Mikä ero?

Tietämätön kysyy?

Mikä ero on lyhyesti suomenkielellä kerrottuna synteettisellä ja täyssynteettisellä öljyllä?

Siis valmistustuksesta laadullisesti ja toimivuudessa yleisesti?

26

8252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • synth

      "Pelkkä" synteettinen tarkoittaa osasynteettistä eli on vain puolittain synteettistä (sekoitettu puoliksi mineraalitökötin kanssa).

      Vain täyssynteettiset suojaavat moottoria.

      • asentajakin

        "vai täys synteettinen suojaa moottoria"
        ei tuo nyt ihan paikkaansa pidä. Esim raskaalla puolella kun käytetään synteettistä öljyä niin vaihto väli on yleensä 60000km ja mineraali öljyllä ajavat n.20000km. Mutta kun ottaa noin miljoonakilometriä ajetun koneen auki niin yleensä aina on mineraaliöljyä käyttävän kone huomattavasti paremmassa kunnossa.
        Öljyn valmistajat sanovat että synteettisellä öljyllä voisi ajaa jopa 100000km vaihtovälillä.


      • Tumppi-82

        kuten sanottiin että pelkässä synteettisessä on mukana mineraaliöljyä, mutta sekoitussuhde voi olla mikä tahansa, vaikka 20%syn ja 80%mineraalia jne.
        Ja käytännössä täyssynteettinen on parempaa kuin osa synteettiset tai mineraaliöljyt.


      • tdi 330 000km
        Tumppi-82 kirjoitti:

        kuten sanottiin että pelkässä synteettisessä on mukana mineraaliöljyä, mutta sekoitussuhde voi olla mikä tahansa, vaikka 20%syn ja 80%mineraalia jne.
        Ja käytännössä täyssynteettinen on parempaa kuin osa synteettiset tai mineraaliöljyt.

        Mikä siitä tekee parempaa? Jos autolla ajetaan 500000 km ennen romutusta, miksi siinä pitäisi olla romutusvaiheessa uudenveroinen moottori? Mikä tahansa luokitusvaatimukset täyttävä moottoriöljy 20 000 km vaihtoväleillä ylläpitää moottorin toimintakunnon 500 000 km ajan. Melko harvalla autolla päästään 500 000 kilometriin, paalauksen syynä vain aniharvoin on moottorin väljäksi kuluminen.

        Jos sensijaan vaihtoväleinä pidät 50 000 km, silloin tulee täyssynteettisen pitkäkesto-ominaisuudet hyödynnetyiksi.


      • Duunari

        Jos ollaan oikein tarkkoja,täyssynteettisiä öljyjä ei ole olemassakaan.Ns. "täyssynteettisiin" öljyihin lisätään sekoitusvaiheessa lisäaineita,jotka ovat mineraaliöljyperustaisia.Hyvälaatuinen mineraaliöljy suojaa moottoria ihan yhtä hyvin kuin synteettinenkin,se vaan pitää vaihtaa todella usein.


      • Tumppi-82
        tdi 330 000km kirjoitti:

        Mikä siitä tekee parempaa? Jos autolla ajetaan 500000 km ennen romutusta, miksi siinä pitäisi olla romutusvaiheessa uudenveroinen moottori? Mikä tahansa luokitusvaatimukset täyttävä moottoriöljy 20 000 km vaihtoväleillä ylläpitää moottorin toimintakunnon 500 000 km ajan. Melko harvalla autolla päästään 500 000 kilometriin, paalauksen syynä vain aniharvoin on moottorin väljäksi kuluminen.

        Jos sensijaan vaihtoväleinä pidät 50 000 km, silloin tulee täyssynteettisen pitkäkesto-ominaisuudet hyödynnetyiksi.

        täyssynteettisestä tekee parempaa mm. viskositeetti-indeksi. Eli se on kylmänä notkeampaa kuin mineraali-litkut. Eli voitelee huomattavasti paremmin kylmänä.
        Lisäksi synteettisessä öljyssä on yleensä paremmat puhtaanapito-ominaisuudet. Varsinkin autossa jossa on hydraulisetventtilin-nostimet niin synteettinen pitään niiden ahtaat kanavat auki.
        Ja 500tkm ajettuun autoon joka paalataan kohta ei kannta enää laittaa sitä kalleinta öljyä.
        Ja ongelma on siinä että että pienet öljy-yhtiöt usein vetävät luokitusvaatimukset "hatusta", eli ilman yhtään testiä. Tämä näkyi jo TM:n öljytestissä.


      • Sivistynyt
        Duunari kirjoitti:

        Jos ollaan oikein tarkkoja,täyssynteettisiä öljyjä ei ole olemassakaan.Ns. "täyssynteettisiin" öljyihin lisätään sekoitusvaiheessa lisäaineita,jotka ovat mineraaliöljyperustaisia.Hyvälaatuinen mineraaliöljy suojaa moottoria ihan yhtä hyvin kuin synteettinenkin,se vaan pitää vaihtaa todella usein.

        "se vaan pitää vaihtaa todella usein"...
        eli se ei suojaa läheskään yhtä hyvin.


      • vaihtoväli
        Duunari kirjoitti:

        Jos ollaan oikein tarkkoja,täyssynteettisiä öljyjä ei ole olemassakaan.Ns. "täyssynteettisiin" öljyihin lisätään sekoitusvaiheessa lisäaineita,jotka ovat mineraaliöljyperustaisia.Hyvälaatuinen mineraaliöljy suojaa moottoria ihan yhtä hyvin kuin synteettinenkin,se vaan pitää vaihtaa todella usein.

        Vaihtaa pitää niin usein, kuin mootorivalmistaja sanoo, siis useimmiten 15000 - 20000 km. Onko se sitten todella usein, on makuasia.


      • pyllynreikä
        Sivistynyt kirjoitti:

        "se vaan pitää vaihtaa todella usein"...
        eli se ei suojaa läheskään yhtä hyvin.

        Taidat olla olevinasi sivistynyt, oot vaan niitä urpoja joita merkkihuolto kusettaa miten vain.
        Mineraaliöljy voitelee siinä missä synteettinenkin, sen kestoikä vain on lyhyempi.


      • Tumppi-82
        pyllynreikä kirjoitti:

        Taidat olla olevinasi sivistynyt, oot vaan niitä urpoja joita merkkihuolto kusettaa miten vain.
        Mineraaliöljy voitelee siinä missä synteettinenkin, sen kestoikä vain on lyhyempi.

        Avaappas joskus moottori jolla on ajettu mineraaliöljyillä ja sitten synteettisillä ajettu. Synteettinen on aivan puhdas ja mineraaliöljyillä ajettu on jokapaikasta mustan töhnän peitossa.

        Ja ainakin kylmänä synteettinen voitelee huomattavasti paremmin.


      • Anonyymi
        tdi 330 000km kirjoitti:

        Mikä siitä tekee parempaa? Jos autolla ajetaan 500000 km ennen romutusta, miksi siinä pitäisi olla romutusvaiheessa uudenveroinen moottori? Mikä tahansa luokitusvaatimukset täyttävä moottoriöljy 20 000 km vaihtoväleillä ylläpitää moottorin toimintakunnon 500 000 km ajan. Melko harvalla autolla päästään 500 000 kilometriin, paalauksen syynä vain aniharvoin on moottorin väljäksi kuluminen.

        Jos sensijaan vaihtoväleinä pidät 50 000 km, silloin tulee täyssynteettisen pitkäkesto-ominaisuudet hyödynnetyiksi.

        " Mikä tahansa luokitusvaatimukset täyttävä moottoriöljy 20 000 km vaihtoväleillä ylläpitää moottorin toimintakunnon 500 000 km ajan. "
        Paitsi VAG-konsernin valmistamia moottoreita ei ylläpidä!


    • Oiler

      Voiteluöljy valmistetaan sekoittamalla perusöljyjä ja lisäaineita. Käytettävistä perusöljyistä riippuu puhutaanko täyssynteettisestä, synteettisestä, osasynteettisestä, semisynteettisestä vai mineraaliöljystä.

      Täyssynteettinen perusöljy on molekyylitasolla rakennettu juuri halutunkaltaiseksi. Täyssynteettisiä perusöljyjä, joita moottoriöljyissä käytetään ovat esim. polyalfaolefiini (PAO) ja esterit.

      Synteettisen öljyn perusöljy on useimmiten vetykrakattu mineraaliöljy eli pidemmälle jalostettu kuin tavallinen mineraaliöljy, mutta ei molekyylikooltaan kuitenkaan tasainen. Näitä perusöljyjä ovat esim. Mobilin XHQ, Shellin XHVI, Nesteen EHVI -perusöljyt. Näillä on mineraaliöljyjä paremmat hapettumisenesto-ominaisuudet eli ovat pitkäikäisempiä. Näitä perusöljyjä kutsutaan ryhmän 3 synteettisiksi öljyiksi.

      Osa-, puoli- ja semisynteettiset öljyt ovat sitten mineraali- ja synteettisen perusöljyn sekoituksia. Sekoitussuhdetta ja käytetyn synteettisen öljyn tyyppiä ei voi tietää. Jotakin voi päätellä hinnasta. Tavoitteena on ollut tehdä öljy, jossa yhdistetään synteettisen öljyn ominaisuudet mineraaliöljyn edullisempaan hintaan.

      Ja sitten ovat mineraaliöljyt. Nykyään monissa paremmissa mineraaliöljyissä on hieman synteettistä joukossa antamassa sen verran potkua ominaisuuksiin, että saadaan öljy täyttämään hieman kovempia luokituksia. Nykyään erityisesti haihtuvuuteen liittyvät vaatimukset ovat sen verran kovia, ettei puhtaalla mineraaliöljyllä niitä enää läpäistä.

      Kaikentyyppiset öljyt voitelevat, mutta kuten muutkin ovat vastanneet, eroa on öljynvaihtovälissä ja puhtaanapitokyvyssä. Lisäksi kylmä- ja kuumaominaisuuksissa on huomattavia eroja.

      • TkT

        Käsite "synteettinen" ei kuvaa todellisuutta, vaan on mainosmiesten luoma ja käyttämä "slogaani".
        Pitäisi puhua moottoriöljystä luokkaa API-XX tai muu vastaava. On sitten täysin yhdentekevää kuluttajalle/auton omistajalle kuinka tuo öljy on kemiallisesti rakennettu.
        Nykymootoreiden vaatimukset voiteluöljyn suhteen on "spexattu" eli määritelty erittäin tarkoin. Moottorin/auton valmistaja on vaivannnut päätänsä laajemminkin selvittäessään mitä moottori tarvitsee.
        Autohuollot ja yksityinen autonomistaja, joka itse vaihtaa öljynsä, tulee valita oman autonsa vaalmistajan ilmoittaman luokan täyttävä luotettavan valmistajan tuote, ja moottori kestää.
        Tämä maallikoiden juupas - eipäs väittely eri öljymerkkien ja tyyppien "paremmuudesta" ei suojaa moottoria sen kummemmin :)


      • TkT
        TkT kirjoitti:

        Käsite "synteettinen" ei kuvaa todellisuutta, vaan on mainosmiesten luoma ja käyttämä "slogaani".
        Pitäisi puhua moottoriöljystä luokkaa API-XX tai muu vastaava. On sitten täysin yhdentekevää kuluttajalle/auton omistajalle kuinka tuo öljy on kemiallisesti rakennettu.
        Nykymootoreiden vaatimukset voiteluöljyn suhteen on "spexattu" eli määritelty erittäin tarkoin. Moottorin/auton valmistaja on vaivannnut päätänsä laajemminkin selvittäessään mitä moottori tarvitsee.
        Autohuollot ja yksityinen autonomistaja, joka itse vaihtaa öljynsä, tulee valita oman autonsa vaalmistajan ilmoittaman luokan täyttävä luotettavan valmistajan tuote, ja moottori kestää.
        Tämä maallikoiden juupas - eipäs väittely eri öljymerkkien ja tyyppien "paremmuudesta" ei suojaa moottoria sen kummemmin :)

        Moottorivoiteliaineita kuten muitakin autokemikaaleja myydään kuin naisille myydään kosmetiikkaa ! Luodaan illuusioita ja käsitteitä joihin sitten uskotaan kuin vain nainen voi uskoa "ryppyvoiteeseensa" !
        Öljyyhtiöt ovat jo kauan tehneet katteensa voiteluaineilla ja muilla autokemikaaleilla, eikä polttoainemyynnillä. Katsokaa vain kuinka valtavat mainosrahat käytetään öljybrandien luomiseen ja ylläpitämiseen. Ei SHELL F1-auton kyljessä ole bensalaadun brandi.
        Nämä keskustelut tälläkin palstalla osoittavat valitettavasti että mainosmiehet edelleen osaavat hommansa. hehe


      • Tumppi-82
        TkT kirjoitti:

        Käsite "synteettinen" ei kuvaa todellisuutta, vaan on mainosmiesten luoma ja käyttämä "slogaani".
        Pitäisi puhua moottoriöljystä luokkaa API-XX tai muu vastaava. On sitten täysin yhdentekevää kuluttajalle/auton omistajalle kuinka tuo öljy on kemiallisesti rakennettu.
        Nykymootoreiden vaatimukset voiteluöljyn suhteen on "spexattu" eli määritelty erittäin tarkoin. Moottorin/auton valmistaja on vaivannnut päätänsä laajemminkin selvittäessään mitä moottori tarvitsee.
        Autohuollot ja yksityinen autonomistaja, joka itse vaihtaa öljynsä, tulee valita oman autonsa vaalmistajan ilmoittaman luokan täyttävä luotettavan valmistajan tuote, ja moottori kestää.
        Tämä maallikoiden juupas - eipäs väittely eri öljymerkkien ja tyyppien "paremmuudesta" ei suojaa moottoria sen kummemmin :)

        Jos on vaikka api-sj-luokan öljyä synteettistä ja mineraalia.
        Niin synteettiselle saadaan laajempi viskositeetti-indeksi ja sitä kautta parempi kylmäkäynnistys. Ja synteettinen öljy pitää moottorin huomattavasti puhtaampana.


      • TkT
        Tumppi-82 kirjoitti:

        Jos on vaikka api-sj-luokan öljyä synteettistä ja mineraalia.
        Niin synteettiselle saadaan laajempi viskositeetti-indeksi ja sitä kautta parempi kylmäkäynnistys. Ja synteettinen öljy pitää moottorin huomattavasti puhtaampana.

        Viskositeettiluokka on vielä tuon API-XX luokan lisänä. Eli API-SJ ja 0W - 40 esimerkiksi o´lisi oikea määritys. Autonvalmistajat suosittelevat eri lämpötiloihin vielä viskositeettiluokat.
        Mihin perustat väitteen että "Ja synteettinen öljy pitää moottorin huomattavasti puhtaampana." ?
        On yhdentekevää mikä pohjaöljy on käytössä silloin kun puhutaan moottorin puhtaanapitämisestä. Emulgaattorit, dispergaattorit jne. ovat niitä lisä-aineita joita ko. tarkoitukseen formuloidaan öljyyn. Base-oil tai base-lubricant ei puhdista mitään !
        Siis mikäli API-luokka ja viskositeettiluokka ovat moottorinvalmistajan suosittelemat on kaikki OK.
        Meillä perä-pohjolassa on tuo yksi lisäulottuvuus noitten arktisten talvilämpötilojen muodossa. Mikäli käyttää lohkolämmitintä on ongelma jo ihan paljon pienempi. Lisäksi kaikkien "extreme" öljyjen (0W - 60 jne) lisä-aineistus on ongelma. Esimerkiksi keskieuroopassa ei 0W öljyjä tunneta, kun niiden kuumaominaisuudet ovat kompromissi hyvien lylmäominaisuuksien suhteen.


      • API...
        TkT kirjoitti:

        Viskositeettiluokka on vielä tuon API-XX luokan lisänä. Eli API-SJ ja 0W - 40 esimerkiksi o´lisi oikea määritys. Autonvalmistajat suosittelevat eri lämpötiloihin vielä viskositeettiluokat.
        Mihin perustat väitteen että "Ja synteettinen öljy pitää moottorin huomattavasti puhtaampana." ?
        On yhdentekevää mikä pohjaöljy on käytössä silloin kun puhutaan moottorin puhtaanapitämisestä. Emulgaattorit, dispergaattorit jne. ovat niitä lisä-aineita joita ko. tarkoitukseen formuloidaan öljyyn. Base-oil tai base-lubricant ei puhdista mitään !
        Siis mikäli API-luokka ja viskositeettiluokka ovat moottorinvalmistajan suosittelemat on kaikki OK.
        Meillä perä-pohjolassa on tuo yksi lisäulottuvuus noitten arktisten talvilämpötilojen muodossa. Mikäli käyttää lohkolämmitintä on ongelma jo ihan paljon pienempi. Lisäksi kaikkien "extreme" öljyjen (0W - 60 jne) lisä-aineistus on ongelma. Esimerkiksi keskieuroopassa ei 0W öljyjä tunneta, kun niiden kuumaominaisuudet ovat kompromissi hyvien lylmäominaisuuksien suhteen.

        Jos vierekkäin on kaksi öljyä... ja kummallakin samat viskositeetti luokat, ja toinen on mineeraaliöljyä, ja toinen "synteettistä", niin melko varmasti mineraaliöljyn viskositeettiä on paranneltu polymeereillä.

        Nuo polymeerit ovat muuten hyviä aineita, mutta lämmönkesto on huonompi kuin itse öljyllä. Tämä tarkoittaa usein sitä, että polymeerit hajoavat vähitellen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mineraaliöljyn ominaisuudet muuttuvat käytössä, ja siten vaihtoväli jää pakostakin lyhyemmäksi.


      • Tumppi-82
        TkT kirjoitti:

        Viskositeettiluokka on vielä tuon API-XX luokan lisänä. Eli API-SJ ja 0W - 40 esimerkiksi o´lisi oikea määritys. Autonvalmistajat suosittelevat eri lämpötiloihin vielä viskositeettiluokat.
        Mihin perustat väitteen että "Ja synteettinen öljy pitää moottorin huomattavasti puhtaampana." ?
        On yhdentekevää mikä pohjaöljy on käytössä silloin kun puhutaan moottorin puhtaanapitämisestä. Emulgaattorit, dispergaattorit jne. ovat niitä lisä-aineita joita ko. tarkoitukseen formuloidaan öljyyn. Base-oil tai base-lubricant ei puhdista mitään !
        Siis mikäli API-luokka ja viskositeettiluokka ovat moottorinvalmistajan suosittelemat on kaikki OK.
        Meillä perä-pohjolassa on tuo yksi lisäulottuvuus noitten arktisten talvilämpötilojen muodossa. Mikäli käyttää lohkolämmitintä on ongelma jo ihan paljon pienempi. Lisäksi kaikkien "extreme" öljyjen (0W - 60 jne) lisä-aineistus on ongelma. Esimerkiksi keskieuroopassa ei 0W öljyjä tunneta, kun niiden kuumaominaisuudet ovat kompromissi hyvien lylmäominaisuuksien suhteen.

        ...väitteeni puhtaana pitokyvystä vain siihen että olen räplännyt sekä mineerali ja synteettisillä ajettuja autoja tulos on synteettisellä ajetut ovat puhtaampia. Syy on varmaa juuri mainitsemasi lisäaineen. Ja mitä ongelmaa 0w:n lisäaineistuksessa on?


      • TkT
        Tumppi-82 kirjoitti:

        ...väitteeni puhtaana pitokyvystä vain siihen että olen räplännyt sekä mineerali ja synteettisillä ajettuja autoja tulos on synteettisellä ajetut ovat puhtaampia. Syy on varmaa juuri mainitsemasi lisäaineen. Ja mitä ongelmaa 0w:n lisäaineistuksessa on?

        Päästäkseen 0W - 50 kylmäviskositeettiin täytyy perusöljy valita "ohuemmasta" päästä sekä vielä lisä-aineistaa tukevasti. Korkeassa ulkolämpötilassa (25 - 30 astetta C) rupeaa nuo lisä-aineet haihtumaan. Ohut perusöljy leikaa ja ohenee ennestään tai saattaa myöskin koksata.
        Siksi esimerkiksi Saksassa ei tunneta 0W öljyjä.
        Ne ovat pohjoisille leveysasteille erikseen formuloituja voiteliöljyjä.
        Puhtaana pitämiseen: mitä kalliimpi öljy sen enemmän sihen on vara formuloida lisä-aineita. Ei ole mikään ongelma formuloida ns. klassinen mineraaliöljy pitämään paikat puhtaana moottorissa. Mutta kun nuo formulat eivät saisi maksaa mitään :)


      • Germaani
        TkT kirjoitti:

        Päästäkseen 0W - 50 kylmäviskositeettiin täytyy perusöljy valita "ohuemmasta" päästä sekä vielä lisä-aineistaa tukevasti. Korkeassa ulkolämpötilassa (25 - 30 astetta C) rupeaa nuo lisä-aineet haihtumaan. Ohut perusöljy leikaa ja ohenee ennestään tai saattaa myöskin koksata.
        Siksi esimerkiksi Saksassa ei tunneta 0W öljyjä.
        Ne ovat pohjoisille leveysasteille erikseen formuloituja voiteliöljyjä.
        Puhtaana pitämiseen: mitä kalliimpi öljy sen enemmän sihen on vara formuloida lisä-aineita. Ei ole mikään ongelma formuloida ns. klassinen mineraaliöljy pitämään paikat puhtaana moottorissa. Mutta kun nuo formulat eivät saisi maksaa mitään :)

        Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, ettei Saksassa tunneta 0W-öljyjä? Sellainen, ja vain sellainen, on uusien Volkkareiden ns. LongLife -öljy. Viskositeetti 0W-30, VW 503.00-506.00 laadut.


    • ei ole

      En olisi lainkaan varma onko eroa synteettisen ja täyssynteettisen välillä. Mielestäni sama asia kunnes joku toisin osoittaa. Osasynteettinen on taas tuntematon sekoitus mineraalia ja synteettistä. Synteettisiä öljyjä on kyllä erilaisia mutta sillä asialla ei tavallisen kuluttajan kannalta ole merkitystä.
      Pesukyvyltään mineraali ja synteettisillä öljyillä ei ole eroa. Lisäaineistus ratkaisee.
      Synteettiset kestävät lämpökuormaa paremmin. Asialla merkitys etenkin ilmajäähdytetyissä moottoreissa.
      Synteetisiin ei tarvitse lisätä laajan viskositeetti-indeksin saamiseksi niin paljon polymeerejä kuin mineraaleihin. Asialla merkitystä ikääntymisen ja voitelukyvyn kannalta. mj.

      • Aijaa

        Tuo oli taas näitä...

        Miksiköhän kaikissa öljytesteissä synteettiset voittavat mennen tullen mineraaliöljyt!?!


      • TkT
        Aijaa kirjoitti:

        Tuo oli taas näitä...

        Miksiköhän kaikissa öljytesteissä synteettiset voittavat mennen tullen mineraaliöljyt!?!

        Öljyn ominaisuudet ovat suorassa suhteessa käytettyjen raaka-aineiden laatuun ja valitettavasti myös hintaan.
        Miksi jotkut "synteettiset" öljyt voittavat luokan "synteettisten" öljyjen vertailutestissä? Miksi kaikki "synteettiset" öljyt eivät ole "yhtä hyviä" ?
        API-xx sekä viskositeettiluokka asettaa öljylle minivaatimusmitason joka öljyn tulee täyttää. On sitten aivan valmistajasta kiinni kuinka "naftisti" tuon rajan haluaa ylittää. Se on myöskin suoraan hintakysymys.
        Siksi edustan tässä keskustelussa kantaa että ei kannata tuijottaa mainoslauseisiin vaan todellisiin laatueroihin. Vielä niinkin, että ne ovat oikein painotettu. Ellei asu lapissa ja käynnistä autoaan alvariinsa todella kylmissä oloissa ilman esilämmitystä, ei esimerkiksi kannata satsata ankarimpiin kylmäominaisuuksiin, koska ominaisuudet ovat aina kompromissi useampien parametrien suhteen. Kun yhtä parametriä korostetaan on pakko tinkiä jostakin toisesta.
        Nyrkkisääntönä maallikoille suosittelen käyttämään tunnettujen öljynvalmistajien autonvalmistajan laatuluokkaan suosittelemaa öljyä.
        Kaikki muu on saivartelua ja mutinaa aivan kuten naisten löpinät ryppyvoiteidensa paremmuudesta. Mainosmiehet valitettavasti pystyvät ylläpitämään luomiaan illuusioita.


      • SakariW
        TkT kirjoitti:

        Öljyn ominaisuudet ovat suorassa suhteessa käytettyjen raaka-aineiden laatuun ja valitettavasti myös hintaan.
        Miksi jotkut "synteettiset" öljyt voittavat luokan "synteettisten" öljyjen vertailutestissä? Miksi kaikki "synteettiset" öljyt eivät ole "yhtä hyviä" ?
        API-xx sekä viskositeettiluokka asettaa öljylle minivaatimusmitason joka öljyn tulee täyttää. On sitten aivan valmistajasta kiinni kuinka "naftisti" tuon rajan haluaa ylittää. Se on myöskin suoraan hintakysymys.
        Siksi edustan tässä keskustelussa kantaa että ei kannata tuijottaa mainoslauseisiin vaan todellisiin laatueroihin. Vielä niinkin, että ne ovat oikein painotettu. Ellei asu lapissa ja käynnistä autoaan alvariinsa todella kylmissä oloissa ilman esilämmitystä, ei esimerkiksi kannata satsata ankarimpiin kylmäominaisuuksiin, koska ominaisuudet ovat aina kompromissi useampien parametrien suhteen. Kun yhtä parametriä korostetaan on pakko tinkiä jostakin toisesta.
        Nyrkkisääntönä maallikoille suosittelen käyttämään tunnettujen öljynvalmistajien autonvalmistajan laatuluokkaan suosittelemaa öljyä.
        Kaikki muu on saivartelua ja mutinaa aivan kuten naisten löpinät ryppyvoiteidensa paremmuudesta. Mainosmiehet valitettavasti pystyvät ylläpitämään luomiaan illuusioita.

        Luopuisin mieluiten jo tuijottamasta tuota jenkkien API-luokitusta ja siirtyisin katselemaan eurooppalaisten vaativimpia ACEA -luokituksia.

        Olen samaa mieltä siinä, että tunnetun valmistajan viskositeettiarvot ja luokitukset täyttävä öljy on ok.

        Otetaanpa kuvitteellinen tilanne: Kaksi samanlaista autoa, täsmälleen samanlaiset ajosuoritteet 200.000 km:n matkalla, täsmälleen samat kylmäkäynnistykset ym. ym. AINOA ero olisi se, että toisessa käytetty vaikkapa öljyä Shell Helix Ultra 5W-40 ja toisessa Mobil 1 5W-40, ja öljyt vaihdettu 20.000 km:n välein.

        Koneet auki ja tarkkuustutkimukset osille. Olen sitä mieltä, että koneet olisivat täsmälleen yhtä hyvässä kunnossa. Tai jos äärimmäisen pieniä eroja havaittaisiinkin erikoismittalaitteilla, niillä ei olisi käytännön merkitystä.

        Olisi siis herttaisen yhdentekevää kumpaa öljyä autossa olisi käytetty, kun molemmat ovat laatutavaraa ja täyttävät samat vaativat luokitukset.


      • typerys...
        SakariW kirjoitti:

        Luopuisin mieluiten jo tuijottamasta tuota jenkkien API-luokitusta ja siirtyisin katselemaan eurooppalaisten vaativimpia ACEA -luokituksia.

        Olen samaa mieltä siinä, että tunnetun valmistajan viskositeettiarvot ja luokitukset täyttävä öljy on ok.

        Otetaanpa kuvitteellinen tilanne: Kaksi samanlaista autoa, täsmälleen samanlaiset ajosuoritteet 200.000 km:n matkalla, täsmälleen samat kylmäkäynnistykset ym. ym. AINOA ero olisi se, että toisessa käytetty vaikkapa öljyä Shell Helix Ultra 5W-40 ja toisessa Mobil 1 5W-40, ja öljyt vaihdettu 20.000 km:n välein.

        Koneet auki ja tarkkuustutkimukset osille. Olen sitä mieltä, että koneet olisivat täsmälleen yhtä hyvässä kunnossa. Tai jos äärimmäisen pieniä eroja havaittaisiinkin erikoismittalaitteilla, niillä ei olisi käytännön merkitystä.

        Olisi siis herttaisen yhdentekevää kumpaa öljyä autossa olisi käytetty, kun molemmat ovat laatutavaraa ja täyttävät samat vaativat luokitukset.

        "Luopuisin mieluiten jo tuijottamasta tuota jenkkien API-luokitusta ja siirtyisin katselemaan eurooppalaisten vaativimpia ACEA -luokituksia."

        Voi olla, että ACEA on parempi systeemi, mutta eihän niistä saa pirukaan selvää...

        Toisekseen... juttusi on sinänsä huvittavaa, kun ensin kehotat siirtymään vaativimpiin ACEA-luokituksiin...

        Ja sitten vielä sanot, ettei niillä öljyillä kuitenkaan ole mitään käytännön eroja... Minä uskallan väittää, että API-luokat ovat ihan riittävä työkalu öljyjen vertailuun. Tietysti, jos koneen suositukset on kirjoitettu vain jollain tietyllä järjestelmällä, niin sitten käytetään sitä. Pääasia on se, että luokitukset vastaavat vähintään valmistajan suosituksia.


      • SakariW
        typerys... kirjoitti:

        "Luopuisin mieluiten jo tuijottamasta tuota jenkkien API-luokitusta ja siirtyisin katselemaan eurooppalaisten vaativimpia ACEA -luokituksia."

        Voi olla, että ACEA on parempi systeemi, mutta eihän niistä saa pirukaan selvää...

        Toisekseen... juttusi on sinänsä huvittavaa, kun ensin kehotat siirtymään vaativimpiin ACEA-luokituksiin...

        Ja sitten vielä sanot, ettei niillä öljyillä kuitenkaan ole mitään käytännön eroja... Minä uskallan väittää, että API-luokat ovat ihan riittävä työkalu öljyjen vertailuun. Tietysti, jos koneen suositukset on kirjoitettu vain jollain tietyllä järjestelmällä, niin sitten käytetään sitä. Pääasia on se, että luokitukset vastaavat vähintään valmistajan suosituksia.

        "Voi olla, että ACEA on parempi systeemi, mutta eihän niistä saa pirukaan selvää... "

        => No mikäs niissä nyt sitten on epäselvää?

        "Toisekseen... juttusi on sinänsä huvittavaa, kun ensin kehotat siirtymään vaativimpiin ACEA-luokituksiin...

        Ja sitten vielä sanot, ettei niillä öljyillä kuitenkaan ole mitään käytännön eroja... Minä uskallan väittää, että API-luokat ovat ihan riittävä työkalu öljyjen vertailuun"

        => Jos kaksi laatumerkkistä öljyä täyttää saman ACEA -luokituksen (ja yleensä myös saman APIn), olen sitä mieltä että niissä EI ole esimerkkini valossa käytännön eroja voitelukyvyssä. API -luokat eivät enää toimi nykyaikaisten, uusien autojen öljyjä valittaessa täällä Euroopassa. Monilla autonvalmistajalla on lisäksi OMIA tarkkoja luokituksiaan (VW, BMW, Ford, Opel...), ja nämä lisääntyvät koko ajan.

        Tottakai, jos öljyt täyttävät ERI luokitukset, niillä on eroja. Se on selvä, mutta nyt puhutaankin eri asiasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3797
    2. 209
      3058
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2594
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1475
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      176
      1388
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe