Elän joka päivä pelossa

23vuotias

mikä ei tee elämästäni elämän arvoista. Joka ilta mietin mitä kamalaa huomenna voisi tapahtua. Ilta on aina ahdistavinta aikaa, jolloin alkavat myös ahdistuksen fyysiset oireet. Viime päivinä ihossa on tuntunut kummallista pistelyä ts. tikkuilua ja kutinaa ja korvat suhisevat. Mitä enemmän ahdistun tästä fyysisestä oireesta, sitä voimakkaampi se on ja sitä voimakkaammin uskon minulla olevan joku vakava sairaus, johon tulen todennäköisesti kuolemaan. Jo tämän asian kirjoittaminen tuottaa minulle ahdistusta.

Minulla on vilkas mielikuvitus ja kehittelen päässäni mitä sairaimpia tapoja kuolla tapaturmaisesti esimerkiksi auto-onnettomuudessa taikka katolta esineen tiputtua päähän. Mietin kuolemaa, tuskaa ja sairauksia joka ikinen päivä. Samoja tunteita ja ajatuksia minulla on ollut jo ihan pienestä lapsesta asti.

En koe pystyväni elämään normaalia elämää. En osaa nauttia mistään, en osaa juhlia, pitää hauskaa, elää hetkessä... joka ikiseen asiaan ja tilanteeseen liittyy ahdistus. Uskon, että kukaan ulkopuolinen ei voisi ikinä arvata minkälaista elämää elän sisimmässäni. Olen alkanut miettiä, että jos oikeasti joskus sairastun, niin olen kuluttanut koko ns. terveen elämäni sairaana olemiseen. Tämä ajatus saa minut tuntemaan syvää surua.

Ristiriitaista tässä on se, että kuoleman ja itsesuojelun ja turvallisuuden hakemisen ohessa ajattelen itsemurhaa hyvin usein. Pohdin erilaisia tapoja tehdä itsemurha ja pidän sitä jotenkin samalla myös lohduttavana asiana.

7

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parempaan päin

      Nuo korvien suhinat ja ihon pistelyt ovat normaaleja ahdistuneisuushäiriöissä. En tiedä mikä ne aiheuttaa mutta luullakseni epätasapaino jossain elimistön kemiassa. Ei niihin kukaan kuitenkaan kuole.

      Tässä omat vinkkini ahdistuksen lieventämiseen tärkeysjärjestyksessä:
      Kahvi ja kaikki kofeiinia sisältävä pois kokonaan
      Alkoholi pois
      Liikuntaa joka päivä vähintään tunti
      Magnesiumia lisäravinteena niin paljon kuin vatsa kestää

    • kirjoittele lisää

      En ole psykologi, mutta syynä saattaa olla perusturvattomuus. En koe että elämä kantaa, ja et ole löytänyt sitä omaa paikkaasi tässä suuressa "palapelissa". Onkohan sinulla ollut vauvana tai lapsena tilanteita, että sinut on jätetty, tai joutunut kuin pulaan, hätään? En tarkoita, että vanhempasi tai kotisi olisi ollut huono. Taustalla on myös kuoleman ja elämisen pelkoa.
      Pelkäät kuolemaan ja elämää, mutta vaihtoehtona on omatekoinen poislähtö. Itsemura vaihtoehtona on sinulla jotenkin hallita ja pitää kuitenkin ohjat elämästäsi. Tuo itsemurha on sinulla kuin keino ratkaista tilanne, jos olemassaolo muuttuu täysin sietämättömäksi.
      Kyllä sinin olisi hyvä jutella peloistasi jonkun luotettavan kanssa. Yritä keksiä jotain kivaa ja mukavaa, kun ajatukset pakkaavat päälle.

      • 23vuotias

        Kiitos vastauksista. Epäilyksesi osuvat aivan oikeaan. Minulla on ollut vaikea lapsuus. Olen joutunut kärsimään molempien vanhempieni mielenterveysongelmista sekä äitini alkoholiongelmasta. Olen joutunut pitämään huolta itsestäni, lapsuudessani ei ole ollut tervettä suhdetta aikuiseen, joka olisi antanut minulle turvaa tai tunteen turvallisuudesta. Muuta sukua minulla ei oikeastaan ole kuin perheeni.

        Muutin jo alle 18 vuotiaana pois kotoa, koska en jaksanut enää. Pidän silloin tällöin yhteyttä perheeseeni. Yleensä yhteydenotot tulevat minun puoleltani, koska kaikesta huolimatta kuitenkin välitän vanhemmistani. Olen onneksi pystynyt hyväksymään vanhempieni sairaudet, enkä niinkään tunne katkeruutta tai kaunaa heitä kohtaan. Se mitä on ollut ja tapahtunut, sitä ei voi muuttaa.

        Tässä ahdistuksen keskellä yritän elää mahdollisimman normaalia elämää. Olen kohta valmistumassa korkeakoulusta ja minulla on muutama harrastus. En käytä alkoholia lähes yhtään.

        Olen nyt miettinyt ja todennut, että voin olla ylpeä itsestäni sen takia, että olen saanut itse järjestettyä elämäni siihen mitä se nyt on surkeista lähtökohdista huolimatta. Toivoisin, että minä pystyisin jatkossa kontrolloimaan ahdistustani eikä se minua. Siihen on vielä matkaa. Minulla on ollut pitkä matka selvitä siihen missä nyt olen, vaikka olenkin vasta 23-vuotias.


    • Hei 23-vuotias

      Kiva, että jaksoit kuitenkin kirjoittaa.

      Myötätuntoa sinulle. Ei ole ihme, jos elämänhalusi on hukassa.
      Ihan ensiksi haluaisin sanoa, että tarvitset jotain apua ahdistuksesi voittamiseen. Se, että toisinaan ahdistaa, on tavallista, mutta jos ahdistaa koko ajan, on kyseessä sairaus, johon tarvitset siis apua. Onko sinulla ketään, jolle voisit kertoa ahdistuksestasi? Kirjoitat, että kukaan ulkopuolinen ei voisi ikinä aavistaa, millaista elämää elät sisälläsi. Löytyykö kuitenkaan edes yhtä ihmistä, jonka kanssa voisit keskustella? Terveyskeskuksesta tai mielenterveystoimistosta varmasti voisit saada apua.

      Joskus nuoruus on raskasta ja ahdistavaa aikaa. Uskon, että kun saat apua, ahdistus helpottaa ja elämä alkaa hymyillä.

      Siunausta sinulle
      Päivi-pappi Hämeestä

    • tulipa mieleeni.

      Morjens,

      Tuli mieleen tekstistäsi, missä kuvailt tilannettasi erään nuoren miehen tapaus.
      Hän työsti angsteistaan sarjakuvaa, piirsi ja kuvitti ruutu ruudulta.

      Esimerkiksi sinun tapauksessasi sarjakuvan nimi voisi olla "sata tapaa kuolla odottamatta tai tapaturmaisesti", tai sata asiaa joista murehdin tällä hetkellä --- elikkä tässä tämän tyyppisessä sarjakuvaterapiassa on idea se, että pelot konkretisoituivat sarjakuviksi sivuille, jolloin ne sai näkyviksi ja hallintaan. Kun ne olivat tällä tavoin hallinnassa, ne tulivat myös käsiteltyä yksi kerrallaan jolloin psyykkinen paine (=ansti) luonnollisesti väheni radikaalisti.

      Samalla kenties saatat työstää julkaisukelpoisen mestariteoksen, who knows, sillä sinä et ole ainoa joka kärsii tällaisesta.

    • 23 vuotias

      En erottanut viitettä sukupuolestasi, mies vai nainen? Olin sinun ikäisesi v.1961. Nuoret ihmiset eivät yleensä pidä siitä että vanhat ihmiset vastailevat viesteihinsä.

      Asperger-ominaisuudella varustettu, kouluttamaton ihminen kuten allekirjoittanut on kokenut elämässään paljon myös ahdistusta, muun eriarvoiseksi kokemansa ohella.

      Tänä aamuna melko napakkaa ahdistusta. Kokeilin ennen ylös petistä pomppaamista hengitysharjoitusta. Siinä käytän ns. mangneettineulaperinnettä.
      Mielikuvien avulla muutan kauas korpeen, paikkaan, joka on lapsuudesta tuttu.
      Pää aina auringon suuntaan. Klo 7 ehkä itäkaakossa.

      Sieltä päin otetaan sisäänhengitys. Uloshengitys länsiluoteeseen. Uloshengitys vie pois pahaa ahdistuneisuutta siivun kerrallaan.
      Jo 25 keskitettyä uloshengitystä auttaa hiukan, 100 enemmän. Sydänvikaiselle näissä on omat riskinsä. Jos sydänhäiriöitä tulee, hengitysharjoitus ei käy.

      Ahdistushäiriöinen voi käyttää ulkona liikkuessaan hengityksen ohjaamista. Samoin jonotuspaikoissa, mutta erityisesti sos-tilanteissa.

      Pelot, ahdistukset ja masennus. Eikö nuo paljon lähtene samalta alustalta - jojo varhais - tai murrosiässä syntyneistä traumaattisista kokemuksista?

      Toivo Lång
      Inkeroinen

    • Hei,

      Kuulostaa siltä, että hyötyisit ajatustesi ja kokemustesi jakamisesta jonkun luotettavan ihmisen kanssa.
      Jos haluat keskustella jonkun täysin ulkopuolisen ihmisen kanssa, keskusteluapua on saatavilla soittamalla Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen.
      Puhelut maksavat vain operaattorin veloittaman puhelumaksun.

      Valtakunnallisen kriisipuhelimen numero on 010 195 202. Puhelin päivystää arkisin klo 9-07, viikonloppuisin ja juhlapyhinä 15-07.

      Jos koet, että haluat kertoa olostasi kirjoittamalla voit ottaa meihin yhteyttä Tukinetin kautta (www.tukinet.net).

      Tukinet-live päivystää joka arkipäivä 15-19. Tukinetissä on myös foorumeita, joista on mahdollista löytää vertaistukea ihmisiltä, joilla on samankaltaisia kokemuksia.

      Lämpimin terveisin,
      SOS-kriisikeskus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      66
      5187
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      54
      3451
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      147
      2577
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2106
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      87
      1774
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1257
    7. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1229
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      194
      1182
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      90
      1179
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1126
    Aihe