Kun "miljoonat lennot" ei riitä?

netta6

Momondo mainostaa "miljoonia lentoja". Voi olla mutta mistä näkee ne "miljoonat lennot" joita Momondosta ei nää? Ja näkeekö näitä lentoja edes mistään netistä? Kuinka suureen osaan maailman lentoliikennettä voi edes ostaa lippuja netistä? 10%? 20%? Puoleen?

7

173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LCC

      Jos olet tietoinen maasta,jonne aiot matkustaa,niin kohdemaan lentokentän sivuilta saat listan lentoyhtiöistä jotka operoivat sieltä.
      Olettaisin tuon nettiprosentin olevan n90% tai jopa yli sen.
      Ei ole vielä tullut eteen maata jonne en ole saanut ostettua lippuja netistä.

    • nettitiedettä

      Käytännössä kaikki lentoliikenne on myynnissä ja hallittavissa netissä. Voi olla, että kehitysmaiden paikallisliikennettä tai shuttle-tyyppisiä pienkonelentoja on, ja ne eivät näy, mutta kaikki normaali lentoliikenne kyllä näkyy.

      Momondo ja Skyscanner ovat niin sanottuja portaaleja, joihin kuka tahansa voi kaupata myymiään lentoja. Siellä pelataan yleensä hinnalla, ei kaikilla mahdollisilla lentokombinaatioilla. Osa myyjistä ei ole kovin luotettavia eli Momondo itse ei myy yhtään lentoa, se vaan välittää asiakkaita haluaville pikkufirmoille riittävän hintakiimaista ostajaa, joka lukee pienellä präntätyt myöhemmin, jos ollenkaan. Osa lentoyhtiöistä ei vastaa muualta ostettujen lippujen sopimuskysymyksiin ollenkaan, ja osa lentoyhtiöistä voi mitätöidä lipun, jos se on ostettu muualta kuin heiltä (esimerkiksi Ryanair). Kannattaa siis aina googlata myyjä, sen luotettavuus, ja myös haluamasi lentoyhtiö, jotta et osta käyttökelvotonta lippua!

      Nuo myyjät, kuten kaikki muutkin lentolippuja myyvät tahot, eli lentoyhtiöt, matkatoimistot, käyttävät samaa taustajärjestelmää, josta pääsee tekemään yksittäinen ihminen hakuja esim. Ita Matrixin kautta. Sinne voi syöttää koodeilla minkä tahansa yhdistelmän lentokenttien, välilaskujen, lentoyhtiöiden, allianssien yms suhteen ja saada samat tulokset, jotka matkatoimistot ja nettipuljut sitten tuottaa kauniina hakutuloksina. Useimmiten Itaa käyttävät yksityiset varaavat suoraan lentoyhtiöltä, koska se on vain iiseintä peruutuksien ja muutoksien hallinnan kanssa. Ita hakee halvimman hinnan ja antaa hulluihinkin yhdistelmiin valmiin koodin, jonka voi vaikka lentoyhtiön puhelinpalveluun suoraan kertomalla sitten ostaa suoraan yhtiöltä. http://matrix.itasoftware.com/

      Lentoyhtiö siis lajittelee myyntiin tulevat liput eri hintakategorioihin, ja näillä kategorioilla on usein erilaiset peruutus/muutosehdot yms. Eli halvin lippu on usein muutoskelvoton, kuten nykyään ihmiset on alkaneet oppia. Lentoyhtiö antaa muidenkin myydä lippujaan, useimmiten, ja se tapa, millä kolmannet osapuolet saa hintaa alas, on:
      - eri hintakategorian lippujen niputtaminen
      - eri yhtiöiden lippujen niputtaminen
      Lentoyhtiöhän myy vain yhtä kategoriaa per tilaus ja usein laskuttaa yhdensuuntaisista jäätävää ylihintaa. Eli jos menomatkalle on halvinta luokkaa, mutta paluumatkalle vain täys-joustavaa kallista, se myy meno-paluun kalliina. Kolmannelta ostettu eri hintakategorioita sisältävä lippu voikin olla hyvä diili (jos tämä kolmas osapuoli tunnustaa itse tekevänsä myyntisopimuksen asiakkaan kanssa eikä ole vain välittäjä kuten supersaver tms), mutta eri yhtiöille vaihtaminen kesken matkan tekee käytännössä sen, että matka "katkeaa" juridisessa mielessä. Lentoyhtiö on vastuussa yleensä vain samalle lipulle kirjoitetusta matkasta, ja jos on myyty kaksi matkaa täysin eri yhtiöille, joilla ei ole allianssia/ sopimusta tavaroiden siirrosta, joudut hakemaan laukkusi ja checkaamaan uusiksi, eikä sinulla ole juridista turvaa, jos toisella lennolla tapahtuva juttu saa myöhästymään jatkosta. Samalla lipullahan uudelleenreititys on asiakkaan oikeus, jos jatkolento ehtii lähteä.

      Kolmannet osapuolet eivät saa mitään superalennusta lennoista, eikä ilmaista lounasta ole. Jos matkan hinta eroaa kovasti lentoyhtiön myymästä, kannattaa tutkia miksi, ettei sitten tule ikäviä ylläreitä.

      Jos mietit lähinnä, että mihin jostain lennetään, wikipedia on usein melko ajantasalla. Haet kyseisen lentokentän, ja sieltä tulee lista lentoyhtiöistä ja kohteista, joihin siltä kentältä pääsee. Wikipediassa näkyy myös tilauslentoja, Itassa ei, koska tilauslentojen myynti ei mene tuon yleisen lentomyynnin kautta.

      Flightstats kertoo ilmaiseksi kahden tietyn kentän välillä jonain päivänä lennettävät lennot ja esimerkiksi lentojen myyntitilanteet (eli jos haluaa esimerkiksi spekuloida hinnan laskulla tai nousulla, tai ihmettelee, miksi tietty päivä on todella kallis, tuolta näkee, paljonko mihinkäkin koneeseen on jäljellä eri hintaluokan paikkoja): http://www.flightstats.com/go/Home/home.do

      Astetta pidemmälle menee ExpertFlyer, joka näyttää myös mistä tahansa lennosta reaalipaikkatilanteen, eli sillä voi katsella yksittäisen lennon myyntitilanteen lisäksi myös sen lennon varattuja paikkoja istuinkartasta. http://www.expertflyer.com/ Seuranta katkeaa online-check in'in alkaessa eli tolla voi seurata sekä tietyn lennon myyntitilannetta että vapaita paikkoja kunnes lentoon on vuorokausi aikaa.

    • Netta6

      Tulipa asiaa. Kiitos!!!
      Haluaisin vielä kongreettisen esimerkin:
      Venezuelan rannikolla on Venezuelalle kuuluva saari Isla de Margarita. Saaren suurin kaupunki on Porlamar. Siellä on lentokenttä. Miten saisin tietää mistä ja minne sieltä lennetään?

      • näin se käy

        Kirjoitetaan Googleen "Porlamar airport" -> ohjautuu englanninkieliseen wikipediaan. http://en.wikipedia.org/wiki/Del_Caribe_"Santiago_Mariño"_International_Airport

        Huomataan, että sieltä ei varsinaisesti lennä mitään suuria lentoyhtiöitä reittilentoina, mutta TUIfly pistää silmään. Mm. Arlandasta. -> yksi vaihtoehto on tutkia, pääsisikö Ruotsin Tuifly:n kautta sinne haluamanasi aikana. Ruotsissa TUI on nimellä Fritidsresor, mutta sen sivulta ei nyt näy matkoja. Vesiperä siellä.

        Sitten tutkitaan noista muista paikallisista yhtiöistä, mihin ne lentävät. Caracas on monen yhtiön listassa. Se onkin iso kenttä, joten klikataan Caracasin wikipediasivulle:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Simón_Bolívar_International_Airport_(Venezuela)

        Suomeen pääsee Caracasista yhdellä vaihdolla ainakin yhtiöillä:
        - Lufthansa (Frankfurtin kautta)
        - Air France (Pariisin kautta)
        - TAP Portugal (Lissabonin kautta)
        - Iberia (Madridin kautta)

        Nyt vaan näiden lentoyhtiöiden omille sivuille, tai sitten ITA matrixiin kirjoittamaan hakua HEL-CCS ja sitten HEL-PMV. Saatat joutua ostamaan välin CCS-PMV erillisenä, mutta Etelä-Amerikkaan lentäessä näin käy melko tyypillisesti. Silloin täytyy vain muistaa jättää reilut vaihtoajat, ehkä yöpymiset Caracasista, erityisesti paluumatkalla, jotta et missaa kallista Euroopan lentoa.


      • LCC

        Pari vuotta sitten lensin Lufthansan hintakämmilipulla Caracasiin,josta jatkoin 3 tunnin vaihdolla Ciudad Bolivariin.
        Venezuelassa toimii 3 tai 4 lentoyhtiötä,yksi jota käytin oli venezolana,mutta kun menet Caracasin lentokentän sivuille niin löydät operoivat lentoyhtiöt.
        Olethan tietoinen myös mustanpörssin valuuttakurssista,jolloin saat puolet paremman kurssin kuin pankista,kaikki hotellit ym kannataa maksaa käteisellä.
        Siellä kentällä oli lentoyhtiöiden tiskejä,josta pääsi ostamaan lentolippuja.
        Los Roquekselle lennot yhden yön majoituksella oli n 100e ostettuna terminaalista.
        Jos haluat turkoosia merta hiekkarantoja valitse Roques,ne posadat kyllä pyytää 70-80 e kahden hengen huoneesta valuutassa mutta omistajat ovatkin pääosin eurooppalaisia.
        Lta tai jotakin oli yhtiö joka lensi niin Roquekselle kuin Porlamariin.


      • LCC

        Wikipediasta Caracas Airport katsottuna Acersa,Conviesa,Aeropstal käyttävät tätä kenttää,löydät näiden nettisivut,josta voit ostaa lennot.
        Kun otat esim 3 tuntia vaihtoaikaa,niin pärjäät hyvin,siellä menee käytävä kotimaan terminaaliin,ja lentoyhtiöiden tiskit ovat käytävän päässä ennen terminaalia,siellä saa tehtyä check innin kotimaan lennolle.
        Nettilippu pitää maksaa valuutassa.


      • Netta6
        LCC kirjoitti:

        Wikipediasta Caracas Airport katsottuna Acersa,Conviesa,Aeropstal käyttävät tätä kenttää,löydät näiden nettisivut,josta voit ostaa lennot.
        Kun otat esim 3 tuntia vaihtoaikaa,niin pärjäät hyvin,siellä menee käytävä kotimaan terminaaliin,ja lentoyhtiöiden tiskit ovat käytävän päässä ennen terminaalia,siellä saa tehtyä check innin kotimaan lennolle.
        Nettilippu pitää maksaa valuutassa.

        Upeta! Kiitos!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1707
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe