Montako olet SINÄ kirjoittanut.

taitotuleeesille

Puhutaan kovalevyjen SATA-2 ajureista sekä grafiikkakiihdyttimistä, MONTAKO OLET ITSE SUUNNITELLUT JA KIRJOITTANUT?

13

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taitoeitule_esille

      Meno suomi24, 0 mutta mitä muuta sä harrastelet kuin kirjoituksesi mukaista paskaa suomi24pätemistä?

    • taitoEItule_esille

      Ehkä sä voisit vaikka kirjotella miten sä niitä grafiikka-ajureita koodailet..? Jotain miten homma tapahtuu, mitkä ovat ne perusteet, ne keskeiset asiat "ajurikoodauksessa"? Kun kyse ei ole vain tavallisesta 'windows-softasta', niin mitkä on ne tekijät joista pitää lähteä liikkeelle, kyse on kuitenkin aika matalan tason ohjelmoinnista? Miten sä vaikka lähdet suunnittelemaan noita matalan tason, grafiikka-ajureiden toteutuksia? Miten sä integroit sun ohjelmat järjestelmään, tai siis että kerro toki jotain, minua ainakin kiinnostaa, niin kerro toki lisää???

      • Ei siinä grafiikka-ajurissa mitään ihmeellistä ole, että käytännössä tarvitsee tehdä rajapinnalla joka tarjoaa pääsyn raudan lähelle.

        Homma kannattaisi määritellä ensiksi jollain korkean tason kielellä ja simuloida. Haskell olisi tähän hyvä, että kirjoittelee funktioita mitä sen pitäisi tarjota. Ainoastaan pieni poikkeus sinne että on joku monadi siellä että piirtää pikseliä. Tuota specificaatiota voidaan käyttää sitten verifioimaan että lopullinen toteutus toimii oikein.

        Sitten vaan alkaisi kirjoitella samaa rajapinnalla mikä tarjoaa pääsyn sinne rautaan. Onhan siellä käyttöjärjestelmissä se komponenttirajapinta jutuille missä toimitaan kernelin muistiavaruudessa. Samalla tavalla tekisi niitä funktioita mutta hoitaisi sen C:llä ja optimoi ja korvaa rautakutsuilla juttuja mitä voi.

        Sitä voi sitten tehdä verifiointia esim. Isabellea käyttämällä tai muuten kirjoittamalla testipattereita, että optimoitu ajurikikkare toimii speksin mukaisesti.


      • Eipä tuollaista oikein tarvitse kun siellä on standardia sekä laitevalmistajien tekemiä ajureita yms. joita käytetään korkeamman tason rajapinnan kautta. Ei siis tarvitse assemblernysvää.


    • häkkäystä

      No, mä olen aikoinaan motorolan prossulle ohjelmoinut boottisekvenssin uusiksi syystä ettei muisti riittänyt uusien ominaisuuksien tuomiseen muutoin (yliajokoodi).

    • Ass Shambler

      Itse aikoinaan teininä kirjoittelin assyllä paljonkin, mm. DOS-extenderin (ns protected-mode ajurin) sekä MOD/S3M-moduuleja toistavan soittimen. Nykyään tietokanta-asiantuntijana ei tuo assembler-tuntemus ole niin kovaa valuuttaa, mutta jos tarve tulisi ja palkka pysyisi samana, niin mielellään sitäkin tekisin.

    • ei ole ollut tarvett

      Eipä ollut sata-2 ajureita tai grafiikkakiihdyttimiä niissä IBM:n keskuskoneissa, joille olen viimeksi (viime vuosituhannen puolella) Assemblerilla koodannut.

      Nykyään mennään lähinnä C/C /C#/Java -linjalla.

      • assemblyonhyvä

        Ei ollut ei, grafiikkakiihdytin prosessoreita ei ollut edes keksittykään vielä silloin, piti vain ilman mitään dokumentaatiota keksiä ja kirjoittaa in/out komennoilla toimintoja 4-bittisillä väreillä olevalle näytönohjainkortille.

        Joitain juttuja ei pysty yksinkertaisesti tekemään ilman assemblyä, erittäin matalan tason juttuja, laitteistoajurit sekä sellaiset jotka pystyvät menemään protected mode -käyttöjärjestelmän alle ottamaan resursseja käyttöön muuttamalla protected mode -käyttöjärjestelmän privilage leveleitä.

        Visual BASIC:llakin voisi olla huono kirjoittaa oikein hardware low-level -ohjelmia.


      • assemblyonhyvä kirjoitti:

        Ei ollut ei, grafiikkakiihdytin prosessoreita ei ollut edes keksittykään vielä silloin, piti vain ilman mitään dokumentaatiota keksiä ja kirjoittaa in/out komennoilla toimintoja 4-bittisillä väreillä olevalle näytönohjainkortille.

        Joitain juttuja ei pysty yksinkertaisesti tekemään ilman assemblyä, erittäin matalan tason juttuja, laitteistoajurit sekä sellaiset jotka pystyvät menemään protected mode -käyttöjärjestelmän alle ottamaan resursseja käyttöön muuttamalla protected mode -käyttöjärjestelmän privilage leveleitä.

        Visual BASIC:llakin voisi olla huono kirjoittaa oikein hardware low-level -ohjelmia.

        Ei siinä grafiikka-ajurissa mitään ihmeellistä ole, että käytännössä tarvitsee tehdä rajapinnalla joka tarjoaa pääsyn raudan lähelle.

        Homma kannattaisi määritellä ensiksi jollain korkean tason kielellä ja simuloida. Haskell olisi tähän hyvä, että kirjoittelee funktioita mitä sen pitäisi tarjota. Ainoastaan pieni poikkeus sinne että on joku monadi siellä että piirtää pikseliä. Tuota specificaatiota voidaan käyttää sitten verifioimaan että lopullinen toteutus toimii oikein.

        Sitten vaan alkaisi kirjoitella samaa rajapinnalla mikä tarjoaa pääsyn sinne rautaan. Onhan siellä käyttöjärjestelmissä se komponenttirajapinta jutuille missä toimitaan kernelin muistiavaruudessa. Samalla tavalla tekisi niitä funktioita mutta hoitaisi sen C:llä ja optimoi ja korvaa rautakutsuilla juttuja mitä voi.

        Sitä voi sitten tehdä verifiointia esim. Isabellea käyttämällä tai muuten kirjoittamalla testipattereita, että optimoitu ajurikikkare toimii speksin mukaisesti.


    • en_ole_reitmaa

      minä olen suunnitellut oman ohjelmoitavan kojeeni ja rakentanut sen ja purkanutkin ja nyt osat keräävät pölyä. TTL-irtologiikalla, ei prosessoria. Sananleveys 16 bittiä, muistia 256 bittiä. Kellotaajuus niin hidas kuin vain käyttäjän sormi nappia painelee. Ei ole grafiikkaa.

      • 8255_PIO

        Ja Z80:lle olen kirjoittanut assemblerilla omia ohjelmia.


      • onmiettimisiä

        Olen minäkin tehnyt Z80-prossalle aikoinaan :)

        Muuttuu huomattavan matalalle tasolle todella kirjoittaa tuollaisia ajureita jotka manipuloivat järjestelmän privilege-leveleitäkin, juurikin tuollaisen keskellä olen nyt. IOPL-tasoja käyttöjärjestelmän ohi.

        Mulla on tuossa ajurissa vika, koska ei saa käyttöön aivan kaikkia I/O portteja johtuen service-tyyppisestä kutsusta, joka pitää korjata. Esim. System Control Port 92h on sellainen, johon ei riitä oikeudet, mutta hyvin riittää DMA-linjojen lukemiseen, kuten DMA-0 eli muistin päivitys.


    • todellakin_olen

      Nasmilla kirjoitin kerran ohjelman; "Terve Mualima"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe