Olen aina ihmetellyt miksi tämä kiista näiden kahden näkökannan välillä on niin tiukkapipoinen?
Evoluutiota kannattvat voisivat vastata kysymykseeen : Mistä kaikki viisaus on tullut?
Ja luomisen kannattajat voisivat vastata kysymykseen : Miten Jumala loi kaiken?
Minusta voisivat nämä kaksi näkökantaa lähestyä toisiaan ilman että kumpikaan "häviäisi" siinä ...
Evoluutio tai luominen?
16
98
Vastaukset
Mustako tai valkea kirjoitti: «Evoluutiota kannattvat voisivat vastata kysymykseeen : Mistä kaikki viisaus on tullut? Ja luomisen kannattajat voisivat vastata kysymykseen : Miten Jumala loi kaiken?
Minusta voisivat nämä kaksi näkökantaa lähestyä toisiaan ilman että kumpikaan "häviäisi" siinä ...»
Minusta tämä on hyvin ja viisaasti sanottu.
Voimme ihan hyvin käyttää käsitettä ja sanaa Jumala ja antaa sille sellaisen merkityksen, että se kelpaa tuon keinotekoisen rintamalinjan molemmilla puolilla.
Kuitenkin pelkään pahoin, että änkyrät meillä on aina keskuudessamme.- Laajakangas
Eikö vain .. Kuningas Salomon sanoo Jumalasta (Luojasta) ..
1. Kun. 8:27 ....
"Mutta asuuko todella Jumala maan päällä? Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut! " - Evo on pötyä
Minä, benedi taas pelkään, että kaikki on jo valmiina. Hevosta, ei tarvitse parannella, ei, karhua, ei sutta, ei elefanttia, ei sarvikuonoa, ei mehiläistä, ei lehmän perskärpästä, ei koiraa, joka haukkuu Luojaa , vaikkei näe häntä.
Luomisen kautta ei tullut synnin tunto, vaan ihmisen kautta.
Melkein kaikki ovat kastetut, joten kaste velvoittaa kuolemaan pois synnistä, ja uskomaan että muuta Luojaa ja Jumalaa ei ole kuin Herra!
Luoja kirjoitutti Mooseksen kautta , kuinka Jumala loin kaiken , jo ennen kuin evoluutiota oli, ettei tämä sanoisi, ! Minä kaiken tein, mutta toiste en tee vaikka menisi pää.
Nykyinen taivas ja maa on talletettu tulelle, ja Jumala luo uuden taivaan ja uuden maan, eikä merta enää ole!!!!
Jumalamme on jo tämän sanonut, ..ja kun se tapahtuu ottaako evoluutio siitäkin kunnian itselleen??
- pyh!
Ei voi lähentyä.
Luominen on ainoa oikea. Evoluutio on saatananpalvontaa.
Näillä ei ole eikä tule olemaan mitään yhteistä. Ei nyt eikä ikuisuudessa. Ne jotka vaativat näiden yhdistämistä, ovat eksyttäjiä.- et tajunnut sinäkään
Kuinka Jumala sinun mielestäsi loi kaiken - et kai usko että Jumala sanoi hokkus pokkus ja heilautti taikasauvaansa ja kas kummaa siinähän ilmestyi maailmankaikkeus .... ja ihan tyhjästä ja B:mannilta kysytään niin täysin ilman järjen häivääkään. Ei sitten minkäälaista ajatusta.. kunhan vain evoluutioitui ..
- lue niin tiedät
et tajunnut sinäkään kirjoitti:
Kuinka Jumala sinun mielestäsi loi kaiken - et kai usko että Jumala sanoi hokkus pokkus ja heilautti taikasauvaansa ja kas kummaa siinähän ilmestyi maailmankaikkeus .... ja ihan tyhjästä ja B:mannilta kysytään niin täysin ilman järjen häivääkään. Ei sitten minkäälaista ajatusta.. kunhan vain evoluutioitui ..
No voithan sinä lukea Raamatusta mitä Jumala itse sanoo asiasta.
>>> Evoluutiota kannattvat voisivat vastata kysymykseeen : Mistä kaikki viisaus on tullut? >>>
No mitähän sinä mahdat tarkoittaa tällä "viisaudella"?
Viisaus on käsitteenä sellainen, että kykenee tekemään sellaisia tekoja ja päätöksiä, jotka jollakin aikavälillä, yleensä pitkällä, tuottavat positiivisen lopputuloksen.
Eli viisaus on yleisesti käyttökelpoista _tietoa_.
Ja miten sitä tietoa saadaan? No voimme havainnoida ympäristöä ja selvittää asioiden kausaliteetin.
Tai voimme järkeillä asioita pohdiskellen, kuten Sokrates esitti.
Ja niin edelleen.
Eli käytämme sitä harmaata solukkoa, joka löytyy yläkerrasta, silmien takaa ja korvien välistä.
Eli teemme sellaista asiaa, johon meidän aivomme ovat kehittyneet miljoonien vuosien aikana.
Näin viisaus on tänne päätynyt, ihmisen aivojen käyttämisemme ansiosta.
Ne samat aivot ovat tehneet jumalista hyödyttömiä, emmekä tarvitse esimerkiksi tällä hetkellä myrskyävän ukonilman selittämiseen jumalia ja niiden vihaisuutta, vaan me tiedämme sen, että mistä ukkonen johtuu, koska olemme havainnoineet ympäristöä ja selvittäneet kausaliteetit asioiden ytimestä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ukkonen
Ennen asioiden tieteellistä havainnointia ukkosen syy-seuraussuhde oli jonkin jumalan viha, joka aiheutti salamointia ja rankkaa sadetta.
Nyt me tiedämme enemmän, eikä jumalia tarvitse sotkea enää yhteenkään asiaan, vaikka joillakin vielä toiveita sellaista on.
Eli ihmisen tieteellisen metodin avulla keräämä viisaus on syrjättänyt jumalat, joilla ennen selitettiin kaikki.- et tajunnut taaskaan
Voi hyvä B:manni, nyt on kyse luomisesta, ei kouluviisaudesta.
- Parrakas mies
et tajunnut taaskaan kirjoitti:
Pitää ymmärtää että bushmanni on hiihhuli tiedeuskovainen. Ei hän osaa nähdä asioita avarammin, ei edes suvaitse toisinajattelevia. Tiede sitä ja tätä litaniaa. Poistaisi uskonnonvapauslainkin,koska sen verran ateismi pauloissa on.
et tajunnut taaskaan kirjoitti:
>>> Voi hyvä B:manni, nyt on kyse luomisesta, ei kouluviisaudesta. >>>
Kysyttiin, että mistä viisaus on tullut. Vastasin.
Ja luominen, niin ensin pitäisi tietää, että minkä jumalan luomisesta tai kansantarinasta on kyse?
Jumalia on tuhansia ja jokaisella jumalalla on ollut aivan erilainen tyyli luoda tänne elämää, niin minkä jumalan versiosta haluat keskustella?
Ja jos haluat keskustella vain yhden jumalan versiosta, niin miksi ne muut eivät kelpaa sinulle?
Jos minun pitää valita jokin luominen, niin valitsen Kalevalan version, jossa kaikki luotiin Sotkan munasta. Minusta se on yhtä hyvä kuin kaikki muutkin luomisversiot.
Kalevala on lisäksi suomalaisten kansanperinnettä, niin ei tarvitse jonkun aavikolla asuneen lukutaidottoman beduiiniporukan versioilla korvata rakkaan isänmaan luomistarinoita.Parrakas mies kirjoitti:
Pitää ymmärtää että bushmanni on hiihhuli tiedeuskovainen. Ei hän osaa nähdä asioita avarammin, ei edes suvaitse toisinajattelevia. Tiede sitä ja tätä litaniaa. Poistaisi uskonnonvapauslainkin,koska sen verran ateismi pauloissa on.
>>> Ei hän osaa nähdä asioita avarammin, ei edes suvaitse toisinajattelevia. >>>
Tietenkin suvaitsen toisinajattelijoita, mutta siinä on vain tuo sana "ajattelija", eli pitäisi olla myös niitä ajateltuja ajatuksia.
Pitäisi kyetä perustelemaan se, että miksi valtavirrasta poikkeava oma ajatus tulisi ottaa vakavasti, vaikka kukaan muu ei juuri nyt sillä tavalla ajattele.
Kun sen osaa tehdä, et ole enää toisinajattelija, vaan sen jälkeen kaikki muut ajattelevat juuri kuten sinä ajattelet.
Onko liian vaikeaa logiikkaa?
Tiede ei menisi eteenpäin ilman toisinajattelijoita, jotka kykenevät keksimään ja oivaltamaan jotain sellaista, jota kukaan muu ei ole vielä oivaltanut ja sitten he kykenevät vieläpä perustelemaan ajatuksensa järkevästi ja osoittamaan sen, että toisella tavalla ajatellut ajatukset selittävät jonkin asian paremmin kuin valtavirran ajatukset.
>>> Poistaisi uskonnonvapauslainkin >>>
En tietenkään poistaisi. Kyllä minulla jokaisella täytyy olla oikeus uskoa aivan mihin typeryyteen tahansa. Pitäähän huijareidenkin jostain elantonsa saada.
Erästä ammattia sanotaan maailman vanhimmaksi, mutta kyllä minusta tuntuu silti, että käärmeöljykauppiaan ammatti on se kaikkein vanhin.
Mutta sitä en hyväksy, että jos typeryyttä ei saa sanoa typeryydeksi tai huijausta huijaukseksi. Mutta silti niihin saa uskoa, jos se lohtua hetken tuo.- pyh!
bushmanni kirjoitti:
>>> Ei hän osaa nähdä asioita avarammin, ei edes suvaitse toisinajattelevia. >>>
Tietenkin suvaitsen toisinajattelijoita, mutta siinä on vain tuo sana "ajattelija", eli pitäisi olla myös niitä ajateltuja ajatuksia.
Pitäisi kyetä perustelemaan se, että miksi valtavirrasta poikkeava oma ajatus tulisi ottaa vakavasti, vaikka kukaan muu ei juuri nyt sillä tavalla ajattele.
Kun sen osaa tehdä, et ole enää toisinajattelija, vaan sen jälkeen kaikki muut ajattelevat juuri kuten sinä ajattelet.
Onko liian vaikeaa logiikkaa?
Tiede ei menisi eteenpäin ilman toisinajattelijoita, jotka kykenevät keksimään ja oivaltamaan jotain sellaista, jota kukaan muu ei ole vielä oivaltanut ja sitten he kykenevät vieläpä perustelemaan ajatuksensa järkevästi ja osoittamaan sen, että toisella tavalla ajatellut ajatukset selittävät jonkin asian paremmin kuin valtavirran ajatukset.
>>> Poistaisi uskonnonvapauslainkin >>>
En tietenkään poistaisi. Kyllä minulla jokaisella täytyy olla oikeus uskoa aivan mihin typeryyteen tahansa. Pitäähän huijareidenkin jostain elantonsa saada.
Erästä ammattia sanotaan maailman vanhimmaksi, mutta kyllä minusta tuntuu silti, että käärmeöljykauppiaan ammatti on se kaikkein vanhin.
Mutta sitä en hyväksy, että jos typeryyttä ei saa sanoa typeryydeksi tai huijausta huijaukseksi. Mutta silti niihin saa uskoa, jos se lohtua hetken tuo.Sinä et oikeasti hyväksy mitään muuta kuin oman pääsi aivopierut.
- pyh!
bushmanni kirjoitti:
>>> Voi hyvä B:manni, nyt on kyse luomisesta, ei kouluviisaudesta. >>>
Kysyttiin, että mistä viisaus on tullut. Vastasin.
Ja luominen, niin ensin pitäisi tietää, että minkä jumalan luomisesta tai kansantarinasta on kyse?
Jumalia on tuhansia ja jokaisella jumalalla on ollut aivan erilainen tyyli luoda tänne elämää, niin minkä jumalan versiosta haluat keskustella?
Ja jos haluat keskustella vain yhden jumalan versiosta, niin miksi ne muut eivät kelpaa sinulle?
Jos minun pitää valita jokin luominen, niin valitsen Kalevalan version, jossa kaikki luotiin Sotkan munasta. Minusta se on yhtä hyvä kuin kaikki muutkin luomisversiot.
Kalevala on lisäksi suomalaisten kansanperinnettä, niin ei tarvitse jonkun aavikolla asuneen lukutaidottoman beduiiniporukan versioilla korvata rakkaan isänmaan luomistarinoita.Lässytä mitä lässytät.
- b:n viest. nähtynä
Viisaus on käsitteenä sellainen, että kykenee tekemään sellaisia tekoja ja päätöksiä, jotka jollakin aikavälillä, yleensä pitkällä, tuottavat positiivisen lopputuloksen.
Eli viisaus on yleisesti käyttökelpoista _tietoa_.
Ja kun tuo soveltaa käsitteeseen, millä selitetään Jumala, niin Hänestä tulee jumala, ts. sennäköinen, kuten sen ihminen haluaa ymmärtää.
On ymmärryksen näköinen jumala, joka loi, nyt mitä loi. Ja näin tälle selittäjälle jää sellainen jumala, kuin hän haluaa.
Mutta, ei LuojaJumalaa. Se taas onkin toinen asia.
- oma lehmä
>>Evoluutio tai luominen?Olen aina ihmetellyt miksi tämä kiista näiden kahden näkökannan välillä on niin tiukkapipoinen? >>
Mitäs tuosta kinastelemaan, kumpi! Pitää molemmat eli uskoo molempiin!oma lehmä kirjoitti: «Mitäs tuosta kinastelemaan, kumpi! Pitää molemmat eli uskoo molempiin!»
Tälläkin palstalla olemme nähneet, miten notkeasti sanojen merkityksiä voi muuttaa.
On varsin helppo nakki määritellä evoluutio ja luominen niin, että ne ovat sopusoinnussa kuin limetti ja korianteri.
Tai jos ei tykkää korianterista niin sanotaan kaneli ja jenkapulla. Tai paita ja peppu, jos tämmöisellä helteellä jaksaa paitaa ajatella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 895005
- 513982
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle512621Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3442061- 231913
- 1401799
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161775Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271697Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan131541- 151404