Sunwind 27 itseskuuttaavan fokan plokit

skuupi

Onko otsikon veneen omistajia kuulolla? Mihin fokan skuuttiköysi menee skuuttikiskon plokilta? Ylös mastoon, josta maston juurelta plokin kautta sitloodaan? Vaiko keulan kautta? Ei osunut silmään mastossa plokia tuota varten.
Itselle (toistaiseksi) vieras vene siis, eikä ed. omistaja ole koskaan käyttänyt fokkaa.

Kuva olis vallan mainio, mutta jos joku ystävällinen osaa rautalangasta vääntää, niin olisin kiitollinen :-)

26

993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ff3

      "Kuva olis vallan mainio, mutta jos joku ystävällinen osaa rautalangasta vääntää"

      1.goto www.google.com
      2. type "self tack jib" (and press enter)
      3. click Images

      • skuupi

        Onko sulla Sunwind 27? Tiedätkö missä se "seuraava" ploki on?
        Googlen haulla kun näkyy sekä mastoon, että keulaan meneviä esimerkkejä.
        Mutta kiitos vinkistä, tämä google oli mulle ihan uusi.


    • 2 x kad 44

      Mulla oli fe74 jossa itse skuuttaava fokka, köysi lähti fokan alaliasmasta skuuttauskiskon blokiin, siitä ihan kumman puolen vaan genuan blokiin eli kiskot veneen reunoilla noin puolesta välissä pituus suunnassa ja siitä vinssiin jne. Näin muistaisin, toden näköosesti sundvindissa samalla tapaa. Muista voidella skuuttikisko ja blokin pyörät, niin toimii paremmin ja liian kireälle ei kannata purjeen alaliasmaa kiristää, muuten takertelee kiskolla ehkä, varmasti venekohtaosta.

      Ja voitelu aineena jotain johon ei hiekka yms. Takerru esim teflon suihke tai crc jne.

      • 2 x kad 44

        Muisti pätkii sillä aikaa vierähtänyt, eli lisäys edelliseen .

        Itseskuuttaavan blokin jälkeen köysi lähti etuvantin alakiinnitys helaan jossa oli bloki kiinni ja vasta tästä genuan blokiin jne.

        Toivottavasti ymmärsit perus ajatuksen.


    • FF 27 Charlotta
      • -Mika-

        Minusta näyttäisi kyllä siltä, että Charlottassa pitäisi fokan skuutin nousta kiskolta mastolle, eikä mennä keulaan. Sellainen ajatus tulee väkisin mieleen, kun katsoo kiskon kulmaa. Nyt skuutissa olevat voimat vääntää vaunua eteenpäin, eikä se ole tarkoitus. Jos skuutti nostettaisiin kiskolta mastolle (vaikkapa siihen puomin lenkkiin kiinnitettyyn plokiin) niin mikään voima ei väännä kiskoa, tulee vaan suoraa vetoa kuten ison skuutin levankivaunuunkin.

        Mulla ei ole Santtua, ihan eri vene on. Mutta kisko näyttäisi olevan ihan samanlainen ja samassa kulmassa kuin mullakin. Kun veneen ostin, vedin alkuun skuutin keulan kautta (kuten Charlottassa on nyt). Se toimi ihan ok kevyessä kelissä, mutta kovemmassa pyrki juuttumaan. Voitelin sitä sitten erilaisilla aineilla, niin se toimi tyydyttävästi.

        Sitten vaan pysähdyin katsomaan sen kiskon asentoa: Sen "päälipuoli" osoittaa ikäänkuin suoraan fokan kulman ja mastolla olevan silmukan puoleen väliin. Tai ainakin taaemmas, kuin fokan kulma. Joten kokeilin sitten maston kautta vetoa: Purje-> kisko-> masto-> kiskon päässä olevaan silmukkapulttiin kiinnitetty ploki -> vinssi. Tuon muutoksen jälkeen alkoi purje kulkea paljon keveämmin kiskolla, myös kovemmassa kelissä.

        Joten jätin sen maston kautta kulkevan sitten pysyväksi ratkaisuksi, oli se alunperin tarkoitettu sitten miten vaan.... ja on ollut ongelmaton. Kannellakin on vähemmän köysiä.


      • FF 27 Charlotta
        -Mika- kirjoitti:

        Minusta näyttäisi kyllä siltä, että Charlottassa pitäisi fokan skuutin nousta kiskolta mastolle, eikä mennä keulaan. Sellainen ajatus tulee väkisin mieleen, kun katsoo kiskon kulmaa. Nyt skuutissa olevat voimat vääntää vaunua eteenpäin, eikä se ole tarkoitus. Jos skuutti nostettaisiin kiskolta mastolle (vaikkapa siihen puomin lenkkiin kiinnitettyyn plokiin) niin mikään voima ei väännä kiskoa, tulee vaan suoraa vetoa kuten ison skuutin levankivaunuunkin.

        Mulla ei ole Santtua, ihan eri vene on. Mutta kisko näyttäisi olevan ihan samanlainen ja samassa kulmassa kuin mullakin. Kun veneen ostin, vedin alkuun skuutin keulan kautta (kuten Charlottassa on nyt). Se toimi ihan ok kevyessä kelissä, mutta kovemmassa pyrki juuttumaan. Voitelin sitä sitten erilaisilla aineilla, niin se toimi tyydyttävästi.

        Sitten vaan pysähdyin katsomaan sen kiskon asentoa: Sen "päälipuoli" osoittaa ikäänkuin suoraan fokan kulman ja mastolla olevan silmukan puoleen väliin. Tai ainakin taaemmas, kuin fokan kulma. Joten kokeilin sitten maston kautta vetoa: Purje-> kisko-> masto-> kiskon päässä olevaan silmukkapulttiin kiinnitetty ploki -> vinssi. Tuon muutoksen jälkeen alkoi purje kulkea paljon keveämmin kiskolla, myös kovemmassa kelissä.

        Joten jätin sen maston kautta kulkevan sitten pysyväksi ratkaisuksi, oli se alunperin tarkoitettu sitten miten vaan.... ja on ollut ongelmaton. Kannellakin on vähemmän köysiä.

        Muistaakseni kiskon kelkan rullien akselit ovat lähes kohtisuorassa plokilinjaan nähden. Vahvasti olen sitä mieltä että tuo on hyvä noin, mutta voin toki tutkia tuota toistakin vaihtoehtoa.


      • seppomartti
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Muistaakseni kiskon kelkan rullien akselit ovat lähes kohtisuorassa plokilinjaan nähden. Vahvasti olen sitä mieltä että tuo on hyvä noin, mutta voin toki tutkia tuota toistakin vaihtoehtoa.

        Kyllä skuuttikulman veto tulee edestä, muutenhan purje ei vetäisi venettä vaan olisi vain vaunua nostava komponentti. Eli Mikan fundeeraus vinosta vedosta vaunuun nähden on pätevä.


      • FF 27 Charlotta
        seppomartti kirjoitti:

        Kyllä skuuttikulman veto tulee edestä, muutenhan purje ei vetäisi venettä vaan olisi vain vaunua nostava komponentti. Eli Mikan fundeeraus vinosta vedosta vaunuun nähden on pätevä.

        Mielestäni kelkkaa vedetään siihen suuntaan, mihin plokin metallivahviste osoittaa ja se suunta on samansuuntainen niiden rullien kanssa, minkä avulla kelkka liukuu edes taas. Tuosta kuvasta ei kelkka ja sen rakenne erotu kunnolla.


      • Seppomartti
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Mielestäni kelkkaa vedetään siihen suuntaan, mihin plokin metallivahviste osoittaa ja se suunta on samansuuntainen niiden rullien kanssa, minkä avulla kelkka liukuu edes taas. Tuosta kuvasta ei kelkka ja sen rakenne erotu kunnolla.

        Minusta kuvassasi näkyy oikein hyvin, että veto tulee varsin vinosti eteen vaikka kiskoakin on kallistettu, veikkei riittävästi. Hyvä jos on toiminut. Isommalla purjeella ja kovassa tuulessa voisi olettaa kitkoja syntyvän ja jumittavan.


      • FF 27 Charlotta
        Seppomartti kirjoitti:

        Minusta kuvassasi näkyy oikein hyvin, että veto tulee varsin vinosti eteen vaikka kiskoakin on kallistettu, veikkei riittävästi. Hyvä jos on toiminut. Isommalla purjeella ja kovassa tuulessa voisi olettaa kitkoja syntyvän ja jumittavan.

        Kävin varmistamassa asian. Vaunun rullat ovat silmämääräisesti 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden. Perän puolen rullat horisontaalisesti ja keulan puolen rullat vertikaalisesti. Ts. hyvin pitäisi rullata vaikka veto tulee eteen-/ylöspäin. Mikalla lienee ollut erilainen kelkka.


      • -Mika-
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Kävin varmistamassa asian. Vaunun rullat ovat silmämääräisesti 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden. Perän puolen rullat horisontaalisesti ja keulan puolen rullat vertikaalisesti. Ts. hyvin pitäisi rullata vaikka veto tulee eteen-/ylöspäin. Mikalla lienee ollut erilainen kelkka.

        Ookkei...
        Vänkään silti hieman vastaan... ;)

        Sen kiskolla olevan plokin vetosuunta on siitä lähtevien käysien puolessa välissä. Siis niiden plokilta lähtevien köysien vektorisumma.
        Kun plokille tulee fokalta köysi (hieman etuviistosta) ja lähtee mastolle (suoraan ylös) niin vetosuunta on niiden puolessa välissä. Ja Charlotan kisko näyttäisi kuvien mukaan olevan juuri siihen suuntaan.

        Toki jos vaunulla on rullat siten, että keulan puoleiset on suunniteltu painamaan alaspäin ja perän puoleiset taas ottamaan juuri eteenpäin olevaa vetoa vastaan, on nykyinen järjestely luultavimmin sitten suunnittelijan suunnitelman mukainen.
        Mulla on kaikki rullat samoin päin keskenään, eli suunniteltu vedon suunta on kohtisuoraan kiskolta ulospäin, vektorisumman suuntaan. Erilainen siis.

        Mutta oikeastaan tämä oli hyvä huomio Charlottan kipparilta: Vaunuja on erilaisia ja vaunun rakenne määrää sen, että miten köydet kannattaa vetää.


    • gh34

      Tuossa etusivun vasemman palstan viimeinen kuva "keulakannen järjestelyjä" näyttää hieman ideaa FE 741:stä, eli paapuurin puoli, sitloodasta vinssiltä ja sprayhoodin alta paksuin köysi eteenpäin aina kuvassa näkymättömiin asti keulaan, sieltä takaisin itseskuuttaavan kiskon plokille, josta spinnuhaka fokan kulmaan. http://bit.ly/fe_741

      741:ssä on tasaisen viisto ruffi eli ei doghousea, joten linjat ovat suoria. Edelleenkään ei siis SW27:sta kokemusta, mutta sama veistämö sentään.

    • skuupi

      Kiitos vastauksista. Mikä lie blokki insinöörin päässä kun ei vaan ymmärrä ilman kuvaa? Löysin omasta veneestä nimenomaan etustaagin kiinnityspisteen takaa plokin paikan. Vene kun on vielä pressun alla, niin en vain osannut etsiä ankkuriboksin edestä :-)

      Ja samat löydökset, kuin Charlottastakin, eli köysiohjurit styyran puolella aina takavinssille asti. FE74:ssa näköjään voi tuoda kantta pitkin taakse asti ilman ohjureita...

      Keulan kautta siis. Johan helpottaa mieltä. Enää pitää seurata sitä ketjua, missä pohditaan köysien värejä :-D

      • Sw271

        Sunwind 27 itsellänikin ja juuri noin menee: eli purjeen skuuttikulmasta kiskon blokiin ja siitä keulan kautta taaksepäin. Minulla ei tosin ole mitään ohjuria, vaan tuotu vaan vanttien sisäpuolelta sitloodan suuntaan vinsseille. Olen valinnut aina sen puolen vinssin käyttöön, jonka uskon olevan enemmän tuulen puolella.


    • 1118

      Moi.
      On sw27, itseskuuttaava käytössä. Skuutti kulkee kiskolta ylös mastolle, koska se on genuannostin! Nostat fokan ylös spinnunnostimella ja laitat genuannostimen jaluskulmaan kiinni.

      Mulla on lisäksi fokan jaluskulmassa yksi ploki, jolta jalus/nostin tulee kiskolla olevaan plokiin kiinni. Tällä välityksellä saa helpommin kiristettyä ihan käsivoimilla.

      • 1118

        Ja tämä siis toimii hyvin eikä tarvitse koskaan käydä potkimassa vaunua. Uskon että näin se on suunniteltukin, koska vaunu on lähempänä vaakatasoa, kuin pysty-. Jos veisit jaluksen keulaharukselle, joutuisit tosiaan käydä liikuttamassa vaunua käsin.

        Kysy jos jäi vielä epäselväksi.


      • Skuupi
        1118 kirjoitti:

        Ja tämä siis toimii hyvin eikä tarvitse koskaan käydä potkimassa vaunua. Uskon että näin se on suunniteltukin, koska vaunu on lähempänä vaakatasoa, kuin pysty-. Jos veisit jaluksen keulaharukselle, joutuisit tosiaan käydä liikuttamassa vaunua käsin.

        Kysy jos jäi vielä epäselväksi.

        Kiitos hyvästä vinkistä!
        Siis kaksi nostintahan siinä on juu keulapurjeille. Toinen siis jalusköydeksi, nerokasta.

        Onko sulla muuten tuossa set-upissa mitään käyttöä taaemmille vinsseille?

        Tuleeko genuaa käytettyä, kun tuo fokka on noin kätevä?
        Tuleeko vauhtia lisää, vai kallisteleeko vain enempi?

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Aloittelevalle kaikki vinkit tulevat tosi tarpeeseen :-)


      • 1118
        Skuupi kirjoitti:

        Kiitos hyvästä vinkistä!
        Siis kaksi nostintahan siinä on juu keulapurjeille. Toinen siis jalusköydeksi, nerokasta.

        Onko sulla muuten tuossa set-upissa mitään käyttöä taaemmille vinsseille?

        Tuleeko genuaa käytettyä, kun tuo fokka on noin kätevä?
        Tuleeko vauhtia lisää, vai kallisteleeko vain enempi?

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Aloittelevalle kaikki vinkit tulevat tosi tarpeeseen :-)

        Käytän kyllä genuaa melkeinpä enemmän. Itseskuuttaava käytössä semmoisina päivinä, kun tiedän, että muita ei ole jeesaamassa, tai jos menosuunta on selvästi vastatuuleen ja kryssimistä on paljon tai koko ajan. Omassa isossani on kaksi reiviä, joita tulee myös aktiivisesti käytettyä kryssiessä hieman reippaampaan tuuleen. Pysyy vene pystymmässä ja matkustajat (jos eivät suoranaisia gasteja) tyytyväisempinä.

        Genua käytössä aina kun on toivetta jossain vaiheessa päivää nostaa spinnu. Eipä noiden keulapurjeiden vaihtaminenkaan ameriikantemppu ole. Ei kannata nostaa kynnystä vaihtaa liian korkeaksi jos keli muuttuu, tuuli kääntyy, tai määränpää vaihtuu!


      • 1118
        Skuupi kirjoitti:

        Kiitos hyvästä vinkistä!
        Siis kaksi nostintahan siinä on juu keulapurjeille. Toinen siis jalusköydeksi, nerokasta.

        Onko sulla muuten tuossa set-upissa mitään käyttöä taaemmille vinsseille?

        Tuleeko genuaa käytettyä, kun tuo fokka on noin kätevä?
        Tuleeko vauhtia lisää, vai kallisteleeko vain enempi?

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Aloittelevalle kaikki vinkit tulevat tosi tarpeeseen :-)

        Taaemmat vinssit tosiaan genualla käytössä. Toisinaan spinnulla. Vinssejä ei tunnu ainakaan mulla olevan liikaa. Päin vastoin.


      • 1118
        Skuupi kirjoitti:

        Kiitos hyvästä vinkistä!
        Siis kaksi nostintahan siinä on juu keulapurjeille. Toinen siis jalusköydeksi, nerokasta.

        Onko sulla muuten tuossa set-upissa mitään käyttöä taaemmille vinsseille?

        Tuleeko genuaa käytettyä, kun tuo fokka on noin kätevä?
        Tuleeko vauhtia lisää, vai kallisteleeko vain enempi?

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Aloittelevalle kaikki vinkit tulevat tosi tarpeeseen :-)

        Ja vielä: nuo muiden selittämät set upit on varmasti enemmän käytettyjä ja toimivaksi todettuja. Sw27:ssasi pääset tällä mun selittämällä kaikkein helpoimmalla, kun jalus ja falli on jo olemassa. Todnäk myös tarvittava ploki, ainakin vaunu.


      • FF 27 Charlotta
        Skuupi kirjoitti:

        Kiitos hyvästä vinkistä!
        Siis kaksi nostintahan siinä on juu keulapurjeille. Toinen siis jalusköydeksi, nerokasta.

        Onko sulla muuten tuossa set-upissa mitään käyttöä taaemmille vinsseille?

        Tuleeko genuaa käytettyä, kun tuo fokka on noin kätevä?
        Tuleeko vauhtia lisää, vai kallisteleeko vain enempi?

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Aloittelevalle kaikki vinkit tulevat tosi tarpeeseen :-)

        Sw27:n puolesta en voi vastata, omassa saman pituisessa st-fokka alkaa olla parhaimillaan alkaen 8 m/s tuulilla. Genoa 1 (isoin) 3 - 6 m/s tuulet. Genoa 3 6 - 9 m/s tuulet (ei laitaläskejä käytössä). 12 m/s tuulille tilasin juuri kovan kelin st-fokan. Yksin-/perhepurjehduksilla tuo st-kisko on vaan hemmetin kätevä tuulen noustessa.


      • seppomartti

        Teoreettinen pohdinta, koska en ole toiminut koskaan 1118 kuvaamalla tavalla. Tuo kahden fallin käyttö menee mielestäni väärin päin. Jos nostat fokan spinnufallilla, on falli kiinni mastossa staagia ylempänä. Todennäkoisesti purjeen toppi on poikittain ja molemmilla halsseilla väärä twisti. Lisäksi falli hankaa staagia. Fokka kannattaisi nostaa mieluummin fokan fallilla niin purje istuisi paremmin. Eli fallit päin vastoin?


      • 1118
        seppomartti kirjoitti:

        Teoreettinen pohdinta, koska en ole toiminut koskaan 1118 kuvaamalla tavalla. Tuo kahden fallin käyttö menee mielestäni väärin päin. Jos nostat fokan spinnufallilla, on falli kiinni mastossa staagia ylempänä. Todennäkoisesti purjeen toppi on poikittain ja molemmilla halsseilla väärä twisti. Lisäksi falli hankaa staagia. Fokka kannattaisi nostaa mieluummin fokan fallilla niin purje istuisi paremmin. Eli fallit päin vastoin?

        Voit olla täysin oikeassa. En ole katsonut niin tarkkaan fokan toppia sen ollessa nostettuna. Keularullana veneessäni on Facnor sd80. Siinä on köyttä ohjaamassa melko kookas rulla profiilin yläpäässä. Uskoisin, että käyttämäni spinnun falli tosiaan vääntää fokan toppia vähintäänkin johonkin suuntaan. Omalla kohdalla taisi valinta genuan fallin käyttämisestä fokan jalukseksi liittyä siihen, että genuan falli oli huonommassa kunnossa ja toinen falleista piti itseskuuttaavan rullaamisen takia muutenkin vaihtaa pidemmäksi.

        Kohta tuon tolpan saa taas nostaa pystysuuntaan veneen päälle, ni voi tarkastaa tuonkin asia muiden projektien mukana.


      • 1118
        seppomartti kirjoitti:

        Teoreettinen pohdinta, koska en ole toiminut koskaan 1118 kuvaamalla tavalla. Tuo kahden fallin käyttö menee mielestäni väärin päin. Jos nostat fokan spinnufallilla, on falli kiinni mastossa staagia ylempänä. Todennäkoisesti purjeen toppi on poikittain ja molemmilla halsseilla väärä twisti. Lisäksi falli hankaa staagia. Fokka kannattaisi nostaa mieluummin fokan fallilla niin purje istuisi paremmin. Eli fallit päin vastoin?

        Ei vaikuta millään tavalla twistiin se käyttääkö genuan vai spinnun fallia jaluksena/nostimena. St-fokka kun kiinnittyy siihen laakeroituun pähkylään, joka nostaa purjetta ylös. Purje tulee joka tapauksessa purjeen uran kohdalle kiinni, joten aivan sama mikä nostin sen pähkylän nostaa ja mistä suunnasta.

        Twistiin ylhäällä ja alhaalla vaikuttaa kyllä se, käyttääkö suoraa esim lyyrasakkelia, vai ainakin mun purjeeseen sopivampaa 90astetta kierrettyä sakkelia, jota mulla ei tosin ole kummassakaan päässä. Eipä tuntunut kovasti haittaavan menoa!

        Ja kuvaamani set up toimi jälleen moitteettomasti talven jälkeenkin.


    • seppomartti

      Oikein!. Ajatusvirhe on tekstissäni ylhäällä. Oletin fallin olevan kiinni purjeen topissa. Kun nostatkin leikarin välityksellä ("pähkylä"= leikari= swivel) furlerin foiliin niin falli voi olla staagin kiinnityskohdan ylä- tai alapuolella kun fallin vetokulma on 15-25 astetta purje nostettuna. Muilla kulmilla leikari ei välttämättä toimi. Pienillä kulmilla falli kiertyy itsensä ympäri ja rulla jumittuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1468
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe