Miten suomalaisen tulee esitellä itsensä englanninkielisissä maissa? Kuuluuko nimi ääntää suomalaisittain ja tavata sitten kirjain kirjaimelta vastapuhujalle?
Entä jos muuttaa pitemmäksikin aikaa vaikka Amerikkaan? Kuuluuko nimi ääntää suomalaisittain vai opetella lausumaan se samalla tavalla kuin amerikkalaisetkin sen lausuvat?
Miten toimitaan öökkösten kohdalla?
Suomalaisesta nimestä.
7
240
Vastaukset
- Ainoa tapa
Kyllä ääntämisasu tulee muuttaa amerikkalaisille helpommaksi. Joissain tapauksissa esim. ääkkösten kohdalla on kirjoitusasukin muutettava. Esim. Japaniin muutettaessa nimi vaatiikin isomman remontin ja sitten sama rumba uudelleen, kun eläköityy ja palaa Suomeen. Näin se menee.
- maailmanmatkaajaa
Kiitos!
Miten esim ä-kirjain muutetaan amerikkalaisystävällisemmäksi? Sellainen kuitenkin löytyy sukunimestä. - nimi pysyy
Ehdottomasti nimi suomalaisittain. Minun nimeni ei muutu miksikään. Sen sijaan voi ottaa tavan: Olen xx, mutta voit kutsua minua XY:ksi. Tuo toinen versio on sitten paikallisille helppo.
Tyyliin: Olen Juhani, mutta voit kutsua minua nimellä John.- John Smith
Ihan hyvin voi pyytää edelleen sanomaan Juhaniksi, luultavasti lausuvat hieman väärin, mutta siitä ei pidä vain välittää. Ulkomailla ei yleensä olla niin tarkkoja, jos lausuminen menee hieman pieleen - se on suomalaisten omaa arkuutta. Olen itse työskennellyt monikansallisessa yrityksessä melkein 20 vuotta ja kyllä kaikista käytetään ihan omaa nimeä. Se on jo kunnioituksen osoitusta, että edes yrittää sanoa toisen oman nimen, eikä ala vääntämään sitä miksikään muuksi.
Kyllä omasta identiteetistään voi pitää kiinni myös ulkomailla ja olla ylpeä omasta nimestään. Eivät ulkomaalaisetkaan Suomessa muuta Francoiseasta Matiksi. Sitten jos joku joutuu sen nimen kirjoittamaan, niin sen voi sitten tavata. Englanninkielisissä maissa on muuten ihan yleistä, etteivät he osaa kirjoittaa edes toisten englanninkielisiä nimiä aina oikein, vaan nekin tavataan.
- maailmanmatkaajaaa
Kiitos kaikista vastauksista!
- avadvvsd
Ulkomailla asuneena, ei ole tullut mieleenikään alkaa muuttamaan omaa nimeäni ulkomaisempaan suuntaan. Lempinimet ovat asia erikseen, ja niitä minulle on kyllä keksitty :) Mutta esittelen itseni oikealla nimellä, ja vastapuoli lausuu miten osaa/tahtoo.
- Nimnimnimet
Usein vanhemmat antavat lapselleen jo valmiiksi kansainvälisen nimen, kuten Laura, Emma tai Kristian ajatellen mahdollista tulevaa tarvetta. Sitten myöhemmin ulkomailla useimmat ihmiset haluavat kuitenkin kuulla nimenomaan, miten nimi lausutaan kotoperäisesti ja koettavat matkia sitä.
Tytöille on muuten Suomessa tarjolla paljon enemmän kansainvälisessä asussa olevia nimiä. Johtuneeko sitten siitä, että vieraskieliset naisennimet päättyvät usein a:han, kun taas miesten nimiin suomalaisten on pitänyt lisätä loppuun i, jotta se istuu suomalaiseen käyttöön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 305627
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus112921- 1862219
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1631703Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan731517Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike321404Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141354En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.731287- 941185
viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2201162