tätäkö se on?

leski

Surutyö,mieheni nukkui kuukausi sitten pois.Olin omaishoitaja vaikeasti sairaalle puolisolleni vuosikausia.Sitä ihmettelen miten mieleni on jämähtänyt siihen sairauden aikaan ja mieheni vuoteen vierelle,olihan meillä vuosikymmeniä ihanat vuodet yhdessä oloa.Annoinko itsestäni liikaa voimavaroja pois kun en ole osannut palata niihin onnellisiin vuosiin.Tuntuu kuin vaeltaisin eksyksissä täysin tuntemattomassa maassa.

13

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanssasi sun

      Onko paikkakunnalla surutyöryhmä, kannattaa mennä mukaan, se on auttanut monia.
      Iloitse hyvästä mitä teillä oli, anna surun tehdä työtään.Aika parantaa.
      Se nyt vaan on niin, että suru on surtava.

    • -----

      Otan osaa suruusi.
      Tiedän tunteen, kuinka vaikeaa on sopeutua normaaliin elämään pitkän omaishoitajuuden jälkeen.
      Minulla on kolme vuotta aikaa kun hoitaminen loppui, ei siitä näy pääsevän.

    • exomaishoituri

      Toivon todella sinulle voimia uudessa tilanteessasi, mitäpä muuta voisinkaan, koska voimia toivoisin itsellenikin, sillä vaikka olen jo n. 8 kk "harjoitellut" leskenä olemista vaimoni poismenon jälkeen, tuntuu elämäni olevan edelleen paljolti "suuntaa ja tarkoitusta" vailla.
      "Erosimme" käsi kädessä kotonamme yli 10 vuoden hoitajuuden jälkeen hänen rauhallisesti nukkuessa pois.
      Myös minä vieläkin kertaan mielessäni hoitovuosiani lukemalla (välillä paussia pitäen ja uskallusta keräten) "hoituripäiväkirjoja" ja skannaamalla niistä "tiivistelmää" tietokoneelle. Homma valmistunee parissa kuukaudessa.
      Olen ajatellut, että nuo etupäässä surun täyttämät "hoituripäivät" pitää käydä läpi ja henkisesti "arkistoida", jotta voisin niihin halutessani palata, mutta muuten olla (toivottavasti) niitä päivittäin mietimättä.
      Suru ja ikävä hänen poismenostaan tietty hiljalleen vaimenee, mutta säälin tunne hänen kohtalostaan (n. 8 vuotta käytännössä puhe- ja liikuntakyvyttömänä, onneksi kuitenkin? sai olla kotona!) ei katoa koskaan.
      Vaikeinta itselleni on ollut ja on edelleen se, että olen yksin joutunut kantamaan suruni pystymättä kenellekään "purkautumaan". Toivottavasti sinulla on henkilö, jonka kanssa voit suruasi/ahdistustasi jakaa!
      Valokuvista olen kyllä usein katsellut hetkiä onnellisemmista ajoistamme ja hänen iloisesti hymyilevän syntymäpäiväkuvansa laittanut tietsikan avausnäyttöön.
      Surusi keskellä toivon, että saat hiljalleen voimia miettiä, mitä haluaisit tehdä omalla loppuelämälläsi ja saisit posiiivisen syyn/tarpeen olemisellesi.

      • Minä jouduin elämänitaipaleella itsemurhantehneen 22v.poikani menetyksen käsittelemään,ei se helppoa ollut.
        Psygologista kirjallisuutta luin mielettömästi jopa parapsygologiaa.

        Olet harinaisuus omaishoitajissa miehenä.Olet hoitanut vaimosi ihailtavalla tavalla viimeiselle matkalle.
        Se uurastus on ollut sitä suurinta rakkautta,mitä maa päällään kantaa.


    • leski

      on minulla ihmisiä joille kipuani kerron,mutta tuntuu kuin sitä ei edes läheisikään ymmärrä täysin.Yksin se on surtava,kyyneleeet helpottaa.Valokuvatkin tekee kipeää kun en voi koskea häneen,vain muistoissani.Ne hoituripäivät olivat monesti raskaita mutta tuhat kertaa raskaampi on tämä ikävä.On todella kuin vaeltaisin päämäärättä oudossa maassa,kaupossa kuljeskelen etsimättä mitään ja monesti tulen tyhjän kassin kanssa pois.

      • exomaishoituri

        Huh, huh, olipa helteinen viikonloppu ja samaa ilmeisesti vielä riittää!
        Noin on minullakin valitettavasti mennyt: Lähisukulaisiakaan eivät yriykseni purkautua esittämällä viime vaiheiden ja sen jälkeisiä valo- ja videokuvia tuntuneet kovin paljon kiinnostavan, eikä keskusteluja aiheista syntynyt, joten olen lopettanut ne yritykset keventää taakkaani. Heille tuntuu puolisoni lähtö olleen parasta, mitä toivoa saattaa ja sen jälkeen PISTE.
        Yksin siis tarvon surujeni suossa minäkin, enkä tiedä mihin "polkuni" johtaa. Tuntuu kohtuuttomalta, että yksin joudun kantamaan kaiken tuskan ja ikävän ja vielä miettimään, miten elämääni kykenisin kohtuudella jatkamaan. Viikonloppu meni maalla sukuloidessa ja "säitä pidellessä", mutta nyt on taas arki edessä.
        Ehkäpä on vain yritettävä sopeutua siihen, että "oma apu paras apu" tai nyt siis ainoa apu ja yritettävä sinnitellä eteenpäin kiitollisena menneistä päivistä ja jokaisesta uudesta tulevasta. Olenhan kuitenkin jo saanut paljon enemmän kuin moni muu, puolisoni mukaan lukien.
        Voimia ja positiivisuutta tuleviin päiviisi toivon sinullekin kuin myös muille vastaavassa tilanteessa oleville. "Päivä vain ja hetki kerrallansa,..."


    • leski

      Kiitos lohdullisista sanoista sulle ex-omaishoituri.Samat ovat tunteet minullakin,Ei kukaan osaa asettua asemaan kellä on puoliso vielä elossa vaikka olisi sairaskin.On se niin repivää ikävää rakkaan pois meno,se ikävä tulee kuin aaltoina.Luin Soili Poijulan kirja surutyö.Siinä kuvataan hyvin ikävää.Silloin kun ikävä tulee niin itken,itken.Kun vain tulisi niin ymmärtävä ihminen että voisin itkeä hänen olkapäätään vasten kaiken ikäväni.Ei vain voi kaikkien kanssa itkeä,ei monikaan osaa asettua siihen tuskaan mikä surijalla on,enkä halua ruikuttaa koko ajan tuskaani.Muistot on kalliita miten hän katseli silmiin syöttäessäni häntä vuoteeseen.Rakkauteni oli suurinta hänen sairautensa aikana vaikka väsyinhän minä monesti ja tuli sanottuakin ehkä liikaa mutta hän ymmärsi ja sanoi eiole ihmekään että väsyt.Onhan meillä vielä rakkaamme vaikka hän makaa poissa tuskista,poissa maan vaivoista.Olen jostain lukenut mietlmän: Köyhin elämä on se joka ei ole kokenut rakkautta eikä tuskaa!

    • exomaishoituri

      Hei ja kiitos kiittämisestä "leski". Etsin netistä tietoa mainitsemastasi Surutyö kirjasta ja löysin mm. seur. mainintoja:
      - Surutyön tarkoitus on muuttaa kiintymysside mahdollisuudesta olla joka päivä yhdessä, elää arkea yhdessä, mielikuvien tasolla olevaksi suhteeksi. Muistelemisen ja puhumisen kautta muistikuvat kuolleesta ihmisestä vahvistuvat ja oikeastaan se tuska vähitellen lievittyy. Enää ei olekaan kaipausta niin voimakkaasti toisen ihmisen läsnäoloon, koska se ihminen onkin mielessä mukana, Soili Poijula sanoo.
      Sekä surun isehoito-oppaasta:
      Suru pitää muistaa purkaa puhumalla. Jos sureva välttää surusta puhumista, ruumis ilmaisee tunteet. Siksi surussa tarvitaan jatkuvasti käytettävissä olevaa tukea.

      Noin ammatti-ihminenkin näkee vaikeana kokemamme asian, puhumisen puutteen, merkittävänä ongelmana surun lievittämisessä.
      Mutta, mutta...mahtaako Poijula antaa kirjassaan ohjeita miten ja missä tuota elintärkeää puhumista voisi hyödyttävästi harrastaa? Mistä voisi löytää oikeanlaisen (empaattinen) "kohdehenkilön/-yleisön, joka kykenisi riittävästi samaistumaan suruun sekä antamaan lohtua ja toivoa tuleville päiville?
      Olen käynyt useita kertoja "keskustelupiirissä", jossa hiljattain puolisonsa menettäneet (eläkeikäiset) henkilöt ovat voineet ammatti-ihmisen johdolla purkaa tuntojaan sekä kuulla muiden murheita ja yrittää löytää toisilleen lohdun ja rohkaisun sanoja. Uskalluksen puute (ujous) on luonnollisesti osittain rajoittanut "avautumisia" ja esitettyjen tunteiden käsittelyt ovat jääneet usein kovin pintapuolisiksi ja siten aika epätyydyttäviksi semminkin kun ennakko toiveeni tilaisuuksista olivat aika korkealla.
      Usein iltaisin vuoteessa koetan muistella joitakin "vanhoja hyviä aikoja", mutta kovin usein ajatukset lipsahtavat liian lähimenneisyyteen ja nykytilaan. Läheisen kuolema on aivan liian ehdoton ja lopullinen.
      Näistä huolimatta: toivotaan, toivotaan, aikaa parempaa.

    • leski

      On se kumma että minulla lipsahtavat ajatukset aina siihen rakkaani vuoteen viereen,vaikka meillä oli onnelliset vuosikymmenet takana.Kävin läpi lääkärien ja sairaaloiden diaknoosit ja niitä on tosi paljon.Ajatukset ovat vain monesti siinä kun hoidin rakastani kuin pientä lasta,syötin,vaihdoin vaipat ja monesti puhuinkin kuin lapselle puhutaan.Tiedän.hänellä oli aika lähteä mutta silti vaikka järki sanoo näin niin tunteet puhuu aivan muuta.

    • En vielä leski,mutta taas toi omanelämän hautaaminen sukuhautaan,ei auta syrutyössä pätkääkään.
      Kerron taustoja ja ihan omana itsenäni.
      Aviomieheni numero yksi,jolle olin neitsyt 19vuotiaana petti jo kahden kuukauden kuluttua.
      Kolme mukulaa tein ja meitä oli tiineenä samanaikaisesti pari
      muijaa,minä synnytin pojan 24.4 ja tämä toinen 17.5 joten tämän orhin siemennys oli kunnossa.
      Kaikki mahdolliset sukupuolitaudit tämä siitosori toi kotiin,joten seuraavan miehen valitsin,oltuani yksinhuoltaja yli kymmenen vuotta,perusteilla,niin vanha jottei kykene vieraisiin.

      Hän oli leski kymmenen vuotta minua vanhenpi, sairalloinen mustasukkaisuus teki elämästä täyden helvetin,kunnes Altzheimer nosti ensimmäisen vaimon numero ykköseksi ja nyt hän olettaa,että olenkin se Lilja Unelma.
      Olen taas päässyt hänen rakkaakseen.

      Akupunktiolekurilta kysyin,voinko alkaa elämään omaa elämääni ja jopa tanssahdella,niin hän antoi luvan,joten saanko luvan kaikki miespuoliset

    • leski

      On niitä miehiäkin joka lähtöön.Itse sain ihanan,uskollisen ja kiltin puolison. Siksi kai tamä ikävä on nyt niin lohdutonta joka kaatuu kuin aaltoina päälleni.Kuinka paljon voi ihminen itkeä ja mistä ne kyyneleet tulee yhä uudestaan?Minusta se on turhaa puhetta että luopumiseen voi valmistautua,niin puhuin minäkin mutta tässa on tulos.Kenenkään ei pitäisi sanoa että kuolis puoliso pois niin olisin vapaa.Mitä on vapaus,tämä suru ja ikäväkö?

      • exomaishoituri.

        "Lesken" tavoin jäi minullakin puolisoni kuolemaan valmistautuminen "vaiheeseen", vaikka poismenoa jo rukoilinkin ja hänen nielemisreaktionsa lakattua tiesin, ettei aikaa paljon jäljellä ole. Viime henkäisyn jälkeen edelleen hänen kädestään kiinnipitäen lauloin "Levon hetki nyt lyö...", sitten itkin, itkin...Olo oli kait kuin entisellä miehellä "hätä ja hyvä mieli yhtä aikaa". Hyvä mieli, että hän viimein pääsi pois, mutta se luopumisen vaikeus! Hän oli poissa, peruuttamattomasti. Vähän myöhemmin tuli hirvittävä säälin tunne, joka jatkuu edelleen, siitä että hänen ainokaisesta elämästään meni niin monta vuotta sairauteen liikuntakyvyttömänä vuoteessaan. Täysin muiden armoila. HIRVITTÄVÄ tilanne. Vaikka mielestäni parhaani tein hänen olonsa keventämiseksi, usein ajatuksella "etten toisen taakkaa suuremmaksi tee", niin säälin tunne oli joskus hoidellessanikin kamala. Kuten Pekko sanoi: "aatteleppa omalle kohallesi". Mietippä sitä!
        Mutta näillä eväillä mennään, päivä kerrallaan.


    • yytyrroll

      Isä sairastui 2007, äidin kanssa hoidettiin 3 vuotta. loppu aika sairaalassa.

      Kun äiti soitti että isä nukkui pois, sitä ennen pikkulintu kopautti ikkunaan. Tiesin että nyt isä on vapaa sairaudestaan. Aina kun näin talvellakin näkee pikkulintuja tietää että isä saa olla vapaa.

      Äidille ja minulle se oli kova aikaa, muut läheiset ei paljoa välittäneet.

      Kolmen vuoden työ tuntui valuneen hukkaan.

      Jäin silloin kotiin äidin seuraksi hänen pyynnöstään ja nyt olen äidin omaishoitaja. Onneksi pystyn hoitamaan vähät työni tietokoneella.

      Äidin kunto on kohtalainen, koti hommat hoidan ja autan päivän toimissa.

      Hoitovastuu siirtyy.

      Kaikille voimia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      778
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      695
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      636
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      622
    Aihe