ergonominen polkemisasento vanhalla Crescentillä

pyöräpena

Hankin jokunen vuosi sitten romutuksesta Crescentin vanhan ehkä 50-luvulla valmistetun rungon ja panin sen osia ostamalla yksivaihteisena ajokuntoon.
Pyörän runko etuakselista taka-akseliin mitattuna on ainakin viitisen senttiä pitempi kuin nykyisissä aikuisten pyörissä.

Tästä syystä esim. satulaputki ja satulatolppa ovat loivemmassa asennossa kuin nykypyörissä. Tästä syystä taas keskiökin on vaakatasossa tarkastellen satulan pystytasoonb verrattuna enemmän edessä . Jalat ojentuvat siis enemmän eteenpäin kuin nykyajan pyörissä.

Tällainen ajoasento tuntuu ergonomisemmalta. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta? Harvallahan tosin taitaa olla näin vanha pyöränrunko. On muuten esimerkki ajoilta, jolloin pyörät tehtiin kestämään ja kestämään.

17

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fifo_

      Kyllähän kokemuksesi on aivan yleisessä tiedossa. Vanhojen pyörien geometria ja joustava teräsrunko ovat erinomaisia leppoisaan ajeluun. Toisaalta ne pyörät olivat myös kömpelöitä ja painavia, joten sporttisuus, jota nykyään paljon haetaan oli niistä kaukana.

      Jos pyörät saisivat maksaa yhtä paljon kuin ne 50- luvulla maksoivat, olisivat ne varmasti vähintään yhtä kestäviä. Ongelma on vain siinä, että ei niitä kukaan ostaisi. Nykyjään kun keskivertotallaaja haluaa ostaa vain niita halpoja markettiromuja niin tarjolla on sitten vain niitä halpoja markettiromuja. Hyviä ja kestäviä pyöriä on kyllä tarjolla, mutta ne maksavat suhteessa sen saman mitä tavallinen fillari maksoi 50- luvulla. Näitä ei marketeista löydy.

    • 10+8

      Tiedän. Mummofillarissa keskiö on jalkojen etupuolella paljon enemmän, hankala pyörittää ja jalat väsyy. Maantiepyörässä taas keskiö on paljon taaempana, saat voimaa polkemiseen paljon enemmän ja helppo pyörittää.

      • 12+14

        Miettikää itse. Eihän jalkojen etupuolella voi olla, muuten ei jalat ole polkimilla. Mummofillarissa on maantiepyörään verrattuna keskiö ihan persiillään liian edessä.


    • www1

      "Tällainen ajoasento tuntuu ergonomisemmalta. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta? Harvallahan tosin taitaa olla näin vanha pyöränrunko. On muuten esimerkki ajoilta, jolloin pyörät tehtiin kestämään ja kestämään."

      Tuollaisella on mukava tehdä sellaista lyhyttä cruisailua mutta ei pidempää matkaa.

      Kaveri kehui cruiseriaankin mukavan leppoisaksi mitä se onkin jos matka on vain korttelin ympäri mutta poljeppa samalla laitteella 10 kilsan duunimatka.

      Pyörissä on muuten todella paljon tärkeämpiä tekijöitä kuin se että se pysyy yhtenä kappaleena 80 vuotta.

      • bike ben

        Mikseipä puörä saisi kestää voikkapa 80 vuotta?
        Ajatelkaahan sadan vuoden takaista polkupyörää. Se saattoi olla niin paljon nykyisen yksivaihteisen peruspyörän kaltainen, että ero näiden kahden välillä jäisi monelta huomaamatta. Ehkä satulan malli ja ketjunsuojuksen puuttuminen huomattaisiin helpoiten.


      • Fifo_
        bike ben kirjoitti:

        Mikseipä puörä saisi kestää voikkapa 80 vuotta?
        Ajatelkaahan sadan vuoden takaista polkupyörää. Se saattoi olla niin paljon nykyisen yksivaihteisen peruspyörän kaltainen, että ero näiden kahden välillä jäisi monelta huomaamatta. Ehkä satulan malli ja ketjunsuojuksen puuttuminen huomattaisiin helpoiten.

        Paljonko olisit itse valmis maksamaan enemmän pyörästä, joka kestää tavallisen 10 vuoden sijaan 80 vuotta?

        Luuletko, että kestävän fillarin tekeminen olisi hyvää bisnestä kun tavallinen kansa tykkää kuitenkin enemmän pari vuotta kestävästä halvasta markettiromusta?


      • www1
        bike ben kirjoitti:

        Mikseipä puörä saisi kestää voikkapa 80 vuotta?
        Ajatelkaahan sadan vuoden takaista polkupyörää. Se saattoi olla niin paljon nykyisen yksivaihteisen peruspyörän kaltainen, että ero näiden kahden välillä jäisi monelta huomaamatta. Ehkä satulan malli ja ketjunsuojuksen puuttuminen huomattaisiin helpoiten.

        "Mikseipä puörä saisi kestää voikkapa 80 vuotta?"

        Saa kestää vaikka sata vuotta mutta pyörässä on minusta monia muita tärkeämpiä laatukriteereitä kuin pitkä ikä. Otetaan esimerkiksi laakeroinnit ja runkomatskut jotka ovat menneet huimasti eteenpäin 50-vuodessa.

        "Se saattoi olla niin paljon nykyisen yksivaihteisen peruspyörän kaltainen, että ero näiden kahden välillä jäisi monelta huomaamatta."

        Jos ei eroa silmillä huomaisi niin ajossa viimeistään.


      • www1
        Fifo_ kirjoitti:

        Paljonko olisit itse valmis maksamaan enemmän pyörästä, joka kestää tavallisen 10 vuoden sijaan 80 vuotta?

        Luuletko, että kestävän fillarin tekeminen olisi hyvää bisnestä kun tavallinen kansa tykkää kuitenkin enemmän pari vuotta kestävästä halvasta markettiromusta?

        Sanotaan näin että 10 vuodessa viimeistään alkaa jo mieli tekemään sitä uutta pyörää ja ainakin minun ajoilla 10 vuodessa pyörästä ei ole enää jäljellä muuta alkuperäistä kuin runko jos se on hyvä.


        Täytyisi kokeilla miten tuollainen vanha cressu kestäisi ympärivuotista ajoa ja kuinka mukavaa sillä olisi tuolla sohjossa ajella.

        Kaveri osti vanhan crescentin jolla oli ajettu 300 kilsaa ja se oli todella upea. Nyt kun sillä oikeasti ajetaan niin kyllä siinä sitä huollon tarvetta ja korjausta tulee ihna niinkuin uusiinkin pyöriin.

        Vanhat pyörät on kivoja mutta sitä nostalgia-arvoa niistä löytyy enemmän kuin käyttöarvoa.


      • bike ben
        www1 kirjoitti:

        "Mikseipä puörä saisi kestää voikkapa 80 vuotta?"

        Saa kestää vaikka sata vuotta mutta pyörässä on minusta monia muita tärkeämpiä laatukriteereitä kuin pitkä ikä. Otetaan esimerkiksi laakeroinnit ja runkomatskut jotka ovat menneet huimasti eteenpäin 50-vuodessa.

        "Se saattoi olla niin paljon nykyisen yksivaihteisen peruspyörän kaltainen, että ero näiden kahden välillä jäisi monelta huomaamatta."

        Jos ei eroa silmillä huomaisi niin ajossa viimeistään.

        Miten sen vanhan ja uudenaikaisen (yksivaihteisen) pyörän välisen eron vasta ajossa huomaa?


      • Pomppukeppi
        bike ben kirjoitti:

        Miten sen vanhan ja uudenaikaisen (yksivaihteisen) pyörän välisen eron vasta ajossa huomaa?

        Rungon mitoituksesta ja runkokulmista jotka taas vaikuttavat ajoasentoon. Vanhoissa pyörissä on yleisesti "loivemmat kulmat" kuin uusissa eli siis ohjausakseli ja satulaputki ovat enemmän taaksepäin kallistettuja kuin nykyisissä pyörissä. Tämä tekee ajosta vakaata ja leppoisaa mutta hieman kömpelöä ja tehotonta.


      • bike ben
        Pomppukeppi kirjoitti:

        Rungon mitoituksesta ja runkokulmista jotka taas vaikuttavat ajoasentoon. Vanhoissa pyörissä on yleisesti "loivemmat kulmat" kuin uusissa eli siis ohjausakseli ja satulaputki ovat enemmän taaksepäin kallistettuja kuin nykyisissä pyörissä. Tämä tekee ajosta vakaata ja leppoisaa mutta hieman kömpelöä ja tehotonta.

        Mikä on ohjausakseli. Ei löytynyt tällaista käsitettä polkupyörän osien nimikkeistä.


      • Pomppukeppi
        bike ben kirjoitti:

        Mikä on ohjausakseli. Ei löytynyt tällaista käsitettä polkupyörän osien nimikkeistä.

        Ohjausakseli on se etuhaarukan jatke joka kulkee etummaisen runkoputken läpi ja johon sitten ohjainkannatin ja sitä kautta ohjaustanko kiinnittyvät.


      • Pomppukeppi kirjoitti:

        Ohjausakseli on se etuhaarukan jatke joka kulkee etummaisen runkoputken läpi ja johon sitten ohjainkannatin ja sitä kautta ohjaustanko kiinnittyvät.

        Ruotoputkeksi tuota kai nimitetään yleensä.


      • Pomppukeppi
        lz127 kirjoitti:

        Ruotoputkeksi tuota kai nimitetään yleensä.

        Taitaa olla aika vanha nimitys ja periytyä ajalta jolloin ohjainkannatunkin meni emäputken sisään ja kiristettiin siellä kiinni tuohon "ruotoputkeen". Nykyäänhän se on useimmiten yksi yhtenäinen sileä putki joka tulee läpi emäputkesta ja jonka ympärille ohjainkannatin vain kiristetään.
        Mutta ei noilla kaikilla osilla taida olla yhtä täysin vakiintunutta nimeä. Ohjausakseli kyllä kuvaa minusta varsin hyvin sen osan toimintaa. Sehän on akseli jonka varassa ohjaus kääntyy.


      • www1
        bike ben kirjoitti:

        Miten sen vanhan ja uudenaikaisen (yksivaihteisen) pyörän välisen eron vasta ajossa huomaa?

        "Ajatelkaahan sadan vuoden takaista polkupyörää. Se saattoi olla niin paljon nykyisen yksivaihteisen peruspyörän kaltainen, että ero näiden kahden välillä jäisi monelta huomaamatta."

        Jos ei silmillä huomaisi niin ainakin ajaessa viimeistään. Tuo kulku nykypyörässä olisi täysin eri planeetalta kun tuossa vanhassa.


    • alaspäin

      Alle 500 euron pyörissä kehitys on mennyt taakespäin. Kun ennen poljinkeskiö oli avattava ja siinä oli isot kuulalaakerit jotka antoivat oikean poljintuntuman, niin nykyään niissä on laakeripatruuna pienillä neula tai rullalaakereilla, joita ei voi huoltaa ja vaan pyöräliikkeessä voidaan vaihtaa uusi patruuna. Jouduin vaihdattamaan omaani. 20€ maksoi ja työ tuplat.

      • www1

        "Kun ennen poljinkeskiö oli avattava ja siinä oli isot kuulalaakerit jotka antoivat oikean poljintuntuman,"

        Mitä tarkoitetaan oikealla poljintuntumalla? Tuota patruunaa kutsutaan kasettikeskiöksi ja se on tosiaan vaihdettava osa. Kasettikeskiöitä on hyviä ja huonoja. Hyvä kestää todella pitkään.

        Vanhanmallisen keskiön avaaminen, laakereiden vaihto ja rasvaaminenkään ei ole teettettynä työnä ihan ilmaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe