Miksi jokin ei ole tieteellistä?

kertokaapa

Koska herra "JackWhite" ja eräät muut ovat niin kovasti olleet halukkaita julistamaan, että Rushtonin tutkimukset eivät ole tieteellisiä, niin antakaahan tulla niitä perusteluita, miksi ne eivät ole tieteellisiä.

1: Määritelkää mahdollisimman kattavasti mitä on tiede.

2: Määritelkää KAIKKI ne kriteerit mitä tieteen tekemiseltä vaaditaan.

3: Kertokaa mitä näistä kriteereistä Rustonin tutkimukset eivät täytä.

4: Kertokaa miltä osin Rushtonin tutkimukset eivät näitä kriteerejä täytä.


HUOMIO! Haluan nähdä virallisia määritelmiä ja/tai useimpien arvostettujen tiedeyhteisöjen hyväksymiä ja käyttämiä määritelmiä siitä, mitä on tiede ja mitä tieteen tekemiseltä vaaditaan.

Eikä mitään asiasta mitään tietämättömien mutu-väitteitä.

14

908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MustaJaska

      kun arvon herra seriffi ei ole asiasta samaa mieltä kuin professori Rushton!

      Muuta perustelua arvon herra seriffi ei kykene esittämään!

    • selma seuraaja

      Kuopion lääketieteellisessä lyseossa on todistettu, että afrikkalaisilla on 65,7 prosenttia suurempi aivokapasiteetti. Tutkijat professori Jyrki Mäenpää ja lääketieteen lisensiaatti Kaarina Peltola ovat sitä mieltä, että afrikkalaisten suurempi aivosolujen määrä selittynee evoluution alkuvaiheiden jakaantumisella.

      • joo

        Pelkkä ihmisen aivojen koko vaikuttaa älykkyyteen suhteellisen vähän. Enemmän vaikutusta on sillä, kuinka tehokkaasti kyseinen ihminen kykenee käyttämään aivokapasiteettiaan.

        Tiettävästi esim. Albert Einsteinillä oli huomattavasti normaalia pienemmät aivot.


      • Catilina
        joo kirjoitti:

        Pelkkä ihmisen aivojen koko vaikuttaa älykkyyteen suhteellisen vähän. Enemmän vaikutusta on sillä, kuinka tehokkaasti kyseinen ihminen kykenee käyttämään aivokapasiteettiaan.

        Tiettävästi esim. Albert Einsteinillä oli huomattavasti normaalia pienemmät aivot.

        ... ja älykkyysosamäärän korrelaatioiksi on toistuvasti saatu n. 0.4. Tällöin siis aivokammioitten, aivokalvojen ym. osuus on puhdistettu pois. Oma osansa on sekä harmaalla, että valkealla aineella, molemmat korreloivat positiivisesti.

        Pelkkä pään ulkomitta korreloi _aivojen kokoon_ aika huonosti, vain noin luokkaa 0.2.


      • JackBlack
        Catilina kirjoitti:

        ... ja älykkyysosamäärän korrelaatioiksi on toistuvasti saatu n. 0.4. Tällöin siis aivokammioitten, aivokalvojen ym. osuus on puhdistettu pois. Oma osansa on sekä harmaalla, että valkealla aineella, molemmat korreloivat positiivisesti.

        Pelkkä pään ulkomitta korreloi _aivojen kokoon_ aika huonosti, vain noin luokkaa 0.2.

        On havaittu, että aivojen koon suhde selkäytimen kokoon korreloi älykkyyden kanssa. Siis siten, että mitä isommat aivot ovat suhteessa selkäytimen kokoon. Tuo pätee sekä ihmisrotujen kesken, että eri eläinlajien kesken.

        Ainoa poikkeus näyttäisi olevan delfiini. Delfiinillä kun on suhteessa selkäytimen kokoon suuremmat aivot kuin ihmisellä. Tai sitten delfiini onkin ihmistä älykkäämpi? Ainakin delfiini on musikaalisempi eläinlaji kuin ihminen.


      • Catilina
        JackBlack kirjoitti:

        On havaittu, että aivojen koon suhde selkäytimen kokoon korreloi älykkyyden kanssa. Siis siten, että mitä isommat aivot ovat suhteessa selkäytimen kokoon. Tuo pätee sekä ihmisrotujen kesken, että eri eläinlajien kesken.

        Ainoa poikkeus näyttäisi olevan delfiini. Delfiinillä kun on suhteessa selkäytimen kokoon suuremmat aivot kuin ihmisellä. Tai sitten delfiini onkin ihmistä älykkäämpi? Ainakin delfiini on musikaalisempi eläinlaji kuin ihminen.

        ... ns. kefalisaatioindeksiä. Yleensä tyydytään ilmoittamaan vain aivojen koon suhde ruumiin kokoon. Sitä yleensä käytetään vertailevassa eläintieteessä, mutta se on kyllä varsin karkea älykkyyden proksimaatti. Parhaimmillaan se on paleontologiassa, kun elävistä otuksista ei ole suoria havaintoja. Sitten sitä on mukava käyttää esimerkkinä, kun joku alkaa sönköttämään, "ettei aivojen koolla ole väliä..." :)

        Ihmisellä suorista mittauksista on kyllä jo varsin laaja aineisto.


    • Ph.D

      Minä kävin haastattelemassa naapuriani ja hän oli sitä mieltä, että maahanmuuttoa pitäisi vähentää reilusti. Tulin siihen johtopäätökseen, että hän oli väärässä. Näin todistin hypoteesini siitä, että ihmiset voivat olla oikeassa tai väärässä.

    • On aivan turha tällä palstalla alkaa selitellä tieteen olemusta. Tieteen määritelmiä löytyy mm. jokaisesta tietosanakirjasta. Seuraavassa linkki Wikipedian määrittelyyn:
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiede

      • Catilina

        ... määritelmä ei ole oikein tyhjentävä ja kaikkien hyväksymä. Eräs kohtuullisen laajaa kannatusta nauttiva Popperin näkemys on se, että tieteellinen teoria pitäisi periaatteessa pystyä osoittamaan vääräksi.
        Nyt teoria on vaan eri asia kuin havainnot, mikä kannattaa muistaa.


      • angela
        Catilina kirjoitti:

        ... määritelmä ei ole oikein tyhjentävä ja kaikkien hyväksymä. Eräs kohtuullisen laajaa kannatusta nauttiva Popperin näkemys on se, että tieteellinen teoria pitäisi periaatteessa pystyä osoittamaan vääräksi.
        Nyt teoria on vaan eri asia kuin havainnot, mikä kannattaa muistaa.

        Hei, sivusi ovat jo vähän vanhentuneet, onko uusia tulossa...


    • Hmmm

      turhaa.

      1. - 4. Onko sillä todella väliä? Vituttaako kun Mr. Rushtonia niin mollataan eikä hänen "tutkimuksilleen" ja pähkäilyilleen anneta oikein Arvoa?

    • Nasser

      Jos sulla on vähäänkään älyä niin tajuaisit, että KAIKKI tiede on rasismia. Sitä ei tulisi sallia ollenkaan.

      • kah

        .. viesti on lähetetty tietokoneella, joka on pitkän tieteellisen työn lopputulos, internetiin, joka taas syntyi CERNssä tutkijoiden tarpeeseen.

        Hieman sekava viesti, mutta toivottavasti joku ymmärtää mitä siinä lukee.


    • Pöllö

      Rushton on huuhaa-pelle.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1024
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      128
      920
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe