SÄHKÖHOITO

tietämät0n

Onko kellään kokemusta sähköhoidosta? Auttaako yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön,masennukseen,pakko-oireiseen häiriöön? Miten sähköhoito käytännössä toimii, ollaanko silloin jollain osastolla?

45

7456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • barbaria

      Sähköshokkeja ei nykyään käytetä terveydenhoitoon koska siihen liittyy suuria terveydellisiä riskejä. Näin olen kuullut. Ehkä vaarallisia kriminaalivankeja voitaisiin noilla shokeilla käsitellä.

      • keltasirppi4

        Väärin. Sähköshokkia käytetään ihan siinä missä ennenkin. Ihmiset luulevat, että moinen barbaarinen käsittely on poistettu käytöstä, mutta eipä ole. Sitä minkä vuoksi sallisit kiduttaa vankeja sähköllä en ymmärrä.


      • brutalin
        keltasirppi4 kirjoitti:

        Väärin. Sähköshokkia käytetään ihan siinä missä ennenkin. Ihmiset luulevat, että moinen barbaarinen käsittely on poistettu käytöstä, mutta eipä ole. Sitä minkä vuoksi sallisit kiduttaa vankeja sähköllä en ymmärrä.

        Myös poliisilla on oikeus käyttää etälamauttimia vaaraksi katsomiaan väkivaltaisia, sekaisin olevia ihmisiä vastaan.
        Keltasirppi4. En puhunut mitään sadistisesta kiduttamisesta. Jos syvässä mkasennustilassa olevalle potilaalle on hyötyä ja ja hänen lupansa, mikä ettei...

        Muistelen, että eräs julkkistoimittaja kertoi pyytäneensä sähköshokkihoitoa. Sai sitä, kertoi piristyneensä moisesta hoidosta.
        Ne virtavehkeet näissä on akkukäyttöisiä, ei mitään vahvavirtalaitteita.


      • keltasirppi4
        brutalin kirjoitti:

        Myös poliisilla on oikeus käyttää etälamauttimia vaaraksi katsomiaan väkivaltaisia, sekaisin olevia ihmisiä vastaan.
        Keltasirppi4. En puhunut mitään sadistisesta kiduttamisesta. Jos syvässä mkasennustilassa olevalle potilaalle on hyötyä ja ja hänen lupansa, mikä ettei...

        Muistelen, että eräs julkkistoimittaja kertoi pyytäneensä sähköshokkihoitoa. Sai sitä, kertoi piristyneensä moisesta hoidosta.
        Ne virtavehkeet näissä on akkukäyttöisiä, ei mitään vahvavirtalaitteita.

        Et kai tosissasi vertaa etälamautinta sähköshokkiin? Nyt et erota ritsaa singosta. Jokaisella on oikeus ampua itseään vaikka jalkaan, jos kokee sen miellyttäväksi. Ei minulla ole sitä vastaan mitään. Ihmisiä huijataan sähköshokkiin jättämällä kertomatta siihen liittyvät riskit ja, että koko toimenpide perustuu aivojen vaurioitumiseen. Sähköshokista joskus seuraavaa euforista tilaa erehdytään tavallisesti luulemaan osoitukseksi terveellisestä, hyvästä vasteesta vaikka se on merkki aivojen vahingoittumisesta. Mutta saa ihminen päänsä läpi sähköä johtaa, jos välttämättä niin haluaa tehdä tai tehtävän. Kunhan nyt ensin tietäisi mitä siitä seuraa.


      • Anonyymi

        Älä puhuu asiasta mistä et tiedä mitään.
        Nuoreni sai avun masennukseen ja on nyt aivan terve. Kiitos sähköhoidon!
        Ottaa päähän te jotka kirjoittelette asiasta josta ette tiedä mitään.
        Sähköhoitoja tehdään esim Tampereella yli 2500 vuodessa ja hoitotulokset hyviä.
        Laitetaan pään palikat kuntoon ja hyvän olon saa takaisin, äitinä suosittelen, nuoreni sai avun ja palasi normaalina vailla huolia töihin jälleen. Kiitän


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä puhuu asiasta mistä et tiedä mitään.
        Nuoreni sai avun masennukseen ja on nyt aivan terve. Kiitos sähköhoidon!
        Ottaa päähän te jotka kirjoittelette asiasta josta ette tiedä mitään.
        Sähköhoitoja tehdään esim Tampereella yli 2500 vuodessa ja hoitotulokset hyviä.
        Laitetaan pään palikat kuntoon ja hyvän olon saa takaisin, äitinä suosittelen, nuoreni sai avun ja palasi normaalina vailla huolia töihin jälleen. Kiitän

        Jotenkin tulee sellainen mielikuva että "klassiset sairauden tunnottomat" pelkää, että aivot jotenkin sähköllä pamautettaisiin kuritukseen ja herran nuhteeseen. Tai vielä pahempaa sillä saisi aikaan sairauden tunteen.

        Luulo ei voisi olla kauempaa totuudesta. Se ei todellakaan ole sähköohoidon tarkoitus.

        Se ei ole yllätys, että kaikissa hoidoissa on "haittavaikutuksia" mutta tätä foorumia lukiessa se voi tulla yllätyksenä, että hoitoja tehdään sen takia että suurin osa niistä hyötyy.


      • Anonyymi
        keltasirppi4 kirjoitti:

        Et kai tosissasi vertaa etälamautinta sähköshokkiin? Nyt et erota ritsaa singosta. Jokaisella on oikeus ampua itseään vaikka jalkaan, jos kokee sen miellyttäväksi. Ei minulla ole sitä vastaan mitään. Ihmisiä huijataan sähköshokkiin jättämällä kertomatta siihen liittyvät riskit ja, että koko toimenpide perustuu aivojen vaurioitumiseen. Sähköshokista joskus seuraavaa euforista tilaa erehdytään tavallisesti luulemaan osoitukseksi terveellisestä, hyvästä vasteesta vaikka se on merkki aivojen vahingoittumisesta. Mutta saa ihminen päänsä läpi sähköä johtaa, jos välttämättä niin haluaa tehdä tai tehtävän. Kunhan nyt ensin tietäisi mitä siitä seuraa.

        Ai aivojen vaurioitumiseen, hyi kamalaa, oon varmasti kerran saanut tollasen, mut ei sairaalassa.


      • Anonyymi
        keltasirppi4 kirjoitti:

        Et kai tosissasi vertaa etälamautinta sähköshokkiin? Nyt et erota ritsaa singosta. Jokaisella on oikeus ampua itseään vaikka jalkaan, jos kokee sen miellyttäväksi. Ei minulla ole sitä vastaan mitään. Ihmisiä huijataan sähköshokkiin jättämällä kertomatta siihen liittyvät riskit ja, että koko toimenpide perustuu aivojen vaurioitumiseen. Sähköshokista joskus seuraavaa euforista tilaa erehdytään tavallisesti luulemaan osoitukseksi terveellisestä, hyvästä vasteesta vaikka se on merkki aivojen vahingoittumisesta. Mutta saa ihminen päänsä läpi sähköä johtaa, jos välttämättä niin haluaa tehdä tai tehtävän. Kunhan nyt ensin tietäisi mitä siitä seuraa.

        Kuinka paljon hoitamaton masennus kaikkinel lääkkeinren tuhoaa aivojen.
        Verrattuna sähköhoitoon olet ilmeisesti lääkäri kun osaat vastailla noin suoraan. Niin kerro meille


    • Cooked brainz, 1,5kg

      Sähköshokittamisen peruskurssiksi sopineet esimerkiksi oheinen videopresentaatio.
      https://www.youtube.com/watch?v=Boxqj18OVQQ

      Psykologi John Breedingin nettisivuston ECT:hen liittyen löydät täältä: http://endofshock.com/

      Peter R. Breggin artikkeli elektroshokittamisesta:
      Electroshock: scientific, ethical, and political issues
      http://endofshock.com/breggin (1).pdf?

      Annetaan neurologin selittää asia vielä kansan ymmärtämässä muodossa:

      "All ECT (electric shock) does is produce brain damage. ...If you want brain damage, it's your prerogative... there's no more effective way than ECT. It's more effective than a car wreck, or getting hit with a blunt instrument."1.
      - Dr. John Friedberg, Neurologist

      Tietenkin asiakaspalaute on myös tärkeä. Mitä Ernest Hemingway:llä oli sanottavaa hänelle annetusti sähkökäsittelystä:

      "Well, what is the sense of ruining my head and erasing my memory, which is my capital, and putting me out of business? It was a brilliant cure but we lost the patient."2. - Ernest Hemingway, Nobel Prize-winning author who killed himself after complaining that psychiatric electric shocks had ruined his career by destroying his memory.

      Sinä päätät.

    • ettehthth

      Aloittaja, aiheesta on jo ketjuja olemassa, käytä hakua.

    • Anonyymi

      Kyllä sähköhoito auttaa. Minun nuoreni on kärsinyt ahdistuneisuudesta, syömishäiriöistä yli kymmen vuotta. Hänelle ehdotettiin tammikuussa 2021 sähköhoitoa. Hän otti sitä noin 10 krt.
      Tänään hän on täysin parantunut, iloinen nuori. Suosittelen lämpimästi!
      Hänellä oli jokunen päivä viimeisimmän hoidon jälkeen muistihäiriöitä, mutta se meni ohi, sitä ei pidä pelätä. Varmuuden vuoksi hän tuli kotiin yöksi nukkumaan hoidon puolesta välistä. Hän sai hoitoja 3 krt/vkossa lievänä annoksena, häntä sanottiin herkkä vastaanottavana, lääkäri
      Se ei muuttanut häntä ihmisenä muuten kuin sain takaisin terveen oman, valloittavan nuoreni ja hän palasi 7 kk sairasloman jlkeen työhön takaisin, vaativaan työhönsä.
      Hoitoja tehdään tuhansia vuodessa ja ne eivät ole vaarallisia. Sähköä annetaan aivoihin pieni määrä, ne eivät vahingoita aivoja kenelläkään. Niiden antia lisätään koko ajan koska usealle se avaa pään lukkoja kuten minun älykkäälle nuorelleni. Olen kiitollinen hoitoa ehdottaneelle työpaikkalääkärille. Menkää jos sitä teille ehdotetaan, ette menetä mitään.
      Kauhukertomuksia kertotaan, älkää uskoko, pyydän menkää jakatsokaa itse auttaako! Hoito tehdään lievässä nukutuksessa ja se kestää muutaman minuutin, nopea. Tarkkailussa sen jälkeen ja kotiin tunnissa, helppoa ja kivutonta, olet turvassaT äiti

      • Anonyymi

        On hienoa että lapsesi sai apua, mutta tämä lause "kauhukertomuksia kertotaan, älkää uskoko, pyydän menkää ja katsokaa itse auttaako!" särähti korvaan niinsanotusti. Sähköhoidossa on riskejä ja haittavaikutuksia jotka kannattaa punnita.

        Täällä vähän kriittisempiä kokemuksia ihmisiltä:

        Yle Sähköhoito ei parantanut masennusta mutta muutti elämää
        https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/11/22/sahkohoito-ei-parantanut-masennusta-mutta-muutti-elamaa

        Me Naiset "Menetin muististani pitkiä ajanjaksoja"
        https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000007809245.html

        Kummassakin jutussa kuvataan pitkäkestoisia muistiongelmia sähköhoidon vuoksi, vaikka psykiatria tuntuu mainitsevan lyhytaikaisemmasta muistinmenetyksestä... No, ei ole ensimmäinen kerta kun psykiatriassa ei mainita riskeistä kunnolla.

        Lisäksi suosittelen tutustumaan psykologian professori ja tutkija John Readin kirjoituksiin englanniksi ECT-hoidoista (hän oli mukana myös youtubesta olevassa ECT Maudsley debatessa jossa väiteltiin sähköhoidon hyödyistä ja haitoista jossa oli mukana yksi sähköhoidosta merkittävää haittaa saanut lääkäri joka kuvaa työkykynsä menetystä sähköhoitojen aiheuttamien muisti- ja kognitiivisten haittojen vuoksi). John Read on tutustunut kyseisen hoidon tutkimusnäyttöön...ja sen kehnouteen ja harmia saaneiden kokemuksiin.

        John Read on tullut jopa siihen tulokseen että sähköhoito pitäisi kieltää riskien takia.
        https://www.bbc.com/news/uk-52900074

        Sähköhoidossa ihmisiä otetaan lääkekoktaileilta pois ennen toimenpidettä ja usein yksinkertaistetaan lääkityksiä. Mietin mikä osuus joillakin koetusta hyödystä on siitä että ihmisiä puretaan lamaavilta lääkkeiltä pois? Oma kokemus ainakin on että lääkkeissä voi olla turtunut huono olo

        Kannattaa olla myös varovainen ettei hoida lääkkeiden harmia sähköhoidolla. Psykiatria ehdotti minulle sähköhoitoa ensin aiheutettuaan minulle harmia määrätessään lääkkeitä masennuslääkevieroituksessa jotka pahensivat oloani merkittävästi ja aiheuttivat haittaa. Kieltäydyin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On hienoa että lapsesi sai apua, mutta tämä lause "kauhukertomuksia kertotaan, älkää uskoko, pyydän menkää ja katsokaa itse auttaako!" särähti korvaan niinsanotusti. Sähköhoidossa on riskejä ja haittavaikutuksia jotka kannattaa punnita.

        Täällä vähän kriittisempiä kokemuksia ihmisiltä:

        Yle Sähköhoito ei parantanut masennusta mutta muutti elämää
        https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/11/22/sahkohoito-ei-parantanut-masennusta-mutta-muutti-elamaa

        Me Naiset "Menetin muististani pitkiä ajanjaksoja"
        https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000007809245.html

        Kummassakin jutussa kuvataan pitkäkestoisia muistiongelmia sähköhoidon vuoksi, vaikka psykiatria tuntuu mainitsevan lyhytaikaisemmasta muistinmenetyksestä... No, ei ole ensimmäinen kerta kun psykiatriassa ei mainita riskeistä kunnolla.

        Lisäksi suosittelen tutustumaan psykologian professori ja tutkija John Readin kirjoituksiin englanniksi ECT-hoidoista (hän oli mukana myös youtubesta olevassa ECT Maudsley debatessa jossa väiteltiin sähköhoidon hyödyistä ja haitoista jossa oli mukana yksi sähköhoidosta merkittävää haittaa saanut lääkäri joka kuvaa työkykynsä menetystä sähköhoitojen aiheuttamien muisti- ja kognitiivisten haittojen vuoksi). John Read on tutustunut kyseisen hoidon tutkimusnäyttöön...ja sen kehnouteen ja harmia saaneiden kokemuksiin.

        John Read on tullut jopa siihen tulokseen että sähköhoito pitäisi kieltää riskien takia.
        https://www.bbc.com/news/uk-52900074

        Sähköhoidossa ihmisiä otetaan lääkekoktaileilta pois ennen toimenpidettä ja usein yksinkertaistetaan lääkityksiä. Mietin mikä osuus joillakin koetusta hyödystä on siitä että ihmisiä puretaan lamaavilta lääkkeiltä pois? Oma kokemus ainakin on että lääkkeissä voi olla turtunut huono olo

        Kannattaa olla myös varovainen ettei hoida lääkkeiden harmia sähköhoidolla. Psykiatria ehdotti minulle sähköhoitoa ensin aiheutettuaan minulle harmia määrätessään lääkkeitä masennuslääkevieroituksessa jotka pahensivat oloani merkittävästi ja aiheuttivat haittaa. Kieltäydyin.

        Suosittelen lukemaan myös tämän, jos etsii kritiikkiä ECT-hoidoista.

        Alla olevassa tekstissä on kerrottu esim lääkäri Sue Cuncliffen tarina joka kertoi saaneensa vaurioita sähköhoidoista ja hän koki että ei edes kunnolla hoitoprosessin aikana kartoitettu mahdollisia vahinkoja muistille ja siksi vahingot pahenivat yhä vain toistuvilla sähköhoidoilla koska niitä jatkettiin ja jatkettiin. Hänestä tuli kyvytön työhönsä sähköhoitojen myötä. Hänen tarinansa on myös löydettävissä Youtubesta Maudsley Debatesta jossa alan ammattilaiset väittelee ECT hyötyjen haitoista ja Cuncliffe kertoo oman tarinansa.

        http://cepuk.org/2020/09/07/blog-call-for-an-independent-review-into-the-practice-of-ect/

        Itseäni ainakin ahdistaisi ajatus muistin tai kognition häiriöitymisestä sähköhoidoissa siinä määrin että en itse kohdallani vain "menisi kokeilemaan sitä" ikäänkuin ei olisi mitään menetettävää. Olen jo kokenut kognition ongelmia lääkkeillä ja ne aiheutti minulle kärsimystä ja olin tosi hämillään ja ahdistunut lääkkeiden aiheuttamasta muutoksesta itsessäni. Kognition haitat alkoi talttua kun purin lääkkeet, kärsin vieroitusoireet ja aloin kiinnittää tosi paljon huomiota elintapoihini ja pitämään kropastani huolta. Ja kun annoin aikaa toipumiselle ja hyväksyin hankaliakin olotiloja mitä koin. Kun kropan tarpeet huomioi holistisesti niin pääkin alkoi toimia jälleen paremmin vaikkakin haittoja lääkkeistä jäi.

        Itselläni meni luotto psykiatriaan lääkevahinkojen jälkeen ja uskon että sähköhoito olisi vain pahentanut asioita kohdallani. Vaikka minun ei psykiatrian mukaan olisi pitänyt toipua ilman heidän turruttavia lääkkeitä aloitin lääkealasajot. Huomasin että olo kohentui kun lopetin lääkkeet ja lääkeyhdistelmät mitkä lisäsi pahaa ja sekavaa oloa ja tunnetta ettei pää toimi mikä oli ahdistava kokemus. Tähän päälle kun olisi vielä lyöty sähköhoidot niin huhhuh. Kokemukseni laittoi miettimään sitä kuinka psykiatriassa hyvin suurella todennäköisyydellä hoidetaan lääkkeiden aikaansaamaa harmia yhä voimakkaammilla hoidoilla ja ihminen vain heikkenee pitemmässä juoksussa. Ikäänkuin luodaan kuva kun että jos voi huonosti kuin ei olisi muita mahdollisuuksia kuin biologiset keinot ja aivojen sähkötys (on!).
        Loputon kierre hoitoja.

        Tajusin jälkikäteen että minussa ei ollut mitään biologista vikaa aivokemioissa ennenkuin psykiatria alkoi muuttamaan aivokemioitani lääkkeillä. Olin ihan normaali ihminen joka reagoi vaikeuksiin. Mitä hoitoa se semmoinen on vain sotkea jotain kropassa ja aivoissa ja koukuttaa ihminen voimakkaisiin aineisiin jotka aiheuttaa terveyshaittoja ja muuttaa ihmistä osin arvaamattomillakin tavoilla tunnetasolla? Vuosien lääkkeenkäytön jälkeen olen kuin kuori entisestä.

        Sähköä aivojen läpi jolla aiheutetaan epilepsiakohtaus jota kutsutaan sähköhoidoksi. Kemikaaleja jolla muutetaan keinotekoisesti välittäjäaineiden toimintaa aivoissa ja pitkin kehoa josta tulee vieroitusoireita ja haittavaikutuksia joita myös lääkitään koska oireita ei myönnetä (tämä oli minun kokemus)

        Ei kiitos mulle enää. Varjelen sitä mitä minusta on psykiatrian hoitojen jälkeen jäljellä. Jokaista muistoa.

        Tiedän että jotkut kokevat sähköhoidoista hyötyä. Niin kokevat jotkut huumeistakin. Perjantaioluista. Tai homeopatiasta. Tai plasebosta. Anteeksi kyynisyyteni, oma kokemus vain teki minusta kyynisen. Olin itsekin aloittelevana masennuslääkkeenkäyttäjänä kehumassa lääkityksiäni vaan hiljalleen kun oikeasti tajusi mitä ne on niin mielipiteeni muuttui. Hankala enää uskoa sähköhoitoonkaan vaikka sitä kuinka kutsuttaisiin hoidoksi.


    • Anonyymi

      Lähes kaikenlaisissa hoitomuodoissa on haittoja, joillekin.
      Itse en ole enää nuori, mutta reilu kolmekymppisenä sain sähköhoitoa ja hyödyin siitä.

      Joillekin siitä on oikeasti apuakin.
      Suosittelen myös ottamaan ylipäänsä asioista enemmän selvää, ennenkuin jotakin tyrmää tai hyväksyy.
      Ihan kaikkia kirjoituksiakaan ei aina kannata uskoa, koska niitä on yhtä paljon kuin kirjoittajiakin, olkoonkin vaikka kuinka asiantuntijoita.

      Toki se on jokaisen oma asia minkälaisiin hoitoihin suostuu tai sitten ei.

      • Anonyymi

        Mitä hyötyä koit?


      • Anonyymi

        No ei kannata uskoa yksioikoisesti vain psykiatrian Käypähoidon tekijöitä ym sähköhoidon puolustajia jotka mediassa viittaa yleisesti koettuun hyötyyn sähköhoidoista. Psykiatrian retoriikka on aina sellaista että hoidot korjaa jotain biologisesti, laittaa kohdilleen mutta kokemukseni valossa olen yhä enemmän alkanut kritisoida tätä.

        Kiinnostaako heillä jos saatte haittaa? Ei heillä ei kiinnosta. Moni ammattilainen ei usko koska he elää denialismissa haittojen suhteen ja ignooraavat negatiiviset puolet. Aina vain korostetaan hyötyjä. Itse olen ainakin nähnyt minkälainen on kohtelu harmia saaneena potilaana ja se ei ole hyvä. Usein haittoja vähätellään. Kuinka paljon ECT-hoidoissa käyneiden kokemuksia kartoitetaan hoitojaksojen päätteeksi?

        Itselläni mietityttää eniten se onko sähköhoidosta oikeasti pitkäkestoista hyötyä. Vai onko se hetken kestävä euforia sähkön jälkeen? Ja tuleeko se hyöty oikeasti aivoille suotuisasta vaikutuksesta? Vai tehdäänkö siinä niin että ei niin murheetkaan paina kun aivot saa jonkinlaista vahinkoa sähköstä. Muistin häiriöityminen ja hetkellinen euforiahan voi aiheuttaa positiivisiakin vaikutuksia elämässä. Olotila voi olla parempi mutta käytännössä saattaakin jopa kokea huomaamattaan toiminnanvajausta/muistin vaurioitumista arjessa, osa vähemmän ja epäonniset enemmän joka voi alkaa korostua yhä vain toistuvien ja toistuvien ECT hoitojen aikana. Jos siitä ei ole juuri haittaa niin silloinhan tuo hoito voisi siltikin olla perusteltua kunhan vaan potilasta oikeasti informoidaan riskeistä (mitä epäilen tapahtuvan). Jos tuo vie kyvyn toimia töissä mutta olo on muuten parempi niin silloin en puhuisi hirveän hyödyllisestä hoidosta. Ja onko muistihäiriöt niin lyhytkestoisia mitä psykiatria antaa olettaa?

        Yksi vinkki on, jos kykenette tutustukaa sähköhoidon tutkimusnäyttöön ja siihen kuinka pitkäkestoisia ja laajoja tutkimukset on. Mikä hyöty plaseboon verrattuna on? Millaisia negatiivisia kokemuksia ihmisillä on? Tätä ette kuule psykiatriltanne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kannata uskoa yksioikoisesti vain psykiatrian Käypähoidon tekijöitä ym sähköhoidon puolustajia jotka mediassa viittaa yleisesti koettuun hyötyyn sähköhoidoista. Psykiatrian retoriikka on aina sellaista että hoidot korjaa jotain biologisesti, laittaa kohdilleen mutta kokemukseni valossa olen yhä enemmän alkanut kritisoida tätä.

        Kiinnostaako heillä jos saatte haittaa? Ei heillä ei kiinnosta. Moni ammattilainen ei usko koska he elää denialismissa haittojen suhteen ja ignooraavat negatiiviset puolet. Aina vain korostetaan hyötyjä. Itse olen ainakin nähnyt minkälainen on kohtelu harmia saaneena potilaana ja se ei ole hyvä. Usein haittoja vähätellään. Kuinka paljon ECT-hoidoissa käyneiden kokemuksia kartoitetaan hoitojaksojen päätteeksi?

        Itselläni mietityttää eniten se onko sähköhoidosta oikeasti pitkäkestoista hyötyä. Vai onko se hetken kestävä euforia sähkön jälkeen? Ja tuleeko se hyöty oikeasti aivoille suotuisasta vaikutuksesta? Vai tehdäänkö siinä niin että ei niin murheetkaan paina kun aivot saa jonkinlaista vahinkoa sähköstä. Muistin häiriöityminen ja hetkellinen euforiahan voi aiheuttaa positiivisiakin vaikutuksia elämässä. Olotila voi olla parempi mutta käytännössä saattaakin jopa kokea huomaamattaan toiminnanvajausta/muistin vaurioitumista arjessa, osa vähemmän ja epäonniset enemmän joka voi alkaa korostua yhä vain toistuvien ja toistuvien ECT hoitojen aikana. Jos siitä ei ole juuri haittaa niin silloinhan tuo hoito voisi siltikin olla perusteltua kunhan vaan potilasta oikeasti informoidaan riskeistä (mitä epäilen tapahtuvan). Jos tuo vie kyvyn toimia töissä mutta olo on muuten parempi niin silloin en puhuisi hirveän hyödyllisestä hoidosta. Ja onko muistihäiriöt niin lyhytkestoisia mitä psykiatria antaa olettaa?

        Yksi vinkki on, jos kykenette tutustukaa sähköhoidon tutkimusnäyttöön ja siihen kuinka pitkäkestoisia ja laajoja tutkimukset on. Mikä hyöty plaseboon verrattuna on? Millaisia negatiivisia kokemuksia ihmisillä on? Tätä ette kuule psykiatriltanne

        Kiitos selventävistä kirjoituksistasi, ja lähdelinkeistä.

        "Yksi vinkki on, jos kykenette tutustukaa sähköhoidon tutkimusnäyttöön ja siihen kuinka pitkäkestoisia ja laajoja tutkimukset on."

        Ihmisten pitäisi minusta muutenkin enemmän ottaa itse selvää asioista, sen perusteella miten tutkijat ovat tutkineet. On paljon yleistajuisia kirjoja, joissa selostetaan erilaisten hoitojen hyötyjä ja haittoja ja tutkimusmenetelmiä. Esim. professori Peter C. Götzschen teokset, sekä psykoterapeutti James Daviesin kirja Hajalla - onneton totuus psykiatrian nykytilasta.

        Psykiatrit ovat työnantajansa palveluksessa ja henkisesti kytköksissä palkkansa maksajaan. Lääke- ja sähköhoitojen koulutuksensa he saavat pääosin lääketehtailta. Lääketeollisuus ei tee puolueettomia tutkimuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä hyötyä koit?

        Olin vuosikaudet käyttänyt monia eri lääkkeitä ym.
        Olin vähän väliä psykoosissa tai ainakin psykoosin kaltaisessa tilassa, olin myös kovin itsetuhoinen, ja hajotin myös hermostuksissani tavaroita jopa osastolla ollessani.

        Siinä vaiheessa kun sähköhoito aloitettiin, oli lääkitystä jonkin verran vähennetty, mutta tilani ei muuten ollut muuttunut erikoisemmin.
        Sähkön jälkeen, sekä myös lääkkeiden vähennyttyä loppui itsetuhoisuus, kuten myös ns. raivokohtaukset, eli aloin päästä jaloilleni.
        Lääkityksiä pystyttiin myös laskemaan ihan minimiin.

        Voisi sanoa, että ilman sähköhoitoa en olisi selvinnyt niin hyvin kuin selvisin, nykyään en käytä lääkkeitä ja elämä sujuu hyvin.
        Eli minulle sähköstä oli hyötyä. En kokenut siitä edes minkäänlaisia haittoja.


    • Anonyymi

      Ahdistuneisuuteen auttaa ainakin itsellä se kun lopettaa hengityksen pidättelyn ja silloin kun ahdistaa ja keskittyy siihen että ilmaa virtaa kehoon mahdollisimman vapaasti.

      Suu ja nenä ovat vain aukkoja joista pallea ja keuhkot imevät ilmaa sisäänsä

    • Anonyymi

      Nämä suolipalstan kirjoitukset toistavat aina itseään. On näitä, jotka pyrkivät kumoamaan kaikki nykyaikaisen lääketieteen menetelmät omilla harhaisilla mielipiteillään. Joka ainoassa ketjussa joku pelottelee aina vastakkaisilla teeseillä, jotka kylläkään eivät perustu muhun kuin kirjoittajan omaan negatiiviseen asenteeseen. Siksi hörhöt elättelevät vielä että Rumppi tulee takaisin presidentiksi.

      • Anonyymi

        Tuli tästäkin hoidosta sellainen asia mieleen, että tiedättekö, että sähköhoitoa ei saa avohoidossa, ellei sulla ole joku, joka kuskaa sua hoitoihin ja viettää sun kanssa 24/7. Kolmena päivänä viikossa. Eri asia on tietysti, jos olet psykiatrisessa sairaalassa. Silloin tietysti sua seuraa hoitohenkilökunta. Kuitenkaan Osastohoitoon ei pääse, vaan sieltä lentää pihalle muutaman päivän tai hassun viikon jälkeen. Kaikki. Ja kaikki samalla tavalla, saman kaavan mukaan, yksilöllistä joustoa ei ole. Täällä myös sähköhoidosta päättää sairaanhoitajat. Tai virallisesti 4. Vuoden kandi, joka siis on täysin sairaanhoitajien armoilla, koska on luultavasti ekassa virallisessa työpaikassaan. Lääkäri kirjoittaa rauhoitelleensa potilasta mahdollisista haitoista. Ei rauhoitellut potilasta kyseinen lääkäri eikä myöskään sairaanhoitaja, koska eivät ymmärtäneet edes, mitä potilas kysyi. Sen lisäksi tämä kaksikko hukkasi lähetteen sen jälkeen kun lupaili tarkastaa muutaman asian ylilääkäriltä. Ylilääkärille eikä anestesialääkärille ei potilas pääse edes puhumaan.


      • Anonyymi

        Välillä tulee sellainen olo, että ihmiset ei edes tiedä mitä vastustaa, kunhan vastustaa. Sähkö vaan näyttää raflaavalta elokuvissa, vaikka kaikki sydän pysähdys ja elvytys jututkin on telkkarissa ihan fuulaa.


      • Anonyymi

        Ilmeisesti englantilainen psykologian professori John Readkin on sitten harhainen, kun vastustaa ECT-hoitoja huonon tutkimusnäytön ja riskien takia, ja on esimerkiksi halunnut tutkia masennuslääkkeiden vieroitusoireita (ja vieroitusongelmia) ja yrittänyt tehdä oman osansa sen eteen että ne otetaan vakavammin. Samaisen hepun masennuslääkkeiden vieroitusoireisiin liittyvästä tutkimuksista julkaisi muuten Hesarikin aikanaan jutun jossa haastateltiin Käypähoidon tekijää joka kommentoi tutkimusta:

        https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005853275.html

        Jutussa haastateltu Käypähoitoa tekevä Isometsä ei vaikuttanut ainakaan artikkelin aikoihin olevan huolissaan kovin huolissaan asiasta. Hän mainitsi artikkelissa kuinka Britanniassakaan ei oltu hoitosuosituksia päivitetty aiheeseen liittyen, vaikkakin jutun perusteella sai kuvan että syytä olisi katsella olisiko kuva muuttumassa. Ei mennyt kauaa tuon artikkelin jälkeen kun Britanniassa päivitettiin hoitosuosituksia masennukseen ja masennuslääkkeisiin liittyen ja vaikeat pitkäkestoisemmat vieroitusoireet ja vieroitus alettiin ottaa vakavammin (alettiin puhua hitaammasta vähennyksestä ja nähdä tarpeelliseksi informoida potilaita vieroitusoireista). Britannian Royal College myös julkaisi Stopping Antidepressants-materiaalin mikä otti vieroitusongelmat vakavammin ja vähennysohjeet oli paljon konkreettisempia ongelmatapauksissa. Masennuslääkkeiden vaikeammista vieroitusoireista ja vieroitusongelmista ja Britannian hoitosuositusten muuttumisesta on kirjoitettu tälläkin foorumilla ennen kuin niistä on alettu julkisesti puhua. Jossain vaiheessa tuntui, että psykiatrialla ja sen hoitosuosituksissa oli ihan sokea piste pitempien ja vaikeampien masennuslääkevieroitusoireiden suhteen. Käsittääkseni nettifoorumeita kuten tämä myös nykyään voidaan käyttää tutkimukseen minkä pohjalta tutkitaan ihmisten lääkekokemuksia joten turhaan vähättelet jotain foorumia kutsumalla sitä suolipalstaksi.

        Britannia alkoi ottaa masennuslääkeviekkarit vakavammin, lähteet:
        https://www.bbc.co.uk/news/health-48457980
        https://blogs.bmj.com/bmj/2020/09/25/wendy-burn-medical-community-must-ensure-that-those-needing-support-to-come-off-anti-depressants-can-get-it/
        (tämän on kirjoittanut Britannian Royal College of Psychiatristin silloinen johtohahmo. Kirjoituksen perusteella saa kuvan kuin kampanjoinnilla haittojen suhteen oli myös merkitystä vieroitusongelmien vakavasti ottamisessa.)

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/psykiatri-ben-furman-suomen-masennuksen-kaypa-hoito-suositus-on-maailman-laakemyonteisin-tuhannet-kokevat-etteivat-paase-laakkeista-eroon/7598532

        Sillä mitä Britanniassa tapahtui oli seurauksia varmaan Suomenkin hoitosuosituksiin:

        Yle 2020 https://yle.fi/uutiset/3-11175017 :
        "Vieroitusoireista kärsivät kritisoivat voimakkaasti valtakunnallisia hoitosuosituksia, jotka neuvovat lopettamaan masennuslääkkeiden käytön muutamassa viikossa.

        Myös osa lääketieteen ammattilaisista puhuu hitaamman vieroituksen puolesta.

        Yksi puheenvuoroista julkaistiin viime keväänä Lancetissa(siirryt toiseen palveluun), joka on maailman arvostetuimpia lääketieteen julkaisuja. Artikkelin mukaan vieroittaminen voi potilaasta riippuen kestää viikkojen sijaan kuukausia tai jopa vuosia. Kirjoittajat olivat brittiläisiä lääketieteen tutkijoita, jotka ovat itsekin kärsineet vieroitusoireista.

        Iso-Britannian terveysviranomainen päivitti masennuksen hoitosuositustaan syksyllä. Uuden suosituksen mukaan lääkkeiden vieroitusoireet voivat vaihdella suuresti, ja oireet voivat kestää jopa kuukausia. Ennen päivitystä suositus kuvaili mahdollisia oireita lieviksi ja viikoissa ohimeneviksi.

        Samantyyppinen muutos tehtiin Suomen masennuksen käypä hoito -suositukseen joulukuussa. Suositukseen lisättiin aiempaa yksityiskohtaisempi ohje vieroitusoireiden varalle. Uuden ohjeistuksen mukaan lääkkeen käytön lopetus voidaan tarvittaessa tehdä hitaasti, potilaan tilaa seuraten, ja pienten annosten kautta.

        – On huomattu, että osa potilaista ei ole saanut sellaista apua kuin olisi pitänyt, ja että tarvittiin tarkempaa ohjeistusta, sanoo Raaska, joka kuuluu masennuksen käypä hoito -työryhmään."

        Että näin psykiatrialla saattaa olla hieman sokeita pisteitä omien hoitojensa ongelmista. Ja kun on sokeita pisteitä, ihmiset voi saada haittoja ja varmaan moni on saattanut kärsiä sen takia, että psykiatria ei ole ottanut vakavasti vieroitusongelmia eikä potilaat ole saaneet kunnollista tukea ja infoa vieroitukseensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti englantilainen psykologian professori John Readkin on sitten harhainen, kun vastustaa ECT-hoitoja huonon tutkimusnäytön ja riskien takia, ja on esimerkiksi halunnut tutkia masennuslääkkeiden vieroitusoireita (ja vieroitusongelmia) ja yrittänyt tehdä oman osansa sen eteen että ne otetaan vakavammin. Samaisen hepun masennuslääkkeiden vieroitusoireisiin liittyvästä tutkimuksista julkaisi muuten Hesarikin aikanaan jutun jossa haastateltiin Käypähoidon tekijää joka kommentoi tutkimusta:

        https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005853275.html

        Jutussa haastateltu Käypähoitoa tekevä Isometsä ei vaikuttanut ainakaan artikkelin aikoihin olevan huolissaan kovin huolissaan asiasta. Hän mainitsi artikkelissa kuinka Britanniassakaan ei oltu hoitosuosituksia päivitetty aiheeseen liittyen, vaikkakin jutun perusteella sai kuvan että syytä olisi katsella olisiko kuva muuttumassa. Ei mennyt kauaa tuon artikkelin jälkeen kun Britanniassa päivitettiin hoitosuosituksia masennukseen ja masennuslääkkeisiin liittyen ja vaikeat pitkäkestoisemmat vieroitusoireet ja vieroitus alettiin ottaa vakavammin (alettiin puhua hitaammasta vähennyksestä ja nähdä tarpeelliseksi informoida potilaita vieroitusoireista). Britannian Royal College myös julkaisi Stopping Antidepressants-materiaalin mikä otti vieroitusongelmat vakavammin ja vähennysohjeet oli paljon konkreettisempia ongelmatapauksissa. Masennuslääkkeiden vaikeammista vieroitusoireista ja vieroitusongelmista ja Britannian hoitosuositusten muuttumisesta on kirjoitettu tälläkin foorumilla ennen kuin niistä on alettu julkisesti puhua. Jossain vaiheessa tuntui, että psykiatrialla ja sen hoitosuosituksissa oli ihan sokea piste pitempien ja vaikeampien masennuslääkevieroitusoireiden suhteen. Käsittääkseni nettifoorumeita kuten tämä myös nykyään voidaan käyttää tutkimukseen minkä pohjalta tutkitaan ihmisten lääkekokemuksia joten turhaan vähättelet jotain foorumia kutsumalla sitä suolipalstaksi.

        Britannia alkoi ottaa masennuslääkeviekkarit vakavammin, lähteet:
        https://www.bbc.co.uk/news/health-48457980
        https://blogs.bmj.com/bmj/2020/09/25/wendy-burn-medical-community-must-ensure-that-those-needing-support-to-come-off-anti-depressants-can-get-it/
        (tämän on kirjoittanut Britannian Royal College of Psychiatristin silloinen johtohahmo. Kirjoituksen perusteella saa kuvan kuin kampanjoinnilla haittojen suhteen oli myös merkitystä vieroitusongelmien vakavasti ottamisessa.)

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/psykiatri-ben-furman-suomen-masennuksen-kaypa-hoito-suositus-on-maailman-laakemyonteisin-tuhannet-kokevat-etteivat-paase-laakkeista-eroon/7598532

        Sillä mitä Britanniassa tapahtui oli seurauksia varmaan Suomenkin hoitosuosituksiin:

        Yle 2020 https://yle.fi/uutiset/3-11175017 :
        "Vieroitusoireista kärsivät kritisoivat voimakkaasti valtakunnallisia hoitosuosituksia, jotka neuvovat lopettamaan masennuslääkkeiden käytön muutamassa viikossa.

        Myös osa lääketieteen ammattilaisista puhuu hitaamman vieroituksen puolesta.

        Yksi puheenvuoroista julkaistiin viime keväänä Lancetissa(siirryt toiseen palveluun), joka on maailman arvostetuimpia lääketieteen julkaisuja. Artikkelin mukaan vieroittaminen voi potilaasta riippuen kestää viikkojen sijaan kuukausia tai jopa vuosia. Kirjoittajat olivat brittiläisiä lääketieteen tutkijoita, jotka ovat itsekin kärsineet vieroitusoireista.

        Iso-Britannian terveysviranomainen päivitti masennuksen hoitosuositustaan syksyllä. Uuden suosituksen mukaan lääkkeiden vieroitusoireet voivat vaihdella suuresti, ja oireet voivat kestää jopa kuukausia. Ennen päivitystä suositus kuvaili mahdollisia oireita lieviksi ja viikoissa ohimeneviksi.

        Samantyyppinen muutos tehtiin Suomen masennuksen käypä hoito -suositukseen joulukuussa. Suositukseen lisättiin aiempaa yksityiskohtaisempi ohje vieroitusoireiden varalle. Uuden ohjeistuksen mukaan lääkkeen käytön lopetus voidaan tarvittaessa tehdä hitaasti, potilaan tilaa seuraten, ja pienten annosten kautta.

        – On huomattu, että osa potilaista ei ole saanut sellaista apua kuin olisi pitänyt, ja että tarvittiin tarkempaa ohjeistusta, sanoo Raaska, joka kuuluu masennuksen käypä hoito -työryhmään."

        Että näin psykiatrialla saattaa olla hieman sokeita pisteitä omien hoitojensa ongelmista. Ja kun on sokeita pisteitä, ihmiset voi saada haittoja ja varmaan moni on saattanut kärsiä sen takia, että psykiatria ei ole ottanut vakavasti vieroitusongelmia eikä potilaat ole saaneet kunnollista tukea ja infoa vieroitukseensa.

        Miksi kirjoitin masennuslääkkeiden vieroitusoireista tässä yhteydessä? Siksi koska myös sähköhoitoon voi liittyä ongelmia mistä ei yleisesti puhuta tai mitä edes hoitosuositus ei huomioi. Vaikka lääketiede on tiedettä ja vaikka yleisesti ottaen puhutaan sähköhoidon hyödyistä, se ei tarkoita, etteikö siitä voisi seurata suuriakin haittoja potilaalle, jotka voivat pahimmassa tapauksissa tuhota elämänlaatua ja hyvinvointia, jopa koko elämän. Useammillekin potilaille. Jos potilas saa harmia, häntä ei aina uskota. Vaati suurta kampanjointiakin ja pari virallista valitustakin taustalla että vihdoin ja viimein masennuslääkkeiden ongelmat alettiin ottaa vakavammin (lukekaapa vaikka tuo Britannian Wendy Burnin kirjoitus josta on havaittavissa mitkä asiat vaikutti Britannian muutoksen taustalla). Tuossa oli kyse isosta muutoksesta koska aikaisemmin virallinen totuus on ollut haittoja vähättelevä - vieroitusoireista on esim. puhuttu lopetusoireina ja ajattelutapa tuntuu olleen että ne kestää valtaosalla pari viikkoa. Hoitosuosituksissakaan vieroitusongelmia ei juuri olla käsitelty tai miten ehkäistä niitä, miksi niitä pitikin muuttaa. Julkisestikin aiheesta aiemmin ei juuri kirjoitettu. Ja kun hoitosuosituksissa niitä ei käsitellä, ei lääkäritkään niitä todennäköisesti potilaidensa kohdalla kovin vakavasti ota.
        Tämä on saattanut vaarantaa potilaiden hyvinvointia. Tästä esim hyvä mielipidekirjoitus:

        https://www.ts.fi/lukijoilta/4641219/Lukijalta Masennuslaakkeiden vieroitusoireet ovat luultua vakavampia

        Toki hyötyjä voi olla hoitokeinoista, mutta potilas ansaitsee tietää myös mahdollisista riskeistä jotta voi hyödyt ja haitat punniten miettiä haluaako kokeilla hoitokeinoa. Valitettavasti tämä ei ainakaan oman kokemukseni mukaan toteudu psykiatrialla kovin hyvin koska olennaisia haittoja ei mainita. Potilasturvallisuus on tärkeä asia.

        Mielestäni nykyajan someaika voi hyvinkin lisätä potilasturvallisuutta koska harmeja saaneet potilaat voivat organisoitua ja tuoda esimerkiksi somessa esiin kokemuksiaan. Tällaisia potilasyhteenliittymiä voi syntyä jossa potilaat alkavat kampanjoida haitoista, niitä löytyy myös muualta lääketieteen puolelta esim. gynekologisten tyräverkkojen kohdalla jossa ihmiset ovat kokeneet hyvin traagisia kokemuksia ja tuskaa niiden seurauksena jossa haitat ovat saattaneet kääntyä hyvin paljon suuremmaksi kuin mahdollinen hyöty. Olennaista on juuri tämä hyötyjen ja haittojen suhde.
        ECT-hoidoilla on potilasyhteenliittymiä missä potilaat kuvaavat merkittävän haitallisia kokemuksiaan. Ei tarvitse kauaa etsiä kuin tällaisia löytyy. Toistaiseksi tällaiset ihmisten julkisesti jakamat kokemukset eivät kuitenkaan ole vaikuttaneet hoitokäytäntöihin koska yleinen mielipide pitää ECT:n hyötyjä haittoja suurempana joissain tiloissa. En kiellä hyötyjä, mutta vastustan myös sitä että haittaa saaneet ja huolet haitoista sivuutetaan jonain hörhöilynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuli tästäkin hoidosta sellainen asia mieleen, että tiedättekö, että sähköhoitoa ei saa avohoidossa, ellei sulla ole joku, joka kuskaa sua hoitoihin ja viettää sun kanssa 24/7. Kolmena päivänä viikossa. Eri asia on tietysti, jos olet psykiatrisessa sairaalassa. Silloin tietysti sua seuraa hoitohenkilökunta. Kuitenkaan Osastohoitoon ei pääse, vaan sieltä lentää pihalle muutaman päivän tai hassun viikon jälkeen. Kaikki. Ja kaikki samalla tavalla, saman kaavan mukaan, yksilöllistä joustoa ei ole. Täällä myös sähköhoidosta päättää sairaanhoitajat. Tai virallisesti 4. Vuoden kandi, joka siis on täysin sairaanhoitajien armoilla, koska on luultavasti ekassa virallisessa työpaikassaan. Lääkäri kirjoittaa rauhoitelleensa potilasta mahdollisista haitoista. Ei rauhoitellut potilasta kyseinen lääkäri eikä myöskään sairaanhoitaja, koska eivät ymmärtäneet edes, mitä potilas kysyi. Sen lisäksi tämä kaksikko hukkasi lähetteen sen jälkeen kun lupaili tarkastaa muutaman asian ylilääkäriltä. Ylilääkärille eikä anestesialääkärille ei potilas pääse edes puhumaan.

        En tiedä missä sinä olet ollut sähköhoidossa, mutta minulla aloitus annos oli seitsemän hoitokertaa, jotka annettiin kaksi kertaa viikossa. Ihan itse kävelin sairaalaan ja sieltä pois, tietysti siihen kuuluu seuranta, mutta ihan avohoitoa se on.

        Talven masis kauden aikana kävin myös ylläpito hoidossa jota oli noin 3-5 viikon välein.

        Omalla kohdalla kaikki haittavaikutukset jäi minimaaliseks, pientä juuri hoidon jälkeistä sekavuutta lukuunottamatta. Eli omalla kohdallani sähköhoito pelasti elämäni.

        Ja mikä parasta, jos masis uusiutuu vaikka näin kahdeksan vuoden jälkeen, tiedän että voin mennä sähköhoitoon, tai nykyisin se kai on magneetti hoitoa, uudestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä missä sinä olet ollut sähköhoidossa, mutta minulla aloitus annos oli seitsemän hoitokertaa, jotka annettiin kaksi kertaa viikossa. Ihan itse kävelin sairaalaan ja sieltä pois, tietysti siihen kuuluu seuranta, mutta ihan avohoitoa se on.

        Talven masis kauden aikana kävin myös ylläpito hoidossa jota oli noin 3-5 viikon välein.

        Omalla kohdalla kaikki haittavaikutukset jäi minimaaliseks, pientä juuri hoidon jälkeistä sekavuutta lukuunottamatta. Eli omalla kohdallani sähköhoito pelasti elämäni.

        Ja mikä parasta, jos masis uusiutuu vaikka näin kahdeksan vuoden jälkeen, tiedän että voin mennä sähköhoitoon, tai nykyisin se kai on magneetti hoitoa, uudestaan.

        Sähköhoidossa nukutetaan. Ja et todellakaan pääse osastolle seurantaan vaan sinulla on oltava saattaja (tai en muista virallista käytettyä termiä). Eli siis et saa mennä yksin kotiin, etkä saa ajaa autolla. Muistaakseni jonkun pitää olla luonasi koko päivä ja mahdollisesti myös seuraava yö. Vuodeosastolle ei pääse. Avo-psykiatrian osastolta et pääse sähköhoitoon, sillä puolet osaston potilaista on epävakaita vaikkei yksikään kyseisen sairauden kriteeri täyttyisi. Näin kertoi minulle ko. Psykiatrisessa sairaalassa töitä tehnyt mielenterveyshoitaja. Ja vieraillessani tällä osastolla tiedän, että diagnoosit hoitaa sielläkin nämä hoitajat, sillä sinnekin on tapana ottaa neljännen vuoden opiskelijoita lääkäreiksi. Muuta lääkäriä ei näkynyt. Jos pääsisin normaalipuolelle vuodeosastolle mielisairaalan sijaan, menisin sinne mielelläni, jos psykiatrian puolen kirjaukset piilotettaisiin muilta hoitoon osallistujilta. Koska tiedän, että takahuoneessa nauretaan ja päivitellään, kutsutaan mt-potilaita asiattomilla nimillä ja katu-uskottavuutesi oman vointisi arvioijana loppuu siihen. Kaikki ongelma on päässäsi. Psykiatrinen hoitojärjestelmä ja nämä itseensä kyllästyneet hoitajat stigmatisoivat ja sitten asiota rääpitään vuosikausia terapiassa, miten ongelma on yksilössä eikä niissä narsisteissa, jotka sitä järjestelmää pyörittää ja toiminnan sallii. Kerrotko aloittaja missä kaupungissa olet ollut hoidossa, koska nukutetun potilaan kotiin lähettäminen yksin on aivan varmasti vastoin kaikkia hoito-ohjeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköhoidossa nukutetaan. Ja et todellakaan pääse osastolle seurantaan vaan sinulla on oltava saattaja (tai en muista virallista käytettyä termiä). Eli siis et saa mennä yksin kotiin, etkä saa ajaa autolla. Muistaakseni jonkun pitää olla luonasi koko päivä ja mahdollisesti myös seuraava yö. Vuodeosastolle ei pääse. Avo-psykiatrian osastolta et pääse sähköhoitoon, sillä puolet osaston potilaista on epävakaita vaikkei yksikään kyseisen sairauden kriteeri täyttyisi. Näin kertoi minulle ko. Psykiatrisessa sairaalassa töitä tehnyt mielenterveyshoitaja. Ja vieraillessani tällä osastolla tiedän, että diagnoosit hoitaa sielläkin nämä hoitajat, sillä sinnekin on tapana ottaa neljännen vuoden opiskelijoita lääkäreiksi. Muuta lääkäriä ei näkynyt. Jos pääsisin normaalipuolelle vuodeosastolle mielisairaalan sijaan, menisin sinne mielelläni, jos psykiatrian puolen kirjaukset piilotettaisiin muilta hoitoon osallistujilta. Koska tiedän, että takahuoneessa nauretaan ja päivitellään, kutsutaan mt-potilaita asiattomilla nimillä ja katu-uskottavuutesi oman vointisi arvioijana loppuu siihen. Kaikki ongelma on päässäsi. Psykiatrinen hoitojärjestelmä ja nämä itseensä kyllästyneet hoitajat stigmatisoivat ja sitten asiota rääpitään vuosikausia terapiassa, miten ongelma on yksilössä eikä niissä narsisteissa, jotka sitä järjestelmää pyörittää ja toiminnan sallii. Kerrotko aloittaja missä kaupungissa olet ollut hoidossa, koska nukutetun potilaan kotiin lähettäminen yksin on aivan varmasti vastoin kaikkia hoito-ohjeita.

        Uusien sairaaloiden rakentaminen on turhaa, koska jos sama ”hoito”porukka siirretään uuteen paikkaan, sama sairas toimintakulttuuri jatkuu. Ja aivan varmasti näillä henkilöillä on toimet tai virat ja lorvivat lasin takana minkä ehtivät. Minä en ole tämän sairaanhoitopiirin sairaalaan astumassa sisään enää koskaan, vaikka olo olisi mikä, mutta tuskin minulta sitäkään kysytään, tulevat hakemaan kotoa vaikka sinusta ei olisi vaaraa kenellekään. Menisin mieluummin vankilaan, sillä siellä on sentään täysipäinen tyyppi johdossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköhoidossa nukutetaan. Ja et todellakaan pääse osastolle seurantaan vaan sinulla on oltava saattaja (tai en muista virallista käytettyä termiä). Eli siis et saa mennä yksin kotiin, etkä saa ajaa autolla. Muistaakseni jonkun pitää olla luonasi koko päivä ja mahdollisesti myös seuraava yö. Vuodeosastolle ei pääse. Avo-psykiatrian osastolta et pääse sähköhoitoon, sillä puolet osaston potilaista on epävakaita vaikkei yksikään kyseisen sairauden kriteeri täyttyisi. Näin kertoi minulle ko. Psykiatrisessa sairaalassa töitä tehnyt mielenterveyshoitaja. Ja vieraillessani tällä osastolla tiedän, että diagnoosit hoitaa sielläkin nämä hoitajat, sillä sinnekin on tapana ottaa neljännen vuoden opiskelijoita lääkäreiksi. Muuta lääkäriä ei näkynyt. Jos pääsisin normaalipuolelle vuodeosastolle mielisairaalan sijaan, menisin sinne mielelläni, jos psykiatrian puolen kirjaukset piilotettaisiin muilta hoitoon osallistujilta. Koska tiedän, että takahuoneessa nauretaan ja päivitellään, kutsutaan mt-potilaita asiattomilla nimillä ja katu-uskottavuutesi oman vointisi arvioijana loppuu siihen. Kaikki ongelma on päässäsi. Psykiatrinen hoitojärjestelmä ja nämä itseensä kyllästyneet hoitajat stigmatisoivat ja sitten asiota rääpitään vuosikausia terapiassa, miten ongelma on yksilössä eikä niissä narsisteissa, jotka sitä järjestelmää pyörittää ja toiminnan sallii. Kerrotko aloittaja missä kaupungissa olet ollut hoidossa, koska nukutetun potilaan kotiin lähettäminen yksin on aivan varmasti vastoin kaikkia hoito-ohjeita.

        Hoitajat eivät tee diagnooseja, eikä edes harjoittelija-lääkärit.
        Valmis lääkäri tekee diagnoosit, jos on tarpeen.
        Harjoittelija voi ehdottaa jotain diagnoosiksi, mutta valmiin lääkärin on sillekin annettava hyväksyntänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoitajat eivät tee diagnooseja, eikä edes harjoittelija-lääkärit.
        Valmis lääkäri tekee diagnoosit, jos on tarpeen.
        Harjoittelija voi ehdottaa jotain diagnoosiksi, mutta valmiin lääkärin on sillekin annettava hyväksyntänsä.

        Kyllä tuo edellinen oli oikeassa, hoitajiin luotetaan, ja psykologeihin, diagnoosien tekijöinä. Lääkärit ovat usein vain kumileimasimia, varsinkin jos ovat nuoria ja harjoittelijoita. Mutta ei sillä oikeastaan ole väliäkään, kuka ne leimat antaa. Yhtä hyvin ne voisi valita vaikka R-kiskan myyjä, netistä googlauksensa perusteella. Ihan yhtä oikeita niistä tulisi. Olkaa rauhassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoitajat eivät tee diagnooseja, eikä edes harjoittelija-lääkärit.
        Valmis lääkäri tekee diagnoosit, jos on tarpeen.
        Harjoittelija voi ehdottaa jotain diagnoosiksi, mutta valmiin lääkärin on sillekin annettava hyväksyntänsä.

        Ehkä näin, mutta nämä lääkärit tekevät diagnoosit potilasta edes näkemättä, ainoastaan näiden kandien ja sairaanhoitajien kirjausten perusteella. Revipä siitä. Potilas ei voi sanoa mitään vastaan, koska potilas ei voi kirjata mitään, ja potilaan asioista kirjataan mitä halutaan. Allekirjoituksena vs. tai vt. lääkäri. Tietääkö potilas tämän. Ei useinkaan. Onko vt. Lääkäri suojattu ammattinimike, en tiedä, vai meneekö samanlaiseksi puoskaroinniksi kuten terveydenasiantuntijaterapeutti. Kuka voi tuostakaan lyhenteestä tietää, ettei tällä henkilöllä ole edes lääkärin koulutusta. Tule tutkimaan minun paperit, niin realiteetit aukeavat sinullekin. Lisäksi psykiatrian polilla tulostimet tulostavat automaattisesti psykiatrian erikoislääkärin allekirjoituksen, ilman että lääkärillä olisi erikoislääkärin oikeuksiakaan. Sekin on aika mielenkiintoista. Ja tulostimen asetuksia ei ilmeisesti voi muuttaa. Sinänsä hassua, että ei minun tulostimeni tulosta itsestään asioita. Psykiatrian poliklinikalla et voi olla varma mistään. Bättre folk päättää ja peittelee ja saa vielä myös ylennyksen kaiken kukkuraksi. Ja ilmeisesti suhaamiseen on osallistunut myös vankimielisairaalan lääkäri vuosituhannen alussa. =( Elinkautinen tuli, kiitos siitä. Ei mitää toivoa vapaudesta. Saulilta varmaan pitää alkaa anoa armahdusta seuraavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä näin, mutta nämä lääkärit tekevät diagnoosit potilasta edes näkemättä, ainoastaan näiden kandien ja sairaanhoitajien kirjausten perusteella. Revipä siitä. Potilas ei voi sanoa mitään vastaan, koska potilas ei voi kirjata mitään, ja potilaan asioista kirjataan mitä halutaan. Allekirjoituksena vs. tai vt. lääkäri. Tietääkö potilas tämän. Ei useinkaan. Onko vt. Lääkäri suojattu ammattinimike, en tiedä, vai meneekö samanlaiseksi puoskaroinniksi kuten terveydenasiantuntijaterapeutti. Kuka voi tuostakaan lyhenteestä tietää, ettei tällä henkilöllä ole edes lääkärin koulutusta. Tule tutkimaan minun paperit, niin realiteetit aukeavat sinullekin. Lisäksi psykiatrian polilla tulostimet tulostavat automaattisesti psykiatrian erikoislääkärin allekirjoituksen, ilman että lääkärillä olisi erikoislääkärin oikeuksiakaan. Sekin on aika mielenkiintoista. Ja tulostimen asetuksia ei ilmeisesti voi muuttaa. Sinänsä hassua, että ei minun tulostimeni tulosta itsestään asioita. Psykiatrian poliklinikalla et voi olla varma mistään. Bättre folk päättää ja peittelee ja saa vielä myös ylennyksen kaiken kukkuraksi. Ja ilmeisesti suhaamiseen on osallistunut myös vankimielisairaalan lääkäri vuosituhannen alussa. =( Elinkautinen tuli, kiitos siitä. Ei mitää toivoa vapaudesta. Saulilta varmaan pitää alkaa anoa armahdusta seuraavaksi.

        Saako tämän nyt tulkita niin, että et ole edes käynyt sähköhoidossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako tämän nyt tulkita niin, että et ole edes käynyt sähköhoidossa?

        Minun puolesta saat tulkita tai olla tulkitsematta. Niinhän ne muutkin tekee, erityisesti psykiatrian poliklinikalla ja terapiassa. Minä olen ainoastaan se, jonka tulkintoja kyseenalaistetaan, koska mun historia on mikä on. Sanoin tässä aivan suoraan, että lue paperini, jos et usko. Ja jos et usko senkään jälkeen, tutki puhelutietoni ja joka v*tun viranomaiselle lähettämäni avunpyynnöt. Tutki joka helvetin soitto ja hullu viesti ja keskustelu, niin tiedät kuka valehtelee. Se en ole minä. Systeemi on läpeensä mätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä näin, mutta nämä lääkärit tekevät diagnoosit potilasta edes näkemättä, ainoastaan näiden kandien ja sairaanhoitajien kirjausten perusteella. Revipä siitä. Potilas ei voi sanoa mitään vastaan, koska potilas ei voi kirjata mitään, ja potilaan asioista kirjataan mitä halutaan. Allekirjoituksena vs. tai vt. lääkäri. Tietääkö potilas tämän. Ei useinkaan. Onko vt. Lääkäri suojattu ammattinimike, en tiedä, vai meneekö samanlaiseksi puoskaroinniksi kuten terveydenasiantuntijaterapeutti. Kuka voi tuostakaan lyhenteestä tietää, ettei tällä henkilöllä ole edes lääkärin koulutusta. Tule tutkimaan minun paperit, niin realiteetit aukeavat sinullekin. Lisäksi psykiatrian polilla tulostimet tulostavat automaattisesti psykiatrian erikoislääkärin allekirjoituksen, ilman että lääkärillä olisi erikoislääkärin oikeuksiakaan. Sekin on aika mielenkiintoista. Ja tulostimen asetuksia ei ilmeisesti voi muuttaa. Sinänsä hassua, että ei minun tulostimeni tulosta itsestään asioita. Psykiatrian poliklinikalla et voi olla varma mistään. Bättre folk päättää ja peittelee ja saa vielä myös ylennyksen kaiken kukkuraksi. Ja ilmeisesti suhaamiseen on osallistunut myös vankimielisairaalan lääkäri vuosituhannen alussa. =( Elinkautinen tuli, kiitos siitä. Ei mitää toivoa vapaudesta. Saulilta varmaan pitää alkaa anoa armahdusta seuraavaksi.

        " Potilas ei voi sanoa mitään vastaan, koska potilas ei voi kirjata mitään, ja potilaan asioista kirjataan mitä halutaan."

        Tässä on se ydin. Tajuatteko. POTILAS EI VOI KIRJATA MITÄÄN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä näin, mutta nämä lääkärit tekevät diagnoosit potilasta edes näkemättä, ainoastaan näiden kandien ja sairaanhoitajien kirjausten perusteella. Revipä siitä. Potilas ei voi sanoa mitään vastaan, koska potilas ei voi kirjata mitään, ja potilaan asioista kirjataan mitä halutaan. Allekirjoituksena vs. tai vt. lääkäri. Tietääkö potilas tämän. Ei useinkaan. Onko vt. Lääkäri suojattu ammattinimike, en tiedä, vai meneekö samanlaiseksi puoskaroinniksi kuten terveydenasiantuntijaterapeutti. Kuka voi tuostakaan lyhenteestä tietää, ettei tällä henkilöllä ole edes lääkärin koulutusta. Tule tutkimaan minun paperit, niin realiteetit aukeavat sinullekin. Lisäksi psykiatrian polilla tulostimet tulostavat automaattisesti psykiatrian erikoislääkärin allekirjoituksen, ilman että lääkärillä olisi erikoislääkärin oikeuksiakaan. Sekin on aika mielenkiintoista. Ja tulostimen asetuksia ei ilmeisesti voi muuttaa. Sinänsä hassua, että ei minun tulostimeni tulosta itsestään asioita. Psykiatrian poliklinikalla et voi olla varma mistään. Bättre folk päättää ja peittelee ja saa vielä myös ylennyksen kaiken kukkuraksi. Ja ilmeisesti suhaamiseen on osallistunut myös vankimielisairaalan lääkäri vuosituhannen alussa. =( Elinkautinen tuli, kiitos siitä. Ei mitää toivoa vapaudesta. Saulilta varmaan pitää alkaa anoa armahdusta seuraavaksi.

        "Tule tutkimaan minun paperit, niin realiteetit aukeavat sinullekin."

        Ja minun. Se on sellainen maailma, josta ei voi tietää mitään sellainen joka ei ole itse sitä kokenut.

        Järki-Suomi ja hyvinvointi-Suomi ei toimi siellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tule tutkimaan minun paperit, niin realiteetit aukeavat sinullekin."

        Ja minun. Se on sellainen maailma, josta ei voi tietää mitään sellainen joka ei ole itse sitä kokenut.

        Järki-Suomi ja hyvinvointi-Suomi ei toimi siellä.

        Komppaan tätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä näin, mutta nämä lääkärit tekevät diagnoosit potilasta edes näkemättä, ainoastaan näiden kandien ja sairaanhoitajien kirjausten perusteella. Revipä siitä. Potilas ei voi sanoa mitään vastaan, koska potilas ei voi kirjata mitään, ja potilaan asioista kirjataan mitä halutaan. Allekirjoituksena vs. tai vt. lääkäri. Tietääkö potilas tämän. Ei useinkaan. Onko vt. Lääkäri suojattu ammattinimike, en tiedä, vai meneekö samanlaiseksi puoskaroinniksi kuten terveydenasiantuntijaterapeutti. Kuka voi tuostakaan lyhenteestä tietää, ettei tällä henkilöllä ole edes lääkärin koulutusta. Tule tutkimaan minun paperit, niin realiteetit aukeavat sinullekin. Lisäksi psykiatrian polilla tulostimet tulostavat automaattisesti psykiatrian erikoislääkärin allekirjoituksen, ilman että lääkärillä olisi erikoislääkärin oikeuksiakaan. Sekin on aika mielenkiintoista. Ja tulostimen asetuksia ei ilmeisesti voi muuttaa. Sinänsä hassua, että ei minun tulostimeni tulosta itsestään asioita. Psykiatrian poliklinikalla et voi olla varma mistään. Bättre folk päättää ja peittelee ja saa vielä myös ylennyksen kaiken kukkuraksi. Ja ilmeisesti suhaamiseen on osallistunut myös vankimielisairaalan lääkäri vuosituhannen alussa. =( Elinkautinen tuli, kiitos siitä. Ei mitää toivoa vapaudesta. Saulilta varmaan pitää alkaa anoa armahdusta seuraavaksi.

        Eipä ainakaan minun tarvitse repiä yhtään mitään mistään.
        Kyllä meikäläisestäkin sitä tekstiä löytyy, varmaan useampi tuhat sivua, jos joku niitä tulostelisi.

        Potilas voi sanoa vastaan, on oikeus esittää omat mielipiteensä.
        Ei kaikkea tarvitse hyväksyä ja niellä.

        Teksteistäni vielä sen verran, että oikeastaan joskus on jopa huvittanut lukea niitä, kun ajoittain on kirjoitettu aivan puuta heinää.
        Tosin täytyy sanoa, kun on päässyt parempaan kuntoon, niin on tekstitkin muuttuneet vähän paremmiksi, positiivisemmiksi.
        Ajattelen niin, että ne mitä on joskus kirjoitettu, niin se kaikki on kuitenkin takanapäin.
        En edes halua tai viitsi välittää kaikesta, tulisi vain surkea olo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköhoidossa nukutetaan. Ja et todellakaan pääse osastolle seurantaan vaan sinulla on oltava saattaja (tai en muista virallista käytettyä termiä). Eli siis et saa mennä yksin kotiin, etkä saa ajaa autolla. Muistaakseni jonkun pitää olla luonasi koko päivä ja mahdollisesti myös seuraava yö. Vuodeosastolle ei pääse. Avo-psykiatrian osastolta et pääse sähköhoitoon, sillä puolet osaston potilaista on epävakaita vaikkei yksikään kyseisen sairauden kriteeri täyttyisi. Näin kertoi minulle ko. Psykiatrisessa sairaalassa töitä tehnyt mielenterveyshoitaja. Ja vieraillessani tällä osastolla tiedän, että diagnoosit hoitaa sielläkin nämä hoitajat, sillä sinnekin on tapana ottaa neljännen vuoden opiskelijoita lääkäreiksi. Muuta lääkäriä ei näkynyt. Jos pääsisin normaalipuolelle vuodeosastolle mielisairaalan sijaan, menisin sinne mielelläni, jos psykiatrian puolen kirjaukset piilotettaisiin muilta hoitoon osallistujilta. Koska tiedän, että takahuoneessa nauretaan ja päivitellään, kutsutaan mt-potilaita asiattomilla nimillä ja katu-uskottavuutesi oman vointisi arvioijana loppuu siihen. Kaikki ongelma on päässäsi. Psykiatrinen hoitojärjestelmä ja nämä itseensä kyllästyneet hoitajat stigmatisoivat ja sitten asiota rääpitään vuosikausia terapiassa, miten ongelma on yksilössä eikä niissä narsisteissa, jotka sitä järjestelmää pyörittää ja toiminnan sallii. Kerrotko aloittaja missä kaupungissa olet ollut hoidossa, koska nukutetun potilaan kotiin lähettäminen yksin on aivan varmasti vastoin kaikkia hoito-ohjeita.

        Täällä pääsi tarvittaessa myös osastolle seurantaan. En tiedä miten sitten nykyisin.


    • Anonyymi

      Mengelet sitä tekee ja pitäisin sitä lähinnä kidutuksena ,enkä minään hoitona. Kukaan ei voi sanoa mitä hallaa se tekee aivoille. Pysy vain kaukana.

    • Anonyymi

      Ohimäntysalo meni jo pilalle sen kanssa. Olisi pitänyt siirtää kauan aiemmin.

    • Anonyymi

      Kyllä varmaankin auttaa, koska siitäkin hoidomuodosta on puhuttu. Jos on ilmastoahdistusta, niin silloin kannattaakin kääntyä entisen vihreiden puheenjohtajan Touko Aalto puoleen, hän tietää kertoa ahdistksen syistä ja siitä, kuinka selvitä.
      Muita, ovat Heidi Hautala, Emma Kari, Satu Hassi, Pekka Haavisto.

    • Anonyymi

      Sain sähköhoitoa kymmenkuntavuotta sitte ollessani osastolla. Toimi mulle. Ekat 3 kertaa kartotettiin lähteekö toimimaan vaiko ei. Jos ei niin lopetetaan, jos joo niin jatketaan. En muista monta kertaa tehtiin loppujenlopuksi. Saati kuin tiuhaan. Kymmenkunta karkeasti. Elämä alko hymyilee enemmän jo ensimmäisten kertojen jälkeen. Toki ne hoitopäivät oli aivan pöllyissä (nukutusaineen vaikutuksia).
      Sain kirjaimellisesti virtaa elämään sieltä. Vuosiksi. En kokenu että olis tullu haittavaikutuksia. Ei muista että olis tullu muistinmenetyksiä:D
      Tottakai ei ollu mikään ihmehoito että olis ollu kun uudestisyntyny, ongelmien juurisyyt pitää silti käydä läpi ja penkoa ja käsitellä. Mutta siihen vuosien masennukseen toimi siinämäärin että sai voimia elää elämäänsä, olla hyvällä tuulella kun aihetta ja käsitellä asiat menneisyydestä.
      Lääkkeet oli ennen sähköhoitoa kokeiltu (useimmat pisti juoksemaan pitkin seiniä) ja niistä ei kummempaa hyötyä. Sähköhoito pelasti mut osittain. Niin mä sen koen.

      Tottakai vuosien terapia tarvittiin mulla hoidon jälkeen jossa etsittiin työkaluja muuttaa toimintatapoja ja kaivettiin menneisyyden demonit kellarista ja niputettiin ne.

      Mikään lääke tai hoito ei toimi/sovi kaikille. Jokaisessa on riskinsä. Pitää vain punnita hyödyt ja haitat. Ja mikään lääke ei toimi jos et myös käy läpi ongelmien lähtökohtia ja hoida myös niitä kuntoon. Terapiaan siis, yks on hyvä jollekkin ja toiselle ei. Nekin ihmisiä, aina ei kemiat kohtaa potilaan kanssa tai tyyli on väärä. Joten niitäki pitää "kokeilla" mikä toimii.

      Jos joku mätkii sua mailalla toistuvasti päähän, se jääpussi auttaa helkkarin hyvin kuhmuihin mutta ei estä uusien kuhmujen syntyä. Se mailanheiluttelija pitää poistaa myös.
      Ei se sähköhoito mun mailanheiluttajaa poistanu, se toimi jääpussina ja terapiassa hoidettiin mailanheiluttaja.

      -Hullu-

    • Anonyymi

      Tiedän tapauksen, missä potilas sai sähköhoidon seurauksena aivovaurion. Kun potilas valitti psykiatrilleen, ettei hän pysty enää lukemaan, totesi psykiatri hänelle: "Voithan katsella kuvia".

    • Anonyymi

      Ei auttanut mitenkään. Masennus paheni, pakko-oireet samat, hampaisiiin ja leukaan sattuu, pää kipeä ja päätä vihloo, todella epämiellyttävä herätä "hoidosta" kun ei tiedä missä ja miksi on eikä henkilökunnalla ollut mitään kiirettä sitä kertomaan, muistiongelmat yllättävän pahat, muisti on suurimmaksi osaksi palautunut. Kerta riittti mulle, todella yliarvostettu ja inhottava "hoito".

    • Anonyymi

      Olen ilmeisesti lääkeresistantti (koko skaala SSRI-, sekä SNRIlääkkeitä kokeiltu useamman vuoden ajan) ja sähköhoito lääkärin mielestä n s viimeinen vaihtoehto... Voisiko se todella toimia??? Masennus pahentunut viimeisen reilun puolen vuoden aikana niin, että vaivoin pystyn käymään töissä (toimin henkisesti erittäin vaativalla alalla ja masennus on heikentänyt työpanostani huomattavasti!!!) En nyt lomalla pysty tekemään mitään muuta kuin aivan pakolliset asiat. Olen siis valmis kokeilemaan mitä tahansa, mikä saisi minut tästä suosta! Haluan elämäni takaisin!!!!!

    • Anonyymi

      Kokoomus haluaa sinutkin hautaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3401
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      173
      1439
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1218
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1112
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      163
      793
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      41
      739
    Aihe