Jonkun palstalaisen kehoituksesta tilasin Ameriikoista asti Don Casey's complete illustrated sailboat maintenance manualin.
Aiemmin en nähnyt suurtakaan eroa siinä, onko veneessä bensiini- vai dieselkäyttöinen sisämoottori, mutta em. teos sanoo, että bensiinisisämoottorit ovat huono ja jopa hengenvaarallinen konstruktio ilmaa raskaampien kaasujen vuoksi.
Mikä on palstaparlamentin näkemys asiaan?
Bensiinisisämoottori
37
383
Vastaukset
- Bossu
Bensasisämoottorien kanssa täytyy käyttää moottoritilan tuuletinta ennen starttia, jotta mahdolliset palavat kaasut saadaan pois. Eipä siinä sen kummempaa ongelmaa ole. Itse käytin tuuletinta aina puoli minuuttia ennen starttia.
- Todellinen maakrapu
Em. kirjasta ymmärsin että vähintään yhtä suuri ongelma olisi kajuuttaan pääsevät höyryt ja siitä seuraava tukehtumisvaara. Tähän ei auttane ennen starttia tuulettaminen?
Ja joka tapauksessa, moottoritilassa täytyisi siis olla toimiva tuuletin. Mahtaako monessakaan käytetyssä bensiinimoottoriveneessä sellaista olla? - Todellinen maakrapu
Todellinen maakrapu kirjoitti:
Em. kirjasta ymmärsin että vähintään yhtä suuri ongelma olisi kajuuttaan pääsevät höyryt ja siitä seuraava tukehtumisvaara. Tähän ei auttane ennen starttia tuulettaminen?
Ja joka tapauksessa, moottoritilassa täytyisi siis olla toimiva tuuletin. Mahtaako monessakaan käytetyssä bensiinimoottoriveneessä sellaista olla?...siis bensamoottorisessa purjeveneessä.
- gh34
Hengenvaarallisuus on aika paljon väitetty. Moottoriveneissä bensasisäkone on käsittääkseni edelleen ihan yleinen ratkaisu, ainakin ameriikanpaateissa. Ei niissä tapaa karrelle palaneita miehistönjäseniä sen enempää kuin muissakaan.
- gh34
...siis bensamoottorisessa purjeveneessä.
On mulla se tuuletin myös Yanmarin dieselin kaverina.
- -Mika-
...siis bensamoottorisessa purjeveneessä.
Mulla on ollut yksi purkkari bensasisäkoneella. Lähipiiristä tiedän neljä muuta. Yhdessäkään ei ole ollut tuuletinta konetilassa. Eikä kyllä koskaan ongelmiakaan niistä höyryistä.
Mun vene oli 80 lukuinen ja koneena Volvo (Honda). Muut oli 40 - 70 lukuisia ja koneina Williersin nelitiahtinen ja useita kaksitahtisia Vire -moottoreita. - Bossu
Ja joka tapauksessa, moottoritilassa täytyisi siis olla toimiva tuuletin. Mahtaako monessakaan käytetyssä bensiinimoottoriveneessä sellaista olla?En tiedä, mitä koneita Casey oikein ajattelee. Sittenhän pitäisi kaupungeissakin olla kerrassaan murhaavat bensahöyryt vilkasliikenteisillä kaduille.
- 2 x kad 44
Konetilapuhallin kannattaa/pitää olla bensakoneissa ex-luokiteltu jottei kipinöi käynnistyessään.
Riittääkö puoliminuuttia, omassa diesel koneilla varustetussa veneessä ohjekirja neuvoo käyttämään puhallinta viisi minuuttia.
- perätuuppari
Ihan noin teoriassa: tuntuisi hyvältä ajatukselta olla käynnistämättä sähkötuuletinta moottoritilassa jossa on räjähdysherkkää bensahöyryä. Olisko oikea tapa ylipaineistaa tila siten, että ropelli on jossain kauempana, putken päässä? MIten tämä on yleensä järjestetty?
Itse ottaisin kyllä pikkudiisselin purkkarin pohjalle puksuttelemaan.- sähkömiäs
On olemassa kipinöimättömiä sähkömoottoreita ja starttimoottoreitakin. Samoin on tilanne releiden ym. kanssa.
- 2 x kad 44
sähkömiäs kirjoitti:
On olemassa kipinöimättömiä sähkömoottoreita ja starttimoottoreitakin. Samoin on tilanne releiden ym. kanssa.
Kipinättömät sähkötuotteet ovat ex-luokiteltuja
Liekkö oikein tai väärin, mutta minua on opetettu käynnistämään puhallin ennen moottoria ja sammuttamaan vasta muutama minuutti moottorin sammuttamisen jälkeen.
- åpoiutghjkl,
Bensamoottori on varmasti riskialttiimpi ,kuin disel-moottori.Itse ostaessani 32 jalkaisen purjeveneen ehdoton kriteeri oli,että moottori on disel!!!!
- Sps
Bensa ei räjähdä jollei ilma/bensiini ole oikeassa suhteessa. Bensiiniastiaan voi stumpata savukkeen syttymättä
- 2 x kad44
Kerropa miten voit sitten varmistaa, että sopivaa seosta ilmasta ja bensasta ei ole, onko sulla joku laboratorio mukanasi ennen kuin pyöräytät koneen käymään vai heitteletkö röökejä konetilaan ja arvot posahtaako vai ei?
- Bossu
2 x kad44 kirjoitti:
Kerropa miten voit sitten varmistaa, että sopivaa seosta ilmasta ja bensasta ei ole, onko sulla joku laboratorio mukanasi ennen kuin pyöräytät koneen käymään vai heitteletkö röökejä konetilaan ja arvot posahtaako vai ei?
Fysiikan nobelisti Richard Feynman kertoi USAn atomipommiprojektista II maailmansodan aikana, että oli hienoa toimia niin älykkäiden tiedemiesten kanssa. Yhdelläkin kaverilla oli ongelmaa autonsa bensatankin kanssa, hän mietti hetken, totesi sitten, että hänen autonsa bensatankin hitsaamisessa ei ole vaaraa ja alkoi sitten hitsaamaan. Ei pamahtanut, vaikka voisi toisin luulla.
- 2050
Bossu kirjoitti:
Fysiikan nobelisti Richard Feynman kertoi USAn atomipommiprojektista II maailmansodan aikana, että oli hienoa toimia niin älykkäiden tiedemiesten kanssa. Yhdelläkin kaverilla oli ongelmaa autonsa bensatankin kanssa, hän mietti hetken, totesi sitten, että hänen autonsa bensatankin hitsaamisessa ei ole vaaraa ja alkoi sitten hitsaamaan. Ei pamahtanut, vaikka voisi toisin luulla.
Hyvä tuuri nobelistilla. Minä hitsasin kerran ruohonleikkurin bensatankkia, täytin tankin ensin vedellä ja suljin korkin. Johonkin jäi silti pieni ilmatasku, jossa oleva kaasu räjähti.
- riski on todellinen
Don Casey taitaa sittenkin olla vankalla asialinjalla!
Tsekkasin, mitä netistä löytyy. Veneen bensakoneen palo- ja räjähdysriski antoi googlessa yli 1 milj. osumaa (englannin kielellä haettuna). Kuvamateriaaliakin löytyi.
USA:ssa sattuu vuosittain 5-7 kuolemaan johtanutta veneen bensakoneen paloa tai räjähdystä.
Tavallisimpia bensaräjähdykset ovat, kun vene on käynnistetty heti tankkaamisen jälkeen. Bensaa voi kaasuuntua tankatessa ja ilmaa raskaampana sitä voi kertyä veneen tiiviisiin tiloihin. Se ei tuuletu pois luonnollista tietä niinkuin autoissa tapahtuu.
Palo- ja räjähdysriskin lisäksi veneiden bensamoottoreihin liittyy myös häkäkaasun riski! Bensakonen tuottaa 5 kertaa enemmän häkää kuin siesel. http://www.yachtsurvey.com/GasDiesel.htm
Ehkä jotkut muistavat häkäkuoleman, joka aiheutui veneeseen asennetusta bensakäyttöisestä generaattorista.- Bossu
Häkäkuoleman riski on paljon suurempi kaasuliesissä. Etenkin vanhemmissa vehkeissä ei ole liekinvarmistinta tai se ei toimi, jolloin polttimeen saattaa jäädä huomaamaton keltainen liekki tuottamaan häkää. Näihin kuolee Suomessa muistaakseni suunnilleen yksi ihminen vuodessa, tosin taitavat olla yleensä mökkeilijöitä 60-luvun liesineen.
- näkymätön vaara
Bossu kirjoitti:
Häkäkuoleman riski on paljon suurempi kaasuliesissä. Etenkin vanhemmissa vehkeissä ei ole liekinvarmistinta tai se ei toimi, jolloin polttimeen saattaa jäädä huomaamaton keltainen liekki tuottamaan häkää. Näihin kuolee Suomessa muistaakseni suunnilleen yksi ihminen vuodessa, tosin taitavat olla yleensä mökkeilijöitä 60-luvun liesineen.
Käsitit ehkä väärin. Kysymys ei varmaankaan ollut siitä, mikä on häkäkuolemien tavallisin aiheuttaja. Palamiseen liittyvä häkä on ollut tuttu vuosisatoja mm. siitä, milloin saunan lämmityksessä oli turvallista sulkea kiukaan pelti.
Se suomalainen pariskunta, joka kuoli yöllä veneessään häkämyrkytykseen, ei varmaankaan tullut ajatelleeksi bensakäyttöisen generaattorin pakokaasun kulkeutuvan lämppärin imuilman kautta sisätilaan.
Kysymys on riskin tunnistamisesta!
- -Mika-
Mutta mittakaava kannattaa myös muistaa. Jenkeissä ne räjähdelleet veneet on yleensä olleet isoja moottoriveneitä, ei purkkareita bensakoneella. Konetilat on isoja, joten kaasuuntunutta bensa/ilmaseosta mahtuu paljon...
Ja venemäärät ihan eri luokkaa kuin täällä suomessa. Yksi tuttavani on jopa ollut mukana tuollaisessa räjähdyksessä jenkeissä. Charter-vene (flaikkari kalapaatti, kahdella bensakoneella) räjähti kun koneet oli ollut sammuksissa vartin ja käynnistettiin uudelleen. Kippari kuoli, täkkäri vammautui ja vieraat selvisivät säikähdyksellä ja kylvyllä.
Häkävaarakin on ihan todellinen, muistan tuon kuvaamasi tapauksen: pariskunta menehtyi, kun lämppärin ja eggregaatti oli samaan aikaan päällä ja tuuli oli huonosta suunnasta. -> seurauksena aggregaatin pakokaasujen pääsy lämppärin ilmanottoon.
Yleensä kaikki onnettomuudet on usean pieleen menneen asian summia. Yksittäinen asia (kuten vaikka bensasisäkone) ei yksinään vielä riitä.- USA:ssa
Edelleen vanhemmissa purjeveneissä yleisenä Universal Atomic nelipyttyinen bensakone lempinimeltään Atomic Bomb:-)
Pomminvarma:
http://www.youtube.com/watch?v=XUMvoW_lwtc - Todellinen maakrapu
No tietenkin jos bensakone olisi jo kielletty jos se olisi yksinään välitön turvariski, mutta kysymys onkin että kuinka suuri tekijä se siinä yhteissummassa on.
Minä olen kuitenkin katsomassa 30 vuotta vanhoja veneitä, joiden koneiden ei voi enää olettaa olevan huippukunnossa. Eli vuodot, kulumat tmv riskitekijät ovat tosiasia eivätkä mitään teoreettisia riskejä.
Alkaen vaikka ihan siitä, että kuinka tiiviitä tuon ajan konehuoneet enää ovat, joten onko se konetilan koko käytännössä konetilan ja kajuutan yhteiskoko.
Kirjassa ei suoraan tyrmätty bensiinikoneita, vaan korostettiin sitä, että ne ovat turvallisuusriski, ja sen vuoksi niiden suhteen pitää olla tarkkavaisempi. Siinä oli noin kymmenen kohdan lista erinäisten osien vaadittavasta kunnosta ja tyypistä. Ulkoa en näitä muista ja kirjaa ei nyt ole käsillä, mutta mieleen jäi lähinnä se että riskitekijäksi arvoitiin ennen kaikkea bensiinihöyryjen kertyminen pilssiin.
Itse suhtaudun skeptisesti siihen, pystynkö em. listan kohdat asianmukaisesti tarkistamaan ennen ostoa ja järjestelmällisesti sen jälkeenkin niitä tarkkailemaan. Todellinen maakrapu kirjoitti:
No tietenkin jos bensakone olisi jo kielletty jos se olisi yksinään välitön turvariski, mutta kysymys onkin että kuinka suuri tekijä se siinä yhteissummassa on.
Minä olen kuitenkin katsomassa 30 vuotta vanhoja veneitä, joiden koneiden ei voi enää olettaa olevan huippukunnossa. Eli vuodot, kulumat tmv riskitekijät ovat tosiasia eivätkä mitään teoreettisia riskejä.
Alkaen vaikka ihan siitä, että kuinka tiiviitä tuon ajan konehuoneet enää ovat, joten onko se konetilan koko käytännössä konetilan ja kajuutan yhteiskoko.
Kirjassa ei suoraan tyrmätty bensiinikoneita, vaan korostettiin sitä, että ne ovat turvallisuusriski, ja sen vuoksi niiden suhteen pitää olla tarkkavaisempi. Siinä oli noin kymmenen kohdan lista erinäisten osien vaadittavasta kunnosta ja tyypistä. Ulkoa en näitä muista ja kirjaa ei nyt ole käsillä, mutta mieleen jäi lähinnä se että riskitekijäksi arvoitiin ennen kaikkea bensiinihöyryjen kertyminen pilssiin.
Itse suhtaudun skeptisesti siihen, pystynkö em. listan kohdat asianmukaisesti tarkistamaan ennen ostoa ja järjestelmällisesti sen jälkeenkin niitä tarkkailemaan.Tuo on oikea lähestymistapa. Bensiinimoottoriin liittyy oleellinen riskitason nousu ja jos mahdollista niin se kannattaa välttää. Jos ei mahdollista niin sitten pitää olla erityisen tarkkana ja hyväksyä se riskitason nousu.
- Bossu
Itse suhtaudun skeptisesti siihen, pystynkö em. listan kohdat asianmukaisesti tarkistamaan ennen ostoa ja järjestelmällisesti sen jälkeenkin niitä tarkkailemaan.Bensahöyryjä tuskin koneen normaalikäytössä tulee, mutta jos vaikka polttoainetankki vuotaa pilssiin, niin sitten voi tulla, kun taas dieselin kanssa tätä riskiä ei ole. Itse pitäisin dieselmoottori nestekaasuliesi yhdistelmää vaarallisempana kuin bensiinimoottori spriikeitin, mutta kukin tekee tietysti arvionsa itse. Oheisesta jutusta voi lukea lisää. Venemestari 7/2009, sivu 28.
http://tinyurl.com/6efc4mf - 1818
spkoo kirjoitti:
Tuo on oikea lähestymistapa. Bensiinimoottoriin liittyy oleellinen riskitason nousu ja jos mahdollista niin se kannattaa välttää. Jos ei mahdollista niin sitten pitää olla erityisen tarkkana ja hyväksyä se riskitason nousu.
On varmaan henkilökohtainen asia millaisen riskitason hyväksyy. Varmaa lienee kuitenkin se että ennen onnettomuutta hyväksyy korkeamman riskitason kuin onnettomuuden jälkeen, joten ennakointi on hyvä asia tässä tilanteessa.
- 8+9
Bossu kirjoitti:
Bensahöyryjä tuskin koneen normaalikäytössä tulee, mutta jos vaikka polttoainetankki vuotaa pilssiin, niin sitten voi tulla, kun taas dieselin kanssa tätä riskiä ei ole. Itse pitäisin dieselmoottori nestekaasuliesi yhdistelmää vaarallisempana kuin bensiinimoottori spriikeitin, mutta kukin tekee tietysti arvionsa itse. Oheisesta jutusta voi lukea lisää. Venemestari 7/2009, sivu 28.
http://tinyurl.com/6efc4mfTuon ikäiset bensakoneet ovat kaasutinkoneita. Uimurin päällä olevasta pienestä reiästä tulee jonkin verran bensahöyryjä. Muutenkaan vanha kaasutinkone ei ole yhtä tiivis kuin uudenaikainen ruiskukone. Bensahöyry on karsinogeeni, joten ei sitä turhaan kannata haistella.
- Brankkari
Bossu kirjoitti:
Bensahöyryjä tuskin koneen normaalikäytössä tulee, mutta jos vaikka polttoainetankki vuotaa pilssiin, niin sitten voi tulla, kun taas dieselin kanssa tätä riskiä ei ole. Itse pitäisin dieselmoottori nestekaasuliesi yhdistelmää vaarallisempana kuin bensiinimoottori spriikeitin, mutta kukin tekee tietysti arvionsa itse. Oheisesta jutusta voi lukea lisää. Venemestari 7/2009, sivu 28.
http://tinyurl.com/6efc4mfMistä sitten mahtaa johtua että, pohjoismaisten työvenesääntöjen mukaan bensakoneet on kielletty, samoin myös sprii ja nestekaasukeittimet?
Bensakone muodostaa ihan missä veneessä hyvänsä merkittävän paloriskin. Brankkari kirjoitti:
Mistä sitten mahtaa johtua että, pohjoismaisten työvenesääntöjen mukaan bensakoneet on kielletty, samoin myös sprii ja nestekaasukeittimet?
Bensakone muodostaa ihan missä veneessä hyvänsä merkittävän paloriskin.Bensa vs diesel keskustelu on enemmän tuttua tuolta motaripuolelta. Siellä tähän ikuiseen keskusteluun liittyy uskonnollisia piirteitä, ja on niitä samoja argumentteja nyt täälläkin esitetty. Myös kirjailijoilla usein on näitä omia näkemyksiä asiasta.
Sisäperäkoneisessa veneessä moottoritila on yleensä täysin erillään nukkumatiloista. Se on oman luukkunsa alla ja ikään kuin ulkona koko ajan. Eri juttu kuin purjeveneen sisäkone.
Mutta on meilläkin yhden kerran ollut paloriski veneessä. Sen aiheutti dieselkäyttöinen Webasto, joka sijaitsee sellaisessa lokerossa, että siellä voi säilyttää ämpäreitä tms siivoustavaraa. Merenkäynnissä webastolta lähtevä huonosti asennettu kuumailmaletku oli repäissyt auki webaston päädyn. Jolloin webasto käytännössä paistoi lokeroaan ja tavaroita siellä. Webasto itsekin oli kuumentunut kovasti. Lähinnä ollut muoviämpäri oli jo sulanut osittain. Siellä oli myös vajaa pullollinen tärpättiä, jäänyt sinne vahingossa. Niin. Tästä olisi saanut lehteen jutun: bensavene syttyi palamaan.- OIUYUYGHUHIULHIHIUHI
jsk1234 kirjoitti:
Bensa vs diesel keskustelu on enemmän tuttua tuolta motaripuolelta. Siellä tähän ikuiseen keskusteluun liittyy uskonnollisia piirteitä, ja on niitä samoja argumentteja nyt täälläkin esitetty. Myös kirjailijoilla usein on näitä omia näkemyksiä asiasta.
Sisäperäkoneisessa veneessä moottoritila on yleensä täysin erillään nukkumatiloista. Se on oman luukkunsa alla ja ikään kuin ulkona koko ajan. Eri juttu kuin purjeveneen sisäkone.
Mutta on meilläkin yhden kerran ollut paloriski veneessä. Sen aiheutti dieselkäyttöinen Webasto, joka sijaitsee sellaisessa lokerossa, että siellä voi säilyttää ämpäreitä tms siivoustavaraa. Merenkäynnissä webastolta lähtevä huonosti asennettu kuumailmaletku oli repäissyt auki webaston päädyn. Jolloin webasto käytännössä paistoi lokeroaan ja tavaroita siellä. Webasto itsekin oli kuumentunut kovasti. Lähinnä ollut muoviämpäri oli jo sulanut osittain. Siellä oli myös vajaa pullollinen tärpättiä, jäänyt sinne vahingossa. Niin. Tästä olisi saanut lehteen jutun: bensavene syttyi palamaan.jsk1234 ...jos oppisit huolehtimaan omaisuudestasi eli veneestä ja sen laitteista paremmin,ei tuollaisia vaaratilanteita tulisi!Ja tuo selitys"kone on ikään kuin ulkona" vastaa aika yhtenevästi mustalaispojan sanomaa "juna ikään kuin koukkasi"!
Terveisin ja oppia sulle OIUYUYGHUHIULHIHIUHI kirjoitti:
jsk1234 ...jos oppisit huolehtimaan omaisuudestasi eli veneestä ja sen laitteista paremmin,ei tuollaisia vaaratilanteita tulisi!Ja tuo selitys"kone on ikään kuin ulkona" vastaa aika yhtenevästi mustalaispojan sanomaa "juna ikään kuin koukkasi"!
Terveisin ja oppia sulleIhan oikein. Ensimmäisenä veneilykesänä voi sattua kaikenlaista, kun kaikki on uutta. Tuo webaston asennus oli aikoinaan tehty maahantuojan toimesta, ja eipä se nyt aivan puhtaita papereita saa muiltakaan kohdiltaan, kun veneeseen on tarkemmin tutustunut.
Mutta kone on ulkotiloissa, siinä ei ole minkäänlaista hyttirakennelmaa päällä. Mitenkään ei pääse mahdollisia bensakäryjä makuutiloihin.- Buoyman
jsk1234 kirjoitti:
Ihan oikein. Ensimmäisenä veneilykesänä voi sattua kaikenlaista, kun kaikki on uutta. Tuo webaston asennus oli aikoinaan tehty maahantuojan toimesta, ja eipä se nyt aivan puhtaita papereita saa muiltakaan kohdiltaan, kun veneeseen on tarkemmin tutustunut.
Mutta kone on ulkotiloissa, siinä ei ole minkäänlaista hyttirakennelmaa päällä. Mitenkään ei pääse mahdollisia bensakäryjä makuutiloihin.Ihmettelen tuota OUIY... nimimerkin avautumista keskustelussa, kun toinen kertoo tapahtumien kulun avoimesti ketään provosoimatta ja muutenkin kiihkoilematta.
Kuinka tuollainen kommentti "pitäisit parempaa huolta veneestäsi" sopii terveiden keskustelijoiden sananvaihtoon?
Minä olen melko pitkän kokemuksen omaavana keskustelijana tottunut vastaavissa tilanteissa saamaan ja antamaan enemmänkin osaanottavia repliikkejä.
Onko todellakin niin että tällä palstalla päästetään ulos sellaista tekstiä mitä kasvotusten ei tapahtuisi.
Toivon että jsk1234 jaksaa yhä jatkaa keskustelua täällä, koska tälläisiä kokemuksia me muut arvostamme. - new boat man
8+9 kirjoitti:
Tuon ikäiset bensakoneet ovat kaasutinkoneita. Uimurin päällä olevasta pienestä reiästä tulee jonkin verran bensahöyryjä. Muutenkaan vanha kaasutinkone ei ole yhtä tiivis kuin uudenaikainen ruiskukone. Bensahöyry on karsinogeeni, joten ei sitä turhaan kannata haistella.
Tuosta konetilan tuuletuksesta..pitääkö koneellisen tuuletuksen 75mm putken/letkun olla tuotuna konetilaan/koneen alle vai päälle?Pitäisikö olla myös koneeellinen poisto vai riittääkö tavallaan tuonti ylipaineistamaan =sekoittamaan konetilan ilman?Ketjussa joku antoi ymmärtää"sammutetaan koneen sammuttamisen jälkeen"pitäisikö sähköisen tuuletuksen olla muka ajon aikanakin päällä?Eikö ilmaa ohjaavat venttiilit oikein päin asetettuna riitä ajossa ilman vaihtoon?
- .....
Buoyman kirjoitti:
Ihmettelen tuota OUIY... nimimerkin avautumista keskustelussa, kun toinen kertoo tapahtumien kulun avoimesti ketään provosoimatta ja muutenkin kiihkoilematta.
Kuinka tuollainen kommentti "pitäisit parempaa huolta veneestäsi" sopii terveiden keskustelijoiden sananvaihtoon?
Minä olen melko pitkän kokemuksen omaavana keskustelijana tottunut vastaavissa tilanteissa saamaan ja antamaan enemmänkin osaanottavia repliikkejä.
Onko todellakin niin että tällä palstalla päästetään ulos sellaista tekstiä mitä kasvotusten ei tapahtuisi.
Toivon että jsk1234 jaksaa yhä jatkaa keskustelua täällä, koska tälläisiä kokemuksia me muut arvostamme.Kaikki keskustelijat eivät aina ole niin terveitä... Ja kuten eräs tuttuni sanoi, kaikille tulee "mustia hetkiä".
Suomi24-mittapuulla mitattuna Purjehduspalsta on kohtuullisen asiallinen.
- oiulkjhguyuio
Boyman....laita kokki kiinni ja nuku.
- vinetto
Mikä on vaarallisin neste veneissä?
- .....
Ei ainakaan alkoholi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1528953Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492669Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja292450- 522449
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971855- 971837
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231733Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä461275Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091197Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61136