Nyt olen "vanhuksena" tullut kysymään, tunteeko kukaan Satakuntalainen tai muun
heimon asukas sanontaa, "Alkaa päälle!" Joskus kun asuin Satakunnassa työni vuok-
si niin kuulin aivan tavalliseen keskusteluun liitettynä oheisen lauseen? Kertokaa jos
teillä on tietoa!
Kiittäen Kaliper*
"Alkaa päälle!"
15
2325
Vastaukset
Ihan noin irrallaan olevasta en ossaa sannoo mittään. Jospa oletkin kuullut väärin...´hakkaa päälle Suomen poika...jne. Olihan minulleki uutta peritamperelaisen vanhemman henkilön puheessa ´ noin -sanan lisäys useamman kerran hitaanpuoleisen kerronnansa aikana, taisin aika lailla uneen jo alkaa vaipua, niin hidasta oli puhe. " Kun tuota noin eilen noin kaupungilla noin kävin, niin siellä noin...."
- ∆◊∆
Hei, olet varmaan noita Ruuneperin kanssa jo ammoin täällä aloittaneita, joskus on nimesi tai siis nikkisi mainittu täällä
juuri Ruuneperin tai Maalaismiehen* viestissä.
Minä olen vasta yöhemmin kirjoitteluni täällä alottanut,
minun aikanani nikkisi ei ole aikaisemmin näkynyt saitilla.
Miksi lähdit pois? "Alkaa päälle" painamaan rasitus, työt, vaikeudet ja jne. Tuttu sana murreperäisen kielen käytössäni. Ei täyttäne hyvän suomenkielen käytön kriteeriä.
Onneksi Kaliper pisti lainausmerkkeihin "Nyt olen vanhuksena..." Mikä vanhus sellainen on, joka on aktiivisin kirjoittelija ikäluokassaan. Olen vähän seurannut 80 palstaakin. Hyvää jatkoa aloittajalle!Vielä tutummalta tuntuu vaihtamalla sanajärjestystä esim. "alkaa painamaan päälle yön valvominen, puhti on poissa tykkänään."
- Ramoona*
Minullekin tuli mileleen tuontapainen käyttö, että kun töitä ja velvollisuuksia kertyy yhtä aikaa paljon, ne alkavat kaatua päälle. Vaikeuksien sumassa voi tulla myös tunne, että seinät kaatuvat päälle, pitää päästä hetkeksi pois väljemmille vesille.
Kun joku uhittelee tai mahtailee, toinen voi vastata : "Älä kuule mulle ala!"
Ynnämuulla on herkkä kielikorva, "päälle" on tosiaankin turhan paljon käytetty sana, vaikka parempiakin ilmauksia on. Saattaa olla, että länsisuomalaisissa murteissa ruotsalaisuus enemmän näkyy, joten tuo på-sanan suomennos on siellä yleisempi. Miksei puhuta enää saunan lämmittämisestä, vaan se pannaan päälle ? Kyllä sähkökiukaankin voi lämmittää, valot sytyttää ja sammuttaa. Miksi telkkari laitetaan päälle, miksei avata ? Olen kuullut kerran ristiäisissä, kun nuori isä sanoi laittavansa kynttilät päälle, kun niitä sytytteli. Olin vähällä sanoa, ettei nyt ole Lucian päivä eikä kynttilöitä kenenkään pään päälle laiteta, mutta en halunnut pilata herkkää tunnelmaa. - Raili-Inkeri
käytän " alkaa päälle"- sanontaa tarkoittaen alunalkaen. En tiedä,mistä on sanonta tarttunut.
Olen karjalaista sukua - harmistunut
Miksi tuollaisia kielellisiä sekasikiöitä nostellaan? Ei tuollaista voisi käyttää, kun se ei edes ilmaise mitään järjellistä ?
Huomenta Kaliper!
Olet kyllä palstatuttu vuosien takaa ja joskus lienen jotain tietoakin kysynyt.
"Aikaa päälle"ei ole merkitykseltään tarkkaan tiedossani, mutta yhdellä sanalla tuo tarkoittanee samaa kuin "ruveta" tai "ruveta tekemään".
Olen läntisen Uudenmaan huonokielisiä ja puhun tämmöst lyhkäst kiältä.
Hitaiden hämäläisten alkuihmettelyyn tuo voisi kuulua.
Odotetaanpa palstan kielitieteilijöiden saapumista niin kaikki selviää.
Aurinkoista päivää!
t. Ruuneperi- aloita oma ketju
Ruuneperi
Ei olisi pitänyt muuttaa alkuperäistä kysymystä "alkaa päälle", muotoon "aikaa päälle"?
Niillä on eri merkityksiä. aloita oma ketju kirjoitti:
Ruuneperi
Ei olisi pitänyt muuttaa alkuperäistä kysymystä "alkaa päälle", muotoon "aikaa päälle"?
Niillä on eri merkityksiä.näppisvirhe ei ole tahallinen
- aivan, aivan
Ruuneperi kirjoitti:
näppisvirhe ei ole tahallinen
Ruuneperin näppisvirhe on myös Perus-Suomalaiset, kuten Perustuslailliset?
Tahaton, tai ei, mutta korjaa virheesi. Lue siis kirjoituksesi, joita lähetät.
- satakunta 100
Olen kuullut sanonnan ja oletan sen tarkoittavan suunnilleen samaa kuin alun alkaen tai vastaavaa.
- cal.7.62
Alkaa päälle on joku murreilmaus, ainakin huonoa Suomen kieltä, ei yleiskieltä.
- e.lä.mä
Täysin vierasta suomenkieltä....
- havumetsäin.mies
Luultavasti kyseinen rakenne on käännöslaina ruotsista: börja på (något); ruveta tekemään (jotakin).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823450
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 621754
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628