hukassa

huolta kadonneista

Miksiköhän joka viikko on joku vanhus kadonnut? Taitaa olla ettei ole ketään huolehtimassa. Ei ole hoitopaikkoja ja avohoito vain lisääntyy. Onko muistisairaan paikka kotona? Katoaa laitoksistakin vanhuksia. Mitä se kertoo hoidon tasosta.
Pankaa omaiset haloo, aina kun omaisenne katoaa. Ei ole oikein yhteiskunnalta, ettei hoida vanhuksia, jotka ovat meille tämän maan rakentaneet. Nuoret päättäjät eivät ymmärrä, että hekin vanhenevat kerran. Vanhuksille kunnon hoito.

23

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukassa kohta itseki

      Muistisairaan paikka ei todellakaan ole kotona siinä vaiheessa kun sairaus on edennyt pidemmälle. Ei omaiset pysty ja jaksa valvoa ympäri vuorokauden muistisairaan tekemisiä ja kuunnella raivokohtauksia ja olla keskellä muistisairaan näkö- ja kuuloharhoja. Heillä yöt ovat levottominta aikaa, ei kukaan omaishoitaja pysty ja jaksa öitä valvoa yhdessä muistisairaan kanssa ja vahtia ettei vaan lähde omille teilleen. Muistisairaan vointi saattaa lyhyessä huonontua eli hoitopaikoissa pitäisi oikeasti olla useampi hoitaja katsomassa heidän perään. Palvelukodissa hoidettava voi liikkua ihan vapaasti ja käydä yksin ulkoilemassa jos on katsottu että toimintakykyä on sen verran ett pystyy huolehtimaan jonkin verran itsestään. Mutta muistisairaus saattaa edetä harppauksella eteenpäin ja yhtäkkiä se " toimintakykyinen" vanhus onkin lähtenyt omille teilleen palvelukodista. Ainakin oma läheinen oli öisin kovasti lähdössä omaan kotiin vaikka olikin omassa kodissaan hoidossa, hän eli jo muistoissaan nuoruuden aikaisessa kodissaan, ei tunnistanut nykyistä kotiaan omaksi kodikseen. Kun ei kunnilla ole muka varaa palkata tarpeeksi hoitajia, niin yritetään muistisairaita pitää omaisten hoidettavina mahdollisimman pitkään, se kun tulee paljon halvemmaksi kuin muistisairaan hoitaminen palvelukodeissa ja hoivapaikoissa. Sitten kun kotona hoitaminen ei enää onnistu, kun hoidettavan kunto on mennyt huonommaksi, niin hoitopaikan saaminen on työn ja tuskan takana, palvelukotipaikkaakin voi joutua jonottamaan jopa puoli vuotta ja sitten saattaakin käydä, niin että muistisairas tarvitseekin jo sen hoivaosastopaikan. Omaishoitajina oleville sanoisin, että jos tuntuu että oma jaksaminen on jo lopussa, niin ruvetkaa hyvissä ajoin vaatimaan sitä palvelukotipaikkaa ja soittakaa jatkuvasti asiaa hoitavalle henkilölle, muuten voitte joutua odottamaan pitkään että hoitopaikka järjestyy. Jos muistisairaan omaisen lääkitys ei näytä olevan kunnossa eli hän on rauhaton ja harhainen muistilääkkeistä huolimatta, niin yrittäkää saada mahdollisuuksien mukaan jotain rauhoittavaa lääkitystä muistilääkkeiden rinnalle, että saatte yönne levättyä. Itse olin aika lopussa niiden valvottujen öiden takia ja eikä niiden harhaisten juttujen kuuntelut parantaneet asiaa. Pitää omaishoitajat puolenne omaistuen saamisessa ja teille kuuluvissa vapaapäivistä, kunnan on pakko järjestää muistisairaalle vuorohoitopaikka niiden vapaapäivienne ajaksi. Liian monet omaiset hoitavat vanhuksena ilman heille kuuluvaa omaishoidontukikorvausta. Kysykää lääkäriltä onko hoidettavalla oikeus eläkkeensaajan hoitotukeen, sillä monet muistilääkkeistä ovat yllättävän kalliita ja myös hoitopaikat laitoksissa ovat kalliita. Itsellä on jo toinen muistisairauteen sairastunut läheinen, josta pitäisi jaksaa pitää huolta, toinen on jo hoivaosastolla, onneksi, ei siitä tulisi mitään jos kahta muistisairasta yksin hoitaisin kotosalla. Mutta on siinä taiteilemista, kun pitäisi pystyä käymään katsomassa hoitokodissa olevaa ja huolehtia toisesta kotosalla. Muutama kuukausi sitten vasta toinen sai sen hoitopaikan ja nyt putkeen pitäisi ruveta sama ruljanssi alusta toisen sairastuneen kanssa. Voimia ja jaksamisia vaan muillekin samassa tilanteessa oleville, muistakaa yrittää pitää huolta myös omasta itsestänne ettette sairastu siinä sivussa. Sen voin sanoa suoraan ettei yhteiskunta pidä omaishoitajia missään arvossa vaikka he tekevätkin yhteiskunnalle suuren palveluksen kun tekevät työtä minkä kuuluisi yhteiskunnan tehtäviin.

      • Hoidatte nyt vaan

        Eikö rakkaittesi kiitollisuus ole minkään arvoista sinulle. Ihmetyttää sekin miten rahan antaminen voisi teitä auttaa jaksamaan paremmin. Ei yhteiskunnan tarvitse rellestysrahoja kelleen maksella.


      • eppu2

        Järkevä asiallinen kirjoitus.
        Kumpa ihmiset ymmärtäisivätkin, ettei muistisairaan kanssa toimiminen ole kovin yksinkertainen asia.
        On monen monta lonkeroa, jonka ´´hukassa olen kohta...´´ hyvin tuo esiin.
        Monelta puuttuu tieto ja kokonaisnäkemys, jäädään vain jankuttamaan yhtä puolta asiasta.


      • ...............
        Hoidatte nyt vaan kirjoitti:

        Eikö rakkaittesi kiitollisuus ole minkään arvoista sinulle. Ihmetyttää sekin miten rahan antaminen voisi teitä auttaa jaksamaan paremmin. Ei yhteiskunnan tarvitse rellestysrahoja kelleen maksella.

        Itse en ollut omaishoitajaksi merkitty läheiseni kohdalla vaan hoidin häntä toisen omaiseni puolesta eli en saanut rahaa tekemästäni työstä. Muistisairas ei pysty enää osoittamaan kiitollisuutta sairauden edettyä pidemmälle. Jos omaishoitajaksi rupeaa, niin tulot putoaa, korvaus omaisen hoidosta on sen verran pieni ettei sillä pääse rikastumaan eli harva rahan takia siihen hommaan rupeaa. Yleensä muistisairaan lääkkeetkin ovat kalliita, saattavat maksaa 200-300 euroa/pakkaus(ja monesti muistilääkkeitä on jopa kaksikin samaan aikaan käytettävänä) josta kela korvaa osan, mutta silti ovat hintavia ostaa. Kun toinen sairastaa muistisairautta, niin sairauden hoitokulut vievät leijonanosan sairastuneen tuloista ja muut kulut jäävät omaishoitajana toimivan kontolle, siinä tuo minimaalinen omaishoidontukiraha tuo lisäapua kotitalouden ylläpitämiseen. Jos itse joudut joskus omaista hoitamaan kotona 24tuntia vuorokaudessa, niin sitten voit tulla sanomaan jotain asiasta mistä tällä hetkellä sulla ei ole mitään tajua ja ymmärrystä. Kaikilla omaishoitajilla ei ole ketään edes tuuraamaan kotona sen aikaan että pääsisi hoitamaan omiakin asioita ja käymään kaupassa. Ei se omaisen hoito ole pelkkää hoitotyötä vaan siinä sivussa pitää tehdä kaikki kotityötkin eli tehdä ruokaa, siivota ja pestä pyykkiä jne.. Missähän välissä sä luulet omaisen pääsevän rellestämään, jos tunnollisesti hoitaa muistisairasta omaistaan, tuskin jaksaisikaan, kun on tehnyt koko päivän työtä omaisen huolenpidon eteen, vähäinenkin rauhainen hetki menee kyllä levätessä.


      • ..................
        ............... kirjoitti:

        Itse en ollut omaishoitajaksi merkitty läheiseni kohdalla vaan hoidin häntä toisen omaiseni puolesta eli en saanut rahaa tekemästäni työstä. Muistisairas ei pysty enää osoittamaan kiitollisuutta sairauden edettyä pidemmälle. Jos omaishoitajaksi rupeaa, niin tulot putoaa, korvaus omaisen hoidosta on sen verran pieni ettei sillä pääse rikastumaan eli harva rahan takia siihen hommaan rupeaa. Yleensä muistisairaan lääkkeetkin ovat kalliita, saattavat maksaa 200-300 euroa/pakkaus(ja monesti muistilääkkeitä on jopa kaksikin samaan aikaan käytettävänä) josta kela korvaa osan, mutta silti ovat hintavia ostaa. Kun toinen sairastaa muistisairautta, niin sairauden hoitokulut vievät leijonanosan sairastuneen tuloista ja muut kulut jäävät omaishoitajana toimivan kontolle, siinä tuo minimaalinen omaishoidontukiraha tuo lisäapua kotitalouden ylläpitämiseen. Jos itse joudut joskus omaista hoitamaan kotona 24tuntia vuorokaudessa, niin sitten voit tulla sanomaan jotain asiasta mistä tällä hetkellä sulla ei ole mitään tajua ja ymmärrystä. Kaikilla omaishoitajilla ei ole ketään edes tuuraamaan kotona sen aikaan että pääsisi hoitamaan omiakin asioita ja käymään kaupassa. Ei se omaisen hoito ole pelkkää hoitotyötä vaan siinä sivussa pitää tehdä kaikki kotityötkin eli tehdä ruokaa, siivota ja pestä pyykkiä jne.. Missähän välissä sä luulet omaisen pääsevän rellestämään, jos tunnollisesti hoitaa muistisairasta omaistaan, tuskin jaksaisikaan, kun on tehnyt koko päivän työtä omaisen huolenpidon eteen, vähäinenkin rauhainen hetki menee kyllä levätessä.

        Jäi tällainen asia pois tuosta vastauksestani, ett tuskin tuo "hoidatte nyt vaan" rupeaisi itse omaishoitajaksi vaikka maksettaisiin. Ei se ole helppoa hommaa, eikä mitään siistiä ja leppoisaa työtä, se on rankkaa raatamista, kun muistisairaan kunto menee siihen vaiheeseen, ett kaikissa toimissa on autettava. Se on nostelua, se on hoidettavan pukemista ja riisumista ja pesulla käyttämistä, se on vaippojen vaihtoa, se on pissan ja kakan hajua, se on jatkuvaa vaatteiden ja lakanoiden pesemistä, se on ruokailuissa ja juottamisessa auttamista. Joskus hoidettavalla on hyviä päiviä eli saattaa olla iloinen ja toisena päivänä kiukuttelee ja ne huonot päivät on rankkoja kestää.Se on sitä ettei muistisairas enää tunne häntä hoitavaa omaistaan, se on omien tunteiden syrjään työntämistä, koska muuten ei pystyisi täydellä teholla hoitamaan läheistään. Ja kaikki elämä ja tekeminen pyörii vaan siinä muistisairaan läheisen hoitamisessa, jopa ystävyyssuhteet saattavat katketa, koska ei ole mahdollista lähteä mihinkään kotoa ja jopa sukulaisetkin monesti lopettavat yhteydenpitämisen, koska kokevat tilanteen liian ahdistavana. Jos hyvin käy, niin viikon saa omaishoitaja lepoaikaa, kun hoidettava on vuorohoidossa palvelukodissa ja monet kokevat syyllisyyttä siitäkin, kun eivät jaksa tauottomana hoitaa omaistaan itse. Ei ihme, että monet omaishoitajista itse sairastuvat kaiken tekemisen ja stressin takia, ei kaikilla ole vara käyttää kotisairaanhoidon palveluita. Monet hoitavat mahdollisimman pitkään omaisiaan, koska tietävät ettei hoivapaikoissa omainen saa niin hyvää huolenpitoa kuin tarvitsisi ja ansaitsisi hoitajien vähyyden takia ja monet kokevat syyllisyyttä siitä, kun oma jaksaminen loppuu hoidettavan mennessä huonompaan kuntoon sairauden edetessä ja omaishoitajan on tehtävä raskas päätös hoidettavan siirtämisestä laitoshoitoon. Eikä kukaan omaishoitajaksi rupea rahan takia vaan sen takia kun haluavat hoitaa itselleen rakasta läheistä mahdollisimman hyvin.


      • Oma valintasi
        .................. kirjoitti:

        Jäi tällainen asia pois tuosta vastauksestani, ett tuskin tuo "hoidatte nyt vaan" rupeaisi itse omaishoitajaksi vaikka maksettaisiin. Ei se ole helppoa hommaa, eikä mitään siistiä ja leppoisaa työtä, se on rankkaa raatamista, kun muistisairaan kunto menee siihen vaiheeseen, ett kaikissa toimissa on autettava. Se on nostelua, se on hoidettavan pukemista ja riisumista ja pesulla käyttämistä, se on vaippojen vaihtoa, se on pissan ja kakan hajua, se on jatkuvaa vaatteiden ja lakanoiden pesemistä, se on ruokailuissa ja juottamisessa auttamista. Joskus hoidettavalla on hyviä päiviä eli saattaa olla iloinen ja toisena päivänä kiukuttelee ja ne huonot päivät on rankkoja kestää.Se on sitä ettei muistisairas enää tunne häntä hoitavaa omaistaan, se on omien tunteiden syrjään työntämistä, koska muuten ei pystyisi täydellä teholla hoitamaan läheistään. Ja kaikki elämä ja tekeminen pyörii vaan siinä muistisairaan läheisen hoitamisessa, jopa ystävyyssuhteet saattavat katketa, koska ei ole mahdollista lähteä mihinkään kotoa ja jopa sukulaisetkin monesti lopettavat yhteydenpitämisen, koska kokevat tilanteen liian ahdistavana. Jos hyvin käy, niin viikon saa omaishoitaja lepoaikaa, kun hoidettava on vuorohoidossa palvelukodissa ja monet kokevat syyllisyyttä siitäkin, kun eivät jaksa tauottomana hoitaa omaistaan itse. Ei ihme, että monet omaishoitajista itse sairastuvat kaiken tekemisen ja stressin takia, ei kaikilla ole vara käyttää kotisairaanhoidon palveluita. Monet hoitavat mahdollisimman pitkään omaisiaan, koska tietävät ettei hoivapaikoissa omainen saa niin hyvää huolenpitoa kuin tarvitsisi ja ansaitsisi hoitajien vähyyden takia ja monet kokevat syyllisyyttä siitä, kun oma jaksaminen loppuu hoidettavan mennessä huonompaan kuntoon sairauden edetessä ja omaishoitajan on tehtävä raskas päätös hoidettavan siirtämisestä laitoshoitoon. Eikä kukaan omaishoitajaksi rupea rahan takia vaan sen takia kun haluavat hoitaa itselleen rakasta läheistä mahdollisimman hyvin.

        Omaishoitajilla on oikeus kolmeen vapaapäivään kuukaudessa jollon pääsee hoitamaan asioita ja virkistäytymään. Itselläsi kuin myös hoidettavallasi on mahdollisuus mielenterveyspalveluihin jaksamista tukemaan. Vanhus saa eläkkeen, mahdollisen hoitotuen, asumisen tuen, toimeentulotuen. Ei sinun tarvitse omia rahojasi käyttää. Vai rahojako kärkyt ja elämisesi ja asumisesi onkin vanhuksen rahoilla.


      • Ei ole oma valinta
        Oma valintasi kirjoitti:

        Omaishoitajilla on oikeus kolmeen vapaapäivään kuukaudessa jollon pääsee hoitamaan asioita ja virkistäytymään. Itselläsi kuin myös hoidettavallasi on mahdollisuus mielenterveyspalveluihin jaksamista tukemaan. Vanhus saa eläkkeen, mahdollisen hoitotuen, asumisen tuen, toimeentulotuen. Ei sinun tarvitse omia rahojasi käyttää. Vai rahojako kärkyt ja elämisesi ja asumisesi onkin vanhuksen rahoilla.

        Onhan se oikeus vapaapäiviin, mutta vuorohoitopaikkaakin pitää hakea, ei sinne noin vain pääse. Eikä sitä kolmessa päivässä palaudu, jos nostelee toista kymmeniä kertoja päivän aikana ja kannattelee hoidettavaa kainaloiden alta, kun hänen omat jalat eivät tahdo enää kunnolla kantaa. Ei siinä muistisairas mitään mielenterveyspalveluilla tee, koska ei hänen aivonsa pysty asioita enää käsittelemään, eikä muisti riitä siihen että pystyisi muistamaan mistä on puhuttu. Eikä sosiaalipuolen annettuihin lupauksiin esim.muistisairaan pääsystä päiväkerhotoimintaan mukaan, voi luottaa. Pariinkin otteeseen oli luvattu laittaa omaiseni jonottamaan pääsyä kerran viikossa tapahtuvaan päivätoimintaan mukaan, niin eipä oltu kyseistä asiaa pistettykkään mihinkään paperille ylös, joten hän ei päässyt siihen mukaan ollenkaan. Hänellä alzheimer eteni nopeaa tahtia, joten piti hakea vuorohoitopaikkaa ja siihen pääsyä piti jonottaa puoli vuotta. Itse en ollut omaishoitajaksi merkitty vaan hoidettavan puoliso ja häntäkin ajatellen tuo vuorohoitojakso tuli tarpeeseen. 3 vapaapäivää kuukaudessa on vähän työmäärään suhteutettuna, joten sain hommattua lisäksi muutaman päivän lisää että viikko tuli täyteen. Itse olin niin puhki kolme viikkoa muistisairasta hoidettuani että se viikko meni melkein levätessä ja osan aikaa tein kotitöitä, siivosin kodin kunnolla, leivoin pakasteeseen jne... Ei mun omaisilla ole isoja tuloja, joten en ole mikään onnenonkija. Totta, että asuin samassa taloudessa, mutta kuten kerroin en saanut omaishoidontukea vaan se meni toisen vanhuksen tilille. Tein kaikki kotityöt, huolehdin apteekissa käynnit, lääkärikäynnit, vuorohoitoon viennit, tein kaikki paperityöt mitkä liittyi hoitotukien saamiseen. Eikä huolehtiminen lopu siihen, kun vanhus on hoivaosastolla vaan käyn häntä katsomassa ja jos on ruokailuaika, niin käynnin yhteydessä hoitajan puolesta syötän omaiseni. Nyt saa nähdä miten pystyn omaistani käydä katsomassa, kun toisellakin läheiselläkin on todettu alzheimerin sairaus ja häntäkin pitäisi hoitaa ja huolehtia häneen hoitoon liittyvät asiat kuntoon. Kohta oikeasti alkaa burnout olla lähellä, kun kotona vielä oleva vanhus valvoo öisin ja herättelee mua viiden aikaan yöllä vaatteita etsimään, hänellä kun on jo ajantaju mennyt sekaisin. Ja stressaa sekin, että jos hän mun nukkuessa saa päähänsä lähteä yöllä johonkin, en mä pysty koko yötä valvomaan ja päivälläkään en voi nukkua, kun silloinkin pitää jo katsoa hänen peräänsä ettei satu mitään. Kyllä muuten huomaa ettet ole itse muistisairaita vanhuksia hoitanut, ehkä sitten kun omalle kohdalle asia tulee, niin ymmärrät paremmin mikä on kupletin juoni.


      • Keplottelun makua
        Ei ole oma valinta kirjoitti:

        Onhan se oikeus vapaapäiviin, mutta vuorohoitopaikkaakin pitää hakea, ei sinne noin vain pääse. Eikä sitä kolmessa päivässä palaudu, jos nostelee toista kymmeniä kertoja päivän aikana ja kannattelee hoidettavaa kainaloiden alta, kun hänen omat jalat eivät tahdo enää kunnolla kantaa. Ei siinä muistisairas mitään mielenterveyspalveluilla tee, koska ei hänen aivonsa pysty asioita enää käsittelemään, eikä muisti riitä siihen että pystyisi muistamaan mistä on puhuttu. Eikä sosiaalipuolen annettuihin lupauksiin esim.muistisairaan pääsystä päiväkerhotoimintaan mukaan, voi luottaa. Pariinkin otteeseen oli luvattu laittaa omaiseni jonottamaan pääsyä kerran viikossa tapahtuvaan päivätoimintaan mukaan, niin eipä oltu kyseistä asiaa pistettykkään mihinkään paperille ylös, joten hän ei päässyt siihen mukaan ollenkaan. Hänellä alzheimer eteni nopeaa tahtia, joten piti hakea vuorohoitopaikkaa ja siihen pääsyä piti jonottaa puoli vuotta. Itse en ollut omaishoitajaksi merkitty vaan hoidettavan puoliso ja häntäkin ajatellen tuo vuorohoitojakso tuli tarpeeseen. 3 vapaapäivää kuukaudessa on vähän työmäärään suhteutettuna, joten sain hommattua lisäksi muutaman päivän lisää että viikko tuli täyteen. Itse olin niin puhki kolme viikkoa muistisairasta hoidettuani että se viikko meni melkein levätessä ja osan aikaa tein kotitöitä, siivosin kodin kunnolla, leivoin pakasteeseen jne... Ei mun omaisilla ole isoja tuloja, joten en ole mikään onnenonkija. Totta, että asuin samassa taloudessa, mutta kuten kerroin en saanut omaishoidontukea vaan se meni toisen vanhuksen tilille. Tein kaikki kotityöt, huolehdin apteekissa käynnit, lääkärikäynnit, vuorohoitoon viennit, tein kaikki paperityöt mitkä liittyi hoitotukien saamiseen. Eikä huolehtiminen lopu siihen, kun vanhus on hoivaosastolla vaan käyn häntä katsomassa ja jos on ruokailuaika, niin käynnin yhteydessä hoitajan puolesta syötän omaiseni. Nyt saa nähdä miten pystyn omaistani käydä katsomassa, kun toisellakin läheiselläkin on todettu alzheimerin sairaus ja häntäkin pitäisi hoitaa ja huolehtia häneen hoitoon liittyvät asiat kuntoon. Kohta oikeasti alkaa burnout olla lähellä, kun kotona vielä oleva vanhus valvoo öisin ja herättelee mua viiden aikaan yöllä vaatteita etsimään, hänellä kun on jo ajantaju mennyt sekaisin. Ja stressaa sekin, että jos hän mun nukkuessa saa päähänsä lähteä yöllä johonkin, en mä pysty koko yötä valvomaan ja päivälläkään en voi nukkua, kun silloinkin pitää jo katsoa hänen peräänsä ettei satu mitään. Kyllä muuten huomaa ettet ole itse muistisairaita vanhuksia hoitanut, ehkä sitten kun omalle kohdalle asia tulee, niin ymmärrät paremmin mikä on kupletin juoni.

        Jotain hämärää tuossa on, jos puoliso ottaa omaishoitajan palkkion eikä käytännössä kuitenkaan hoida puolisoaan. Omaishoitajaksi ei kelpuuteta huono kuntoista eikä ketä vaan.


      • ................
        Keplottelun makua kirjoitti:

        Jotain hämärää tuossa on, jos puoliso ottaa omaishoitajan palkkion eikä käytännössä kuitenkaan hoida puolisoaan. Omaishoitajaksi ei kelpuuteta huono kuntoista eikä ketä vaan.

        Kai ne katsoi asian niin, että kun asun samassa taloudessa, niin siinä on kaksi jotka ovat vastuussa muistisairaan hoidosta eli hoidettava saa olla kotona hoidossa niin pitkään kuin on mahdollista. Jos en olisi asunut samassa taloudessa, niin muistisairas omainen olisi joutunut palvelukotiin samantien, ei mun toinen vanhempi olisi pystynyt hänestä pitämään huolta ollenkaan. Se omaishoidontuki on jotain vähän päälle 300 euroa ja sillä pystyi vähän makselemaan asumiseen ja elämiseen liittyviä kustannuksia. Hoidettava sai eläkkeensaajan hoitotukea pystyäkseen kustantamaan kalliit muistilääkkeet ja vuorohoidossa käymiset. Vaikka
        Kela korvaa osan lääkkeiden kustannuksista, niin kyllä siinä jää paljon niiden hinnaksi. Itse olin työtön ja hain samaan aikaan töitä, ei omaishoitajana oloa katsota minään krediittinä töitä hakiessa, jos olisin töihin päässyt, niin sitten hoitohommat olisi pitänyt katsoa uusiksi ja hommata muistisairaalle palvelukotipaikka mahdollisimman pian ja kotisairaanhoito olisi joutunut huolehtimaan lääkityksestä päiväsaikaan. Ei ne mitenkään mitään testejä tee siitä kuka kelpaa omaishoitajaksi, tärkeintä on se säästö mikä kotihoidosta yhteiskunnalle tulee. Kyllä se asia että minä hoidan muistisairasta ja korvauksen saa hoidettavan puoliso tehtiin avoimesti selväksi asiaa hoitavalle sosiaalivirkailijalle eli ei mitään vilppiä tehty ja kerroin senkin että hain töitä.


      • Vuosia7
        Hoidatte nyt vaan kirjoitti:

        Eikö rakkaittesi kiitollisuus ole minkään arvoista sinulle. Ihmetyttää sekin miten rahan antaminen voisi teitä auttaa jaksamaan paremmin. Ei yhteiskunnan tarvitse rellestysrahoja kelleen maksella.

        Ei omaishoitajaksi ryhdytä rahan takia, eikä sillä rahalla, minkä saa pahemmin rellestetä. Sallinet minun vähän valaista tätä tilannetta: omaishoitaja, vaikka saisi kaikkein korkeimmankin korvauksen, on ihminen, joka jatkuvasti ITSE MAKSAA yhteiskunnalle. Niin pieniä ovat omaishoidon korvaukset, verrattuna siihen, mitä ympärivuorokautinen laitoshoito yhteiskunnalle maksaa. Yleensä hoidettava on sairas vanhus, joko fyysisesti sairas ja liikuntakyvytön tai sitten muistisairas, pahimmassa tapauksessa molempia. Uskon, että jokaiselle omaishoitajalle riittää kyllä omaisen kiitollisuus, mutta nyt ei kyse olekaan siitä. Asian ydin on tämä yhteiskuntamme TÖRKEÄ omaishoitajien hyväksikäyttö. Vuotuiset voitot liikkuvat monissa miljoonissa euroissa, ehkä miljardeissa euroissa. Niin suuren palveluksen omaishoitajat tälle yhteiskunnalle tekee.
        Jos sinun mielestäsi omaishoitajalle pitäisi riittää palkkioksi yksistään hoidettavan kiitollisuus, niin haluaisin kysyä sinulta: olisitko sinä tyytyväinen, jos työnantajasi yht äkkiä sanoisikin, että nyt loppu palkan saanti, tämä kiitollisuuteni saa sinulle riittää.
        On totta, että omaishoitajuus on vapaa-ehtoista. Ketään ei siihen pakoteta. Ei suoraan, mutta yhteiskuntamme on ajautumassa siihen tilanteeseen, ettei hoitopaikkoja kohta enää ole, joten omaiset ovat valinnan edessä: joko hoitaa sairas omainen itse, tai jättää heitteille. Onneksi on vielä niitä omaisia, jotka välittävät sairaista vanhemmistaan tai muista sairaista omaisistaan ja hoitavat heidät itse! Hattua nostan meille kaikille, jotka sen teemme! Itse luovuin erittäin hyväpalkkaisesta työstä toisessa maassa ainoan omaiseni sairastuttua vakavasti. Kohta seitsemän vuotta olen häntä hoitanut, enkä ole päivääkään päätöstäni katunut! Pää pystyyn kaikki omaishoitajat, te jos ketkä teette arvokasta työtä!!!


      • EX-omaishoitaja
        Keplottelun makua kirjoitti:

        Jotain hämärää tuossa on, jos puoliso ottaa omaishoitajan palkkion eikä käytännössä kuitenkaan hoida puolisoaan. Omaishoitajaksi ei kelpuuteta huono kuntoista eikä ketä vaan.

        Kyllä kelpuutetaan tutkimatta asiaa. Kun sitten ei jaksa saa omaishoidon ohjaajalta ikävää palautetta kun lopettaa omaishoitajuuden.
        Eli asian ydin on se, että hoidettava vaikka ei jaksaisi. Lisäksi palkkiosta menee aikamoinen vero kun katsotaan lisäansioksi, vaikka olis pieni eläke vaain tuloa.
        Esim. n. 350 € meni itseltä veroa palkkion osuudesta yli 100 €.
        Tarkistin asian verotoimisto ja asia oli oikein. Joten muka rahasta tekisi sitä työtä. Huh sentään. Älkää erehtykö omaishoitajaksi jos ette kunnossa ole.
        On henkisesti tressaavaa olla omaishoitaja. Tällä hetkellä käy vielä kotihoito.
        En sairauteni jaksaisi ja lisäksi intervalli jaksot auttaa että jaksaa edes hoitaa omaa terveyttään. Kuka muu siitä pitäisi huolen ellei itse.


      • EX-omaishoitaja

        Typoja tuli mutta, en sairauteni vuoksi jaksaisi ilman kotihoitoa ja intervalli jaksoja läheistäni hoitaa. Ja tarkistin verotoimistosta asian.


      • raskastahoitajilla
        ............... kirjoitti:

        Itse en ollut omaishoitajaksi merkitty läheiseni kohdalla vaan hoidin häntä toisen omaiseni puolesta eli en saanut rahaa tekemästäni työstä. Muistisairas ei pysty enää osoittamaan kiitollisuutta sairauden edettyä pidemmälle. Jos omaishoitajaksi rupeaa, niin tulot putoaa, korvaus omaisen hoidosta on sen verran pieni ettei sillä pääse rikastumaan eli harva rahan takia siihen hommaan rupeaa. Yleensä muistisairaan lääkkeetkin ovat kalliita, saattavat maksaa 200-300 euroa/pakkaus(ja monesti muistilääkkeitä on jopa kaksikin samaan aikaan käytettävänä) josta kela korvaa osan, mutta silti ovat hintavia ostaa. Kun toinen sairastaa muistisairautta, niin sairauden hoitokulut vievät leijonanosan sairastuneen tuloista ja muut kulut jäävät omaishoitajana toimivan kontolle, siinä tuo minimaalinen omaishoidontukiraha tuo lisäapua kotitalouden ylläpitämiseen. Jos itse joudut joskus omaista hoitamaan kotona 24tuntia vuorokaudessa, niin sitten voit tulla sanomaan jotain asiasta mistä tällä hetkellä sulla ei ole mitään tajua ja ymmärrystä. Kaikilla omaishoitajilla ei ole ketään edes tuuraamaan kotona sen aikaan että pääsisi hoitamaan omiakin asioita ja käymään kaupassa. Ei se omaisen hoito ole pelkkää hoitotyötä vaan siinä sivussa pitää tehdä kaikki kotityötkin eli tehdä ruokaa, siivota ja pestä pyykkiä jne.. Missähän välissä sä luulet omaisen pääsevän rellestämään, jos tunnollisesti hoitaa muistisairasta omaistaan, tuskin jaksaisikaan, kun on tehnyt koko päivän työtä omaisen huolenpidon eteen, vähäinenkin rauhainen hetki menee kyllä levätessä.

        Kyllähän hoitajatkin hoitavat 15 tuollaista rellestävää harhaista vanhusta. JA AINOASTAAN 2 HOITAJAA, JOTKA TISKAAVAT, SIIVOAVAT JA PYYKKÄÄVÄT!!!!!


    • Kaikkiakanssa

      En oikein ymmärrä tota muistisairaan muistilääkitystä! Mitä järkeä on pitkittää sairauden kestoa enää siinä vaiheessa, kun luonto hoitaisi omansa ja ihminen pääsisi nopeammin huilaamaan. Muistilääkitys pitää aloittaa siinä vaiheessa, kun sairautta ei vielä huomaakaan, että siitä on mahdollisesti jotain hyötyä. Ei ole mitään järkeä lääkitä enää siinä vaiheessa, kun sairaus on jo päässyt havaittavalle tasolle. Lääkitys vaan pidentää kärsimystä! Ei paranna!

      • näinnyt

        Tässä tuli oleellinen kysymys, jota ei moni uskalla kysyä. Muistisairaan kanssa pitkään yksin toimimaan joutunut sen ymmärtää.

        Meillä muistisairaan odottamaton kuolema muusta syystä oli vapautus kaikille. Uupunut hoitaja pääsi aloittamaan omaa elämää. Sitä ei moni ymmärrä, että vaativa muistisairas varastaa hoitajansa elämän.

        Niin, hyökätkää nyt vain kimppuuni, jos kuulosti pahalta. Mutta ettepä ole kulkeneet minun mokkasiineissani.


      • näinnyt kirjoitti:

        Tässä tuli oleellinen kysymys, jota ei moni uskalla kysyä. Muistisairaan kanssa pitkään yksin toimimaan joutunut sen ymmärtää.

        Meillä muistisairaan odottamaton kuolema muusta syystä oli vapautus kaikille. Uupunut hoitaja pääsi aloittamaan omaa elämää. Sitä ei moni ymmärrä, että vaativa muistisairas varastaa hoitajansa elämän.

        Niin, hyökätkää nyt vain kimppuuni, jos kuulosti pahalta. Mutta ettepä ole kulkeneet minun mokkasiineissani.

        Tässäkin asiassa on otettava huomioon useampi tekijä.
        Mikä on muistisauden syy.
        Voidaanko etenemistä ennustaa.
        Mikä on fyysinen kunto.
        Missä ympäristössä sairas elää.
        Nämä huomioon ottaen voidaan ainakin paremmin määritellä lääkityksen hyöty.
        Eri lukunsa on jo sitten se jos tauti on edennyt niin pitkälle, etteivät lääkkeet elämän laatua paranna.
        Lääkitys myös voi tuottaa toiselle paljon enemmän hyötyä, kuin toiselle.
        Maalaisjärjen käyttö kait ei ole kiellettyä tässäkään asiassa.
        Vaikka kuinka rakastaisi, pitäisi tarkkaan harkita ryhtyykö omaishoitajaksi.
        Liian monesta omaishoitajasta tulee hoidettava uupumuksen vuoksi ja fyysinenkin kunto pettää, kun ei saa oikeasti levätä.


    • Hoidettu ongelma?!

      Ennemminkin voi sanoa että vanhukset varsinkin muistisairaat ovat heitteillä.

      Dementoituneet vanhukset yksin kotona jopa 23 tuntia vuorokaudessa.

      Ilmeisesti on yhteiskunnalle että kaikki vanhukset katoaisivat jonnekin metsiin yksin kuolemaan.

    • Kaikkiakanssa

      Kuka haluaa asemaan, jossa kuori on ihmisen kuori, mutta muuten ihmisyyttä ei enää ole? Ei enää pysty elämään ihmisen elämää! Minkäänlaisesta ns. hoidosta on siinä vaiheessa turha enää puhua, jos ei edes tajua olevansa ihminen!

      • Arvothakusessa

        Niinkö tai niinpä. Miksi sitten esim. koko elämänsä alkoholituotteilla lutrannutta, joka loppujen lopuksi on vain kuori kun harmaista aivosoluista ei ole ainuttakaan jäljellä, aletaan hoitamaan yhteiskunnan varoin ja voimin. Ja hyvin hoidetaankin, ihmistä, joka ei ole ikipäivänä itse hoitanut itseään mitenkään.

        Inhimillisyydelläkin pitäisi olla joku raja. Tai ainakin silloin ja siinä tapauksessa kun rahat ja varat ovat vähissä ja juttuja pitäisi panna tärkeysjärjestykseen.

        Syvässäkin muistamattomuudessa tajuaa jotakin kun ihminen ei ole alkotaustainen. Ihmisyyden mitta lasketaan heistä, jotka hoitavat ja ottavat vastuun tällaisten ihmisten hoitamisesta ja huolehtimisesta. Ja hoitajien arvostus taas lasketaan siitä, miten terveydenhoito- ja hoiva-alalle annetaan resursseja toimia.


      • Kaikkeekanssa

        Kiva ihmiskäsitys sinulla!


      • Järjenhiven

        Tarkoitat mitä? Sitäkö, että suhtaudun alkoholistitaustaisiin nuivasti. Jos joku ns. aikuinen ihminen ei osaa / tahdo / halua / pysty / kykene / mitä ikinä ... hoitamaan itse itseään ja omia asioitaan, niin miksi siinä vaiheessa kun peli on jo kokonaan menetetty, aletaan hyysäämään yhteiskunnan varoin. Soisin verovaroja käytettävän edes hieman järkiperäisemmin.


    • etuops

      Muistisairas yksin asuva on heitteillä. Hän saattaa lähteä kotoaan harhailemaan ja etsimää lapsuuden kotia tai paikkaa jossa hän on aikaisemmin pitkään asunut. Poliisit kertovat, että heitä työllistää eksyneitten vanhusten etsiminen. Vartijat kertovat vievänsä vanhuksia takaisin hoivapaikkaan. Hoitavia käsipareja on yksinkertaisesti liian vähän. Viiden vuoden omaishoitaja kokemus on, että muistisairas ei pärjää yksin. Hän on vaarallinen itselleen ja naapureilleen. Hella saattaa jäädä päälle tai vesihana vuotamaan. Kansalaisaloite Arvokas Vanhuus https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1282 vaatii laitospaikkojen sälyttämistä ja lisää henkilöitä kotihoitoon.

    • tazanfromsuburbanjuungle

      Oulustakin löytyy yksityinen palvelutalo saarelasta, joissa itse ' varajohtaja'kohteli vanhuksia todella rumasti ja arvottomasti. Tein siitä ilmoituksen liittoon, en tiedä menikö viesti perille. Minua itseäni se suututti valtavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1145
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      53
      840
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      741
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe