syke rasituksessa

Inna

Sykkeeni on aina melko hidas ja epäsäännöllinen. Leposyke luokkaa 50-60 ja sykähdykset tulevat todellakin säännöllisen epäsäännöllisesti. Rasituksessa syke nousee ensin ihan normaalisti ja rasitusta lisättäessä nousee noin 150 asti kotona kuntopyörällä (jossa sykemittari) kokeiltaessa. Olen alle 30-vuotias, joten maksimisykkeen pitäisi olla tuosta vielä selvästi korkeampi. Mutta sitten vaikka vastuksen ja temmon pitää samana, syke alkaa laskea. Vastuksen lisääminen ei vaikuta. Tässä taannoin poljin hiki lentäen puoli tuntia sen minkä jaksoin melko isolla vastuksella ja syke vain laski 80:een. Polkiessa tuntuu jonkin verran hengenahdistusta (ilman saaminen tuntuu työläältä), mutta ei mitään kipuja. Myöskään lihakset eivät hyydy, joten ne kai saavat kaikesta huolimatta riittävästi happea. Keuhkot vain menevät jumiin ja syke laskee oudon matalaksi. Mutta rasituksen päätyttyä syke alkaa nousta huomattavasti (silloinhan ei kai enää pitäisi nousta vaan laskea). Onko kenelläkään mitään käsitystä mistä tällainen voisi johtua? Liittyykö johonkin sydänsairauteen tämän tyyppistä oireilua, vai onko vika jossain muualla?

8

7568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsgjfsgsfs

      korvien välissä, olet siis hypokondrinen.

      • Inna

        En kylläkään ollut koko asiasta mitenkään huolestunut ennen kuin sykemittarin ansiosta sykkeen oudon käyttäytymisen huomasin. Leposykkeen epäsäännöllisyys on toki ollut tiedossani jo kymmenen vuotta, mutta olen aina pitänyt sitä nuorelle ihmiselle tyypillisenä respiratorisena arytmiana, jollaiseksi eräs lääketiedettä opiskellut ystäväni tuon epäsäännöllisyyden silloin tulkitsi(No enää en ole tietysti varsinaisesti nuorikaan, mutta epäsäännöllisyys on säilynyt, oli mitä oli). Pari vuotta sitten terveydenhoitaja kehotti menemään lääkärille tutkimuksiin, kun ei tahtonut pulssin mittaaminen onnistua epäsäännöllisyyden takia. Hymistelin itsekseni, että ei ole mokoma terveydenhoitaja tainnut kuulla respiratorisesta arytmiasta, enkä tietenkään mennyt mihinkään tutkimuksiin... Käsittääkseni sydän ei myöskään kuulu tahdonalaisiin lihaksiin, joten itse en tietääkseni pysty sykettäni mitenkään edes tiedostamattani alentamaan. Joten selittäisitkö miten tuo korvien väli sykkeeseen vaikuttaa? Hermostumisenkin kun vain pitäisi nostaa sykettä. Vai olenko ihan liian tyyni;)


    • Inna

      Tulin juuri lääkäristä ja tiedoksi vain kaikille, joilla samanlaista ongelmaa, että ainakin minun tapauksessani syynä outoihin sykemittaustuloksiin on sydämeni lisälyönnit. Sydänfilmi otettu ja sielläkin rytmin epätasaisuus silmin nähtävä. Eli lääkärin mukaan minun kaltaiseni ihmiset eivät voi luottaa sykemittareihin ym. Näyttävät kuulemma ihan mitä sattuu, jos syke on epätasainen. Arveli että sykemittarin näyttämä 80 pulssi olisi ollut oikeasti pikemminkin joka toisesta lyönnistä saatu arvo. (Sopii toki paremmin kuvaan, kun minä poljin sen minkä jaksoin niin että hiki tippui pisaroina.)
      Vika ei siis ollut korvien välissä. Eikä mittarissakaan. Se mikä sitten on perimmäisenä syynä epätasaiseen pulssiini on tutkinnan alla ja toivon mukaan syyksi todetaan vain hyvänlaatuinen rytmihäiriö, eikä mitään oikeaa sydäntautia tai kilpirauhasvaivaa mikä tuli esiin yhtenä vaihtoehtona. Mutta se jää nähtäväksi. Mukava kuitenkin tietää, ettei sykemittareiden näyttämistä arvoista kohdallani tarvitse piitata :)

      • Sydänvaivainen

        Kiinnostaisi tietää näiden kirjoittelijoiden lopuliset tutkimustulokset. Itseltäkin jonkin verran sydäntä tutkittu ja mitään ole löydetty vaikka lisälyöntejä, epätasaisuutta ja muljahduksia on. Huolettaa myös helposti rasituksessa nousevä syke ja väsymys.


      • Mies 25
        Sydänvaivainen kirjoitti:

        Kiinnostaisi tietää näiden kirjoittelijoiden lopuliset tutkimustulokset. Itseltäkin jonkin verran sydäntä tutkittu ja mitään ole löydetty vaikka lisälyöntejä, epätasaisuutta ja muljahduksia on. Huolettaa myös helposti rasituksessa nousevä syke ja väsymys.

        Sama kiinnostaisi tietää. Itsellä syke nousee korkealle vähästäkin raistuksesta ja puuskutus alkaa. Kevyt pyöräily tuottaa sykkeen 160-165 talvella. Holter-jonossa odottelen, normaalissa lyhytaika EKG:ssä ei ole mitään muutoksia näkynyt ja sydänäänet kuulema kunnossa. Muljahtelua kyllä esiintyy viikottain varsinkin levossa iltaisin ja vasemmalle kyljelle mentäessä sängyssä niitä saattaa alkaa tulla paljonkin, mikä vaatii asennon vaihtamisen.

        Olisipa kiva olla taas terve.


      • jiipeee
        Mies 25 kirjoitti:

        Sama kiinnostaisi tietää. Itsellä syke nousee korkealle vähästäkin raistuksesta ja puuskutus alkaa. Kevyt pyöräily tuottaa sykkeen 160-165 talvella. Holter-jonossa odottelen, normaalissa lyhytaika EKG:ssä ei ole mitään muutoksia näkynyt ja sydänäänet kuulema kunnossa. Muljahtelua kyllä esiintyy viikottain varsinkin levossa iltaisin ja vasemmalle kyljelle mentäessä sängyssä niitä saattaa alkaa tulla paljonkin, mikä vaatii asennon vaihtamisen.

        Olisipa kiva olla taas terve.

        on todellakin tutun kuuloiset oireet. mulla myös yritetty tutkia sydämen toimintaa mutta ei ole löydetty mitään oiretta tai rakenteellista vikaa. filmitkin näyttäny hyvälle. Kuitenkin tuo vasemmalla kyljellä nukkuminen on hankalaa ns. "lisälyöntien" vuoksi joita esiintyy illalla nukkumaan mennessä ja joskus liikuntasuorituksen aikana tai jälkeen tai jopa auton ratissa. ikää on n.24 ja olen pyrkinyt aina liikunnalliseen elämäntyyliin ja peruskunto on hyvä. Lääkäri käski ikäänkuin "unohtamaan" sydämen olemassaolon ettei kokoaikaa seuraa sitä koska se voi edesauttaa vääränlaista sykettä --> alitajuntainen stressaantuminen. Se auttoi vähänaikaa mut nyt taas meinaa pumppu ilmoitella olemassaolostaan turhan innokkaasti. kirjoitelkaa kokemuksia tänne, uskon että havannoista hyötyä muille samassa tilanteessa oleville, kuitenkin niin että ei kande mitään paniikinlietsomiskirjoituksia jättää.


      • Mies 25
        jiipeee kirjoitti:

        on todellakin tutun kuuloiset oireet. mulla myös yritetty tutkia sydämen toimintaa mutta ei ole löydetty mitään oiretta tai rakenteellista vikaa. filmitkin näyttäny hyvälle. Kuitenkin tuo vasemmalla kyljellä nukkuminen on hankalaa ns. "lisälyöntien" vuoksi joita esiintyy illalla nukkumaan mennessä ja joskus liikuntasuorituksen aikana tai jälkeen tai jopa auton ratissa. ikää on n.24 ja olen pyrkinyt aina liikunnalliseen elämäntyyliin ja peruskunto on hyvä. Lääkäri käski ikäänkuin "unohtamaan" sydämen olemassaolon ettei kokoaikaa seuraa sitä koska se voi edesauttaa vääränlaista sykettä --> alitajuntainen stressaantuminen. Se auttoi vähänaikaa mut nyt taas meinaa pumppu ilmoitella olemassaolostaan turhan innokkaasti. kirjoitelkaa kokemuksia tänne, uskon että havannoista hyötyä muille samassa tilanteessa oleville, kuitenkin niin että ei kande mitään paniikinlietsomiskirjoituksia jättää.

        Joo sain holterin tulokset (25 h EKG) ja sielläkin kaikki kunnossa tai no normaalien rajojen sisäpuolella. Kammiolisälyöntejä ei ainakaan jäänyt nauhalle ja eteisperäisiä lisäreitäki oli vain neljä. Tosin olikin aika hyvä päivä niitten muljahtelujen kannalta. Lekuri ultras myös pumpun ja sano, että hyvältä näyttää. Ei mitään vuotoja tai paksuuntumia. Ainut mistä mainitsi, että menee verta normaalia enemmän sydämen läpi, mutta ei siitä sen enempää, kaikki tuo on vaaaratonta kun hyvin luistaa neste. Kolesteroliarvotki on aika hyvät. Kokonaiskolesteroli 3,6 (pitöö olla alle 5, HDL 1,5 (pitää olla yli 1) triglyseridit 0,5 (pitää olla alle 2) ja LDL 1,9 (pitää olla alle 3), että noittenki puolesta on hyvät arvot onneksi. Tosiaan vähän on nyt stressi helpottanu ja oireet vähentyneet sen myötä roimasti. Ajattelin tässä alotella kevyellä liikunnalla kuntoilua = kävelyä ja pyöräilyä. Tosi monet oireet viittaisivat stressiin ja ylikuntoon, eli stressi aiheuttaa juuri nuo ylikunnon oireet. Molemmissahan on kyse elimistön ylirasitustilasta ja ihan oikeassa lekurit on siinä, että jos vaan saa pään irti tosta sykkeen seuraamisesta niin helpompaa on elämä. Välillä muljuaa ja tykyttelee, mutta perkelettäkös niistä jos eivät ole vaarallisia (ja todellakin tiedän, että helpommin sanottu kuin tehty). Itsellä on edelleen kroppa tosi jumissa, mutta sressin helpottamisen myötä moni paikka on auennut itsekseen. Tosin osa on pakko avata venyttelemällä ja hierojalla. Selän pitkät lihakset on totaalisen jumissa (tulehtuneen tunoiset). Ei muuta kun terveellisempiä elämäntapoja noudattamaan ja alottaminenhan se pahinta on. Sen vielä voisin lisätä tähän, että huolehtiminen lisää sitä sressiä, mikä johtaa noidankehään. Otetaan iisimmin eikä suoriteta niin paljoa! Ei tässä mihinkään oo kiire, varsinkaan sinne kuuden jalan syvyyteen jonne kiirehtimällä joutuu todellakin nopeammin. Hyvää kesää kaikille ja jaksellaan!


    • Anonyymi

      Miksi syke nousee rasituksessa ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe