21. Helppoja muutoksia koulutusjärjestelmään (ja menestykseesi)!

"Miksi kouluissa aletaan opettamaan ensin tietoa muista asioista kuin siitä miten ihminen oppii?", tuossa on pääkysymys jota tarkastelemme nyt Tony Buzanin
- miellekartan alkuperäinen kehittäjä - kirjasen 'Käytä järkeäsi tehokkaammin', sillä Buzanin mukaan tämä on asia jossa koulumme epäonnistuvat ja tuomitsevat potentiaalisesti lahjakkaita lapsia/nuoria tyhmiksi, kun he eivät pysty käsittämään saamaansa oppia, sillä yleisesti käytetyt oppimenetelmät eivät sovellu jokaiselle.

Tämän vuoksi kouluissa tulisi aloittaa kertomalla kuinka silmät seuraavat tekstiä mahdollisimman tarkkaan ja rekisteröivät aivoihin mahdollisimman suuren määrän tietoa pitkäkestoiseen muistiin, sekä kuinka muisti toimii ja kuinka aivot luovat neuroniyhteyksiä.

Nyt siirrymme lukutekniikkaan, joka tulisi olla äidinkielentunneilla pakollista oppimateriaalia, koska se tuplaa lukunopeuden ja vähentää takaisin hyppyjä ihmisen lukiessa ja sen lisäksi käsittelemme yleisimpiä valheita koskien pikalukemista!

Monet pienet lapset lukiessaan ensikertaa kokeilevat käyttää sormeaan, jolloin perinteisesti aikuinen kieltää sen ja opettaa lukemaan ilman apuvälineitä; mutta tässä kohtaa aikuinen tekee virheen, sen sijaan hänen tulisi kehottaa lasta liikuttamaan sormeaan tekstin alla nopeammin.

Sormenliikuttaminen tekstin alla oli vinkki, joka toimii kaikenikäisille, nyt selvennämme miksi kyseinen vinkki on toimiva;

1. Jos yrität lukea ilman apuvälineitä ja lausut sanoja ääneen mielessäsi; luet yhtä nopeasti kuin puhut, sinun lukunopeutesi olisi paljon suurempi jos seuraisit sormeasi sellaiseen tahtiin ettet pysty toistamaan sanoja ääneen mielessäsi, mutta silti ymmärtäisit lukemasi!
2. Ihmisen silmät tarvitsevat kiinnittymiskohteen jota seurata lukemisen aikana, koska muulloin ajatuksesi harhailevat enemmän ja et muistakaan lukea tekstiä, jolloin joudut "hyppäämään takaisin" edelliselle sivulle! Sormi on katseellesi hyvä kiinnittymiskohde!
3. Mitä nopeammin luet, sitä enemmän menee muistiisi! Sinun ei tarvitse sanoa punaisen liikenne valon kohdalla mielessäsi "seis!" ja vihreän kohdalla "mene!", koska aivosi ymmärtävät ilmankin; se on sama asia kuin mieleenlukeminen niin että "kuulet" äänesi, eli turhuutta!

Lisätodisteena tämän menetelmän puolesta toimivat muistiasiantuntija Tony Buzan ja "maailman nopein lukija" Howard Berg suosittelevat tätä menetelmää, sekä sinä et menetä mitään jos opettelet seuraamaan sormeasi tekstin alla; voin luvata itse lukevani tällä helpolla menetelmällä erittäin paksuja kirjoja kannesta kanteen nopeammin kuin koskaan ilman; oikeastaan ilman tätä menetelmää en edes jaksanut lukea ollenkaan päivän aikana ja vihasin lukemista, koska se oli hidasta ja välillä jouduin lukemaan saman sivun useasti, koska en muistanut sanaakaan lukemastani.

Mutta pikalukemisesta on liikkeellä useita valheita, esim. "mitä nopeampi lukee sitä vähemmän muistaa", "nopeammin lukeminen vähentää lukemisen mukavuutta" ja "mitä hitaammin lukee sitä paremmin keskittyy tekstiin".

Mitä nopeammin sinä luet sitä kiinnostavammaksi aivot luokittelet informaation ja sitä nopeammin se menee muistiisi; perinteinen ääneenlukeminen on aivoillesi yhtä hauskaa kuin elokuvan katsominen kolminkertaisella hidastuksella, eli mitä hitaammin luet sitä vähemmän jaksat lukea ja sitä kauemmin aikaa kuluu lukemiseen.

Sekä aivosi eivät keskity tekstiin yhtä tehokkaasti, jos et käytä sormeasi kiinnityskohtana, johon silmät keskittyy vaan kuten olet luultavasti elämäsi aikana huomannut; et muista mitä luit hetki sitten ja sinun täytyy palata taaksepäin, sekä joskus saatat seota riveissä ja joudut taas pakottamaan itsesi keskittymään.

(Tämän lisäksi tiedä, että ihmisen aivoilla menee aikaa neuroniyhteyksien muodostamiseen, joten älä lue tunteja putkeen jos opiskelet vaan pidä n. 30 min taukoja...)

Äskeisessä käsittelin asian joka on merkittävä koko oppimiselle ja jota jokaisen tulisi opetella käyttämään parantaakseen lukunopeuttaan, nyt siirrymme käsittelemään koululiikuntaa, jonka tilalle pystyisi keksiä toimivamman menetelmän helposti;

Koululiikunta on useammin ainoastaan hyväkuntoisten pallonsyöttämistä toisilleen ja useimpien mielestä pelkkää pakkopaskoo, jota tulee sietää; sekä kun oppilaat kokevat tämän epämukavana useat eivät urheile ollenkaan saamiensa kokemuksien ansiosta, vaihtoehtoni tälle olisi että koululiikunnan lisäksi(/sijaan) luokissa käytettäisiin seisomapöytiä, ettei kukaan istuisi useita tunteja putkeen; sillä seisominen ehkäisee useita istumisen haittavaikutuksia - jotka ovat lähes samanlaiset kuin tupakoinnilla - ja seisomisella on lähes samat terveyshyödyt kuin kävelemisellä.

Koska joku - Trotski - tokaisee pakosti ettei kouluilla ole rahaa vaihtaa pöytiään korkeampiin seisomapöytiin on asiaan myös ilmainen ratkaisu; aina 30 minuutin välein kävele työpöytäsi/pulpettisi ympäri niin et pysty istumaan useita tunteja putkeen, sekä vältät haittavaikutukset.

32

68

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olet sinä ainakin Valistajaa viisaampi näissä... Lisäksi ehdotan, että äidinkielentunnilla ei pakkoluetettamalla pilata lukuiloa, eikä varsinkaan anneta huonoja numeroita, jos oppilas ei ymmärrä lukea rivien välistä!

Pakkotanssi voitaisiin tehdä vähemmän nöyryyttäväksi ja käytännöllisemmäksi, jos tanssiparin ei vaadittaisi olevan tyttö-poikapari. Lisäksi oman uskonnon opetuksen voisi tarpeettomana korvata elämänkatsomustiedolla, ja yhteiskuntaoppiin lisätä politiikkaa!

• Koska valistajan ehdotukset vaativat koko järjestelmän uudelleen käsikirjoittamista; Minun muutokseni taas ovat erittäin helppoja toteuttaa ja kuka tahansa pystyy siihen!

• israelin-tukija kirjoitti:

Koska valistajan ehdotukset vaativat koko järjestelmän uudelleen käsikirjoittamista; Minun muutokseni taas ovat erittäin helppoja toteuttaa ja kuka tahansa pystyy siihen!

Liikunnasta vielä: sen voisi muuttaa epämukavasta suorittamisesta terveyttä ja kuntoa parantavaksi vapaa-ajan aktiviteetiksi. Nuorten terveyttä edistäisi myös mopojen kieltäminen lailla, mikä ei ikävä kyllä ole mahdollista, joskin se olisi ratkaisu mopojonnekysymykseen.

• http://www.youtube.com/watch?v=_dKXwgwWdS8

Video, johon viittasin tekstissä, ei kannata katsoa koska tiivistin tärkeimmän kohdan ja oput videolla on turhaa ja pitkäveteistä keskustelua, sekä pikalukemismenetelmistä, myös kirjassa 'Käytä järkeäsi tehokkaammin' annetaan sama ohje ja lähi-idän kuuluisin psykologi Farouk Radwan antaa myös saman ohjeen pikalukemisesta;

"Use a pointer: It might be a good idea to use a pointer while reading. By moving the pointer and following it with your eyes while reading you will force yourself to read faster"
      - Lainattu; http://www.2knowmyself.com/speed_reading_techniques/Fast_reading_techniques

Viimeisenä lähteenä olen Minä, sillä tuon avulla olen onnistunut lukemaan useita filosofisia-, uskonnollisia-, psykologisia- ja historiallisiakirjoja paljon nopeammin kuin muut; eli luen paljon, mutta käytän siihen vähemmän aikaa.

Istumisen terveyshaitoista ja seisomisen terveyshyödyistä;
      http://www.dailymail.co.uk/health/article-2663889/Standing-three-hours-day-health-benefits-10-marathons-says-leading-doctor.html
      http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/05/29/kun-istumisesta-tuli-ongelma
      http://www.juststand.org/TheFacts/tabid/816/language/en-US/Default.aspx

Lisää löydätte Googlesta, en jaksa linkata laiskoille!

• Auditiivisille oppijoille (kuten minulle!) vinkiksi: äänitä oppikirjan tekstejä ja soita niitä itsellesi 24/7 pitäen välillä taukoja toipuaksesi jatkuvasta oman puheesi kuulemisesta - usko pois, se on tuskaa.

• En kykene seisomaan paikoillani pitkiä aikoja. Käveleminen onkin sitten eri juttu.

• IT:n mukaan tuo varmaankin kertoo siitä, että sinä olet kermaperse. Kokeile seistä kaksi tuntia putkeen juhlavaatteet päällä hiton kuumassa kirkossa kynttilä kädessä suitsukkeiden tukkiessa nenän tuijottaen kalmoa.

• icepicked kirjoitti:

IT:n mukaan tuo varmaankin kertoo siitä, että sinä olet kermaperse. Kokeile seistä kaksi tuntia putkeen juhlavaatteet päällä hiton kuumassa kirkossa kynttilä kädessä suitsukkeiden tukkiessa nenän tuijottaen kalmoa.

Mulla on aina ollut sama ongelma kuin jokutyypillä. Kyllä siinä kermaperseiden ja kultalusikoiden lisäksi yksilön ominaisuudet vaikuttaa. Mulla selkä kipeytyy jos paikallaan pitää seisoa, johtunee notkoselästä, mutta en mene takuuseen. Joillekin verenpaine tekee tepposet ja kuvailemassasi tilanteessa myös nestehukka saattaa tehdä seisomisen mahdottomaksi ja pahimmillaan johtaa tajuttomuuteen. Varsinkin jos tilanne on vielä jännittävä. Tämähän on tallentunut lukuisille hääviedoille kun sulhanen, morsian tai bestman pyörtyy kesken seremonian. Useimmiten tietenkin on mahdollisuus kyykistyä jos alkaa heikottaa, mutta omissa häissään sitä varmaan pinnistelisi viimeiseen saakka?

Mitä tuohon IT:n esittelemään pikalukemiseen tulee, niin olen osittain samaa mieltä. Hidasta lukijaa sormimetodi varmaankin auttaa, mutta itselläni se sormi hidastaa tahtia jolloin juurikin alkaa se teksti kuulua päässä. Kun puhutaan ajatuksen kanssa lukemisesta, tarkoitushan ei ole lukea niin hiljaa että sanat kuuluu päässä vaan pysähtyä aina välillä miettimään mikä siinä juuri luetussa pätkässä oli oleellista ja sitten jatkaa eteenpäin. Useimmilta vaan menee nämä iloisesti sekaisin ja lukihäröistä pidetään jonain ultimatekeskittyjänä ja nopea lukija saa haukut hutiloimisesta.

Itselle kyllä lukeminen on niitä flow'n kanssa toimivia juttuja. Jos ei yhtään lukeminen kiinnosta niin sitten luen hitaasti enkä muista lukemastani mitään, kun kiinnostaa, uppoaa vähän paksumpikin opus hetkessä ja kykenen muistamaan myös triviaaleja yksityiskohtia. Tietoisella keskittymisellä on hyvin vähän osuutta asiaan, joko siihen teksiin pystyy paneutumaan tai sitten ei pysty.

• Itse asiassa minullakin samanlainen ongelma. Kyllä minä pystun, mutta se ei ole mukavaa. Voin kävellä useita tunteja tai juosta pitkiä matkoja hankalassa maastossa, mutta paikoillaan seisominen vaatii hyvin paljon tahdonvoimaa ja keskittymiskykyä, joita minulla onneksi on.

• Mielenkiintoista, herrarna, kertokaa onko teistä kummallakaan ylivilkkaushäiriötä?

(Ei ole takoitus seistä jatkuvasti vaan olla istumatta useita tunteja putkeen...)

• Ei tietääkseni.

• Jos minä olen ylivilkas, niin koko maailma ympärilläni on täysin AD-HD ja todennäköisesti räjähtää pelkän ylivilkkauden määrästä.

• kurpizza_

Minulla ei ole ongelmaa lukemisen kanssa. Koneelta lukiessa nyt rivit saattavat hyppiä, mutta ei kirjan kanssa.

Seisomapöytä? Muuten hyvä, mutta minä en hyvällä tuulella/miettiessä/esseetä kirjoittaessa pysyisi pöytäni vieressä. Suolistotarinoita kirjottaessakin juoksen ympäriinsä, mikä ärsyttää siskoani.

• "Seisomapöytä? Muuten hyvä, mutta minä en hyvällä tuulella/miettiessä/esseetä kirjoittaessa pysyisi pöytäni vieressä."
        Samaa tapahtuisi varmaan minullekin.

• jokutyyppi19 kirjoitti:

"Seisomapöytä? Muuten hyvä, mutta minä en hyvällä tuulella/miettiessä/esseetä kirjoittaessa pysyisi pöytäni vieressä."
        Samaa tapahtuisi varmaan minullekin.

En siis ole ainoa! Sanos, oletko ikinä kokeillut ketsuppia ja jääteöä? (Maistuu muutes pahalla)

• kurpizza kirjoitti:

En siis ole ainoa! Sanos, oletko ikinä kokeillut ketsuppia ja jääteöä? (Maistuu muutes pahalla)

Kuka muka ei lähtisi haahuilemaan ympäriinsä? Ja miksi laittaa ketsuppia jäätelöön? Kuulostaa yhtä hyvältä, kuin lauantaimakkara ja hillomunkki. (Inside-alert)

• kurpizza kirjoitti:

En... Mutta leipä, jonka päällä on maapähkinävoita, banaania ja pekonia, on hyvää.

• siilio kirjoitti:

Kuka muka ei lähtisi haahuilemaan ympäriinsä? Ja miksi laittaa ketsuppia jäätelöön? Kuulostaa yhtä hyvältä, kuin lauantaimakkara ja hillomunkki. (Inside-alert)

Niinpä. Tarinoita suunnitellessa varsinkin tulee loikittua.

Se oli hetken mielijohde. Kyllä siinä muutkin tuijottivat...

En... Mutta leipä, jonka päällä on maapähkinävoita, banaania ja pekonia, on hyvää.

Pipari (se joululeivos) ja sinihomejuusto ovat myös hyvää. XD

• kurpizza kirjoitti:

Erittäin. Muutenkin juusto keksi yhdistelmät ovat yleensä toimivia.

• kurpizza kirjoitti:

Miksi piti täsmentää?

• icepicked kirjoitti:

Miksi piti täsmentää?

Sinunkaltaistesi takia.

• icepicked kirjoitti:

Miksi piti täsmentää?

Joku olisi kuitenkin käsittänyt väärin.

Sinunkaltaistesi takia.

Äläs nyt ilkeile, toisenlainenkin pipari voisi olla hyvää sinihomejuuston kanssa!

• icepicked kirjoitti:

Äläs nyt ilkeile, toisenlainenkin pipari voisi olla hyvää sinihomejuuston kanssa!

Sinä varmaan myös syöt ketsuppia jäätelön kanssa...

• kurpizza kirjoitti:

Minä veikkaisin äkkiseltään, että olen myynyt sieluni ruoka-asioissa Saatanalle useammin ja tavallaan pahemmin, kuin te kaksi. Ja pahemmin tarkoittaa sitä, että olen vieläpä tykännyt. Esim. Tortillaa, jonka sisustana makkaraa, ketsuppia ja sinappia. Jtn mikälie perunamuussi-jauheliha-paskaa, jossa ketsuppia ja punajuurisalaattia. Mitäs kaikkia niitä onkaan? Täytynee alkaa muistella... Jotain suklaalla kuorrutettua hyvin suolaista... En oikeasti tiedä, mitä se oli.

• kurpizza kirjoitti:

Joku olisi kuitenkin käsittänyt väärin.

//Kurpizza, Eeeikä olisi...

//JT, en. Miksi pilaisin hyvän jäätelön laittamalla siihen paskaa päälle?

• -Raeppavika
        siilio kirjoitti:

Minä veikkaisin äkkiseltään, että olen myynyt sieluni ruoka-asioissa Saatanalle useammin ja tavallaan pahemmin, kuin te kaksi. Ja pahemmin tarkoittaa sitä, että olen vieläpä tykännyt. Esim. Tortillaa, jonka sisustana makkaraa, ketsuppia ja sinappia. Jtn mikälie perunamuussi-jauheliha-paskaa, jossa ketsuppia ja punajuurisalaattia. Mitäs kaikkia niitä onkaan? Täytynee alkaa muistella... Jotain suklaalla kuorrutettua hyvin suolaista... En oikeasti tiedä, mitä se oli.

Minäkin muista suklaakeksit, jotka maistuivat erittäin suolaisilta. Hyi hyi.

• icepicked kirjoitti:

//Kurpizza, Eeeikä olisi...

//JT, en. Miksi pilaisin hyvän jäätelön laittamalla siihen paskaa päälle?

Jos sinulla on ulostefetissi...

Jos sinulla on ulostefetissi...

Trotskilla noita fetissejä riittää. Alistaminen, meripojat, univormut....

• -Raeppavika kirjoitti:

Minäkin muista suklaakeksit, jotka maistuivat erittäin suolaisilta. Hyi hyi.

Ne eivät olleet keksejä. Ne taisivat olla jotain suklaalla tai valkosuklaalla kuorrutettua suolapähkinöitä, joihin oli lisätty suolaa.

• Minä en täysin tajua, miksi lukeminen tuottaa ongelmia. Jos on lukihäiriö, niin se on ymmärrettävää, koska jos silmät eivät pysty keskittymään tekstiin, niin sille ei voi mitään, mutta jos ei muuten pysty lukemaan, niin mistä se muka voi johtua. Sanoisin, että silloin ei keskity. Voisivat ihmiset koittaa keskittyä joskus kunnolla johonkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      122
      2593
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      226
      2242
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      61
      1593
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      179
      1435
    5. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      56
      1320
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1086
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      67
      1076
    8. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      36
      1011
    9. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      39
      962
    10. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      914
    Aihe