kaikenmoisia konnankoukkuja. Suuri osa Linuxkäyttäjistä luulee ettei Linuxia tarvitse ikinä päivittää, hahhah..

Ajureita ja manuaaleja on Linuxeihin hankala saada, puhutaan man-tiedostoista mutta ne näyttävät olevan epäselvää höpinää kuinka jonkin oletetaan toimivan. Linuxin 45 versiosta ehkä yksi toimii juuri niillä ohjeilla.

Turha myöskään leuhkia etteikö Linux kaatuilisi, kyllä se sen tekee yhtä salaperäisin argumentein kuin Windowskin, joka muuta väittää, valehtelee. Jokin ohjelma tai toiminto myöskin saattaa kaapata ja hyydyttää koneen siinä missä pc:nkin, ainakin x-windowssa.

Linuxihmisille tuntuu olevan tärkeämpää hukata elämänsä säätämiseen, komentorivin nakuttelemiseen ja näillä palstoilla guruilemiseen kuin ihmiselon oikeisiin rientoihin. Onneksi niitä ei tuolla ulkona paljon näekään koska keskustelu kuitenkin kääntyisi Linuxin konffaamiseen, maunttaamiseen ja kernelin versioon jota täysjärkinen ei jaksa juurikaan kuunnella.

Yhteenveto tästä kaikesta on ettei Linuxilla pysty tekemään juurikaan mitään paremmin kuin Windowsilla, Linuxit kaikkineen on sekava ja epälooginen viritelmä jonka vain 5 vuotta hikeä valuneet alkavat hahmottaa ja kun on aika aloittaa tuottava työ on syytä kirjoittaa "shutdown now" ja buutata Windowsiin.

Te kaikki 500 suurta gurua jotka nyt aiotte vastata tähän että "jätkä ei vain osaa.." niin sanon etten osaakaan enkä edes viitsi tuhertaa ja tuhlata elämääni mokoman surkeuden takia. Maunttailkaa te niin mä käyn sillä välin syömässä, leffassa ja bissellä.

Wintoosa bilittää nimittäin menemään tosi hienosti, TE ette vaan osaa..

Moro!

83

3783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ossi

      Windows on käsittämättöman vaikea käyttöjärjestelmä.

      Pitää hallita ziljoona niksiä ja kaikenlaisia monta kertaa päivässä päivitettävää ohjelmaa jotta koneelle tunkevat örkit pysyisivät edes jossain kohtuullisessa määrässä. Siinä onkin tavallisella Linux-tumpelolla huuli pyöreänä hämmästyksestä.

      Ja Windowsin komentorivi se vasta kaamea onkin, Eihän siltä käsin saa tehtyä mitään. Aivan hillittömän vaikea.

      • probe

        Kylläpähän ne 2 ziljoonaa niksiä piileksii Linuxissa.

        Silloin tällöin olen mikkisoftan tärkeimmät päivitykset asentanut ja virusohjelman päivittänyt 2 viikon välein, asentuvat itsekseen parilla napin painalluksella.

        Örkkejä en ole juurikaan nähnyt ja pidänkin niitä puheita turhan liioiteltuina. Kai tuo virusskanneri ja palomuuri ne pitää ulkosalla.

        Sitäpaitsi, Windows on kokonaisvaltainen eli hyötytekemisen lomassa, on toisinaan rentoutumismielessä mukava pelata parit pelit, muutakin kuin asteroideja tai tetristä.

        On helppoa..


      • probe

        Olen polttanut Knoppixen ja Slax-linuxin boottaavina cd-rompuille ja jopa käyttänyt niitä..
        Mulla kun on joskus ollut linuxi asennettuna hdd:lle niin en enää viittiny moiseen vaivaan.

        Mutta nyt siis kirjoittelen win2000:lla taas..


      • isoveli
        probe kirjoitti:

        Olen polttanut Knoppixen ja Slax-linuxin boottaavina cd-rompuille ja jopa käyttänyt niitä..
        Mulla kun on joskus ollut linuxi asennettuna hdd:lle niin en enää viittiny moiseen vaivaan.

        Mutta nyt siis kirjoittelen win2000:lla taas..

        Ei tuollaista antiikkia saa käyttää.
        Sinun pitää vaihtaa se heti uuteen Experimental SP2:en.
        Windowsin sallittu käyttöikä on 2 (kaksi) vuotta.
        Nyt setä B.G. suuttuu.


      • probe
        isoveli kirjoitti:

        Ei tuollaista antiikkia saa käyttää.
        Sinun pitää vaihtaa se heti uuteen Experimental SP2:en.
        Windowsin sallittu käyttöikä on 2 (kaksi) vuotta.
        Nyt setä B.G. suuttuu.

        kahdella koneella Win2000, yhdellä XPhome ja läppärissä XPpro. Ja yks piiputtaa win98:lla mutta se nyt ei olisi mainitsemisen väärtiä..

        Edes minä en uskalla testata SP2:ta, tunnustan.
        Toisaalta tiedän etukäteen että muutama ohjelma täytyy manuaalisesti kursia kasaan niin en viitsi alkaa, eihän sitä pakko ole päivittää.


      • mosse
        probe kirjoitti:

        kahdella koneella Win2000, yhdellä XPhome ja läppärissä XPpro. Ja yks piiputtaa win98:lla mutta se nyt ei olisi mainitsemisen väärtiä..

        Edes minä en uskalla testata SP2:ta, tunnustan.
        Toisaalta tiedän etukäteen että muutama ohjelma täytyy manuaalisesti kursia kasaan niin en viitsi alkaa, eihän sitä pakko ole päivittää.

        ettei ole SP2:sta... koska sun näkymä ulos on tällainen sen jälkeen(scannattu kaverin luvalla nmap:lla ja hänen muuri PITI olla kiinni), joten tossa muutama eka rivi!

        # nmap 3.70 scan initiated Tue Sep 21 17:58:09 2004 as: nmap -sX -O -p 1-65535 -P0 -oN /home/mosse/*****.log *****
        Insufficient responses for TCP sequencing (0), OS detection may be less accurate
        Insufficient responses for TCP sequencing (0), OS detection may be less accurate
        Insufficient responses for TCP sequencing (0), OS detection may be less accurate
        Interesting ports on *****.fi (*****):
        PORT STATE SERVICE
        1/tcp open tcpmux
        2/tcp open compressnet
        3/tcp open compressnet
        4/tcp open unknown
        5/tcp open rje
        6/tcp open unknown
        7/tcp open echo
        8/tcp open unknown
        9/tcp open discard
        10/tcp open unknown
        11/tcp open systat
        12/tcp open unknown
        13/tcp open daytime
        14/tcp open unknown
        15/tcp open netstat
        16/tcp open unknown
        17/tcp open qotd
        18/tcp open msp
        19/tcp open chargen
        20/tcp open ftp-data
        21/tcp open ftp
        22/tcp open ssh
        23/tcp open telnet
        24/tcp open priv-mail
        25/tcp open smtp
        26/tcp open unknown
        27/tcp open nsw-fe
        28/tcp open unknown
        29/tcp open msg-icp
        30/tcp open unknown


    • RomuSeOn

      Linux on nörttien nörteille kyhäämä turha tekele, joka ei milloinkaan tule uhkaamaan Microsoftin valta-asemaa.

      • Inssi

        ".joka ei milloinkaan tule uhkaamaan Microsoftin valta-asemaa."

        Ei tule vaan se uhkaa nyt jo. Vai luuletko että Gates huvikseeen rupesi myymään rampautettua versiota XP:stä puoli-ilmaiseksi ?

        http://sektori.com/uutiset/5998

        Versioylläpidon aiheuttamien lisäkustannusten jälkeen tuosta tulee varmaan takkiin aika lailla.


      • probe
        Inssi kirjoitti:

        ".joka ei milloinkaan tule uhkaamaan Microsoftin valta-asemaa."

        Ei tule vaan se uhkaa nyt jo. Vai luuletko että Gates huvikseeen rupesi myymään rampautettua versiota XP:stä puoli-ilmaiseksi ?

        http://sektori.com/uutiset/5998

        Versioylläpidon aiheuttamien lisäkustannusten jälkeen tuosta tulee varmaan takkiin aika lailla.

        Ko. artikkelissa samoin kuin englanninkielisessä versiossa mainittiin taistelu linuxia sekä windows-piraatteja vastaan ja uskoisin että kysymyksessä onkin lähinnä piraatti-kamppailu. Itse rajan välittömässä läheisyydessä asuneena tiedän että, nykyisin Venäjällä, ent. Sosialististen Neuvostotasavaltojen Liitossa, on ollut tuotteliasta piraattitoimintaa ainakin 10 vuoden ajan ja maassa on huomattavaa Windows-asiantuntemusta, Bilin kannalta tietysti ikävää että se on hakkerikrakkerimuotoista joukkoa. Viipurin torilta sai jo noin 10 vuotta sitten itsepoltettuja MathCad- ja CAD-levyjä kuten muitakin suosittuja windows-ohjelmia. Tosin suuri osa softasta oli fuulausta, avainkoodeja kun ei aina ollut mukana.

        Veli venäläinen on muuten haka keksimään korjauskikkoja, hän pystyy kursimaan Ladan kasaan vaikka postinarulla ja paperiliittimillä. Alhainen elintaso on tietysti pakottanut ihmiset käyttämään aivojaan ja valitettavasti ei aina niin rehellisiä keinoja.

        On ihan OK että Microsoft tarjoaa edullisempaa versiota alemman elintason maahan mutta siinä olen samaa mieltä muiden kanssa; saisi hävetä kun noin rampaa tynkää pukkaa, taso on alta lipan.


    • Cede

      Windowsin säätäminen on jopa hankalampaa. Kunnollista dokumentaatiota eikä lähde koodia ole saatavilla ja Windowsista toimivaa haluava joutuu pätsäämään systeemiä usein yritys ja erehdys menetelmällä.

      • probe

        Juuri siitä oli kyse, Windows toimii normaali-ihmisellä riittävän hyvin perusasetuksilla eikä sitä edes pitäisi lähteä säätämään ilman erityistä syytä. Ja viilaaminen kannattaa siinäkin aloittaa vasta kun on oppinut perusasiat jolloin käyttiksestä kyllä pystyy puristamaan paljonkin irti.

        Jos jonkun mummolla nyt ei winkku toimi defaulteilla niin siitä ei aina kannata lähteä käyttistä syytämään, Linuxissa on paljon suurempi riski ettei oletuksilla saa hardwarea toimimaan, jos joku yrittää väittää että Linuxiin löytyy parempi laitetuki niin houhouhou..

        Kaikki varmaan tiedämme miksei sitä lähdekoodia löydy, sen takiahan linux kai on olemassakin, periaatteellista, en kommentoi tässä siitä.
        Muuten kyllä löytyy runsaasti ns. tweak-softaa joilla pystyy säätämään sen verran kuin tarvitsee. Lisäksi ohjelmointityökaluja on runsaasti ja niihin on VALTAVA määrä selkeää dokumentaatiota ja käytännön esimerkkiä joten osaavan on helppo vääntää tarpeellisia apuohjelmia itse.

        Jos vertaan autoon niin itse siis haluan ostaa auton ja lähteä ajelemaan enkä kasata autoa itse, säätää kaasutinta ja sytytystä, vahata ja huomata ettei sopivaa polttoainetta myydä.


      • Mika
        probe kirjoitti:

        Juuri siitä oli kyse, Windows toimii normaali-ihmisellä riittävän hyvin perusasetuksilla eikä sitä edes pitäisi lähteä säätämään ilman erityistä syytä. Ja viilaaminen kannattaa siinäkin aloittaa vasta kun on oppinut perusasiat jolloin käyttiksestä kyllä pystyy puristamaan paljonkin irti.

        Jos jonkun mummolla nyt ei winkku toimi defaulteilla niin siitä ei aina kannata lähteä käyttistä syytämään, Linuxissa on paljon suurempi riski ettei oletuksilla saa hardwarea toimimaan, jos joku yrittää väittää että Linuxiin löytyy parempi laitetuki niin houhouhou..

        Kaikki varmaan tiedämme miksei sitä lähdekoodia löydy, sen takiahan linux kai on olemassakin, periaatteellista, en kommentoi tässä siitä.
        Muuten kyllä löytyy runsaasti ns. tweak-softaa joilla pystyy säätämään sen verran kuin tarvitsee. Lisäksi ohjelmointityökaluja on runsaasti ja niihin on VALTAVA määrä selkeää dokumentaatiota ja käytännön esimerkkiä joten osaavan on helppo vääntää tarpeellisia apuohjelmia itse.

        Jos vertaan autoon niin itse siis haluan ostaa auton ja lähteä ajelemaan enkä kasata autoa itse, säätää kaasutinta ja sytytystä, vahata ja huomata ettei sopivaa polttoainetta myydä.

        "Juuri siitä oli kyse, Windows toimii normaali-ihmisellä riittävän hyvin perusasetuksilla eikä sitä edes pitäisi lähteä säätämään ilman erityistä syytä"

        Ja kun ei muuten toimi edes paremmassa merkkikoneessa!

        Jatkuvasti saa asentaa jotakin uudelleen tai jokin toimii miten sattuu. Kirjoitin vaan lakkaa välillä tulostamasta ilman mitään järkevää syytä ja edes ajureiden uudelleen asennus ei auta. Tulee vain virheilmoitus, joka ei kero mitään. Mitä tehdä? Asentaa Windows jälleen uudelleen?

        Välillä käyttöjärjestelmä ei käynnisty, koska "käyttöjärjestelmää ei löydy". Tulos: korjaava uudelleen asennus.

        Verkkoa ei löydy ja nettiin ei pääse, vaikka juuri eilen kaikki toimi ihan normaalisti. Pari uudelleen käynnistystä ja taas toimii(?)

        Cd-levyä poltetaan tasan 4% ja sen jälkeen sillä voi heittää vesilintua. Ei virheilmoitusta. Missä vika?

        Outlook Express ei avaa sukulaisten lähettämiä digikuvia, vaikka muilla koneilla aukeaa ok.

        Esimerkit ovat 68 vuotiaan äitini koneesta ja hänet lasken normaali-ihmiseksi, jonka ei tarvitsisi osata itse säätää enää mitään.

        Itselläni on muuten mac ja siinä ei ole _koskaan_ ollut tuollaisia ongelmia. Ja mainitaan nyt vielä, että luovuin Windowsista juuri tuon tyyppisten ongelmien kypsyttämänä; eikä ole tarvinut katua ;)


      • probe
        Mika kirjoitti:

        "Juuri siitä oli kyse, Windows toimii normaali-ihmisellä riittävän hyvin perusasetuksilla eikä sitä edes pitäisi lähteä säätämään ilman erityistä syytä"

        Ja kun ei muuten toimi edes paremmassa merkkikoneessa!

        Jatkuvasti saa asentaa jotakin uudelleen tai jokin toimii miten sattuu. Kirjoitin vaan lakkaa välillä tulostamasta ilman mitään järkevää syytä ja edes ajureiden uudelleen asennus ei auta. Tulee vain virheilmoitus, joka ei kero mitään. Mitä tehdä? Asentaa Windows jälleen uudelleen?

        Välillä käyttöjärjestelmä ei käynnisty, koska "käyttöjärjestelmää ei löydy". Tulos: korjaava uudelleen asennus.

        Verkkoa ei löydy ja nettiin ei pääse, vaikka juuri eilen kaikki toimi ihan normaalisti. Pari uudelleen käynnistystä ja taas toimii(?)

        Cd-levyä poltetaan tasan 4% ja sen jälkeen sillä voi heittää vesilintua. Ei virheilmoitusta. Missä vika?

        Outlook Express ei avaa sukulaisten lähettämiä digikuvia, vaikka muilla koneilla aukeaa ok.

        Esimerkit ovat 68 vuotiaan äitini koneesta ja hänet lasken normaali-ihmiseksi, jonka ei tarvitsisi osata itse säätää enää mitään.

        Itselläni on muuten mac ja siinä ei ole _koskaan_ ollut tuollaisia ongelmia. Ja mainitaan nyt vielä, että luovuin Windowsista juuri tuon tyyppisten ongelmien kypsyttämänä; eikä ole tarvinut katua ;)

        ..siltä että raudassa on vikaa, ei käyttiksessä, tuossa kokoonpanossa tuskin toimii mikään muukaan käyttöjärjestelmä.


      • Käyttäjä
        Mika kirjoitti:

        "Juuri siitä oli kyse, Windows toimii normaali-ihmisellä riittävän hyvin perusasetuksilla eikä sitä edes pitäisi lähteä säätämään ilman erityistä syytä"

        Ja kun ei muuten toimi edes paremmassa merkkikoneessa!

        Jatkuvasti saa asentaa jotakin uudelleen tai jokin toimii miten sattuu. Kirjoitin vaan lakkaa välillä tulostamasta ilman mitään järkevää syytä ja edes ajureiden uudelleen asennus ei auta. Tulee vain virheilmoitus, joka ei kero mitään. Mitä tehdä? Asentaa Windows jälleen uudelleen?

        Välillä käyttöjärjestelmä ei käynnisty, koska "käyttöjärjestelmää ei löydy". Tulos: korjaava uudelleen asennus.

        Verkkoa ei löydy ja nettiin ei pääse, vaikka juuri eilen kaikki toimi ihan normaalisti. Pari uudelleen käynnistystä ja taas toimii(?)

        Cd-levyä poltetaan tasan 4% ja sen jälkeen sillä voi heittää vesilintua. Ei virheilmoitusta. Missä vika?

        Outlook Express ei avaa sukulaisten lähettämiä digikuvia, vaikka muilla koneilla aukeaa ok.

        Esimerkit ovat 68 vuotiaan äitini koneesta ja hänet lasken normaali-ihmiseksi, jonka ei tarvitsisi osata itse säätää enää mitään.

        Itselläni on muuten mac ja siinä ei ole _koskaan_ ollut tuollaisia ongelmia. Ja mainitaan nyt vielä, että luovuin Windowsista juuri tuon tyyppisten ongelmien kypsyttämänä; eikä ole tarvinut katua ;)

        Oletko katsonut tuon aiheen väärin,mielestäni siinä puhuttiin Linuxsista.

        Myöskään tämä ei pitäisi olla valehtelupalsta vaan ainakin omiin silmiini osui sana SODAT.

        Mikä on mielestäsi parempi merkkikone ?
        Muutamasta erimerkkisestä ns.merkkikoneesta on useamman vuoden kokemus,en kuitenkaan ole vielä kertaakaan törmännyt kertomuksesi kaltaisiin ongelmiin.

        Kirjoitan tätä Windows koneella jossa on käyttöjärjestelmä ollut asennettuna kohta kolme vuotta eli tasan niin vanha kuin konekkin.
        Käynnistynyt on aina ekä startista ilman mitään virheilmoituksia.Kirjoitin on toiminut koko ajan mitä nyt mustepatruunoita joutuu välillä uusimaan (auttaisiko tähän käyttöjärjestelmän vaihto sillä nuo patruunat ovat aika kalliita ?)

        Internet yhteytenä on ollut ja on nytkin ADSL jossa mitään asennuksia ei ole tarvinnut suorittaa ei edes ensimmäisellä käyttöönottokerralla,tänä aikana yhteys on ollut poikki noin kaksi vuorokautta (itseni huomaama) ja syy ei silloinkaan johtunut käyttöjärjestelmästä.

        CD-levyjä on poltettu ja nykyisin myös DVD-levyjä (lisätty alkuperäiseen kokoonpanoon DVD/RW soitin).Levyjen poltto on onnistunut aina.

        Outlook Expres on avannut myös SUKULAISTEN lähettämät digikuvat kuten tietenkin kaikkien muidenkin.

        Esimerkit ovat 53 vuotian mieshenkilön koneesta joka käyttää konettaan apuvälineenä työnteossa.

        Luovuit Windows koneesta ongelmien takia,oletko ikinä ajatellut että se vika ei ollutkaan siinä koneella ?
        Yleisin syy Windows koneiden eriasteisiin ongelmiin on itse käyttäjä ja hanen asentamansa/poistamansa epäsopivat ohjelmistot.

        Jos Windows asennetaan oikein ja ns.örkkejä ei päästetä koneelle jo asennusvaiheessa sekä huolehditaan siitä että koneessa on kunnollinen palomuuri sekä virustutka niin väitän ettei mitään ongelmia ole.
        Toinen noista kaipaa säännollistä päivitystä mutta käyttäjän ei itse tarvitse tuolle mitään tehdä.
        Myös itse Windows vaatii päivityksiä mutta ne myöskin hoituvat täysin automaattisesti.
        Jotain pieniä huoltotoimia joutuu aika ajoin suorittamaan kuten mm.levyn uudelleenjärjestäminen,tuohonkaan ei käyttäjää tarvita vaan sekin hoituu automaattisesti.

        Kyllähän asia nyt on niin että jos jotain konetta pitää säätää niin se on Linux kone.

        Mac konetta en tunne ja ehkä siinä on säätämistä vähemmän.


      • Mika
        probe kirjoitti:

        ..siltä että raudassa on vikaa, ei käyttiksessä, tuossa kokoonpanossa tuskin toimii mikään muukaan käyttöjärjestelmä.

        "..siltä että raudassa on vikaa, ei käyttiksessä, tuossa kokoonpanossa tuskin toimii mikään muukaan käyttöjärjestelmä."

        Ennen Macin hankintaa omassa kotikoneessa oli ihan samanlaisia ongelmia. Koneilla on yksi yhteinen nimittäjä; molemmissa on Windows XP. Kotikoneessa on ollut myös Debian, joka on toiminut ilman mitään ongelmia.

        Nimim: kyllästynyt säätämään, siksi mac ;)


      • Wolf
        probe kirjoitti:

        Juuri siitä oli kyse, Windows toimii normaali-ihmisellä riittävän hyvin perusasetuksilla eikä sitä edes pitäisi lähteä säätämään ilman erityistä syytä. Ja viilaaminen kannattaa siinäkin aloittaa vasta kun on oppinut perusasiat jolloin käyttiksestä kyllä pystyy puristamaan paljonkin irti.

        Jos jonkun mummolla nyt ei winkku toimi defaulteilla niin siitä ei aina kannata lähteä käyttistä syytämään, Linuxissa on paljon suurempi riski ettei oletuksilla saa hardwarea toimimaan, jos joku yrittää väittää että Linuxiin löytyy parempi laitetuki niin houhouhou..

        Kaikki varmaan tiedämme miksei sitä lähdekoodia löydy, sen takiahan linux kai on olemassakin, periaatteellista, en kommentoi tässä siitä.
        Muuten kyllä löytyy runsaasti ns. tweak-softaa joilla pystyy säätämään sen verran kuin tarvitsee. Lisäksi ohjelmointityökaluja on runsaasti ja niihin on VALTAVA määrä selkeää dokumentaatiota ja käytännön esimerkkiä joten osaavan on helppo vääntää tarpeellisia apuohjelmia itse.

        Jos vertaan autoon niin itse siis haluan ostaa auton ja lähteä ajelemaan enkä kasata autoa itse, säätää kaasutinta ja sytytystä, vahata ja huomata ettei sopivaa polttoainetta myydä.

        "Jos vertaan autoon niin itse siis haluan ostaa auton ja lähteä ajelemaan enkä kasata autoa itse, säätää kaasutinta ja sytytystä, vahata ja huomata ettei sopivaa polttoainetta myydä."

        Jos auton ostaa ja haluaa käyttää on käytettävä sitä huollossa tai tehtävä ne itse. Kuinka monta autoa olet kuullut että on täysin huoltovapaita? Sopiva polttoainekkin on niin ja näin. joko Diesel tai bensa (besaakin on montaa erilaatua kuten( 95E, 98E, 99 yms...). mitä vanhemman auton otat sitä huolellisemmin joudut huoltamaan kaikki sytytykset. tosin uusissa autoissa on elektroniikkaa jotka nekin vanhetessaan lakkaavat jostain syystä toimimasta ja sitten sitä vasta ihmetellään en mikä prk ku ei toimi?

        Ja sitten ite käyttiksiin:

        Mielestäni linux on helpompi käyttää koska siinä oletus asetuksilla pääsee todella pitkälle. Sitten joutuu säätämään sitä kun haluaa joutain itselle tärkeitä serveri palveluja laittamaan ja vaikka nettipalvelun tarjoaja ei niitä salisi. sitten joutuu esim sshd:n konfigissa säätämään eti portin mikä on oletuksena. (Saman joutuu myös tekemään windowssin puolella winsshd softalla)

        Ja koitappa asentaa ilman mitään apuvälineitä windowssiin niitä turvaohjelmia jotka pitää koneen puhtaana? Varsinkaan silloin kun ei ole sitä kaverin tai omaa toista konetta vierellä ja sopivaa tiedostojen siirto kapulaa siinä mukana. nettiinhän sitä ei kannata edes päästää ku heti kaikki madot yms koittaa koneeseen ja ne pääsee sinne.

        Esim. Asentelin 3 viikoa sitten Debianin sarge version koneelle. bootti sisään ja naputtelin 15 min valintoja ja voila kone käyttövalmiina ja oletus asetukset riittää... päivitykset hoituu kun laittoin pienen käynnistys scriptin tarkistamaan ne joka bootilla. (apt-get update | apt-get upgrade) Tai teke ton käsin kerran kuussa. Jos ny tulee tarvetta. Windowsin puolella joudut asentamaan 50 eri ohjelmaa erikseen ja joka kerta boottaamaan koneen siinä välissä kun ei se tarvitsema ohjelma toiikkaan ilman. tai jos teet sen ilman boottia niin kone sekoaa siitäkin.


      • Mika
        Käyttäjä kirjoitti:

        Oletko katsonut tuon aiheen väärin,mielestäni siinä puhuttiin Linuxsista.

        Myöskään tämä ei pitäisi olla valehtelupalsta vaan ainakin omiin silmiini osui sana SODAT.

        Mikä on mielestäsi parempi merkkikone ?
        Muutamasta erimerkkisestä ns.merkkikoneesta on useamman vuoden kokemus,en kuitenkaan ole vielä kertaakaan törmännyt kertomuksesi kaltaisiin ongelmiin.

        Kirjoitan tätä Windows koneella jossa on käyttöjärjestelmä ollut asennettuna kohta kolme vuotta eli tasan niin vanha kuin konekkin.
        Käynnistynyt on aina ekä startista ilman mitään virheilmoituksia.Kirjoitin on toiminut koko ajan mitä nyt mustepatruunoita joutuu välillä uusimaan (auttaisiko tähän käyttöjärjestelmän vaihto sillä nuo patruunat ovat aika kalliita ?)

        Internet yhteytenä on ollut ja on nytkin ADSL jossa mitään asennuksia ei ole tarvinnut suorittaa ei edes ensimmäisellä käyttöönottokerralla,tänä aikana yhteys on ollut poikki noin kaksi vuorokautta (itseni huomaama) ja syy ei silloinkaan johtunut käyttöjärjestelmästä.

        CD-levyjä on poltettu ja nykyisin myös DVD-levyjä (lisätty alkuperäiseen kokoonpanoon DVD/RW soitin).Levyjen poltto on onnistunut aina.

        Outlook Expres on avannut myös SUKULAISTEN lähettämät digikuvat kuten tietenkin kaikkien muidenkin.

        Esimerkit ovat 53 vuotian mieshenkilön koneesta joka käyttää konettaan apuvälineenä työnteossa.

        Luovuit Windows koneesta ongelmien takia,oletko ikinä ajatellut että se vika ei ollutkaan siinä koneella ?
        Yleisin syy Windows koneiden eriasteisiin ongelmiin on itse käyttäjä ja hanen asentamansa/poistamansa epäsopivat ohjelmistot.

        Jos Windows asennetaan oikein ja ns.örkkejä ei päästetä koneelle jo asennusvaiheessa sekä huolehditaan siitä että koneessa on kunnollinen palomuuri sekä virustutka niin väitän ettei mitään ongelmia ole.
        Toinen noista kaipaa säännollistä päivitystä mutta käyttäjän ei itse tarvitse tuolle mitään tehdä.
        Myös itse Windows vaatii päivityksiä mutta ne myöskin hoituvat täysin automaattisesti.
        Jotain pieniä huoltotoimia joutuu aika ajoin suorittamaan kuten mm.levyn uudelleenjärjestäminen,tuohonkaan ei käyttäjää tarvita vaan sekin hoituu automaattisesti.

        Kyllähän asia nyt on niin että jos jotain konetta pitää säätää niin se on Linux kone.

        Mac konetta en tunne ja ehkä siinä on säätämistä vähemmän.

        Kokemusta löytyy yli 10 vuoden ajalta sekä winkkarista, että Linuxista ja useista eri koneista.

        Edellinen kirjoittaja väitti, että "Juuri siitä oli kyse, Windows toimii normaali-ihmisellä riittävän hyvin perusasetuksilla eikä sitä edes pitäisi lähteä säätämään ilman erityistä syytä."

        Tuo, jos mikä, on valhetta! Tähän minä myös vastasin. Kauankos Windows voi olla kykettynä nettiin ilman palomuuria, virustorjuntaa tai tietoturvapäivityksiä? Ei päivääkään! Nimittäin silloin se on "perusasetuksilla" ja sitä ei mukamas pitäisi lähteä säätämään ilman erityistä syytä. Huh Huh!

        Olen kyllä samaa mieltä siinä, että Linuxia saa säätää ihan tosissaan.

        Tokihan Windows voi toimia ihan hyvin, mutta se ei taatusti johdu siitä että se on niin hyvä. Se johtuu hyvästä onnesta. Meillä sitä onnea ei valitettavasti ole ollut. Näille PC-koneilla on kieltämättä asennettu yksi epäsopiva ohjelmisto, kuten viittasit, nimittäin Windows Xp.

        "Yleisin syy Windows koneiden eriasteisiin ongelmiin on itse käyttäjä ja hanen asentamansa/poistamansa epäsopivat ohjelmistot. "

        Miksi Mac toimii minulla aina ihan ongelmitta, vaikka olen se sama käyttäjä. Siihen ei ole tarvinnut koskaan asentaa myöskään mitään uudelleen... En ole myöskään onnistunut mitenkään asentamaan/poistamaan mitään epäsopivia ohjelmia.


      • probe
        Wolf kirjoitti:

        "Jos vertaan autoon niin itse siis haluan ostaa auton ja lähteä ajelemaan enkä kasata autoa itse, säätää kaasutinta ja sytytystä, vahata ja huomata ettei sopivaa polttoainetta myydä."

        Jos auton ostaa ja haluaa käyttää on käytettävä sitä huollossa tai tehtävä ne itse. Kuinka monta autoa olet kuullut että on täysin huoltovapaita? Sopiva polttoainekkin on niin ja näin. joko Diesel tai bensa (besaakin on montaa erilaatua kuten( 95E, 98E, 99 yms...). mitä vanhemman auton otat sitä huolellisemmin joudut huoltamaan kaikki sytytykset. tosin uusissa autoissa on elektroniikkaa jotka nekin vanhetessaan lakkaavat jostain syystä toimimasta ja sitten sitä vasta ihmetellään en mikä prk ku ei toimi?

        Ja sitten ite käyttiksiin:

        Mielestäni linux on helpompi käyttää koska siinä oletus asetuksilla pääsee todella pitkälle. Sitten joutuu säätämään sitä kun haluaa joutain itselle tärkeitä serveri palveluja laittamaan ja vaikka nettipalvelun tarjoaja ei niitä salisi. sitten joutuu esim sshd:n konfigissa säätämään eti portin mikä on oletuksena. (Saman joutuu myös tekemään windowssin puolella winsshd softalla)

        Ja koitappa asentaa ilman mitään apuvälineitä windowssiin niitä turvaohjelmia jotka pitää koneen puhtaana? Varsinkaan silloin kun ei ole sitä kaverin tai omaa toista konetta vierellä ja sopivaa tiedostojen siirto kapulaa siinä mukana. nettiinhän sitä ei kannata edes päästää ku heti kaikki madot yms koittaa koneeseen ja ne pääsee sinne.

        Esim. Asentelin 3 viikoa sitten Debianin sarge version koneelle. bootti sisään ja naputtelin 15 min valintoja ja voila kone käyttövalmiina ja oletus asetukset riittää... päivitykset hoituu kun laittoin pienen käynnistys scriptin tarkistamaan ne joka bootilla. (apt-get update | apt-get upgrade) Tai teke ton käsin kerran kuussa. Jos ny tulee tarvetta. Windowsin puolella joudut asentamaan 50 eri ohjelmaa erikseen ja joka kerta boottaamaan koneen siinä välissä kun ei se tarvitsema ohjelma toiikkaan ilman. tai jos teet sen ilman boottia niin kone sekoaa siitäkin.

        Niin, jos vielä autoillaan hieman niin on merkkihuoltoa ja muuta huoltoa.

        Ja sitte ite käyttiksiin;

        Kaikella kunnioituksella Wolf, kirjoitukseni oli suunnattu kotikäyttäjille joita n. 99% tietokoneen käyttäjistä on. Tavallisille pulliaisille jotka osaavat asentaa palomuuriohjelman cd-levyltä tai usb-palikasta.
        Niille jotka arvelevat 'daemonin' liittyvän johonkin yliluonnolliseen.

        Windows asentaa itsensä työasemaksi, linuxissa yleensä saa määrittää mutta useimmat valitsevat edelleen työasema-asennuksen.

        Oletko muuten lukenut tämän;
        http://www.mbnet.fi/net.nyt/juttu.aspx?id=523


      • user
        Käyttäjä kirjoitti:

        Oletko katsonut tuon aiheen väärin,mielestäni siinä puhuttiin Linuxsista.

        Myöskään tämä ei pitäisi olla valehtelupalsta vaan ainakin omiin silmiini osui sana SODAT.

        Mikä on mielestäsi parempi merkkikone ?
        Muutamasta erimerkkisestä ns.merkkikoneesta on useamman vuoden kokemus,en kuitenkaan ole vielä kertaakaan törmännyt kertomuksesi kaltaisiin ongelmiin.

        Kirjoitan tätä Windows koneella jossa on käyttöjärjestelmä ollut asennettuna kohta kolme vuotta eli tasan niin vanha kuin konekkin.
        Käynnistynyt on aina ekä startista ilman mitään virheilmoituksia.Kirjoitin on toiminut koko ajan mitä nyt mustepatruunoita joutuu välillä uusimaan (auttaisiko tähän käyttöjärjestelmän vaihto sillä nuo patruunat ovat aika kalliita ?)

        Internet yhteytenä on ollut ja on nytkin ADSL jossa mitään asennuksia ei ole tarvinnut suorittaa ei edes ensimmäisellä käyttöönottokerralla,tänä aikana yhteys on ollut poikki noin kaksi vuorokautta (itseni huomaama) ja syy ei silloinkaan johtunut käyttöjärjestelmästä.

        CD-levyjä on poltettu ja nykyisin myös DVD-levyjä (lisätty alkuperäiseen kokoonpanoon DVD/RW soitin).Levyjen poltto on onnistunut aina.

        Outlook Expres on avannut myös SUKULAISTEN lähettämät digikuvat kuten tietenkin kaikkien muidenkin.

        Esimerkit ovat 53 vuotian mieshenkilön koneesta joka käyttää konettaan apuvälineenä työnteossa.

        Luovuit Windows koneesta ongelmien takia,oletko ikinä ajatellut että se vika ei ollutkaan siinä koneella ?
        Yleisin syy Windows koneiden eriasteisiin ongelmiin on itse käyttäjä ja hanen asentamansa/poistamansa epäsopivat ohjelmistot.

        Jos Windows asennetaan oikein ja ns.örkkejä ei päästetä koneelle jo asennusvaiheessa sekä huolehditaan siitä että koneessa on kunnollinen palomuuri sekä virustutka niin väitän ettei mitään ongelmia ole.
        Toinen noista kaipaa säännollistä päivitystä mutta käyttäjän ei itse tarvitse tuolle mitään tehdä.
        Myös itse Windows vaatii päivityksiä mutta ne myöskin hoituvat täysin automaattisesti.
        Jotain pieniä huoltotoimia joutuu aika ajoin suorittamaan kuten mm.levyn uudelleenjärjestäminen,tuohonkaan ei käyttäjää tarvita vaan sekin hoituu automaattisesti.

        Kyllähän asia nyt on niin että jos jotain konetta pitää säätää niin se on Linux kone.

        Mac konetta en tunne ja ehkä siinä on säätämistä vähemmän.

        Eikö vertailua sallita sodat palstalla?

        Jos linux on paska, ei se tee muista kultaa.

        Ei tuo kirjoitus ollut mitään puppua. Voin sen taata, vaikka en ole sitä kirjoittanut, enkä tunne tapausta.

        Omat kokemukset kuitenkin puhuu puolestaan.
        Mikään ei ole niin hankala kuin windows kun se siksi äityy.

        Merkittävää on se, että jos windows ei toimi kunnolla jossakin koneessa niin linux toimii.
        Toisinkin päin tapahtuu jos laiteohjaimia ei löydy.

        Laiteohjaimet on linuxin pullonkaula, koska harva valmistaja tekee niitä omille laitteilleen.

        Windows ei kuitenkaan laiteohjaimissa ole paljoa parempi.
        Vaikka ohjaimet kaikkiin ajankohtaisiin laitteisiin on saatavissa ne ei kuitenkaan toimi kaikissa kokoonpanoissa.
        Jos hyvällä onnella yksi laite toimii niin toinen sotkee sen.
        Windowsin oleellinen ominaisuus on myös se, että käyttäjä voi tumpeloida sen yhdellä hiiren liikkeellä.
        Olen sen tehnyt itsekin.

        Windowskoneen täydellinen asentaminen levyiltä on päivän urakka.
        Linux tulee tunnissa, jos laitteet on sopivat.

        Jos oma kone toimii häiriöittä niin ei se takaa, ettei naapurilla olisi vaikeuksia.
        En minäkään omilla koneilla ole törmännyt niin suuriin vaikeuksiin kuin tälläkin palstalla saa lukea, mutta toisten koneita räplätessäni olen niitä aivan tarpeeksi nähnyt.
        Minulle kun kannetaan kaikki se roju, mistä huoltomiehetkään ei selviä.


      • probe
        Mika kirjoitti:

        Kokemusta löytyy yli 10 vuoden ajalta sekä winkkarista, että Linuxista ja useista eri koneista.

        Edellinen kirjoittaja väitti, että "Juuri siitä oli kyse, Windows toimii normaali-ihmisellä riittävän hyvin perusasetuksilla eikä sitä edes pitäisi lähteä säätämään ilman erityistä syytä."

        Tuo, jos mikä, on valhetta! Tähän minä myös vastasin. Kauankos Windows voi olla kykettynä nettiin ilman palomuuria, virustorjuntaa tai tietoturvapäivityksiä? Ei päivääkään! Nimittäin silloin se on "perusasetuksilla" ja sitä ei mukamas pitäisi lähteä säätämään ilman erityistä syytä. Huh Huh!

        Olen kyllä samaa mieltä siinä, että Linuxia saa säätää ihan tosissaan.

        Tokihan Windows voi toimia ihan hyvin, mutta se ei taatusti johdu siitä että se on niin hyvä. Se johtuu hyvästä onnesta. Meillä sitä onnea ei valitettavasti ole ollut. Näille PC-koneilla on kieltämättä asennettu yksi epäsopiva ohjelmisto, kuten viittasit, nimittäin Windows Xp.

        "Yleisin syy Windows koneiden eriasteisiin ongelmiin on itse käyttäjä ja hanen asentamansa/poistamansa epäsopivat ohjelmistot. "

        Miksi Mac toimii minulla aina ihan ongelmitta, vaikka olen se sama käyttäjä. Siihen ei ole tarvinnut koskaan asentaa myöskään mitään uudelleen... En ole myöskään onnistunut mitenkään asentamaan/poistamaan mitään epäsopivia ohjelmia.

        Perusasetuksilla tarkoitan sitä että jos henkilö x hankkii pc-koneen niin useimmat hankkivat sen liikkeestä jossa NYKYÄÄN ASENNETAAN tietoturvakomponentit ja päivitykset automaattisesti sekä Windows itse asennetaan (pitäisi asentaa) hakemaan uudet päivitykset automaattisesti. Jos on liikaa touhunnut linuxilla niin ei tietysti ole tottunut saamaan palvelua.

        Jos henkilö x taasen on niin taitava että peräti kokoaa koneensa itse tai ainakin asentaa käyttiksen, hän luonnollisesti ymmärtää tietoturvaohjelmien ja päivitysten tärkeyden ja asentaa tarvittavat osat ennen "virallista" boottausta.

        Windows ei ole hyvä. Piste. Se voisi olla huomattavasti parempi monessa mielessä. Piste. Mutta täydellistä käyttöjärjestelmää ei ole eikä tule niin kauan kuin ihminen niitä väsää. Mac toimii varmasti siksi niin hyvin että valmistaja on tehnyt sekä osat että käyttiksen. Rajoittaako se liiaksi toimintaa vai ei, en tiedä kun en ole macia käyttänyt. Koska itse kuitenkin rakentelen koneita niin pidän pc-puolen vapaudesta valita osat ja käyttikset itse.

        "Yleisin syy Windows koneiden eriasteisiin ongelmiin on itse käyttäjä ja hanen asentamansa/poistamansa epäsopivat ohjelmistot. "

        Niin, ohjelmia voi tehdä kuka tahansa ja tulos on tässä, eipä se linuxillekaan mitään hyvää lupaa jos kaikenkarvaiset koijarit rupeavat vääntämään silkkaa öö-koodia. Toistaiseksi linuxleiri on onnistunut pitämään pöydän puhtaana mutta kuinka kauan?? Että on niistä kaupallisista ohjelmista jotakin hyötyä, standardin mukaisia, testattuja ja tukipalvelujakin löytyy. Eipä silti, kyllä niissäkin rahanhimoisia öö-virityksiä toisinaan on.

        Se mikä uusissa windows-versioissa ottaa pattin on ettei ne enää tahdo antaa sun kajota konepellin alle, jumankauta, tietääkö se muka paremmin mitä mä haluan, sehän se riepoo ;D


      • Käyttäjä
        Mika kirjoitti:

        Kokemusta löytyy yli 10 vuoden ajalta sekä winkkarista, että Linuxista ja useista eri koneista.

        Edellinen kirjoittaja väitti, että "Juuri siitä oli kyse, Windows toimii normaali-ihmisellä riittävän hyvin perusasetuksilla eikä sitä edes pitäisi lähteä säätämään ilman erityistä syytä."

        Tuo, jos mikä, on valhetta! Tähän minä myös vastasin. Kauankos Windows voi olla kykettynä nettiin ilman palomuuria, virustorjuntaa tai tietoturvapäivityksiä? Ei päivääkään! Nimittäin silloin se on "perusasetuksilla" ja sitä ei mukamas pitäisi lähteä säätämään ilman erityistä syytä. Huh Huh!

        Olen kyllä samaa mieltä siinä, että Linuxia saa säätää ihan tosissaan.

        Tokihan Windows voi toimia ihan hyvin, mutta se ei taatusti johdu siitä että se on niin hyvä. Se johtuu hyvästä onnesta. Meillä sitä onnea ei valitettavasti ole ollut. Näille PC-koneilla on kieltämättä asennettu yksi epäsopiva ohjelmisto, kuten viittasit, nimittäin Windows Xp.

        "Yleisin syy Windows koneiden eriasteisiin ongelmiin on itse käyttäjä ja hanen asentamansa/poistamansa epäsopivat ohjelmistot. "

        Miksi Mac toimii minulla aina ihan ongelmitta, vaikka olen se sama käyttäjä. Siihen ei ole tarvinnut koskaan asentaa myöskään mitään uudelleen... En ole myöskään onnistunut mitenkään asentamaan/poistamaan mitään epäsopivia ohjelmia.

        Teinkö muka otsikon kertomalla tavalla ? no en tosiaan tehnyt koska moiseen p*askanjauhantaan en syyllisty muissakaan tilanteissa enkä kehoittaisi muitakaan moiseen toimintaan oli kyseessä tuote mikä tahansa.

        Kokemusta löytyy myös reilusti tuo kymmenen vuotta,ei toki Linuxsista ja Macistä joista toiseen en isommin kommentoinutkaan.

        Kerroin vain sen mitä itse tuona aikana olen kokenut.

        Epäsopivasta ohjelmistosta senverran että nyt käytössä olevassa konekannassa on kaksi Windows XP käyttöjärjestelmää ja yksi Windows 98,yksikään noista ei ole taatusti paras mutta kaikki ovat toimineet ja toimivat vieläkin.

        Parhaasta merkkikoneesta et vastannut mikä se on, se olisi ollut mielenkiintoinen tieto.

        Tietoturvasta ja päivityksistä mainitsin sekä siitä että jo asennusvaiheessa tuo pitää jo suorittaa oikein,mitään ihme ohjelmia ei siihen kuitenkaan tarvita ja vaikeuksien välttämiseksi ei niitä myöskään pidä asentaa.

        Senverran olen näiden koneiden kanssa itsekkin leikkinyt että mistään onnesta en viitsisi puhua vaan ennemminkin "järjestä". Konetta valitessa ja ohjelmia siihen suunnitellessa pitäisi pitää järki päässä ja jalat maassa.
        Tuo korostuu ennenkaikkea siinä vaiheessa jolloin suunnitellaan ja kasataan kone itse,on täysin mahdollista että lopputuloksena voi olla kone jossa ei toimi mikään,ei edes tuo joka käänteessä kehuttu Linux (ei sinun kehumasi).

        Myöskin tuo Linux kone mielestäni tarvitsee niin palomuurin kuin virusohjelman ja tarve todennäköisesti kasvaa kaiken aikaa.

        Epäsopivia ohjelmia tarjoillaan niin tällä kuten muillakin vastaavilla foorumeilla pilvin pimein,en usko että kukaan tekee noita tahallaan mutta ei vain nähdä ns.metsää puilta.Jos joku nörtti osaa noita käyttää ja kokee niistä olevan jotain apuakin niin asia on OK.Näin ei ole tilanne tuon normaali peruskäyttäjän osalta vaan ainekset mitä ihmeellisempään soppaan ovat olemassa.Itse olen tällaisia toisten koneita käynyt korjaamassa kymmeniä.Samoin olen törmännyt noihin ns.epäsopiviin rautoihin joten mitään mutu tietoa ei ole sekään.

        Joten käyttäkää ihmeessä sellaista konetta jonka itse koette parhaaksi,samoin käyttöjärjestelmää tai ohjelmistoa mutta aina kun lause alkaa sanalla PARAS on se vain pelkkää p*askanjauhantaa.


      • probe
        user kirjoitti:

        Eikö vertailua sallita sodat palstalla?

        Jos linux on paska, ei se tee muista kultaa.

        Ei tuo kirjoitus ollut mitään puppua. Voin sen taata, vaikka en ole sitä kirjoittanut, enkä tunne tapausta.

        Omat kokemukset kuitenkin puhuu puolestaan.
        Mikään ei ole niin hankala kuin windows kun se siksi äityy.

        Merkittävää on se, että jos windows ei toimi kunnolla jossakin koneessa niin linux toimii.
        Toisinkin päin tapahtuu jos laiteohjaimia ei löydy.

        Laiteohjaimet on linuxin pullonkaula, koska harva valmistaja tekee niitä omille laitteilleen.

        Windows ei kuitenkaan laiteohjaimissa ole paljoa parempi.
        Vaikka ohjaimet kaikkiin ajankohtaisiin laitteisiin on saatavissa ne ei kuitenkaan toimi kaikissa kokoonpanoissa.
        Jos hyvällä onnella yksi laite toimii niin toinen sotkee sen.
        Windowsin oleellinen ominaisuus on myös se, että käyttäjä voi tumpeloida sen yhdellä hiiren liikkeellä.
        Olen sen tehnyt itsekin.

        Windowskoneen täydellinen asentaminen levyiltä on päivän urakka.
        Linux tulee tunnissa, jos laitteet on sopivat.

        Jos oma kone toimii häiriöittä niin ei se takaa, ettei naapurilla olisi vaikeuksia.
        En minäkään omilla koneilla ole törmännyt niin suuriin vaikeuksiin kuin tälläkin palstalla saa lukea, mutta toisten koneita räplätessäni olen niitä aivan tarpeeksi nähnyt.
        Minulle kun kannetaan kaikki se roju, mistä huoltomiehetkään ei selviä.

        Mä vähän kommentoin sua;

        "Windows ei kuitenkaan laiteohjaimissa ole paljoa parempi.
        Vaikka ohjaimet kaikkiin ajankohtaisiin laitteisiin on saatavissa ne ei kuitenkaan toimi kaikissa kokoonpanoissa. "

        Täysin totta. Jostakin tuntemattomasta syystä pc-puolella on aina ollut oheislaitteita jotka eivät suostu toimimaan keskenään. Kukaan ei ole antanut tyhjentävää vastausta miksi.


        "Windowskoneen täydellinen asentaminen levyiltä on päivän urakka.
        Linux tulee tunnissa, jos laitteet on sopivat."

        Puolenpäivänpäs. Jos annat kasan jossa on koneen osat ja ajurilevykkeet sekä oheisohjelmat niin koneen kasaus = 1/2 tuntia, windowsasennus ( SP) = 1 tunti, ajurit laitteille = 1/2 tuntia, oheisohjelmat esim. Virus Palomuuri Toimisto Grafiikka Multimediat Apuohjelmat(pakkaus,poltto,adobereader jne.) Pelit = vajaa 2 tuntia.

        Linuxissa tarvitsee huomioida myös levyn osioiminen ja levityspaketista riippuen ohjelmien määrä, CD-romppuja saattaa olla kaksi joita joutuu ärsyttävästi vaihtelemaan kesken asennuksen, 2 tuntia on lähempänä totuutta.
        Ja kuten mainittu, jos laitteet sopivat, ellei, niin 2 viikkoa on lähempänä totuutta.

        "Jos oma kone toimii häiriöittä niin ei se takaa, ettei naapurilla olisi vaikeuksia"

        Juuri niin, jotkut imuroivat kaiken maailman haitat omiin koneisiinsa eikä ne ajuritkaan aina parhaat mahdolliset ole vaikka kone tuntuisi toimivan.
        Kehoitan pitämään sen varauksen että kun netin miljoonasta ohjelmasta imuroitte koneellenne kaikenlaisia hirvityksiä niin varautukaa poistamaan ne pian. Monesti kotikutoisista on paljon harmia vaikka poikkeuksiakin löytyy.


      • Harmaahurtta
        probe kirjoitti:

        Mä vähän kommentoin sua;

        "Windows ei kuitenkaan laiteohjaimissa ole paljoa parempi.
        Vaikka ohjaimet kaikkiin ajankohtaisiin laitteisiin on saatavissa ne ei kuitenkaan toimi kaikissa kokoonpanoissa. "

        Täysin totta. Jostakin tuntemattomasta syystä pc-puolella on aina ollut oheislaitteita jotka eivät suostu toimimaan keskenään. Kukaan ei ole antanut tyhjentävää vastausta miksi.


        "Windowskoneen täydellinen asentaminen levyiltä on päivän urakka.
        Linux tulee tunnissa, jos laitteet on sopivat."

        Puolenpäivänpäs. Jos annat kasan jossa on koneen osat ja ajurilevykkeet sekä oheisohjelmat niin koneen kasaus = 1/2 tuntia, windowsasennus ( SP) = 1 tunti, ajurit laitteille = 1/2 tuntia, oheisohjelmat esim. Virus Palomuuri Toimisto Grafiikka Multimediat Apuohjelmat(pakkaus,poltto,adobereader jne.) Pelit = vajaa 2 tuntia.

        Linuxissa tarvitsee huomioida myös levyn osioiminen ja levityspaketista riippuen ohjelmien määrä, CD-romppuja saattaa olla kaksi joita joutuu ärsyttävästi vaihtelemaan kesken asennuksen, 2 tuntia on lähempänä totuutta.
        Ja kuten mainittu, jos laitteet sopivat, ellei, niin 2 viikkoa on lähempänä totuutta.

        "Jos oma kone toimii häiriöittä niin ei se takaa, ettei naapurilla olisi vaikeuksia"

        Juuri niin, jotkut imuroivat kaiken maailman haitat omiin koneisiinsa eikä ne ajuritkaan aina parhaat mahdolliset ole vaikka kone tuntuisi toimivan.
        Kehoitan pitämään sen varauksen että kun netin miljoonasta ohjelmasta imuroitte koneellenne kaikenlaisia hirvityksiä niin varautukaa poistamaan ne pian. Monesti kotikutoisista on paljon harmia vaikka poikkeuksiakin löytyy.

        Tuo windowsin asentamisesi oli kyllä verrattoman optimistinen arvio, mutta sallittakoon sodan vuoksi. Varsinkin palomuurin, virustutkan ja ajureiden laittamiseen saa kyllä helpolla useamman tunnin vierähtämään, jos asiat eivät toimikaan kuten odottaisi.

        >>
        Linuxissa tarvitsee huomioida myös levyn osioiminen
        >
        CD-romppuja saattaa olla kaksi joita joutuu ärsyttävästi vaihtelemaan kesken asennuksen
        >
        Ja kuten mainittu, jos laitteet sopivat, ellei, niin 2 viikkoa on lähempänä totuutta.


      • probe
        Harmaahurtta kirjoitti:

        Tuo windowsin asentamisesi oli kyllä verrattoman optimistinen arvio, mutta sallittakoon sodan vuoksi. Varsinkin palomuurin, virustutkan ja ajureiden laittamiseen saa kyllä helpolla useamman tunnin vierähtämään, jos asiat eivät toimikaan kuten odottaisi.

        >>
        Linuxissa tarvitsee huomioida myös levyn osioiminen
        >
        CD-romppuja saattaa olla kaksi joita joutuu ärsyttävästi vaihtelemaan kesken asennuksen
        >
        Ja kuten mainittu, jos laitteet sopivat, ellei, niin 2 viikkoa on lähempänä totuutta.

        Olihan tuo aika-arvio optimistinen myönnettäköön, vielä kun useimmiten tulee eteen jotakin joka alkaa syömään aikaa. Mutta on se ihan oikeasti noinkin kivuttomasti mennyt. Sotatila niin vähän propagandaakin pitää olla.

        Tosiaan, mulle sattui joku ajatusvirhe tuossa kiinnon osioinnissa. Tai sitten se johtuu siitä että kun ostan kiinnon niin usein osioin sen valmiiksi Partition Magicilla. Joskus olen tehnyt linux-osiotkin sillä. Kerran kokeilin linuxin osionti-ohjelmilla ja kun piti samalla opetella niin aikaa kului. Kai siitä tuli tämmönen lipsahdus. Sama aikahan niihin lopulta kuluu, about.

        Cd-hommalla tarkoitan esim. IT-Linuxia(2002). 2 romppua joita joutuu muutamaan kertaan vaihtamaan asennuksen aikana vaikkei jälkimmäiseltä ottaisi yhtään pakettia?? Aika merkillistä?
        Siis ikäänkuin täysin turhaa, sehän siinä ällistytti.

        En ole vielä koskaan saanut windowspuolella sitä kahta viikkoa kulumaan, sori.


      • Ossi
        probe kirjoitti:

        Niin, jos vielä autoillaan hieman niin on merkkihuoltoa ja muuta huoltoa.

        Ja sitte ite käyttiksiin;

        Kaikella kunnioituksella Wolf, kirjoitukseni oli suunnattu kotikäyttäjille joita n. 99% tietokoneen käyttäjistä on. Tavallisille pulliaisille jotka osaavat asentaa palomuuriohjelman cd-levyltä tai usb-palikasta.
        Niille jotka arvelevat 'daemonin' liittyvän johonkin yliluonnolliseen.

        Windows asentaa itsensä työasemaksi, linuxissa yleensä saa määrittää mutta useimmat valitsevat edelleen työasema-asennuksen.

        Oletko muuten lukenut tämän;
        http://www.mbnet.fi/net.nyt/juttu.aspx?id=523

        Mikro Piltin väki onkin varsinaista vitsinvääntäjää. Kauhea huoli kun joku yrittää kokeilla aukeaisiko ssh-yhteys arvaamalla salasanan.

        Samalla yrittävät tunkea käyttäjän koneelle Redsheriffin vakoiluohjelmaa :-D


      • Seppot
        Mika kirjoitti:

        "Juuri siitä oli kyse, Windows toimii normaali-ihmisellä riittävän hyvin perusasetuksilla eikä sitä edes pitäisi lähteä säätämään ilman erityistä syytä"

        Ja kun ei muuten toimi edes paremmassa merkkikoneessa!

        Jatkuvasti saa asentaa jotakin uudelleen tai jokin toimii miten sattuu. Kirjoitin vaan lakkaa välillä tulostamasta ilman mitään järkevää syytä ja edes ajureiden uudelleen asennus ei auta. Tulee vain virheilmoitus, joka ei kero mitään. Mitä tehdä? Asentaa Windows jälleen uudelleen?

        Välillä käyttöjärjestelmä ei käynnisty, koska "käyttöjärjestelmää ei löydy". Tulos: korjaava uudelleen asennus.

        Verkkoa ei löydy ja nettiin ei pääse, vaikka juuri eilen kaikki toimi ihan normaalisti. Pari uudelleen käynnistystä ja taas toimii(?)

        Cd-levyä poltetaan tasan 4% ja sen jälkeen sillä voi heittää vesilintua. Ei virheilmoitusta. Missä vika?

        Outlook Express ei avaa sukulaisten lähettämiä digikuvia, vaikka muilla koneilla aukeaa ok.

        Esimerkit ovat 68 vuotiaan äitini koneesta ja hänet lasken normaali-ihmiseksi, jonka ei tarvitsisi osata itse säätää enää mitään.

        Itselläni on muuten mac ja siinä ei ole _koskaan_ ollut tuollaisia ongelmia. Ja mainitaan nyt vielä, että luovuin Windowsista juuri tuon tyyppisten ongelmien kypsyttämänä; eikä ole tarvinut katua ;)

        Kiva provo
        Nimim. useita Windowseja vuodesta 93 joista kaikki toimivia vuodesta 98 alkaen (NT versiot)


      • ksym
        Käyttäjä kirjoitti:

        Oletko katsonut tuon aiheen väärin,mielestäni siinä puhuttiin Linuxsista.

        Myöskään tämä ei pitäisi olla valehtelupalsta vaan ainakin omiin silmiini osui sana SODAT.

        Mikä on mielestäsi parempi merkkikone ?
        Muutamasta erimerkkisestä ns.merkkikoneesta on useamman vuoden kokemus,en kuitenkaan ole vielä kertaakaan törmännyt kertomuksesi kaltaisiin ongelmiin.

        Kirjoitan tätä Windows koneella jossa on käyttöjärjestelmä ollut asennettuna kohta kolme vuotta eli tasan niin vanha kuin konekkin.
        Käynnistynyt on aina ekä startista ilman mitään virheilmoituksia.Kirjoitin on toiminut koko ajan mitä nyt mustepatruunoita joutuu välillä uusimaan (auttaisiko tähän käyttöjärjestelmän vaihto sillä nuo patruunat ovat aika kalliita ?)

        Internet yhteytenä on ollut ja on nytkin ADSL jossa mitään asennuksia ei ole tarvinnut suorittaa ei edes ensimmäisellä käyttöönottokerralla,tänä aikana yhteys on ollut poikki noin kaksi vuorokautta (itseni huomaama) ja syy ei silloinkaan johtunut käyttöjärjestelmästä.

        CD-levyjä on poltettu ja nykyisin myös DVD-levyjä (lisätty alkuperäiseen kokoonpanoon DVD/RW soitin).Levyjen poltto on onnistunut aina.

        Outlook Expres on avannut myös SUKULAISTEN lähettämät digikuvat kuten tietenkin kaikkien muidenkin.

        Esimerkit ovat 53 vuotian mieshenkilön koneesta joka käyttää konettaan apuvälineenä työnteossa.

        Luovuit Windows koneesta ongelmien takia,oletko ikinä ajatellut että se vika ei ollutkaan siinä koneella ?
        Yleisin syy Windows koneiden eriasteisiin ongelmiin on itse käyttäjä ja hanen asentamansa/poistamansa epäsopivat ohjelmistot.

        Jos Windows asennetaan oikein ja ns.örkkejä ei päästetä koneelle jo asennusvaiheessa sekä huolehditaan siitä että koneessa on kunnollinen palomuuri sekä virustutka niin väitän ettei mitään ongelmia ole.
        Toinen noista kaipaa säännollistä päivitystä mutta käyttäjän ei itse tarvitse tuolle mitään tehdä.
        Myös itse Windows vaatii päivityksiä mutta ne myöskin hoituvat täysin automaattisesti.
        Jotain pieniä huoltotoimia joutuu aika ajoin suorittamaan kuten mm.levyn uudelleenjärjestäminen,tuohonkaan ei käyttäjää tarvita vaan sekin hoituu automaattisesti.

        Kyllähän asia nyt on niin että jos jotain konetta pitää säätää niin se on Linux kone.

        Mac konetta en tunne ja ehkä siinä on säätämistä vähemmän.

        >> Yleisin syy Windows koneiden eriasteisiin
        >> ongelmiin on itse käyttäjä ja hanen
        >> asentamansa/poistamansa epäsopivat ohjelmistot.

        Pikemminkin se, että KOSKA käyttäjä on kokoajan pääkäyttäjän oikeuksilla, niin ohjelmat asennetaan aina pitkin kovalevyä ja usein järjestelmähakemistoonkin. Kai tajuat, arvon taukki-naamanen, että tällainen on aika kaukana järkevästä järjestelmästä? Siinähän ei erotella Käyttöjärjestelmää Ohjelmistoista ollenkaan?

        En yhtään ihmettele, miksi Windows käytön myötä jatkuvasti hidastuu, ja lopulta lakkaa hiljalleen toimimasta. Linuxissa, tai missään edes etäisesti UNIX järjestelmässä, ei minun ikinä ole tarvinnut asentaa käyttöjärjestelmää uusiksi. Päivitykset hoituu miltei automaattisesti, eikä uudet ohjelmat hidasta koko paskaa käyttökelvottamaksi tervapalloksi ... köhköh

        --
        Naurettavia pellejä, ei ne tajua mitään.


      • ksym
        probe kirjoitti:

        Olihan tuo aika-arvio optimistinen myönnettäköön, vielä kun useimmiten tulee eteen jotakin joka alkaa syömään aikaa. Mutta on se ihan oikeasti noinkin kivuttomasti mennyt. Sotatila niin vähän propagandaakin pitää olla.

        Tosiaan, mulle sattui joku ajatusvirhe tuossa kiinnon osioinnissa. Tai sitten se johtuu siitä että kun ostan kiinnon niin usein osioin sen valmiiksi Partition Magicilla. Joskus olen tehnyt linux-osiotkin sillä. Kerran kokeilin linuxin osionti-ohjelmilla ja kun piti samalla opetella niin aikaa kului. Kai siitä tuli tämmönen lipsahdus. Sama aikahan niihin lopulta kuluu, about.

        Cd-hommalla tarkoitan esim. IT-Linuxia(2002). 2 romppua joita joutuu muutamaan kertaan vaihtamaan asennuksen aikana vaikkei jälkimmäiseltä ottaisi yhtään pakettia?? Aika merkillistä?
        Siis ikäänkuin täysin turhaa, sehän siinä ällistytti.

        En ole vielä koskaan saanut windowspuolella sitä kahta viikkoa kulumaan, sori.

        Asentakaa Debian ni ei tarvii säätää turhaa paskaa ...


      • ksym
        Wolf kirjoitti:

        "Jos vertaan autoon niin itse siis haluan ostaa auton ja lähteä ajelemaan enkä kasata autoa itse, säätää kaasutinta ja sytytystä, vahata ja huomata ettei sopivaa polttoainetta myydä."

        Jos auton ostaa ja haluaa käyttää on käytettävä sitä huollossa tai tehtävä ne itse. Kuinka monta autoa olet kuullut että on täysin huoltovapaita? Sopiva polttoainekkin on niin ja näin. joko Diesel tai bensa (besaakin on montaa erilaatua kuten( 95E, 98E, 99 yms...). mitä vanhemman auton otat sitä huolellisemmin joudut huoltamaan kaikki sytytykset. tosin uusissa autoissa on elektroniikkaa jotka nekin vanhetessaan lakkaavat jostain syystä toimimasta ja sitten sitä vasta ihmetellään en mikä prk ku ei toimi?

        Ja sitten ite käyttiksiin:

        Mielestäni linux on helpompi käyttää koska siinä oletus asetuksilla pääsee todella pitkälle. Sitten joutuu säätämään sitä kun haluaa joutain itselle tärkeitä serveri palveluja laittamaan ja vaikka nettipalvelun tarjoaja ei niitä salisi. sitten joutuu esim sshd:n konfigissa säätämään eti portin mikä on oletuksena. (Saman joutuu myös tekemään windowssin puolella winsshd softalla)

        Ja koitappa asentaa ilman mitään apuvälineitä windowssiin niitä turvaohjelmia jotka pitää koneen puhtaana? Varsinkaan silloin kun ei ole sitä kaverin tai omaa toista konetta vierellä ja sopivaa tiedostojen siirto kapulaa siinä mukana. nettiinhän sitä ei kannata edes päästää ku heti kaikki madot yms koittaa koneeseen ja ne pääsee sinne.

        Esim. Asentelin 3 viikoa sitten Debianin sarge version koneelle. bootti sisään ja naputtelin 15 min valintoja ja voila kone käyttövalmiina ja oletus asetukset riittää... päivitykset hoituu kun laittoin pienen käynnistys scriptin tarkistamaan ne joka bootilla. (apt-get update | apt-get upgrade) Tai teke ton käsin kerran kuussa. Jos ny tulee tarvetta. Windowsin puolella joudut asentamaan 50 eri ohjelmaa erikseen ja joka kerta boottaamaan koneen siinä välissä kun ei se tarvitsema ohjelma toiikkaan ilman. tai jos teet sen ilman boottia niin kone sekoaa siitäkin.

        Debian on muuten hyvä, mutta se on Linux sekä hyvässä että pahassa. Sitä joutuu valitsemaan jonkin noista distroista (stable,testing,unstable), koska niiden pakettien riippuvuudet on niin monimutkaisia säätää ... ja vaikka kääntäisikin koodista nuo vastaavat, niin samat hommat siinäkin, liian vanha kirjasto niin ei softat käänny (BSD parrat HUOMIO ,,|,). Linux on kaaosta, sen hallitsemiseen tarvii sopivanlaista mielenlaatua. Liian yksinkertaiset (Windows-pellet) tai tylsämieliset (BSD-gurut) ei vaan sovi Linuxin kanssa yhteen, ja varmaan menettäisivät hermonsa.


      • Anonyymi
        ksym kirjoitti:

        Asentakaa Debian ni ei tarvii säätää turhaa paskaa ...

        Ubuntu on paras!


    • hätää kärsimässä

      kun pitää jo alentua sen myyntimiestenkin näille palstoille kehumaan tuotteitansa (ja kuten Mikkisellä on tapana niin myös samalla moittimaan kilpailijoitaan valheisilla argumenteilla). En jaksa uskoa että joku tavallinen käyttäjä noin ylistäisi jonkun firman tuotetta ja kun noi ylistykset eivät ole edes totta vaan vääristeltyä (kuten Mikkiksellä on tapana ja lisäks se ettei oteta vastuuta mistään vioista vaan kaikki viat sysätään muiden harteille).

      Ei muuten linuxia tarvitse tänä päivänä säädellä, ne säätöjutut kuuluu menneisyyteen, historiaan. Tänäpäivänä linux toimii vähintään yhtä automaatisilla asetuksilla kuin windowskin, säätöä toki voi tehdä jos niin haluaa. Laitetukikin on parantunut joskaan ei vielä yhtä kattava kuin windowsissa, se on myönnettävä. Mitä kaatuiluun tulee, niin jotain on vialla ja pahasti jos saa koko systeemin kaatumaan ja se vika kyllä löytyy sitten käyttäjän päästä. Yleensä kaatuu vain jokin yksittäinen ohjelma, windowsissa taas yksittäinen softa voi kaataa koko systeemin.

      • probe

        Hehheh..

        Tämä myyntimiesvirsikin on kaluttua tavaraa, yrittäkää jo keksiä uutta fraasia.

        En kylläkään ole mikkiksen myyntimies vaikka sen puolesta puhunkin. Tulinpa sen takia ylistämään kun ottaa hattuun tuo linuxin ylistys vaikka kuten olen jo maininnut, siihen saatava softa on kurjan ja surkean väliltä eikä käyttis vastaa suuria puheita. "käyttis&mikä&mikäversio?# rpm -Va"

        Verkkopuolella se tietenkin lyö Windowsin, totuutta on turhaa vääristää mutta kuten sanottu, linuxiinkin alkaa kohdistua hyökkäyksiä enenevässä määrin ja jos ajatellaan että vihamieliset tahot pääsevät käyttöjärjestelmän lähdekoodiin vapaasti kiinni niin huhhuh..

        Jos mulla on 3 erilaista Linuxia (red hat, debian, slackware) ja oletusasetuksilla asennan ja tuloksena; yksi ei tunnista äänikorttia, mutta verkkokortin kyllä, yksi tunnistaa äänikortin mutta ei verkkokorttia(???) ja yksikään ei tunnista yleistä kirjoitinta niin onhan se turhan kirjavaa. Sama kone, samat osat ja bios-asetukset.
        Windowsissa kaikki toimii moitteetta.

        Windowsin vakavuuskin on parantunut uusien NT-käyttiksien myötä, jokainen prosessi saa oman muistialueensa joten yhden ohjelman kaatuminen ei enää tarkoita koko koneen jumittumista kuten win98-aikaan, jumiutuneen prosessin voi tappaa erikseen. Omaa konetta ei ole aikoihin tarvinut resetoida.


      • Mie
        probe kirjoitti:

        Hehheh..

        Tämä myyntimiesvirsikin on kaluttua tavaraa, yrittäkää jo keksiä uutta fraasia.

        En kylläkään ole mikkiksen myyntimies vaikka sen puolesta puhunkin. Tulinpa sen takia ylistämään kun ottaa hattuun tuo linuxin ylistys vaikka kuten olen jo maininnut, siihen saatava softa on kurjan ja surkean väliltä eikä käyttis vastaa suuria puheita. "käyttis&mikä&mikäversio?# rpm -Va"

        Verkkopuolella se tietenkin lyö Windowsin, totuutta on turhaa vääristää mutta kuten sanottu, linuxiinkin alkaa kohdistua hyökkäyksiä enenevässä määrin ja jos ajatellaan että vihamieliset tahot pääsevät käyttöjärjestelmän lähdekoodiin vapaasti kiinni niin huhhuh..

        Jos mulla on 3 erilaista Linuxia (red hat, debian, slackware) ja oletusasetuksilla asennan ja tuloksena; yksi ei tunnista äänikorttia, mutta verkkokortin kyllä, yksi tunnistaa äänikortin mutta ei verkkokorttia(???) ja yksikään ei tunnista yleistä kirjoitinta niin onhan se turhan kirjavaa. Sama kone, samat osat ja bios-asetukset.
        Windowsissa kaikki toimii moitteetta.

        Windowsin vakavuuskin on parantunut uusien NT-käyttiksien myötä, jokainen prosessi saa oman muistialueensa joten yhden ohjelman kaatuminen ei enää tarkoita koko koneen jumittumista kuten win98-aikaan, jumiutuneen prosessin voi tappaa erikseen. Omaa konetta ei ole aikoihin tarvinut resetoida.

        Kyllähän Windows on hyvä... Ainakin sen avulla on luotu miljoonia työpaikkoja. Ajatelkaas mikä määrä ihmisiä on huolehtimassa tietoturvasta, virusongelmista, kaiken kirjavista asennuksista ym ym.

        Näinä päivinä ties kuinka monen yrityksen (ulkoistettu) mikrotukihenkilö ensin asentaa SP2:n ja rahastaa. Sitten mikään ei toimi ja sitten se sama kaveri korjaa sitä asennusta ja taas rahastaa...

        Juuri viikonloppuna kuuntelin "ammattilaisten" juttelua tyyliin, jokos teidän firmassa...? Entäs omalle koneelle..? No töissä kyllä, mutta ei varmana tule omalle koneelle!


      • probe
        Mie kirjoitti:

        Kyllähän Windows on hyvä... Ainakin sen avulla on luotu miljoonia työpaikkoja. Ajatelkaas mikä määrä ihmisiä on huolehtimassa tietoturvasta, virusongelmista, kaiken kirjavista asennuksista ym ym.

        Näinä päivinä ties kuinka monen yrityksen (ulkoistettu) mikrotukihenkilö ensin asentaa SP2:n ja rahastaa. Sitten mikään ei toimi ja sitten se sama kaveri korjaa sitä asennusta ja taas rahastaa...

        Juuri viikonloppuna kuuntelin "ammattilaisten" juttelua tyyliin, jokos teidän firmassa...? Entäs omalle koneelle..? No töissä kyllä, mutta ei varmana tule omalle koneelle!

        Niin, he eivät välttämättä vastaa firman hankkimasta softasta. Ainakin isommissa yrityksissä on tietotekniikasta vastaava henkilö joka on lähinnä kirjoituspöydän koriste mutta riittävän "pätevä" päättämään käytettävästä ohjelmistosta. Asentajat tai datanomit tai mitkä lie sitten asentavat ja konfiguroivat valitun softan mikä ei tietenkään tarkoita että heidän pitäis syvemmin ihannoida ko. ohjelmistoa.

        Ja nuo kaksi ensimmäistä kohtaa.. hehheh..me elämme markkinataloudessa hyvä ihminen, emme vaihdantasellaisessa. Kommunismikin voi ajatuksena olla hyvä ja kunnioitettava mutta ihmisen raadollisuudesta johtuen kuolleena syntynyt ajatus. Väitätkö ettei Linux-specialistit rahasta, tekevätkö he työnsä silkasta hyvästä hengestä kenties?


      • Mie
        probe kirjoitti:

        Niin, he eivät välttämättä vastaa firman hankkimasta softasta. Ainakin isommissa yrityksissä on tietotekniikasta vastaava henkilö joka on lähinnä kirjoituspöydän koriste mutta riittävän "pätevä" päättämään käytettävästä ohjelmistosta. Asentajat tai datanomit tai mitkä lie sitten asentavat ja konfiguroivat valitun softan mikä ei tietenkään tarkoita että heidän pitäis syvemmin ihannoida ko. ohjelmistoa.

        Ja nuo kaksi ensimmäistä kohtaa.. hehheh..me elämme markkinataloudessa hyvä ihminen, emme vaihdantasellaisessa. Kommunismikin voi ajatuksena olla hyvä ja kunnioitettava mutta ihmisen raadollisuudesta johtuen kuolleena syntynyt ajatus. Väitätkö ettei Linux-specialistit rahasta, tekevätkö he työnsä silkasta hyvästä hengestä kenties?

        "Väitätkö ettei Linux-specialistit rahasta, tekevätkö he työnsä silkasta hyvästä hengestä kenties? "

        Tarkoitin lähinnä sitä kolmatta vaihtoehtoa, joka toimii heti kun sen ottaa laatikosta. Nimeä en tosin uskalla sanoa ääneen, koska täällä sai otsikon mukaan puhua vain Linuxista ;)


      • probe
        Mie kirjoitti:

        "Väitätkö ettei Linux-specialistit rahasta, tekevätkö he työnsä silkasta hyvästä hengestä kenties? "

        Tarkoitin lähinnä sitä kolmatta vaihtoehtoa, joka toimii heti kun sen ottaa laatikosta. Nimeä en tosin uskalla sanoa ääneen, koska täällä sai otsikon mukaan puhua vain Linuxista ;)

        ..tää on kuule miun sota, älähää sie tuo tähä kolmatta rintamaa. mie tän alotin linuskin kans ja myös kaavun vaik buut-sit jalas. mut jos sie tuutki miulle konepistoolmieheks ni emmie sit pahaks mää.


      • ksym
        probe kirjoitti:

        Hehheh..

        Tämä myyntimiesvirsikin on kaluttua tavaraa, yrittäkää jo keksiä uutta fraasia.

        En kylläkään ole mikkiksen myyntimies vaikka sen puolesta puhunkin. Tulinpa sen takia ylistämään kun ottaa hattuun tuo linuxin ylistys vaikka kuten olen jo maininnut, siihen saatava softa on kurjan ja surkean väliltä eikä käyttis vastaa suuria puheita. "käyttis&mikä&mikäversio?# rpm -Va"

        Verkkopuolella se tietenkin lyö Windowsin, totuutta on turhaa vääristää mutta kuten sanottu, linuxiinkin alkaa kohdistua hyökkäyksiä enenevässä määrin ja jos ajatellaan että vihamieliset tahot pääsevät käyttöjärjestelmän lähdekoodiin vapaasti kiinni niin huhhuh..

        Jos mulla on 3 erilaista Linuxia (red hat, debian, slackware) ja oletusasetuksilla asennan ja tuloksena; yksi ei tunnista äänikorttia, mutta verkkokortin kyllä, yksi tunnistaa äänikortin mutta ei verkkokorttia(???) ja yksikään ei tunnista yleistä kirjoitinta niin onhan se turhan kirjavaa. Sama kone, samat osat ja bios-asetukset.
        Windowsissa kaikki toimii moitteetta.

        Windowsin vakavuuskin on parantunut uusien NT-käyttiksien myötä, jokainen prosessi saa oman muistialueensa joten yhden ohjelman kaatuminen ei enää tarkoita koko koneen jumittumista kuten win98-aikaan, jumiutuneen prosessin voi tappaa erikseen. Omaa konetta ei ole aikoihin tarvinut resetoida.

        Käännä JO SE KERNELI, ja moduuliksi ALSA ja sitten se ääniajuri okei? Ei luulis olevan vaikeaa, jos olet noin helvetin nero LiiNuX PINKVIINI!

        pyh.

        Ja jos ei ole ajuritukea Linuxin kernelissä, niin
        1) Osta kaupallinen OSS
        2) Odota kunnes tuki tulee
        tai paras
        3) käy ostamassa 20 eurolla Soundblasteri tms muu halpiskortti ... jota varmasti tuetaan :O

        --
        IIIIIIIiiiIIIIiiii iii-ii-ii


    • 31337

      "Vanhan sanonnan mukaan miljoona kärpästä on samaa mieltä; paska on hyvää."

      Ja koskee myös Windows leiriä samalla mitalla!!

      Ja miksi Linux olisi muka huono jolla ei voi surffailua lukuunottamatta mitään tehdä? HÄH?

      Mitä minä siis teen Linxulla?!?:
      Työpaikallani Linux on työasema käyttössä ja hallitsee täysin palvelin puolta.
      Teen aivan samoja asioita kuin windows aikoina, tosin tällä kertaa en huolehdi viruksista yms.

      Pelaan Linux työasemallani silloin kun ei ole töissä muuta tekemistä, (Juu on it-osastopäälikön etuoikeus! ;), lähinnä enemy territoryä ja americas armya.
      Toimiston työt hoituu Open Officella siinä missä ennen se tapahtui MS officella. Mitään ongelmia ei ollut Open Officeen siirtymisessä.

      Sähköposti kulkee ja webissä surffaillaan. Web-sivuja tehdään ja päivitellään, CD ja DVD levyjä poltellaa ja rupatellaan kollegoiden kanssa MSN verkossa. Eli tehdään sitä samaa mitä windows aikoina.

      Kotona kätän taas Linuxia ja välillä Windowsia kun haluan pelata jotain jota Linuxille tai Macille ei ole olemassa.

      Ja Omaa Linuxia ei ole tarvinnut sen enemää säätää. Palomuuri on luonnollisesti jokaisessa koneessa, oli se linux tai windows kone, sillä ei ole väliä.

      Mutta koska olet selkästi teini taapio niin en jaksa enempää ottaa kantaa moiseen. Säälittävää...

      • probe

        "Mutta koska olet selkästi teini taapio niin en jaksa enempää ottaa kantaa moiseen. Säälittävää... "

        Olen 37-vuotias mies.

        Etuoikeutetulla IT-osastopäälliköllä oli selvästikin vaikeuksia hahmottaa mitä vanhalla sanonnalla tässä tapauksessa tarkoitettiin.

        Jos oikeasti olet IT-osastopäällikkö niin se vasta säälittävää on hahhah..


      • Sotimista tai paremminkin väittelyä varten tämä palsta on mutta ei kuitenkaan mennä henkilökohtaiselle tasolle.

        lainaus tekstistäsi "Mutta koska olet selkästi teini taapio niin en jaksa enempää ottaa kantaa moiseen. Säälittävää..."


      • Olli

        Lähinnä pelit taitaa jarruttaa Linuxin yleistymistä kotikäytössä ;-)


    • maxq

      Meinaan vaan että kaveri sai monet suuren kiihkon valtaan :)

      • probe

        Ja kuten huomaat, yritin lisätä vettä myllyyn kommentoimalla koko ajan. Vaivaan nähden en kyllä saanut provosoitua kovinkaan paljon porukkaa mukaan.

        Linux-käyttäjien kunniaksi täytyy mainita että hyvin ottivat mielipiteen vastaan, kommentit olivat pääosin hyvin asiallisia, toisin kuin windows-puolella valitettavasti näkee (tyyliin ammu-ittes-paskahomo ).

        Ehkä linuxin käyttäjät tosiaan ovat keskivertoa fiksumpia, ainakin linuxin kanssa puuhailu vaatii kärsivällisyyttä ja perusteellisuuta mitkä ovat hyveitä "siviilielämässäkin". Halusinkin vähän testata, siitä kai tuo nikkikin pölähti, mutta köyhäksi jäi anti.

        Jos sitten vaan keskitytään olennaiseen, käyttiksestä riippumatta;D Kiitos osallistuneille.


      • Wolf
        probe kirjoitti:

        Ja kuten huomaat, yritin lisätä vettä myllyyn kommentoimalla koko ajan. Vaivaan nähden en kyllä saanut provosoitua kovinkaan paljon porukkaa mukaan.

        Linux-käyttäjien kunniaksi täytyy mainita että hyvin ottivat mielipiteen vastaan, kommentit olivat pääosin hyvin asiallisia, toisin kuin windows-puolella valitettavasti näkee (tyyliin ammu-ittes-paskahomo ).

        Ehkä linuxin käyttäjät tosiaan ovat keskivertoa fiksumpia, ainakin linuxin kanssa puuhailu vaatii kärsivällisyyttä ja perusteellisuuta mitkä ovat hyveitä "siviilielämässäkin". Halusinkin vähän testata, siitä kai tuo nikkikin pölähti, mutta köyhäksi jäi anti.

        Jos sitten vaan keskitytään olennaiseen, käyttiksestä riippumatta;D Kiitos osallistuneille.

        Nooh... olen kyllä rauhallinen ja kärsivällinen mutta enemmän sitä kärsivällisyyttä ainakin omalla kohdallani tarvitaan windows puolella. Parissa koneessa dualboot, yleensä Linuxin puolella ja satunnaisesti windowsia... ja windowsia joutuu tosiaan säätämään että se toimisi edes jotenkuten, Linuxia en ole joutunut juurikaan säätämään (itseasiassa toinen kone Linuxin osalta perusasetuksilla ilman muuta säätöä kuin IP osoite staattiseksi kun oletus oli DHCP enkä jaksanut palomuuriin laittaa DHCP:tä päälle).


      • Tuomas
        probe kirjoitti:

        Ja kuten huomaat, yritin lisätä vettä myllyyn kommentoimalla koko ajan. Vaivaan nähden en kyllä saanut provosoitua kovinkaan paljon porukkaa mukaan.

        Linux-käyttäjien kunniaksi täytyy mainita että hyvin ottivat mielipiteen vastaan, kommentit olivat pääosin hyvin asiallisia, toisin kuin windows-puolella valitettavasti näkee (tyyliin ammu-ittes-paskahomo ).

        Ehkä linuxin käyttäjät tosiaan ovat keskivertoa fiksumpia, ainakin linuxin kanssa puuhailu vaatii kärsivällisyyttä ja perusteellisuuta mitkä ovat hyveitä "siviilielämässäkin". Halusinkin vähän testata, siitä kai tuo nikkikin pölähti, mutta köyhäksi jäi anti.

        Jos sitten vaan keskitytään olennaiseen, käyttiksestä riippumatta;D Kiitos osallistuneille.

        Kyllä sai nauraa kun noita vääntöjä luki!! Kyllä siinä itselläkin alkoi sotarumpu soimaan, mut niin oli tarkoituskin! ;)

        Itse olen Linux käyttäjä ja voin sanoa että kyllä mää oon saanu kans tarpeekseni tosta Wintoosan säädöstä, mutta onhan niitä päiviä kun Linuxia ropatessa tulee olo 'ei saatana tätä vääntöö' mut kyl se palkitsee lopulta. Olen huomannut sen että jos haluat wintoosan toimimaan todella hyvin-et voi koskaan ropata liikaa- toimivuus on normaalisti semmoinen vaihteleva. Kun on kyseessä Linux kerran ropattu ja kuntoon saatu on siinä ja pysyy, voi unohtaa sen ja keksiä jotain muuta.Pääosa Linux säädöstä nykyään johtuu muista kuin "normaaleista" laitteista, tarkoitan laitteita/ohjelmia mitä perus käyttäjät eivät tarvitse, vääntäkööt tästä kuka mitä haluaa.

        Jokainen taaplatkoon omalla tavallaan!!


      • ksym
        probe kirjoitti:

        Ja kuten huomaat, yritin lisätä vettä myllyyn kommentoimalla koko ajan. Vaivaan nähden en kyllä saanut provosoitua kovinkaan paljon porukkaa mukaan.

        Linux-käyttäjien kunniaksi täytyy mainita että hyvin ottivat mielipiteen vastaan, kommentit olivat pääosin hyvin asiallisia, toisin kuin windows-puolella valitettavasti näkee (tyyliin ammu-ittes-paskahomo ).

        Ehkä linuxin käyttäjät tosiaan ovat keskivertoa fiksumpia, ainakin linuxin kanssa puuhailu vaatii kärsivällisyyttä ja perusteellisuuta mitkä ovat hyveitä "siviilielämässäkin". Halusinkin vähän testata, siitä kai tuo nikkikin pölähti, mutta köyhäksi jäi anti.

        Jos sitten vaan keskitytään olennaiseen, käyttiksestä riippumatta;D Kiitos osallistuneille.

        >> Linux-käyttäjien kunniaksi täytyy mainita että
        >> hyvin ottivat mielipiteen vastaan, kommentit
        >> olivat pääosin hyvin asiallisia, toisin kuin
        >> windows-puolella valitettavasti näkee (tyyliin
        >> ammu-ittes-paskahomo ).

        Kukaan minulta kysyny? Perkele taas olen myöhässä.

        Totuus on se, että ihminen ON TYHMÄ. Ihminen on niin tyhmä, että sitä ei voi tajuta. En itse TAJUA miten me vielä ollaan lajina elossa? Perhana, ei se vaan vetele.

        Windows on hyvä esimerkki siitä, mitä tapahtuu kun ihminen on turhamainen.

        Linux on hyvä esimerkki siitä, mitä tapahtuu kun ihminen haluaa luoda jotain taiteellista.

        BSD:t on hyvä esimerkki siitä, mitä tapahtuu jos tarpeeks pyöritellään papereita ja pädetään insinööritekniikalla.

        MacinToskit on hyvä esimerkki tietokoneesta, missä ei oikeasti ole mitään erityisen hyvää piirrettä.

        AMIGAT ON JUMALA.

        --
        EEERekerkeroew
        ewrWEREWREWRrew


    • Mukaan linux on hyöty (tietyissä)/pelvelin käytössä tosi mainio. Mutta heti jos mennään hupi/multimedia osastolle, sit pitää ruveta heti säätelemään, ainaskin ilmaisjakeluissa. Nimittäin mun kokemuksen mukaan esim. näytönohjaimen 3D-tuki vaatii heti confattua kerneliä ja uusia ajureita asennettavaksi, mikä ei välttämättä ole se helpoin juttu. Tämän confailun jälkeen oma MDK10-Linux tulikin sitten tosi epävakaaksi =( "Kun En Osaa!"

      Lisäksi ne tärkeimmät softat on siellä Winukan puolella!

      Kyllä ainaskin mulla se Windows XP on tällähetkellä se pääkäyttis. Saa nähdä mitä Longhorn saa aikaan? Jos siinä on vielä "kauheempi" Mikkisoftalle yhteyden otto, kun muuttaa konetta, olen sitten Linux puolella kokonaan!?! Luulin että XP:n kanssa jo käy näin, mutta ei käynytkään, kun nuo crakit pelasti =)

    • Seppot

      Täysin samaa mieltä ja lisäksi kun www.secuna.com laittaa hakusanaksi windows tai linux niin linuxille löytyy paljon enemmän reikiä!

    • ksym

      Koodaa ensin linuxin kernel-moduuli, ja tule sitten aukomaan päätä liimafanien osaamattomuudesta? Homo.

      Juu, kyllä se liimux kaatuilee, mutta ainoastaan jos jättää trimmaamatta sen kernelin kaikesta siitä paskasta l33t-häxx0r-c0d3 paskasta mitä ne innokkaat nörtit sinne tunkee toisinaan. Ei kande pistää ruksia niihin EXPERIMENTAL kohtiin, vinkkinä antaisin ... ja veikkaan ettet ole saatanan kuraperse edes kääntänyt kerneliäsi? Yleensä Windows-apinat ei osaa moisia, tahi edes jaksa.

      Windows on hyvä pelaamiseen, ei sillä muuta käyttöä ole. Ennemmin kirjoitan dokumenttini vaikka amigalla, jos siihen saisi hyvän näytön. Onneksi on Linuxi, vaikka sekin on välillä aika saatanan perseestä. Ja BSD:t ovat liian kankeita, vittu jos käyttiksessä ei pyöri Doom3 niin sitä ei käytetä.

      Ja komentorivi on kätevämpi kuin kuvakkeiden kliksuttelu. Minulla on varmaan vamma, mutta minua vitutta/inhottaa/yököttää kaikenväriset ikkunat ja sekalaiset kokoelmat kryptisiä kuvakkeita. Linuxilla bash-shelli binutils toimii siis aivan mainiosti, kun vaan osaa hieman empiiristä ohjelmointityyliä ... mitä siis windows perseet harvemmin osaa, ellei ne ole joskus koodannu jotain peliä kavereittensa kanssa DiRektaaliÄX:llä

      Juu, taidan jatkaa C pohjaisen olionhajautusjärjestelmän koodaamista, ja ryyppäämistä. Imekää lerssiä.

      --
      SDDSFSDFFSDfsdfsdsfdsdf

      • Tavallinen käyttäjä

        Kovin on ollut aamuyön tunteina aikaa sepustella.

        Kaikki ovat kuitenkin samaa luokatonta "shittiä".

        Koska näköjään olet kova arvostelemaan muita ja jopa aika halventavillakin nimityksillä niin ilmeisesti olet erittäin häiriintynyt ns.ihminen.

        Tuohon häiriytyneisyyteen saattaa jokin hoito auttaa (huom sana "saattaa").

        Pahin ongelmasi on kuitenkin TYHMYYS ja siihen ei valitettavasti ole mitään hoitomuotoa.


      • Sokeiden valtakunnassa
        Tavallinen käyttäjä kirjoitti:

        Kovin on ollut aamuyön tunteina aikaa sepustella.

        Kaikki ovat kuitenkin samaa luokatonta "shittiä".

        Koska näköjään olet kova arvostelemaan muita ja jopa aika halventavillakin nimityksillä niin ilmeisesti olet erittäin häiriintynyt ns.ihminen.

        Tuohon häiriytyneisyyteen saattaa jokin hoito auttaa (huom sana "saattaa").

        Pahin ongelmasi on kuitenkin TYHMYYS ja siihen ei valitettavasti ole mitään hoitomuotoa.

        Ei tyhmyyteen ehkä ole hoitokeinoa mutta siihen auttaa se että menee vielä tyhmempien seuraan. Tervetuloa U.S.A.han.

        terv. nimim.
        Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas


      • ksym
        Tavallinen käyttäjä kirjoitti:

        Kovin on ollut aamuyön tunteina aikaa sepustella.

        Kaikki ovat kuitenkin samaa luokatonta "shittiä".

        Koska näköjään olet kova arvostelemaan muita ja jopa aika halventavillakin nimityksillä niin ilmeisesti olet erittäin häiriintynyt ns.ihminen.

        Tuohon häiriytyneisyyteen saattaa jokin hoito auttaa (huom sana "saattaa").

        Pahin ongelmasi on kuitenkin TYHMYYS ja siihen ei valitettavasti ole mitään hoitomuotoa.

        Niin viestini oli tahallaan tungettu täyteen nihilismiä, vihaa ja sarkasmia.

        Opettele lukemaan vitun tauno ;D

        JA OPETTELE KÄÄNTÄMÄÄN SE KERNELI/KERNEL MODUULI ENNENKUIN TULET MINULLE AUKOMAAN!


    • Fiktiota

      >>Vanhan sanonnan mukaan miljoona kärpästä on samaa mieltä; paska on hyvää.>Tätä sanontaahan Linuxleiri viljelee puhuessaan Windowsista.>Oikeasti tuo sanonta kuvaa häviäjien epätoivoista viimeistä yritystä koska muuhun ei voi enää vedota.>Totuus nimittäin on se ettei Linuxille vielä ole keksitty järkevää käyttöä surffaamista ja säätämistä lukuunottamatta...>...ja siksi Windows on edelleen maailman suosituin käyttis.>Linuxin ohjelmat ovat silkkaa puppua, pieniä tai keskisuuria virityksiä joilla ei mitään kunnollista aikaan saa.>Jos haluaa tehokäyttää Linuxia joutuu palaamaan 10 vuotta ajassa taaksepäin ja komentoeditoimaan mitä merkillisempiä kirjainnumeromerkkiyhdistelmiä.>Linuxin tietoturvakin alkaa lähentyä Windowsia eli olla sitä sun tätä, jatkuvasti saa nykyään lukea artikkeleita miten Linux-palvelimeen on murtauduttu.>Kaiken lisäksi Linux-virukset alkavat piankin yleistymään...>ja avoimen lähdekoodin suojissa on helppo kehitellä kaikenmoisia konnankoukkuja.>Suuri osa Linuxkäyttäjistä luulee ettei Linuxia tarvitse ikinä päivittää, hahhah..>Ajureita ja manuaaleja on Linuxeihin hankala saada, puhutaan man-tiedostoista mutta ne näyttävät olevan epäselvää höpinää kuinka jonkin oletetaan toimivan.>Linuxin 45 versiosta ehkä yksi toimii juuri niillä ohjeilla.>Turha myöskään leuhkia etteikö Linux kaatuilisi, kyllä se sen tekee yhtä salaperäisin argumentein kuin Windowskin, joka muuta väittää, valehtelee.>Jokin ohjelma tai toiminto myöskin saattaa kaapata ja hyydyttää koneen siinä missä pc:nkin, ainakin x-windowssa.>Linuxihmisille tuntuu olevan tärkeämpää hukata elämänsä säätämiseen, komentorivin nakuttelemiseen ja näillä palstoilla guruilemiseen kuin ihmiselon oikeisiin rientoihin.>Onneksi niitä ei tuolla ulkona paljon näekään koska keskustelu kuitenkin kääntyisi Linuxin konffaamiseen, maunttaamiseen ja kernelin versioon jota täysjärkinen ei jaksa juurikaan kuunnella.>Yhteenveto tästä kaikesta on ettei Linuxilla pysty tekemään juurikaan mitään paremmin kuin Windowsilla, Linuxit kaikkineen on sekava ja epälooginen viritelmä jonka vain 5 vuotta hikeä valuneet alkavat hahmottaa ja kun on aika aloittaa tuottava työ on syytä kirjoittaa "shutdown now" ja buutata Windowsiin.>Te kaikki 500 suurta gurua jotka nyt aiotte vastata tähän että "jätkä ei vain osaa.." niin sanon etten osaakaan enkä edes viitsi tuhertaa ja tuhlata elämääni mokoman surkeuden takia. Maunttailkaa te niin mä käyn sillä välin syömässä, leffassa ja bissellä.>Wintoosa bilittää nimittäin menemään tosi hienosti, TE ette vaan osaa..>Moro!

    • Anonyymi

      Asiaa pukkaa!

      • Anonyymi

        16 vuotta on mennyt aloituksen julkaisusta ja mikään ei ole muuttunut - linuks on yhtä kaamea kuin tuolloinkin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        16 vuotta on mennyt aloituksen julkaisusta ja mikään ei ole muuttunut - linuks on yhtä kaamea kuin tuolloinkin!

        Siltähän tuo näyttää.......


    • Anonyymi

      On ihmeellistä, miten aloittaja saattoi tietää peräti 16 vuotta sitten, miten kelvoton linuks onkaan tietokoneissa. Ja on sitä vieläkin!

      • Anonyymi

        Nyt on mennyt jo 17 vuotta! Eikä mikään ole vieläkään muuttunut, ainakaan linuksin kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on mennyt jo 17 vuotta! Eikä mikään ole vieläkään muuttunut, ainakaan linuksin kohdalla.

        Minä ja Microsoft emme luovu Linuixista.


      • Anonyymi

        Totta semmonen se Tubutin Vindows Linuks Andero :) GNU/Linux sensijaan on hyvää, vakaa yms. Sen vähän mitä olen käyttänyt Win 10:ä niin vaikutti ihan vakaalta ?


      • Anonyymi

        Niin. tosiaan, on mennyt jo melkein 20 vuotta tästä aloituksesta, ja vieläkään ei ole windowsilla toimivia NAS -laitteita, reitittimiä, puhelimia tai edes matkapyhelinverkkojen tukiasemia, josta syystä näitä kaikkia joutuu yhä edelleen käyttämään Linuxilla. Koska tämä "saastuttaminen" ja "roskaaminen" siis loppuu, ja tulee aika jolloin KAIKKI toimii windowsilla, ja samalla kaikki VALKOILUN portit avautuvat...


    • Anonyymi

      Probe nimimerkki kirjoitti aloituksen vuonna 2004 ja miten ajankohtainen se on vieläkin - tänä päivänä!
      Tuon voisi kirjoittaa sellaisenaan uudelleen ja mikään ei olisi vielä muuttunut. Ihan samoja ongelmia, bugeja, haittaohjelmia, toimimattomuuksia, ym. ym. ym.

    • Anonyymi

      17 vuotta ja aloitus oli kuin tämän päivän tekstiä! Mikään ei ole muuttunut, ei sitten mikään!

      • Anonyymi

        Suomen Tietotekniikan yhdistys hyväksyy lähes 17 vuotta vanhan aloituksen todenperäisyyden paikkansa pitävänä tänäkin päivänä.

        - Helsingissä 3.8.2021


      • Anonyymi

        Miksi kirjoitat kokoajan huonommin???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen Tietotekniikan yhdistys hyväksyy lähes 17 vuotta vanhan aloituksen todenperäisyyden paikkansa pitävänä tänäkin päivänä.

        - Helsingissä 3.8.2021

        Valetta!


    • Anonyymi

      Linuksin tietoturva on tätä nykyä lähinnä vitsi. Windows on paljon turvallisempi!

      • Anonyymi

        Taas valheita! Windowsissa ei ole minkäänlaista tietoturvaa!


    • Anonyymi

      17 vuotta ja mikään ei ole muuttunut. Kuinka ihmeessä tuon kirjoittaja - siis aloittaja - osasikin tietää noin hyvin tämänkin päivän tilanteen?

    • Anonyymi

      Missä windows, siellä miljoonatappio!
      Minkäs sille silloin mahtaa........

      • Anonyymi

        Windows on TUHO!


    • Anonyymi

      17 ja puolen vuoden vanha aloitus ja kuin olisi kirjoitettu eilen! Kaikki, mitä siinä lukee, pitää paikkansa tänäkin päivänä.

      Kertoo erinomaisesti, miten linuks "kehittyy".

      • Anonyymi

        Vielä tänäkin päivänä eräs tubutinpoika käyttää tuota samaa "miljoona kärpästä" termiä.
        Lisäksi vielä sitä "200 000 000 romutetaan Windowsin takia" mikä ei tietenkään pidä paikkansa, sillä nehän ovat aivan ehjiä koneita joutuessaan SER-konttiin. Ei kai tubutinpojat niitä sieltä keräisi talteen, jos ne olisi "romuna".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä tänäkin päivänä eräs tubutinpoika käyttää tuota samaa "miljoona kärpästä" termiä.
        Lisäksi vielä sitä "200 000 000 romutetaan Windowsin takia" mikä ei tietenkään pidä paikkansa, sillä nehän ovat aivan ehjiä koneita joutuessaan SER-konttiin. Ei kai tubutinpojat niitä sieltä keräisi talteen, jos ne olisi "romuna".

        Mistähän tuo aloittaja tiesi jo vuonna 2004, jotta linuks olisi tuollainen vielä vuonna 2022?
        On ilmeisen hyvä ennustaja, kun noinkin selvästi pystyi kertomaan linuksin ongelmat sanan tarkasti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän tuo aloittaja tiesi jo vuonna 2004, jotta linuks olisi tuollainen vielä vuonna 2022?
        On ilmeisen hyvä ennustaja, kun noinkin selvästi pystyi kertomaan linuksin ongelmat sanan tarkasti!

        Miljardi ja risat Windows konetta romuuntuu muutaman vuoden aikana ilmeisesti kärpäsenkakan vaikutuksesta.


    • Anonyymi

      Kuinka on mahdollista, jotta joku tiesi 18 vuotta sitten, minkälainen linuks on tänäkin päivänä? Ihmeellistä.

    • Anonyymi

      Ajatella! Joku tiesi jo vuonna 2004 kertoa asian, joka pätee yhä.

      • Anonyymi

        Juupa juu, 19 vuotta ja eikä suotta. Kaikki kuin tänä päivänä. Eipä ole linuks muuttunut tuosta surkeudesta mihinkään, mutta eipä ole Windowskaan - nimittäin siitä erinomaisuudestaan!


    • Anonyymi

      Miten on mahdollista, jotta 19 vuotta sitten kirjoitettu viesti on niin totta tänäkin päivänä? Selvännäkijäkö se siellä kirjoitteli?

    • Anonyymi

      OHHOH. Linuks propaganda miljoonasta kärpäsestä on näköjään alkanut jo ainakin 19 vuotta sitten. Kumma kun eivät ole osanneet vaihtaa levyä vieläkään.

    • Anonyymi

      Kokeilin linuxia, kun sitä on niin ylistetty ja kehuttu. Olihan siinä uutuudenviehätys, mutta muutaman kuukauden jälkeen totesin, että on aivan liian työläs ja virheherkkä käyttis. Kun konkreettisesti tutustuu Linuksiin ja sitten palaa Windowsiin, ei voi olla kokematta Windowsin paremmuutta. Virheitä ja ongelmia senkin kanssa on, mutta ei lähellekään niin paljon kuin Linuksin kanssa. Ja käytön helppous Windowsissa on ihan toiselta planeetalta. Linuksit on näpräävien nörttien lelu, Windows ihmisten käyttis.

      • Anonyymi

        Tuon saman olen itsekin kokenut ja tuhannet muutkin. Linuks on selvästi ylimainostettu. Toimimaton kurttaus se on.


    • Anonyymi

      Kylläpäs oli järkevä aloitus. Täyttä asiaa alusta loppuun ja mikä ihmeellisintä - kaikki pätee vielä tänäkin päivänä!

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2943
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      265
      1229
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1221
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1041
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      1003
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      980
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      936
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      897
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      41
      877
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      43
      789
    Aihe