Lukiouuditus

Lukiouudistuksesta on julkisuudessakin ollut jonkinverran puhetta, mutta tämä oli ainakin itselleni melkoisen herättävä kirjoitus:
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/lukiouudistuksen-lapselliset-fantasiat/?shared=39446-f19cc021-500
(jos linkistä ei suoraan pääse, löytyy ammparit.comin kautta haulla "lukiouudistus")

Asiasta voisi keskustella monen muunkin aiheen alla, mutta täällä etenkin sen takia, että ehdotus jättäisi jostain syystä pahimmillaan uskontoon kaksi pakollista kurssia, mutta esimerkiksi biologiaan tai historiaan ei yhtään. Uskonto siis jotenkin yleissivistyksen kannalta tärkeämpää kuin mikään luonnontieteistä tai humanistisista aineista.

Jos lukiosta voi jättää pois vaikkapa historian ja biologian, on paljon vaikeampi erottaa huuhaauskomuksia ja "opetuksia" faktoista. Yhtä tärkeää on tietysti tuntea uskontojen perusteetkin, ja pystyä vertailemaan niitä nähdäkseen mistä ja miten ne ovat nousseet ja mistä niiden keskeisissä opeissa on kysymys.

Itse ainakaan en lukiota aloittaessani tiennyt vielä millaiseen jatkokoulutukseen aion lukion jälkeen hakeutua, ja olen pelkästään tyytyväinen että luin paljon jatko-opintoihin liittymätöntä (jatkokurssitkin biologiasta ja kemiasta, laaja fysiikka jne), kaikki ovat olleet omalla tavallaan hyödyllisiä ja lisänneet ymmärrystä maailmasta ja yhteiskunnasta. Historiassa tuli paljon "turhaa" tietoa, mutta myös ymmärrystä laajemmista kaarissa kansojen ja valtioden kehityksestä ja vaiheista, ja miten nämä kaikki vaikuttavat edelleen jollain tavoin taustalla.

10

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+1

      "miten ne ovat nousseet ja mistä niiden keskeisissä opeissa on kysymys."

      Sitä on sitten kun on uskontoja harrastanut saada nähdä että kouluopetus on ollut melkein täysin turhaa uskonnon osalta. Monissa kohtaa ei oltu koulussa edes englanninkielisen wikipedian tasolla.

      • Noh, omana lukioaikana ei vielä wikipediaa ollut, ja koko www-maailmakin oli vasta aivan aluillaan piti tyytyä siihen mitä oli saatavilla. Kirkkohistoria ja maailman uskonnot olivat koko uskontokurssien mielenkiintoisimmat, mutta ei ehkä niin kuin opettaja ja kirjojen laatijat olivat suunnitelleet.
        Olin jo silloin jossain määrin uskontokriitinen, ja nuo kurssit onnistuivat vain vahvistamaan omia epäilyjä. Etenkin kirkkohistoria avasi kriitttiselle lukijalle hyvin koko kristinuskon mädännäisyyden alkuaikojen valtapolitiikasta alkaen.
        Maailman uskonnot taas avasi kohtuullisen hyvin näkemään, millaisista epäloogisuuksista ja muista päättömyyksistä kaikissa nykyisissa valtauskonnoissa on kyse.
        Jotkut ehkä ymmärsivät asiat eri tavalla kuin minä.

        Wikipedia tai ei, pitäisin edelleen lukiossakin jonkinlaista uskontojen yleiskatsausta tärkeänä, mutta vielä tärkeämpänä pidin luonnontieteitä ja humanistisia aineita uskontoon verrattuna.


      • eipaljonhyötyä
        jimmyogg kirjoitti:

        Noh, omana lukioaikana ei vielä wikipediaa ollut, ja koko www-maailmakin oli vasta aivan aluillaan piti tyytyä siihen mitä oli saatavilla. Kirkkohistoria ja maailman uskonnot olivat koko uskontokurssien mielenkiintoisimmat, mutta ei ehkä niin kuin opettaja ja kirjojen laatijat olivat suunnitelleet.
        Olin jo silloin jossain määrin uskontokriitinen, ja nuo kurssit onnistuivat vain vahvistamaan omia epäilyjä. Etenkin kirkkohistoria avasi kriitttiselle lukijalle hyvin koko kristinuskon mädännäisyyden alkuaikojen valtapolitiikasta alkaen.
        Maailman uskonnot taas avasi kohtuullisen hyvin näkemään, millaisista epäloogisuuksista ja muista päättömyyksistä kaikissa nykyisissa valtauskonnoissa on kyse.
        Jotkut ehkä ymmärsivät asiat eri tavalla kuin minä.

        Wikipedia tai ei, pitäisin edelleen lukiossakin jonkinlaista uskontojen yleiskatsausta tärkeänä, mutta vielä tärkeämpänä pidin luonnontieteitä ja humanistisia aineita uskontoon verrattuna.

        Enpä ole vielä törmännyt tilanteeseen, jossa yhdenkään uskonnon tuntemisesta olisi ollut mitään hyötyä ja olen sentään reissannut työni puolesta joka mantereella.


      • komppaan
        eipaljonhyötyä kirjoitti:

        Enpä ole vielä törmännyt tilanteeseen, jossa yhdenkään uskonnon tuntemisesta olisi ollut mitään hyötyä ja olen sentään reissannut työni puolesta joka mantereella.

        Näinhän se on. Ei siellä koulussa käsitellä horoskooppeja, astrologiaa tai joulupukkiakaan.


      • komppaan kirjoitti:

        Näinhän se on. Ei siellä koulussa käsitellä horoskooppeja, astrologiaa tai joulupukkiakaan.

        astrologia tai joulupukki eivät ole soluttautuneet yhteiskuntaan niin kattavasti kuin uskonnot, joten uskonnoista on hyvä tietää. Sitten kun sekin taikausko on väistynyt täysin marginaaliin, niin sitten uskonnoistakaan ei tarvitse niin välittää tai tietää.

        Mutta siltikin, kummallista tuossa työryhmän ehdotuksessa mielestäni on kaiken muun surkeuden seassa erityisesti se, että uskonnon opetukselle määrätään kaikille 2 pakollista kurssia, mutta millekään luonnontiedeaineelle tai humanistiselle aineelle ei yhtään pakollista kurssia.
        Uskontoa olisi siis pakko lukea, mutta perinnöllisyydestä, DNA:sta, RNA:sta tai mistaan muustakaan biologian perusteista ei ylioppilaan muka tarvitsisi tietää välttämättä yhtään mitään.


      • Kalju Pitkätukka
        jimmyogg kirjoitti:

        astrologia tai joulupukki eivät ole soluttautuneet yhteiskuntaan niin kattavasti kuin uskonnot, joten uskonnoista on hyvä tietää. Sitten kun sekin taikausko on väistynyt täysin marginaaliin, niin sitten uskonnoistakaan ei tarvitse niin välittää tai tietää.

        Mutta siltikin, kummallista tuossa työryhmän ehdotuksessa mielestäni on kaiken muun surkeuden seassa erityisesti se, että uskonnon opetukselle määrätään kaikille 2 pakollista kurssia, mutta millekään luonnontiedeaineelle tai humanistiselle aineelle ei yhtään pakollista kurssia.
        Uskontoa olisi siis pakko lukea, mutta perinnöllisyydestä, DNA:sta, RNA:sta tai mistaan muustakaan biologian perusteista ei ylioppilaan muka tarvitsisi tietää välttämättä yhtään mitään.

        Kun ylioppilaiden luonnontieteiden tuntemus romutetaan lopullisesti tekemällä
        lukio-opinnoista irtokarkkihylly, astrologia ja muu hömpänpömppä saa entistä tukevamman jalansijan yhteiskunnassamme.

        Tällä hetkellä kaikenlaiset meridiaanit(ihmisen kehon energiakanavat), chakrat, energiatasot, astrologia ja humpuukihoidot ovat valtavirta-ajattelua etenkin ammattikorkeakoulutettujen naisten keskuudessa.

        Tohtorikaksoset julkaisivat juuri kirjan "Paranormaalin ensyklopedia",
        tunnettu ex- urheilija elättää itsensä yritysastrologina, jne.

        Vaikka ihmiset eroavat kirkosta sankoin joukoin, ei se tarkoita sitä, että he kaikki olisivat rationalisteja.
        Moni hakee sisältöä elämäänsä New Age- huuhaan irrationaalisesta irtokarkkilaarista.


      • Kalju Pitkätukka
        Kalju Pitkätukka kirjoitti:

        Kun ylioppilaiden luonnontieteiden tuntemus romutetaan lopullisesti tekemällä
        lukio-opinnoista irtokarkkihylly, astrologia ja muu hömpänpömppä saa entistä tukevamman jalansijan yhteiskunnassamme.

        Tällä hetkellä kaikenlaiset meridiaanit(ihmisen kehon energiakanavat), chakrat, energiatasot, astrologia ja humpuukihoidot ovat valtavirta-ajattelua etenkin ammattikorkeakoulutettujen naisten keskuudessa.

        Tohtorikaksoset julkaisivat juuri kirjan "Paranormaalin ensyklopedia",
        tunnettu ex- urheilija elättää itsensä yritysastrologina, jne.

        Vaikka ihmiset eroavat kirkosta sankoin joukoin, ei se tarkoita sitä, että he kaikki olisivat rationalisteja.
        Moni hakee sisältöä elämäänsä New Age- huuhaan irrationaalisesta irtokarkkilaarista.

        Kun katsoo kaikenlaisten selvänäkijöiden, astrologien ja meedioiden palvelutarjontaa, on vaikea nähdä taikauskkon olevan marginaali-ilmiö.


      • Kalju Pitkätukka kirjoitti:

        Kun katsoo kaikenlaisten selvänäkijöiden, astrologien ja meedioiden palvelutarjontaa, on vaikea nähdä taikauskkon olevan marginaali-ilmiö.

        Noin kaksi kolmasosaa suomalaisista uskoo johonkin yliluonnolliseen juttuun eli kovin on yleistä. Ajatustenluku ja horoskoopit taisi olla kärjessä.


      • Kalju Pitkätukka kirjoitti:

        Kun katsoo kaikenlaisten selvänäkijöiden, astrologien ja meedioiden palvelutarjontaa, on vaikea nähdä taikauskkon olevan marginaali-ilmiö.

        Olet oikeassa. Lähinnä tarkoitin edellä, että astrologia ym. eivät ole yhteiskunnan toiminnassa niin näkyvästi ja voimakkaasti vaikuttava tekijä kuin uskonnot.
        Huolestuttavaa on, jos tuo huuhaa nousee, eikä uskonnon valta-asemakaan murene.


    • "Uskonto siis jotenkin yleissivistyksen kannalta tärkeämpää kuin mikään luonnontieteistä tai humanistisista aineista. "

      Jatkuvasti saan kuulla yliopistojen opettajilta, että oppilaiden lähtötiedot ovat huonontuneet (varsinkin matematiikassa) ja kun huonolle pohjalle rakentaa, voi vain kuvitella, miten surkeita kyhäyksiä niistä syntyy.

      Jos ajatellaan ihan raa'asti Suomen hyödyn kannalta, jää uskonto vertailussa sinne pohjalle. Näkisin, että taideaineetkin ovat merkityksellisempiä siinä suhteessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe