Rauhansanalaisuudesta on irtoamassa tai jo irronnut 200 henkilön ryhmä Skutnäsissä ja Näsissä. Tämä Skutnäsin suunta kannattaa lasten ruumiillista kurittamista.
Rauhansanalaisista on pari vuotta sitten eronnut Amerikassakin noin 200 henkilön ryhmä, joka perusti oman kirkon Grace Apostolic Lutheran Church, joka ei kuulu rauhansanalaisten ALCA:han. Nämä andersonilaiset uskovat uudestisyntymisen tapahtuvan kasteessa.
Rauhansanalaisuudessa on monien mielestä Suomessa myös sisäinen hajaannus ruotsinkielisen konservatiivisemman LFF:n ja suomenkielisen liberaalimman LYRS:in välillä. Osittain tämä pitää myös paikkaansa. Myös Amerikassa samassa kylässä saattaa olla kaksi rauhansanalaisten ALC-kirkkoa, joista toisessa käyvät liberaalimmat ja toisessa konservatiivisemmat rauhansanalaiset. Tämä jako liberaaleihin ja konservatiivisiin rauhansanalaisiin on tapahtunut rauhansalaisissa käsittääkseni 1990-luvun ja 2000-luvun aikana.
Esikoislestadiolaisista on nyt mahdollisesti eroamassa ryhmä, joka ei hyväksy "Lapin vanhimpien" ajamaa päätöstä, jonka mukaan esikoislestadiolaiset alkaisivat itse jakamaan sakramentteja, eivätkä enää ottaisi niitä vastaan ainakaan pelkästään evlut-kirkolta. Tämä ryhmä lienee myös useimpien kannattajiensa osalta liberaalimpi ja varsinkin kirkkomyönteisempi kuin esikoislestadiolaisuuden päälinja. Ilmeisesti moni tuon opposition kannattajista uskoo myös uudestisyntymisen tapahtuvan kasteessa.
Töröläläisyydessäkin tapahtui hajaannus vuosien 2003-2004 aikana, jolloin parisataa sveeniläistä erkaantui omaksi ryhmäkseen ja perusti kirkkoja nimeltä Grace Apostles Lutheran Church. Nämä sveeniläiset eivät hyväksyneet töröläläisyyden eksklusiivista seurakuntaoppia, ja olivat myös hieman liberaalimpia. Sveeniläisten johtaja Sven Johansson on ainakin kerran saarnannut rauhansanalaisten kirkossa.
Tässäpä tuli varmaankin lueteltua kaikki lestadiolaisuuden hajaannukset tällä vuosituhannella.
Uusimmat hajaannukset esikoisissa ja rauhansanalaisissa
125
1185
Vastaukset
- yht.lasku
"Esikoislestadiolaisista on nyt mahdollisesti eroamassa ryhmä"
En tiedä, onko eroamassa mitään "ryhmää".
Itse en ainakaan kuulu tuollaiseen ryhmään. Elän kuten ennenkin - minut on kastettu luterilaisessa seurakunnassa ja myös konfirmoitu siellä. Kuolenkin luterilaisena.
Olen syntynyt vanha-lestadiolaiskristilliseen yhdistykseen (nimetkin matkalla muuttuvat) kuuluvaan perheeseen. Olen ollut seuroissa lapsena ja nuorena ja aikuisena ja vielä vanhanakin aika ajoin. Muuttuuko siinäkään mikään? Uskon, että ystäväni ovat ystäviäni edelleenkin.- näino
"Olen syntynyt vanha-lestadiolaiskristilliseen yhdistykseen (nimetkin matkalla muuttuvat) kuuluvaan perheeseen."
Yht.lasku, et varmasti ole niin vanha, että olisit kuulunut rauhanyhdistykseen tai sitä edeltäneeseen lestadiolaisuuteen. Esikoislestadiolaisuuden nimi on yli 100 vuotta vanha. Yhdistyksen virallisena nimenä on tosiaan ollut VLKY, mutta muutettu vastaamaan käytössä olevaa nimeä, eikä sotkeudu niin helposti vanhoillislestadiolaisuuteen.
- perusteet on vahvat
Pakkohan se on uskoa mitä Jumalan sanassa Raamatussa sanotaan. Miksi leikkiä uskovaa, ellei usko!!??
Miksi yleensäkään kastaa ihmistä, ellei usko mitä Pietari ja Paavali Kasteesta opettavat??!! Usko ja Kaste, ilman toista ei ole toistakaan. Joka uskoo ja Kastetaan se pelastuu, tämä on Kristuksen itse julistama oppi.. Kuinka joku yleensä uskoo pelastuvansa ilman että uskoo Kristukseen, sitä on todella vaikea käsittää.
Pahinta esikoislestadiolaisten nykytilassa on usko erehtymättömiin johtajiin, kun Raamatusta tiedämme kuinka syvällä metsässä nämä erehtymättömät ovat Kristuksen opista. Lain sotkeminen evankeliumiin ja ihmisen tekeminen toisen ihmisen Jumalaksi ovat vakavia hereesioita kumpikin. Jumalan pilkkaamista.
Joh. 3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
_____
1. Joh. 5:5 Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?
1. Joh. 5:6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
1. Joh. 5:7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
1. Joh. 5:8
- Henki
- ja vesi
- ja veri,
- ja ne kolme pitävät yhtä.
1. Joh. 5:9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.
1. Joh. 5:10 Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.
1. Joh. 5:11 Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassansa.
_________
Ap. t. 2:37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
Ap. t. 2:38 Niin Pietari sanoi heille:
"Tehkää parannus
ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen
- syntienne anteeksisaamiseksi,
- niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Ap. t. 2:39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
_________
Room. 6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
Room. 6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
Room. 6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
Room. 6:6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
Room. 6:7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
Room. 6:8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
Room. 6:9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
Room. 6:10 Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
Room. 6:11 Niin tekin ...
- pitäkää itsenne synnille kuolleina,
- mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.- yht.lasku
Anteeksi, oliko tuo vastaus kenelle? Vai kommentti aiheeseen "hajaannukset lestadiolaisuudessa"?
- Jeesus elää srk:ssa
yht.lasku kirjoitti:
Anteeksi, oliko tuo vastaus kenelle? Vai kommentti aiheeseen "hajaannukset lestadiolaisuudessa"?
Vastaus vuotaa ylivuotaneesta itsetietoisuudesta, jolla ei tietenkään ole mitään tekemistä Esikoisuuden kanssa. Raamatun lauseet ovat tietenkin hyviä mutta eri yhteyteen.
Eikä toisekseen Esikoisuus mihinkään hajoa eikä voi edes huonosti, vain nämä itsetietoiset omalla tavalla raamattua selittävät ovat heitteillä, siis jokaisen tuulen vietävissä.
Kristuksen seurakunta on erehtymätön, Pyhä Henki ja me olemme päättäneet. Vain yksittäiset ihmiset erehtyvät, varsinkin silloin kun aletaan pitämään itseään jonain tietävinä. Tästä on näinä viimeisinä vuosi kymmeninä niin hyvä esimerkki. - Mustamaalarit asiall
Nuinhan se ei ole kyllä meidän oppimme on täydellinen kristuksenoppi, turha sitä on yrittää valheellisesti vääristella miksikään muuksi. Ei valhekaan valkeammaksi muutu vaikka olisi kunka paljon raamatunlauseita valheen perässä.
- perusteet on vahvat
yht.lasku kirjoitti:
E on vastaus niille joilla on totinen halu tulla autuaaksi ja löytää tie armollisen Jumalan luokse.
Esikoilestadiolaisia on niin paljon tarpomassa ihmisoppien suossa, kiusattuina ja rasitettuina sadoilla ihmiskäskyillä. - woi woi heittiä
Jeesus elää srk:ssa kirjoitti:
Vastaus vuotaa ylivuotaneesta itsetietoisuudesta, jolla ei tietenkään ole mitään tekemistä Esikoisuuden kanssa. Raamatun lauseet ovat tietenkin hyviä mutta eri yhteyteen.
Eikä toisekseen Esikoisuus mihinkään hajoa eikä voi edes huonosti, vain nämä itsetietoiset omalla tavalla raamattua selittävät ovat heitteillä, siis jokaisen tuulen vietävissä.
Kristuksen seurakunta on erehtymätön, Pyhä Henki ja me olemme päättäneet. Vain yksittäiset ihmiset erehtyvät, varsinkin silloin kun aletaan pitämään itseään jonain tietävinä. Tästä on näinä viimeisinä vuosi kymmeninä niin hyvä esimerkki.Herra sun ressukan vielä armossaan pelastakoon tuosta suosta.
Lainaamani Jumalan sana on juuri tähän tilanteeseen, jossa koko esikoislestadiolaisuus on liukumassa iisaksonilaisten virittämään ansaa, ihmisoppeineen ja ihmiskäskyineen.
LIhanpyhitys oppi kaikkine kommervenkkeineen on kotoisin omavanhurskaus per'keleeltä. Jeesus sekä vanhurskauttaa että pyhittää häneen uskovat.
Vanhurskaaksi ei tulla tekemällä, vaan uskomalla! Älä enää petä itseäsi!! - varo sä petollinen
Mustamaalarit asiall kirjoitti:
Nuinhan se ei ole kyllä meidän oppimme on täydellinen kristuksenoppi, turha sitä on yrittää valheellisesti vääristella miksikään muuksi. Ei valhekaan valkeammaksi muutu vaikka olisi kunka paljon raamatunlauseita valheen perässä.
Jos Kristus joka on meidän häneen uskovien vanhurskaus ja pyhitys, on sinulle valhe, niin olet joutuva kadotukseen.
- ajankello
Mustamaalarit asiall kirjoitti:
Mustamaalari, VANHURSKAAKSI EI TULLA TEKEMÄLLÄ TAI TEKEMÄTTÄ vaan USKOMALLA!!
Jos tätä ei ymmärrä, on asiat huonosti.
Ei siis uskomalla uskoonsa tai liikkeeseen tai sen johtohenkilöihin vaan JEESUKSEEN. Tulihan tämä nyt selväksi? - upupup
yht.lasku kirjoitti:
upup
- Ei erehtymätön
Jeesus elää srk:ssa kirjoitti:
Kristuksen seurakunta on erehtymätön, Pyhä Henki ja me olemme päättäneet. Vain yksittäiset ihmiset erehtyvät, varsinkin silloin kun aletaan pitämään itseään jonain tietävinä. Tästä on näinä viimeisinä vuosi kymmeninä niin hyvä esimerkki.Kristuksen seurakunta ei ole erehtymätön. Esimerkkinä tästä Laodikean seurakunta.
Johtajat voivat viedä koko seurakunnan harhaan, kuten EL-seurakunnalle on käymässä.
Ilm. 3:14-19.
14 Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku:
15 Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!
16 Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
19 Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus. - näino
Ei erehtymätön kirjoitti:
Kristuksen seurakunta ei ole erehtymätön. Esimerkkinä tästä Laodikean seurakunta.
Johtajat voivat viedä koko seurakunnan harhaan, kuten EL-seurakunnalle on käymässä.
Ilm. 3:14-19.
14 Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku:
15 Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!
16 Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
19 Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.Tämä ei päde herätysliikkeen viralliseen linjaan, vaan niihin, jotka eivät hyväksy sitä. Ne ovat penseitä.
- teu.
Voidfaan Lestaadiolaisuudesta puhua , mutta VL:n lesta hän on vain
VL:n-Lesta jokaisessa hajaannuksessa jos laskin oikein heillä on 37 .
eroa 1901 lähtien, eli kaikki ei viellä tullut . Silti es /lessut kiinnostaa
ja kaikki mistä voisi saada sellaista palsamia haavoille . - Kiukkkuinen nainen
En ole aiemmin koskaan ottanut julkisesti kantaa esikoisuuden hajaannuksiin,mutta nyt otan.Missä on Lapin Vanhempien vastuuntunto? He tuleevat ja sotkevat vuosikymmenten välein vouhotuksellaan ottaa milloin mikäkin sakramentti esikoisuuden omiin käsiin.Onkohan yksikään" Lapin Vanhin" koskaan keskustellut kenenkään suomalaisen ev.lut.papin kanssa siitä ahdistuksesta ja tuskasta,mitä heidän touhunsa aiheuttavat suomalaisissa esikoisissa ja samalla Suomen evankelisluterilaisen kirkon jäsenissä?Kuka ja ken sitten vihkisi suomalaiset avioliittoon,siunaisi haudanlepoon ..jne? Suututttaa ja harmittaa heidän suhtautumisensa.He vaikuttavat olevan "Lapin tyhmimmät ja vastuuttomimmat."
- mikä on Sakramentti
Katsoppas (aiheestakin) kiukkuinen, kun esikoislestadiolaisilla ei olekkaan kuin yksi sakramentti.persoonallisuuksien Sakramentti, jollaista Raamattu ei tunne ollenkaan.
Kaiken muun Jumalan sanan ja Jeesuksen aseettamat Pyhät Sakramentit he ovat valheillaan jo selittäneet itseltään pois. - uikki
mikä on Sakramentti kirjoitti:
Katsoppas (aiheestakin) kiukkuinen, kun esikoislestadiolaisilla ei olekkaan kuin yksi sakramentti.persoonallisuuksien Sakramentti, jollaista Raamattu ei tunne ollenkaan.
Kaiken muun Jumalan sanan ja Jeesuksen aseettamat Pyhät Sakramentit he ovat valheillaan jo selittäneet itseltään pois.Nyky kirkkohan näissä sakramenteissaan edustavat "katolilaisuutta". Synnillä tehdään kauppaa. Esim. lastakin pidetään jo syntisenä ja pahana ihmisenä kastetilaisuudessa. Mikäli sinulle Katollisen kirkon sakramentit edustaa kristillisyyttä, olet pahasti eksyksissä.
- kellokäy
uikki kirjoitti:
Nyky kirkkohan näissä sakramenteissaan edustavat "katolilaisuutta". Synnillä tehdään kauppaa. Esim. lastakin pidetään jo syntisenä ja pahana ihmisenä kastetilaisuudessa. Mikäli sinulle Katollisen kirkon sakramentit edustaa kristillisyyttä, olet pahasti eksyksissä.
Älä uikki hyvä usko valheisiin. Ota itse selvää, lue Katekismustasi, isoa ja vähää. Kun nämä olet lukenut tutustu sitten Tunnustuskirjoihin. Saatat yllättyä.
- teu,
kellokäy kirjoitti:
Älä uikki hyvä usko valheisiin. Ota itse selvää, lue Katekismustasi, isoa ja vähää. Kun nämä olet lukenut tutustu sitten Tunnustuskirjoihin. Saatat yllättyä.
""kellokäy""
Tuossa ,sanottiin Katrlismukseen , ja Tunnustuskirjoihin , oiken
mutta pitää tutkiä myös Tunnustuskijojen Puolistus puheet .
silloin voi saavuttaa kaikkien kautta sen mitä tarvii ..
Kauniit asiat tätäkautta .. - Voi aikoja
Naiset ovat toisinaan kiukkuisia vaihdevuodet varmaankin on vaan. Lue 8 autuuden tuntomerkkiä. Löytyykö ne kaikki.kirkossa voi käydä edelleen ehtoollisella vaikka asuisitte siellä mutta miksi ihmeessä olette viemässä sitä meiltä pois ei kukaan ole pakottanut rukoushuonelle jos se tuntuu niin pahalta
- korvatulppa
Voi aikoja kirjoitti:
Naiset ovat toisinaan kiukkuisia vaihdevuodet varmaankin on vaan. Lue 8 autuuden tuntomerkkiä. Löytyykö ne kaikki.kirkossa voi käydä edelleen ehtoollisella vaikka asuisitte siellä mutta miksi ihmeessä olette viemässä sitä meiltä pois ei kukaan ole pakottanut rukoushuonelle jos se tuntuu niin pahalta
"Voi aikoja"
Itse itsennehän olette erottamassa kirkon sakramenttiyhteydestä Huom! wanhinten neuvon mukaan.
Tulette jäämään wanhinten kanssa historiaan hajoittamalla esikoisuuden Suomessa. Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
Tämähän kysyy vain lapsen mieltä, onko sinulla lapsen mieli?
Oletko kysynyt yön hiljaisina tunteina itseltäsi, jos nyt kuolen, olenko valmis jättämään tämän maailman sillä oikealla uskolla mistä Jeesus opettaa.
Oletko oikeasti vakuuttunut että paikkasi on taivaassa?
jos et niin rukoile Jumalaa avuksesi ja tule lapseksi, heh, yksinkertaista eikö totta?
Meillä on voimallinen, kaikkitietävä Jumala taivaassa, Häneltä voimme pyytää niin Hän varmasti kuulee sinua ja niitä jotka hätäänsä Häntä huutavat.
Älkää raivotko wanhimmille! Ottakaa selvää miksi he tulevat antamaan apua! He tulevat siksi, että joku/jotkut pyytävät! MIksi pyytävät? Haluavat heidän avullaan päästä päällimmäisiksi.
Kysykää itseltänne, kuka pyysi warsovan liiton joukot Tsekkoslovakiaan? he tulivat, kun apua pyydettiin.- älähä sie vouhkaa ny
Woi hyvä Jumala, eikö vihne todellakaan tiedä ettei kukaan esikoislestadiolainen täällä raivoa, vaan haluaa kertoa johtajillemme tämän ainoan toimivan väylän kautta että he ovat valinneet väärän tie kuunnellessaan Jellivaaran iisaksonilaisia.
- 13+16
Joo suureen tarpeeseen vielä...
No nyt on sitten toimikunta perustettu. Toimikunnan on tultava ennalta asetettuun tulokseen.
On siis löydettävä syyt, miksi ei voida osallistua oman kirkkomme ehtoollisjumalanpalveluksiin. Näin ei opeta Luther.
Miten Raamattu ja Jeesuksen esimerkki opettavatkaan tästä. Hän meni temppeliin ja synagoogaan. Seurusteli juuri niiden kanssa, joiden kanssa toimikuntaa vaatineet eivät halua toimia.
Hän meni jopa fariseuksen kotiin ja ruokaili hänen perheensä kanssa.
Voisiko tuo toimikunta samalla ehdottaa vaikka luostarilaitoksen perustamista Ruotsin lappiin. Siellä olisi hyvää tilaa ja askeettinen luonto.
- Slovakki
vihne
30.8.2014 12:47
Älkää raivotko wanhimmille! Ottakaa selvää miksi he tulevat antamaan apua! He tulevat siksi, että joku/jotkut pyytävät! MIksi pyytävät? Haluavat heidän avullaan päästä päällimmäisiksi.
Kerrohan mistä voi ottaa selville miksi ja kenen kutsusta wanhimmat tulevat antamaan apua? Antamaan apua, kenelle? Antavatko wanhimmat apua päällepäsmäreiksi pyrkiville lestapuhujille vai opillisessa sekamelskassa kahlaaville rivisyntisille? Ovatko suomalaiset sananjulistajat niin huonolla itsetunnolla varustettuja, että kaiken sanomisiensa tulee hyväksyttää "lapin vanhemmilla"? Mikä wiisaus on näiden pohjoisten miesten oppiin sisälleytetty? Suomessako eivät puhuvaiset osaa ajatella omilla aivoillaan? Kaikki kysyttävä ns. äitiseurakunnalta ruotsin Beetlehemistä?- Etkö muka tiennyt?
Maassamme asuvai iisaksonilaiset esikoislestadiolaiset saavat avun ja tuen Jellivaarassa asuvilta iisaksonilaisilta johtajilta.
No, jos mä olen rehellinen, niin et sa mistään tietää mitään, koska kukaan päättäjistä ei vastaa esimerkiksi s-postiin. Edelleen olen sitä mieltä, että wanhimmille raivoaminen ei hyödytä.
- raivoaminen ei hyöd
Miksi he alentuisivat väittelemään teidän kanssanne hekin joutuisivat antamaan teille järjenviisautta, sillä nämä maailman viisaiden väittämät ovat juuri järjellä kaunistettuja ja kuitenkin Hengelliset asiat ovat Pyhällä Hengellä kirkastettuja ja valaistuja. Taitaa se olla lähes samaa kuin antaisi sioille helmiä.
- OIkiasa ovat he
Nämä andersonilaiset uskovat uudestisyntymisen tapahtuvan kasteessa.
Kaikki kristityt tietävät että pyhä Kaste on uudestiasyntymisen peso Pyhässä Hengessä. Kasteessa synnin ruumis haudataan, niin kuin Raamattu sanoo.
Kasteessa nousee uusi ihminen vedestä ja Hengestä syntynyt. Hataus ja ylösnouseminen tapahtuvat yhdessä Kristuyksen kanssa, niin kuin Raamattu sanoo.
Kasteessa ihminen saa kaikki syntinsä anteeksi ja Pyhän Hengen matkaoppaakseen.
Vain harvat kristityt tuntevat Kasteen oikein, ja Raamatun mukaisesti.
Lähinnä vain evankelisluterilaisessa kirkossa on oikea Kaste- opetus.- Pientärajaa
Lähinnä vain evankelisluterilaisessa kirkossa on oikea Kaste- opetus [OIkiasa ovat he (kirjoitus)]
Tämä on täyttä puppua, kun lapsi syntyy se onkin kappas vaan annettu riettaalle (vaikka lapsi on Jumalan lahja) vasta kasteen jälkeen lapsi annetaan Jeesuksen haltuun ja liitetään seurakuntaan (evlut srk:n).Näin opettaa evankelisluterilainen papisto piispoineen.
Kuitenkin Jeesus asettaa lapsen esikuvaksi aikuisille: ellette käänny ja tule niin kuin tämä lapsi, ette pääse sisälle taivasten valtakuntaan. Siis voimme todeta lapsella olevan puhdas usko kristukseen ja hänen sovinveren voimaan autuaaksi tekevänä voimana. - matkamies maan
entä missä se kivulla syntyminen tapahtuu?ne lapset jotka kasteessa itkevät vai. mites opetuslapset ? milloin? kuinka opettaa LLL
- outsider
matkamies maan kirjoitti:
entä missä se kivulla syntyminen tapahtuu?ne lapset jotka kasteessa itkevät vai. mites opetuslapset ? milloin? kuinka opettaa LLL
koitappa ettiä raamatusta
Pientärajaa kirjoitti:
Lähinnä vain evankelisluterilaisessa kirkossa on oikea Kaste- opetus [OIkiasa ovat he (kirjoitus)]
Tämä on täyttä puppua, kun lapsi syntyy se onkin kappas vaan annettu riettaalle (vaikka lapsi on Jumalan lahja) vasta kasteen jälkeen lapsi annetaan Jeesuksen haltuun ja liitetään seurakuntaan (evlut srk:n).Näin opettaa evankelisluterilainen papisto piispoineen.
Kuitenkin Jeesus asettaa lapsen esikuvaksi aikuisille: ellette käänny ja tule niin kuin tämä lapsi, ette pääse sisälle taivasten valtakuntaan. Siis voimme todeta lapsella olevan puhdas usko kristukseen ja hänen sovinveren voimaan autuaaksi tekevänä voimana.Pientärajaa, tässä pikku kommentti sinulle.
Raamattu:
Kol. 2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta...
Apt 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Martti Luther sanoo Isossa Katekismuksessa: "Kaste on näet alku, siinä me synnymme uudesti."
Lapsella on usko, sen myöntää itse Luther ja myös kirkko. Siksi lapsi saakin kasteessa synnit anteeksi. Ilman uskoa kaste ole vaikuttava.
Siteerasit väärin Raamattua. Kirjoittamaasi lausetta ei ole missään käännöksessä. Ehkä tarkoitit tätä:
Matt. 18:3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
Muista, että tätä Jeesuksen sanaa et voi ohittaa, vaikka tuhat lapinvanhinta ulvoisi kuorossa jotain muuta:
Joh 3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Pientärajaa, oletko tietoinen että yrität opettaa uudestikastajien oppeja täällä?- Väärin verrattu
Muistaako kukaan kokeneensa kipua tullessaan äitinsä kohdusta? Jos käyttää tällaista vertausta, niin synnytyskivut vertautuisivat paremmin Kristuksen kärsimykseen.
Väärin verrattu kirjoitti:
Muistaako kukaan kokeneensa kipua tullessaan äitinsä kohdusta? Jos käyttää tällaista vertausta, niin synnytyskivut vertautuisivat paremmin Kristuksen kärsimykseen.
kivulla syntyminen mainittu näissä jakeissa:
1. Moos 3:16
Jes 66:7-8
Gal. 4:19
synnytystuskat
Jer 4:31
Jer 6:24
Jer 22:23
Jer 49:24
Jer 50:43
Jes 13:8
Jes 21:3
Ps. 48:6
Hoos. 13:13
Eikä varmaan tässä kaikki. Synnytyskivut on yleinen kielikuva Raamatussa. Koettakaapa etsiä sopiiko yksikään näistä siihen, että itse tuntee kipua syntyessään. Olen kuulut myös toisen version, viimeksi kaksi viikkoa sitten TL Helsingissä, jossa seurakunta Maria synnyttää lapsia tuskalla. Vertaa Gal. 4:19.- höpön löpöä
tyhmelin kirjoitti:
Pientärajaa, tässä pikku kommentti sinulle.
Raamattu:
Kol. 2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta...
Apt 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Martti Luther sanoo Isossa Katekismuksessa: "Kaste on näet alku, siinä me synnymme uudesti."
Lapsella on usko, sen myöntää itse Luther ja myös kirkko. Siksi lapsi saakin kasteessa synnit anteeksi. Ilman uskoa kaste ole vaikuttava.
Siteerasit väärin Raamattua. Kirjoittamaasi lausetta ei ole missään käännöksessä. Ehkä tarkoitit tätä:
Matt. 18:3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
Muista, että tätä Jeesuksen sanaa et voi ohittaa, vaikka tuhat lapinvanhinta ulvoisi kuorossa jotain muuta:
Joh 3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Pientärajaa, oletko tietoinen että yrität opettaa uudestikastajien oppeja täällä?Voi hyvä ihminen hävettää lukea "uskontunnustasi" !
Siinä voimassa ei taida paljoa Hengen voimat ilmetä. Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana ihan kaikki. - hulda huoleton
Oikeassapa hyvinkin. Niin olemme aina tässä esikoislestadiolaisuudessakin uskoneet, on toki uskonystäviä, joille tämä kasteasia ei ole vielä kirkastanut Lutherin opetuksen mukaisena. Mutta rippikoulussakin selkeästi näin opetettiin. Luther painotti kastetta, mutta ei suinkaan tuominnut kastamattomia lapsia helvettiin. Kasteen halveksijoita Luther taisi suomia kovin sanoin.
Kasteopetus Lapinmaan saarnaajien puheissa jäi minulle epäselväksi. Ehkäpä joku heistä, joka piti pahana sitä, että lapsi kasteessa nostetaan pimeyden valtakunnasta valon valtakuntaan - Lutherin ja Lestadiuksenkin opetuksen mukaisesti - ei ollut lukenut Svebiliustaan tarkoin.
En ymmärtänyt myöskään sitä, että sellaista luuloa, että luterilaisen kirkon papit ajattelevat kastamattoman lapsen menevän helvettiin, painotettiin useassa puheessa.
Lestadiolaisuuden haaroista käsittääksenu vain uusheräyksellä on ollut tällaisia ajatuksia .....
Eli kasteopetuksessa pitäisi palata luterilaiseen käsitykseen ja opettaa parannuksentekeminen kasteen armoon palaamisena... - matkamies maan
Väärin verrattu kirjoitti:
väärin verratulle ; ei tietenkään muista,sentähden kirjoitinkin ja kuitenkin on uudensyntymisen kipu. eihän meillä ole erilainen tie kuin opetuslapsilla. NÄMÄ ON TÄRKEITÄ KOHTIA
väärin verratulle ; ei tietenkään muista,sentähden kirjoitinkin ja kuitenkin on uudensyntymisen kipu. eihän meillä ole erilainen tie kuin opetuslapsilla. NÄMÄ ON TÄRKEITÄ KOHTIA
Entäs lapset matkamiehen teologiassa ? He eivät ole kokeneet kipua. Ovatko siis uudestisyntymättömiä eli Perkel€€n lapsia?
hulda huoleton kirjoitti:
Oikeassapa hyvinkin. Niin olemme aina tässä esikoislestadiolaisuudessakin uskoneet, on toki uskonystäviä, joille tämä kasteasia ei ole vielä kirkastanut Lutherin opetuksen mukaisena. Mutta rippikoulussakin selkeästi näin opetettiin. Luther painotti kastetta, mutta ei suinkaan tuominnut kastamattomia lapsia helvettiin. Kasteen halveksijoita Luther taisi suomia kovin sanoin.
Kasteopetus Lapinmaan saarnaajien puheissa jäi minulle epäselväksi. Ehkäpä joku heistä, joka piti pahana sitä, että lapsi kasteessa nostetaan pimeyden valtakunnasta valon valtakuntaan - Lutherin ja Lestadiuksenkin opetuksen mukaisesti - ei ollut lukenut Svebiliustaan tarkoin.
En ymmärtänyt myöskään sitä, että sellaista luuloa, että luterilaisen kirkon papit ajattelevat kastamattoman lapsen menevän helvettiin, painotettiin useassa puheessa.
Lestadiolaisuuden haaroista käsittääksenu vain uusheräyksellä on ollut tällaisia ajatuksia .....
Eli kasteopetuksessa pitäisi palata luterilaiseen käsitykseen ja opettaa parannuksentekeminen kasteen armoon palaamisena...Lapinmiehet torjuivat kasteen armovälinevaikutuksen ja opettivat kahden kasteen oppia: lapsen vesikaste on portti ymmärtävässä iässä tapahtuvaan, synninpäästön yhteydessä tapahtuvaan tulikasteeseen.
Tässä opin kukkasessa ilmeisesti Kristuksen yleinen vanhurskauttaminen pitää lapsen jonkin epämääräisen ajan viattomana. Vesikasteella ei ole sinänsä mitään tehoa. Se on vain merkki seurakuntaan ottamisesta ja vasta lupaus tulevasta armosta.
Kahden kasteen opissa ei ole kuin yksi vika: se ei ole raamatullinen. Se on kamala sekasotku uudestikastajien ja luterilaisten kastetta.
Luther sanoisi: nuo onnettomat kiljuvat aasinpäät , niille pitäisi kiinnittää aasinkorvat päähän ja laittaa nurkkaan häpeämään !- matkamies maan
tyhmelin kirjoitti:
Entäs lapset matkamiehen teologiassa ? He eivät ole kokeneet kipua. Ovatko siis uudestisyntymättömiä eli Perkel€€n lapsia?
Jesus todistaa ,senkaltaisten on taivaan valtakunta. se on sen suuren lunastuksen armon kautta,kunnes alkaa hyvän ja pahan eroittamaan.Lutter arvelee noin seitsemää vuotta.
Jesus todistaa ,senkaltaisten on taivaan valtakunta. se on sen suuren lunastuksen armon kautta,kunnes alkaa hyvän ja pahan eroittamaan.Lutter arvelee noin seitsemää vuotta.
Kerro kirjoitus ja kohta missä Luther noin sanoo.
Selityksesi on baptistien tai Rooman kirkon oppia, ei Lutherin oppia. Nyt on sotkettu yleinen vanhurskauttaminen ja uskonvanhurskaus.
Olet vaarallisen lähellä jopa apokatastasis-oppia (katso esim. Room 5:9).
Opetuksesi mukaan ihmistä ei tarvitsisi välttämättä kastaa lainkaan, jos tämä sattuu olemaan vaikka sellainen kehitysvammainen, joka ei opi koskaan tajuamaan hyvää ja pahaa. Kuitenkin Jeesus sanoo, että jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Raamatun mukaan kaikki ihmiset ovat syyllisiä perisyntiin ja ansainneet kuoleman. Kristuksen lunastusarmo ei kumonnut perisyntiä, vaikka Rooman kirkko näin opettaakin.- matkamies maan
tyhmelin kirjoitti:
Kerro kirjoitus ja kohta missä Luther noin sanoo.
Selityksesi on baptistien tai Rooman kirkon oppia, ei Lutherin oppia. Nyt on sotkettu yleinen vanhurskauttaminen ja uskonvanhurskaus.
Olet vaarallisen lähellä jopa apokatastasis-oppia (katso esim. Room 5:9).
Opetuksesi mukaan ihmistä ei tarvitsisi välttämättä kastaa lainkaan, jos tämä sattuu olemaan vaikka sellainen kehitysvammainen, joka ei opi koskaan tajuamaan hyvää ja pahaa. Kuitenkin Jeesus sanoo, että jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Raamatun mukaan kaikki ihmiset ovat syyllisiä perisyntiin ja ansainneet kuoleman. Kristuksen lunastusarmo ei kumonnut perisyntiä, vaikka Rooman kirkko näin opettaakin.varmasti ei kehitysvammainen helve..iin joudu vaikkei kastettais.se on ja pysyy lapsen tasolla.Lutterin kohtaa 7v en tiedä,olen vain kuullut mutta voin yrittää ottaa selvää.Omaan kokemukseeni se sopii hyvin,eikö silloin suunnilleen ala hyvän ja pahan eroittamaan ,ja kun tällaiselle opetetaan jumalan ankarasta vanhurskaudesta mitä Jumala vaatii niin myös Kristusta sovittajana niin saattaa tulla omantunnon vaiva ja hätä paeta Kristuksen tykö ja tässä kohtii ajattelen olevan uusisyntyminen. Varmaan pidätte hourupäänä,mutta sitten on oleet myös meidän vanhat opettajat
- Katekismus vastaa
varmasti ei kehitysvammainen helve..iin joudu vaikkei kastettais.se on ja pysyy lapsen tasolla.Lutterin kohtaa 7v en tiedä,olen vain kuullut mutta voin yrittää ottaa selvää.Omaan kokemukseeni se sopii hyvin,eikö silloin suunnilleen ala hyvän ja pahan eroittamaan ,ja kun tällaiselle opetetaan jumalan ankarasta vanhurskaudesta mitä Jumala vaatii niin myös Kristusta sovittajana niin saattaa tulla omantunnon vaiva ja hätä paeta Kristuksen tykö ja tässä kohtii ajattelen olevan uusisyntyminen. Varmaan pidätte hourupäänä,mutta sitten on oleet myös meidän vanhat opettajat
Lutherin mukaan uudestisyntymä tapahtuu kasteessa. Ohessa on ote vähä katekismuksesta. Jokapäiväinen katumus ja parannus koskee kaikkia ilman ikärajaa. Asia tulee tietoisuuden tasolle vasta sitten, kun lapsen ymmärrys on kehittynyt.
MITÄ SITTEN TÄLLAINEN VESIKASTE MERKITSEE? VASTAUS:
Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.
MISSÄ SE ON KIRJOITETTUNA? VASTAUS:
Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”
(Lutherin Vähä katekismus) Katekismus vastaa kirjoitti:
Lutherin mukaan uudestisyntymä tapahtuu kasteessa. Ohessa on ote vähä katekismuksesta. Jokapäiväinen katumus ja parannus koskee kaikkia ilman ikärajaa. Asia tulee tietoisuuden tasolle vasta sitten, kun lapsen ymmärrys on kehittynyt.
MITÄ SITTEN TÄLLAINEN VESIKASTE MERKITSEE? VASTAUS:
Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.
MISSÄ SE ON KIRJOITETTUNA? VASTAUS:
Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”
(Lutherin Vähä katekismus)" Kaste on näet alku, siinä me synnymme uudesti. "
Näin sanotaan LUTHERIN Isossa Katekismuksessa (Viides osa, alttarin sakramentti).
EIKÖ TÄMÄN SELVEMMIN VOI ASIAA SANOA?
Matkamiehellä on nyt korkea aika tarkistaa harhaista kasteoppiaan. Nyt sinua on kehoitettu jo useamman kerran. Vai ei kehitysvammaista tarvitse kastaa. Ja pöh.
Eikö Raamattu olekaan sinulle Jumalan Sanaa, jossa Jumala puhuu ?
Lue Joh. 3:5 vielä kerran. Printtaa lause isoilla kirjaimilla paperille niin että sen näet vaikka juostessas lukea. Ja kiinnitä paperi seinälle. Opettele se ulkoa. Muista tämä lause äläkä koskaan enää siihen kompastu. Se on Raamatun uudestisyntymis- ja kasteopin tärkein lause.- Mariia2
tyhmelin kirjoitti:
" Kaste on näet alku, siinä me synnymme uudesti. "
Näin sanotaan LUTHERIN Isossa Katekismuksessa (Viides osa, alttarin sakramentti).
Matkamiehellä on nyt korkea aika tarkistaa harhaista kasteoppiaan. Nyt sinua on kehoitettu jo useamman kerran. Vai ei kehitysvammaista tarvitse kastaa. Ja pöh.
Lue Joh. 3:5 vielä kerran. Printtaa lause isoilla kirjaimilla paperille niin että sen näet vaikka juostessas lukea. Ja kiinnitä paperi seinälle. Opettele se ulkoa. Muista tämä lause äläkä koskaan enää siihen kompastu. Se on Raamatun uudestisyntymis- ja kasteopin tärkein lause.Ja uusisyntyminen on jokahetkistä,ei se ole kertajuttu.Joka päivä panemme pois vanhaa ja uudistamme itseämme Pyhässä Hengessä.
Kaste on uudensyntymisen peso Pyhässä Hengessä ja tähän saamme aina palata,nimittäin armoliittoon uskomalla syntisenä,sellaisena,kun itsemme löydämme katumuksessa ja parannuksessa. - matkamies maan
tyhmelin kirjoitti:
Lue Joh. 3:5 vielä kerran. Printtaa lause isoilla kirjaimilla paperille niin että sen näet vaikka juostessas lukea. Ja kiinnitä paperi seinälle. Opettele se ulkoa. Muista tämä lause äläkä koskaan enää siihen kompastu. Se on Raamatun uudestisyntymis- ja kasteopin tärkein lause.oletko varma että joh 3:5 tarkoittaa sitä vettä jota pappi laittaa lapsen päähän? En ylönkatso armon välikappaleita . LLL niin monessa paikassa kuljettaa heränneitä opetuslasten koettelemuksia valaisten lue lue
- matkamies maan
tyhmelin kirjoitti:
Lue Joh. 3:5 vielä kerran. Printtaa lause isoilla kirjaimilla paperille niin että sen näet vaikka juostessas lukea. Ja kiinnitä paperi seinälle. Opettele se ulkoa. Muista tämä lause äläkä koskaan enää siihen kompastu. Se on Raamatun uudestisyntymis- ja kasteopin tärkein lause.LLL kirjoittaa kastekaavan jälkeen(huutavan ääni korvessa) Kuten edellä on mainittu,tulee lapsen kasteen tapahtua enemmän vanhempien ja seurakunnan vuoksi kuin lapsen itsensä vuoksi.Niinikään lapsen kaste on sisäisen armoitetun tilan vahvistus lujittamaan vanhempien ja seurakunnan uskoa,että lapsi on Jumalan lapsi,kun se on tullut kasteessa otetuksi pyhien yhteyteen,joilla on myös syntien anteeksiantamisen valta maan päällä.........Sillä aina Augustinuksen ajasta asti kristillinen seurakunta on epäillyt,tulevatko kastamattomat lapset autuaiksi.Aina siitä ajasta asti on vanhemmilla ollut omantunnon asiana kantaa lapsensa Jesuksen tykö.
LLL kirjoittaa kastekaavan jälkeen(huutavan ääni korvessa) Kuten edellä on mainittu,tulee lapsen kasteen tapahtua enemmän vanhempien ja seurakunnan vuoksi kuin lapsen itsensä vuoksi.Niinikään lapsen kaste on sisäisen armoitetun tilan vahvistus lujittamaan vanhempien ja seurakunnan uskoa,että lapsi on Jumalan lapsi,kun se on tullut kasteessa otetuksi pyhien yhteyteen,joilla on myös syntien anteeksiantamisen valta maan päällä.........Sillä aina Augustinuksen ajasta asti kristillinen seurakunta on epäillyt,tulevatko kastamattomat lapset autuaiksi.Aina siitä ajasta asti on vanhemmilla ollut omantunnon asiana kantaa lapsensa Jesuksen tykö.
Missä kohtaa Raamatussa lukee, että kaikilla maailman lapsilla on sisäinen armoitettu tila ennen kastetta ?
Miten lapsi voi olla armoitettu ennen kastetta, kuitenkin niin että hän EI ole pyhä?
Tiedän kyllä miten aiot vastata, mutta haluan kuulla sen tässä.- matkamies maan
tyhmelin kirjoitti:
Missä kohtaa Raamatussa lukee, että kaikilla maailman lapsilla on sisäinen armoitettu tila ennen kastetta ?
Miten lapsi voi olla armoitettu ennen kastetta, kuitenkin niin että hän EI ole pyhä?
Tiedän kyllä miten aiot vastata, mutta haluan kuulla sen tässä.myönnän etten käsitä lähellekkään sitä mitä LLL. Onko siellä sitten että ne on kadotuksen lapset,ei kuitenkaan lasten ystävä Jeesus ainakaan niin puhu,mutta opetuslapsille sanoo :ellette käänny ja tule niinkuinj lapset,ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan ja eikö ne jo oleet johannekselta silloin kastetut vai muistanko väärin.Johannes kasti vedellä parannukseen ja sanoi:minä tosin kastan jne... voi olla myös niin,ettei kaikki Lutterin nimen alla olevat kirjoitukset ole Lutterin ymmärrys,vihollinen on nopsa vääntämään tärkiät paikat. esim ei jesus astunut ristiltä alas helve.tiin vaan astui getsemanessa alas helvet.tiin niinkuin vanhimmat ovat ymmärtäneet.....
myönnän etten käsitä lähellekkään sitä mitä LLL. Onko siellä sitten että ne on kadotuksen lapset,ei kuitenkaan lasten ystävä Jeesus ainakaan niin puhu,mutta opetuslapsille sanoo :ellette käänny ja tule niinkuinj lapset,ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan ja eikö ne jo oleet johannekselta silloin kastetut vai muistanko väärin.Johannes kasti vedellä parannukseen ja sanoi:minä tosin kastan jne... voi olla myös niin,ettei kaikki Lutterin nimen alla olevat kirjoitukset ole Lutterin ymmärrys,vihollinen on nopsa vääntämään tärkiät paikat. esim ei jesus astunut ristiltä alas helve.tiin vaan astui getsemanessa alas helvet.tiin niinkuin vanhimmat ovat ymmärtäneet.....
Jahas. Ei tullut edes sitä vakioselitystä.
Kommentteja Takkisen Amerikan Aapisessaan esittämään "Getsemanessa helvettiin" -harhaoppiin:
1. Apostolisessa uskontunnustuksessa on kerrottu järjestys : "ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas helvettiin, nousi kolmantena päivänä kuolleista,"
2. Tunnustuskirjat: Noudatamme näin tohtori Lutherin neuvoa, jonka hän meille antaa siinä Kristuksen helvettiin astumista käsittelevässä saarnassa, jonka hän v. 1533 piti Torgaun linnassa.
"Kristuksen koko persoona, Jumala ja ihminen, on hautauksen JÄLKEEN astunut alas helvettiin, voittanut Perkeleen, kukistanut helvetin vallan ja riistänyt Perkeleeltä koko hänen mahtinsa."
Siinä olet kyllä oikeassa että vihollinen on päässyt vääntämään tärkeät paikat.
Uskotaan esimerkiksi että Kristus astui Getsemanessa helvettiin, vaikka Raamattu toisin opettaa:
Apt 2:23-24 hänet, joka teille luovutettiin, Jumalan ennaltamäärätyn päätöksen ja edeltätietämyksen mukaan, te laista tietämättömien miesten kätten kautta naulitsitte ristille ja tapoitte.
Hänet Jumala herätti ja päästi kuoleman kivuista, niinkuin ei ollutkaan mahdollista, että kuolema olisi voinut hänet pitää.
Apt 2:23-24:ssa sanotaan ihan selvästi , että Kristus kärsi kuoleman kivut kuolemansa JÄLKEEN, EI ENNEN RISTIINNAULITSEMISTA. Muutenhan hän olisi joutunut kärsimään kuoleman vaivat kaksi kertaa !!- teu,
oletko varma että joh 3:5 tarkoittaa sitä vettä jota pappi laittaa lapsen päähän? En ylönkatso armon välikappaleita . LLL niin monessa paikassa kuljettaa heränneitä opetuslasten koettelemuksia valaisten lue lue
""matkam,. maan """
Kyllä . siihen aikaan kun Johannes kirjoitti evankeliumin , eli n.70jKr.
se oli jo sitä vettä . mutta silloin kun Jeesus sen sanoi , sitä ei ollut
papeille vielä esitetty .
Vuonna -50jKr:kirjoitti eräs kirkko isä kaste oppaan jota oli jo käytetty
Silloin oli vitaava vesi . jonka pappi kävi siunaamassa koko ylävirrän ja
se oli selläista vettä
pieni lapsi kastettiinm , isän tai äidin kanssa , mutta jos oli joku asia ette
voinut , oli Diakoni joka hoiya vuoropuhelun kastajan kanssa selläinen
seikka kiinnitti huomiota pakanasta tullut henkilö , hänelle suoritettiin 3.5v.
koulutus jakso ,ennen kastetta , siihen kuului kokeita että kontrolloitiin op-
pi jos se oli ok kasteelle , jos se ei vielä ollut ,koulutusta vielä jatkettiin .
Huom ! aika oli jotekin komluksissa Jeesuksen virallisen ajan kanssa .
Se vesi jota kysyit on katolisessa kirkossa otettu käytöön n. 300. jKr
siellä tehtiin papin toimesta PYHÄ VESI, - matkamies maan
tyhmelin kirjoitti:
Jahas. Ei tullut edes sitä vakioselitystä.
Kommentteja Takkisen Amerikan Aapisessaan esittämään "Getsemanessa helvettiin" -harhaoppiin:
1. Apostolisessa uskontunnustuksessa on kerrottu järjestys : "ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas helvettiin, nousi kolmantena päivänä kuolleista,"
2. Tunnustuskirjat: Noudatamme näin tohtori Lutherin neuvoa, jonka hän meille antaa siinä Kristuksen helvettiin astumista käsittelevässä saarnassa, jonka hän v. 1533 piti Torgaun linnassa.
"Kristuksen koko persoona, Jumala ja ihminen, on hautauksen JÄLKEEN astunut alas helvettiin, voittanut Perkeleen, kukistanut helvetin vallan ja riistänyt Perkeleeltä koko hänen mahtinsa."
Siinä olet kyllä oikeassa että vihollinen on päässyt vääntämään tärkeät paikat.
Uskotaan esimerkiksi että Kristus astui Getsemanessa helvettiin, vaikka Raamattu toisin opettaa:
Apt 2:23-24 hänet, joka teille luovutettiin, Jumalan ennaltamäärätyn päätöksen ja edeltätietämyksen mukaan, te laista tietämättömien miesten kätten kautta naulitsitte ristille ja tapoitte.
Hänet Jumala herätti ja päästi kuoleman kivuista, niinkuin ei ollutkaan mahdollista, että kuolema olisi voinut hänet pitää.
Apt 2:23-24:ssa sanotaan ihan selvästi , että Kristus kärsi kuoleman kivut kuolemansa JÄLKEEN, EI ENNEN RISTIINNAULITSEMISTA. Muutenhan hän olisi joutunut kärsimään kuoleman vaivat kaksi kertaa !!oli kuite.nkin Getsemanessa hänen hikensä kuin veren pisarat kun meidän syntimme painoi hänet maan ruohoja matalemmalle ja kuitenkin ei ollut lepoa yhtään sinä suloisena yönä ,ristillä hän huusi SE ON TÄYTETTY! Laki on täytetty ja synnin rangaistus kärsitty. mitä vielä puuttuu?LLL sanoo myös enempikin kasteesta.Johannes kastoi ne parannuksen kasteella,jotka tunnustivat syntinsä,mikä kaste ei kuitenkaan ollut autuaaksi tekevä,koska Paavali kastatti uudelleen niitä,joita Johannes oli kastanut;tai sitten apostolit vaativat kastettavalta elävän uskon ennen kuin hänet saatiin kastaa.Filippus sanoi kamaripalvelialle,jos USKOT kaikesta sydämmestä,ja Pietari antoi kastaa Korneliuksen,kun hän näki että he olivat tulleet osalliseksi Pyhästä Hengestä.Kaste oli saatujen armolahjojen vahvistaminen.Kastettavalla oli ennen kastetta autuaaksi tekeväinen usko,ja niin on oltava tänäkin päivänä.ja koska lapset ovat jo siinä sielun tilassa,jonka apostolit vaativat kastettavilta,niin kastetta ei pidä heiltä kieltää....eikö ole LLL selvää puhetta ja Pyhänhengen valkeutta lue ja tutki sinäkin hän myös mainitsee kirjain muutoksista
oli kuite.nkin Getsemanessa hänen hikensä kuin veren pisarat kun meidän syntimme painoi hänet maan ruohoja matalemmalle ja kuitenkin ei ollut lepoa yhtään sinä suloisena yönä ,ristillä hän huusi SE ON TÄYTETTY! Laki on täytetty ja synnin rangaistus kärsitty. mitä vielä puuttuu?LLL sanoo myös enempikin kasteesta.Johannes kastoi ne parannuksen kasteella,jotka tunnustivat syntinsä,mikä kaste ei kuitenkaan ollut autuaaksi tekevä,koska Paavali kastatti uudelleen niitä,joita Johannes oli kastanut;tai sitten apostolit vaativat kastettavalta elävän uskon ennen kuin hänet saatiin kastaa.Filippus sanoi kamaripalvelialle,jos USKOT kaikesta sydämmestä,ja Pietari antoi kastaa Korneliuksen,kun hän näki että he olivat tulleet osalliseksi Pyhästä Hengestä.Kaste oli saatujen armolahjojen vahvistaminen.Kastettavalla oli ennen kastetta autuaaksi tekeväinen usko,ja niin on oltava tänäkin päivänä.ja koska lapset ovat jo siinä sielun tilassa,jonka apostolit vaativat kastettavilta,niin kastetta ei pidä heiltä kieltää....eikö ole LLL selvää puhetta ja Pyhänhengen valkeutta lue ja tutki sinäkin hän myös mainitsee kirjain muutoksista
Synnin rangaistus on Raamatun mukaan kuolema. Kristus täytti kaiken vasta ristinkuolemassa. Takkisen Getsemane-selitys on järkeilyä, jota Raamattu ei vahvista.
Kaste on uudestisyntymisen paikka, ja kannattaakin jokaisen lukea katekismukset jotta tietää mikä on kristinuskon opetus kasteesta. Mainitsit Filippuksen. Tuo jae Apt 8:37, mihin viittaat, on jälkikäteen lisätty Raamattuun. Ei ole esim. 38-käännöksessä. Korneliuksen perheen kaste oli suuri poikkeustapaus koko kristikunnan historiassa - siinäkin PH:n saaminen ja kaste olivat yhteydessä toisiinsa. Ei poikkeukset voi kumota pääsääntöä, joka on esim. Joh 3:5 ja Apt 2:38.
Matkamies, Raamatun selitykset pitää rakentaa sillä tavalla, että ne sopivat KAIKKIIN raamatun kohtiin. Ei riitä, että otetaan yksi Raamatun lause ja aletaan siitä vääntää teoriaa, ja sitten samalla unohdetaan muut kohdat.
Tämä tärkeä lause kannattaa siis muistaa kastekeskusteluissa:
Apt 2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.- Kasteen lahja
tyhmelin kirjoitti:
Synnin rangaistus on Raamatun mukaan kuolema. Kristus täytti kaiken vasta ristinkuolemassa. Takkisen Getsemane-selitys on järkeilyä, jota Raamattu ei vahvista.
Kaste on uudestisyntymisen paikka, ja kannattaakin jokaisen lukea katekismukset jotta tietää mikä on kristinuskon opetus kasteesta. Mainitsit Filippuksen. Tuo jae Apt 8:37, mihin viittaat, on jälkikäteen lisätty Raamattuun. Ei ole esim. 38-käännöksessä. Korneliuksen perheen kaste oli suuri poikkeustapaus koko kristikunnan historiassa - siinäkin PH:n saaminen ja kaste olivat yhteydessä toisiinsa. Ei poikkeukset voi kumota pääsääntöä, joka on esim. Joh 3:5 ja Apt 2:38.
Matkamies, Raamatun selitykset pitää rakentaa sillä tavalla, että ne sopivat KAIKKIIN raamatun kohtiin. Ei riitä, että otetaan yksi Raamatun lause ja aletaan siitä vääntää teoriaa, ja sitten samalla unohdetaan muut kohdat.
Apt 2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.Aameen.
- tarkennusta Mariia2
Mariia2 kirjoitti:
Ja uusisyntyminen on jokahetkistä,ei se ole kertajuttu.Joka päivä panemme pois vanhaa ja uudistamme itseämme Pyhässä Hengessä.
Kaste on uudensyntymisen peso Pyhässä Hengessä ja tähän saamme aina palata,nimittäin armoliittoon uskomalla syntisenä,sellaisena,kun itsemme löydämme katumuksessa ja parannuksessa.Mariia2, ei ole jokapäivcästä että sama ihminen syntyisi joka aamu uudestaan.
Jumalan lapseksi syntynyt on kerran syntynyt uudesti Hengestä, tämä on
tapahtunut Kasteessa jossa Jeesus merkitsi omansa. Synninruumis haudattiin
yhdessä Kristuksen kanssa, ja tilalle nousi uusi ihminen Hengestä syntynyt.
Emmekä me uudista itseämme jatkossakaan, vaan sen tekee Kristuksen sana,
jonka kautta me rakennumme Kristus ruumiin jäseninä. Kuten ihmiskehossakin
tapahtuu, vanhoja soluja kuolee ja uusia karvaa tilalle. Tätä kutsutaan kristinopissa
Kasteen armoliitossa elämiseksi, ja elämiseksi Jeesuksessa Kristuksessa. Pyhä Henki tekee työtä Jumalan sanan kautta ja voimasta. Paljon on liikkeellä sellaista "pyhää henkeä" joka on ihmisen vilkkaan mielikuvituksen tuottamaa harhaa, ei siis perustu JUmalan sanaan. - matkamies maan
tyhmelin kirjoitti:
Apt 2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.niin on synnin rangaistus kuolema.Sinä päivänä jona siitä syötte pitää teidän kuolemalla kuoleman.siis ajallinen ja iankaikkinen kuolema.en ole muuta väittänytkään.Tosi onkin että kaikki tuli ristillä täytetyksi,niinhän viimeksi mainitsinkin.Kyll mun vanhas draamatus lukee näi.Mutta Philippus sanoi;jos sinä kaikesta sydämmestä uskot,niin tapahtukoon.Hän vastasi ja sanoi:minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan pojaksi.Ota aina vanha biblia niin olet oikialla tiellä,uusiin käännöksiin on rietas paskansa sinne tänne päästänyt,että saia paljon eksytystä.Miksi muuten jotakin LLL herätysliikettä seuraat(vai seuraatko)jos et sitä usko mitä lapin propheetta on puhunut,en ala näistä tämän enempää väittelemään minusta LLL on oikein ymmärtänyt
- Babtistejako?????
oli kuite.nkin Getsemanessa hänen hikensä kuin veren pisarat kun meidän syntimme painoi hänet maan ruohoja matalemmalle ja kuitenkin ei ollut lepoa yhtään sinä suloisena yönä ,ristillä hän huusi SE ON TÄYTETTY! Laki on täytetty ja synnin rangaistus kärsitty. mitä vielä puuttuu?LLL sanoo myös enempikin kasteesta.Johannes kastoi ne parannuksen kasteella,jotka tunnustivat syntinsä,mikä kaste ei kuitenkaan ollut autuaaksi tekevä,koska Paavali kastatti uudelleen niitä,joita Johannes oli kastanut;tai sitten apostolit vaativat kastettavalta elävän uskon ennen kuin hänet saatiin kastaa.Filippus sanoi kamaripalvelialle,jos USKOT kaikesta sydämmestä,ja Pietari antoi kastaa Korneliuksen,kun hän näki että he olivat tulleet osalliseksi Pyhästä Hengestä.Kaste oli saatujen armolahjojen vahvistaminen.Kastettavalla oli ennen kastetta autuaaksi tekeväinen usko,ja niin on oltava tänäkin päivänä.ja koska lapset ovat jo siinä sielun tilassa,jonka apostolit vaativat kastettavilta,niin kastetta ei pidä heiltä kieltää....eikö ole LLL selvää puhetta ja Pyhänhengen valkeutta lue ja tutki sinäkin hän myös mainitsee kirjain muutoksista
Paavali kastatti uudelleen niitä,joita Johannes oli kastanut;tai sitten apostolit vaativat kastettavalta elävän uskon ennen kuin hänet saatiin kastaa.****
Tätä en usko tältä syömiseltä, kerrotko paikan missä on mainittu kahdesti kastamisesta, vain pyhän hengen kaste joiltakin puuttui.
Jotkut oli kyllä kastettu, mutta eivät tienneet eikä kuulleetkaan Pyhän Hengesta. Mutta kun Paavali laski kätensä heidän päänsä päälle..... he saivat Pyhän Hengen. - Löytyykö Raamatusta
Onko Raamatussa mainintaa uudensyntymisen kivusta, vai onko Lestadiuksen keksintö?
- matkamies maan
Löytyykö Raamatusta kirjoitti:
Onko Raamatussa mainintaa uudensyntymisen kivusta, vai onko Lestadiuksen keksintö?
ei varmaan ruumiillista kipua vaan henkinen.Jumalan poika sanoo:teidän pitää itkemän ja parkuman ,mutta maailma iloitsee. Ajatteletko LLL houranneen?
ei varmaan ruumiillista kipua vaan henkinen.Jumalan poika sanoo:teidän pitää itkemän ja parkuman ,mutta maailma iloitsee. Ajatteletko LLL houranneen?
Tuossa kohdassa ei puhuta yksilön uudestisyntymisestä, vaan seurakunnasta.
Lutherin selitys (suomennettu kirjassa Elämän taistelussa):
Rukoilkaamme sentähden seurakunnassa, seurakunnan kanssa ja seurakunnan puolesta, sillä oikeastaan on kolme seikkaa, jotka ylläpitävät seurakuntaa ja kuuluvat siihen: ensimmäinen on uskollinen opetus, toinen ahkera rukous ja kolmas tosi kärsiminen.
Seurakunnan tuska ja synnytyskipu kestää kauan, mutta kerran koittaa hänen pelastuksensa aika ja hetki, ja silloin hän on oleva täynnä iloa (Joh. 16:20 - 21).
Miksi on seurakunta ahdistettu maan päällä?
..että me muistaisimme ja huomaisimme olevamme paratiisista karkoitsttuja ja ajettuja palvelijoita siellä tapahtuneen Aadamin lankeemuksen tähden.
..että ajattelisimme Jumalan Pojan ahdistusta tässä maailmassa, hänen, joka meidän tähtemme tuli ihmiseksi ja otti meidän lihamme ja veremme kantaakseen, kuitenkin ilman syntiä, vaelsi tässä murheenlaaksossa, kärsi meidän edestämme, kuoli ja nousi kuolleista ja saattoi meidät sitten isänmaahamme, josta olimme karkoitetut.
..että tämä seurakunnan kurjuus opettaisi meitä ja muistuttaisi meille, että meillä ei ole yhdyskuntamme tässä maailmassa, vaan että me täällä maan päällä olemme matkamiehiä ja että toinen, nimittäin iankaikkinen elämä, meitä odottaa.- Houraako Lestadius?
Niin, herää kysymys, että puhutaanko näissä kahdessa eri kohdassa samasta asiasta: Joh 3:1-5 ja Joh 16:17-23.
Joh 3:1-5
1. Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
2. Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Joh 16:17-23
16. Vähän aikaa, niin te ette enää minua näe, ja taas vähän aikaa, niin te näette minut."
17. Silloin muutamat hänen opetuslapsistansa sanoivat toisilleen: "Mitä se tarkoittaa, kun hän sanoo meille: 'Vähän aikaa, niin te ette minua näe, ja taas vähän aikaa, niin te näette minut', ja: 'Minä menen Isän tykö'?"
18. Niin he sanoivat: "Mitä se tarkoittaa, kun hän sanoo: 'Vähän aikaa'? Emme ymmärrä, mitä hän puhuu."
19. Jeesus huomasi heidän tahtovan kysyä häneltä ja sanoi heille: "Sitäkö te kyselette keskenänne, että minä sanoin: 'Vähän aikaa, niin te ette minua näe, ja taas vähän aikaa, niin te näette minut'?
20. Totisesti, totisesti minä sanon teille: te joudutte itkemään ja valittamaan, mutta maailma on iloitseva; te tulette murheellisiksi, mutta teidän murheenne on muuttuva iloksi.
21. Kun vaimo synnyttää, on hänellä murhe, koska hänen hetkensä on tullut; mutta kun hän on synnyttänyt lapsen, ei hän enää muista ahdistustaan sen ilon tähden, että ihminen on syntynyt maailmaan.
22. Niin on myös teillä nyt murhe; mutta minä olen taas näkevä teidät, ja teidän sydämenne on iloitseva, eikä kukaan ota teiltä pois teidän iloanne.
23. Ja sinä päivänä te ette minulta mitään kysy. Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos te anotte jotakin Isältä, on hän sen teille antava minun nimessäni. - Houraako Lestadius?
Houraako Lestadius? kirjoitti:
Niin, herää kysymys, että puhutaanko näissä kahdessa eri kohdassa samasta asiasta: Joh 3:1-5 ja Joh 16:17-23.
Joh 3:1-5
1. Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
2. Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Joh 16:17-23
16. Vähän aikaa, niin te ette enää minua näe, ja taas vähän aikaa, niin te näette minut."
17. Silloin muutamat hänen opetuslapsistansa sanoivat toisilleen: "Mitä se tarkoittaa, kun hän sanoo meille: 'Vähän aikaa, niin te ette minua näe, ja taas vähän aikaa, niin te näette minut', ja: 'Minä menen Isän tykö'?"
18. Niin he sanoivat: "Mitä se tarkoittaa, kun hän sanoo: 'Vähän aikaa'? Emme ymmärrä, mitä hän puhuu."
19. Jeesus huomasi heidän tahtovan kysyä häneltä ja sanoi heille: "Sitäkö te kyselette keskenänne, että minä sanoin: 'Vähän aikaa, niin te ette minua näe, ja taas vähän aikaa, niin te näette minut'?
20. Totisesti, totisesti minä sanon teille: te joudutte itkemään ja valittamaan, mutta maailma on iloitseva; te tulette murheellisiksi, mutta teidän murheenne on muuttuva iloksi.
21. Kun vaimo synnyttää, on hänellä murhe, koska hänen hetkensä on tullut; mutta kun hän on synnyttänyt lapsen, ei hän enää muista ahdistustaan sen ilon tähden, että ihminen on syntynyt maailmaan.
22. Niin on myös teillä nyt murhe; mutta minä olen taas näkevä teidät, ja teidän sydämenne on iloitseva, eikä kukaan ota teiltä pois teidän iloanne.
23. Ja sinä päivänä te ette minulta mitään kysy. Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos te anotte jotakin Isältä, on hän sen teille antava minun nimessäni.Ote Lestadiuksen saarnasta
N:o 30A 3 SUNNUNTAINA PÄÄSIÄISESTÄ 1850
Tästä luonnollisesta syntymävaivasta on myös Vapahtaja ottanut vertauksen, koska hän sanoi opetuslapsillensa: "Koska vaimo synnyttää, on hänellä kipu, sillä hänen hetkensä tuli. Mutta koska hän on lapsen synnyttänyt, ei hän enää muista vaivaansa ilon tähden, että ihminen on syntynyt maailmaan." (Joh. 16: 21.)
Tässä puhuu hän siitä hengellisestä syntymä vaivasta, joka tuli opetuslapsille Vapahtajan kuoleman kautta. Opetuslapsille tuli yksi suuri hengellinen murhe Vapahtajan kuoleman jälkeen, ja tämä suuri hengellinen murhe, eli syntymä vaiva on Jumalalta päälle pantu synnin lankeemuksen tähden. Sillä me kuulemme 1. Moos. 3. luvussa, että Herra pani ensiksi luonnollisen syntymä vaivan vaimon päälle sentähden, että hän oli syönyt kieltyn puun hedelmästä.
Toiseksi otetaan tästä syntymä vaivasta vertaus, kuinka syntymä vaiva tulee Jeesuksen opetuslapsille hengellisessä tarkoituksessa, koska niille tulee hengellinen murhe. Vapahtaja sanoo nimittäin tämän päivän evankeliumissa: "Teidän pitää itkemän ja parkuman, mutta maailma iloitsee. Te tulette murheelliseksi, mutta teidän murheenne käätään iloksi." Jokainen opetuslapsi on saanut koetella, että se murhe, joka Jumalan mielen jälkeen on, saattaa parannuksen autuudeksi, jota ihminen ei kadu. Jeesuksen opetuslapset ovat myös omasta koettelemuksesta saaneet tuta, että heidän murheensa käätään iloksi. Niin muodoin on se syntymä vaiva, joka synnin tähden pantiin Jumalalta vaimon päälle, myös pantu niitten päälle, jotka uudesta syntyvät. - matkamies maan
Babtistejako????? kirjoitti:
Paavali kastatti uudelleen niitä,joita Johannes oli kastanut;tai sitten apostolit vaativat kastettavalta elävän uskon ennen kuin hänet saatiin kastaa.****
Tätä en usko tältä syömiseltä, kerrotko paikan missä on mainittu kahdesti kastamisesta, vain pyhän hengen kaste joiltakin puuttui.
Jotkut oli kyllä kastettu, mutta eivät tienneet eikä kuulleetkaan Pyhän Hengesta. Mutta kun Paavali laski kätensä heidän päänsä päälle..... he saivat Pyhän Hengen.paavali kastatti uudelleen jne.. tämän olen lukenut huu.ääni.k kirjasta.missä hän selittää lapsella olevan jo uskon ennen kastetta. en usko että LLL tarkoittaa ja opettaa kastamaan uudesti kastetuita lapsia,tulikaste kylläkin tarvitaan,niinkuin apostolien kättepäälle laskemisessa tapahtui
- Tulikaste = tuomio
paavali kastatti uudelleen jne.. tämän olen lukenut huu.ääni.k kirjasta.missä hän selittää lapsella olevan jo uskon ennen kastetta. en usko että LLL tarkoittaa ja opettaa kastamaan uudesti kastetuita lapsia,tulikaste kylläkin tarvitaan,niinkuin apostolien kättepäälle laskemisessa tapahtui
Jos viittaat tulikasteella jakeeseen Matt. 3:11, niin tuskin kukaan
toivoo itselleen sitä. Ehkä huomaat, että 11. jae selitetään heti perään
12. jakeessa.
Eli Pyhällä Hengellä kastetut kootaan aittaan ja tulella kastetut poltetaan sammumattomassa tulessa.
11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
12 Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa." - matkamies maan
Ote Lestadiuksen saarnasta
Tästä luonnollisesta syntymävaivasta on myös Vapahtaja ottanut vertauksen, koska hän sanoi opetuslapsillensa: "Koska vaimo synnyttää, on hänellä kipu, sillä hänen hetkensä tuli. Mutta koska hän on lapsen synnyttänyt, ei hän enää muista vaivaansa ilon tähden, että ihminen on syntynyt maailmaan." (Joh. 16: 21.)
Tässä puhuu hän siitä hengellisestä syntymä vaivasta, joka tuli opetuslapsille Vapahtajan kuoleman kautta. Opetuslapsille tuli yksi suuri hengellinen murhe Vapahtajan kuoleman jälkeen, ja tämä suuri hengellinen murhe, eli syntymä vaiva on Jumalalta päälle pantu synnin lankeemuksen tähden. Sillä me kuulemme 1. Moos. 3. luvussa, että Herra pani ensiksi luonnollisen syntymä vaivan vaimon päälle sentähden, että hän oli syönyt kieltyn puun hedelmästä.
Toiseksi otetaan tästä syntymä vaivasta vertaus, kuinka syntymä vaiva tulee Jeesuksen opetuslapsille hengellisessä tarkoituksessa, koska niille tulee hengellinen murhe. Vapahtaja sanoo nimittäin tämän päivän evankeliumissa: "Teidän pitää itkemän ja parkuman, mutta maailma iloitsee. Te tulette murheelliseksi, mutta teidän murheenne käätään iloksi." Jokainen opetuslapsi on saanut koetella, että se murhe, joka Jumalan mielen jälkeen on, saattaa parannuksen autuudeksi, jota ihminen ei kadu. Jeesuksen opetuslapset ovat myös omasta koettelemuksesta saaneet tuta, että heidän murheensa käätään iloksi. Niin muodoin on se syntymä vaiva, joka synnin tähden pantiin Jumalalta vaimon päälle, myös pantu niitten päälle, jotka uudesta syntyvät.ei minusta LLL mitään houraa,ja vapahtaja tahtoi myös siveää nikodemusta kuljettaa,mutta ei mahtunut ahtaasta portista nahkoineen ja karvoineen,eikä näistä siveistä miehistä mitään apostolisessa kristillisyydessä jälkeen mainittu.vedellä voidaan myös raamatussa tarkoittaa aemollista syntienanteeksi antamista ja kun sen uskolla ottaa vastaan ja kohdallensa uskoo niin varmasti saa pyhän hengen
- matkamies maan
tyhmelin kirjoitti:
Tuossa kohdassa ei puhuta yksilön uudestisyntymisestä, vaan seurakunnasta.
Lutherin selitys (suomennettu kirjassa Elämän taistelussa):
Rukoilkaamme sentähden seurakunnassa, seurakunnan kanssa ja seurakunnan puolesta, sillä oikeastaan on kolme seikkaa, jotka ylläpitävät seurakuntaa ja kuuluvat siihen: ensimmäinen on uskollinen opetus, toinen ahkera rukous ja kolmas tosi kärsiminen.
Seurakunnan tuska ja synnytyskipu kestää kauan, mutta kerran koittaa hänen pelastuksensa aika ja hetki, ja silloin hän on oleva täynnä iloa (Joh. 16:20 - 21).
Miksi on seurakunta ahdistettu maan päällä?
..että me muistaisimme ja huomaisimme olevamme paratiisista karkoitsttuja ja ajettuja palvelijoita siellä tapahtuneen Aadamin lankeemuksen tähden.
..että ajattelisimme Jumalan Pojan ahdistusta tässä maailmassa, hänen, joka meidän tähtemme tuli ihmiseksi ja otti meidän lihamme ja veremme kantaakseen, kuitenkin ilman syntiä, vaelsi tässä murheenlaaksossa, kärsi meidän edestämme, kuoli ja nousi kuolleista ja saattoi meidät sitten isänmaahamme, josta olimme karkoitetut.
..että tämä seurakunnan kurjuus opettaisi meitä ja muistuttaisi meille, että meillä ei ole yhdyskuntamme tässä maailmassa, vaan että me täällä maan päällä olemme matkamiehiä ja että toinen, nimittäin iankaikkinen elämä, meitä odottaa.ei ainoastaan seurakunnan syntymä,vaan myös jokainen ihminen kohdaltansa
- matkamies maan
Tulikaste = tuomio kirjoitti:
Jos viittaat tulikasteella jakeeseen Matt. 3:11, niin tuskin kukaan
toivoo itselleen sitä. Ehkä huomaat, että 11. jae selitetään heti perään
12. jakeessa.
Eli Pyhällä Hengellä kastetut kootaan aittaan ja tulella kastetut poltetaan sammumattomassa tulessa.
11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
12 Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa."ei ole pyhänhengen tulikaste mikään katuvaisille mikään tuomio,sillä siinähän lukee että hän nisut kokoaa aittaansa ja ruumenet polttaa sammumattomalla tulella.tietenkin on vapahtajalla Jumalan luonto,ankara vanhurskus ja palava rakkaus.Ja rakkaudesta hän niitä viskaa,
- Tulikaste = tuomio
ei ole pyhänhengen tulikaste mikään katuvaisille mikään tuomio,sillä siinähän lukee että hän nisut kokoaa aittaansa ja ruumenet polttaa sammumattomalla tulella.tietenkin on vapahtajalla Jumalan luonto,ankara vanhurskus ja palava rakkaus.Ja rakkaudesta hän niitä viskaa,
Luet tekstiin omia ajatuksiasi. Ei tuossa puhuta sanaakaan Pyhän Hengen tulikasteesta. Jakeessa 11 sanotaan, että kastetaan Pyhällä Hengellä ja kastetaan tulella.
Jakeessa 12 kerrotaan kastettujen lopulinen kohtalo:
Pyhällä Hengellä kastetut kootaan aittaan ja tulella kastetut poltetaan sammumattomassa tulessa. - matkamies maan
Tulikaste = tuomio kirjoitti:
Luet tekstiin omia ajatuksiasi. Ei tuossa puhuta sanaakaan Pyhän Hengen tulikasteesta. Jakeessa 11 sanotaan, että kastetaan Pyhällä Hengellä ja kastetaan tulella.
Jakeessa 12 kerrotaan kastettujen lopulinen kohtalo:
Pyhällä Hengellä kastetut kootaan aittaan ja tulella kastetut poltetaan sammumattomassa tulessa.ei kuitenkaan Johannes sano että hän kastaa vaan se joka hänen jälkeen tulee eli Vapahtaja. En erottelis Pyhäähenkeä ja tulta etteikö se samassa olis vaikka ja sana siinä onkin.Onhan Kristuksen Rakkaus Pyhässä hengessä. Ruumenet tietty jää Jumalan sammumattoman vihan alle .
- vl-mies
ei kuitenkaan Johannes sano että hän kastaa vaan se joka hänen jälkeen tulee eli Vapahtaja. En erottelis Pyhäähenkeä ja tulta etteikö se samassa olis vaikka ja sana siinä onkin.Onhan Kristuksen Rakkaus Pyhässä hengessä. Ruumenet tietty jää Jumalan sammumattoman vihan alle .
Vai onko se Herran Jeesuksen tulikaste sittenkin tätä:
Luuk. 12:
48 Joka taas ei tietänyt, ja kuitenkin teki haavain ansion, sen pitää vähemmän haavoja kärsimän; sillä kenelle paljo annettu on, siltä paljon etsitään, ja jonka haltuun paljo on annettu, sitä enempi anotaan.
49 Minä tuli sytyttämään tulta maan päälle, ja mitä minä tahdon, vaan että se jo palais?
50 Mutta minun pitää kasteella kastettaman, ja kuinka minä ahdistetaan siihenasti että se täytetään?
51 Luuletteko, että minä tulin rauhaa lähettämään maan päälle? En, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta.
52 Sillä tästedes pitää viisi oleman eroitetut yhdessä huoneessa, kolme kahta vastaan ja kaksi kolmea vastaan.
53 Isä eroitetaan poikaansa vastaan ja poika isää vastaan, äiti tytärtä vastaan ja tytär äitiä vastaan, anoppi miniäänsä vastaan, miniä anoppiansa vastaan.
54 Niin hän sanoi myös kansalle: kuin te näette pilven lännestä nousevan, niin te kohta sanotte: sade tulee; niin myös tuleekin.
55 Ja kuin te näette etelän tuulevan, niin te sanotte: helle tulee; niin myös tuleekin.
56 Te ulkokullatut, maan ja taivaan muodon te taidatte koetella, miksi ette siis tätä aikaa koettele?
57 Minkätähden siis ette myös itsestänne tuomitse, mikä oikia on?
Matt. 20:
21 Vaan hän sanoi hänelle: mitäs tahdot? Sanoi hän hänelle: sano, että nämät kaksi minun poikaani istuisivat, yksi sinun oikialla kädelläs ja toinen vasemmallas, sinun valtakunnassas.
22 Niin Jesus vastaten sanoi: ette tiedä, mitä te anotte. Voitteko juoda sen kalkin, jonka minun pitää juoman, ja kastettaa sillä kasteella, jolla minä kastetaan? He sanoivat hänelle: me voimme.
23 Ja hän sanoi heille: minun kalkkini tosin te juotte ja sillä kasteella, jolla minä kastetaan, te kastetaan; mutta istua minun oikialla kädelläni, taikka vasemmalla, ei ole minun antamisellani, vaan joille se on valmistettu minun Isältäni.
1. Kor. 3:
9 Sillä me olemme Jumalan apulaiset: te olette Jumalan pelto ja Jumalan rakennus.
10 Sen Jumalan armon jälkeen, joka minulle annettu on, olen minä perustuksen laskenut, niinkuin taitava rakentaja, vaan toinen sen päälle rakentaa; mutta katsokaan jokainen, kuinka hän sen päälle rakentaa.
11 Sillä muuta perustusta, ei taida yksikään panna, vaan sen, joka pantu on, joka on Jesus Kristus.
12 Jos nyt joku rakentaa tämän perustuksen päälle kultaa, hopiaa, kalliita kiviä, puita, heiniä, olkia:
13 Jokainen teko tulee julkiseksi; sillä se päivä sen on selittävä, joka tulessa ilmaantuu: ja minkäkaltainen kunkin teko on, sen tuli koettelee.
14 Jos jonkun teko pysyy, jonka hän sen päälle rakentanut on, niin hän saa palkan:
15 Jos jonkun teko palaa, niin hän saa vahingon; mutta hän tulee itse autuaaksi, kuitenkin niinkuin tulen kautta
1. Piet. 1:
5 Jotka Jumalan väellä uskon kautta autuuteen kätketään, joka sitä varten valmistettu on, että se viimeisellä ajalla ilmi tulis.
6 Jossa te saatte iloita, te, joita nyt vähän aikaa, (jos tarvitaan,) moninaisilla kiusauksilla vaivataan:
7 Että teidän uskonne koettelemus paljoa kalliimmaksi löydettäisiin kuin katoova kulta, joka tulessa koetellaan, kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi, koska Jesus Kristus ilmaantuu,
8 Jota te rakastatte, vaikka ette häntä näe, jonka päälle te myös uskotte, ehkette nyt häntä näe, niin te kuitenkin saatte iloita sanomattomalla ja kunniallisella ilolla,
9 Ja käsitätte teidän uskonne lopun, sieluin autuuden,
10 Jota autuutta prophetat ovat etsineet ja tutkineet, jotka teille tulevaista armoa ennustaneet ovat;
11 Ja ovat tutkineet, millä taikka minkäkaltaisella ajalla Kristuksen Henki, joka heissä oli, ilmoitti, joka oli jo ennen todistanut niistä vaivoista, jotka Kristuksessa ovat, ja siitä kunniasta, joka niiden jälkeen tapahtuva oli:
12 Joille se ilmoitettu oli, sillä ei he itseänsä sen kautta palvelleet, vaan meitä, jotka nyt teille niiden kautta julistetut ovat, jotka teille evankeliumia saarnanneet ovat Pyhän Hengen kautta, taivaasta lähetetyn, jota enkelit nähdä himoitsevat.
13 Sentähden vyöttäkäät mielenne kupeet, olkaa raittiit, pankaat täydellinen toivonne siihen armoon, joka teille Jesuksen Kristuksen ilmestyksen kautta taritaan,
14 Niinkuin kuuliaiset lapset, ei asettaen teitänne niinkuin ennen, kuin te teidän tyhmyydessänne himoissa elitte,
15 Vaan sen jälkeen, joka teitä kutsunut on, ja on pyhä, olkaat te myös pyhät kaikissa teidän menoissanne.
16 Sillä kirjoitettu on: teidän pitää pyhät oleman, sillä minä olen pyhä.
17 Ja jos te rukoilette sitä Isää, joka tuomitsee kunkin töidensä jälkeen ilman ihmisten muodon katsomista, niin katsokaat, että te teidän viipymisenne ajan pelvossa vaeltaisitte,
18 Tietäen, ettette ole katoovaisella hopialla eli kullalla lunastetut teidän turhasta menostanne, jonka te isäin säädystä saitte,
19 Vaan kalliilla Kristuksen verellä, niinkuin viattoman ja puhtaan Karitsan;
20 Joka tosin jo ennen oli aivottu kuin maailman perustus pantu oli, mutta ilmoitettu viimeisinä aikoina teidän tähtenne, Houraako Lestadius? kirjoitti:
Toiseksi otetaan tästä syntymä vaivasta vertaus, kuinka syntymä vaiva tulee Jeesuksen opetuslapsille hengellisessä tarkoituksessa, koska niille tulee hengellinen murhe. Vapahtaja sanoo nimittäin tämän päivän evankeliumissa: "Teidän pitää itkemän ja parkuman, mutta maailma iloitsee. Te tulette murheelliseksi, mutta teidän murheenne käätään iloksi." Jokainen opetuslapsi on saanut koetella, että se murhe, joka Jumalan mielen jälkeen on, saattaa parannuksen autuudeksi, jota ihminen ei kadu. Jeesuksen opetuslapset ovat myös omasta koettelemuksesta saaneet tuta, että heidän murheensa käätään iloksi. Niin muodoin on se syntymä vaiva, joka synnin tähden pantiin Jumalalta vaimon päälle, myös pantu niitten päälle, jotka uudesta syntyvät.Kantsii ehkä lukea Lutherin opetukset.
Niitä on monessa eri kirjassa, EIKÄ SANAAKAAN selitystä yksilön uudestisyntymän kivusta.
Taitaa olla niin, että LLL hourailee.- matkamies maan
tyhmelin kirjoitti:
Kantsii ehkä lukea Lutherin opetukset.
Niitä on monessa eri kirjassa, EIKÄ SANAAKAAN selitystä yksilön uudestisyntymän kivusta.
Taitaa olla niin, että LLL hourailee.mistä tiedät lutterin kirjoituksista,kun ei ole käsikirjoituksia ja toiseksi luuletko ettei LLL ole lutterin kirjoituksia tutkinut ,monessa paikassa puhuu lutterin opetuksista ja myös ottaa niistä vahvistusta. uusia käsikirjoituksia myös moittii ,ja sanoo: ei niin ajatellen että entisillä kirjoittajilla olisi ollut pyhähenki,mutta mitä likempänä ne ovat lutterin aikaa sitä puhdasoppisimmat ne ovat.nämä kirjoitin hataran muistini jälkeen ei siis suora kopio.jos uskoisit Jumalan järjestykseen että hän on LLL herättänyt huutamaan meille kaikille parannusta etkä pilkkais sitä henkeä jolla hän on saarnannut,vaan uskoisit että se on puhdas Jumalan sana,Kristuksen hengellä huudettu,niin olis helpompi käsittää mitä hän on saarnannut. yhtäläin on lutter ollut ihminen niin myös apostolit ja proheetat eikä vapahtajaakaan uskottu kun hän eli.
- Epätietoinen Elli
tyhmelin kirjoitti:
Lue Joh. 3:5 vielä kerran. Printtaa lause isoilla kirjaimilla paperille niin että sen näet vaikka juostessas lukea. Ja kiinnitä paperi seinälle. Opettele se ulkoa. Muista tämä lause äläkä koskaan enää siihen kompastu. Se on Raamatun uudestisyntymis- ja kasteopin tärkein lause.Voisitteko kertoa lyhyesti mitä kaste on miten kasteessa eletään?
Mitä kaste vaikuttaa ja mitä siitä ihminen saa. Antaako se uskon vaika olisi millainen sieluntila kasteelle mentäessä.??? - Houraako Lestadius
Toiseksi otetaan tästä syntymä vaivasta vertaus, kuinka syntymä vaiva tulee Jeesuksen opetuslapsille hengellisessä tarkoituksessa, koska niille tulee hengellinen murhe. Vapahtaja sanoo nimittäin tämän päivän evankeliumissa: "Teidän pitää itkemän ja parkuman, mutta maailma iloitsee. Te tulette murheelliseksi, mutta teidän murheenne käätään iloksi." Jokainen opetuslapsi on saanut koetella, että se murhe, joka Jumalan mielen jälkeen on, saattaa parannuksen autuudeksi, jota ihminen ei kadu. Jeesuksen opetuslapset ovat myös omasta koettelemuksesta saaneet tuta, että heidän murheensa käätään iloksi. Niin muodoin on se syntymä vaiva, joka synnin tähden pantiin Jumalalta vaimon päälle, myös pantu niitten päälle, jotka uudesta syntyvät."Tästä luonnollisesta syntymävaivasta on myös Vapahtaja ottanut vertauksen, koska hän sanoi opetuslapsillensa: "Koska vaimo synnyttää, on hänellä kipu, sillä hänen hetkensä tuli. Mutta koska hän on lapsen synnyttänyt, ei hän enää muista vaivaansa ilon tähden, että ihminen on syntynyt maailmaan." (Joh. 16: 21.)
Tässä puhuu hän siitä hengellisestä syntymä vaivasta, joka tuli opetuslapsille Vapahtajan kuoleman kautta. Opetuslapsille tuli yksi suuri hengellinen murhe Vapahtajan kuoleman jälkeen, ja tämä suuri hengellinen murhe, eli syntymä vaiva on Jumalalta päälle pantu synnin lankeemuksen tähden."
Jakeessa Joh. 16: 21. sanotaan, että vaimo synnyttää ja hänellä (vaimolla) on kipu.
Lestadius pitää tätä vaimon kipua ihmisen uudensyntymän kipuna.
Tuntuu aika kaukaa haetulta. - matkamies maan
Epätietoinen Elli kirjoitti:
Voisitteko kertoa lyhyesti mitä kaste on miten kasteessa eletään?
Mitä kaste vaikuttaa ja mitä siitä ihminen saa. Antaako se uskon vaika olisi millainen sieluntila kasteelle mentäessä.???kenelle tämä kysymys kuuluu Elli.......Lapsella on usko,sillä ilman uskoa on mahdoton kelvata Jumalalle. Jesus siunasi lapsia ja on todistanut selvästi että senkaltaisten on taivaan valtakunta. joka uskoo ja kastetaan ei siis niin että lapsi tulee kastetuksi uskoon vaan tulee kastettua uskossa.jos nyt on kastamaton aikuinen pakana ,eikä ole haluakaan tehdä parannusta eli uskoa kristukseen ei kaste vaikuta sitä että sen voimasta on saman tien taivaan oma ja autuas.
- matkamies maan
Houraako Lestadius kirjoitti:
"Tästä luonnollisesta syntymävaivasta on myös Vapahtaja ottanut vertauksen, koska hän sanoi opetuslapsillensa: "Koska vaimo synnyttää, on hänellä kipu, sillä hänen hetkensä tuli. Mutta koska hän on lapsen synnyttänyt, ei hän enää muista vaivaansa ilon tähden, että ihminen on syntynyt maailmaan." (Joh. 16: 21.)
Tässä puhuu hän siitä hengellisestä syntymä vaivasta, joka tuli opetuslapsille Vapahtajan kuoleman kautta. Opetuslapsille tuli yksi suuri hengellinen murhe Vapahtajan kuoleman jälkeen, ja tämä suuri hengellinen murhe, eli syntymä vaiva on Jumalalta päälle pantu synnin lankeemuksen tähden."
Jakeessa Joh. 16: 21. sanotaan, että vaimo synnyttää ja hänellä (vaimolla) on kipu.
Tuntuu aika kaukaa haetulta.vai tuntuu kaukaa haetulta,ei ole sitten tullut lähelle
- Houraako Lestadius
vai tuntuu kaukaa haetulta,ei ole sitten tullut lähelle
Luonnollisesti parannuksen armon saaneella ihmisellä on tunnonvaivoja ja murhe synnistä mutta Joh. 16:21. ei selvästikään puhu tästä.
Joh. 16:21. ilmoittaa, että vaimo synnyttää ja vaimolla on kipu. Lestadiuksen mukaa taasen opetuslapset syntyvät ja kokevat kipua.
Etkö näe ristiriitaa? - Mariia2
Luonnollisesti parannuksen armon saaneella ihmisellä on tunnonvaivoja ja murhe synnistä mutta Joh. 16:21. ei selvästikään puhu tästä.
Joh. 16:21. ilmoittaa, että vaimo synnyttää ja vaimolla on kipu. Lestadiuksen mukaa taasen opetuslapset syntyvät ja kokevat kipua.
Etkö näe ristiriitaa?Joo,kuka lapsista muistaa syntymässä kokeneet kivut, mutta äiti muistaa.Kyllä se on vaimo,eli seurakunta kun kipuilee,toiset ei haluais mitään vaivaa esim.lähetystyöstä ja toisille on tullut hyvin tärkeäksi asia.
Tässä on meidänkin keskuudessa kipuilua tarpeeksi.
Funteerataas tätä. - Elviira.
"Tästä luonnollisesta syntymävaivasta on myös Vapahtaja ottanut vertauksen, koska hän sanoi opetuslapsillensa: "Koska vaimo synnyttää, on hänellä kipu, sillä hänen hetkensä tuli. Mutta koska hän on lapsen synnyttänyt, ei hän enää muista vaivaansa ilon tähden, että ihminen on syntynyt maailmaan." (Joh. 16: 21.)
Tuntuu aika kaukaa haetulta.Tuntuu aika kaukaa haetulta. Etkö ole sitte kokenut uuden syntymän kipuja?
Kyllä vainLestadius tietää mitä kirjottaa, aina kun syntyy uusi ihminen se syntyy kivulla. Tässä vertauksessa nimenomaan on kysymyksessä herännyt ihminen, jonka seurakunta sanalla siittää Pyhä Henki saa tuon aikaan. - matkamies maan
Etkö näe ristiriitaa?ei ihmis järki sitä käsitä.Jumalalle syntyy lapsia. uusi ihminen syntyy sydämmeen,rietas joutuu väistymään,epäusko poistuu,elävä usko tulee sijaan ,jaksaa omistaa kristuksen autuudeksensa,sitä ennen on kipu ja tuska ,siinähän on syntymävaiva,kun ovat raskaaksi tulleet pyhästä siemenestä ja kun uusi ihminen syntyy,kristus sydämmelle,niin tulee ilo. kyllä varmasti myös seurakunta synnyttää tuskin LLL sitä vastaan sanoo missään ja myös seurakunnan on tarvinnut syntyä
- ????
Elviira. kirjoitti:
Tuntuu aika kaukaa haetulta. Etkö ole sitte kokenut uuden syntymän kipuja?
Kyllä vainLestadius tietää mitä kirjottaa, aina kun syntyy uusi ihminen se syntyy kivulla. Tässä vertauksessa nimenomaan on kysymyksessä herännyt ihminen, jonka seurakunta sanalla siittää Pyhä Henki saa tuon aikaan.Mutta nyt vastustelen vähän: juurikin keskustelin erään sisaren kanssa, joka kertoi yhden lapsistaan syntyneen aivan ilman mitään kipua. Oli syntyä kadulle, kun kipuja ei ollut - ei mikään muu kuin pieni enne kertoi synnytyksen alkaneen.
Sairaalassa tulikin sitten tulinen hoppu! Onnekseen meni taksilla loppumatkan, muuten lapsi olisi todella ollut kadulla.
Miten tämmöinen vertaus on ymmärrettävissä tässä tapauksessa?
Miksi muuten Paavali jossain sanoo olevansa isä sellaiselle, joka oli uskon käsittänyt hänen opetuksensa kautta?
Onko hän siis tässä tapauksessa seurakunta?
Ja tässä myös: Gal. 4;19 (Biblia) "Minun rakkaat lapseni, jotka minun täytyy vasta-uudesta kivulla synnyttää, siihenasti kuin Kristus teissä jonkun muodon sais!"
En oikein ymmärrä. - Kasteessa
Elviira. kirjoitti:
Tuntuu aika kaukaa haetulta. Etkö ole sitte kokenut uuden syntymän kipuja?
Kyllä vainLestadius tietää mitä kirjottaa, aina kun syntyy uusi ihminen se syntyy kivulla. Tässä vertauksessa nimenomaan on kysymyksessä herännyt ihminen, jonka seurakunta sanalla siittää Pyhä Henki saa tuon aikaan.Uskon, että olen uudestisyntynyt kasteessa. Siitä lähtien olen saanut elää armoliitossa Jeesuksen sovitustyöhön turvaten. En muista kokeneeni uudestisyntymisen kipuja.
- korvatulppa
ei kuitenkaan Johannes sano että hän kastaa vaan se joka hänen jälkeen tulee eli Vapahtaja. En erottelis Pyhäähenkeä ja tulta etteikö se samassa olis vaikka ja sana siinä onkin.Onhan Kristuksen Rakkaus Pyhässä hengessä. Ruumenet tietty jää Jumalan sammumattoman vihan alle .
Matkamies maan, etkö ollenkaan muista että Jeesus asetti kasteen vasta kuolemansa jälkeen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen? Johanneksen kasteella ei uudessa liitossa kasteta ollenkaan vaikka wanhimmat niin uskovat ja opettavat.
Kyllä opilleset perustavaa laatua olevat asiat ovat hukassa esikoisten saarnamiehilläkin. Vaikka opettajan tulisi tuntea raamattu ja Lutherin oppi mennen tullen.
Kahta kastetta ei ole.
-Yksi usko
-Yksi kaste
-Yksi Herra
opettaa raamattu.
Nämä kolme todistavat
-Vesi
-Veri
.Henki
opettaa raamattu
Esikoisperinne sanoo että nämä kolme todistusta tarvitaan
-Seurakunnan todistus
-Omantunnon todistus
-Pyhän Hengen todistus - teuta
tyhmelin kirjoitti:
Lapinmiehet torjuivat kasteen armovälinevaikutuksen ja opettivat kahden kasteen oppia: lapsen vesikaste on portti ymmärtävässä iässä tapahtuvaan, synninpäästön yhteydessä tapahtuvaan tulikasteeseen.
Tässä opin kukkasessa ilmeisesti Kristuksen yleinen vanhurskauttaminen pitää lapsen jonkin epämääräisen ajan viattomana. Vesikasteella ei ole sinänsä mitään tehoa. Se on vain merkki seurakuntaan ottamisesta ja vasta lupaus tulevasta armosta.
Kahden kasteen opissa ei ole kuin yksi vika: se ei ole raamatullinen. Se on kamala sekasotku uudestikastajien ja luterilaisten kastetta.
Luther sanoisi: nuo onnettomat kiljuvat aasinpäät , niille pitäisi kiinnittää aasinkorvat päähän ja laittaa nurkkaan häpeämään !Niin oli LV:t puhuivart jo Oulaoaisissa ,tästä asiasta , ehkä se oli 3 saarna mutta joka
talauksessa se oli Laarsson joka siitä alloitti ,,niikuin juoku jo sanoi ,,sellaisyta kastetta
Ei ole sitten muualla sanottu ,lisäksi kuin katolisessa kirkossa . Meillä ei ole kahta KASTETTA. sillä Kristillinen kaste sisältää molemmat :
Alku päivinä ja sen jälkeen KAI oli tiukkien mukaan :
SEURAKUNNAN TODISTUS
OMANTUNNON TODISTUS,
PYHÄN HENGEN TODISTUS ... NÄISTÄ TIUKAT VIELÄKIN PUHUU ..
Miksi ? Siksi kun on 150 vuotta puhuttu , sen verran siinöä on perää
Että täällä puolen tulee oikoa asiat , eivoi jättää kuoleman jälkeen mitään
Nämä todisteet tarvitaan :
- VESI.-
- VERI
- HENKI .
Nämä on Raamutun mukaiuset
- - sdfuhsdoyfogshjn
Kyllä, mutta ettekö te tiedä että vesi liikkuu seurakunnassa, jonne Pyhät kokoontuu, ettekö te tiedä että veri puhdistaa omantunnon haavat, ettekö te tiedä että Henki ja Pyhä Henki ovat yksi ja sama.?
- sdfuhsdoyfogshjn
"...Ja heidän kohduistansa pitää vuotaman elämän veden virrat", todistaa Raamattu.
Aloittaja sanoo: "Esikoislestadiolaisista on nyt mahdollisesti eroamassa ryhmä, joka ei hyväksy "Lapin vanhimpien" ajamaa päätöstä, jonka mukaan esikoislestadiolaiset alkaisivat itse jakamaan sakramentteja, eivätkä enää ottaisi niitä vastaan ainakaan pelkästään evlut-kirkolta. Tämä ryhmä lienee myös useimpien kannattajiensa osalta liberaalimpi ja varsinkin kirkkomyönteisempi kuin esikoislestadiolaisuuden päälinja. Ilmeisesti moni tuon opposition kannattajista uskoo myös uudestisyntymisen tapahtuvan kasteessa."
Kommentti:
1. Seurakunta on jakautunut ja tällä hetkellä kaaoksessa. Kaaos näyttäisi polarisoituvan kahteen ryhmään. Me toisinajattelijat emme ole vielä mihinkään eroamassa, emmekä ole aktiivisesti järjestäytyneet.
2. Emme ole liberaaleja, vaan luterilaisia kristittyjä.
3. Vaadimme, että esikoisuudessa palataan luterilaiseen oppiin, jota meille jo 80-luvulla saarnattiin. Siitä ennen ei puhettakaan sakramenttien omiin käsiin ottamisesta.
4. Olemme kirkkomyönteisiä, ja haluamme tukea kirkon konservatiivisiipeä sisältä päin.
5. Uskomme tunnustuskirjojen mukaisesti, että uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa.- turvakolppa
Aamen!
"Auta oi Jeesus, kun eksytys suuri, maata käy voimalla valloittamaan"
Uskomatonta lappisokeutta esikoisuudessa, käsittämätöntä että iisaksonneja huudetaan apuun!
Huutakaa Jeesusta auttamaan. Vain Häeltä on tullut apu kaikkina aikoina eikä mistään Lapista. - Tammenterhot
turvakolppa kirjoitti:
Aamen!
"Auta oi Jeesus, kun eksytys suuri, maata käy voimalla valloittamaan"
Uskomatonta lappisokeutta esikoisuudessa, käsittämätöntä että iisaksonneja huudetaan apuun!
Huutakaa Jeesusta auttamaan. Vain Häeltä on tullut apu kaikkina aikoina eikä mistään Lapista.Olen ymmärtänyt, että Lapissa on ihmisiä, jotka turvautuu perinteiseen tulkintaan raamatusta. Palstalla taitaa olla suuressa äänessä ne, jotka eivät erota oikeaa ja väärää. Onko se tullut jumalasta, jos seuroissa ei saa laulaa kuorossa, entä kun kirkko tuomitsee viattoman vastasyntyneen lapsen pahaksi, onko jumalasta että naiset saavat olla pappeja, entä homo kysymys. Mielestäni nämä ovat tulleet ihmisestä, hänen toiveesta ja tahdosta.
Mikäli ruotsista tai mistä vaan tarvitaan apua jumalan sanan tulkinnasta, niin kutsuttakoon apuun. Koska näyttäisi suomi oleva pahasti hakotiellä. Tammenterhot kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että Lapissa on ihmisiä, jotka turvautuu perinteiseen tulkintaan raamatusta. Palstalla taitaa olla suuressa äänessä ne, jotka eivät erota oikeaa ja väärää. Onko se tullut jumalasta, jos seuroissa ei saa laulaa kuorossa, entä kun kirkko tuomitsee viattoman vastasyntyneen lapsen pahaksi, onko jumalasta että naiset saavat olla pappeja, entä homo kysymys. Mielestäni nämä ovat tulleet ihmisestä, hänen toiveesta ja tahdosta.
Mikäli ruotsista tai mistä vaan tarvitaan apua jumalan sanan tulkinnasta, niin kutsuttakoon apuun. Koska näyttäisi suomi oleva pahasti hakotiellä.Kommentti tammenterhon viestiin.
1. Lapissa on ihmisiä, jotka turvautuvat isäin sääntöihin ja ihmisopetuksiin.
2. Palstalla on monenlaisia ihmisiä. Tämä on julkinen keskustelupalsta.
3. Seuroissa lauletaan yhteen ääneen eli kuorossa, kuoronjohtajan eli esilaulajan johdolla. Erillisiä kuoroja ei ole kukaan esittänytkään.
4. Kirkko ei nykyään tuomitse ketään, mutta Raamatun, Lutherin ja tunnustuskirjojen opetuksen mukaan kaikissa ihmisissä vaikuttaa perisynti. Me olemme luontomme (Ef. 2:3) puolesta vihan, kuoleman ja kadotuksen lapsia, jos ei Kristuksen ansio pelasta meitä siitä tilasta.
5. Naispappeus on lähinnä naispappien oma synti. Esim. sakramentteja naispappi ei pysty tekemään pätemättömäksi tai likaiseksi.
6. Homokysymys on humanistiliberaalien keksimä juoni jonka tarkoituksena on hajoittaa kirkkoa.
7. Ruotsin Lapissa ei ole Raamatun tulkinnan erityisosaamista. Se on nyt nähty ja kuultu. Eivät ole saaneet Norjaakaan ruotuun. Menisivät vaikka sinne taas vaihteeksi.- Pihlajan marjat
tyhmelin kirjoitti:
Kommentti tammenterhon viestiin.
1. Lapissa on ihmisiä, jotka turvautuvat isäin sääntöihin ja ihmisopetuksiin.
2. Palstalla on monenlaisia ihmisiä. Tämä on julkinen keskustelupalsta.
3. Seuroissa lauletaan yhteen ääneen eli kuorossa, kuoronjohtajan eli esilaulajan johdolla. Erillisiä kuoroja ei ole kukaan esittänytkään.
4. Kirkko ei nykyään tuomitse ketään, mutta Raamatun, Lutherin ja tunnustuskirjojen opetuksen mukaan kaikissa ihmisissä vaikuttaa perisynti. Me olemme luontomme (Ef. 2:3) puolesta vihan, kuoleman ja kadotuksen lapsia, jos ei Kristuksen ansio pelasta meitä siitä tilasta.
5. Naispappeus on lähinnä naispappien oma synti. Esim. sakramentteja naispappi ei pysty tekemään pätemättömäksi tai likaiseksi.
6. Homokysymys on humanistiliberaalien keksimä juoni jonka tarkoituksena on hajoittaa kirkkoa.
7. Ruotsin Lapissa ei ole Raamatun tulkinnan erityisosaamista. Se on nyt nähty ja kuultu. Eivät ole saaneet Norjaakaan ruotuun. Menisivät vaikka sinne taas vaihteeksi.1 Väite ei pidä paikkansa
2 Väite pitää paikkansa
3 Seurakunnan laulu ei sinällään ole kuoro, vaan yhteislaulu.
4 Väite pitää paikkansa kirkko ei tuomitse ketään, ei syntielämää tms.
perisynti vaikuttaa totta, Me olemme luont. puolesta vihan, kuoleman lapsia, tämän tilan kirkko hyväksyy eikä vaadi parannusta, vaan tuudittaa suloiseen ja pitkään uneen iankaikkisuuteen.
5 Naispappien oma synti ja kirkon luopumuksen tuoma synti jonka päättäjät ovat siunanneet. Vaikka raamattu sen kieltää paavali sanoo "tämän käskyn minä sain Herralta."
6 Tämäkin on luopumuksen tuoma vitsaus kun sana ja ymmärrys on pimitetty, Kirkkomme papit jopa siunaamisella heitä hyväksyvät tuonkaltaisen saasta elämän.
7 Ruotsin Lapissa kuin Suomessakin vaikuttaa Pyhältä Hengeltä kirkastettuja saarnamiehiä, joiden vertaista kirkkautta ei maailma tunne laisinkaan. sanoohan raamattukin "Sana Rististä" on maailmalle hulluus, niin kuin osalle täälläkin kirjoittaville.
Norjassa kuin Suomessakin on vaikutava eriseura, aivan raamatunkin mukaan " teidän seassanne pitää eriseura oleman. Voitte itse kukin mennä itseenne kannananko minä eriseuran aineksia.
24. Sillä tämä minun poikani oli kuollut, ja virkosi jälleen: hän oli kadonnut, ja on taas löydetty; ja rupesivat riemuitsemaan.
- Tuhlaajapoika
Eikö tuhlaajapoika ollut vieraalla maalla edelleen Isän poika. Tämän ominaisuuden hän oli saanut syntymänsä hetkellä. Vaikka hän oli tuhlannut perintönsä, Isä odotti kaikesta huolimatta hänen kotiinpaluutaan.
- teu,
Tuhlaajapoika kirjoitti:
Eikö tuhlaajapoika ollut vieraalla maalla edelleen Isän poika. Tämän ominaisuuden hän oli saanut syntymänsä hetkellä. Vaikka hän oli tuhlannut perintönsä, Isä odotti kaikesta huolimatta hänen kotiinpaluutaan.
Niin , ja koska isä näki hänet ,Hän armahti häntä . Ja sanoi palvelijalle
Tuo pahaat vaateet , ja sormus , ja Kengät ,ja se ilo ateria jonka hän
pyysi palvelijoita valmistamaan . kun he oli nauttineet .
Tuli Vanhempi veli pellolta , ja kun hän kuuli laulun ja hypyn , hän ei tahtonut mennä
sisään , vaan kysyi palvelijalta mitä tämä on ..palvelija sanoi sinun veljesi on tullut
mutta hän ei mennyt saisään , Niin tuli Vanha isä , ja puhutteli häntä lempeästi
vaan poika ei sulannut , hän alkoi puhumaan , niin monta vuotta olen sinua palvellut
enkä ole koskaan sinua vastaan sanonut , kuitenkaan en ole vohlaakaan saanut
että olisin ystävieni ksanssa viettänyt ilojulaa .
Isä vielä sanoo kauniisti , kaikki mitä minun on , se on sinun , ja sinun olisi pitänjtyt
tulla Veljesi kuhlaan kun hän oli kuollut ja heräsi henkiin , oli kadonnut ja tuli jälleen
löydetty'ä . . Vanhempi poiká näyti vihastumisen .. - Vanhempiveli
teu, kirjoitti:
Niin , ja koska isä näki hänet ,Hän armahti häntä . Ja sanoi palvelijalle
Tuo pahaat vaateet , ja sormus , ja Kengät ,ja se ilo ateria jonka hän
pyysi palvelijoita valmistamaan . kun he oli nauttineet .
Tuli Vanhempi veli pellolta , ja kun hän kuuli laulun ja hypyn , hän ei tahtonut mennä
sisään , vaan kysyi palvelijalta mitä tämä on ..palvelija sanoi sinun veljesi on tullut
mutta hän ei mennyt saisään , Niin tuli Vanha isä , ja puhutteli häntä lempeästi
vaan poika ei sulannut , hän alkoi puhumaan , niin monta vuotta olen sinua palvellut
enkä ole koskaan sinua vastaan sanonut , kuitenkaan en ole vohlaakaan saanut
että olisin ystävieni ksanssa viettänyt ilojulaa .
Isä vielä sanoo kauniisti , kaikki mitä minun on , se on sinun , ja sinun olisi pitänjtyt
tulla Veljesi kuhlaan kun hän oli kuollut ja heräsi henkiin , oli kadonnut ja tuli jälleen
löydetty'ä . . Vanhempi poiká näyti vihastumisen ..Etkös teu sinäkin ole vanhempi veli.Siis luonnollisesti teidän veljeksistä vanhin?
- turvakolppa
Vanhempiveli kirjoitti:
Etkös teu sinäkin ole vanhempi veli.Siis luonnollisesti teidän veljeksistä vanhin?
Kristinuskossa olevat ovat ASEMANSA vuoksi Jumalan lapsia, kasteen armoliitto on pysyvä Jumalan puolelta. mutta ihminen sen rikkoo. Isä odottaa, että Hänen lapsensa palaisi takaisin, niinkuin tuhlaajapojan vertauksesta tiedämme.
Vanhempi velikin on Isän lapsi, vaikka kyntää kymmentä sarkaa aina vain ja on katkera kun velipoika sai anteeksi ja juhlat järjestettiin. Ei kuulu iloa eikä ylistystä tältä työläispojalta ja niin se on tänäkin aikana. - teu,
turvakolppa kirjoitti:
Kristinuskossa olevat ovat ASEMANSA vuoksi Jumalan lapsia, kasteen armoliitto on pysyvä Jumalan puolelta. mutta ihminen sen rikkoo. Isä odottaa, että Hänen lapsensa palaisi takaisin, niinkuin tuhlaajapojan vertauksesta tiedämme.
Vanhempi velikin on Isän lapsi, vaikka kyntää kymmentä sarkaa aina vain ja on katkera kun velipoika sai anteeksi ja juhlat järjestettiin. Ei kuulu iloa eikä ylistystä tältä työläispojalta ja niin se on tänäkin aikana.VOIT TIETENKIN SANOA NIIN ETTÄ HE OLI JUMALAN LAPSIA , TUHLAAJA POI-
KA OLI SILLÄHRTKELLÄ VARMA . KOSKA HÄN OLI TEHNYT PARANNUSTA .
JA OLI SAANUT ISÄN ARMAHDUKSEN HETI KUN NÄKI HÄNEN . JO ETÄÄLTÄ
NE LISÄT JOTKA HÄN SAI . OLI SORMUS, PARHAAT VAATTEET , JA JUHLA
ATERIA , JA KAIKILLA OLI OMA MERKITYKSENSÄ . ISÄ SANOI JUHLIJOILLE
ILOITKAA JA RIEMUITKAA , SILLÄ HÄN OLI KUOLLUT JA ON HERRÄNNYT ELOON , HÄN OLI KADONUT JA ON TAAS LÖYDETTY ..
mITÄ TULEE VANHIMPAAN POIKAAN , HÄN PALASI PELLOLTA EI TAHTONUT
TULLÄ SISÄÄN . VAAN KYSYY YHDELTÄ PAVELIJALTA MITÄ TÄMÄ ON.
PALVELIJA SANOO , SINUN BELJESI ON TULLUT ,SJKSI ISÄSI JÄRJESTI
PIDOT JA TEURASTUTTI SE SYÖYETYN VASIKAN . VANHENPI VELI EITAHTONUT MENNÄ SISÄÄN .
iSÄ TULI SIIS ULOS , JA PUHUTTELI POIKAANSA LEMPEÄSTI , MUTTA
VANHEMPI VELI EI TAHTONUT MENNA
ISÄ SANOI TÄMÄ SINUN VELJESI ON TULLUT . JA ISÄSI TEURASTI SEN
SYÖTETYN VASIKAN , KUN HÄN SA HÄT TERVEENÄ TAKAISI .
NIIN HÄN VIHASTUI , EIKÄ TAHTONUT MENNÄ SISÄLLE; MUTTA HÄNEN ISÄSÄ TULI JA PUHUTTELI HÄNTÄ LEMPEÄSTI .
Vihastuminen Raamatussa on sama kuin murha !
mutta hän vastasi ja sanoi :isälleen Katso niin monta vuotta minä olen sinua pavellut , enkä ople milloinkaan sinun käskyjäsi laiminlyönnyt , ja kuitenkaan et ole minulle koskaan antanut vohlaakaan pitääkseni iloa ystävini kassa . '
MUTTA KUN TÄMÄ SINUN POIKASI TULI JOKA OLI TUHLANNUT SINUN OMAISUUTESI PORTTOIN KANSSA , NIIN HÄNELLE SINÄ TEURASTIT SEN SYÖTETYN VASIKAN .
JAE 31.
JAE 32.
SELITY : Selittäjä pitää vanhinta poikaa ,että .
tuhlääa poika , on hänen mielestä tksi tyhmä neitsyt joltas puuttuu armon
ja hengen öljyä nimikeistittyjä jolla on jumalisuuden ulko kuori , mutta jotka
mutta jotka kieltävät sen voiman . 2 Tim ,3:5. - teu,
Vanhempiveli kirjoitti:
Etkös teu sinäkin ole vanhempi veli.Siis luonnollisesti teidän veljeksistä vanhin?
""Vanhempi veli """
no , en luonnollisesti vanhin veli oli tenho ja Esikoinen ,
hän oli elänyt ns kovan elämän , vietimme hänelle 40 v. juhlat
ne oli 1983 , ja niin muutkin on viettänyt 40, v, tenho kuoli noin
1989. eli n,47 vanhana , tate kuoli 1995, ja oli silloin ,n. 42, v.
Nuo on luonnollisia menoja ja tuloja minä synnyin 2,vuotta Tenhon jölkeen
ja minun olisi pitänyt pitää Esikoisen titteliä , mutta kun Herra ei ole tullut
sanomaan Määritystä , olen sitä kyllä odottanut , Silloin kun isäni kuoli 2009
tuli 20 vuotta täteen Herran odotusta , tönö syksynä on 25vuotta .
olen ajatellut että matemaattisesti , kuin myös luonnollisesti ottaa viran
vastaan olen toki joillekin ollut vanhinveli ehäpä tuon 25. vuotta.
ja ainakin veljelle joka vielä elää ja on synt , -55, saattaa täyttää 60 v.
2015 , 9. xx. meitä oli 4poikaa ja 4 tyttöä , aluksi ..isäni ensimmäine vaimo
kuoli -58 , toimen noin 19 v. avioliiton kesto , hän oli kolmannen kin kanssa
aviossa ja n.20 v. kesti , kunnes kuoli itse , oli 89. v. ja 4 kk. -.
- upup
upupup
- lukekaa nämä
Skutnäsin hajaannuksen taustalla on joulukuussa 2009 paljastuneet pedofiliarikokset. Osa Skutnäsin rukoushuoneen eli Pietarsaaren rauhansanalaisista kannattaa yhä tuota edesmennyttä pedofiilisaarnaajaa, eikä suostu uskomaan häntä vastaan esitettyjä syytöksiä tosiksi. Heidän saarnaajien ei anneta enää saarnata Pietarsaaren Skutnäsin rauhansanalaisten rukoushuoneella.
Lähdettä:
http://www.kyrkpressen.fi/fileupl/KP1412Webb.pdf
Laaja artikkeli sivulla 10-11 aiheesta. Lisäksi pienempi artikkeli sivulla 2.
Google-käännös yllä linkittämästäni ruotsinkielisestä lehdestä sivulta 2:
Kun osa Kristuksen ruumis kärsii, koko ruumis tuntuu pahalta. Tämä Raamatun totuus voi hyvinkin hakea Pietarsaaren rauhallinen yhteiskunta, missä olemme nyt kamppailevat elää jopa sen nimeä. Koska pedofiiliskandaali neljä vuotta sitten, yhdistys on alkanut uudistuu. Kuten askel tässä prosessissa, yhdistys järjesti työpajan talonsa rukouksen Skutnäs. Mistä kirjanpito professori kirkkohistorian Jouko Talon varten lestadiolainen herätysliike historia vuodesta 1845.
Kaikki ei ole mielenrauhaa sisällä ammattiliitot. Talon osoitti, että se ei ole koskaan ollut niin. Liike on hajanainen useita kertoja. Rauhan Sana jossa Suomen ja Ruotsin rauhan yhdisteiden kuulla nykyään yksi seitsemästä pääsuuntiin että on enemmän kuin tuhat seuraajaa.Haaste ja halu Skutnäs ja luultavasti koko Suomen ja Ruotsin lestadiolaisuus nyt on ehkäistä historia toistaa itseään. Täsmälleen sama haaste kuin äiti kirkko on.
Paljastukset väärinkäytöstä Skutnäs tuli salama kirkkaalta taivaalta joulukuussa 2009, kun tekijä on jo kuollut. Hän oli saarnaaja suurta viranomaisen liikkeen, hänen asemansa vastasi lähes paavi. Vielä nykyäänkin, hänellä on kannattajia, jotka kieltävät väärinkäyttöä tapahtunut. Harrastajia estää paranemista että vaikuttaa välttämättömyys. Förne- poikkeama aiheuttaa myös pirstoutumista, molemmat vaikuttavat perheiden ja sisällä fridsförening-. On traagista.
Kun skandaali oli tosiasia valitsi fridsfören- ole uutta hallitusta. Saarnaajan seuraajia poistot kuponkia olivat keskustasta kohdetta. Sittemmin hallitus on työskennellyt määrätietoisesti auttamaan uhreja sekä uudistaa liiketoimintaa. Se ei ole ollut helppoa. He ovat johdonmukaisesti toimineet tuulta ja ovat joutuneet henkilökohtaisia hyökkäyksiä saarnaamalla seuraajia. Se on kestänyt pysyä yhdistys.Kysymys kuuluu, kuinka kauan voimme. Vaikka seuraajia puuttuu muodollinen valta Skutnäs tänään voi vielä havaita pelkoa heitä kohtaan.
jatkuva prosessi HE seen ja uudistaminen on välttämätöntä Skutnäs.Haavat jälkeen skandaali ei ole vielä parantunut. Jäseniksi Kristuksen ruumiin, meidän kaikkien pitäisi tukea heitä tässä prosessissa.Työkaluja, liike on jo. Talon kutsui sitä korvaamaton; Raamattu, uskosta vanhurskauden ja armon. Tutkitaan kaikki lähtevät siitä. Mutta Kristuksen ruumis pystyä tukemaan edellyttää myös, että sinulla on mahdollisuus tukea.Koko lestadiolaisuus leimaa edelleen sulkeutuneisuus, jossa pelko harhaoppeja vain käyttää omia saarnaa valtioiden pääsyä saarnatuoli. Se ei ole terveellistä. Kukaan ei voi selittää Jumalan sanaa Raamatussa, puhdasta ja aitoa. Se on kriisi vastuun pysty osoittamaan, mikä on jumalien kalkkis ja mikä on ihmisen suullinen ja kirjallinen. Kaikkea on testattava! Ei jolloin se on osa-hyväksyntä omaa opetusta.- gliugig
Joulukuun 2009 pedofiliapaljastus siis sai Pietarsaaren Skutnäsin rauhansanalaisen yhteisön enemmistön ryhtymään uskonnäkemystensä uudistustoimenpiteisiin.
Kaikki eivät kuitenkaan hyväksyneet niitä uudistustoimenpiteitä, ja niin syntyi hajaannus (ilmeisesti tänä vuonna).
Uudistusten vastustajissa on monia, jotka eivät suostu uskomaan joulukuun 2009 pedofiliapaljastuksen paljastamia pedofiliarikoksia tosiksi, vaan kannattavat yhä edesmennyttä pedofiliapuhujaa, joka oli jo eläessään merkittävä auktoriteetti koko Pohjanmaan rauhansanalaisissa yhteisöissä.
Uudistusmielinen enemmistö, jonka haltuun Skutnäsin rukoushuone on hajaannuksessa jäänyt, hyväksyy mm miesten korvakorut (ilmenee linkin lehtijutun kuvasta), mutta he eivät hyväksy lasten ruumiillista kurittamista.
Sensijaan Skutnäsin rukoushuoneella saarnakieltoon laitetut opposition saarnaajat hyväksyvät lasten ruumiillisen kurittamisen. He pitävät nykyisin hajaannuksen jälkeen omia erillisiä seurojaan kannattajineen Pietarsaaressa ja Larsmossa.
Lopulta juuri lasten ruumiillisen kurituksen puolustaminen oli se lopullinen syy, jonka vuoksi opposition saarnaajat pantiin saarnakieltoon rauhansanalaisten rukoushuoneella Skutnäsissä. Ja siksi se oli myös hajaannuksen ratkaisevin syy.
Taustalla kuitenkin vaikutti merkittävällä tavalla jo ennen sitä jännitteitä tuo joulukuun 2009 pedofiliapaljastus jälkipuinteineen ja sitä seuranneine Pietarsaaren rauhansanalaisten enemmistön uudistuspyrkimyksineen. - jokkimokki
gliugig kirjoitti:
Joulukuun 2009 pedofiliapaljastus siis sai Pietarsaaren Skutnäsin rauhansanalaisen yhteisön enemmistön ryhtymään uskonnäkemystensä uudistustoimenpiteisiin.
Kaikki eivät kuitenkaan hyväksyneet niitä uudistustoimenpiteitä, ja niin syntyi hajaannus (ilmeisesti tänä vuonna).
Uudistusten vastustajissa on monia, jotka eivät suostu uskomaan joulukuun 2009 pedofiliapaljastuksen paljastamia pedofiliarikoksia tosiksi, vaan kannattavat yhä edesmennyttä pedofiliapuhujaa, joka oli jo eläessään merkittävä auktoriteetti koko Pohjanmaan rauhansanalaisissa yhteisöissä.
Uudistusmielinen enemmistö, jonka haltuun Skutnäsin rukoushuone on hajaannuksessa jäänyt, hyväksyy mm miesten korvakorut (ilmenee linkin lehtijutun kuvasta), mutta he eivät hyväksy lasten ruumiillista kurittamista.
Sensijaan Skutnäsin rukoushuoneella saarnakieltoon laitetut opposition saarnaajat hyväksyvät lasten ruumiillisen kurittamisen. He pitävät nykyisin hajaannuksen jälkeen omia erillisiä seurojaan kannattajineen Pietarsaaressa ja Larsmossa.
Lopulta juuri lasten ruumiillisen kurituksen puolustaminen oli se lopullinen syy, jonka vuoksi opposition saarnaajat pantiin saarnakieltoon rauhansanalaisten rukoushuoneella Skutnäsissä. Ja siksi se oli myös hajaannuksen ratkaisevin syy.
Taustalla kuitenkin vaikutti merkittävällä tavalla jo ennen sitä jännitteitä tuo joulukuun 2009 pedofiliapaljastus jälkipuinteineen ja sitä seuranneine Pietarsaaren rauhansanalaisten enemmistön uudistuspyrkimyksineen.Lasten ruumiillinen kurittaminen on rikos, josta on oikeudelliset seuraamuksensa.
Aika erikoiselta kuulostaa, että jokin hengellinen yhteisö hyväksyy rikollisen toiminnan! - hammarssonin lahko
gliugig kirjoitti:
Taustalla kuitenkin vaikutti merkittävällä tavalla jo ennen sitä jännitteitä tuo joulukuun 2009 pedofiliapaljastus jälkipuinteineen ja sitä seuranneine Pietarsaaren rauhansanalaisten enemmistön uudistuspyrkimyksineen.missä vasara?
- iuyu
hammarssonin lahko kirjoitti:
missä vasara?
Kuka se Hammarson on?
- upupup
upup
- upup
upup
- Sill viisiin käynyt.
Esikoislestadiolaisista on nyt mahdollisesti eroamassa ryhmä, joka ei hyväksy "Lapin vanhimpien" ajamaa päätöstä, jonka mukaan esikoislestadiolaiset alkaisivat itse jakamaan sakramentteja #kirj. Limainiljakas
He ovat langenneet jo paljon ennen kuin mitän on puhuttu sakramenteistä.
Ja alkaneet repimään itseään pois Kristuksen rakkaudesta.- satapunta
Äläpä valehtele!
Sinäkö olet nostanut itsesi sille paikalle joka kuuluu yksin Jumalalle!
Jos itse tarvitset tukipuita ja ihmisjumalia, ölö vaadi sitä muilta.
Jeesus riittää ja pitäisi riittää sinullekin "silviisii käyny"
- elizza
Joh 15:6: Jos ei joku minussa pysy, se heitetään ulos niinkuin oksa, ja kuivettuu, ja ne sidotaan kokoon, ja heitetään tuleen, ja palavat.
Palavat on preesens, käsittäisin että kuvaa jatkuvaa palamista. katsokaa tästä, viisaammat:
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?lex=Thayer&ref=Joh. 15:6&ent=2545&ent2=5743
Samaa tapahtumaa eri sanoin: Luuk 3:17
Jonka viskin on hänen kädessänsä, ja hän perkaa riihensä ja kokoo nisunsa aittaansa, mutta ruumenet polttaa hän sammumattomalla tulella.
Tästä edelliskohdasta on wanhimmat saarnanneet, että kyseessä on vihan tuli eläviä kristityitä kohtaan.
Se palaa näköjään jo roihuten, tälläkin palstalla.- Viimeinen tuomio
Eiköhän noissa kohdissa puhuta viimeisestä tuomiosta. Kaikilla elävillä on mahdollisuus pelastukseen.
- 5+7#
elizza 12.9.2014 14:08
"Joh 15:6: Jos ei joku minussa pysy, se heitetään ulos niinkuin oksa, ja kuivettuu, ja ne sidotaan kokoon, ja heitetään tuleen, ja palavat.
Palavat on preesens, käsittäisin että kuvaa jatkuvaa palamista. katsokaa tästä, viisaammat:"
"Tästä edelliskohdasta on wanhimmat saarnanneet, että kyseessä on vihan tuli eläviä kristityitä kohtaan.
Se palaa näköjään jo roihuten, tälläkin palstalla. "
Elizza, milloin on noin opetettu vastoin Raamatun selkeää sanaa?
- haluun tietää
Kuka se Hammarsson on?
- 5+18
Wanhimpien selitys on kevyeksi havaittu jo kauan sitten.
Vai vihan tuli eläviä kristittyjä kohtaan!!!
Kyse on Jumalan vihasta ja tuomiosta.
- Ulkopuolinen mies
Helpompi on hajoittaa kuin rakentaa. Siinä olisikin mestari, kun pysyisi yhdistämään kaikki maailman Jeesukseen uskovat yhdeksi seurakunnaksi.
Hajaannuksista puheenollen, niin Esikoisuuden hajaantuminen alkoi uudelleen GJ:n kuoleman jälkeen nimittäin Larssonit ja Björk uskalsivat vasta silloin palata uudelleen augustin kerhoon ja niin edelleen Stormo ja kumppanit sekä suomen veljet tuoden aina hyviä terveisiä lapplandiasta. Nyt on palkan maksun aika. Kirkko on haukuttu ,papit on parjattu EH OS RB on roskitettu ja Sakramentit yritetty ottaa omiin käsiin, mutta kuinkas kävikään Herra itse tarttui asioihin ja nyt alkaa Suomen Siionissa uusi aika!
- Hedelmistä puut tun
Hedelmistä puut tunnetaan, otetaan vain rauhallisesti. Täällä on näköjään sama mentaliteetti kuin Leeviläisten vanhinten kirjassa, joka kertoo heidän saavutuksia kristillisellä taistelukentällään. Eivät hekään malta olla haukkumatta lapinmaan vanhimpia.
- teu,
""ratkaisuvalta""
muuten ihan hyvä , mutta lapin noidat erotti RB ensin taisi olla 1997 puolella jo ,, EH ,OS erotettiin 1998. Me muutimme silloin Pappilan niemessa Hattulaa ja
katsoimme vanhaa pappilaa joka oli tyhjä , siinä olisi tila n,250 neliöö , että
sen voisimme vuokrata , ja kutsuä saanaajat (juuri erotetut . kuinka asiat
meni ei vuokrattu ,eikä pidetty seuroja siellä parin vuoden aikana , tuli kaikki
asunnot Lunastus oikeuteen . hinnat oli seraavat 285 '000 Mk, koko kolmi kerros
talo n. 600m 2 eikä se paljon muuttunut muissakaan , meille kävi tuuri kun
pääsimme HML:n Vanhusten taloon talkkareiksi, sinä aikana rakensimme Lammille
Ok -talon johon muutimme vappu aattona 2004.
- Ulkopuolinen mies
Eikö olisi hajaanuksen sijaan parempi pitää kunnon hoitokokous, jossa kunkin sydän tutkittaisiin ja hoidettaisiin. Mikäli sydän olisi kova, niin sitten luovutetaan sielu saatanan haltuu. Tätä harrastettiin vl-yhteisössä etenkin 70-luvulla ja vielä joitakin aikoja sitten näitä hoitokokouksia kehuttiin siunauksellisiksi. Minuakin hoidettiin aikoinaan ja väitettiin minun pilkkaavan pyhää henkeä. Aikamoisia syytöksiä ja minusta tuo kyseinen tyyppi oli uudenherätyksen hengessä. Anteeksi ei saarnattu ennen kuin osasi sitä oikeilla sanoilla pyytää.
- teu,
Oletko , löytänyt Raamatusta maininnan Hoitokokouksesta , jos olet niin hyvä
minä' en ole ,,siispä se on pelkkä ,ihmis työ ja toimi ..
sanot mikäli sydän olisi kova niin luovutetaan sielu saa ta nan haltuun .. Väärin
Paavali sanoo Korinttossa oli yksi tapaus jossa olen käyttänyt tätä asetta
Mutta se oli Räikeätapaus HAUREUDESSA, siinä mies piti isänsä vaimoa , se
oli sellaista haureutta , jota ei pakanatkaan harrastaneet eikä tehneet . 1Kor. 5:1
Täsää vaati Paavali seurakuntaa pitämään/erttamaan hänet seurakunnasta ja
niin hänen erotettiin 2 vuodeksi ja jättämään hänet "saa ta nan haltuun "Tämän kurinpidollinen menettelyn ,tarkoitus oli olla "lihan turmioksi , että hänenhengensä pelastuisi". Ns. sanottu hänen nöyryyttämisensä parannunukseen ja hänen pelas-
tumisensa sekä hänen synnin tuomiosta että syntielämässään. Näin tapahtuikin .
Paavali tarkoitti 2Kor .2:5-10 juuri tätä miestä , jonka nöyrtymistä parannukseen ,hän kirjoitti. - Ulkopuolinen mies
teu, kirjoitti:
Oletko , löytänyt Raamatusta maininnan Hoitokokouksesta , jos olet niin hyvä
minä' en ole ,,siispä se on pelkkä ,ihmis työ ja toimi ..
sanot mikäli sydän olisi kova niin luovutetaan sielu saa ta nan haltuun .. Väärin
Paavali sanoo Korinttossa oli yksi tapaus jossa olen käyttänyt tätä asetta
Mutta se oli Räikeätapaus HAUREUDESSA, siinä mies piti isänsä vaimoa , se
oli sellaista haureutta , jota ei pakanatkaan harrastaneet eikä tehneet . 1Kor. 5:1
Täsää vaati Paavali seurakuntaa pitämään/erttamaan hänet seurakunnasta ja
niin hänen erotettiin 2 vuodeksi ja jättämään hänet "saa ta nan haltuun "Tämän kurinpidollinen menettelyn ,tarkoitus oli olla "lihan turmioksi , että hänenhengensä pelastuisi". Ns. sanottu hänen nöyryyttämisensä parannunukseen ja hänen pelas-
tumisensa sekä hänen synnin tuomiosta että syntielämässään. Näin tapahtuikin .
Paavali tarkoitti 2Kor .2:5-10 juuri tätä miestä , jonka nöyrtymistä parannukseen ,hän kirjoitti.VL-liikkeessä hoitokokouksien järjestäminen perusteltiin Kristuksen kirkkolailla. Lisätietoa aiheesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Kristuksen_kirkkolaki.
Usein noista tilaisuuksista taisi tulla kuitenkin pahimmanlaatuista sielunhoidollista puostarointia ja ihan puhdasta henkistä väkivaltaa.
Nykyiseen hengelliseen tilaani kaikista liikkeistä vapaana ja ulkopuolisena olen varsin tyytyväinen. Jotkut saattavat kutsua tilaani 'paatumuksen rauhaksi'. Varsin hyvin olen päässyt jo irti vl-kahleista, mutta lapsuuden kasvatus ja opit seuraavat minua tavalla tai toisella hautaan saakka. - kom postia
Ulkopuolinen mies kirjoitti:
VL-liikkeessä hoitokokouksien järjestäminen perusteltiin Kristuksen kirkkolailla. Lisätietoa aiheesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Kristuksen_kirkkolaki.
Usein noista tilaisuuksista taisi tulla kuitenkin pahimmanlaatuista sielunhoidollista puostarointia ja ihan puhdasta henkistä väkivaltaa.
Nykyiseen hengelliseen tilaani kaikista liikkeistä vapaana ja ulkopuolisena olen varsin tyytyväinen. Jotkut saattavat kutsua tilaani 'paatumuksen rauhaksi'. Varsin hyvin olen päässyt jo irti vl-kahleista, mutta lapsuuden kasvatus ja opit seuraavat minua tavalla tai toisella hautaan saakka.Usein noista tilaisuuksista taisi tulla kuitenkin pahimmanlaatuista sielunhoidollista puostarointia ja ihan puhdasta henkistä väkivaltaa. 25.9.2014 11:13
Onhan se selvää, kun aletaan väkisin ajamaan synnittömyyttä lihan asein puuduttamatta eli ilman rakkautta, niin tuleehan siinä kipua ja tuskaa runsaasti. Siinä vaaditaan parannusta juuri niillä sanoilla joita vanhaihminen vaatii tyydyttääseen vihan.
- up up up upppp
upupupupupup
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904413
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?593182Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1132531Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1182368Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki862127- 402043
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281987Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2241743Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91637- 291618